Contestatie impotriva deciziei de revizuire a pensiei
(Sentinta civila nr. 413 din data de 29.03.2012 pronuntata de Tribunalul Sibiu)Prin contestatia formulata de contestatorul P. D. in contradictoriu cu Casa sectoriala de pensii, Comisia de Contestatii s-au solicitat urmatoarele :
- anularea deciziei de revizuire a pensiei nr. 88934/7.06.2011 ca netemeinica si nelegala,
- restabilirea situatiei anterioare emiterii deciziei de revizuire in sensul restabilirii si mentinerii in plata a pensiei de serviciu stabilita prin decizia nr. 88934/24.07.2008 si obligarea intimatelor la plata pensiei in cuantumul din luna decembrie 2010.
- obligarea intimatelor la restituirea diferentelor dintre cuantumul pensiei speciale si cuantumul pensiei revizuite de la momentul emiterii deciziei de revizuire si pana la data repunerii in plata a pensiei dobandite in baza L. 164/2001, respectiv 999 lei/luna brut.
Cu cheltuieli de judecata.
In motivare arata in esenta ca decizia de revizuire i-a fost comunicata la data de 11.07.2011 si a contestat-o in termen legal la Comisia de Contestatii din cadrul S.R.I., care a solutionat contestatia prin hotararea nr. 462/20.09.2011, ce i-a fost comunicata la data de 05.10.2011.
Decizia de revizuire este lipsita de temei legal fiind emisa cu nerespectarea disp. O.U.G. nr. 1/2011 intrucat nu s-a procedat la recalcularea pensiei de serviciu in baza L. nr. 119/2010 si se aplica retroactiv.
Decizia nr.871/2010 a Curtii Constitutionale nu are relevanta in cauza, prin raportarea la dreptul de acces la justitie, intrucat Curtea Constitutionala nu poate fi calificata ca fiind un tribunal impartial si independent datorita modului de desemnare a judecatorilor.
Decizia de revizuire a fost emisa cu incalcarea art. 15 din Constitutie si art. 1 din C. civ., nerespectandu - se principiul neretroactivitatii legii civile.
Se incalca dreptul de proprietate al contestatorului, respectiv art. 1 din Protocolul 1 al CEDO si art. 14 din CEDO astfel cum acesta este protejat de jurisprudenta CEDO, al drepturilor castigate, principiul egalitatii in drepturi si nediscriminarii.
Schimbarea temeiului in baza careia a fost stabilita pensia initial, respectiv Legea 164/2001 si diminuarea cuantumului pensiei este contrara dispozitiilor constitutionale, comunitare si principiilor cuprinse in Conventia Europeana a Drepturilor Omului.
Solicita inlaturarea de la aplicare a prevederilor din L. nr.119/2010 si din O.U.G.. nr.1/2011 prin care se diminueaza exagerat de mult veniturile din pensie,scaderea acesteia fiind una de substanta, esentiala si imprevizibila, cu efect definitiv.
Invoca practica CEDO in acest sens precum si incalcarea prevederilor art. 14 din CEDO ce interzice discriminarea.
In drept se refera la disp. legale mentionate in actiune.
In probatiune depune in copie, act identitate, decizia de stabilire a pensiei de serviciu,
decizia de revizuire a pensiei, situatii venituri, contestatie formulata la Casa sectoriala de pensii, dovada de comunicare, hotararea Comisiei de Contestatii nr. 462/20.09.2011, dovada comunicarii, cupoane pensie.
Casa de Pensii Sectoriala, Comisia de Contestatii Pensii au formulat intampinare si note de sedinta, prin care s-au opus admiterii contestatiei ca netemeinica si nelegala, sustinand in esenta ca prin revizuirea pensiei categoriile de pensionari vizate de L. nr. 119/2010 nu si-au pierdut dreptul la pensie, ci le-a fost afectat doar cuantumul pensiei, din necesitatea reformarii sistemului de pensii, reechilibrarea si eliminarea inechitatilor existente , in conditiile situatiei de criza economica si financiara.
Anexeaza documentatia avuta in vedere la emiterea deciziei de revizuire.
Asupra contestatiei de fata, instanta retine urmatoarele:
Contestatorul Pe. D. a fost beneficiarul unei pensii militare de serviciu stabilita in temeiul Legii 164/2001, al carei cuantum a fost pana in luna iulie 2011 de 4253 lei brut conf. cupoanelor de pensie de la f.37.
Prin decizia de revizuire atacata cu nr. 88934/27.06.2011 emisa de intimatii Casa de Pensii Sectoriala, Comisia de Contestatii Pensii a fost revizuita pensia contestatorului potrivit OUG nr.1/2011 rezultand o pensie in suma de 3254 lei brut (f.22).
