Sume retinute din pensie reprezentand contributie de asigurari sociale in procent de 5.5%.
(Sentinta civila nr. 405 din data de 21.04.2011 pronuntata de Tribunalul Sibiu)Prin contestatia formulata de contestatoarea B. A. in contradictoriu cu intimata Casa jud. de Pensii Sibiu, s-a solicitat restituirea sumei de 41 lei, retinuta ilegal din pensie, cu titlu de contributie de asigurari sociale de sanatate, incepand cu luna ianuarie 2011 si in continuare.
In motivarea contestatiei, asa cum a fost completata, arata ca procentul de 5,5% datorat cu acest titlu a fost gresit calculat la total pensie aflata in plata si nu doar pentru catimea care depaseste 740 lei, incalcandu-se dispozitiile OUG nr.107/2010 retinandu-se astfel suma de 41 lei din total pensiei de 908 lei, in loc de 9 lei cat era corect pentru veniturile care depasesc suma de 740 lei. Sustine ca potrivit noilor reglementari prev. de OUG nr.107/2010, L.nr.95/2006, art. 296 pct.9 din C. fiscal modif. prin OUG nr. 107/2010, contributia de asigurari sociale de sanatate lunara se datoreaza numai pe veniturile din pensii care depasesc 740 lei si care reprezinta baza de calcul a acestor contributii, asa incat s-a retinut nelegal suma de 41 lei.
Anexeaza cupon de pensie.
Prin intampinare, intimata se opune admiterii contestatiei ca fiind neintemeiata, intrucat disp. OUG nr. 107/2010 care modifica L. nr. 95/2006 au fost corect aplicate prin calcularea contributiei de 5,5 % asupra intregului cuantum al pensiilor care depasesc suma de 740 lei.
Din actele si lucrarile dosarului instanta retine urmatoarele:
Contestatoarea B. A. realizeaza venituri din pensie de 908 lei. Incepand cu luna ianuarie 2010, intimata Casa jud. de pensii Sibiu a procedat la retinerea contributiei de asigurari sociale de sanatate de 5,5 % asupra intregului cuantum al pensie. Intimata sustine in intampinare ca, pentru pensiile aflate in plata in luna ianuarie 2010, odata cu intrarea in vigoare a OUG nr.107/2010 care a modif. L.nr.95/2006 privind reforma in sistemul sanatatii, retinerile de asigurari de sanatate s-au realizat in mod automat, prin programul informatic la nivel national.
Potrivit modificarilor aduse art. 257 si art. 259 din L nr. 95/2006 prin OUG nr.107/ 2010 se prevede la art. 257 ca „pensionarii ale caror venituri din pensii depasesc 740 lei datoreaza contributia lunara pentru asigurarile sociale de sanatate calculata potrivit art. 259 al.2”. La art. 259 al.2 modificat se prevede ca” contributia datorata de pensionarii ale caror venituri din pensii depasesc 740 lei este de 5,5% aplicata asupra acestor venituri si se vireaza odata cu plata drepturilor banesti asupra carora se calculeaza de catre cei care efectueaza plata acestor drepturi. Prin aplicarea acestei cote nu poate rezulta o pensie mai mica de 740 de lei.”
Formularea anterioara a art. 259 al.2 din L. nr. 95/2006, aplicabila pana in decembrie 2010 inclusiv, era urmatoarea:”contributia datorata ….se aplica numai la veniturile din pensiile care depasesc limita supusa impozitului pe venit, se calculeaza pentru diferenta dintre cuantumul pensiei si aceasta limita si se vireaza odata cu plata drepturilor banesti asupra carora se calculeaza, de catre cei care efectueaza plata acestor drepturi”.
Pentru anul 2010, limita supusa impozitului pe venit a fost de 1000 lei, conf. art. 69 din Codul fiscal (L. nr.571/2003).
Comparand textele legale dinainte si dupa modificarea lor prin O.U.G.nr.107/2010, rezulta in mod evident ca legiuitorul a inteles sa schimbe radical baza de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de pensionarii care au pensii mai mari de 740 lei, prin aplicarea procentului de 5,5% asupra intregii pensii, nu numai pentru diferenta dintre cuantumul pensiei si o anume limita, asa cum a fost plafonata anterior, altfel, s-ar fi pastrat mentiunea expresa „pentru diferenta dintre cuantumul pensiei si aceasta limita” cuprinsa in textul art.259 al.2., anterior modificarii, limita care s-ar fi redus de la 1000 lei la 740 lei.
