CREANTE BUGETARE.PRIVILEGIU STAT. NOUL COD CIVIL.
(Sentinta comerciala nr. 5024 din data de 26.06.2013 pronuntata de Tribunalul Valcea)CREANTE BUGETARE.PRIVILEGIU STAT. NOUL COD CIVIL.
Din interpretarea textelor citate, instanta a constatat urmatoarele:
Textul art.230 din OG nr.92/2003 da posibilitatea inscrierii de creante fiscale cuprinse in titluri executorii la Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare de catre unitatile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor.
Inscrierea in arhiva se face pe baza completarii unui formular de aviz de constituire de garantie, inscrierea avizelor constituind o simpla activitate administrativa, ce nu implica verificarea informatiilor, concordanta dintre aviz si faptele juridice ce stau la baza acestuia si valabilitatea faptelor juridice.
Astfel, conform art.1 alin.1) din HG nr.802/1999 "Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare, denumita in continuare arhiva, reprezinta o baza de date la nivel national, care asigura inscrierea si accesul la informatiile inscrise cu privire la avizele de garantie."
Prin urmare, prin operatiunea de inscriere arhiva nu exercita controlul de legalitate asupra garantiilor reale.
In ceea ce priveste categoria creantelor fiscale ce pot fi inscrise in arhiva electronica, instanta a constatat ca inainte de abrogarea Titlului VI al Legii 99/1999, statul sau unitatilor administrativ-teritoriale detineau un privilegiu prin efectul legii pentru creantele provenite din impozite, taxe, amenzi si din alte sume ce reprezinta venituri publice ce le sunt datorate.
Prevederile referitoare la privilegiul statului in vigoare la data inscrierii creantei in arhiva electronica de catre contestatoare erau cele cuprinse in Noul Cod civil, insa textele citate nu confera statului privilegiu asupra creantelor fiscale, ci arata doar ca preferinta acordata statului si unitatilor administrativ-teritoriale pentru creantele lor se reglementeaza prin legi speciale.
In lipsa unui text expres prin care sa fie reglementate privilegiile acordate statului, textul art.1 alin.4) din HG 802/1999 trebuie interpretat in sensul ca pot fi inscrise in arhiva, pe baza de aviz de garantie, numai obligatiile de plata a impozitelor si taxelor, fiind excluse amenzile si alte sume ce reprezinta venituri publice ce sunt datorate statului si unitatilor administrativ-teritoriale.
Prin urmare, contestatia a fost respinsa ca neintemeiata.
TRIBUNALUL VALCEA - SECTIA A II A CIVILA, SENTINTA Nr. 5024/2013 din 26 Iunie 2013
La data de 17.04.2013 contestatoarea ANAF a formulat contestatie impotriva tabelul preliminar al creantelor, in temeiul dispozitiilor art.73 din Legea nr.85/2006, prin care solicita admiterea creantei de 1.759.221 lei cu rangul de preferinta prevazut de dispozitiile art.121 alin.1 pct.2 din Legea nr.85/2006, ce a fost trecuta nelegal potrivit dispozitiilor art.123 pct.4.
In motivare se arata ca ANAF a formulat cerere de inscriere in tabelul creditorilor cu suma de 22.440.231 lei reprezentand creante fiscale datorate de societatea debitoare bugetului general consolidat, din care 1.759.221 lei trebuiau sa fie inscrise ca si creante garantate, deoarece au fost inscrise in Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare.
Contestatoare a mentionat ca si in conditiile abrogarii Titlului VI al Legii 99/1999 prin Legea nr.71/2011, se arata ca dispozitiile vechi au fost preluate de Noul Cod civil, prin art.2328 in care se arata ca"Preferinta acordata statului si unitatilor administrativ-teritoriale pentru creantele lor se reglementeaza prin legi speciale. O asemenea preferinta nu poate afecta drepturile dobandite anterior de catre terti.", iar potrivit art.2333 "Privilegiul este preferinta acordata de lege unui creditor in considerarea creantei sale."
S-a aratat ca la data de 16.10.2012 a fost inregistrat Avizul de ipoteca initial pentru suma de 1.759.221 lei , inscrierea acestui privilegiu facandu-se potrivit art.230 din OG 92/2003, fiind eliberat avizul de garantie 3802/16.10.2012, asigurandu-se in acest mod publicitatea cu privire la gradul de prioritate.
O astfel de creanta beneficiaza de garantie reala asupra tuturor bunurilor mobile si imobile pentru impozite si taxe.
