Contract de transport
(Decizie nr. 510 din data de 09.10.2008 pronuntata de Tribunalul Arad)Contract de transport. Actiune formulata de destinatarul marfii transportate,reprezentand despagubiri aferente cantitatilor de fier vechi constatat lipsa la transport in cantitate de 103,58 tone, ulterior incarcarii si predarii marfii catre caraus .
Prezumtia de pierdere a marfii, prevazuta de art.29 alin.1 din Conventia internationala privind transportul marfurilor pe calea ferata (CIM),conform caruia persoana in drept,poate sa considere marfa pierduta ,cand ea nu a fost livrata destinatarului sau tinuta la dispozitia sa in cele 30 de zile care urmeaza expirarii termenului de livrare.
Art 23,29 -30 din Conventia internationala privind transportul marfurilor pe calea ferata (CIM) ,Art. 425 Cod comercial;
( Tribunalul Arad-Sectia comerciala Decizia comerciala nr.510/R din 09 octombrie 2008, Dosar nr. 7179/55/2007)
Prin Sentinta civila nr 2116 din 31 martie 2008, pronuntata de Judecatoria Arad -Sectia civila in dosar nr.7179/55/2007,a fost respinsa actiunea exercitata de reclamanta SC,,R,,SRL Arad, in calitate de mandatar al SC,, P R,, SRL Italia in contradictoriu cu parata SNTFM "C.F.R.M" S.A Bucuresti, avand ca obiect pretentii reprezentand echivalentul in lei a sumei de 26.994 Euro, fiind totodata respinsa exceptia lipsei calitatii procesuale active invocata de parata.
Pentru a pronunta aceasta hotarare,prima instanta a retinut ca , SC,,A M,,SRL,a livrat in contul SC R SRL, deseuri de fier vechi, in vagoane ce apartin CFRM-SA B,avand ca destinatara a marfii societatea reclamanta P R SRL din Italia , marfa care s-a preluat de la expeditor la data de 29.01.2007 de catre parata, s-a tranzitat fara sa fi fost semnalate nereguli privitor la cantitatea de marfa, iar titularul dreptului dedus judecatii este beneficiarul marfurilor transportate- societatea italiana P R conform scrisorilor de trasura, care are astfel calitate procesuala activa,SC R SRL Arad actionand ca mandatara a acestei firme.
Prima instanta a mai retinut ca, la efectuarea unui control al vagoanelor in statia L Z din Slovenia , s-au constatat diferente de greutate la cele patru vagoane : vagonul nr 3153 5483 957-5 data expeditiei 29.01.2007, cantitatea la predare in Romania - 45,10 tone, cantitatea constatata in Slovenia conform proceselor verbale de constatare 13,92 tone; 2. vagonul 3153 5483 432-9 - data expeditiei 29.01.2007 - cantitatea la predare in Romania 44,30 tone, cantitatea constatata in Slovenia conform proceselor verbale de constatare - 25,78 tone; 3. vagonul 3153 5493 554 -8 - data expeditiei 29.01.2007, cantitatea la predare in Romania 44,80 tone, cantitatea constatata in Slovenia conform proceselor verbale de constatare 18,28 tone; 4. vagonul 3153 5483 143 -2 - data expeditiei 29.01.2007, cantitatea la predare in Romania 43,58 tone , cantitatea constatata in Slovenia conform proceselor - verbale de constatare 16,22 tone si conform proceselor verbale de constatare nr. X CIM CUV CIT 20 - nr. 00173 ; 00140; 00144 si nr. 00139, traduse si legalizate , s-a facut referire la faptul ca " nu sunt semne de furt din trimitere si vagoanele sunt acoperite cu plasa, marfa este presarata cu lapte de var".
Instanta de fond raportat la faptul ca, vagoanele nu prezinta semne de furt,nu a retinut incidenta art. 23 din Reguli uniforme CIM privind transportul international de marfa.
