InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Ialomita

Litigiu de asigurari sociale. Pensie de serviciu. Recalcularea acesteia potrivit Legii nr. 119/2010.Respingerea contestatiei formulata impotriva deciziei de recalculare.

(Sentinta civila nr. 2198F din data de 02.11.2010 pronuntata de Tribunalul Ialomita)

Domeniu Pensii | Dosare Tribunalul Ialomita | Jurisprudenta Tribunalul Ialomita

Litigiu de asigurari sociale. Pensie de serviciu. Recalcularea acesteia potrivit Legii nr. 119/2010.Respingerea contestatiei formulata impotriva deciziei de recalculare. Reclamantul E.GH. a chemat in judecata parata CASA JUDETEANA DE PENSII solicitand anularea deciziei de recalculare nr. 99273/01.09.2010 emisa de parata potrivit Legii nr. 119/2010 si mentinerea dreptului la pensia de serviciu stabilita anterior printr-o decizie cu acelasi numar din 23 februarie 2009.
Solutionand cauza, Tribunalul Ialomita a respins cererea,  pentru considerentele de mai jos:
Prin decizia nr. 99273/23.02.2009 reclamantului i s-a acordat pensie pentru munca depusa si limita de varsta, pensie speciala calculata in conditiile Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, asa cum aceasta a fost modificata prin Legea nr. 217/2008.
Ulterior, urmare a aplicarii Legii nr. 119/2010 coroborata cu Legea nr. 19/2000, reclamantului i s-a recalculat pensia de serviciu diminuandu-i-se cuantumul acesteia, emitandu-se in acest sens decizia nr. 99273/01.09.2010.
Solicitarea reclamantului de a se anula aceasta din urma decizie este netemeinica si nelegala pentru considerentele de mai jos :
Potrivit art. 1 litera i) din Legea nr. 219/2010 pensiile de serviciu, printre care si pensiile de serviciu ale personalului Curtii de Conturi, devin pensii in intelesul Legii nr. 19/2000.
Pe de alta parte, potrivit art. 3 din acelasi act normativ, se stabileste ca pensiile de serviciu enuntate la art. 1, cuvenite sau aflate in plata, sa se recalculeze prin determinarea punctajului mediu anual si a cuantumului fiecarei pensii, utilizand algoritmul de calcul prevazut de Legea nr. 19/2000 cu modificarile si completarile ulterioare.
Acestea au fost dispozitiile legale, care puse in aplicare au dus la diminuarea cuantumului pensiei reclamantului.
Referitor la criticile formulate de reclamant fata de masurile diminuarii cuantumului pensiei sale, acestea in esenta pot fi grupate in  critici care vizeaza neconcordanta Legii nr. 119/2010 cu Constitutia Romaniei precum si critici ale neconcordantei aceleiasi legi cu prevederile Conventiei si ale Protocolului 1 la Conventie privind protectia si apararea drepturilor fundamentale ale omului.
In acest sens tribunalul aminteste ca mare parte din criticile formulate de catre reclamant si-au gasit rezolvarea in considerentele cuprinse in decizia nr. 871/25.06.2010 pronuntata de Curtea Constitutionala, atunci cand aceasta a raspuns obiectiunilor de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 119/2010.
Astfel, cu privire la modul de aplicare a dispozitiilor acestei legi si caracterul retroactiv al articolului 3 din Legea nr. 119/2010 si neconcordanta acestuia cu dispozitiile art. 15 alin. 2 din Constitutie s-a retinut faptul ca pensiile de serviciu spre deosebire de cele acordate potrivit sistemului public de pensii au doua componente, si anume pensia contributiva, care se suporta din bugetul asigurarilor sociale si reflecta partea de contributie a fiecarui asigurat la acest buget si un supliment care se adauga la partea contributiva, suportat de stat si care se plateste din bugetul de stat.
Prin urmare, se poate considera ca singurul drept castigat de catre persoana in cauza il reprezinta partea contributiva, si doar daca aceasta parte ar fi incalcata prin diminuare se poate vorbi despre o aplicare retroactiva a legii si o incalcare a dispozitiilor art. 15 alin. 2 din Constitutie, ceea ce in cauza nu se intampla.
In acelasi timp trebuie reamintit din jurisprudenta constitutionala si decizia nr. 458/02.12.2003, prin care s-a statuat ca "o lege nu este retroactiva atunci cand modifica pentru viitor o stare de drept nascuta anterior, si nici atunci cand suprima producerea in viitor a efectelor unei situatii juridice constituita sub imperiul legii vechi, pentru ca in aceste cazuri legea noua nu face altceva decat sa refuze supravietuirea legii vechi si sa reglementeze modul de actiune in timpul urmator intrarii ei in vigoare, adica in domeniul ei de aplicare".
Fata de aceste considerente, tribunalul nu poate retine sustinerea reclamantului ca prin aplicarea dispozitiilor Legii nr. 119/2010 s-ar incalca principiul neretroactivitatii legii si principiul nerespectarii drepturilor castigate.
In ceea ce priveste sustinerea reclamantului din care ar rezulta ca prin aplicarea dispozitiilor Legii nr. 119/2010 si diminuarea cuantumului pensiei sale s-ar incalca prevederile art. 1 din Primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale tribunalul  urmeaza a face din nou trimitere la considerentele cuprinse in decizia nr. 871/2010 a Curtii Constitutionale.
