Contestatie decizie de sanctionare disciplinara.Functionari publici, invocarea exceptiei de nelegalitate. Admisibilitatea exceptiei
(Sentinta civila nr. 211 din data de 29.02.2012 pronuntata de Tribunalul Teleorman)Potrivit prevederilor art. 4 alin. 1) din Legea nr. 554/2004, legalitatea unui act administrativ unilateral are caracter individual indiferent de data emiterii acestuia , poate fi cercetata oricand in cadrul unui proces, pe cale de exceptie, din oficiu sau la cererea partii interesate.
Prin actiunea inregistrata sub nr. 339/87/2012, reclamantul M.N.S, a chemat in judecata pe paratii M.F.P., A.N:A:F si A.F.P. a municipiului A. solicitand instantei ca prin sentinta ce se va pronunta acestia sa fie obligati sa-i restituie contravaloarea taxei de poluare in cuantum de 6.714 lei si a dobanzii legale.
In motivarea cererii reclamantul a aratat ca in luna octombrie, anul 2011, a achizitionat un autovehicul marca Suzuki, tip vitra, categoria auto M1, fabricat in anul 1998, iar pentru a-l inmatricula in Romania a fost obligat sa plateasca taxa de poluare in cuantum de 6.714 lei.
Taxa a fost perceputa in temeiul art. 214� - 214� Cod fiscal si OUG nr. 50 /2008, texte care nu mai sunt in vigoare ca urmare a efectului direct al art. 90 paragraful 1 din Tratat, astfel ca taxa speciala achitata pentru inmatricularea automobilului a fost incasata in mod nelegal , fiind o plata nedatorata, situatie in care devin incidente dispozitiile art. 1092 Cod Civil conform carora " ceea ce s-a platit fara sa fie debit este supus repetitiunii ".
Considera reclamantul ca dispozitiile in baza carora a fost obligat sa achite taxa de poluare contravin prevederilor art. 90 din Tratatul CE care interzice statelor membre de a aplica direct sau indirect produselor altor state membre, impozite interne de orice natura, mai mari decat cele care se aplica direct sau indirect produselor nationale similare, in conditiile in care pentru masinile achizitionate din Romania, chiar si la mana a doua, nu se percepe nici - un fel de taxa daca sunt deja inmatriculate .
De asemenea, a aratat reclamantul ca, in astfel de situatii, conform jurisprudentei CJCE, judecatorul national este obligat sa aplice cu prioritate dreptul comunitar, obligatie care rezulta si din dispozitiile art. 148 alin. 2 din Constitutia Romaniei, care precizeaza ca prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne.
Prin urmare, reclamantul a concluzionat ca taxa de poluare achitata pentru reinmatricularea in Romania a autoturismului a fost incasata in contul bugetului statului, cu incalcarea art. 90 alin. 1 al Tratatului Comunitatii, regimul juridic instituit de OUG nr. 50/2008 pentru autovehiculele importate si inmatriculate in Romania din Comunitatea Europeana fiind discriminatoriu de vreme ce acestea au fost deja inmatriculate in tarile membre.
In drept, au fost invocate dispozitiile art. 992 - 997 , art. 1.092 Cod Civil , art. 90 din Tratatul CE si art. 148 alin. 2 si 4 din Constitutia Romaniei , iar in dovedire , reclamantul a depus la dosarul cauzei in copie, cererea de restituire a taxei de poluare , adresa de raspuns nr. 29348/03.01.2012 emisa de Administratia Finantelor Publice a Municipiului Alexandria, decizia de calcul a taxei de poluare pentru autovehicule, chitanta de plata a taxei.
In cauza, parata A.F:P: a formulat intampinare prin care a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive in sustinerea careia a aratat ca in cauza ar trebui sa stea in calitate de parat A.F.M. din moment ce aceasta autoritate este titularul sumei cu destinatia de taxa de poluare.
Pe fondul cauzei, aceiasi parata a solicitat respingerea actiunii, sustinand in esenta ca, taxa de poluare este in mod legal datorata atata timp cat plata acestei taxe este prevazuta in mod expres de legislatia fiscala in vigoare.
Examinand actele si lucrarile dosarului, instanta constata ca suma a carei restituire se solicita prin actiune a fost achitata de reclamant la data de 30.11.2011 conform chitantei nr. TS7 nr. 1794956 emisa de Trezoreria Municipiului Alexandria, data la care dispozitiile art. 214�-214� din Legea 571/2003 nu mai erau in vigoare, ca urmare a abrogarii lor prin OUG nr. 50/2008.