Prin urmare, prin eliminarea acestei mentiuni, modificarile legislative mentionate nu pot fi interpretate in sensul unei plafonari a bazei de calcul la suma de 740 lei, respectiv la calcularea contributiei doar pentru diferenta, asa cum intelege contestatorul in cauza, prin raportare la sistemul anterior. Mai mult, nu ar fi fost necesara partea finala a art.259 al.2 potrivit careia ”prin aplicarea acestei cote nu poate rezulta o pensie mai mica de 740 lei”, pentru ca in nici un caz in care retinerile ar fi privit doar diferenta, nu s-ar ajunge la aceasta situatie.
Un argument in plus in constatarea legalitatii modului de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate deriva din modul de calcul al acesteia care este exemplificat la pct.18 din Titlul IX, ind.23,„Contributii sociale obligatorii” din HG nr.150/2011 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.44/2004,precum si pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 870/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc care confirma interpretarea data textelor legale cuprinse prin art. 257 si art. 259 al.2 din O.U.G. nr.107/2010.
In consecinta, s-a constatat ca intimata a aplicat corect dispozitiile legale in vigoare incepand cu luna ianuarie 2011, iar contestatia formulata s-a gasit nefondata si a fost respinsa.
In motivarea contestatiei, asa cum a fost completata, arata ca procentul de 5,5% datorat cu acest titlu a fost gresit calculat la total pensie aflata in plata si nu doar pentru catimea care depaseste 740 lei, incalcandu-se dispozitiile OUG nr.107/2010 retinandu-se astfel suma de 41 lei din total pensiei de 908 lei, in loc de 9 lei cat era corect pentru veniturile care depasesc suma de 740 lei. Sustine ca potrivit noilor reglementari prev. de OUG nr.107/2010, L.nr.95/2006, art. 296 pct.9 din C. fiscal modif. prin OUG nr. 107/2010, contributia de asigurari sociale de sanatate lunara se datoreaza numai pe veniturile din pensii care depasesc 740 lei si care reprezinta baza de calcul a acestor contributii, asa incat s-a retinut nelegal suma de 41 lei.
Anexeaza cupon de pensie.
Prin intampinare, intimata se opune admiterii contestatiei ca fiind neintemeiata, intrucat disp. OUG nr. 107/2010 care modifica L. nr. 95/2006 au fost corect aplicate prin calcularea contributiei de 5,5 % asupra intregului cuantum al pensiilor care depasesc suma de 740 lei.
Din actele si lucrarile dosarului instanta retine urmatoarele:
Contestatoarea B. A. realizeaza venituri din pensie de 908 lei. Incepand cu luna ianuarie 2010, intimata Casa jud. de pensii Sibiu a procedat la retinerea contributiei de asigurari sociale de sanatate de 5,5 % asupra intregului cuantum al pensie. Intimata sustine in intampinare ca, pentru pensiile aflate in plata in luna ianuarie 2010, odata cu intrarea in vigoare a OUG nr.107/2010 care a modif. L.nr.95/2006 privind reforma in sistemul sanatatii, retinerile de asigurari de sanatate s-au realizat in mod automat, prin programul informatic la nivel national.
Potrivit modificarilor aduse art. 257 si art. 259 din L nr. 95/2006 prin OUG nr.107/ 2010 se prevede la art. 257 ca „pensionarii ale caror venituri din pensii depasesc 740 lei datoreaza contributia lunara pentru asigurarile sociale de sanatate calculata potrivit art. 259 al.2”. La art. 259 al.2 modificat se prevede ca” contributia datorata de pensionarii ale caror venituri din pensii depasesc 740 lei este de 5,5% aplicata asupra acestor venituri si se vireaza odata cu plata drepturilor banesti asupra carora se calculeaza de catre cei care efectueaza plata acestor drepturi. Prin aplicarea acestei cote nu poate rezulta o pensie mai mica de 740 de lei.”
Formularea anterioara a art. 259 al.2 din L. nr. 95/2006, aplicabila pana in decembrie 2010 inclusiv, era urmatoarea:”contributia datorata ….se aplica numai la veniturile din pensiile care depasesc limita supusa impozitului pe venit, se calculeaza pentru diferenta dintre cuantumul pensiei si aceasta limita si se vireaza odata cu plata drepturilor banesti asupra carora se calculeaza, de catre cei care efectueaza plata acestor drepturi”.
Pentru anul 2010, limita supusa impozitului pe venit a fost de 1000 lei, conf. art. 69 din Codul fiscal (L. nr.571/2003).
