Contestatie decizie pensie controlor financiar
(Sentinta civila nr. 3059 din data de 23.11.2011 pronuntata de Tribunalul Prahova)SENTINTA CIVILA NR. 3059/23 Noiembrie 2011
Autor - SECTIA I CIVILA
Domeniu asociat - Pensii
Titlu - contestatie decizie pensie controlor financiar
T R I B U N A L U L
Deliberand asupra cauzei de fata, constata:
Prin actiunea inregistrata pe rolul Tribunalului Prahova sub nr. .../105/2011, contestatorul BTV a chemat in judecata pe intimata Casa Judeteana de Pensii Prahova, solicitand instantei ca prin hotararea ce o va pronunta sa se dispuna anularea Deciziei nr. 230838/21.07.2011 privind revizuirea pensiei si obligarea Casei Judetene de Pensii Prahova la plata diferentei dintre pensia de serviciu stabilita initial si cea recalculata, incepand cu data modificarii, pana la zi, si obligarea paratei la plata cheltuielilor de judecata.
In motivarea actiunii, contestatorul a aratat ca s-a pensionat din functia de controlor/auditor public extern, la Camera de Conturi a jud. Prahova, precum si ca prin Decizia nr. 230838/20.02.2009 i s-a stabilit pensia de serviciu in conformitate cu art. 111 alin. 2 din Legea nr. 94/1992, modificata si completata prin Legea nr. 217/2008, si invedereaza ca o urmare aparitiei Legii nr. 119/2010, Casa judeteana de pensii Prahova, i-a recalculat pensia, taindu-i pensia de serviciu, initial in baza HG nr.737/2010, apoi in baza HG nr.59/2011.
Mai arata contestatorul ca Decizia nr. 230838/21.07.2011 privind revizuirea pensiei este ilegala, fiind data in baza unor dispozitii nelegale (Legea nr. 119/2010 si HG nr. 59/2011), care contravin atat Constitutiei Romaniei, principiilor de drept, cat si legislatiei Comunitare Europene.
Astfel, s-a sustinut prin contestatie ca prin aceasta lege emisa de Guvern (119/2010), prin asumarea raspunderii acestuia, se incalca dispozitiile unei legi organice (Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi a Romaniei) astfel cum a fost modificata si completata prin Legea nr. 217/2008, lege care este inca in vigoare, nefiind abrogata si in baza careia i s-a stabilit pensia de serviciu precum si ca suntem in prezenta a doua acte normative ce reglementeaza acelasi aspect. In aceasta situatie se aplica principiul dreptului castigat, principiu ce se desprinde din intreaga jurisprudenta a Curtii Constitutionale.
De asemenea contestatorul a mai precizat ca cele doua acte normative ce stau la baza emiterii deciziei contestate incalca dispozitiile art. 44 din Constitutia Romaniei, art. 473, 474 si 484 C. civ. referitoare la garantarea dreptului de proprietate, constituindu-se in adevarate instrumente de expropriere. In plus, in conformitate cu art. 14 din Conventia pentru interzicerea discriminarii si art. 1 din Protocolul 1 referitor la protectia proprietatii, CEDO a retinut ca "notiunea de bun inglobeaza orice interes al unei persoane de drept privat ce are valoare economica, astfel incat dreptul la pensie este asimilat dreptului de proprietate"( cauza Buchen vs Cehia).
Totodata, Curtea Constitutionala, in considerentele Deciziei nr. 1414/2009, a stabilit ca de esenta legitimitatii constitutionale a restrangerii exercitiului unui drept sau ai unei libertati este caracterul exceptional si temporar al acesteia si ca este sarcina statului sa gaseasca solutii pentru contracararea efectelor crizei economice, printr-o politica economica si sociala adecvata.
Mai invedereaza contestatorul ca acest caracter exceptional al restrangerii exercitiului dreptului la pensie nu poate fi sustinut in conditiile in care legea adoptata constituie o a doua masura de restrangere a exercitiului unor drepturi adoptata intr-un interval de aproximativ 6 luni. Astfel, prin Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor - cadru cu CE si FMI, invocandu-se aceeasi situatie de criza economica, exercitiul unor drepturi a fost restrans cu caracter temporar. Or restrangerea sistematica, repetata a exercitiului unor drepturi, care tind sa devina o regula in conduita autoritatii publice care adopta aceasta masura, iar nu o exceptie, se situeaza in afara cadrului constitutional, pe care il traseaza dispozitiile art. 53 din Constitutie si jurisprudenta Curtii Constitutionale.
