InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Mehedinti

Suspendare executare act administrativ. Aplicarea dispozitiilor art.14 alin.1 din Legea nr.554/2004 nu trebuie sa conduca la o examinare pe fond a legalitatii actelor administrative a caror suspendare se solicita.

(Sentinta civila nr. 3718 din data de 03.10.2012 pronuntata de Tribunalul Mehedinti)

Domeniu Suspendare a executarii | Dosare Tribunalul Mehedinti | Jurisprudenta Tribunalul Mehedinti

      
      
      Suspendare executare act administrativ. Aplicarea dispozitiilor art.14 alin.1 din Legea nr.554/2004 nu trebuie sa conduca la o examinare pe fond a legalitatii actelor administrative a caror  suspendare se  solicita.      Prin cererea  adresata Tribunalului Mehedinti la data de 26.09.2012 si inregistrata sub nr.8070/101/2012, reclamantul U.D.S a solicitat, in contradictoriu cu paratii CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI O., INSTITUTIA PRIMARULUI MUNICIPIULUI O. si POLITIA LOCALA O., suspendarea executarii deciziei nr. 42/28.08.2012 privind imputarea  sumelor incasate cu titlu de indemnizatie de dispozitiv si a deciziei nr.68/31.08.2012.
     In motivare a aratat ca este functionar public - inspector in aparatul de specialitate al Institutiei Primarului Municipiului O. (angajati in cadru Politiei Locale O.). Ca, in urma auditului efectuat de catre Curtea de Conturi, prin decizia Camerei de Conturi Mehedinti nr. 14/2012, s-au constatat anumite abateri si deficiente pentru perioada supusa controlului si s-a decis in sarcina ordonatorului de credite inlaturarea neregulilor constatate, apreciindu-se ca, bugetul local a fost prejudiciat cu suma ce a fost platita tuturor salariatilor, prin includerea indemnizatiei de dispozitiv, inclusa in salariul de baza, incepand cu data de 01.01.2010.
     A sustinut ca aspectul nelegal al acestor decizii, fie de imputare, fie de stabilire a unui alt salariu decat cel avut anterior, vizeaza faptul ca este tert fata de acel act administrativ, neputandu-l contesta si a-i anula efectele.
     In ceea ce priveste sporul de dispozitiv in procent de 25% aplicat la salariul de baza, apreciaza ca a fost acordat in mod legal, in urma hotararilor judecatoresti emise de Curtea de Apel Craiova si a dispozitie conducatorului Unitatii Administrativ Teritoriale Orsova, decizii ce nu au fost contestate.Ca atare, acestia arata ca functionarii publici nu isi desfasoara activitate in temeiul unui contract de munca, ei aflandu-se in raporturi de serviciu rezultate din actul administrativ de numire in functie, astfel incat nu au calitatea de salariati in sensul dreptului muncii, ceea ce ii particularizeaza fiind faptul ca sunt purtatori ai puterii publice.
     Potrivit Ordinului MAI nr. 275/2002, trebuie sa beneficieze de indemnizatie de dispozitiv de 25% calculata la salariul de baza, atat personalul din prefecturi, cat si personalul din aparatul propriu al consiliilor judetene si cel din cadrul consiliilor locale. Prin retinerile efectuate de parata, reclamanta arata ca apreciaza ca i se incalca un drept de proprietate fundamental, in speta fiind incidente dispozitiile art. 14 din Legea nr. 554/2004, executarea deciziilor de imputare si de modificare unilaterala a salariilor afectand grav si iminent situatia financiara a acestora. De asemenea, solicita sa se constate existenta unor indicii serioase de nelegalitate a actelor administrative contestate, iar din deciziile de stabilire a unui alt salariu se poate constata faptul ca autoritatea publica  a trecut la executarea sanctiunii disciplinare.
     Se considera ca este indeplinita si conditia privind prevenirea unei pagube iminente, avand in vedere faptul ca in perioada executarii deciziilor atacate, acestia sunt privati de o serie de drepturi decurgand din calitatea acestora de functionari publici, cuantumul valoric al pagubei putand fi chiar cuantificat, ca fiind diferenta dintre drepturile salariale cuvenite si cele efectiv incasate.
     Prin sentinta nr.3718 din 03.10.2012 pronuntata de Tribunalul Mehedinti in dosarul nr.8070/101/2012 s-a dispus respingerea  cererii formulate de reclamantul U.T.S, in contradictoriu cu paratii Consiliul Local al municipiului O. si Institutia Primarului municipiului O.