Comparand textele legale dinainte si dupa modificarea lor prin O.U.G.nr.107/2010, rezulta in mod evident ca legiuitorul a inteles sa schimbe radical baza de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de pensionarii care au pensii mai mari de 740 lei, prin aplicarea procentului de 5,5% asupra intregii pensii, nu numai pentru diferenta dintre cuantumul pensiei si o anume limita, asa cum a fost plafonata anterior, altfel, s-ar fi pastrat mentiunea expresa „pentru diferenta dintre cuantumul pensiei si aceasta limita” cuprinsa in textul art.259 al.2., anterior modificarii, limita care s-ar fi redus de la 1000 lei la 740 lei.
Prin urmare, prin eliminarea acestei mentiuni, modificarile legislative mentionate nu pot fi interpretate in sensul unei plafonari a bazei de calcul la suma de 740 lei, respectiv la calcularea contributiei doar pentru diferenta, asa cum intelege contestatorul in cauza, prin raportare la sistemul anterior. Mai mult, nu ar fi fost necesara partea finala a art.259 al.2 potrivit careia ”prin aplicarea acestei cote nu poate rezulta o pensie mai mica de 740 lei”, pentru ca in nici un caz in care retinerile ar fi privit doar diferenta, nu s-ar ajunge la aceasta situatie.
Un argument in plus in constatarea legalitatii modului de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate deriva din modul de calcul al acesteia care este exemplificat la pct.18 din Titlul IX, ind.23,„Contributii sociale obligatorii” din HG nr.150/2011 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.44/2004,precum si pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 870/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc care confirma interpretarea data textelor legale cuprinse prin art. 257 si art. 259 al.2 din O.U.G. nr.107/2010.
In consecinta, s-a constatat ca intimata a aplicat corect dispozitiile legale in vigoare incepand cu luna ianuarie 2011, iar contestatia formulata s-a gasit nefondata si a fost respinsa.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Pensii
Obligatia aducerii la cunostinta proprietarului plata TVA a terenurilor construibile - Sentinta civila nr. 301 din data de 27.04.2018FALIMENT - Sentinta civila nr. 123 din data de 20.03.2018
ACHIZITII PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 16/CA din data de 15.01.2018
Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Actiune in regres al angajatorului impotriva angajatului, intemeiata in baza - Sentinta civila nr. 381 din data de 25.05.2018
OMOR - Sentinta penala nr. 24 din data de 14.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2017
Majorare pensie de intretinere. Venituri obtinute in strainatate - Sentinta civila nr. 159 din data de 21.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2018
LOVIRI SAU VATAMARI CAUZATOARE DE MOARTE - Sentinta penala nr. 25 din data de 31.03.2017
CONSTITUIREA UNUI GRUP INFRACTIONAL ORGANIZAT - Sentinta penala nr. 37 din data de 27.04.2017
Reziliere contract de inchiriere - Sentinta civila nr. 126 din data de 16.02.2017
SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
LITIGIU DE ASIGURARI SOCIALE. CUMULUL PENSIEI DE INVALIDITATE GRADUL III CU INDEMNIZATIA AFERENTA UNEI FUNCTII PUBLICE. CONTESTATIE DECIZIE DEBIT - Sentinta civila nr. 6617/97/2010 din data de 18.04.2011
Litigiu de asigurari sociale. Contestarea deciziei de respingere a cererii privind acordarea pensiei de serviciu in baza Legii nr.303/2004. Decizie de debit emisa de Casa de Pensii pentru recuperarea diferentelor de pensie. - Sentinta civila nr. 334/LM/2011 din data de 22.02.2011
Litigiu de asigurari sociale. Recalcularea pensiei prin valorificarea veniturilor realizate in acord global, in raport de considerentele Deciziei Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 30/2009 - Sentinta civila nr. 1567LM/2010 din data de 02.11.2010
CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL - Sentinta civila nr. 282/LM/2010 din data de 10.12.2010
PENSIE DE INVALIDITATE. POSIBILITATEA CUMULARII CU VENITURI REALIZATE DIN PRESTAREA UNEI ACTIVITATI IN BAZA UNUI CONTRACT INDIVIDUAL DE MUNCA. - Sentinta civila nr. 980/LM/2009 din data de 14.05.2009
Contestatie decizie de pensionare - Sentinta civila nr. 1180/LM/2007 din data de 28.12.2007
1. Decizie de stabilire a pensiei de serviciu in baza Legii nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea. Conditii de acordare. - Decizie nr. speta 9 din data de 14.01.2008