A mai precizat contestatorul faptul ca diminuarea substantiala a cuantumului pensiilor, determinata de recalcularea acestora impusa prin Legea 119/2010, are drept consecinta nerespectarea conditiei referitoare la caracterul rezonabil si proportional al restrangerii exercitiului dreptului prevazut de art. 47 alin. 2 din Constitutie, caracter de care depinde compatibilitatea restrangerii exercitiului unor drepturi cu Legea fundamentala, in conformitate cu Decizia Curtii Constitutionale nr. 1414/2009.
S-a mai sustinut ca, recunoscand marja de apreciere a statelor in materia legislatiei sociale, CEDO a subliniat obligatia autoritatilor publice de a mentine un just echilibru intre interesul general si imperativele protectiei drepturilor fundamentale ale persoanei, echilibru care nu este mentionat ori de cate ori, prin diminuarea drepturilor patrimoniale, persoana trebuie sa suporte o sarcina excesiva si disproportionata. Intr-o astfel de situatie exista o incalcare a art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conventie, determinata de incalcarea caracterului rezonabil si proportional al diminuarii drepturilor patrimoniale (cauza Kjartan Asmundsson vs Islanda 2004, cauza Moskal vs Polonia 2009, cauza Bonfield contra Regatul Unit 2005), astfel ca plasarea masurilor de austeritate sub auspiciile securitatii nationale, obliga la respectarea procedurii instituirii si incetarii starii de urgenta, astfel cum este reglementata de cap. II din OUG nr. 1/1999. Asadar, Guvernul nu se poate substitui atributiilor Presedintelui si Parlamentului pentru a lua masuri de austeritate implicand securitatea nationala decat prin incalcarea art. 53 si art. 93 din Constitutie.
Contestatorul a mai aratat ca, in speta, cele doua acte normative care stau la baza emiterii Deciziei contestate incalca principiul neretroactivitatii legii, prevazut de art. 15 din Constitutie.
Totodata, prin recalcularea pensiilor (taierea pensiilor de serviciu) doar
anumitor categorii socio-profesionale, Legea nr. 119/2010 are un profund caracter discriminatoriu, care contravine atat legilor nationale cat si dispozitiilor art. 14 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului, si nu se justifica un tratament diferentiat intre magistrati si fostii controlori financiari care au avut aceleasi incompatibilitati si interdictii.
Apreciaza contestatorul faptul ca decizia contestata este nelegala si pentru ca la stabilirea pensiei prin recalculare nu s-a tinut cont de toate drepturile banesti pentru care s-au achitat contributii la asigurarile sociale, asa cum prevad dispozitiile art. 19 din Ordinul nr. 340/2001 privind aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si art. 6 din Legea nr.250/2007 pentru modificarea Legii nr. 19/2000.
In dovedirea cererii sale, contestatorul a depus la dosar inscrisuri.
Intimata a formulat intampinare, prin care a solicitat respingerea contestatiei ca neintemeiata, intrucat potrivit art. 1 OUG nr. 59/2011 pensiile prevazute la art. 1 lit. c - h din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor, care au facut obiectul recalcularii conform prevederilor aceleiasi legi, se revizuiesc, din oficiu de casele teritoriale de pensii in evidenta carora se afla dosarele de pensie, prin emiterea unor decizii de revizuire, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta. Drepturile de pensie revizuite potrivit prezentei ordonante de urgenta se platesc de la data de intai a linii urmatoare expirarii termenului de revizuire.
De asemenea, intimata a mai mentionat ca, potrivit dispozitiilor art. 1 din Legea 119/2010, pe data intrarii in vigoare a prezentei legi, urmatoarele categorii de pensii, stabilite pe baza legislatiei anterioare, devin pensii in intelesul Legii 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale.
Intimata a mai sustinut ca OUG 59/2011 nu incalca principiul neretroactivitatii legii, deoarece ea se aplica doar pentru viitor, iar acordarea suplimentului, din partea statului, la pensia contributiva tine de politica statului in domeniul asigurarilor sociale si nu se subsumeaza dreptului constitutional la pensie.
In privinta notiunii de "drepturi castigate", intimata a aratat ca ele trebuie raportate doar la prestatiile deja realizate pana la intrarea in vigoare a noii reglementari.