Impotriva deciziei de revizuire contestatorul P. D. a formulat contestatie pe cale administrativa, iar prin hotararea nr. 462/20.09.2011 emisa de Comisia de Contestatii din cadrul S.R.I. s-a respins ca neintemeiata contestatia (f.34-35).
Decizia de revizuire a fost emisa in baza disp. L. nr.119/2010 si OUG nr.1/2011, termenul de aplicare fiind expres prevazut de ultimul act normativ.
Transformarea pensiei de serviciu in pensie pentru limita de varsta in intelesul L. nr. 19/2000 s-a facut pe baza veniturilor realizate lunar in perioadele care constituie stagiu de cotizare, deciziile de pensie urmand a fi revizuite din oficiu conf. art. 1 din OUG, nr.1 /2011.
Instanta constata ca prin L nr.119/2010 si O.U.G. nr. 1 /2011 categoriile de pensionari vizate nu si-au pierdut dreptul la pensie, ci le-a fost afectat doar cuantumul pensiei, masura fiind impusa de resursele bugetare si de indicatorii socio – economici care arata nivelul de sustenabilitate al sistemului de pensii .
Curtea Europeana a Drepturilor Omului sesizata cu incalcari ale dreptului de proprietate ca urmare a diminuarii pensiilor, a apreciat ca o astfel de ingerinta nu este de tipul „privarii de proprietate” - hotararea din 2.02.2010 Aizupurua Ortiz c/a Spaniei din 2 februarie 2010 -, unde pierderea unei pensii complementare este analizata din perspectiva regulii generale privind dreptul la respectarea bunurilor). Curtea nu analizeaza situatia reducerii pensiilor sau salariilor ca si cum ingerinta ar fi o “privare de proprietate”. In consecinta, lipsa despagubirii pentru ingerinta nu conduce, eo ipso, la incalcarea art. 1 al Protocolului nr. 1.Statul se bucura de o larga marja de apreciere pentru a determina oportunitatea si intensitatea politicilor sale in acest domeniu. Curtea constata ca nu este rolul sau de a verifica in ce masura existau solutii legislative mai adecvate pentru atingerea obiectivului de interes public urmarit, cu exceptia situatiilor in care aprecierea autoritatilor este vadit lipsita de orice temei. (Wieczorek c. Poloniei, hotararea din 8 decembrie 2009, par. 59 sau Mellacher c. Austriei, hotarare din 19 decembrie 1989, Series A nr. 169, par. 53). Spre exemplu, in materie de pensie, Curtea accepta reduceri substantiale ale cuantumului pensiei si/sau ale altor beneficii de asigurari sociale fara a ajunge la concluzia incalcarii articolului 1 al Protocolului nr. 1: aprox. 43% (T. c. Suediei – reducere de la 8625 coroane la 4950 coroane – neincalcare); aprox 38% (Jankovic c Croatia, 12 octombrie 2000); 5% (Lenz c. Germaniei); pierderea statutului de veteran cu avantajele ce decurgeau din acesta (10% din salariul mediu lunar; reduceri de 50% din pretul transportului, consumului de electricitate, caldura, gaz etc., 50% din pretul asigurarii pentru automobile – Domalewski c. Polonia, 15 iunie 1999); reducerea cu 66% a pensiei principale (reclamantul mai primea alte 2 pensii, si reducerea fusese necesara pentru ca suma celor 3 pensii sa nu depaseasca un plafon maximal stabilit de lege pentru pensiile publice – Callejas c. Spaniei, 18 iunie 2002); reduceri intre 30 si 50% din cuantumul unei alocatii speciale pentru vaduve (Adriana C. Goudswaard-Van Der Lans c. Olandei, decizie de inadmisibilitate din 22 septembrie 2005).Avand in vedere marja mare de manevra recunoscuta statului de CEDO, se poate retine ca numai in circumstante cu adevarat exceptionale s-ar putea ajunge la incalcarea Conventiei.
Constatarea anterioara a constitutionalitatii Legii 119/2010 nu impiedica judecatorul national sa verifice daca aplicarea legii in concret nu produce efecte contrare Conventiei. Aceasta verificare nu poate face abstractie de jurisprudenta CEDO in materie, care insa nu garanteaza dreptul de a continua sa primesti o pensie intr-un anumit cuantum.
Necesitatea asigurarii unui just echilibru intre exigentele intereselor generale ale comunitatii si interesele de aparare a drepturilor fundamentale ale individului, se reflecta si in structura art. 1 din Protocolul nr.1 si se concretizeaza in necesitatea existentei unui raport rezonabil de proportionalitate intre mijloacele folosite si scopul urmarit. Ca urmare, verificarea acestui echilibru presupune analiza diferitelor interese in cauza si a conditiilor socio – economice generale care au impus luarea masurii respective.
