InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Ialomita

MODALITATEA DE CALCUL A CONTRIBUTIEI DE ASIGURARI SOCIALE DE SANATATE DATORATA DE PENSIONARII CU VENITURI DIN PENSIE CE DEPASESC 740 LEI

(Sentinta civila nr. 923/F din data de 11.04.2011 pronuntata de Tribunalul Ialomita)

Domeniu Pensii | Dosare Tribunalul Ialomita | Jurisprudenta Tribunalul Ialomita


CONTENCIOS ADMINISTRATIV FISCAL. MODALITATEA DE CALCUL A CONTRIBUTIEI DE ASIGURARI SOCIALE DE SANATATE DATORATA DE PENSIONARII CU VENITURI DIN PENSIE CE DEPASESC 740 LEI. APLICAREA DISPOZITIILOR ART.259 ALIN.2 DIN LEGEA NR. 95/2006 SI ART. 296 IND. 9 DIN CODUL FISCAL. Reclamanta C.C. in contradictoriu cu parata Casa Judeteana de Pensii Ialomita, a solicitat revocarea masurii de calcul si retinere a cotei de asigurari sociale de sanatate  de  5,5%  in sensul aplicarii acesteia doar asupra catimii veniturilor realizate din pensie care depaseste suma de 740 lei.
Tribunalul analizand actele si lucrarile dosarului a respins aceasta cerere pentru considerentele de mai jos:
  Din probele administrate in cauza rezulta ca reclamanta este beneficiara unei pensii pentru munca si limita de varsta al carei cuantum depaseste 740 lei  si ca, contributia de asigurari sociale de sanatate i-a fost calculata prin aplicarea procentului de 5,5%  prevazut de Legea nr. 95/2006 asa cum a fost modificata si completata prin O.U.G. nr. 107/2010 asupra intregului cuantum al pensiei sale.
Aceasta modalitate de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate aplicata de parata si criticata de reclamanta este cea corecta si care respecta dispozitiile legale in materie.
In acest sens trebuie sa amintim ca potrivit art. 256 alin. 1 lit. a din Lega nr.295/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, fondul national unic  de asigurari de sanatate se formeaza printre altele si din contributia persoanelor fizice si juridice, contributii ale caror cote pentru anul 2011 sunt stabilite prin Legea nr. 286/2010, legea bugetului de stat.
Cu privire la pensionari, potrivit art.257 alin.2 ind. 2 din Legea nr. 95/2006, asa cum a fost modificata prin O.U.G. nr. 107/2010, daca au venituri peste 740 lei, datoreaza contributia lunara pentru asigurarile sociale de sanatate calculata potrivit art.259 alin.2 din acelasi act normativ, adica 5,5% din veniturile obtinute din pensie, astfel incat prin aplicarea acestei cote sa nu rezulte o pensie neta mai mica de 740 lei.
Ca titularii obligatiei de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate sunt pensionari cu venituri din pensie mai mari de 740 lei , rezulta si din prevederile art.213 alin.2 lit. h din Legea nr. 95/2006 care excepteaza de la plata acestei contributii pensionarii cu venituri din pensie mai mici de 740 lei, cat si dispozitiile art.296 ind. 3 lit. d din Codul fiscal, asa cum au fost modificate prin O.U.G. nr. 117/2010, care nominalizeaza la categoria platitorilor contributiei de asigurari sociale de sanatate pensionarii cu venituri din pensie mai mari de 740 lei.
  Asadar, modificarea art. 296 ind. 3 din Codul fiscal prin O.U.G. nr. 117/2010 s-a facut tocmai pentru a exista o concordanta cu modificarea din Legea nr. 95/2006, cele doua acte normative stabilind fara putinta de tagada ca pensionarii ale caror venituri din pensie depaseste suma de 740 lei datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate.
Modalitatea de calcul a acestei contributii iti gaseste sediul materiei in dispozitiile art. 259 alin.2 din Legea nr. 95/2006 asa cum a fost modificat potrivit O.U.G. nr. 107/2010 si art.296 ind. 9 din Codul fiscal , asa cum a fost introdus si modificat prin O.U.G. nr. 117/2010.
  Astfel, potrivit art. 259 alin.2 din Legea nr. 95/2006 , modificat rezulta ca "contributia datorata de pensionarii ale caror venituri din pensii depasesc 740 lei este de 5,5% aplicata asupra acestor venituri si se vireaza o data cu plata drepturilor banesti asupra carora se calculeaza de catre cei care efectueaza plata acestor drepturi. Prin aplicarea acestei cote nu poate rezulta o pensie neta mai mica de 740 lei".
