Natura juridica a unui act administrativ
(Decizie nr. Nr. 1471/R/27.02.2014 a Curtii de Apel Targu Mures din data de 15.10.2013 pronuntata de Tribunalul Harghita)Continut speta Natura juridica a unui act administrativ
Prin Decizia nr. 1471/R din 27.02.2014, pronuntata in dosarul nr. 2676/96/2012, de Curtea de Apel Targu Mures, Sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal, s-a admis recursul formulat de D.G.R.F.P. BRASOV prin A.J.F.P. HARGHITA, impotriva Sentintei nr. 4454/15.10.2013 pronuntata de Tribunalul Harghita, in dosarul nr. 2676/96/2012 si s-a modificat integral sentinta atacata in sensul ca s-a respins ca inadmisibila actiunea in contencios administrativ formulata de catre reclamanta COMUNA.
Instanta de control judiciar a retinut ca, este intemeiata critica paratei prin care invoca faptul ca actul atacat prin actiunea de contencios administrativ dedusa judecatii nu are natura juridica a unui act administrativ.
Potrivit art. 2 alin. 1 lit. c din Legea nr. 554/2004, act administrativ reprezinta actul unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o autoritate publica, in regim de putere publica, in vederea organizarii executarii legii sau a executarii in concret a legii, care da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice; sunt asimilate actelor administrative, in sensul prezentei legi, si contractele incheiate de autoritatile publice care au ca obiect punerea in valoare a bunurilor proprietate publica, executarea lucrarilor de interes public, prestarea serviciilor publice, achizitiile publice; prin legi speciale pot fi prevazute si alte categorii de contracte administrative supuse competentei instantelor de contencios administrativ.
Actul administrativ pentru a fi supus cenzurii instantelor judecatoresti, trebuie sa produca efecte juridice, sa creeze, sa modifice sau sa suprime o situatie juridica subiectiva sau obiectiva.
In cauza, instanta retine ca prin adresa nr. 16.705/09.07.2012 ce face obiectul cauzei, parata a informat reclamanta cu privire la obligatia de plata catre bugetul de stat a sumei de 304.000 lei, conform Notei de constatare a Camerei de Conturi a Judetului Harghita.
In consecinta, adresa anterior mentionata nu poate fi calificata ca fiind act administrativ, chiar daca emana de la o autoritate administrativa, scopul emiterii ei nefiind producerea de efecte juridice de sine statatoare specifice dreptului administrativ, ci doar de a informa reclamanta cu privire la obligatia de plata.
Raportat la cele retinute, instanta nu apreciaza necesar a se pronunta si asupra celorlalte critici invocate de parata.
Fata de cele expuse, intrucat actul atacat de reclamanta nu are natura juridica a unui act administrativ, Curtea, in temeiul art. 312 alin. 1-3 C. proc. civ., a admis recursul formulat de parata impotriva Sentintei nr. 4454/15.10.2013 pronuntata de Tribunalul Harghita, in dosarul nr. 2676/96/2012, a modificat integral sentinta atacata in sensul ca a respins ca inadmisibila actiunea in contencios administrativ formulata.
Prin Decizia nr. 1471/R din 27.02.2014, pronuntata in dosarul nr. 2676/96/2012, de Curtea de Apel Targu Mures, Sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal, s-a admis recursul formulat de D.G.R.F.P. BRASOV prin A.J.F.P. HARGHITA, impotriva Sentintei nr. 4454/15.10.2013 pronuntata de Tribunalul Harghita, in dosarul nr. 2676/96/2012 si s-a modificat integral sentinta atacata in sensul ca s-a respins ca inadmisibila actiunea in contencios administrativ formulata de catre reclamanta COMUNA.
Instanta de control judiciar a retinut ca, este intemeiata critica paratei prin care invoca faptul ca actul atacat prin actiunea de contencios administrativ dedusa judecatii nu are natura juridica a unui act administrativ.
Potrivit art. 2 alin. 1 lit. c din Legea nr. 554/2004, act administrativ reprezinta actul unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o autoritate publica, in regim de putere publica, in vederea organizarii executarii legii sau a executarii in concret a legii, care da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice; sunt asimilate actelor administrative, in sensul prezentei legi, si contractele incheiate de autoritatile publice care au ca obiect punerea in valoare a bunurilor proprietate publica, executarea lucrarilor de interes public, prestarea serviciilor publice, achizitiile publice; prin legi speciale pot fi prevazute si alte categorii de contracte administrative supuse competentei instantelor de contencios administrativ.
Actul administrativ pentru a fi supus cenzurii instantelor judecatoresti, trebuie sa produca efecte juridice, sa creeze, sa modifice sau sa suprime o situatie juridica subiectiva sau obiectiva.
In cauza, instanta retine ca prin adresa nr. 16.705/09.07.2012 ce face obiectul cauzei, parata a informat reclamanta cu privire la obligatia de plata catre bugetul de stat a sumei de 304.000 lei, conform Notei de constatare a Camerei de Conturi a Judetului Harghita.
In consecinta, adresa anterior mentionata nu poate fi calificata ca fiind act administrativ, chiar daca emana de la o autoritate administrativa, scopul emiterii ei nefiind producerea de efecte juridice de sine statatoare specifice dreptului administrativ, ci doar de a informa reclamanta cu privire la obligatia de plata.
Raportat la cele retinute, instanta nu apreciaza necesar a se pronunta si asupra celorlalte critici invocate de parata.
Fata de cele expuse, intrucat actul atacat de reclamanta nu are natura juridica a unui act administrativ, Curtea, in temeiul art. 312 alin. 1-3 C. proc. civ., a admis recursul formulat de parata impotriva Sentintei nr. 4454/15.10.2013 pronuntata de Tribunalul Harghita, in dosarul nr. 2676/96/2012, a modificat integral sentinta atacata in sensul ca a respins ca inadmisibila actiunea in contencios administrativ formulata.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Acte ale autoritatilor publice
SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014