In ceea ce priveste retroactivitatea, se retine ca Legea nr.119/2010 si OUG nr.1/2011 produc efecte numai pentru viitor si numai in ceea ce priveste cuantumul pensiei, nefiind afectate sumele obtinute cu titlu de pensie de serviciu anterior intrarii in vigoare a legii.
Nici principiul nediscriminarii nu este incalcat intrucat prin revizuirea pensiei impusa de Legea nr.119/2010 si OUG nr. 1/2011 sunt afectate pensiile tuturor persoanelor aflate in situatii similare (beneficiari ai unor pensii de serviciu), iar pensia revizuita are aceeasi natura cu cea prevazuta pentru toate categoriile de pensionari, conform Legii nr.19/2000, respectiv L. nr. 263/2010.
De altfel, asupra acestor aspecte s-a pronuntat Curtea Constitutionala prin decizia nr.873/2010 prin care s-a retinut ca dispozitiile Legii nr.119/2010 sunt constitutionale, iar aceasta instanta este garantul suprematiei Constitutiei, conf. art. 1 din L. 47/1992
Curtea retine ca, in principiu, pensia de serviciu a unei categorii profesionale, reglementata printr-o lege speciala, are doua componente, si anume pensia contributiva si un supliment din partea statului. Partea contributiva a pensiei de serviciu se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat, pe cand partea care depaseste acest cuantum se suporta din bugetul de stat. Acordarea acestui supliment tine de politica statului in domeniul asigurarilor sociale si nu se subsumeaza dreptului constitutional la pensie, astfel cum este reglementat in art. 47 alin. (2) din Constitutie.
Pensiile speciale, fiind instituite de catre legiuitor in considerarea unui anumit statut special al categoriei profesionale respective, pot fi eliminate doar daca exista o ratiune suficient de puternica spre a duce in final la diminuarea prestatiilor sociale ale statului sub forma pensiei din sistemul public. Or, in cazul de fata, o atare ratiune este, asa cum rezulta din expunerea de motive a legii criticate, atat grava situatie de criza economica si financiara cu care se confrunta statul (bugetul de stat si cel al asigurarilor sociale de stat), cat si necesitatea reformarii sistemului de pensii, prin eliminarea inechitatilor din acest sistem.
Avand in vedere toate acestea, Curtea constata ca in conceptul de "drepturi castigate" pot intra doar prestatiile deja realizate pana la intrarea in vigoare a noii reglementari. Prin urmare, numai daca legiuitorul ar fi intervenit asupra acestor prestatii deja incasate s-ar fi incalcat dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie. In acest sens este si Decizia nr. 458 din 2 decembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 24 din 13 ianuarie 2004, prin care Curtea a statuat ca "o lege nu este retroactiva atunci cand modifica pentru viitor o stare de drept nascuta anterior si nici atunci cand suprima producerea in viitor a efectelor unei situatii juridice constituite sub imperiul legii vechi, pentru ca in aceste cazuri legea noua nu face altceva decat sa refuze supravietuirea legii vechi si sa reglementeze modul de actiune in timpul urmator intrarii ei in vigoare, adica in domeniul ei propriu de aplicare".
In concluzie, se constata ca dispozitiile Legii privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor si OUG nr. 1/2011 nu contravin prevederilor constitutionale ale art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea legii.
Referitor la critica de neconstitutionalitate privind incalcarea art.44 din Constitutie, raportat la art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Curtea retine ca, potrivit art. 1 din Protocolul nr. 1 al Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, "Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale". Notiunea "bun" utilizata de acest text are o semnificatie autonoma, putandu-se considera ca pensia este un bun care intra sub protectia acestui text.
Avand in vedere insa cele doua componente ale pensiei de serviciu, precum si faptul ca a doua componenta, adica suplimentul din partea statului, se acorda numai in masura in care exista resursele financiare necesare, suprimarea pentru viitor a acestei componente, fara afectarea partii contributive, nu poate avea semnificatia unei exproprieri.
Distinct de acestea, Curtea constata ca prevederile art. 53 din Constitutie referitoare la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati nu sunt aplicabile, deoarece dispozitiile legii criticate nu restrang dreptul la pensie, ca drept fundamental prevazut la art. 47 alin. (2) din Constitutie, ci prevad recalcularea pensiilor de serviciu, prin algoritmul utilizat de Legea nr. 19/2000, respectiv OUG nr.1/2011, cuantumul rezultat putand fi diferit, ceea ce conduce astfel la eliminarea pensiei de serviciu doar sub aspectul cuantumului acesteia. Or, legiuitorul este in masura sa acorde, sa modifice sau sa suprime componenta suplimentara a pensiei de serviciu, in functie de posibilitatile financiare ale statului, dar, evident, cu respectarea si a celorlalte prevederi sau principii constitutionale.
