InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Gorj

Litigii CAS

(Sentinta civila nr. 3497 din data de 05.07.2012 pronuntata de Tribunalul Gorj)

Domeniu Pensii | Dosare Tribunalul Gorj | Jurisprudenta Tribunalul Gorj

Cod Operator 2443
Dosar nr.
R O M A N I A

TRIBUNALUL GORJ
SECTIA CONFLICTE DE MUNCA SI ASIGURARI SOCIALE

Sentinta  Nr. 3497/2012
Sedinta publica de la 05 Iulie 2012
Completul compus din:
PRESEDINTE
Asistent  judiciar
Asistent  judiciar
Grefier Pe rol fiind judecarea cererii de chemare in judecata formulata de catre reclamantul T M in contradictoriu cu parata CJP G, avand ca obiect litigii CAS.
La apelul nominal facut in sedinta publica  a lipsit reclamantul, parata fiind reprezentata prin consilier juridic S C.
Procedura legal indeplinita.
S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta, dupa care, constatand ca nu mai sunt alte cereri, cauza fiind in stare de judecata, instanta a acordat cuvantul pe fond.
            Consilierul juridic S C pentru parata solicita instantei a se respinge actiunea ca ramasa fara obiect, sens in care depune la dosar concluzii scrise. INSTANTA

