InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Maramures

Reconstituirea dreptului de proprietate in cazul suprafetelor forestiere aflate in proprietatea comuna a formelor asociative

(Decizie nr. 311/R din data de 07.04.2011 pronuntata de Tribunalul Maramures)

Domeniu Proprietate privata | Dosare Tribunalul Maramures | Jurisprudenta Tribunalul Maramures

Dreptul de proprietate privata indiviza asupra terenurilor forestiere este distinct fata de dreptul de proprietate al persoanelor fizice carora li se restituie in proprietate astfel de terenuri in temeiul art. 24 alin. 1 din Legea nr. 1/2000.
Art. 26 alin. 2^3 din Legea nr. 1/2000, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001 a prevazut expres ca suprafata restituita membrilor formelor asociative nu se cumuleaza cu suprafata dobandita de persoanele fizice in baza art. 24 alin. 1 din aceeasi lege, ceea ce inseamna ca legiuitorul a inteles sa adopte un regim juridic diferit pentru cele doua forme de proprietate asupra fondului forestier.
Art. 28 alin. 5 din Legea nr. 1/2000, modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001, consacra caracterul de proprietate comuna al acestei forme de proprietate asupra fondului forestier, declarand-o "proprietate indiviza pe toata durata existentei" formei asociative.
Dreptul de proprietate privata indiviza apare ca fiind un  drept real, cu continut limitat - modalitate a proprietatii comune - ce are ca titulari persoane speciale (fosti mosneni, razesi, composesori, graniceri ori mostenitori legali ai acestora), care confera titularilor sai atributele de posesiune si folosinta asupra terenurilor ce fac parte din fondul forestier national, atribute pe care le exercita numai prin intermediul formelor asociative infiintate in acest scop, insa in interes propriu, in conditiile respectarii normelor juridice ce reglementeaza regimul silvic de administrare si exploatare a fondului forestier national.

Decizia civila nr. 311/R din 07.04.2011
    Prin sen¬¬tin¬ta  ci¬¬¬vi¬la  nr. 2293 din 09.08.2010 pro¬nun¬tata de Judecatoria Sighetu Marmatiei s-a admis  plangerea inaintata de petentul T. V.  impotriva intimatelor Comisia Locala Rona de Jos pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor  si Comisia Judeteana Maramures pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor si s-a dispus anularea Hotararii nr. 1296/23.06.2008 anexa nr. 37 poz. 1 a Comisiei Judetene Maramures pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor si reconstituirea dreptului de proprietate pentru suprafata de 9.3638 ha teren  de la locul numit Dumbrava  si de 2.1859 ha de la locul numit Sarata conform expertizei de specialitate intocmita in cauza..
Pentru a hotari astfel, prima instanta a retinut ca prin Titlurile  de proprietate nr. 4105/18.01.2005,  nr. 6020/40/24.02.1994, nr. 778/07.12.2002 si nr. 3647/17.08.2004  petentului i  s-a reconstituit dreptul de proprietate pentru suprafata de 6 ha 2700 mp teren padure,  1 ha teren padure, 4500 mp teren padure, respectiv  7800 mp teren padure.
Apoi, din extrasele CF depuse la dosarul cauzei, a constatat ca antecesorul petentului, T. V., figureaza cu teren de natura padure in regim de composesorat in CF 1138, top 664/7 , in suprafata de 4,44 ha , in locul numit Dumbrava,  situat in Rona de Jos,  CF nr. 1112, top 502, in suprafata de 1,27 ha, in locul numit Dumbrava , situat in Rona de Jos, CF nr. 1137/b, 664/17, in suprafata de 1,25 ha in locul numit Dumbrava , situat in Rona de Jos, CF nr. 2225, top 2746, 2709, 2759/11, 2759/14, 2808 in suprafata totala de 2,51 ha, in locul numit Sarata, situat in Rona de Jos, CF nr. 111 in suprafata de 3,02 ha, in locul numit Padurea comunala, introdusa in protocol , situat in Rona de Jos ,CF nr. 121, in suprafata totala de 3,77 ha , Padurea comunala , introdusa in protocol , situat in Rona de Jos, iar antecesoarea petentului, bunica paterna K. A. , figureaza cu teren de natura padure in regim de composesorat :  CF nr. 1137/b, top 664/17, in suprafata de 2,51 ha in locul numit Dumbrava, situat in Rona de Jos, CF nr. 1138, top 664/7, in suprafata de 1,47 ha, in locul numit Dumbrava , situat in Rona de Jos, CF nr. 1112, nr. top 502, in suprafata de 1,26 ha in locul numit Dumbrava , situat in Rona de Jos, CF nr. 111, in suprafata de 3,02 ha in locul numit Padurea comunala , introdusa in protocol , situat in Rona de Jos , CF nr. 121, in suprafata totala de 3,77 ha Padurea comunala , introdusa in protocol , situat in Rona de Jos.