Analizand actele si lucrarile dosarului, tribunalul retine urmatoarele:
Contestatorul a indeplinit functia de controlor/auditor public extern la Camera de conturi a Judetului Prahova.
Prin decizia nr. 230838/20.02.2009 i-a fost stabilita o pensie de serviciu in conformitate cu art. 111 alin. 2 din Legea nr. 96/1992, modificata si completata prin Legea 217/2008.
Urmare a aparitiei Legii nr. 119/2010, Casa Judeteana de Pensii Prahova a recalculat pensia contestatorului, initial in temeiul H.G. nr. 737/2010, apoi in baza HG. nr. 59/2011.
Decizia contestata nr. 230838/21.07.2011, prin care s-a dispus revizuirea pensiei contestatorului, a fost emisa in temeiul HG. 59/2011 prin care s-a dispus revizuirea tuturor categoriilor pensiilor de serviciu, inclusiv pensia contestatorului.
Pensiile de serviciu au fost stabilite initial pentru anumite categorii socio-profesionale, fiind alcatuite din doua componente - pensia contributiva platita din bugetul de stat din bugetul asigurarilor de stat (stabilita prin raportare la contributia efectiva platita de salariat) si pensie suplimentara suportata din bugetul de stat, fara plata unei contributii.
Prin acordarea pensiei suplimentare nu a fost instituit un privilegiu in favoarea unor categorii socio-profesionale, ci o masura instituita de stat, ce poate fi oricand modificata pe cale legislativa din ratiuni de ordin economico-financiare si de politica economica a statului, functie de resursele financiare avute la dispozitie.
In conformitate cu principiul contributivitatii prevazut de Legea nr. 19/2000, principiu mentinut in Legea nr. 263/2010, (act normativ ce abroga legea nr. 19/2000), in procesul de recalculare a pensiilor, fiecarei persoane i se determina si i se atribuie un punctaj mediu anual ce determina cuantumul pensiei, corespunzator stagiului efectiv de cotizare si prin raportare la contributie efectiv achitata de asigurat.
Prin Decizia nr. 871/2010 a Curtii Constitutionale, referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 119/2010 (prin care s-a recalculat initial pensia contestatorului), s-a statuat ca prevederile acestui act normativ sunt constitutionale, nefiind discriminatorii, ele aplicandu-se tuturor pensiilor speciale si, totodata ca acest act normativ nu prevede discriminari si diferentieri procentuale pentru diferitele categorii de persoane carora li se adreseaza.
Totodata prin Decizia nr. 873/2010 Curtea Constitutionala a statuat, in argumentarea respingerii exceptiei de neconstitutionalitate a Legii 119/2010, ca, acordarea pensiei suplimentare nu se subsumeaza dreptului constitutional la pensie, asa cum a fost reglementat in cuprinsul art. 42 alin. 2 din Constitutie, aratand ca in conceptul de "drepturi castigate" pot intra doar prestatiile deja realizate pana la intrarea in vigoare a noii reglementari. De altfel, sub acest aspect legea nu retroactiveaza, intrucat urmareste o recalculare echitabila a dreptului de pensie, avandu-se in vedere ca unic principiu, cel al contributivitatii.
Pe de alta parte, aplicarea principiului drepturilor castigate, dupa intrarea in vigoare a noilor reglementari ar conduce la inechitati vadite intre categoriile de personal stabilite de noul act normativ si cele pensionate anterior intrarii in vigoare a acestei legi, creandu-se o veritabila stare de discriminare.
Legea nr. 119/2010 si, ulterior, OUG. 59/2011 nu incalca principiul retroactivitatiii consacrat de art. 15 alin. 2 din Constitutie, asa cum s-a statuat in cuprinsul Deciziei nr. 375/2005 a Curtii Constitutionale, intrucat nu se refera la o recalculare retroactiva a dreptului de pensie, legea dispunand numai pentru viitor.
In acest sens, neacordarea pensiei suplimentare raportat la resursele financiare aflate la dispozitia statului la un moment dat nu poate fi considerata o incalcare a prevederilor art. 20 din Constitutie, raportat la art. 1 din Protocolul CEDO, intrucat masura recalcularii si a revizuirii nu echivaleaza cu o privare cu o privare de proprietate, intrucat nu afecteaza contributiile efective ale beneficiarului pensiei.
De altfel, in cauza Muller/Austria, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a statuat ca textul art. 1 din Protocolul 1 din CEDO nu poate fi interpretat in sensul ca o persoana ar avea dreptul la o pensie intr-un anumit cuantum.