Desi potrivit jurisprudentei C.E.D.O. (cauza Buchen contra Republicii Cehe - 2002) dreptul la pensie poate fi asimilat unui drept de proprietate, iar pensia un bun proprietate privata in sensul celor cuprinse la art. 1 din Primul Protocol, totusi, in cauza de fata reducerea cuantumului pensiei reclamantului nu poate fi echivalata practic cu o expropriere a carei utilitate publica nu este justificata de legiuitor.
Pentru aceasta urmeaza a se constata ca pensia de serviciu se bucura de un regim juridic diferit in raport cu pensiile acordate in sistemul public de pensii, in sensul ca pensiile de serviciu au in componenta lor doua elemente, si anume : pensia contributiva si un supliment din partea statului, care prin adunare cu pensia contributiva reflecta cuantumul pensiei de serviciu stabilit prin legea speciala. Partea contributiva a pensiei de serviciu se suporta din bugetul asigurarilor de stat si este rezultatul contributiei fiecarui asigurat, pe cand partea care depaseste acest cuantum se suporta din bugetul de stat.
Acordarea acestui supliment a urmarit instituirea unui regim special compensatoriu pentru anumite categorii socio-profesionale supuse unui statut special.
Aceasta compensatie, neavand ca temei contributia la sistemul de asigurari sociale, tine de politica statului in domeniul asigurarilor sociale  si nu se subsumeaza dreptului constitutional la pensie ca element constitutiv al acesteia.
Prin urmare, partea necontributiva ca element component al pensiei de serviciu, este supusa practic  conditiei ca statul sa dispuna de resursele financiare pentru a o putea acorda.
In aceste conditii partea necontributiva a pensiei de serviciu, chiar daca poate fi incadrata potrivit interpretarii pe care C.E.D.O. a dat-o articolului 1 din Primul Protocol aditional la Conventie, in notiunea de "bun", ea reprezinta totusi din aceasta perspectiva un drept castigat numai cu privire la prestatiile de asigurari sociale realizate pana la data intrarii in vigoare a noii legi, iar suprimarea acestora pentru viitor nu are semnificatia exproprierii.
Pe de alta parte, trebuie amintit ca, Curtea Constitutionala, constatand ca pensiile speciale nu reprezinta un privilegiu ci au o justificare obiectiva si rationala,  considera totusi ca acestea pot fi eliminate daca exista o ratiune, o cauza suficient de puternica spre  a duce in final la diminuarea prestatiilor sociale ale statului sub forma pensiei.
Ori, in cazul Legii nr.119/2010 o atare cauza o reprezinta necesitatea reformarii sistemului de pensii, reechilibrarea sa , eliminarea inechitatilor existente in sistem si nu in ultimul rand situatia de criza economica si financiara cu care se confrunta statul, deci atat bugetul de stat cat si cel al asigurarilor sociale de stat.
Curtea a observat, de asemenea, ca masura eliminarii pensiilor speciale nu impune o sarcina excesiva asupra destinatarilor ei, ea   aplicandu-se tuturor pensiilor speciale, nu selectiv,  si nu prevede diferentieri procentuale pentru diversele categorii carora i se adreseaza, pentru a nu determina ca una sau alta sa suporte, mai mult sau mai putin, masura de reducere a venitului obtinut dintr-o atare pensie.
Trebuie amintit aici si Decizia nr. 820/09.11.2006 unde Curtea Constitutionala a aratat ca "Legea nr. 19/2000, lege cadru in reglementarea  drepturilor de asigurari sociale in sistemul public a asezat pe principii si reguli noi intreaga legislatie a pensiilor. Printre modificarile esentiale se numara si integrarea in sistemul public a mai multor sisteme, distincte anterior, si eliminarea posibilitatii de acordare a drepturilor de pensie intr-un sistem si pentru perioadele asigurate in alte sisteme", ceea ce demonstreaza ca legiuitorul este indrituit sa integreze sisteme de pensii speciale  in sistemul general.
Mentinerea pensiilor speciale ale magistratilor in urma unui demers constitutional nu constituie o abatere de la cele aratate mai sus si un act de discriminare intrucat, potrivit considerentelor Deciziei nr. 873/25.06.2010, independenta justitiei, ca putere in stat, reglementata de dispozitiile art. 124 alin.3 din Constitutie include si securitatea financiara a magistratilor care presupune si asigurarea unor garantii sociale cum este pensia de serviciu a magistratilor.
Cu alte cuvinte, principiul independentei justitiei, principiu statuat constitutional, apara pensia de serviciu a magistratilor, ca parte integranta a stabilitatii financiare a acestora, in aceeasi masura in care apara si celelalte garantii ale acestui principiu.
Acestea sunt argumente care inlatura sustinerea reclamantului potrivit cu care prin diminuarea cuantumului pensiei a fost supus unei sarcini excesive si disproportionata, fara a mentine un just echilibru intre interesul general si imperativele protectiei drepturilor fundamentale ale persoanei, precum si unui act de discriminare prin mentinerea pensiilor de serviciu ale magistratilor.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Pensii