A mai retinut ca  bunicul patern al petentului N. M., figureaza cu teren de natura padure in regim de composesorat  CF nr. 1137/b, nr. top 664/17, in suprafata de 0,45 ha, in locul numit Dumbrava situat in Rona de Jos, CF nr. 1138, top 664/7 in suprafata de 3,75 ha in locul numit Dumbrava situat in Rona de Jos, CF nr. 2225 top 2746, 2709, 2759/11, 2759/14, 2808 in suprafata totala de 0,47 ha , in locul numit Sarata , situat in Rona de Jos, CF 1773 , top 2761 , in suprafata de 2,58 ha la locul numit Lazu Bonii , situat in Rona de Jos.
A calculat ca din suprafata totala de 35,61 ha s-a reconstituit dreptul de proprietate petentului si celorlalti mostenitori pentru suprafata de 10,50 ha si a tinut cont si de  Hotararea Comisiei Judetene Maramures nr. 1030 din 04.02.2006 prin care s-a validat suprafata de 8,36 ha dupa autorii deposedati M. A. si altii si suprafata de 1,18 ha dupa autorul deposedat N.M.,  conform tabelului centralizator Anexa nr. 39 Rona de Jos , pozitia 4 si pozitia 6.
Apoi, pe baza raportului de expertiza tehnica judiciara intocmit  a retinut ca din CF 1138 , top 664/7 , in suprafata totala de 70,05 ha petentului T.V. ii revine lui o cota de 1/6 parte, respectiv o suprafata de 0,74 ha, din CF 1137/b , top 664/17 in suprafata totala de 53,38 ha petentului ii revine o cota de 1/3 parte din cota de 22737/16161160 parte respectiv o suprafata de 1,255 ha, din CF nr. 1112 , top 502 o cota de 1,27 ha dupa T.A. si 1,27 ha dupa T.V. total 2,55 ha , din CF 1138 top 664/7 dupa A. . o suprafata de 1,4796 ha, din CF 1137/b top 664/17  dupa T. A. 2,51 ha, dupa N. M. 0,4498 ha, din CF 1138 nr. top 664/7 dupa N. M. o suprafata de 0,3782 ha, concluzionand ca suprafata totala ce-i revine lui T. V.este de 9.3638 ha, teren amplasat in locul numit Dumbrava si cuprins in Amenajamentul Silvic Ocol Silvic Sighetu Marmatiei UP IV Ronisoara UA 10,20,21,22.
In ce priveste terenul denumit Sarata, a conchis ca petentului ii revine  din CF 2225 top 2746, o cota de 0,472 ha dupa Negrea Mihai si o cota de 0,4191 ha dupa T. V., in total 0,8911 ha , din CF 1773 top 2761 o cota de 1,2948 ha, totalul  suprafetei fiind  de 2.1859 ha. A retinut judecatoria ca terenul de la locul numit Sarata in suprafata de 2,19 ha se suprapune cu terenul cuprins in Amenajamentul Silvic , Ocolul Silvic Sighet UP IV Ronisoara UA 162.
Vazand viza Ocolului Silvic Sighet aplicata pe raportul de expertiza susmentionat, a retinut judecatoria ca amplasamentul este liber atat in UA 162, cat si in UA 10 si, tinand seama de faptul ca petentul a dovedit cu actele depuse la dosarul cauzei legatura de rudenie cu antecesorii sai, ca raportul de expertiza intocmit in cauza  a clarificat problema indreptatirii petentului la reconstituirea individuala a dreptului de proprietate asupra terenurilor solicitate, raportat la inscrierile din CF si sub aspectul categoriei de folosinta si amplasamentului terenurilor,  observand ca terenurile din CF- urile mentionate in raportul de expertiza nu fac parte din padurea comuna introdusa in protocol, a anulat Hotararea  Comisiei Judetene Maramures nr. 1296/23.06.2008 anexa nr. 37 , poz. 1 si  a dispus reconstituirea dreptului de proprietate pentru suprafata de 9,3638 ha teren de la locul numit Dumbrava si de 2,1859 ha de la locul numit Sarata conform raportului de expertiza .