Din inscrisurile aflate la dosar rezulta ca taxa a fost calculata si incasata de A.F:P:, ca organ fiscal competent din subordinea A.N:A:F: precum si faptul ca cererea de restituire a fost adresata tot acestui organ fiscal care prin adresa nr. 29348/03.01.2012 a facut cunoscut refuzul de restituire .
Prin urmare, raportul juridic de drept administrativ s-a nascut numai intre reclamant si Administratia Finantelor Publice a municipiului Alexandria, care potrivit art. 41 alin. 2 din Cod Procedura Civila poate sta in judecata in calitate de parata, avand organe proprii de conducere, astfel ca exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratei Administratia Finantelor Publice a municipiului Alexandria este neintemeiata si urmeaza a fi respinsa.
In sedinta publica din 01.03.2012, din oficiu, instanta a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratilor Ministerul Finantelor Publice si Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
Exceptia este apreciata a fi intemeiata, intrucat desi, potrivit art. 5 alin. 4 din OUG nr. 50/2008 taxa de poluare se plateste in numele Administratiei Fondului pentru Mediu, aceasta se calculeaza si se incaseaza de catre autoritatea fiscala competenta, in cauza de catre A.F.P., situatie ce rezulta din chitanta pentru incasarea de impozite, taxe si contributii.
Ca atare, se apreciaza ca in prezenta actiune al carei obiect il reprezinta restituirea taxei de poluare, calitate procesuala pasiva nu poate avea decat autoritatea fiscala care a stabilit si incasat taxa, respectiv A.F.P..
Chiar daca administratiile finantelor publice municipale ca unitati fiscale teritoriale sunt subordonate directiilor generale ale finantelor publice judetene care se afla la randul lor in subordinea A.N.A.F. ce este subordonata M.F.P., acestea au atributii, sarcini si raspunderi diferite .
Astfel, administratia finantelor publice municipala este unitatea fiscala care asigura in mod nemijlocit , activitatea de constatare si stabilire a tuturor categoriilor de impozite si taxe datorate bugetului de stat de persoane fizice sau juridice si organizeaza activitatea de trezorerie privind incasarea veniturilor si efectuarea platilor din bugetul de stat .
Din nici-un act normativ ce a reglementat sau care reglementeaza in prezent organizarea si functionarea M.F.P. , nu rezulta ca acesta ar fi implicat in operatiunile de calculare , evidenta , varsare a impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat de contribuabili persoane fizice sau in operatiuni de natura celor reglementate de art. 117 Cod Procedura Fiscala , raporturile fiscale de acest gen privind exclusiv unitatea fiscala teritoriala de la nivel de municipiu si pe contribuabilul platitor al taxei speciale .
Prin urmare , in raportul juridic de drept administrativ fiscal nascut din faptul platii taxei de poluare , M.F.P. nu poate fi parte si nici nu raspunde de modul in care A.F.P. a solutionat cererea de restituire a taxei de poluare , raspunderea , pentru actele indeplinite sau pentru refuzul de solutionare al cererii, fiind proprie , neavand relevanta sub acest aspect , raporturile administrative dintre diversele structuri ale M.F.P.
Ca atare , nefiind parti in raportul juridic dedus judecatii si nici beneficiari ai platii , paratii M.F.P. si A.N.A.F. nu au obligatia legala de a asigura restituirea sumei solicitate de reclamant si nu poate raspunde fata de platitorul taxei de actele si faptele unitatii fiscale cu care acesta a intrat in raport direct, asa incat se va admite exceptia lipsei calitatii procesuale pasive , invocata din oficiu de instanta, iar actiunea va fi respinsa ca fiind indreptata impotriva unor persoane fara calitate procesuala pasiva.
Referitor la fondul cauzei, Tribunalul constata actiunea intemeiata pentru considerentele:
Taxa de poluare a fost introdusa prin OUG nr. 50/2008 si se percepe, potrivit dispozitiilor acesteia, doar pentru autoturismele produse in tara sau in alt stat membru U.E., daca sunt inmatriculate pentru prima data in Romania .
Actul normativ mentionat excepteaza de la plata taxei de poluare, autoturismele produse in Romania sau in alte state membre UE, daca au fost anterior inmatriculate tot in Romania .