Nu se poate retine ca in situatia dedusa judecatii s-a incalcat principiul nediscriminarii, intrucat recalcularea si revizuirea pensiei impusa de L. nr. 119/2010 si OUG nr. 1/2011 priveste toate categoriile de persoane aflate in situatii similare (beneficiare a pensiilor de serviciu).
Dispozitiile art. 180 al.7 din L. nr. 19/2000 privind pastrarea in plata a cuantumului mai avantajos sunt aplicabile doar pensiilor stabilite in sistemul public de pensii, potrivit acestei legii si nicidecum prin raportare la pensii stabilite in baza legilor speciale.
Prin urmare, nu pot fi retinute cauze de nulitate a deciziei de revizuire sau a hotararii nr.462/20.09.2011 data de Comisia de contestatii in solutionarea contestatiei formulata pe cale administrativa.
Nici art.14 din Conventia europeana a drepturilor omului nu interzice unui stat membru de a trata in mod diferit anumite categorii socio-profesionale pentru a corecta „inegalitatile de fapt” dintre ele. In plus, in jurisprudenta CEDO, statele contractante beneficiaza de o marja de apreciere in a evalua in ce masura diferentele intre situatii similare justifica un tratament diferit, marja care poate varia in functie de imprejurari, de obiectul si fondul dreptului ( cauza Petrovic versus Austria – hotararea nr..27/1998).
Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr.29/2011, aplicabila in cazul de fata, constata cu certitudine ca doua din cele trei conditii care ar fi putut determina ca ingerinta ce s-a produs sa conduca la incalcarea art.1 din Protocolul 1 aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului au fost respectate, respectiv ingerinta este legala (a fost reglementata prin Legea nr.119/2010 si urmareste un scop legitim, de utilitate publica (reformarea sistemului de pensii prin eliminarea inechitatilor din sistem si conditiile de criza economica si financiara a statului).
In privinta celei de-a treia conditii, respectiv existenta unui raport rezonabil de proportionalitate intre mijloacele utilizate si scopul urmarit, consideram ca recalcularea pensiilor de serviciu pentru categoria de pensionari din care face parte reclamantul s-a facut prin pastrarea acestui raport in conditiile in care unul din elementele scopului urmarit a fost determinat de diminuarea resurselor bugetare datorate de grava criza economica si financiara, de notorietate publica, cu care se confrunta statul roman, ce tinde sa se cronicizeze pe fondul crizei europene si mondiale si care ar fi putut determina intrarea Romaniei in incapacitate de plata.
Instanta suprema porneste de la premiza ca raportul de proportionalitate este compromis numai daca reclamantul ar fi suportat o sarcina individuala excesiva, exorbitanta, care excede marjei de apreciere a statului in reglementarea aspectelor legate de politica sociala (cazul in care persoana ar fi lipsita in totalitate de un bun sau i-ar fi fost suprimate integral mijloacele de existenta, ceea ce nu poate fi vorba in cazul in speta, la o pensie revizuita la suma de 3254 lei.
Instanta constata ca nu au intervenit erori de calcul la revizuirea pensiei, fiind valorificate toate documentele aflate la dosarul de pensie, inclusiv datele inscrise in carnetul de munca. Verificand tabelul cu datele si elementele care au stat la baza determinarii punctajului mediu anual, se observa ca nu exista perioade si venituri lipsa si au fost evidentiate totodata conditiile de munca in care aceasta si-a desfasurat activitatea.
Pentru toate aceste motive , se va respinge contestatia ca neintemeiata.
- anularea deciziei de revizuire a pensiei nr. 88934/7.06.2011 ca netemeinica si nelegala,
- restabilirea situatiei anterioare emiterii deciziei de revizuire in sensul restabilirii si mentinerii in plata a pensiei de serviciu stabilita prin decizia nr. 88934/24.07.2008 si obligarea intimatelor la plata pensiei in cuantumul din luna decembrie 2010.
- obligarea intimatelor la restituirea diferentelor dintre cuantumul pensiei speciale si cuantumul pensiei revizuite de la momentul emiterii deciziei de revizuire si pana la data repunerii in plata a pensiei dobandite in baza L. 164/2001, respectiv 999 lei/luna brut.
Cu cheltuieli de judecata.
In motivare arata in esenta ca decizia de revizuire i-a fost comunicata la data de 11.07.2011 si a contestat-o in termen legal la Comisia de Contestatii din cadrul S.R.I., care a solutionat contestatia prin hotararea nr. 462/20.09.2011, ce i-a fost comunicata la data de 05.10.2011.