Este invocat si art.1 din HG 802/1999 privind adoptarea privind adoptarea Regulamentului pentru organizarea si functionarea Arhivei Electronice de Garantii Reale Mobiliare, act conform caruia arhiva electronica este o baza unica la nivel national ce asigura inscrierea garantiilor reale mobiliare, orice creditor garantat avand posibilitatea completarii unui formular de aviz de garantie.
Intrucat contestatoarea a inscris creanta in Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare, potrivit avizului mentionat, aceasta are dreptul de a-si satisface creanta cu prioritate inaintea altor creditori, astfel incat se solicita admiterea contestatiei.
Prin concluziile scrise depuse la dosar, administratorul judiciar a precizat ca inscrierea in arhiva electronica a inscrisului prin care a fost constituita garantia confera creditorului prioritate in raport de alti creditori si opozabilitate fata de terti, iar nu a titlului de creanta, dreptul de garantie constituindu-se fie prin acordul partilor, fie prin lege.
Intrucat simpla notare/inscriere in Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare nu echivaleaza cu constituirea unei garantii in favoarea creditorului, s-a aratat ca s-a dispus inscrierea creantei solicitate ca si creanta bugetara, conform dispozitiilor art.123 pct.4 din Legea nr.85/2006.
Analizand actele dosarului, instanta a retinut urmatoarele:
Potrivit textului art.36 alin.1) din Titlul VI al Legii 99/1999, text abrogat prin Legea nr.71/2011 "Orice creditor care, fara a fi parte intr-un contract de garantie, are un privilegiu prin simplul efect al legii, inclusiv privilegiul statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale pentru creantele provenite din impozite, taxe, amenzi si din alte sume ce reprezinta venituri publice ce le sunt datorate, are prioritate asupra garantiei reale a creditorului asupra bunului in cauza numai in momentul in care privilegiul indeplineste conditia de publicitate prin inscrierea acestuia la arhiva sau prin posesia bunului."
De asemenea, potrivit art.98 alin.1) al aceluiasi act normativ "Creditorii privilegiati, inclusiv statul si unitatile administrativ-teritoriale, pentru creantele provenite din impozite, taxe, amenzi si din alte sume ce reprezinta venituri publice, pot avea prioritate fata de un creditor cu garantie reala, numai daca si-au inscris creanta la arhiva sau, dupa caz, in documentele de publicitate imobiliara, inaintea inscrierii unei astfel de garantii de catre creditorul garantat."
In ceea ce priveste inscrierea de creante fiscale cuprinse in titluri executorii la Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare, sunt in vigoare:
-Art.1 alin.4) din HG 802/1999 privind adoptarea Regulamentului pentru organizarea si functionarea Arhivei Electronice de Garantii Reale Mobiliare care precizeaza ca "Privilegiile, hotararile judecatoresti definitive si irevocabile, certificatele de depozit, precum si obligatiile de plata a impozitelor si taxelor pot fi inscrise in arhiva pe baza unui aviz de garantie."
-Prevederile art.230 din OG nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala care arata ca "Pentru creantele fiscale administrate de catre Ministerul Economiei si Finantelor, acesta este autorizat ca operator care, prin unitatile sale teritoriale, ca agenti imputerniciti, sa inscrie creante cuprinse in titluri executorii la Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare."
Referitor la notiunea de privilegii, instanta a retinut ca, intr-adevar textele Noului Cod civil arata ca:
- art.2328 "Preferinta acordata statului si unitatilor administrativ-teritoriale pentru creantele lor se reglementeaza prin legi speciale. O asemenea preferinta nu poate afecta drepturile dobandite anterior de catre terti.", iar potrivit art.2333 "Privilegiul este preferinta acordata de lege unui creditor in considerarea creantei sale."
Din interpretarea textelor citate, instanta a constatat urmatoarele:
Textul art.230 din OG nr.92/2003 da posibilitatea inscrierii de creante fiscale cuprinse in titluri executorii la Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare de catre unitatile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor.
Inscrierea in arhiva se face pe baza completarii unui formular de aviz de constituire de garantie, inscrierea avizelor constituind o simpla activitate administrativa, ce nu implica verificarea informatiilor, concordanta dintre aviz si faptele juridice ce stau la baza acestuia si valabilitatea faptelor juridice.
Astfel, conform art.1 alin.1) din HG nr.802/1999 "Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare, denumita in continuare arhiva, reprezinta o baza de date la nivel national, care asigura inscrierea si accesul la informatiile inscrise cu privire la avizele de garantie."
Prin urmare, prin operatiunea de inscriere arhiva nu exercita controlul de legalitate asupra garantiilor reale.