Reglementata in acest mod, OUG nr. 50/2008 este contrara art. 90 din Tratatul de Instituire a Comunitatii Europene , intrucat este destinata sa diminueze introducerea in Romania a unor autoturisme second-hand , deja inmatriculate intr-un alt stat membru UE, cum este si autoturismul reclamantului pentru care s-a achitat taxa de poluare , favorizand astfel vanzarea autoturismelor second - hand deja inmatriculate in Romania si dupa adoptarea OUG nr. 218/2008, vanzarea autoturismelor noi produse in Romania.
Ori, art. 90 paragraful 1 din Tratatul de Instituire a Comunitatii Europene , interzice statelor membre de a aplica direct sau indirect , produselor altor state membre impozite interne de orice natura mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect , produselor nationale similare .
Prin urmare , dupa aderarea Romaniei la UE , cand produsele importate sunt din alte tari membre ale UE, nu este admisibil ca norma fiscala nationala sa diminueze sau sa fie susceptibila sa diminueze consumul produselor importate si sa influenteze , din punct de vedere fiscal, achizitionarea autovehiculelor deja inmatriculate, deoarece in raport de dispozitiile art. 11 alin. 1 si 2 , art. 148 alin. 2 si 4 din Constitutie , dispozitiile dreptului comunitar au prioritate fata de dreptul national , in temeiul principiului dreptului comunitar conform caruia orice norma comunitara are forta juridica superioara normelor nationale , chiar si atunci cand acestea din urma sunt adoptate ulterior normei comunitare , regula aplicandu-se indiferent de rangul normei in ierarhia sistemului juridic national si de acela al normei comunitare .
Obligativitatea instantelor din statele membre de a aplica prioritar Tratatul Uniunii a fost statuata si prin Hotararile pronuntate de CJE in cauzele Flaminio Costa v.Enel (15 iulie 1964) , precum si Amministratione delle Finanze dello Stato v. Simmenthal S.p.a ( 9 martie 1978).
Pe de alta parte, in conditiile in care aceasta taxa nu este perceputa persoanelor care au solicitat inmatricularea autoturismelor anterior datei de 1 iulie 2008, data intrarii in vigoare a OUG nr. 50/2008, desi este evident ca si autoturismele acestei categorii de persoane polueaza, iar din preambulul OUG 50/2008 rezulta ca prin adoptarea acestui act normativ s-a urmarit realizarea unor programe si proiecte pentru imbunatatirea calitatii aerului, Tribunalul constata ca fata de scopul urmarit prin adoptarea OUG 50/2008, potrivit principiului " poluatorul plateste, o astfel de taxa de poluare trebuia instituita pentru toate autoturismele aflate in trafic si nu doar pentru cele inmatriculate dupa data de 1 iulie 2008.
In consecinta , constatand ca taxa de poluare achitata de reclamant este una interzisa de dispozitiile art. 90 din Tratatul de Instituire a Comunitatii Europene precum si faptul ca incepand cu data de 1.01.2007, data la care Romania a aderat la Uniunea Europeana , reglementarile comunitare sunt direct aplicabile in ordinea juridica interna , avand prioritate fata de dispozitiile interne , astfel cum rezulta din dispozitiile art. 11 alin. 1 si 2, art. 148 alin. 2 si 4 din Constitutie si din prevederile Legii 157/2005 de ratificare a Tratatului de aderare a Romaniei si Bulgariei la Uniunea Europeana, instanta apreciaza actiunea intemeiata, normele interne dispunand cu privire la o taxa discriminatorie si care incalca principiul liberei circulatii a marfurilor .
Este de mentionat si ca asupra incalcarii art. 90 din Tratat prin crearea unui tip similar de diferenta de tratament intre produsele interne si cele importate din alte state ale UE , s-a pronuntat Curtea de la Luxembrug prin hotararea din 11 august 1995 cauzele reunite C - 367/93 la C - 377/93, F.G. Roders BV s.a. , c. Inspecteur der Invoerrechten en Accijnzen (discriminarea intre vinurile din Luxemburg si vinurile din fructe provenite din alte state membre) sau prin hotararea din 7 mai 1987 cauza 184/85 Comisia c. Italia.