Decizia de revizuire este lipsita de temei legal fiind emisa cu nerespectarea disp. O.U.G. nr. 1/2011 intrucat nu s-a procedat la recalcularea pensiei de serviciu in baza L. nr. 119/2010 si se aplica retroactiv.
Decizia nr.871/2010 a Curtii Constitutionale nu are relevanta in cauza, prin raportarea la dreptul de acces la justitie, intrucat Curtea Constitutionala nu poate fi calificata ca fiind un tribunal impartial si independent datorita modului de desemnare a judecatorilor.
Decizia de revizuire a fost emisa cu incalcarea art. 15 din Constitutie si art. 1 din C. civ., nerespectandu - se principiul neretroactivitatii legii civile.
Se incalca dreptul de proprietate al contestatorului, respectiv art. 1 din Protocolul 1 al CEDO si art. 14 din CEDO astfel cum acesta este protejat de jurisprudenta CEDO, al drepturilor castigate, principiul egalitatii in drepturi si nediscriminarii.
Schimbarea temeiului in baza careia a fost stabilita pensia initial, respectiv Legea 164/2001 si diminuarea cuantumului pensiei este contrara dispozitiilor constitutionale, comunitare si principiilor cuprinse in Conventia Europeana a Drepturilor Omului.
Solicita inlaturarea de la aplicare a prevederilor din L. nr.119/2010 si din O.U.G.. nr.1/2011 prin care se diminueaza exagerat de mult veniturile din pensie,scaderea acesteia fiind una de substanta, esentiala si imprevizibila, cu efect definitiv.
Invoca practica CEDO in acest sens precum si incalcarea prevederilor art. 14 din CEDO ce interzice discriminarea.
In drept se refera la disp. legale mentionate in actiune.
In probatiune depune in copie, act identitate, decizia de stabilire a pensiei de serviciu,
decizia de revizuire a pensiei, situatii venituri, contestatie formulata la Casa sectoriala de pensii, dovada de comunicare, hotararea Comisiei de Contestatii nr. 462/20.09.2011, dovada comunicarii, cupoane pensie.
Casa de Pensii Sectoriala, Comisia de Contestatii Pensii au formulat intampinare si note de sedinta, prin care s-au opus admiterii contestatiei ca netemeinica si nelegala, sustinand in esenta ca prin revizuirea pensiei categoriile de pensionari vizate de L. nr. 119/2010 nu si-au pierdut dreptul la pensie, ci le-a fost afectat doar cuantumul pensiei, din necesitatea reformarii sistemului de pensii, reechilibrarea si eliminarea inechitatilor existente , in conditiile situatiei de criza economica si financiara.
Anexeaza documentatia avuta in vedere la emiterea deciziei de revizuire.
Asupra contestatiei de fata, instanta retine urmatoarele:
Contestatorul Pe. D. a fost beneficiarul unei pensii militare de serviciu stabilita in temeiul Legii 164/2001, al carei cuantum a fost pana in luna iulie 2011 de 4253 lei brut conf. cupoanelor de pensie de la f.37.
Prin decizia de revizuire atacata cu nr. 88934/27.06.2011 emisa de intimatii Casa de Pensii Sectoriala, Comisia de Contestatii Pensii a fost revizuita pensia contestatorului potrivit OUG nr.1/2011 rezultand o pensie in suma de 3254 lei brut (f.22).
Impotriva deciziei de revizuire contestatorul P. D. a formulat contestatie pe cale administrativa, iar prin hotararea nr. 462/20.09.2011 emisa de Comisia de Contestatii din cadrul S.R.I. s-a respins ca neintemeiata contestatia (f.34-35).
Decizia de revizuire a fost emisa in baza disp. L. nr.119/2010 si OUG nr.1/2011, termenul de aplicare fiind expres prevazut de ultimul act normativ.
Transformarea pensiei de serviciu in pensie pentru limita de varsta in intelesul L. nr. 19/2000 s-a facut pe baza veniturilor realizate lunar in perioadele care constituie stagiu de cotizare, deciziile de pensie urmand a fi revizuite din oficiu conf. art. 1 din OUG, nr.1 /2011.
Instanta constata ca prin L nr.119/2010 si O.U.G. nr. 1 /2011 categoriile de pensionari vizate nu si-au pierdut dreptul la pensie, ci le-a fost afectat doar cuantumul pensiei, masura fiind impusa de resursele bugetare si de indicatorii socio – economici care arata nivelul de sustenabilitate al sistemului de pensii .