In ceea ce priveste categoria creantelor fiscale ce pot fi inscrise in arhiva electronica, instanta a constatat ca inainte de abrogarea Titlului VI al Legii 99/1999, statul sau unitatilor administrativ-teritoriale detineau un privilegiu prin efectul legii pentru creantele provenite din impozite, taxe, amenzi si din alte sume ce reprezinta venituri publice ce le sunt datorate.
Prevederile referitoare la privilegiul statului in vigoare la data inscrierii creantei in arhiva electronica de catre contestatoare erau cele cuprinse in Noul Cod civil, insa textele citate nu confera statului privilegiu asupra creantelor fiscale, ci arata doar ca preferinta acordata statului si unitatilor administrativ-teritoriale pentru creantele lor se reglementeaza prin legi speciale.
In lipsa unui text expres prin care sa fie reglementate privilegiile acordate statului, textul art.1 alin.4) din HG 802/1999 trebuie interpretat in sensul ca pot fi inscrise in arhiva, pe baza de aviz de garantie, numai obligatiile de plata a impozitelor si taxelor, fiind excluse amenzile si alte sume ce reprezinta venituri publice ce sunt datorate statului si unitatilor administrativ-teritoriale.
Prin urmare, contestatia a fost respinsa ca neintemeiata.
Din interpretarea textelor citate, instanta a constatat urmatoarele:
Textul art.230 din OG nr.92/2003 da posibilitatea inscrierii de creante fiscale cuprinse in titluri executorii la Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare de catre unitatile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor.
Inscrierea in arhiva se face pe baza completarii unui formular de aviz de constituire de garantie, inscrierea avizelor constituind o simpla activitate administrativa, ce nu implica verificarea informatiilor, concordanta dintre aviz si faptele juridice ce stau la baza acestuia si valabilitatea faptelor juridice.
Astfel, conform art.1 alin.1) din HG nr.802/1999 "Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare, denumita in continuare arhiva, reprezinta o baza de date la nivel national, care asigura inscrierea si accesul la informatiile inscrise cu privire la avizele de garantie."
Prin urmare, prin operatiunea de inscriere arhiva nu exercita controlul de legalitate asupra garantiilor reale.
In ceea ce priveste categoria creantelor fiscale ce pot fi inscrise in arhiva electronica, instanta a constatat ca inainte de abrogarea Titlului VI al Legii 99/1999, statul sau unitatilor administrativ-teritoriale detineau un privilegiu prin efectul legii pentru creantele provenite din impozite, taxe, amenzi si din alte sume ce reprezinta venituri publice ce le sunt datorate.
Prevederile referitoare la privilegiul statului in vigoare la data inscrierii creantei in arhiva electronica de catre contestatoare erau cele cuprinse in Noul Cod civil, insa textele citate nu confera statului privilegiu asupra creantelor fiscale, ci arata doar ca preferinta acordata statului si unitatilor administrativ-teritoriale pentru creantele lor se reglementeaza prin legi speciale.
In lipsa unui text expres prin care sa fie reglementate privilegiile acordate statului, textul art.1 alin.4) din HG 802/1999 trebuie interpretat in sensul ca pot fi inscrise in arhiva, pe baza de aviz de garantie, numai obligatiile de plata a impozitelor si taxelor, fiind excluse amenzile si alte sume ce reprezinta venituri publice ce sunt datorate statului si unitatilor administrativ-teritoriale.
Prin urmare, contestatia a fost respinsa ca neintemeiata.
TRIBUNALUL VALCEA - SECTIA A II A CIVILA, SENTINTA Nr. 5024/2013 din 26 Iunie 2013
La data de 17.04.2013 contestatoarea ANAF a formulat contestatie impotriva tabelul preliminar al creantelor, in temeiul dispozitiilor art.73 din Legea nr.85/2006, prin care solicita admiterea creantei de 1.759.221 lei cu rangul de preferinta prevazut de dispozitiile art.121 alin.1 pct.2 din Legea nr.85/2006, ce a fost trecuta nelegal potrivit dispozitiilor art.123 pct.4.
In motivare se arata ca ANAF a formulat cerere de inscriere in tabelul creditorilor cu suma de 22.440.231 lei reprezentand creante fiscale datorate de societatea debitoare bugetului general consolidat, din care 1.759.221 lei trebuiau sa fie inscrise ca si creante garantate, deoarece au fost inscrise in Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare.
Contestatoare a mentionat ca si in conditiile abrogarii Titlului VI al Legii 99/1999 prin Legea nr.71/2011, se arata ca dispozitiile vechi au fost preluate de Noul Cod civil, prin art.2328 in care se arata ca"Preferinta acordata statului si unitatilor administrativ-teritoriale pentru creantele lor se reglementeaza prin legi speciale. O asemenea preferinta nu poate afecta drepturile dobandite anterior de catre terti.", iar potrivit art.2333 "Privilegiul este preferinta acordata de lege unui creditor in considerarea creantei sale."