Pe de alta parte, notiunea de "bun" in sensul art. 1 din Protocolul 1 si jurisprudenta CEDO a avut ca punct de vedere principiul garantarii dreptului de proprietate, protectia instituita de Conventie fiind extinsa si la valori patrimoniale.
Institutiile Conventiei au statuat ca plata unor contributii la sistemul de securitate sociala, duce la nasterea unui drept cu valoare patrimoniala protejat de art. 1 din Protcolul nr. 1 aditional la Conventie, insa ca acest drept sa se nasca, el trebuie sa se nasca si sa fie recunoscut, cel interesat trebuie sa indeplineasca toate conditiile prevazute de legislatia nationala in materie.
In cauza de fata,contestatorului i s-a recunoscut dreptul la pensia de serviciu in baza legii speciale, iar aceasta categorie de pensie intra sub sfera de aplicare a articolului 1 din Protocolul 1 la Conventie, iar recalcularea si revizuirea acestei categorii de pensie reprezinta o ingerinta a statului, ce trebuie, insa, sa se subordoneze celor 3 limitari impuse de primul paragraf ala art. 1 din Protocolul aditional nr. 1 la Conventie, respectiv sa fie prevazuta de lege, sa aiba un scop legitim si sa existe un raport de proportionalitate intre mijloacele folosite si scopul urmarit.
In cauza de fata, se constata ca aceasta masura este prevazuta de lege (Legea 119/2010 si OUG 59/2011), scopul recalcularii si revizuirii pensiei este legitim (avand in vedere ca se urmareste diminuarea efectelor crizei economice si financiare ce afecteaza in prezent Romania), iar in cauza de fata tribunalul apreciaza ca se pastreaza un raport rezonabil de proportionalitate intre mijlocul ales si interesul individual, si nu a fost instituita o sarcina impunatoare si excesiva pentru contestator, intrucat cuantumul pensiei revizuite este de 2.299 lei, cuantum ce depaseste in mod semnificativ nivelul pensiei medii pe tara si relativ apropriate de salariul mediu net pe economie.
In concluzie, tribunalul considera ca ingerinta statului in recalcularea si revizuirea pensiei contestatorului a avut loc cu respectarea celor trei limitari impuse de primul paragraf al art. 1 din Protocolul 1 aditional al Conventiei existand atat un scop legitim cat si un raport rezonabil de proportionalitate intre mijloacele folosite si scopul urmarit, motiv pentru care contestatia va fi respinsa ca neintemeiata.
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE
Respinge contestatia formulata de contestatorul BTV cu domiciliul ales, in contradictoriu cu intimata CASA JUDETEANA DE PENSII PRAHOVA, ca neintemeiata.
Cu drept de recurs in termen de 15 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica azi, 23.11.2011.
Presedinte, Asistenti Judiciari,
Autor - SECTIA I CIVILA
Domeniu asociat - Pensii
Titlu - contestatie decizie pensie controlor financiar
T R I B U N A L U L
Deliberand asupra cauzei de fata, constata:
Prin actiunea inregistrata pe rolul Tribunalului Prahova sub nr. .../105/2011, contestatorul BTV a chemat in judecata pe intimata Casa Judeteana de Pensii Prahova, solicitand instantei ca prin hotararea ce o va pronunta sa se dispuna anularea Deciziei nr. 230838/21.07.2011 privind revizuirea pensiei si obligarea Casei Judetene de Pensii Prahova la plata diferentei dintre pensia de serviciu stabilita initial si cea recalculata, incepand cu data modificarii, pana la zi, si obligarea paratei la plata cheltuielilor de judecata.
In motivarea actiunii, contestatorul a aratat ca s-a pensionat din functia de controlor/auditor public extern, la Camera de Conturi a jud. Prahova, precum si ca prin Decizia nr. 230838/20.02.2009 i s-a stabilit pensia de serviciu in conformitate cu art. 111 alin. 2 din Legea nr. 94/1992, modificata si completata prin Legea nr. 217/2008, si invedereaza ca o urmare aparitiei Legii nr. 119/2010, Casa judeteana de pensii Prahova, i-a recalculat pensia, taindu-i pensia de serviciu, initial in baza HG nr.737/2010, apoi in baza HG nr.59/2011.
