InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Mehedinti

Potrivit art. 14 si 15 din Legea nr. 554/2004, suspendarea executarii actului administrativ poate fi dispusa numai in cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente.

(Sentinta civila nr. 2967 din data de 26.06.2012 pronuntata de Tribunalul Mehedinti)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Tribunalul Mehedinti | Jurisprudenta Tribunalul Mehedinti

      
      
      Potrivit  art. 14 si 15 din Legea nr. 554/2004, suspendarea executarii actului administrativ poate  fi dispusa numai in cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente.

  Prin sentinta nr.2967 din 26 iunie 2012, Tribunalul Mehedinti a admis cererea de suspendare formulata de reclamanta SC SSA.
      A suspendat executarea actului administrativ pana la pronuntarea instantei de fond, in dosar nr.5586/101/2012.
  Principiul legalitatii actelor administrative presupune atat ca autoritatile  administrative  sa nu incalce legea, cat si ca toate deciziile lor sa se intemeieze pe lege. El impune, in egala masura, ca respectarea acestor  exigente de catre autoritati sa fie in mod  efectiv asigurata.
Prin urmare, in procesul  executarii din oficiu a actelor administrative trebuie asigurat un anumit echilibru, precum si  anumite garantii de echitate pentru particulari, intrucat actiunile  autoritatilor publice nu pot fi  discretionare, iar legea trebuie sa furnizeze individului o protectie adecvata impotriva arbitrariului.
Tocmai de aceea suspendarea executarii actelor  administrative trebuie considerata ca fiind, in realitate, un  eficient instrument procedural aflat la indemana autoritatii emitente sau a instantei de judecata pentru a sigura respectarea principiului legalitatii, fiind echitabil ca atat timp cat  autoritatea publica sau judecatorul se afla  in proces de evaluare, acestea sa nu-si produca efecte asupra celor vizati.
In considerarea celor doua principii incidente in materie - al legalitatii actului si al executarii acestuia din oficiu -  suspendarea executarii  constituie insa o situatie de exceptie, aceasta putand fi dispusa numai in cazurile si in conditiile  expres prevazute de lege.
In plan intern, suspendarea executarii actului administrativ este reglementata prin art. 14 si 15 din Legea nr. 554/2004, putand fi dispusa numai in cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente.
In sensul acestei legi, cazurile bine justificate reprezinta acele imprejurari legate de starea de fapt si de drept, care sunt de natura sa creeze o indoiala serioasa in privinta legalitatii actului  administrativ, iar paguba iminenta consta in  prejudiciul material viitor si previzibil sau, dupa caz, perturbarea previzibila grava a functionarii unei autoritati publice sau a unui serviciu public, astfel cum se prevede prin art. 2 lit.t) si s).
In speta, examinand sumar actele dosarului, fara a fi posibila antamarea fondului in aceasta etapa a procedurii, s-a constatat ca  este  indeplinita conditia cazului bine justificat impusa de art. 14 din Legea nr. 554/2004,  in raport de continutul de Raportul de inspectie fiscala nr. F - MC 40/15.02.2012 in baza caruia s-a emis Decizia de impunere  F -MC 43/15.02.2012 si de anexa deciziei comisie fiscale centrale nr.6/2011 care arata la  alineatul nr.3 ca nu sunt avansuri incasate de companiile de apa pentru servicii efecuate in scopul realizarii de investitii.
Actele dosarului si ansamblul circumstantelor cauzei atesta, totodata, indeplinirea conditiei privind  iminenta pagubei, raportat la  cuantumul sumei in discutie si specificul  activitatii  societatii reclamante executarea silita care a fost declansata putand genera dificultati reale in executarea obligatiilor contractuale asumate, sistarea serviciilor, precum si grave probleme sociale.
I.C.C.J  in decizia de speta, nr.1672/2008 a apreciat ca notiunea de paguba iminenta a fost definita in art.2 alin. (1) lit.s) din Legea nr.554/2004 ca prejudiciu material viitor si previzibil sau, dupa caz, perturbarea previzibila grava a functionarii unei autoritati publice sau unui serviciu public, in cauza fiind vorba de afectarea  alimentarii cu apa a Municipiului.
Potrivit art.2 litera f din  OG nr.79/2003, activitatea de constatare a creantelor bugetare rezultate din nereguli este activitatea prin care se verifica, se stabileste si se individualizeaza obligatia de plata sub forma unui titlu de creanta;