Potrivit art.296 ind. 9 din Codul fiscal , modificat  rezulta ca  baza de calcul lunara a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate o reprezinta veniturile din pensii care depasesc 740 de lei. Contributia lunara se datoreaza asupra acestor venituri, iar prin aplicarea cotei de contributie nu poate rezulta o pensie neta mai mica de 740 de lei.
Exprimand o consecventa a legiuitorului national reglementarile cuprinse in cele doua acte normative sunt identice si ele arata ca , contributia datorata de pensionarii ale caror venituri din pensii depasesc 740 lei se calculeaza prin aplicarea cotei legale asupra acestor venituri si se vireaza odata cu plata drepturilor banesti asupra carora se calculeaza  de cei care efectueaza plata acestor drepturi. Prin aplicarea acestei cote nu poate rezulta o pensie neta mai mica de 740 lei.
Din interpretarea logica a continutului acestor reglementari rezulta ca, cota de contributie de 5,5 % se aplica asupra intregului venit realizat din pensie si nu doar asupra a ceea ce depaseste suma de 740 lei asa cum sustine reclamanta.
Cel putin trei motive duc la aceasta concluzie si anume :
a) un motiv care tine de regula de interpretare logica potrivit cu care unde legea nu distinge nici noi nu trebuie sa distingem si care are drept scop sa impiedice interpretul in a restrange aplicarea unui text care este conceput in termeni generali.
  Pentru a justifica aplicarea acestei reguli amintim faptul ca in vechea reglementare pana la interventia O.U.G. nr. 107/2010 continutul art.259 alin.2 era urmatorul : " pentru pensionari , contributia datorata de acestia se aplica numai veniturilor care depasesc limita supusa impozitului pe venit si se calculeaza pentru diferenta intre cuantumul pensiei si aceasta limita _".
Prin noua modificare intervenita ca urmare a O.U.G. nr. 107/2010, aceasta distinctie nu mai este mentinuta de legiuitor ceea ce inseamna ca  vointa acestuia a fost ca procentul legal de calcul al cotei de asigurari sociale de sanatate sa se aplice intregului venit realizat din pensie si nu numai catimii ce depaseste 740 lei.
b) un al doilea motiv care tine de regula de interpretare logica si anume aceea potrivit cu care specialul are prioritate de aplicare fata de general.
Daca am fi sa consideram cu privire la modalitatea de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate ca cele doua texte invocate mai sus ar fi contradictorii atunci prioritate de aplicare ar avea textul cuprins in Legea nr. 95/2006 fata de cel cuprins in Codul fiscal , intrucat reglementarea din lege este speciala fata de reglementarea din cod care are caracter general , Codul fiscal reprezentand dreptul comun in materia contributiilor sociale obligatorii, iar Legea nr. 95/2006 dreptul special in materia contributiei de asigurari sociale de sanatate.
c) un al treilea motiv ce tine de logica formata . Daca cota procentuala de 5,5% s-ar aplica doar sumei ce depaseste 740 lei , dispozitiile art.259 alin.2 din Legea nr. 95/2006 , fraza a II-a , cat si cele ale art.296 ind. 9 , fraza a II-a din Codul fiscal in configuratia actuala nu si-ar mai avea ratiune intrucat ipoteza reglementata de aceste texte de lege nu s-ar regasi niciodata in realitate.
Pentru aceste considerente, interpretarea data de parata textelor legale discutate mai sus si aplicarea acestora este cea corecta.
In sfarsit, la acestea putem adauga ca un argument si reglementarea post factum cuprinsa in H.G. nr. 150/2011 privind modificarea si completarea Normelor Metodologice de aplicare a Codului fiscal  care la pct. 18 la Titlul IX2- Contributii sociale obligatorii - (publicata in Monitorul Oficial partea I nr. 150 din 01.03.2011) stabileste modalitatea de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul analizat in speta exact potrivit interpretarii mai sus aratate.