LITIGIU DE ASIGURARI SOCIALE. CUMULUL PENSIEI DE INVALIDITATE GRADUL III CU INDEMNIZATIA AFERENTA UNEI FUNCTII PUBLICE. CONTESTATIE DECIZIE DEBIT - Sentinta civila nr. 6617/97/2010 din data de 18.04.2011
Litigiu de asigurari sociale. Contestarea deciziei de respingere a cererii privind acordarea pensiei de serviciu in baza Legii nr.303/2004. Decizie de debit emisa de Casa de Pensii pentru recuperarea diferentelor de pensie. - Sentinta civila nr. 334/LM/2011 din data de 22.02.2011
Litigiu de asigurari sociale. Recalcularea pensiei prin valorificarea veniturilor realizate in acord global, in raport de considerentele Deciziei Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 30/2009 - Sentinta civila nr. 1567LM/2010 din data de 02.11.2010
CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL - Sentinta civila nr. 282/LM/2010 din data de 10.12.2010
PENSIE DE INVALIDITATE. POSIBILITATEA CUMULARII CU VENITURI REALIZATE DIN PRESTAREA UNEI ACTIVITATI IN BAZA UNUI CONTRACT INDIVIDUAL DE MUNCA. - Sentinta civila nr. 980/LM/2009 din data de 14.05.2009
Contestatie decizie de pensionare - Sentinta civila nr. 1180/LM/2007 din data de 28.12.2007
1. Decizie de stabilire a pensiei de serviciu in baza Legii nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea. Conditii de acordare. - Decizie nr. speta 9 din data de 14.01.2008
4. Anulare Decizie pentru stabilirea pensiei pentru limita de varsta si munca depusa. Valorificarea indemnizatiei de conducere conform inregistrarilor din carnetul de munca. - Sentinta civila nr. speta 8 din data de 14.01.2008
Contestatie impotriva deciziei de revizuire a pensiei - Sentinta civila nr. 413 din data de 29.03.2012
Recalcularea pensiei cu luarea in calcul al veniturilor obtinute in acord global - Sentinta civila nr. 643 din data de 07.05.2012
Anulare decizie de debit emisa ca urmare a cumulului pensiei de invaliditate de gr. III. cu alte venituri. - Sentinta civila nr. 496 din data de 23.04.2012
Sume retinute din pensie reprezentand contributie de asigurari sociale in procent de 5.5%. - Sentinta civila nr. 405 din data de 21.04.2011
Contestatie impotriva Deciziei de pensionare - Sentinta civila nr. 230 din data de 01.03.2011
Abandon de familie. Modificarea sanctiunii in apel. - Decizie nr. 147 din data de 26.04.2010
Abandon de familie .Achitarea debitului restant la plata contributiei la pensia de intretinere in timpul procesului ,Suspendarea conditionata a executarii pedepsei - Decizie nr. 133 din data de 19.04.2010
Contestatie impotriva deciziei de recalculare a pensiei de serviciu - Sentinta civila nr. 1187 din data de 18.11.2010
Pensii - Sentinta civila nr. 629 din data de 17.07.2010
Pensii - Sentinta civila nr. 118 din data de 27.01.2011
Transformare pensie de serviciu in pensie de asigurari sociale - Sentinta civila nr. 1253 din data de 30.11.2010
Ajutor acordat militarilor la cu ocazia trecerii in rezerva - Sentinta civila nr. 1174 din data de 18.11.2010