InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Mehedinti

Anulare act administrativ- CL.Consecinta intrarii in circuitul civil a actului.

(Sentinta civila nr. 1669 din data de 28.03.2012 pronuntata de Tribunalul Mehedinti)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Tribunalul Mehedinti | Jurisprudenta Tribunalul Mehedinti



     Anulare act administrativ- HCL.Consecinta intrarii in circuitul civil a actului
Autoritatea publica emitenta a unui act ilegal are doar posibilitatea de a solicita instantei anularea acestuia, neputand proceda la revocare, in situatia in care actul a intrat in circuitul civil si a produs efecte juridice. 
Prin cererea adresata Tribunalului Mehedinti si inregistrata sub nr. 8961/101/2011 reclamanta Parohia B. in contradictoriu cu paratul Consiliul Local al comunei Branistea a solicitat instantei ca prin sentinta pe care o va pronunta sa dispuna anularea hotararii nr. 38/20.10.2011 si a hotararii nr. 26/17.08.2011.
In motivare, a aratat ca prin hotararea nr.26/17.08.2011 s-a revocat hotararea Consiliului Local nr.14/31.03.2001 privind darea in administrare a terenului in suprafata de 2,37 ha Parohiei Branistea.
Ulterior, ca urmare a exercitarii controlului de legalitate de catre prefectul judetului Mehedinti care a solicitat revocarea hotararii nr.26/17.08.2011, Consiliul Local Branistea nu a dat curs cererii prefectului si a emis o noua hotarare, respectiv nr.38/20.10.2011 prin care a fost revocata inca o data hotararea nr. 14/.31.03.2001.
Cum hotararea nr. 14/31.03.2001 a intrat in circuitul civil, Consiliul Local Branistea nu mai are imputernicirea legala de a revoca aceasta hotarare.
In drept si-a intemeiat cererea pe dispozitiile art. 1 din Legea nr. 554/2001.
Paratul Consiliul Local al comunei Branistea a depus intampinare prin care a solicitat respingerea actiunii.Cu privire la faptul ca a fost solicitata de catre Institutia Prefectului revocarea hotararii nr. 26/2011 a Consiliului Local Branistea, a precizat ca aceasta solicitare a fost facuta amiabil, probabil la solicitarea preotului paroh, ea nefiind in conformitate cu vreun act legislativ. Cu toate acestea, Hotararea nr.31/2011 a fost revocata. Deci, aceasta nu mai poate face obiectul actiunii introdusa de reclamanta. Hotararea nr. 38/20.10.2011 a fost luata cu unanimitatea voturilor celor 11 consilieri locali, avandu-se in vedere expunerea de motive si avizul comisiei juridice. De asemenea, a sustinut ca prin revocarea hotararii nr. 14/2001 se revine la o stare de fapt datorata nerespectarii de catre Parohie a prevederilor art. 2 si 3 din aceasta hotarare.
A mai precizat ca Institutia Prefectului Judetului Mehedinti nu a atacat nici una din hotararile mentionate in actiunea introdusa de Parohia B.
Reclamanta Parohia Branistea a depus precizare de actiune in sensul ca  prin actiunea formulata solicita anularea hotararii nr. 38/20.102011.
Prin sentinta civila nr.1669 din 28.03.2012 Tribunalul Mehedinti, Sectia II-a civila, de contencios administrativ a admis actiunea formulata de reclamanta Parohia B. si a dispus anularea Hotararii nr. 38 din 20.10.2011 a Consiliului Local al comunei Branistea.
La pronuntarea acestei sentinte au fost avute in vedere urmatoarele considerente:
      Prin actiunea formulata, asa cum a fost precizata, reclamanta a solicitat anularea Hotararii nr.38/20.10.2011 a Consiliului Local al com. Branistea.
      Instanta a retinut ca prin Hotararea nr.38/20.10.2011, Consiliul Local al com. Branistea a hotarat revocarea Hotararii Consiliului Local nr.14/31.03.2001 privind darea in administrare a terenului in suprafata de 2,37 ha Parohiei B.
      In ceea ce priveste Hotararea nr.14/31.03.2001, se constata ca aceasta a fost adoptata de Consiliul Local al com. Vinatori, terenul fiind trecut in administrarea Parohiei Branistea pentru a se folosi ca si cimitir, Parohia urmand sa obtina toate avizele necesare pentru o asemenea functiune.
