InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Suceava

Anulare act administrativ

(Sentinta comerciala nr. 4878 din data de 19.11.2010 pronuntata de Tribunalul Suceava)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Tribunalul Suceava | Jurisprudenta Tribunalul Suceava


Prin cererea adresata acestei instante la data de 02.09.2010 si inregistrata sub nr. 9349/86/2010, reclamanta P.O. a solicitat in contradictoriu cu Primaria mun. Suceava solicitand anularea autorizatiei de construire nr. 438/17.08.2010, emisa de Primaria mun. Suceava pe numele lui P.R. din Suceava - _., autorizatie emisa cu incalcarea prevederilor Legii nr. 50/1991, art.7 pct."c" si "d" si a HCL nr. 282/29.10.2009; totodata solicita si suspendarea lucrarilor ce se efectueaza in baza autorizatiei de construire nr. 438/2010 pana la solutionarea cauzei in conformitate cu prevederile Legii nr.50/1991, art.12 pct.2 si ale Legii nr. 554/2004, art. 14 pct.1, lucrari incepute in data de 23.08.2010.
In motivarea actiunii arata reclamanta urmatoarele:
Ca prin emiterea autorizatiei de construire nr. 438/2010 i-a fost incalcat dreptul de proprietate asupra cotei indivize de 3,57% din suprafata aferenta blocului, respectiv 16 mp, ca aceasta nu respecta HCL nr. 282/29.10.2009 in baza careia a fost emisa, deoarece acesta prevede " extinderea apartamentului 2 cu un balcon , in proiectia balcoanelor existente" acestea avand o suprafata de 1,65 mp. iar in autorizatie se vorbeste de un balcon in suprafata de 5,9 mp, suprafata din care cel putin 3,5 mp fac parte din suprafata proprietate comuna a proprietarilor de apartamente si nu din cei 5,9 mp concesionati de catre Primaria Suceava.
Arata ca a facut toate demersurile legale adresandu-se emitentului autorizatiei, respectiv primariei, care nu a luat nici o masura, refuzandu-i pana si eliberarea de copii dupa autorizatia contestata.
Pentru toate acestea reclamanta a solicitat anularea autorizatiei de construire nr. 438/2010 ca nelegala si oprirea lucrarilor in conformitate cu prevederile Legii nr. 50/1991, art.12 pct.1 si 2.
In dovedire a depus la dosar, inscrisuri.
Si-a intemeiat actiunea pe dispozitiile Legii nr. 90/1991, art.12 pct.2 si ale Legii nr. 554/2004, art.14 pct.1.
Parata Primaria mun. Suceava legal citata a depus la dosarul cauzei intampinare prin care a inteles sa invoce exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Primariei mun. Suceava, astfel, conform art.77 din Legea nr. 215/2001 a administratiei publice locale, republicata, primaria este o structura functionala alcatuita din primar, viceprimari, secretar si aparatul propriu, care duce la indeplinirea hotararilor consiliului local si dispozitiile primarului. De asemenea, prin notiunea de " primarie" se intelege si cladirea unde isi desfasoara activitatea autoritatile publice locale.
Se mai arata ca in urma solicitarii facute de catre P.E.R., prin HCL a mun. Suceava nr. 282/2009 s-a aprobat concesionarea fara licitatie publica a unei parcele de teren de 5,9 mp situata pe _, in scopul extinderii apartamentului nr. 2, in proiectia balcoanelor existente. Ulterior, in data de 18.01.2010 a fost incheiat contractul de concesiune nr. 1688/2010; iar la solicitarea lui P.E.R. a fost eliberat certificatul de Urbanism nr. 746/2010 care a avut drept scop obtinerea autorizatiei de construire pentru extinderea apartamentului nr. 2 cu un balcon pe un teren concesionat conform HCL nr. 282/2009.
Trebuie subliniat faptul ca asa cum s-a mentionat in Certificatul de Urbanism nr. 746/2010 la baza autorizatiei de construire se afla si decizia comitetului executiv al asociatiei de proprietari cu acordul proprietarului direct afectat. P.O. si-a dat acordul cu privire la construirea unui balcon in dreptul apartamentului nr.2, mentinandu-se ca terenul in suprafata de 5,9 mp pe care se va executa balconul este concesionat de Primaria mun. Suceava.