Mai arata contestatorul ca Decizia nr. 230838/21.07.2011 privind revizuirea pensiei este ilegala, fiind data in baza unor dispozitii nelegale (Legea nr. 119/2010 si HG nr. 59/2011), care contravin atat Constitutiei Romaniei, principiilor de drept, cat si legislatiei Comunitare Europene.
Astfel, s-a sustinut prin contestatie ca prin aceasta lege emisa de Guvern (119/2010), prin asumarea raspunderii acestuia, se incalca dispozitiile unei legi organice (Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi a Romaniei) astfel cum a fost modificata si completata prin Legea nr. 217/2008, lege care este inca in vigoare, nefiind abrogata si in baza careia i s-a stabilit pensia de serviciu precum si ca suntem in prezenta a doua acte normative ce reglementeaza acelasi aspect. In aceasta situatie se aplica principiul dreptului castigat, principiu ce se desprinde din intreaga jurisprudenta a Curtii Constitutionale.
De asemenea contestatorul a mai precizat ca cele doua acte normative ce stau la baza emiterii deciziei contestate incalca dispozitiile art. 44 din Constitutia Romaniei, art. 473, 474 si 484 C. civ. referitoare la garantarea dreptului de proprietate, constituindu-se in adevarate instrumente de expropriere. In plus, in conformitate cu art. 14 din Conventia pentru interzicerea discriminarii si art. 1 din Protocolul 1 referitor la protectia proprietatii, CEDO a retinut ca "notiunea de bun inglobeaza orice interes al unei persoane de drept privat ce are valoare economica, astfel incat dreptul la pensie este asimilat dreptului de proprietate"( cauza Buchen vs Cehia).
Totodata, Curtea Constitutionala, in considerentele Deciziei nr. 1414/2009, a stabilit ca de esenta legitimitatii constitutionale a restrangerii exercitiului unui drept sau ai unei libertati este caracterul exceptional si temporar al acesteia si ca este sarcina statului sa gaseasca solutii pentru contracararea efectelor crizei economice, printr-o politica economica si sociala adecvata.
Mai invedereaza contestatorul ca acest caracter exceptional al restrangerii exercitiului dreptului la pensie nu poate fi sustinut in conditiile in care legea adoptata constituie o a doua masura de restrangere a exercitiului unor drepturi adoptata intr-un interval de aproximativ 6 luni. Astfel, prin Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor - cadru cu CE si FMI, invocandu-se aceeasi situatie de criza economica, exercitiul unor drepturi a fost restrans cu caracter temporar. Or restrangerea sistematica, repetata a exercitiului unor drepturi, care tind sa devina o regula in conduita autoritatii publice care adopta aceasta masura, iar nu o exceptie, se situeaza in afara cadrului constitutional, pe care il traseaza dispozitiile art. 53 din Constitutie si jurisprudenta Curtii Constitutionale.
A mai precizat contestatorul faptul ca diminuarea substantiala a cuantumului pensiilor, determinata de recalcularea acestora impusa prin Legea 119/2010, are drept consecinta nerespectarea conditiei referitoare la caracterul rezonabil si proportional al restrangerii exercitiului dreptului prevazut de art. 47 alin. 2 din Constitutie, caracter de care depinde compatibilitatea restrangerii exercitiului unor drepturi cu Legea fundamentala, in conformitate cu Decizia Curtii Constitutionale nr. 1414/2009.
S-a mai sustinut ca, recunoscand marja de apreciere a statelor in materia legislatiei sociale, CEDO a subliniat obligatia autoritatilor publice de a mentine un just echilibru intre interesul general si imperativele protectiei drepturilor fundamentale ale persoanei, echilibru care nu este mentionat ori de cate ori, prin diminuarea drepturilor patrimoniale, persoana trebuie sa suporte o sarcina excesiva si disproportionata. Intr-o astfel de situatie exista o incalcare a art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conventie, determinata de incalcarea caracterului rezonabil si proportional al diminuarii drepturilor patrimoniale (cauza Kjartan Asmundsson vs Islanda 2004, cauza Moskal vs Polonia 2009, cauza Bonfield contra Regatul Unit 2005), astfel ca plasarea masurilor de austeritate sub auspiciile securitatii nationale, obliga la respectarea procedurii instituirii si incetarii starii de urgenta, astfel cum este reglementata de cap. II din OUG nr. 1/1999. Asadar, Guvernul nu se poate substitui atributiilor Presedintelui si Parlamentului pentru a lua masuri de austeritate implicand securitatea nationala decat prin incalcarea art. 53 si art. 93 din Constitutie.