     Pentru pronuntarea acestei sentinte, Tribunalul Mehedinti a retinut urmatoarele:
     Potrivit art.15 din Legea nr.554/2004, "suspendarea executarii actului administrativ unilateral poate fi solicitata de reclamant, pentru motivele prevazute la art. 14, si prin cererea adresata instantei competente pentru anularea, in tot sau in parte, a actului atacat. In acest caz, instanta poate dispune suspendarea actului administrativ atacat, pana la solutionarea definitiva si irevocabila a cauzei. Cererea de suspendare se poate formula odata cu actiunea principala sau printr-o actiune separata, pana la solutionarea actiunii in fond".
     Conform art.14 alin.1 "in cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente, dupa sesizarea, in conditiile art.7, a autoritatii publice care a emis actul sau a autoritatii ierarhic superioare, persoana vatamata poate sa ceara instantei competente sa dispuna suspendarea executarii actului administrativ unilateral pana la pronuntarea instantei de fond. In cazul in care persoana vatamata nu introduce actiunea in anularea actului in termen de 60 de zile, suspendarea inceteaza de drept si fara nici o formalitate".
      Prin "caz bine justificat", Legea nr.554/2004 are in vedere, potrivit art.2 lit.t, existenta unor imprejurari legate de starea de fapt si de drept care sunt de natura sa creeze o indoiala serioasa in privinta legalitatii actului administrativ, iar "paguba iminenta" a fost definita, in art.2 lit.s din acelasi act normativ, ca fiind prejudiciul material viitor si previzibil sau, dupa caz, perturbarea previzibila grava a functionarii unei autoritati publice sau a unui serviciu public. Pentru definirea celor doua conditii prevazute de art.14 din Legea nr.554/2004, legiuitorul a tinut seama si de principiile la care face referire Recomandarea nr.R(89) 8 adoptata de Comitetul de Ministrii din cadrul Consiliului Europei la 13.09.1989, referitoare la protectia jurisdictionala provizorie in materie administrativa.
      Fata de dispozitiile legale invocate anterior, s-a apreciat ca suspendarea executarii actului administrativ este o operatiune de intrerupere temporara a efectelor unui act administrativ, care intervine la cererea partii interesate. Aceasta este o masura de exceptie, care se justifica numai daca actul administrativ contine dispozitii a caror indeplinire ar produce consecinte greu sau imposibil de inlaturat in ipoteza in care actul ar fi ulterior anulat prin hotarare judecatoreasca.
      In speta, se apreciaza ca nu este intrunita niciuna din conditiile prevazute de dispozitiile legale citate anterior.
      Astfel, in ceea ce priveste paguba iminenta, instanta a constatat ca reclamantul nu a facut dovada producerii unei astfel de pagube, asa cum este aceasta definita de art.2 lit.s din Legea nr.554/2004. S-a apreciat ca aspectele invocate de reclamant constand in aceea ca prin executarea actelor administrative i se creeaza un prejudiciu material, fiindu-i afectata situatia financiara nu sunt de natura sa duca la suspendarea executarii actelor administrative intrucat, in ipoteza in care se constata, in cadrul actiunii de fond, ca actele sunt nelegale, reclamantul are dreptul la repararea pagubei  ce i-a fost cauzata prin emiterea acestora.
      Referitor la conditia cazului bine justificat, instanta a constatat  ca motivele invocate de reclamant, respectiv faptul ca indemnizatia de dispozitiv a fost acordata, cu respectarea prevederilor legale in materie, prin hotarari judecatoresti si dispozitii ale conducatorului UAT O. a reprezinta motive care vizeaza de fapt fondul cauzei si nu pot fi analizate in cadrul unei cereri de suspendare , intrucat  aplicarea dispozitiilor art.14 alin.1 din Legea nr.554/2004 nu trebuie sa conduca la o examinare pe fond a legalitatii actelor administrative a caror  suspendare se  solicita.
      In raport de cele retinute anterior, avand in vedere ca in cauza nu sunt  indeplinite conditiile art.14  alin.1 din Legea nr.554/2004, instanta urmeaza sa respinga cererea de suspendare.
     Sentinta pronuntata in cauza de Tribunalul Mehedinti a fost mentinuta prin decizia  nr.9504 din 31.10.2012 a Curtii de Apel Craiova, ca urmare a respingerii recursului formulat de reclamant.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Suspendare a executarii