In raport de cele expuse, refuzul paratei Administratia Finantelor Publice a municipiului Alexandria de a restitui reclamantului taxa de poluare achitata este apreciat ca fiind nejustificat , astfel ca sunt indeplinite conditiile impuse de art. 1 alin. 1 , art. 2 , alin. 2 si art. 8 alin. 1 din Legea 554 /2004 republicata, pentru ca reclamantul sa se adreseze instantei de contencios administrativ in vederea recunoasterii dreptului pretins si repararii pagubei.
In consecinta, se va obliga parata A.F.P. sa restituie reclamantului suma de 6.714 lei, achitata cu titlul de taxa de poluare, precum si la plata dobanzii calculata potrivit art. 124 din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala (r3), cu modificarile si completarile ulterioare.
Solutia admisibilitatii unor asemenea actiuni se impune mai ales prin prisma jurisprudentei Curtii de Justitie a Uniunii Europene, care recunoaste contribuabilului dreptul de a solicita rambursarea unei taxe platite cu incalcarea dreptului european, independent de orice contestare a actului administrativ prin care aceasta taxa a fost stabilita.
In fine, aceasta solutie se impune si prin prisma Conventiei pentru apararea drepturilor omului si libertatilor fundamentale, respectiv a art. 13, potrivit caruia statele trebuie sa asigure un recurs efectiv, prin care o persoana sa se poata plange de incalcarea drepturilor sale.
Or, parcurgerea procedurii administrative de contestare a deciziei de calcul al taxei de poluare, cu consecinta previzibila a respingerii contestatiei, fie ca tardiv formulata, fie ca nefondata, nu poate constitui un remediu national efectiv in sensul Conventiei, ci, dimpotriva, reprezinta un obstacol in calea recuperarii prejudiciului cauzat particularilor prin aplicarea unor norme nationale incompatibile cu dreptul european, obstacol interpus chiar de autoritatile fiscale nationale aflate in culpa.
De altfel, aceasta problema a fost transata de Inalta Curte de Casatie prin decizia nr. 24/2011 prin care s-a stabilit ca procedura de contestare prevazuta la art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008, aprobata prin Legea nr. 140/2011, raportat la art. 205-218 din Codul de procedura fiscala, nu se aplica in cazul cererilor de restituire a taxei de poluare intemeiate pe dispozitiile art. 117 alin. (1) lit. d) din acelasi cod.
In temeiul dispozitiile art. 274 din Codul de Procedura Civila se va obliga parata A.F.P. la plata catre reclamant a sumei de 2.039 lei, cu titlu de cheltuieli de judecata reprezentand onorariu de avocat si taxa de timbru, la baza obligatiei stand culpa procesuala.
Prin actiunea inregistrata sub nr. 339/87/2012, reclamantul M.N.S, a chemat in judecata pe paratii M.F.P., A.N:A:F si A.F.P. a municipiului A. solicitand instantei ca prin sentinta ce se va pronunta acestia sa fie obligati sa-i restituie contravaloarea taxei de poluare in cuantum de 6.714 lei si a dobanzii legale.
In motivarea cererii reclamantul a aratat ca in luna octombrie, anul 2011, a achizitionat un autovehicul marca Suzuki, tip vitra, categoria auto M1, fabricat in anul 1998, iar pentru a-l inmatricula in Romania a fost obligat sa plateasca taxa de poluare in cuantum de 6.714 lei.
Taxa a fost perceputa in temeiul art. 214� - 214� Cod fiscal si OUG nr. 50 /2008, texte care nu mai sunt in vigoare ca urmare a efectului direct al art. 90 paragraful 1 din Tratat, astfel ca taxa speciala achitata pentru inmatricularea automobilului a fost incasata in mod nelegal , fiind o plata nedatorata, situatie in care devin incidente dispozitiile art. 1092 Cod Civil conform carora " ceea ce s-a platit fara sa fie debit este supus repetitiunii ".
Considera reclamantul ca dispozitiile in baza carora a fost obligat sa achite taxa de poluare contravin prevederilor art. 90 din Tratatul CE care interzice statelor membre de a aplica direct sau indirect produselor altor state membre, impozite interne de orice natura, mai mari decat cele care se aplica direct sau indirect produselor nationale similare, in conditiile in care pentru masinile achizitionate din Romania, chiar si la mana a doua, nu se percepe nici - un fel de taxa daca sunt deja inmatriculate .
De asemenea, a aratat reclamantul ca, in astfel de situatii, conform jurisprudentei CJCE, judecatorul national este obligat sa aplice cu prioritate dreptul comunitar, obligatie care rezulta si din dispozitiile art. 148 alin. 2 din Constitutia Romaniei, care precizeaza ca prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne.