Cu privire la solicitarea reclamantei de " suspendare a lucrarilor ce se efectueaza in baza autorizatiei cat si oprirea lucrarilor in conformitate cu prevederile Legii nr. 50/1991" - drept pentru care intelege sa invoce lipsa calitatii procesuale pasive a Primariei mun. Suceava pentru alte motive decat cele redactate mai sus si anume:
Dupa cum se poate observa, reclamanta si-a motivat in drept solicitarea pe dispozitiile art.14 alin.1 din Legea nr. 554/2004, chiar din titulatura articolului respectiv rezulta ca acesta reglementeaza " suspendarea executarii actului"; iar in sustinerea acestei exceptii se arata ca municipalitatea nu are calitatea de executant al lucrarilor prevazute in autorizatie.
Se mai arata ca prin eliberarea autorizatiei de construire autoritatea emitenta l-a autorizat pe beneficiarul acesteia sa efectueze lucrarile prevazute.
Se apreciaza ca autoritatea publica - primarul - are o legitimare procesuala pasiva in cadrul actiunii de anulare a actului administrativ in calitatea pe care o are de emitent, in cazul in care se solicita suspendarea executarii actului cererea ar trebui solutionata in contradictoriu cu beneficiarul autorizatiei de construire. Asadar, admiterea unei cereri de suspendare a executarii autorizatiei de construire in contradictoriu cu autoritatea emitenta ar lipsi de eficienta o astfel de masura intrucat nu ar fi opozabila executantului lucrarii.
Deosebit de toate acestea se mai precizeaza de catre parata ca, potrivit practicii judiciare cele doua conditii trebuie indeplinite cumulativ, ori reclamanta practic nici nu motiveaza aceasta cerere, marginindu-se doar l-a exprimarea acestei solicitari.
In drept, parata a invocat prev. de art. 115 cod procedura civila.
In dovedire s-au depus la dosarul cauzei inscrisuri.
In cauza au fost introdusi in conformitate cu disp. art. 16 ind.1 teza a II-a din Legea nr. 554/2004 rap. La art. 129 Cod proc. civila, emitentul autorizatiei de construire, Primarul Municipiului Suceava si beneficiarul autorizatiei, numitul P.E.R..
Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta a retinut urmatoarele:
Pronuntandu-se cu prioritate asupra exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive a Primariei Suceava,  instanta retine ca, potrivit art. 4 din legea nr. 50/1991, autorizatiile de construire se emit de primarii municipiilor, pentru lucrarile care se executa in teritoriul administrativ al acestora. Asadar actiunea formulata in contradictoriu cu parata Primaria mun. Suceava se impune a fi respinsa ca fiind formulata impotriva unei persoane fara calitate procesuala pasiva.
Sub aspectul fondului, instanta retine ca prin autorizatia de construire nr. 438 din 17.08.2010 s-a aprobat extinderea apartamentului nr. 2 apartinand numitului P.E.R. cu un balcon construit pe teren concesionat conform HCL nr. 282/2009, cu specificatia Ac=Ad=5,9 mp.
Prin cererea adresata emitentului autorizatiei, inregistrata sub nr. 25579 din 13 august 2010, reiterata prin cererea inregistrata sub nr. 26271 din 20 august 2010, reclamanta a solicitat anularea autorizatiei de construire, cu motivarea ca balconul aprobat este supradimensionat si nu intruneste cerinta de a fi construit in proiectia balcoanelor existente, in plus, ii afecteaza siguranta propriei locuinte.
Prin raspunsul ce i-a fost comunicat la data de 30.08.2010, autoritatea emitenta a argumentat ca sintagma "proiectia balcoanelor existente" se refera la cerinta ca balconul sa fie realizat sub o coloana de late balcoane, si nu intr-o zona a fatadei unde nu exista deloc balcoane. De asemenea, a precizat ca in conformitate cu disp. art. 27 alin.(1) din Normele Metodologice la Legea nr. 50/1991, acordul reclamantei nu era necesar, desi acesta a fost anexat la cerere, in forma neautentificata.
Prin actiune, reclamanta a solicitat anularea actului administrativ si suspendarea executarii lucrarilor de construire.