Asupra cererii de fata.
Prin cererea de chemare in judecata inregistrata pe rolul Tribunalului Gorj - Sectia Conflicte de Munca si Asigurari Sociale sub nr., reclamantul T M a chemat in judecata parata C J P G pentru ca prin hotararea ce o va pronunta, sa dispuna restituirea diferentelor de contributie de asigurari de sanatate retinute fara drept.
In motivarea actiunii, reclamantul a aratat ca incepand cu data de 01.01.2011 in temeiul OUG nr.107/2010 de modificare a Legii nr.95/2006 parata a procedat la retinerea din pensie a contributiei de asigurari de sanatate in procent de 5,5%, contributie calculata la intregul cuantum al pensiei si nu la diferenta dintre pensia primita si minimul de 740 lei, asa cum prevedeau dispozitiile legale in vigoare.
Ca urmare a acestui fapt, a fost prejudiciata prin retinerea unei sume de bani mai mari ca fiind contributie la care trebuia sa fie obligata, desi contributia de 5,5% trebuia calculata la diferenta dintre pensia pe care o primesc si suma de 740 lei.
De altfel, prin deciziile nr.223 si 224 din 14 martie 2012, Curtea Constitutionala s-a pronuntat in sensul ca dispozitiile art. 259 alin.2 din Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, sunt constitutionale in masura in care se interpreteaza in sensul ca procentul de 5,5 % se aplica numai asupra veniturilor din pensii care depasesc 740 lei.
In dovedirea actiunii, reclamantul a depus la dosar copie de pe cuponul de pensie si cartea de identitate.
In drept, si-a intemeiat cererea de chemare in judecata pe prevederile art. 153 din Legea nr.263/2010 si art.259 alin.2 din legea nr.95/2006 modificata prin OUG nr.107/2010.
Parata C JP G a depus la dosar concluzii scrise prin care a solicitat respingerea cererii formulata de reclamanta, cu motivarea ca incepand cu data de 1.05.2012 aceasta a calculat si retinut din pensia  reclamantei contributia doar pentru partea din venit ce depaseste nivelul de 740 lei. In ceea ce priveste sumele retinute de la data de 1 ianuarie 2011 pana la data de 30.04.2012, reprezentand diferenta dintre pensiile nete rezultate din aplicarea procentului de contributie de asigurari sociale de sanatate supra intregului cuantum al pensiei si pensiile nete rezultate prin aplicarea procentului de contributie de asigurari sociale de sanatate asupra partii de pensie ce depaseste nivelul de 740 lei, in conformitate cu prevederile OUG nr. 17/2012 se restituie astfel:
-pentru sumele retinute in perioada ianuarie-martie 2011, restituirea se realizeaza in transe lunare egale in perioada iunie-august 2012;
-pentru sumele retinute in perioada aprilie 2011-aprilie 2012, restituirea se realizeaza pana la data de 31 decembrie 2013.
Analizand probatoriului administrat in cauza, instanta retine ca reclamantul este pensionar , avand o pensie al carei cuantum depaseste suma de 740 lei.
Incepand cu 01.01.2011 parata, in temeiul OUG 107/2010 de modificare a Legii nr.95/2006 ,  a retinut din pensia reclamantei  contributia de asigurari de sanatate in procent de 5,5%,  aplicand acest procent la intregul cuantum al pensiei .
In prezenta cauza, reclamantul a solicitat restituirea diferentelor de contributie de asigurari de sanatate retinute fara drept, aratand ca incepand cu data de 01.01.2011 in temeiul OUG nr.107/2010 de modificare a Legii nr.95/2006 parata a procedat la retinerea din pensie a contributiei de asigurari de sanatate in procent de 5,5%, contributie calculata la intregul cuantum al pensiei si nu la diferenta dintre pensia primita si minimul de 740 lei, asa cum prevedeau dispozitiile legale in vigoare.
Potrivit art. 259 alin 2 din legea 95/2006  in vigoare pe perioada dedusa judecatii,  "contributia datorata de pensionarii ale caror venituri din pensii depasesc 740 de lei este de 5,5% aplicata asupra acestor venituri si se vireaza odata cu plata drepturilor banesti asupra carora se calculeaza de catre cei care efectueaza plata acestor drepturi. Prin aplicarea acestei cote nu poate rezulta o pensie neta mai mica de 740 de lei."
Prin decizia  nr.223  din 13 martie 2010 publicata in Monitorul Oficial din 18 aprilie 2012, Curtea Constitutionala  a statuat ca " dispozitiile art. 259 alin. (2) din Legea  nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii sunt constitutionale in masura in care se interpreteaza  in sensul ca  procentul de 5,5 se aplica numai asupra veniturilor din pensii care depasesc 740 de lei."
Prin aceeasi decizie Curtea a constatat ca, " intrucat deciziile sale produc efecte numai pentru viitor, potrivit art. 147 alin. (4) din Constitutie, cele stabilite prin prezenta decizie urmeaza a se aplica de catre Casa Nationala de Pensii Publice, prin casele judetene de pensii si casele sectoriale de pensii, de la data publicarii deciziei Curtii Constitutionale in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I; totodata, instantele judecatoresti vor aplica prezenta decizie numai in cauzele pendinte la momentul publicarii acesteia, cauze in care respectivele dispozitii sunt aplicabile, precum si in cauzele in care a fost invocata exceptia de neconstitutionalitate pana la data sus-mentionata, in aceasta ultima ipoteza decizia pronuntata de Curtea Constitutionala constituind ternei al revizuirii potrivit art. 322 pct. 10 din Codul de procedura civila."
Totodata, prin decizia  Curtii Constitutionale nr.319 /29.03.2012 publicata  in Monitorul Oficial din 25.04.2012, Curtea a statuat ca , " intrucat deciziile sale produc efecte numai pentru viitor, potrivit art. 147 alin. (4) din Constitutie, cele stabilite prin acestea urmeaza a se aplica de la data publicarii lor in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I; totodata, instantele judecatoresti vor aplica deciziile Curtii Constitutionale numai in cauzele pendinte la momentul publicarii acestora, cauze in care dispozitiile art. 259 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii sunt aplicabile, precum si in cauzele in care a fost invocata exceptia de neconstitutionalitate pana la data sus mentionata, in aceasta ultima ipoteza deciziile pronuntate de Curtea Constitutionala constituind temei al revizuirii potrivit art. 322 pct. 10 din Codul de procedura civila.