Contestatorul a mai aratat ca, in speta, cele doua acte normative care stau la baza emiterii Deciziei contestate incalca principiul neretroactivitatii legii, prevazut de art. 15 din Constitutie.
Totodata, prin recalcularea pensiilor (taierea pensiilor de serviciu) doar
anumitor categorii socio-profesionale, Legea nr. 119/2010 are un profund caracter discriminatoriu, care contravine atat legilor nationale cat si dispozitiilor art. 14 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului, si nu se justifica un tratament diferentiat intre magistrati si fostii controlori financiari care au avut aceleasi incompatibilitati si interdictii.
Apreciaza contestatorul faptul ca decizia contestata este nelegala si pentru ca la stabilirea pensiei prin recalculare nu s-a tinut cont de toate drepturile banesti pentru care s-au achitat contributii la asigurarile sociale, asa cum prevad dispozitiile art. 19 din Ordinul nr. 340/2001 privind aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si art. 6 din Legea nr.250/2007 pentru modificarea Legii nr. 19/2000.
In dovedirea cererii sale, contestatorul a depus la dosar inscrisuri.
Intimata a formulat intampinare, prin care a solicitat respingerea contestatiei ca neintemeiata, intrucat potrivit art. 1 OUG nr. 59/2011 pensiile prevazute la art. 1 lit. c - h din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor, care au facut obiectul recalcularii conform prevederilor aceleiasi legi, se revizuiesc, din oficiu de casele teritoriale de pensii in evidenta carora se afla dosarele de pensie, prin emiterea unor decizii de revizuire, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta. Drepturile de pensie revizuite potrivit prezentei ordonante de urgenta se platesc de la data de intai a linii urmatoare expirarii termenului de revizuire.
De asemenea, intimata a mai mentionat ca, potrivit dispozitiilor art. 1 din Legea 119/2010, pe data intrarii in vigoare a prezentei legi, urmatoarele categorii de pensii, stabilite pe baza legislatiei anterioare, devin pensii in intelesul Legii 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale.
Intimata a mai sustinut ca OUG 59/2011 nu incalca principiul neretroactivitatii legii, deoarece ea se aplica doar pentru viitor, iar acordarea suplimentului, din partea statului, la pensia contributiva tine de politica statului in domeniul asigurarilor sociale si nu se subsumeaza dreptului constitutional la pensie.
In privinta notiunii de "drepturi castigate", intimata a aratat ca ele trebuie raportate doar la prestatiile deja realizate pana la intrarea in vigoare a noii reglementari.
Analizand actele si lucrarile dosarului, tribunalul retine urmatoarele:
Contestatorul a indeplinit functia de controlor/auditor public extern la Camera de conturi a Judetului Prahova.
Prin decizia nr. 230838/20.02.2009 i-a fost stabilita o pensie de serviciu in conformitate cu art. 111 alin. 2 din Legea nr. 96/1992, modificata si completata prin Legea 217/2008.
Urmare a aparitiei Legii nr. 119/2010, Casa Judeteana de Pensii Prahova a recalculat pensia contestatorului, initial in temeiul H.G. nr. 737/2010, apoi in baza HG. nr. 59/2011.
Decizia contestata nr. 230838/21.07.2011, prin care s-a dispus revizuirea pensiei contestatorului, a fost emisa in temeiul HG. 59/2011 prin care s-a dispus revizuirea tuturor categoriilor pensiilor de serviciu, inclusiv pensia contestatorului.
Pensiile de serviciu au fost stabilite initial pentru anumite categorii socio-profesionale, fiind alcatuite din doua componente - pensia contributiva platita din bugetul de stat din bugetul asigurarilor de stat (stabilita prin raportare la contributia efectiva platita de salariat) si pensie suplimentara suportata din bugetul de stat, fara plata unei contributii.
Prin acordarea pensiei suplimentare nu a fost instituit un privilegiu in favoarea unor categorii socio-profesionale, ci o masura instituita de stat, ce poate fi oricand modificata pe cale legislativa din ratiuni de ordin economico-financiare si de politica economica a statului, functie de resursele financiare avute la dispozitie.