      Potrivit art. 3 alineat 1     (1) Obiectul constatarii existentei creantelor bugetare il constituie stabilirea neregulilor, prejudiciilor si/sau a persoanelor juridice ori fizice debitoare, ca urmare a nerespectarii legalitatii, conformitatii si regularitatii utilizarii si administrarii fondurilor comunitare si a fondurilor de cofinantare aferente.
      Vazand art. 3 din HG nr.1306/2007 alineat  (1) procesul-verbal de constatare, care reprezinta titlul de creanta, se intocmeste conform modelului prevazut in anexa si va contine obligatoriu urmatoarele elemente:
    f) motivele de fapt;
    g) temeiul de drept;
    h) descrierea contextului in care s-au produs neregulile, actele normative incalcate;
      Preocupari, in plan juridic, cu privire la suspendarea  executarii actelor administrative au existat  si la nivel european, prin perspectiva acestora , potrivit recomandarii nr. R/89/8/13.09.1989 a Comitetului de Ministrii din cadrul Consiliului Europei privind protectia jurisdictionala provizorie in materie administrativa,  instanta putand acorda asemenea masuri, in raport cu ansamblul circumstantelor si intereselor prezente, atunci cand executarea actului este de natura a cauza pagube grave, dificil de reparat si  cand exista un argument aparent valabil de nelegalitate a acestuia.
      Pentru a evita excesul de putere din partea autoritatii fiscale, tinand seama de circumstantele cauzei, instanta apreciaza ca executarea actului administrativ este de natura a crea pagube serioase, care pot sa aiba consecinte grave in patrimoniul reclamantei, cat si asupra serviciului public de alimentare cu apa a Municipiului.
Impotriva sentintei a declarat recurs parata ANAF
  In motivarea recursului, recurenta a sustinut ca instanta de fond a pronuntat hotararea cu incalcarea prevederilor legale cuprinse in art.14 alin. 1 din legea nr.554/2004 privind contenciosul administrativ.
  In vederea dovedirii indeplinirii primei conditii, cea a cazului bine justificat, instanta de fond nu a avut in vedere faptul ca intimata-reclamanta a invocat o serie de motive privind nelegalitatea actului administrativ atacat, aspecte care tin de fondul dreptului dedus judecatii prin actiunea in anulare.
  Prin decizia nr. 6784/2012 din  11 Septembrie 2012 s-a respins recursul ca nefondat.
            Instanta de fond a facut o corecta interpretare si aplicare a dispozitiilor legale incidente in cauza, apreciind ca sunt indeplinite conditiile pentru a dispune suspendarea executarii actelor administrativ fiscale mentionate, iar  principiul legalitatii actelor administrative presupune ca toate autoritatile  administrative  sa nu incalce legea, iar deciziile lor sa se intemeieze pe lege. El impune, in egala masura, ca respectarea acestor  exigente de catre autoritati sa fie in mod  efectiv asigurata. In procesul  executarii din oficiu a actelor administrative trebuie asigurat un anumit echilibru, precum si  anumite garantii de echitate pentru particulari, intrucat actiunile  autoritatilor publice nu pot fi  discretionare, iar legea trebuie sa furnizeze individului o protectie adecvata impotriva arbitrariului.
         Suspendarea executarii actelor  administrative este un instrument procedural aflat la indemana autoritatii emitente sau a instantei de judecata pentru a sigura respectarea principiului legalitatii, fiind echitabil ca atat timp cat  autoritatea publica sau judecatorul se afla  in proces de evaluare, acestea sa nu-si produca efecte asupra celor vizati. Astfel, suspendarea executarii  actului administrativ trebuie privita ca o situatie de exceptie, dispusa in considerarea celor doua principii incidente in materie - al legalitatii actului si al executarii acestuia din oficiu.
                      In ceea ce priveste a doua conditie, cea referitoare la iminenta producerii unei pagube,  astfel cum este aceasta definita de art.2 alin. (1) lit. s) din Legea nr.554/2004, Curtea apreciaza ca indeplinirea aceastei conditii poate fi stabilita in raport de circumstantele cauzei, cuantumul ridicat al sumei ce urmeaza a fi executata in raport de disponibilitatile financiare ale reclamantei si specificul activitatii acesteia. Aceste circumstante reies din documentele depuse la dosar, instanta de fond apreciind in mod corect faptul ca executarea actelor administrativ fiscale in discutie poate genera dificultati reale in executarea obligatiilor contractuale asumate, sistarea serviciilor, precum si grave probleme sociale, in cauza fiind vorba de afectarea  alimentarii cu apa a Municipiului.                     Totodata, iminenta producerii pagubei nu e conditionata de inceperea executarii silite, de vreme ce, odata emisa, decizia de impunere este de imediata executare.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014