   Asadar, raporturile juridice stabilite intre asigurat si stat in legatura cu contributiile la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate deja retinute pana la data publicarii deciziei Curtii Constitutionale constituie, din perspectiva deciziilor nr. 223 si nr. 224 din 13 martie 2012, facta praeterita si nu pot face obiectul unor cereri de restituire formulate ulterior publicarii acestor decizii. O interpretare contrara ar echivala cu aplicarea retroactiva a deciziilor Curtii Constitutionale, ceea ce este inadmisibil."
Prin urmare, avand in vedere considerentele si dispozitivul  acestor decizii ale Curtii Constitutionale ,   contributia la fondul de asigurari sociale de sanatate  de 5,5 % retinuta pe perioada 01.01.2011-30.04.2012 nu poate face  obiectul cererii de restituire formulata in instanta ulterior publicarii acestora , deciziile nr. 223 si nr. 224 din 13 martie 2012,  fiind publicate la data de 18.04.2012.
Astfel, in preambulul   Ordonantei de Urgenta   Nr. 17 din 16 mai 2012 privind stabilirea unor masuri de restituire a unor contributii de asigurari sociale de sanatate , publicata in Monitorul Oficial  nr. 336 din 18 mai 2012 , s-a fundamentat necesitatea adoptarii acestui act normativ ca fiind data de  deciziile Curtii Constitutionale nr. 223/2012 si 224/2012, care au stabilit ca dispozitiile art. 259 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, dispozitii care au fost preluate in Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu 1 ianuarie 2011, "(...) sunt constitutionale in masura in care se interpreteaza in sensul ca procentul de 5,5 se aplica numai asupra veniturilor din pensii care depasesc 740 de lei";    de faptul ca un numar mare de pensionari s-au adresat instantelor de judecata solicitand restituirea sumelor reprezentand contributiile de asigurari sociale de sanatate, blocand activitatea acestora, precum si de   necesitatea protejarii veniturilor din pensii pentru categoria pensionarilor recunoscuta a fi defavorizata.
Prin urmare, legiuitorul a inteles sa intervina pentru rezolvarea intr-un mod echitabil a situatiei pensionarilor, instituind norme juridice ce reglementeaza situatia generala a acestei categorii sociale , situatie creata  de pronuntarea deciziilor Curtii Constitutionale nr. 223/2012 si 224/2012.
Potrivit disp. art. 1 din OUG nr.17/2012  "(1) Sumele retinute de la data de 1 ianuarie 2011 pana la data de 30 aprilie 2012, reprezentand diferenta dintre pensiile nete rezultate prin aplicarea procentului de contributie de asigurari sociale de sanatate asupra intregului cuantum al pensiei si pensiile nete rezultate prin aplicarea procentului de contributie de asigurari sociale de sanatate asupra partii din pensie care depaseste nivelul de 740 lei, se restituie astfel:
    a) pentru sumele retinute in perioada ianuarie - martie 2011, restituirea se realizeaza in transe lunare egale in perioada iunie - august 2012;
    b) pentru sumele retinute in perioada aprilie 2011 - aprilie 2012, restituirea se realizeaza pana la data de 31 decembrie 2013."
          In conformitate cu art.2 alin 1 din acelasi act normativ   " Restituirea sumelor prevazute la art. 1 se face, din oficiu, de catre C NP P, prin casele teritoriale de pensii, precum si de catre casele de pensii sectoriale si cele apartinand sistemelor proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii."
In acelasi timp, prin OUG nr.15/2012 -  art. I  s-a  modificat  articolul 296^9 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, in sensul ca " pentru persoanele cu venituri din pensii care depasesc 740 lei, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate o reprezinta numai partea de venit care depaseste nivelul de 740 lei."
        La art. art. II  s-a prevazut ca articolul 257, alineatul (2^2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii se modifica si   va avea urmatorul cuprins: " Pensionarii ale caror venituri din pensii depasesc 740 lei datoreaza contributia lunara pentru asigurarile sociale de sanatate calculata potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare."
         In acelasi timp , actul normativ sus mentionat a abrogat  articolul 259 alineatul (2) din legea nr.95/2006.
         In fine, art. III din OUG nr.15/2012 a stabilit ca " Prevederile art. I se aplica incepand cu veniturile din pensii aferente lunii mai 2012."
Avand in vedere aceste modificari legislative  intervenite, instanta apreciaza ca actiunea reclamantului  apare ca fiind ramasa fara obiect, intrucat folosul practic urmarit ( acela de a obtine obligarea paratei la restituirea  diferentelor de contributie de asigurari de  sanatate de 5,5% , calculata asupra intregii pensii  pe perioada ianuarie 2011 - aprilie 2012 ) nu mai subzista ,  in conditiile in care sumele retinute de la data de 1 ianuarie 2011 pana la data de 30 aprilie 2012 se vor restitui din oficiu de catre C N P P,  prin casele teritoriale de pensii,  in modalitatea  adoptata de legiuitor , respectiv : pentru sumele retinute in perioada ianuarie - martie 2011, restituirea se realizeaza in transe lunare egale in perioada  iunie - august 2012, iar   pentru sumele retinute in perioada aprilie 2011 - aprilie 2012, restituirea se realizeaza pana la data de 31 decembrie 2013.
Tribunalul constata astfel ca au fost adoptate norme legale care instituie obligatia paratei de a restitui din oficiu  pretentiile deduse judecatii,  astfel ca actiunea de fata ramane practic fara obiect, urmand a fi respinsa.

PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE:
Respinge actiunea formulata de reclamantul TM cu domiciliul, in contradictoriu cu  parata C J P G, cu sediul.
Cu drept de recurs in termen de 15 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica azi,05 Iulie 2012, la Tribunalul Gorj.
Red R.L Exp/5/2012
C.P. 06 Iulie 2012

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Pensii

LITIGIU DE ASIGURARI SOCIALE. CUMULUL PENSIEI DE INVALIDITATE GRADUL III CU INDEMNIZATIA AFERENTA UNEI FUNCTII PUBLICE. CONTESTATIE DECIZIE DEBIT - Sentinta civila nr. 6617/97/2010 din data de 18.04.2011
Litigiu de asigurari sociale. Contestarea deciziei de respingere a cererii privind acordarea pensiei de serviciu in baza Legii nr.303/2004. Decizie de debit emisa de Casa de Pensii pentru recuperarea diferentelor de pensie. - Sentinta civila nr. 334/LM/2011 din data de 22.02.2011
Litigiu de asigurari sociale. Recalcularea pensiei prin valorificarea veniturilor realizate in acord global, in raport de considerentele Deciziei Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 30/2009 - Sentinta civila nr. 1567LM/2010 din data de 02.11.2010
CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL - Sentinta civila nr. 282/LM/2010 din data de 10.12.2010
PENSIE DE INVALIDITATE. POSIBILITATEA CUMULARII CU VENITURI REALIZATE DIN PRESTAREA UNEI ACTIVITATI IN BAZA UNUI CONTRACT INDIVIDUAL DE MUNCA. - Sentinta civila nr. 980/LM/2009 din data de 14.05.2009
Contestatie decizie de pensionare - Sentinta civila nr. 1180/LM/2007 din data de 28.12.2007
1. Decizie de stabilire a pensiei de serviciu in baza Legii nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea. Conditii de acordare. - Decizie nr. speta 9 din data de 14.01.2008
4. Anulare Decizie pentru stabilirea pensiei pentru limita de varsta si munca depusa. Valorificarea indemnizatiei de conducere conform inregistrarilor din carnetul de munca. - Sentinta civila nr. speta 8 din data de 14.01.2008
Contestatie impotriva deciziei de revizuire a pensiei - Sentinta civila nr. 413 din data de 29.03.2012
Recalcularea pensiei cu luarea in calcul al veniturilor obtinute in acord global - Sentinta civila nr. 643 din data de 07.05.2012
Anulare decizie de debit emisa ca urmare a cumulului pensiei de invaliditate de gr. III. cu alte venituri. - Sentinta civila nr. 496 din data de 23.04.2012
Sume retinute din pensie reprezentand contributie de asigurari sociale in procent de 5.5%. - Sentinta civila nr. 405 din data de 21.04.2011
Contestatie impotriva Deciziei de pensionare - Sentinta civila nr. 230 din data de 01.03.2011
Abandon de familie. Modificarea sanctiunii in apel. - Decizie nr. 147 din data de 26.04.2010
Abandon de familie .Achitarea debitului restant la plata contributiei la pensia de intretinere in timpul procesului ,Suspendarea conditionata a executarii pedepsei - Decizie nr. 133 din data de 19.04.2010
Contestatie impotriva deciziei de recalculare a pensiei de serviciu - Sentinta civila nr. 1187 din data de 18.11.2010
Pensii - Sentinta civila nr. 629 din data de 17.07.2010
Pensii - Sentinta civila nr. 118 din data de 27.01.2011
Transformare pensie de serviciu in pensie de asigurari sociale - Sentinta civila nr. 1253 din data de 30.11.2010
Ajutor acordat militarilor la cu ocazia trecerii in rezerva - Sentinta civila nr. 1174 din data de 18.11.2010