Impotriva acestei sentinte ,reclamanta a declarat recurs, in termenul legal, solicitand modificarea in totalitate a hotararii atacate, admiterea cererii de chemare in judecata asa cum a fost formulata, cu obligarea paratei la plata sumei de 92.049,54 lei, reprezentand echivalentul sumei de 26.994 Euro, reprezentand despagubiri aferente cantitatilor de fier vechi constatat lipsa la transport, cu cheltuieli de judecata.
In motivare se arata ca, hotararea a fost pronuntata cu aplicarea gresita a art. 23 al.1 si 2 din CIM, iar existenta uneia dintre cauzele de exonerare de raspundere trebuie dovedite in conditiile art. 24 al. 1 din CIM, transportatorul nefacand dovada in speta a existentei vreunei cauze de exonerare de raspundere.
Recurenta mai arata ca, intimata nu a facut nici o rezerva la data incarcarii si luarii in primire a marfii iar masurile de aplicare a varului si acoperire cu plasa sunt efectuate de caraus, care poate actiona pe tot parcursul drumului in orice statie la repararea acestora, in cazul in care se constata deficiente ori alte semne, in scopul exonerarii de raspundere, in plus invocand art. 29 al. 1 din CIM respectiv prezumtia de pierdere a marfii care opereaza in favoarea sa si care nu au fost combatute de intimata.
Recurenta mai arata ca nu stie daca marfa a fost pierduta ori furata, insa ,in speta, s-a probat ca din statia de expeditie,transportatorul a preluat o cantitate de marfa, iar in statia de pe parcurs, in care s-a facut o noua cantarire a marfii, s-a constatat un deficit de aproape jumatate din marfa, in drept invocandu-se art. 304 pct. 9 Cod procedura civila, art. 6, 12, 23 - 24 si 29 din CIM .
Intimata,prin intampinare,a solicitat respingerea recursului si mentinerea in tot a sentintei atacate , invocand art. 8 si 23 paragraful 3 lit. c din CIM, in sensul ca raspunzator pentru mentiunile din scrisoarea de trasura este expeditorul, art. 43 al. 12 din Regulamentul de Transport pe Caile Ferate in sensul ca obligatia de a marca marfa revine expeditorului si nu carausului.
Intimata mai arata ca nu poate fi retinuta culpa sa pentru diferenta de marfa ajunsa la destinatie, atat timp cat vagoanele cu marfa au tranzitat frontiera fara nereguli comerciale si cu greutatea inscrisa in scrisoarea de trasura, neavand loc sustrageri de marfa pe parcursul transportului.
Intimata a invocat art. 30 din CIM in sensul ca, reclamanta ar fi trebuit sa ia in calcul, in eventualitatea unei despagubiri acordate de caraus, pretul inscris in facturile fiscale emise de expeditor, respectiv de SC,,A.M,,SRL si anume 576,35 Ron / tona, si nu de 191,50 Euro / tona, iar conform art. 160 Cod fiscal fierul vechi nu este purtator de TVA, in drept invocandu-se art. 308 al. 1 Cod procedura civila.
Examinand hotararea atacata prin prisma motivelor de recurs invocate si a Conventiei internationale privind transportul marfurilor pe calea ferata - CIM, se constata ca acesta este fondat pentru urmatoarele considerente:
Este indubitabil ca, SC,,A M,,SRL,a livrat in contul SC R SRL, deseuri de fier vechi,in vagoanele CFR Marfa SA, avand ca destinatara a marfii societatea reclamanta P R din Italia, marfa fiind preluata de la expeditor la data de 29.01.2007 de catre parata,sens in care s-au incheiat scrisorile de trasura - CIM,astfel ca in speta sunt incidente dispozitiile Conventiei internationale privind transportul marfurilor pe calea ferata.
Instanta de recurs, din procesele verbale de la filele 69-76 dosar prima instanta, retine ca, la efectuarea unui control al celor 4 vagoane, in statia L Zdin Slovenia,s-au constatat diferente de greutate ,rezultand un minus de 103,58 tone.