Concursul de infrac?iuni .Anularea suspendarii executarii pedepsei. Contopirea pedepselor. - Sentinta penala nr. 404 din data de 21.06.2012
Revocarea suspendarii executarii pedepsei in cazul neexecutarii obligatiilor civile .stabilite prin hotararea de condamnare - Sentinta penala nr. 167 din data de 08.09.2010
Revocarea suspendarii sub supraveghere - Sentinta penala nr. 30 din data de 25.02.2009
Atata timp cat inculpatii au fost obligati in solidar la despagubirea partii civile, iar banii obtinuti de inculpati din vanzarea bunurilor sustrase servesc la despagubirea acesteia nu se poate dispune si confiscarea acestora - cu atat mai mult in solida - Decizie nr. 551/R din data de 24.07.2013
Revocarea suspendarii sub supraveghere a executarii pedepsei inchisorii din cauza nerespectarii masurilor de supraveghere impuse de art. 863 alin. 1 lit. a din Codul penal din 1969. - Decizie nr. 369 din data de 16.06.2014
Suspendarea executarii actului administrativ - Decizie de imputare. Neindeplinirea cerintelor art.14 din Legea nr.554/2004. - Decizie nr. 7466 din data de 10.07.2013
Inaplicabilitatea dispozitiilor art. 24 din Legea nr. 554/2004 cu privire la punerea in executare a unei hotarari judecatoresti executorii prin care s-a dispus suspendarea vremelnica a executarii unui act administrativ. - Decizie nr. 3282 din data de 03.04.2013
Anularea suspendarii conditionate a executarii pedepsei. Tehnica de contopire. - Decizie nr. 511 din data de 09.04.2012
Dispozitie emisa de Directorul General al Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia a Copilului Hunedoara prin care s-a dispus suspendarea acordarii drepturilor banesti. Conditii indeplinite pentru suspendarea executarii actului administr... - Decizie nr. 1737 din data de 28.03.2012
Cerere de suspendare a executarii actului administrativ. Procedura de solutionare a cererii. - Decizie nr. 2290 din data de 17.11.2010
Suspendarea executarii actului administrativ. Conditii. - Decizie nr. 501 din data de 23.04.2008
Suspendarea efectelor executorii ale actului administrativ pana la solutionarea actiunii - Decizie nr. 2003 din data de 03.10.2005
Domeniul achizitiilor publice. - Decizie nr. 1840 din data de 05.09.2005
Creanta apartinand AVAS. Cerere de suspendare a executarii. Instanta competenta. - Decizie nr. 591 din data de 15.10.2004
- Sentinta civila nr. 3445 din data de 30.04.2010
Intrerupere executare pedeapsa - Sentinta penala nr. 802 din data de 14.04.2010
Intrerupere executare pedeapsa - Sentinta penala nr. 546 din data de 10.03.2010
Revocare suspendare executare sub supraveghere - Sentinta penala nr. 1187 din data de 09.06.2010
Anulare suspendare executare sub supraveghere - Sentinta penala nr. 786 din data de 14.04.2010
- Sentinta civila nr. 3825 din data de 07.07.2008