      Din actele depuse la dosarul cauzei, se retine ca reclamanta, dupa adoptarea hotararii nr.14/2001, a efectuat demersuri in vederea obtinerii avizelor necesare pentru functionarea noului cimitir in localitatea Branistea, avize care insa nu au fost date ca urmare a neindeplinirii conditiilor prevazute de lege pentru functionarea cimitirelor.
Art.1 alin.6 din Legea nr.554/2004 reglementeaza revocarea actului administrativ, principiu de baza al dreptului administrativ, prin instituirea unei exceptii la acest principiu.
Astfel ,irevocabilitatea actelor intrate in circuitul  civil si care au produs efecte juridice reiese direct din textul legal, care arata ca autoritatea publica emitenta a unui act ilegal are doar posibilitatea de a solicita instantei anularea acestuia, in situatia in care actul nu mai poate fi revocat, deoarece a intrat in circuitul civil si a produs efecte juridice. 
Asadar, daca actul a intrat in circuitul civil, revocarea nu mai este posibila de catre organul emitent, acesta fiind obligat sa sesizeze instanta de judecata pentru anularea actului ilegal.
     Momentul intrarii in circuitul civil a unui act administrativ  este acela in care  produce efecte juridice civile, adica se nasc raporturi juridice civile. Pe de alta parte este unanim admis ca actele administrative produc efecte juridice din momentul publicarii sau comunicarii lor si din acest moment ele sunt executorii de drept. In consecinta un act administrativ naste drepturi si obligatii, deci produce efecte juridice din momentul comunicarii sau publicarii sale si prin urmare el intra in circuitul civil din acel moment devenind irevocabil.
      Ori, in cauza, prin Hotararea nr.38/20.10.2011, Consiliul Local al com. Branistea a hotarat revocarea Hotararii Consiliului Local nr.14/31.03.2001, hotarare care intrase in circuitul civil si produsese efecte juridice, dupa cum rezulta din probele administrate.
      Astfel, in baza Hotararii nr.14/2001, reclamanta s-a adresat autoritatilor publice competente pentru eliberarea autorizatiilor necesare functionarii cimitirului, asa cum se stabilise prin art.3 din actul administrativ revocat.
     Prin urmare, se apreciaza ca, intrand in circuitul civil in conditiile art.1 alin.6 Legea nr.554/2006, paratul nu mai putea revoca HCL nr.14 2001.
     Asa fiind, HCL nr.38/20.10.2011 prin care a fost revocat actul administrativ intrat in circuitul civil a fost adoptata de Consiliul Local cu incalcarea dispozitiilor art.1 alin.6 din Legea nr.554/2004.
     Solutia pronuntata de Tribunalul Mehedinti a fost mentinuta prin decizia civila nr.12187 din 05.12.2012 a Curtii de Apel Craiova prin care s-a dispus respingerea recursului  formulat de paratul Consiliul Local al comunei Branistea.
Curtea  a retinut ca sustinerile recurentului in sensul ca HCL nr.14/2001 nu a intrat in circuitul civil nu pot fi primite. Incetarea producerii de efecte juridice a unui act administrativ cu caracter individual cum este cazul HCL nr.14/2001 se face prin anularea lui de catre instanta de judecata sau prin retractare (revocare) de catre organul care l-a emis, in conditiile in care acesta nu a intrat in circuitul civil. Prin comunicarea acestei hotarari Parohiei si prin demersurile efectuate de Parohie pentru construirea cimitirului in considerarea calitatii date prin aceasta hotarare, conform adreselor depuse la dosarul de fond, in mod corect a apreciat instanta de fond ca HCL nr.14/2001 a intrat in circuitul civil si a produs afecte juridice.
     Prin urmare, recurenta nu mai putea sa revoce in anul 2011, prin manifestarea de vointa contrara HCL nr.14/2001, ci avea posibilitatea sa se adreseze instantei de judecata, sa probeze nerespectarea de catre Parohia Branistea a obligatiilor impuse prin hotarare si incidenta sanctiunilor legale, pentru ca instanta sa dispuna incetarea efectelor juridice ale HCL nr.14/2001.
     In consecinta, Curtea a respins recursul ca nefondat, cu mentinerea hotararii Tribunalului Mehedinti.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014