In conformitate cu principiul contributivitatii prevazut de Legea nr. 19/2000, principiu mentinut in Legea nr. 263/2010, (act normativ ce abroga legea nr. 19/2000), in procesul de recalculare a pensiilor, fiecarei persoane i se determina si i se atribuie un punctaj mediu anual ce determina cuantumul pensiei, corespunzator stagiului efectiv de cotizare si prin raportare la contributie efectiv achitata de asigurat.
Prin Decizia nr. 871/2010 a Curtii Constitutionale, referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 119/2010 (prin care s-a recalculat initial pensia contestatorului), s-a statuat ca prevederile acestui act normativ sunt constitutionale, nefiind discriminatorii, ele aplicandu-se tuturor pensiilor speciale si, totodata ca acest act normativ nu prevede discriminari si diferentieri procentuale pentru diferitele categorii de persoane carora li se adreseaza.
Totodata prin Decizia nr. 873/2010 Curtea Constitutionala a statuat, in argumentarea respingerii exceptiei de neconstitutionalitate a Legii 119/2010, ca, acordarea pensiei suplimentare nu se subsumeaza dreptului constitutional la pensie, asa cum a fost reglementat in cuprinsul art. 42 alin. 2 din Constitutie, aratand ca in conceptul de "drepturi castigate" pot intra doar prestatiile deja realizate pana la intrarea in vigoare a noii reglementari. De altfel, sub acest aspect legea nu retroactiveaza, intrucat urmareste o recalculare echitabila a dreptului de pensie, avandu-se in vedere ca unic principiu, cel al contributivitatii.
Pe de alta parte, aplicarea principiului drepturilor castigate, dupa intrarea in vigoare a noilor reglementari ar conduce la inechitati vadite intre categoriile de personal stabilite de noul act normativ si cele pensionate anterior intrarii in vigoare a acestei legi, creandu-se o veritabila stare de discriminare.
Legea nr. 119/2010 si, ulterior, OUG. 59/2011 nu incalca principiul retroactivitatiii consacrat de art. 15 alin. 2 din Constitutie, asa cum s-a statuat in cuprinsul Deciziei nr. 375/2005 a Curtii Constitutionale, intrucat nu se refera la o recalculare retroactiva a dreptului de pensie, legea dispunand numai pentru viitor.
In acest sens, neacordarea pensiei suplimentare raportat la resursele financiare aflate la dispozitia statului la un moment dat nu poate fi considerata o incalcare a prevederilor art. 20 din Constitutie, raportat la art. 1 din Protocolul CEDO, intrucat masura recalcularii si a revizuirii nu echivaleaza cu o privare cu o privare de proprietate, intrucat nu afecteaza contributiile efective ale beneficiarului pensiei.
De altfel, in cauza Muller/Austria, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a statuat ca textul art. 1 din Protocolul 1 din CEDO nu poate fi interpretat in sensul ca o persoana ar avea dreptul la o pensie intr-un anumit cuantum.
Pe de alta parte, notiunea de "bun" in sensul art. 1 din Protocolul 1 si jurisprudenta CEDO a avut ca punct de vedere principiul garantarii dreptului de proprietate, protectia instituita de Conventie fiind extinsa si la valori patrimoniale.
Institutiile Conventiei au statuat ca plata unor contributii la sistemul de securitate sociala, duce la nasterea unui drept cu valoare patrimoniala protejat de art. 1 din Protcolul nr. 1 aditional la Conventie, insa ca acest drept sa se nasca, el trebuie sa se nasca si sa fie recunoscut, cel interesat trebuie sa indeplineasca toate conditiile prevazute de legislatia nationala in materie.
In cauza de fata,contestatorului i s-a recunoscut dreptul la pensia de serviciu in baza legii speciale, iar aceasta categorie de pensie intra sub sfera de aplicare a articolului 1 din Protocolul 1 la Conventie, iar recalcularea si revizuirea acestei categorii de pensie reprezinta o ingerinta a statului, ce trebuie, insa, sa se subordoneze celor 3 limitari impuse de primul paragraf ala art. 1 din Protocolul aditional nr. 1 la Conventie, respectiv sa fie prevazuta de lege, sa aiba un scop legitim si sa existe un raport de proportionalitate intre mijloacele folosite si scopul urmarit.