S-a aratat ca la data de 16.10.2012 a fost inregistrat Avizul de ipoteca initial pentru suma de 1.759.221 lei , inscrierea acestui privilegiu facandu-se potrivit art.230 din OG 92/2003, fiind eliberat avizul de garantie 3802/16.10.2012, asigurandu-se in acest mod publicitatea cu privire la gradul de prioritate.
O astfel de creanta beneficiaza de garantie reala asupra tuturor bunurilor mobile si imobile pentru impozite si taxe.
Este invocat si art.1 din HG 802/1999 privind adoptarea privind adoptarea Regulamentului pentru organizarea si functionarea Arhivei Electronice de Garantii Reale Mobiliare, act conform caruia arhiva electronica este o baza unica la nivel national ce asigura inscrierea garantiilor reale mobiliare, orice creditor garantat avand posibilitatea completarii unui formular de aviz de garantie.
Intrucat contestatoarea a inscris creanta in Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare, potrivit avizului mentionat, aceasta are dreptul de a-si satisface creanta cu prioritate inaintea altor creditori, astfel incat se solicita admiterea contestatiei.
Prin concluziile scrise depuse la dosar, administratorul judiciar a precizat ca inscrierea in arhiva electronica a inscrisului prin care a fost constituita garantia confera creditorului prioritate in raport de alti creditori si opozabilitate fata de terti, iar nu a titlului de creanta, dreptul de garantie constituindu-se fie prin acordul partilor, fie prin lege.
Intrucat simpla notare/inscriere in Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare nu echivaleaza cu constituirea unei garantii in favoarea creditorului, s-a aratat ca s-a dispus inscrierea creantei solicitate ca si creanta bugetara, conform dispozitiilor art.123 pct.4 din Legea nr.85/2006.
Analizand actele dosarului, instanta a retinut urmatoarele:
Potrivit textului art.36 alin.1) din Titlul VI al Legii 99/1999, text abrogat prin Legea nr.71/2011 "Orice creditor care, fara a fi parte intr-un contract de garantie, are un privilegiu prin simplul efect al legii, inclusiv privilegiul statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale pentru creantele provenite din impozite, taxe, amenzi si din alte sume ce reprezinta venituri publice ce le sunt datorate, are prioritate asupra garantiei reale a creditorului asupra bunului in cauza numai in momentul in care privilegiul indeplineste conditia de publicitate prin inscrierea acestuia la arhiva sau prin posesia bunului."
De asemenea, potrivit art.98 alin.1) al aceluiasi act normativ "Creditorii privilegiati, inclusiv statul si unitatile administrativ-teritoriale, pentru creantele provenite din impozite, taxe, amenzi si din alte sume ce reprezinta venituri publice, pot avea prioritate fata de un creditor cu garantie reala, numai daca si-au inscris creanta la arhiva sau, dupa caz, in documentele de publicitate imobiliara, inaintea inscrierii unei astfel de garantii de catre creditorul garantat."
In ceea ce priveste inscrierea de creante fiscale cuprinse in titluri executorii la Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare, sunt in vigoare:
-Art.1 alin.4) din HG 802/1999 privind adoptarea Regulamentului pentru organizarea si functionarea Arhivei Electronice de Garantii Reale Mobiliare care precizeaza ca "Privilegiile, hotararile judecatoresti definitive si irevocabile, certificatele de depozit, precum si obligatiile de plata a impozitelor si taxelor pot fi inscrise in arhiva pe baza unui aviz de garantie."
-Prevederile art.230 din OG nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala care arata ca "Pentru creantele fiscale administrate de catre Ministerul Economiei si Finantelor, acesta este autorizat ca operator care, prin unitatile sale teritoriale, ca agenti imputerniciti, sa inscrie creante cuprinse in titluri executorii la Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare."
Referitor la notiunea de privilegii, instanta a retinut ca, intr-adevar textele Noului Cod civil arata ca:
- art.2328 "Preferinta acordata statului si unitatilor administrativ-teritoriale pentru creantele lor se reglementeaza prin legi speciale. O asemenea preferinta nu poate afecta drepturile dobandite anterior de catre terti.", iar potrivit art.2333 "Privilegiul este preferinta acordata de lege unui creditor in considerarea creantei sale."
Din interpretarea textelor citate, instanta a constatat urmatoarele:
Textul art.230 din OG nr.92/2003 da posibilitatea inscrierii de creante fiscale cuprinse in titluri executorii la Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare de catre unitatile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor.