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs intimata Comisia Locala Rona de Jos solicitand admiterea recursului si, in principal, casarea hotararii si trimiterea cauzei spre rejudecare Judecatoriei Sighetu Marmatiei, iar in subsidiar modificarea sentintei in tot, in sensul respingerii plangerii formulate de petentul T. V.
In motivarea recursului recurenta a aratat ca instanta de fond a incalcat regulile de procedura prevazute sub sanctiunea nulitatii de art. 105 al. 2 Cod procedura civila,  fiind incident motivul de casare prevazut de dispozitiile art. 304 pct. 5 Cod procedura civila.
In acest sens a mentionat ca raportul de expertiza tehnica judiciara a fost intocmit cu nesocotirea art. 208 al. 1 Cod procedura civila, intimata  Comisia Locala Rona de Jos nefiind citata cu ocazia deplasarii expertului in teren.
Apoi, raportul nu a fost comunicat niciodata recurentei pentru a-si preciza pozitia cu privire la “amplasamentul" si “identificarea" terenului solicitat de petent, cauzandu-i-se o vatamare ce nu poate fi inlaturata decat prin anularea actului, cu atat mai mult cu cat acesta a stat la baza pronuntarii hotararii.
Recurenta a mai invederat instantei ca expertul nu a identificat vechiul amplasament al terenurilor pretinse de petent pe baza cartilor funciare, ci exclusiv dupa indicatiile acestuia, iar Ocolul Silvic Sighet vizand planul de situatie  nu a confirmat ca terenul corespunde vechiului amplasament, ci ca este liber .
Apoi, instanta de fond nu a respectat Decizia Civila nr. 437/R/15.04.2009 pronuntata de Tribunalului Maramures prin care a fost  indrumata sa administreze probele necesare, sa cerceteze si fondul cauzei sub aspectul indreptatirii petentului la reconstituirea individuala a dreptului de proprietate asupra terenurilor solicitate , raportat la inscrierile din CF si sub aspectul categoriei de folosinta si al amplasamentului acestor terenuri..
Recurenta a mai aratat ca, in rejudecare, a invocat lipsa calitatii procesuale active a petentului T. V., invederand ca Asociatia composesorala "Dumbrava" prin d-na M. A., era legitimata sa solicite restituirea terenurilor padure din fostele composesorate.
A mai invederat recurenta ca prima instanta practic s-a derobat de obligatia sa de a solutiona aceasta exceptie a lipsei calitatii procesuale a petentului de a solicita restituirea individuala a terenurilor care au constituit obiectul unei forme de proprietate asociative, delegand aceasta problema expertului, aspect ce reiese din considerentele hotararii in care mentioneaza ca "ca raportul de expertiza intocmit in cauza  a clarificat problema indreptatirii petentului la reconstituirea individuala a dreptului de proprietate asupra terenurilor solicitate".
Or, expertul avea sarcina de a identifica topografic terenul, iar nu de a se pronunta daca petentul este sau nu indreptatit la reconstituire, acesta fiind atributul exclusiv al instantei.
In ce priveste cererea de modificare in tot  a Sentintei Civile nr. 2293/09. 08.2010, recurenta a invederat instantei ca terenul solicitat de petent este padure composesorala, iar acesta nu poate solicita individual reconstituirea dreptului de proprietate.
Examinand sentinta atacata prin prisma criticilor recurentei si a art. 304 ¹Cod procedura civila, Tribunalul a retinut urmatoarele:
Asa cum rezulta din inscrierile din colile de carte funciara depuse in probatiune si cum, de altminteri, a mentionat petentul insusi in cererea de reconstituire a dreptului de proprietate, terenurile solicitate, inscrise in C.F.  1138, 1112, 1137/B si 2225( transcrise  tot din C.F. 1138) constituiau obiectul dreptului de proprietate indiviza al unei forme asociative de proprietate.
Potrivit art. 61 al. 1 din H.G. 890/2005, reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor forestiere se face, pe vechile amplasamente, din suprafetele de teren cu destinatie forestiera cuprinse in amenajamentele silvice si din terenurile cu destinatie agricola acoperite cu vegetatie forestiera (pasuni impadurite, tufarisuri, zavoaie si altele asemenea). Reconstituirea se va face avand in vedere structura de proprietate existenta la momentul deposedarii abuzive a acestor terenuri de catre regimul comunist.