Prin urmare, reclamantul a concluzionat ca taxa de poluare achitata pentru reinmatricularea in Romania a autoturismului a fost incasata in contul bugetului statului, cu incalcarea art. 90 alin. 1 al Tratatului Comunitatii, regimul juridic instituit de OUG nr. 50/2008 pentru autovehiculele importate si inmatriculate in Romania din Comunitatea Europeana fiind discriminatoriu de vreme ce acestea au fost deja inmatriculate in tarile membre.
In drept, au fost invocate dispozitiile art. 992 - 997 , art. 1.092 Cod Civil , art. 90 din Tratatul CE si art. 148 alin. 2 si 4 din Constitutia Romaniei , iar in dovedire , reclamantul a depus la dosarul cauzei in copie, cererea de restituire a taxei de poluare , adresa de raspuns nr. 29348/03.01.2012 emisa de Administratia Finantelor Publice a Municipiului Alexandria, decizia de calcul a taxei de poluare pentru autovehicule, chitanta de plata a taxei.
In cauza, parata A.F:P: a formulat intampinare prin care a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive in sustinerea careia a aratat ca in cauza ar trebui sa stea in calitate de parat A.F.M. din moment ce aceasta autoritate este titularul sumei cu destinatia de taxa de poluare.
Pe fondul cauzei, aceiasi parata a solicitat respingerea actiunii, sustinand in esenta ca, taxa de poluare este in mod legal datorata atata timp cat plata acestei taxe este prevazuta in mod expres de legislatia fiscala in vigoare.
Examinand actele si lucrarile dosarului, instanta constata ca suma a carei restituire se solicita prin actiune a fost achitata de reclamant la data de 30.11.2011 conform chitantei nr. TS7 nr. 1794956 emisa de Trezoreria Municipiului Alexandria, data la care dispozitiile art. 214�-214� din Legea 571/2003 nu mai erau in vigoare, ca urmare a abrogarii lor prin OUG nr. 50/2008.
Din inscrisurile aflate la dosar rezulta ca taxa a fost calculata si incasata de A.F:P:, ca organ fiscal competent din subordinea A.N:A:F: precum si faptul ca cererea de restituire a fost adresata tot acestui organ fiscal care prin adresa nr. 29348/03.01.2012 a facut cunoscut refuzul de restituire .
Prin urmare, raportul juridic de drept administrativ s-a nascut numai intre reclamant si Administratia Finantelor Publice a municipiului Alexandria, care potrivit art. 41 alin. 2 din Cod Procedura Civila poate sta in judecata in calitate de parata, avand organe proprii de conducere, astfel ca exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratei Administratia Finantelor Publice a municipiului Alexandria este neintemeiata si urmeaza a fi respinsa.
In sedinta publica din 01.03.2012, din oficiu, instanta a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratilor Ministerul Finantelor Publice si Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
Exceptia este apreciata a fi intemeiata, intrucat desi, potrivit art. 5 alin. 4 din OUG nr. 50/2008 taxa de poluare se plateste in numele Administratiei Fondului pentru Mediu, aceasta se calculeaza si se incaseaza de catre autoritatea fiscala competenta, in cauza de catre A.F.P., situatie ce rezulta din chitanta pentru incasarea de impozite, taxe si contributii.
Ca atare, se apreciaza ca in prezenta actiune al carei obiect il reprezinta restituirea taxei de poluare, calitate procesuala pasiva nu poate avea decat autoritatea fiscala care a stabilit si incasat taxa, respectiv A.F.P..
Chiar daca administratiile finantelor publice municipale ca unitati fiscale teritoriale sunt subordonate directiilor generale ale finantelor publice judetene care se afla la randul lor in subordinea A.N.A.F. ce este subordonata M.F.P., acestea au atributii, sarcini si raspunderi diferite .
Astfel, administratia finantelor publice municipala este unitatea fiscala care asigura in mod nemijlocit , activitatea de constatare si stabilire a tuturor categoriilor de impozite si taxe datorate bugetului de stat de persoane fizice sau juridice si organizeaza activitatea de trezorerie privind incasarea veniturilor si efectuarea platilor din bugetul de stat .