Curtea Europeana a Drepturilor Omului sesizata cu incalcari ale dreptului de proprietate ca urmare a diminuarii pensiilor, a apreciat ca o astfel de ingerinta nu este de tipul „privarii de proprietate” - hotararea din 2.02.2010 Aizupurua Ortiz c/a Spaniei din 2 februarie 2010 -, unde pierderea unei pensii complementare este analizata din perspectiva regulii generale privind dreptul la respectarea bunurilor). Curtea nu analizeaza situatia reducerii pensiilor sau salariilor ca si cum ingerinta ar fi o “privare de proprietate”. In consecinta, lipsa despagubirii pentru ingerinta nu conduce, eo ipso, la incalcarea art. 1 al Protocolului nr. 1.Statul se bucura de o larga marja de apreciere pentru a determina oportunitatea si intensitatea politicilor sale in acest domeniu. Curtea constata ca nu este rolul sau de a verifica in ce masura existau solutii legislative mai adecvate pentru atingerea obiectivului de interes public urmarit, cu exceptia situatiilor in care aprecierea autoritatilor este vadit lipsita de orice temei. (Wieczorek c. Poloniei, hotararea din 8 decembrie 2009, par. 59 sau Mellacher c. Austriei, hotarare din 19 decembrie 1989, Series A nr. 169, par. 53). Spre exemplu, in materie de pensie, Curtea accepta reduceri substantiale ale cuantumului pensiei si/sau ale altor beneficii de asigurari sociale fara a ajunge la concluzia incalcarii articolului 1 al Protocolului nr. 1: aprox. 43% (T. c. Suediei – reducere de la 8625 coroane la 4950 coroane – neincalcare); aprox 38% (Jankovic c Croatia, 12 octombrie 2000); 5% (Lenz c. Germaniei); pierderea statutului de veteran cu avantajele ce decurgeau din acesta (10% din salariul mediu lunar; reduceri de 50% din pretul transportului, consumului de electricitate, caldura, gaz etc., 50% din pretul asigurarii pentru automobile – Domalewski c. Polonia, 15 iunie 1999); reducerea cu 66% a pensiei principale (reclamantul mai primea alte 2 pensii, si reducerea fusese necesara pentru ca suma celor 3 pensii sa nu depaseasca un plafon maximal stabilit de lege pentru pensiile publice – Callejas c. Spaniei, 18 iunie 2002); reduceri intre 30 si 50% din cuantumul unei alocatii speciale pentru vaduve (Adriana C. Goudswaard-Van Der Lans c. Olandei, decizie de inadmisibilitate din 22 septembrie 2005).Avand in vedere marja mare de manevra recunoscuta statului de CEDO, se poate retine ca numai in circumstante cu adevarat exceptionale s-ar putea ajunge la incalcarea Conventiei.
Constatarea anterioara a constitutionalitatii Legii 119/2010 nu impiedica judecatorul national sa verifice daca aplicarea legii in concret nu produce efecte contrare Conventiei. Aceasta verificare nu poate face abstractie de jurisprudenta CEDO in materie, care insa nu garanteaza dreptul de a continua sa primesti o pensie intr-un anumit cuantum.
Necesitatea asigurarii unui just echilibru intre exigentele intereselor generale ale comunitatii si interesele de aparare a drepturilor fundamentale ale individului, se reflecta si in structura art. 1 din Protocolul nr.1 si se concretizeaza in necesitatea existentei unui raport rezonabil de proportionalitate intre mijloacele folosite si scopul urmarit. Ca urmare, verificarea acestui echilibru presupune analiza diferitelor interese in cauza si a conditiilor socio – economice generale care au impus luarea masurii respective.
In ceea ce priveste retroactivitatea, se retine ca Legea nr.119/2010 si OUG nr.1/2011 produc efecte numai pentru viitor si numai in ceea ce priveste cuantumul pensiei, nefiind afectate sumele obtinute cu titlu de pensie de serviciu anterior intrarii in vigoare a legii.
Nici principiul nediscriminarii nu este incalcat intrucat prin revizuirea pensiei impusa de Legea nr.119/2010 si OUG nr. 1/2011 sunt afectate pensiile tuturor persoanelor aflate in situatii similare (beneficiari ai unor pensii de serviciu), iar pensia revizuita are aceeasi natura cu cea prevazuta pentru toate categoriile de pensionari, conform Legii nr.19/2000, respectiv L. nr. 263/2010.
De altfel, asupra acestor aspecte s-a pronuntat Curtea Constitutionala prin decizia nr.873/2010 prin care s-a retinut ca dispozitiile Legii nr.119/2010 sunt constitutionale, iar aceasta instanta este garantul suprematiei Constitutiei, conf. art. 1 din L. 47/1992
Curtea retine ca, in principiu, pensia de serviciu a unei categorii profesionale, reglementata printr-o lege speciala, are doua componente, si anume pensia contributiva si un supliment din partea statului. Partea contributiva a pensiei de serviciu se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat, pe cand partea care depaseste acest cuantum se suporta din bugetul de stat. Acordarea acestui supliment tine de politica statului in domeniul asigurarilor sociale si nu se subsumeaza dreptului constitutional la pensie, astfel cum este reglementat in art. 47 alin. (2) din Constitutie.