Asa cum a aratat Curtea Constitutionala in Decizia nr. 584/2005, in conceptia legiuitorului, reconstituirea dreptului de proprietate in cazul suprafetelor forestiere aflate in proprietatea comuna a formelor asociative enumerate nu poate fi conceputa decat tot in cadrul acelor forme. Dreptul de proprietate urmeaza sa aiba configurarea si prerogativele avute in perioada respectiva. In aceste conditii regimul juridic al proprietatii privind terenurile forestiere restituite fostilor proprietari, in cadrul acestor forme asociative, este determinat de legiuitor, in mod special, in considerarea particularitatilor economice si sociale ale formelor de exploatare anterioare trecerii terenurilor in proprietatea statului. Aceste particularitati cuprind anumite limitari ale exercitarii dreptului de proprietate, decurgand din faptul ca acesta se refera la proprietatea unor astfel de forme asociative.
Dreptul de proprietate privata indiviza asupra terenurilor forestiere este distinct fata de dreptul de proprietate al persoanelor fizice carora li se restituie in proprietate astfel de terenuri in temeiul art. 24 alin. 1 din Legea nr. 1/2000.
Art. 26 alin. 2^3 din Legea nr. 1/2000, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001 a prevazut expres ca suprafata restituita membrilor formelor asociative nu se cumuleaza cu suprafata dobandita de persoanele fizice in baza art. 24 alin. 1 din aceeasi lege, ceea ce inseamna ca legiuitorul a inteles sa adopte un regim juridic diferit pentru cele doua forme de proprietate asupra fondului forestier.
Art. 28 alin. 5 din Legea nr. 1/2000, modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001, consacra caracterul de proprietate comuna al acestei forme de proprietate asupra fondului forestier, declarand-o "proprietate indiviza pe toata durata existentei" formei asociative.
Apoi, dreptul de  proprietate privata indiviza al membrilor formelor asociative are un caracter inalienabil determinat de faptul ca membrii formelor asociative nu pot instraina propriile cote-parti unor persoane din afara acestora si, implicit, nu pot transmite drepturile prin testament sau donatie, ci, numai prin mostenire legala (art. 28 alin. 6 din Legea nr. 1/2000 modificata).
Astfel, titularii acestor drepturi nu pot face acte de dispozitie juridica cu privire la dreptul lor, nici prin acte intre vii (inter vivos), nici prin acte pentru cauza de moarte (legate); nici prin intermediul Adunarii generale nu se pot face acte de dispozitie privind dreptul de proprietate .
     Mai mult, prin art. 28 alin. 8 din Legea nr. 1/2000 modificata s-a prevazut ca in cazul dizolvarii formei asociative, suprafetele de teren forestier apartinand intregii forme asociative trec in proprietatea statului si in folosinta consiliului local al unitatii administrativ-teritoriale pe raza careia se afla imobilul.
Raportat la  caracterele juridice conturate mai sus, dreptul de proprietate privata indiviza apare ca fiind un  drept real, cu continut limitat - modalitate a proprietatii comune - ce are ca titulari persoane speciale (fosti mosneni, razesi, composesori, graniceri ori mostenitori legali ai acestora), care confera titularilor sai atributele de posesiune si folosinta asupra terenurilor ce fac parte din fondul forestier national, atribute pe care le exercita numai prin intermediul formelor asociative infiintate in acest scop, insa in interes propriu, in conditiile respectarii normelor juridice ce reglementeaza regimul silvic de administrare si exploatare a fondului forestier national.
     Important este de subliniat ca, prin lege, titularilor dreptului de proprietate privata indiviza nu le este recunoscut atributul dispozitiei (materiale sau juridice), fiind admisa transmiterea acestui drept numai pe calea mostenirii legale.
In conditiile in care autorii petentului au fost titularii unui drept de proprietate  indiviza asupra terenurilor solicitate prin cererea inregistrata de Primaria Comunei Rona de Jos sub nr. 91/30.11.2005, cu un regim juridic mult mai restrictiv decat regimul proprietatii exclusive sau chiar comune obisnuite, a retroceda aceste terenuri in proprietate exclusiva, neafectata de modalitati, inseamna a constitui un drept de proprietate nou,  iar nu a-l reconstitui de pe cel avut de proprietar la deposedare, or, scopul legiuitorului nu a fost acesta.