In drept, Legea nr. 50/2001 prevede la art.2 ca autorizatia de construire constituie actul final de autoritate al administratiei publice locale pe baza caruia este permisa executarea lucrarilor de constructii corespunzator masurilor prevazute de lege referitoare la amplasarea, conceperea, realizarea, exploatarea si post-utilizarea constructiilor. Autorizatia de construire se emite in baza documentatiei pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii, elaborata in conditiile legii, in temeiul si cu respectarea prevederilor documentatiilor de urbanism, avizate si aprobate potrivit legii.
In speta, Prin Hotararea Consiliului local nr. 282 din 29 octombrie 2009 s-a aprobat concesionarea fara licitatie publica, pe o perioada de 49 de ani, a unei suprafete de teren in marime de 5,9 mp in favoarea numitului P. E. R., in scopul extinderii apartamentului nr. 2 cu un balcon, in proiectia balcoanelor existente. In acest sens s-a incheiat contractul de concesiune nr. 1688/18.01.2010, avut in vedere la emiterea certificatului de urbanism nr.503 din 30 aprilie 2009.
Certificatul de urbanism este actul de informare prin care autoritatile fac cunoscute solicitantului informatiile privind regimul juridic, economic si tehnic al terenurilor si constructiilor existente la data solicitarii, in conformitate cu prevederile planurilor urbanistice si ale regulamentelor aferente acestora ori ale planurilor de amenajare a teritoriului, dupa caz, avizate si aprobate potrivit legii; stabilesc cerintele urbanistice care urmeaza sa fie indeplinite in functie de specificul amplasamentului; stabilesc lista cuprinzand avizele/acordurile necesare in vederea autorizarii; incunostinteaza investitorul/solicitantul cu privire la obligatia de a contacta autoritatea competenta pentru protectia mediului, in scopul obtinerii punctului de vedere si, dupa caz, al actului administrativ al acesteia, necesare in vederea autorizarii. In certificatul de urbanism nr.503 din 30 aprilie 2009, se mentioneaza actele si avizele necesare pentru emiterea autorizatiei de construire, printre care  si decizia comitetului executiv al asociatiei de proprietari cu acordul proprietarilor direct afectati.
Or acordul vecinilor, potrivit art. 27 alin.(1) din  Ordinul nr. 839 din 12 octombrie 2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, este necesar in urmatoarele situatii:
    a) pentru constructiile noi, amplasate adiacent constructiilor existente sau in imediata lor vecinatate - si numai daca sunt necesare masuri de interventie pentru protejarea acestora;
    b) pentru lucrari de constructii necesare in vederea schimbarii destinatiei in cladiri existente;
    c) in cazul amplasarii de constructii cu alta destinatie decat cea a cladirilor invecinate.
La alin.(5) se prevede ca acordul vecinilor este valabil numai in forma autentica.
Acordul dat de reclamanta, al carei apartament este situat la nivelul imediat superior celui in discutie, a fost dat in necunostinta de cauza si in plus nu intruneste conditia de a fi dat in forma autentica. Astfel, realizarea constructiei fara a fi respectate dimensiunile balcoanelor preexistente o afecteaza in mod direct pe reclamanta, deoarece ii pune in pericol siguranta locuintei. Desi initial proiectul viza extinderea balconului in proiectia balcoanelor existente, autorizatia de construire a inlaturat, prin omisiune, obligatia de a respecta aceasta conditie, situatie in care beneficiarul actului a construit un balcon prin afectarea intregii suprafete concesionate. In aceste conditii autorizatia de construire a fost emisa cu nerespectarea  cerintelor prevazute in certificatul de urbanism, fiind nelegala, astfel ca se impune anularea autorizatiei de construire nr. 438 din 17.08.2010 emisa de Primarul mun. Suceava si desfiintarea constructiei realizate in baza acestei autorizatii.
Avand in vedere ca la data formularii cererii constructia era deja finalizata, Tribunalul urmeaza a respinge cererea de suspendare ca ramasa fara obiect.
In temeiul disp. art. 274 Cod proc. civila va obliga paratul Primarul mun. Suceava sa plateasca reclamantei 4,30 lei cheltuieli de judecata.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014