Tribunalul Ialomita - Sectia civila, sentinta civila nr. 923/F/11.04.2011.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Pensii

LITIGIU DE ASIGURARI SOCIALE. CUMULUL PENSIEI DE INVALIDITATE GRADUL III CU INDEMNIZATIA AFERENTA UNEI FUNCTII PUBLICE. CONTESTATIE DECIZIE DEBIT - Sentinta civila nr. 6617/97/2010 din data de 18.04.2011
Litigiu de asigurari sociale. Contestarea deciziei de respingere a cererii privind acordarea pensiei de serviciu in baza Legii nr.303/2004. Decizie de debit emisa de Casa de Pensii pentru recuperarea diferentelor de pensie. - Sentinta civila nr. 334/LM/2011 din data de 22.02.2011
Litigiu de asigurari sociale. Recalcularea pensiei prin valorificarea veniturilor realizate in acord global, in raport de considerentele Deciziei Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 30/2009 - Sentinta civila nr. 1567LM/2010 din data de 02.11.2010
CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL - Sentinta civila nr. 282/LM/2010 din data de 10.12.2010
PENSIE DE INVALIDITATE. POSIBILITATEA CUMULARII CU VENITURI REALIZATE DIN PRESTAREA UNEI ACTIVITATI IN BAZA UNUI CONTRACT INDIVIDUAL DE MUNCA. - Sentinta civila nr. 980/LM/2009 din data de 14.05.2009
Contestatie decizie de pensionare - Sentinta civila nr. 1180/LM/2007 din data de 28.12.2007
1. Decizie de stabilire a pensiei de serviciu in baza Legii nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea. Conditii de acordare. - Decizie nr. speta 9 din data de 14.01.2008
4. Anulare Decizie pentru stabilirea pensiei pentru limita de varsta si munca depusa. Valorificarea indemnizatiei de conducere conform inregistrarilor din carnetul de munca. - Sentinta civila nr. speta 8 din data de 14.01.2008
Contestatie impotriva deciziei de revizuire a pensiei - Sentinta civila nr. 413 din data de 29.03.2012
Recalcularea pensiei cu luarea in calcul al veniturilor obtinute in acord global - Sentinta civila nr. 643 din data de 07.05.2012
Anulare decizie de debit emisa ca urmare a cumulului pensiei de invaliditate de gr. III. cu alte venituri. - Sentinta civila nr. 496 din data de 23.04.2012
Sume retinute din pensie reprezentand contributie de asigurari sociale in procent de 5.5%. - Sentinta civila nr. 405 din data de 21.04.2011
Contestatie impotriva Deciziei de pensionare - Sentinta civila nr. 230 din data de 01.03.2011
Abandon de familie. Modificarea sanctiunii in apel. - Decizie nr. 147 din data de 26.04.2010
Abandon de familie .Achitarea debitului restant la plata contributiei la pensia de intretinere in timpul procesului ,Suspendarea conditionata a executarii pedepsei - Decizie nr. 133 din data de 19.04.2010
Contestatie impotriva deciziei de recalculare a pensiei de serviciu - Sentinta civila nr. 1187 din data de 18.11.2010
Pensii - Sentinta civila nr. 629 din data de 17.07.2010
Pensii - Sentinta civila nr. 118 din data de 27.01.2011
Transformare pensie de serviciu in pensie de asigurari sociale - Sentinta civila nr. 1253 din data de 30.11.2010
Ajutor acordat militarilor la cu ocazia trecerii in rezerva - Sentinta civila nr. 1174 din data de 18.11.2010