Din nici-un act normativ ce a reglementat sau care reglementeaza in prezent organizarea si functionarea M.F.P. , nu rezulta ca acesta ar fi implicat in operatiunile de calculare , evidenta , varsare a impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat de contribuabili persoane fizice sau in operatiuni de natura celor reglementate de art. 117 Cod Procedura Fiscala , raporturile fiscale de acest gen privind exclusiv unitatea fiscala teritoriala de la nivel de municipiu si pe contribuabilul platitor al taxei speciale .
Prin urmare , in raportul juridic de drept administrativ fiscal nascut din faptul platii taxei de poluare , M.F.P. nu poate fi parte si nici nu raspunde de modul in care A.F.P. a solutionat cererea de restituire a taxei de poluare , raspunderea , pentru actele indeplinite sau pentru refuzul de solutionare al cererii, fiind proprie , neavand relevanta sub acest aspect , raporturile administrative dintre diversele structuri ale M.F.P.
Ca atare , nefiind parti in raportul juridic dedus judecatii si nici beneficiari ai platii , paratii M.F.P. si A.N.A.F. nu au obligatia legala de a asigura restituirea sumei solicitate de reclamant si nu poate raspunde fata de platitorul taxei de actele si faptele unitatii fiscale cu care acesta a intrat in raport direct, asa incat se va admite exceptia lipsei calitatii procesuale pasive , invocata din oficiu de instanta, iar actiunea va fi respinsa ca fiind indreptata impotriva unor persoane fara calitate procesuala pasiva.
Referitor la fondul cauzei, Tribunalul constata actiunea intemeiata pentru considerentele:
Taxa de poluare a fost introdusa prin OUG nr. 50/2008 si se percepe, potrivit dispozitiilor acesteia, doar pentru autoturismele produse in tara sau in alt stat membru U.E., daca sunt inmatriculate pentru prima data in Romania .
Actul normativ mentionat excepteaza de la plata taxei de poluare, autoturismele produse in Romania sau in alte state membre UE, daca au fost anterior inmatriculate tot in Romania .
Reglementata in acest mod, OUG nr. 50/2008 este contrara art. 90 din Tratatul de Instituire a Comunitatii Europene , intrucat este destinata sa diminueze introducerea in Romania a unor autoturisme second-hand , deja inmatriculate intr-un alt stat membru UE, cum este si autoturismul reclamantului pentru care s-a achitat taxa de poluare , favorizand astfel vanzarea autoturismelor second - hand deja inmatriculate in Romania si dupa adoptarea OUG nr. 218/2008, vanzarea autoturismelor noi produse in Romania.
Ori, art. 90 paragraful 1 din Tratatul de Instituire a Comunitatii Europene , interzice statelor membre de a aplica direct sau indirect , produselor altor state membre impozite interne de orice natura mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect , produselor nationale similare .
Prin urmare , dupa aderarea Romaniei la UE , cand produsele importate sunt din alte tari membre ale UE, nu este admisibil ca norma fiscala nationala sa diminueze sau sa fie susceptibila sa diminueze consumul produselor importate si sa influenteze , din punct de vedere fiscal, achizitionarea autovehiculelor deja inmatriculate, deoarece in raport de dispozitiile art. 11 alin. 1 si 2 , art. 148 alin. 2 si 4 din Constitutie , dispozitiile dreptului comunitar au prioritate fata de dreptul national , in temeiul principiului dreptului comunitar conform caruia orice norma comunitara are forta juridica superioara normelor nationale , chiar si atunci cand acestea din urma sunt adoptate ulterior normei comunitare , regula aplicandu-se indiferent de rangul normei in ierarhia sistemului juridic national si de acela al normei comunitare .
Obligativitatea instantelor din statele membre de a aplica prioritar Tratatul Uniunii a fost statuata si prin Hotararile pronuntate de CJE in cauzele Flaminio Costa v.Enel (15 iulie 1964) , precum si Amministratione delle Finanze dello Stato v. Simmenthal S.p.a ( 9 martie 1978).
Pe de alta parte, in conditiile in care aceasta taxa nu este perceputa persoanelor care au solicitat inmatricularea autoturismelor anterior datei de 1 iulie 2008, data intrarii in vigoare a OUG nr. 50/2008, desi este evident ca si autoturismele acestei categorii de persoane polueaza, iar din preambulul OUG 50/2008 rezulta ca prin adoptarea acestui act normativ s-a urmarit realizarea unor programe si proiecte pentru imbunatatirea calitatii aerului, Tribunalul constata ca fata de scopul urmarit prin adoptarea OUG 50/2008, potrivit principiului " poluatorul plateste, o astfel de taxa de poluare trebuia instituita pentru toate autoturismele aflate in trafic si nu doar pentru cele inmatriculate dupa data de 1 iulie 2008.