Inscrierea in arhiva se face pe baza completarii unui formular de aviz de constituire de garantie, inscrierea avizelor constituind o simpla activitate administrativa, ce nu implica verificarea informatiilor, concordanta dintre aviz si faptele juridice ce stau la baza acestuia si valabilitatea faptelor juridice.
Astfel, conform art.1 alin.1) din HG nr.802/1999 "Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare, denumita in continuare arhiva, reprezinta o baza de date la nivel national, care asigura inscrierea si accesul la informatiile inscrise cu privire la avizele de garantie."
Prin urmare, prin operatiunea de inscriere arhiva nu exercita controlul de legalitate asupra garantiilor reale.
In ceea ce priveste categoria creantelor fiscale ce pot fi inscrise in arhiva electronica, instanta a constatat ca inainte de abrogarea Titlului VI al Legii 99/1999, statul sau unitatilor administrativ-teritoriale detineau un privilegiu prin efectul legii pentru creantele provenite din impozite, taxe, amenzi si din alte sume ce reprezinta venituri publice ce le sunt datorate.
Prevederile referitoare la privilegiul statului in vigoare la data inscrierii creantei in arhiva electronica de catre contestatoare erau cele cuprinse in Noul Cod civil, insa textele citate nu confera statului privilegiu asupra creantelor fiscale, ci arata doar ca preferinta acordata statului si unitatilor administrativ-teritoriale pentru creantele lor se reglementeaza prin legi speciale.
In lipsa unui text expres prin care sa fie reglementate privilegiile acordate statului, textul art.1 alin.4) din HG 802/1999 trebuie interpretat in sensul ca pot fi inscrise in arhiva, pe baza de aviz de garantie, numai obligatiile de plata a impozitelor si taxelor, fiind excluse amenzile si alte sume ce reprezinta venituri publice ce sunt datorate statului si unitatilor administrativ-teritoriale.
Prin urmare, contestatia a fost respinsa ca neintemeiata.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Chemare in judecata (actiuni, cereri)
DISCRIMINARE SI HARTUIRE MORALA IN CADRUL DERULARII RAPORTURILOR DE MUNCA. DAUNE MORALE. NETEMEINICIA CERERII DE CHEMARE IN JUDECATA. - Sentinta civila nr. 1752/LM/2009 din data de 14.05.2009Neindeplinirea procedurii prevazute de art. 720/1 Cod proc. civila atrage respingerea cererii ca inadmisibila. - Decizie nr. 77/R din data de 23.03.2006
Cerere pentru recunoasterea tranzactiei formulate pe cale principala - Decizie nr. 186 din data de 25.06.2015
Restituire bursa de studii ca urmare a pierderii calitatii de student - Sentinta civila nr. 612 din data de 10.12.2014
Actiune in contencios administrativ avand ca obiect cererea de contestare a unui fapt negativ. Inadmisibilitate. Respingere recurs reclamant - Decizie nr. 1449/R din data de 25.04.2014
Drepturi revolutionari - Decizie nr. 173/R din data de 02.03.2010
Cheltuieli de judecata. Momentul de la care se datoreaza in caz de renuntare la judecata. - Decizie nr. 316 din data de 07.04.2006
Motive de recurs invocate dupa expirarea termenului prevazut de art. 303(1) Cod procedura civila - Decizie nr. 201 din data de 08.03.2006
Apel declarat peste termen de mostenitorul paratului nelegal citat - Decizie nr. 217 din data de 10.03.2006
Repunerea in termenul de exercitare a cailor de atac - Decizie nr. 184 din data de 02.03.2006
Compensare bugetara-situatii de inadmisibilitate - Decizie nr. 775 din data de 12.10.2004
Anulare act - Sentinta civila nr. 3761 din data de 13.05.2010
Hotarare care sa tina loc de act autentiv - Sentinta civila nr. 4692 din data de 17.06.2010
Internare medicala - Hotarare nr. 182 din data de 23.05.2011
Autoritate de lucru judecat - Hotarare nr. 1543 din data de 29.06.2011
Prescriptia dreptului de a cere executarea silita - Hotarare nr. 1598 din data de 05.07.2011
Perceptia dreptului la actiune in repararea pagubei pricinuite prin fapta ilicita - Hotarare nr. 1591 din data de 05.07.2011
Art. 248,215,292 CP cu aplicare Art. 33 lit A CP - Hotarare nr. 315 din data de 07.11.2011
Schimbare incadrare juridica - Hotarare nr. 3462 din data de 03.05.2011
Atribuire termen aferent DL 42/1990 - Hotarare nr. 2514 din data de 15.11.2011