In cauza de fata, se constata ca aceasta masura este prevazuta de lege (Legea 119/2010 si OUG 59/2011), scopul recalcularii si revizuirii pensiei este legitim (avand in vedere ca se urmareste diminuarea efectelor crizei economice si financiare ce afecteaza in prezent Romania), iar in cauza de fata tribunalul apreciaza ca se pastreaza un raport rezonabil de proportionalitate intre mijlocul ales si interesul individual, si nu a fost instituita o sarcina impunatoare si excesiva pentru contestator, intrucat cuantumul pensiei revizuite este de 2.299 lei, cuantum ce depaseste in mod semnificativ nivelul pensiei medii pe tara si relativ apropriate de salariul mediu net pe economie.
In concluzie, tribunalul considera ca ingerinta statului in recalcularea si revizuirea pensiei contestatorului a avut loc cu respectarea celor trei limitari impuse de primul paragraf al art. 1 din Protocolul 1 aditional al Conventiei existand atat un scop legitim cat si un raport rezonabil de proportionalitate intre mijloacele folosite si scopul urmarit, motiv pentru care contestatia va fi respinsa ca neintemeiata.
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE
Cu drept de recurs in termen de 15 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica azi, 23.11.2011.
Presedinte, Asistenti Judiciari,
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Pensii
LITIGIU DE ASIGURARI SOCIALE. CUMULUL PENSIEI DE INVALIDITATE GRADUL III CU INDEMNIZATIA AFERENTA UNEI FUNCTII PUBLICE. CONTESTATIE DECIZIE DEBIT - Sentinta civila nr. 6617/97/2010 din data de 18.04.2011Litigiu de asigurari sociale. Contestarea deciziei de respingere a cererii privind acordarea pensiei de serviciu in baza Legii nr.303/2004. Decizie de debit emisa de Casa de Pensii pentru recuperarea diferentelor de pensie. - Sentinta civila nr. 334/LM/2011 din data de 22.02.2011
Litigiu de asigurari sociale. Recalcularea pensiei prin valorificarea veniturilor realizate in acord global, in raport de considerentele Deciziei Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 30/2009 - Sentinta civila nr. 1567LM/2010 din data de 02.11.2010
CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL - Sentinta civila nr. 282/LM/2010 din data de 10.12.2010
PENSIE DE INVALIDITATE. POSIBILITATEA CUMULARII CU VENITURI REALIZATE DIN PRESTAREA UNEI ACTIVITATI IN BAZA UNUI CONTRACT INDIVIDUAL DE MUNCA. - Sentinta civila nr. 980/LM/2009 din data de 14.05.2009
Contestatie decizie de pensionare - Sentinta civila nr. 1180/LM/2007 din data de 28.12.2007
1. Decizie de stabilire a pensiei de serviciu in baza Legii nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea. Conditii de acordare. - Decizie nr. speta 9 din data de 14.01.2008
4. Anulare Decizie pentru stabilirea pensiei pentru limita de varsta si munca depusa. Valorificarea indemnizatiei de conducere conform inregistrarilor din carnetul de munca. - Sentinta civila nr. speta 8 din data de 14.01.2008
Contestatie impotriva deciziei de revizuire a pensiei - Sentinta civila nr. 413 din data de 29.03.2012
Recalcularea pensiei cu luarea in calcul al veniturilor obtinute in acord global - Sentinta civila nr. 643 din data de 07.05.2012
Anulare decizie de debit emisa ca urmare a cumulului pensiei de invaliditate de gr. III. cu alte venituri. - Sentinta civila nr. 496 din data de 23.04.2012
Sume retinute din pensie reprezentand contributie de asigurari sociale in procent de 5.5%. - Sentinta civila nr. 405 din data de 21.04.2011
Contestatie impotriva Deciziei de pensionare - Sentinta civila nr. 230 din data de 01.03.2011
Abandon de familie. Modificarea sanctiunii in apel. - Decizie nr. 147 din data de 26.04.2010
Abandon de familie .Achitarea debitului restant la plata contributiei la pensia de intretinere in timpul procesului ,Suspendarea conditionata a executarii pedepsei - Decizie nr. 133 din data de 19.04.2010
Contestatie impotriva deciziei de recalculare a pensiei de serviciu - Sentinta civila nr. 1187 din data de 18.11.2010
Pensii - Sentinta civila nr. 629 din data de 17.07.2010
Pensii - Sentinta civila nr. 118 din data de 27.01.2011
Transformare pensie de serviciu in pensie de asigurari sociale - Sentinta civila nr. 1253 din data de 30.11.2010
Ajutor acordat militarilor la cu ocazia trecerii in rezerva - Sentinta civila nr. 1174 din data de 18.11.2010