In consecinta , constatand ca taxa de poluare achitata de reclamant este una interzisa de dispozitiile art. 90 din Tratatul de Instituire a Comunitatii Europene precum si faptul ca incepand cu data de 1.01.2007, data la care Romania a aderat la Uniunea Europeana , reglementarile comunitare sunt direct aplicabile in ordinea juridica interna , avand prioritate fata de dispozitiile interne , astfel cum rezulta din dispozitiile art. 11 alin. 1 si 2, art. 148 alin. 2 si 4 din Constitutie si din prevederile Legii 157/2005 de ratificare a Tratatului de aderare a Romaniei si Bulgariei la Uniunea Europeana, instanta apreciaza actiunea intemeiata, normele interne dispunand cu privire la o taxa discriminatorie si care incalca principiul liberei circulatii a marfurilor .
Este de mentionat si ca asupra incalcarii art. 90 din Tratat prin crearea unui tip similar de diferenta de tratament intre produsele interne si cele importate din alte state ale UE , s-a pronuntat Curtea de la Luxembrug prin hotararea din 11 august 1995 cauzele reunite C - 367/93 la C - 377/93, F.G. Roders BV s.a. , c. Inspecteur der Invoerrechten en Accijnzen (discriminarea intre vinurile din Luxemburg si vinurile din fructe provenite din alte state membre) sau prin hotararea din 7 mai 1987 cauza 184/85 Comisia c. Italia.
In raport de cele expuse, refuzul paratei Administratia Finantelor Publice a municipiului Alexandria de a restitui reclamantului taxa de poluare achitata este apreciat ca fiind nejustificat , astfel ca sunt indeplinite conditiile impuse de art. 1 alin. 1 , art. 2 , alin. 2 si art. 8 alin. 1 din Legea 554 /2004 republicata, pentru ca reclamantul sa se adreseze instantei de contencios administrativ in vederea recunoasterii dreptului pretins si repararii pagubei.
In consecinta, se va obliga parata A.F.P. sa restituie reclamantului suma de 6.714 lei, achitata cu titlul de taxa de poluare, precum si la plata dobanzii calculata potrivit art. 124 din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala (r3), cu modificarile si completarile ulterioare.
Solutia admisibilitatii unor asemenea actiuni se impune mai ales prin prisma jurisprudentei Curtii de Justitie a Uniunii Europene, care recunoaste contribuabilului dreptul de a solicita rambursarea unei taxe platite cu incalcarea dreptului european, independent de orice contestare a actului administrativ prin care aceasta taxa a fost stabilita.
In fine, aceasta solutie se impune si prin prisma Conventiei pentru apararea drepturilor omului si libertatilor fundamentale, respectiv a art. 13, potrivit caruia statele trebuie sa asigure un recurs efectiv, prin care o persoana sa se poata plange de incalcarea drepturilor sale.
Or, parcurgerea procedurii administrative de contestare a deciziei de calcul al taxei de poluare, cu consecinta previzibila a respingerii contestatiei, fie ca tardiv formulata, fie ca nefondata, nu poate constitui un remediu national efectiv in sensul Conventiei, ci, dimpotriva, reprezinta un obstacol in calea recuperarii prejudiciului cauzat particularilor prin aplicarea unor norme nationale incompatibile cu dreptul european, obstacol interpus chiar de autoritatile fiscale nationale aflate in culpa.
De altfel, aceasta problema a fost transata de Inalta Curte de Casatie prin decizia nr. 24/2011 prin care s-a stabilit ca procedura de contestare prevazuta la art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008, aprobata prin Legea nr. 140/2011, raportat la art. 205-218 din Codul de procedura fiscala, nu se aplica in cazul cererilor de restituire a taxei de poluare intemeiate pe dispozitiile art. 117 alin. (1) lit. d) din acelasi cod.
In temeiul dispozitiile art. 274 din Codul de Procedura Civila se va obliga parata A.F.P. la plata catre reclamant a sumei de 2.039 lei, cu titlu de cheltuieli de judecata reprezentand onorariu de avocat si taxa de timbru, la baza obligatiei stand culpa procesuala.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Acte ale autoritatilor publice
SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014