Pensiile speciale, fiind instituite de catre legiuitor in considerarea unui anumit statut special al categoriei profesionale respective, pot fi eliminate doar daca exista o ratiune suficient de puternica spre a duce in final la diminuarea prestatiilor sociale ale statului sub forma pensiei din sistemul public. Or, in cazul de fata, o atare ratiune este, asa cum rezulta din expunerea de motive a legii criticate, atat grava situatie de criza economica si financiara cu care se confrunta statul (bugetul de stat si cel al asigurarilor sociale de stat), cat si necesitatea reformarii sistemului de pensii, prin eliminarea inechitatilor din acest sistem.
Avand in vedere toate acestea, Curtea constata ca in conceptul de "drepturi castigate" pot intra doar prestatiile deja realizate pana la intrarea in vigoare a noii reglementari. Prin urmare, numai daca legiuitorul ar fi intervenit asupra acestor prestatii deja incasate s-ar fi incalcat dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie. In acest sens este si Decizia nr. 458 din 2 decembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 24 din 13 ianuarie 2004, prin care Curtea a statuat ca "o lege nu este retroactiva atunci cand modifica pentru viitor o stare de drept nascuta anterior si nici atunci cand suprima producerea in viitor a efectelor unei situatii juridice constituite sub imperiul legii vechi, pentru ca in aceste cazuri legea noua nu face altceva decat sa refuze supravietuirea legii vechi si sa reglementeze modul de actiune in timpul urmator intrarii ei in vigoare, adica in domeniul ei propriu de aplicare".
In concluzie, se constata ca dispozitiile Legii privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor si OUG nr. 1/2011 nu contravin prevederilor constitutionale ale art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea legii.
Referitor la critica de neconstitutionalitate privind incalcarea art.44 din Constitutie, raportat la art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Curtea retine ca, potrivit art. 1 din Protocolul nr. 1 al Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, "Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale". Notiunea "bun" utilizata de acest text are o semnificatie autonoma, putandu-se considera ca pensia este un bun care intra sub protectia acestui text.
Avand in vedere insa cele doua componente ale pensiei de serviciu, precum si faptul ca a doua componenta, adica suplimentul din partea statului, se acorda numai in masura in care exista resursele financiare necesare, suprimarea pentru viitor a acestei componente, fara afectarea partii contributive, nu poate avea semnificatia unei exproprieri.
Distinct de acestea, Curtea constata ca prevederile art. 53 din Constitutie referitoare la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati nu sunt aplicabile, deoarece dispozitiile legii criticate nu restrang dreptul la pensie, ca drept fundamental prevazut la art. 47 alin. (2) din Constitutie, ci prevad recalcularea pensiilor de serviciu, prin algoritmul utilizat de Legea nr. 19/2000, respectiv OUG nr.1/2011, cuantumul rezultat putand fi diferit, ceea ce conduce astfel la eliminarea pensiei de serviciu doar sub aspectul cuantumului acesteia. Or, legiuitorul este in masura sa acorde, sa modifice sau sa suprime componenta suplimentara a pensiei de serviciu, in functie de posibilitatile financiare ale statului, dar, evident, cu respectarea si a celorlalte prevederi sau principii constitutionale.
Nu se poate retine ca in situatia dedusa judecatii s-a incalcat principiul nediscriminarii, intrucat recalcularea si revizuirea pensiei impusa de L. nr. 119/2010 si OUG nr. 1/2011 priveste toate categoriile de persoane aflate in situatii similare (beneficiare a pensiilor de serviciu).
Dispozitiile art. 180 al.7 din L. nr. 19/2000 privind pastrarea in plata a cuantumului mai avantajos sunt aplicabile doar pensiilor stabilite in sistemul public de pensii, potrivit acestei legii si nicidecum prin raportare la pensii stabilite in baza legilor speciale.
Prin urmare, nu pot fi retinute cauze de nulitate a deciziei de revizuire sau a hotararii nr.462/20.09.2011 data de Comisia de contestatii in solutionarea contestatiei formulata pe cale administrativa.
Nici art.14 din Conventia europeana a drepturilor omului nu interzice unui stat membru de a trata in mod diferit anumite categorii socio-profesionale pentru a corecta „inegalitatile de fapt” dintre ele. In plus, in jurisprudenta CEDO, statele contractante beneficiaza de o marja de apreciere in a evalua in ce masura diferentele intre situatii similare justifica un tratament diferit, marja care poate varia in functie de imprejurari, de obiectul si fondul dreptului ( cauza Petrovic versus Austria – hotararea nr..27/1998).
Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr.29/2011, aplicabila in cazul de fata, constata cu certitudine ca doua din cele trei conditii care ar fi putut determina ca ingerinta ce s-a produs sa conduca la incalcarea art.1 din Protocolul 1 aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului au fost respectate, respectiv ingerinta este legala (a fost reglementata prin Legea nr.119/2010 si urmareste un scop legitim, de utilitate publica (reformarea sistemului de pensii prin eliminarea inechitatilor din sistem si conditiile de criza economica si financiara a statului).
In privinta celei de-a treia conditii, respectiv existenta unui raport rezonabil de proportionalitate intre mijloacele utilizate si scopul urmarit, consideram ca recalcularea pensiilor de serviciu pentru categoria de pensionari din care face parte reclamantul s-a facut prin pastrarea acestui raport in conditiile in care unul din elementele scopului urmarit a fost determinat de diminuarea resurselor bugetare datorate de grava criza economica si financiara, de notorietate publica, cu care se confrunta statul roman, ce tinde sa se cronicizeze pe fondul crizei europene si mondiale si care ar fi putut determina intrarea Romaniei in incapacitate de plata.
Instanta suprema porneste de la premiza ca raportul de proportionalitate este compromis numai daca reclamantul ar fi suportat o sarcina individuala excesiva, exorbitanta, care excede marjei de apreciere a statului in reglementarea aspectelor legate de politica sociala (cazul in care persoana ar fi lipsita in totalitate de un bun sau i-ar fi fost suprimate integral mijloacele de existenta, ceea ce nu poate fi vorba in cazul in speta, la o pensie revizuita la suma de 3254 lei.
Instanta constata ca nu au intervenit erori de calcul la revizuirea pensiei, fiind valorificate toate documentele aflate la dosarul de pensie, inclusiv datele inscrise in carnetul de munca. Verificand tabelul cu datele si elementele care au stat la baza determinarii punctajului mediu anual, se observa ca nu exista perioade si venituri lipsa si au fost evidentiate totodata conditiile de munca in care aceasta si-a desfasurat activitatea.
Pentru toate aceste motive , se va respinge contestatia ca neintemeiata.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Pensii
Obligatia aducerii la cunostinta proprietarului plata TVA a terenurilor construibile - Sentinta civila nr. 301 din data de 27.04.2018FALIMENT - Sentinta civila nr. 123 din data de 20.03.2018
ACHIZITII PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 16/CA din data de 15.01.2018
Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Actiune in regres al angajatorului impotriva angajatului, intemeiata in baza - Sentinta civila nr. 381 din data de 25.05.2018
OMOR - Sentinta penala nr. 24 din data de 14.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2017
Majorare pensie de intretinere. Venituri obtinute in strainatate - Sentinta civila nr. 159 din data de 21.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2018
LOVIRI SAU VATAMARI CAUZATOARE DE MOARTE - Sentinta penala nr. 25 din data de 31.03.2017
CONSTITUIREA UNUI GRUP INFRACTIONAL ORGANIZAT - Sentinta penala nr. 37 din data de 27.04.2017
Reziliere contract de inchiriere - Sentinta civila nr. 126 din data de 16.02.2017
SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
LITIGIU DE ASIGURARI SOCIALE. CUMULUL PENSIEI DE INVALIDITATE GRADUL III CU INDEMNIZATIA AFERENTA UNEI FUNCTII PUBLICE. CONTESTATIE DECIZIE DEBIT - Sentinta civila nr. 6617/97/2010 din data de 18.04.2011
Litigiu de asigurari sociale. Contestarea deciziei de respingere a cererii privind acordarea pensiei de serviciu in baza Legii nr.303/2004. Decizie de debit emisa de Casa de Pensii pentru recuperarea diferentelor de pensie. - Sentinta civila nr. 334/LM/2011 din data de 22.02.2011
Litigiu de asigurari sociale. Recalcularea pensiei prin valorificarea veniturilor realizate in acord global, in raport de considerentele Deciziei Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 30/2009 - Sentinta civila nr. 1567LM/2010 din data de 02.11.2010
CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL - Sentinta civila nr. 282/LM/2010 din data de 10.12.2010
PENSIE DE INVALIDITATE. POSIBILITATEA CUMULARII CU VENITURI REALIZATE DIN PRESTAREA UNEI ACTIVITATI IN BAZA UNUI CONTRACT INDIVIDUAL DE MUNCA. - Sentinta civila nr. 980/LM/2009 din data de 14.05.2009
Contestatie decizie de pensionare - Sentinta civila nr. 1180/LM/2007 din data de 28.12.2007
1. Decizie de stabilire a pensiei de serviciu in baza Legii nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea. Conditii de acordare. - Decizie nr. speta 9 din data de 14.01.2008