Instanta de fond, desi fusese indrumata in acest sens prin Decizia Civila nr. 437/R/15.04.2009 pronuntata de Tribunalului Maramures, nu a tinut cont de regimul juridic al proprietatii autorilor petentului si a dispus, cu aplicarea gresita a legii, stabilirea in favoarea petentului intimat a unui drept de proprietate exclusiva asupra a 9,3638 ha teren cu vegetatie forestiera la locul numit Dumbrava si 2,1859 ha teren cu vegetatie forestiera in locul numit Sarata.
De mentionat ca, potrivit art. 63 din H.G. 890/2005, in cazul  reconstituirii dreptului de proprietate pentru formele asociative de proprietate asupra terenurilor cu vegetatie forestiera : obsti de mosneni in devalmasie, obsti razesesti nedivizate, composesorate, obsti de cumparare, paduri graniceresti, paduri urbariale, comune politice, cooperative, alte comunitati si forme asociative cu diferite denumiri cererea de reconstituire se formuleaza de catre reprezentantul legal al formei asociative, iar daca acestea se infiinteaza dupa intrarea in vigoare a  acestui act normativ, cererea de reconstituire se formuleaza de catre comisia ad-hoc al formei asociative.
Asadar, daca petentul intentiona sa dobandeasca dreptul de proprietate indiviza asupra terenurilor in litigiu, alaturi de ceilalti membri ai formei asociative de proprietate, trebuia sa se adreseze Composesoratului Dumbrava, reorganizat inca din anul 2002 -filele 9-15 dosarul 3388/307/2008 recurs-acesta fiind, prin reprezentantul legal,  titularul cererii de reconstituire .
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Proprietate privata

Exercitarea in mod abuziv a dreptului de proprietate. Schimbare destinatie imobil. Acordul coproprietarilor - Sentinta civila nr. 265 din data de 04.06.2014
Despagubiri pentru lipsa folosintei unei suprafete de teren. - Decizie nr. 520 din data de 29.05.2012
Reconstituirea dreptului de proprietate privata - Decizie nr. 483 din data de 26.05.2011
COMPARARE DE TITLURI . ADMISIBILITATE - Decizie nr. 348 din data de 29.10.2009
Revendicare imobiliara - Sentinta civila nr. 309 din data de 26.01.2011
Revendicare imobiliara - Sentinta civila nr. 385 din data de 27.01.2011
Uzucapiune - Sentinta civila nr. 135 din data de 19.01.2011
Actiune in constatare - Sentinta civila nr. 38 din data de 12.01.2011
Uzucapiune - Sentinta civila nr. 1227 din data de 24.11.2010
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 1220 din data de 24.11.2010
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 292 din data de 28.04.2010
Uzucapiune - Sentinta civila nr. 488 din data de 03.06.2010
Uzucapiune - Sentinta civila nr. 567 din data de 23.06.2010
Modificare titlu proprietate - Sentinta civila nr. 603 din data de 26.11.2008
Granituire - Sentinta civila nr. 49 din data de 20.01.2009
Legea nr. 10/2001 pana la solutionarea notificarii formulata de antecesorii reclamantilor, instrainarea imobilelor vizate este interzisa, indiferent de modalitatea instrainarii. Instrainarea prin licitatie si adjudecare nu este exclusa de la aplicarea tex - Decizie nr. 20 din data de 22.01.2014
Admisibilitatea actiunii unei persoane in contradictoriu cu Primarul – Mun. B pentru obligarea acestuia de intrare in legalitate privind emiterea de parat a autorizatiei de constructie in conditiile legii. - Decizie nr. 3432/R din data de 25.06.2013
Succesiune. Acceptare, prin formularea cererii pentru reconstituirea dreptului de proprietate - Decizie nr. 827/R din data de 20.04.2012
Societati comerciale. Societate pe actiuni. - Decizie nr. 10/Ap din data de 05.02.2009
Societate comerciala. Societate pe actiuni. Convocare A.G.A. In aprecierea calitatii unei persoane de a cere convocarea adunarii generale nu intereseaza daca acea persoana va putea si vota in acea adunare generala persoanei. Art.119 alin.3 si art... - Decizie nr. 4/Ap din data de 22.01.2009