Din cele patru procese verbale de constatare nr. X CIM CUV CIT 20 - nr. 00173; 00140; 00144 si nr. 00139, traduse si legalizate , pe doua dintre ele s-a mentionat intr-adevar ca,nu sunt semne de furt, marfa fiind presarata cu lapte de var si acoperita cu plasa.
Conform art. 23 al.1 din CIM, transportatorul este raspunzator , printre altele, pentru paguba care rezulta din pierderea totala sau partiala a marfii survenite din momentul luarii in primire a marfii si pana la livrare, paragraful 2 al acestui articol, iar conform paragrafului 3 lit.c din acest articol, transportatorul este exonerat de raspundere, in masura in care pierderea marfii rezulta din incarcarea marfurilor de catre expeditor sau descarcarea de catre destinatar.
In speta, nu este incident art. 23 paragraful 3 lit. c din CIM, intrucat nu s-a facut dovada ca, in speta pierderea marfii s-a datorat faptei de incarcare a fierului de catre expeditor, transportatorul nefacand dovada existentei cauzei de exonerare de raspundere.
Art. 425 Cod comercial dispune ca, transportatorul este raspunzator de pierderea sau stricaciunea lucrurilor ce le-au fost incredintate spre transport, din momentul in care le primeste pana la acela al predarii lor destinatarului, iar Regulamentul de transport al CFR dispune:�calea ferata care a primit la transport marfa cu scrisoarea de trasura este raspunzatoare de executarea transportului si de integritatea marfii pe intreg parcursul pana la eliberare".
Instanta de recurs retine ca, in speta, carausul nu si-a indeplinit obligatia de conservare a marfii,codul civil asimilandu-l pe caraus cu un depozitar, conditii in care contractul de transport se infatiseaza ca un depozit necesar.
In plus, in favoarea reclamantei opereaza prezumtia de pierdere a marfii, prevazuta de art. 29 al. 1 din CIM conform caruia persoana in drept, poate sa considere marfa pierduta cand ea nu a fost livrata destinatarului sau tinuta la dispozitia sa in cele 30 de zile care urmeaza expirarii termenului de livrare.
Cu privire la art. 30 al. 1 din CIM invocat de intimata, in sensul ca, in caz de pierdere totala sau partiala a marfii, transportatorul trebuie sa plateasca o despagubire calculata dupa cursul la bursa, sau in lipsa acestuia, dupa pretul curent de pe piata, iar in lipsa ambelor, cum e cazul in speta, dupa valoarea uzuala a marfurilor de aceeasi natura in ziua si locul unde marfa a fost luata in primire, instanta de recurs, la calcularea despagubirilor, va avea in vedere pretul inscris in facturile fiscale emise de exportator de 576,35 lei / tona si nu de 191,50 Euro / tona (fila 13), astfel ca, 103.580 kg fier x 576,35 lei rezulta o despagubire in cuantum de de 59.698,33 lei ,reprezentand despagubiri aferente cantitatilor de fier vechi constatat lipsa la transport.
Pentru considerentele de fapt si de drept expuse, in baza art. 304 pct. 8 Cod procedura civila,raportat la art. 312 al.3 din acelasi cod,a fost admis recursul formulat de reclamanta SC,,R,,SRL in calitate de mandatar al SC P R din Italia in contradictoriu cu intimata- parata SNTFM "C.F.R. Marfa" S.A , impotriva Sentintei civile nr 2116 din 31 martie 2008, pronuntata de Judecatoria Arad -Sectia civila in dosar nr.7179/55/2007 si in consecinta a fost modificata in intregime sentinta atacata,in sensul ca a fost admisa in parte actiunea reclamantei impotriva paratei, care a fost obligata la plata sumei de 59.698,33 lei ,reprezentand despagubiri aferente cantitatilor de fier vechi constatat lipsa la transport in cantitate de 103,58 tone,ulterior incarcarii si predarii marfii catre caraus .
In baza art.274 C.pr.civ ,instanta a obligat intimata sa plateasca recurentei -reclamanta suma de 7.446,36 lei reprezentand cheltuieli de judecata ,atat la prima instanta cat si in recurs ,in limita pretentiilor admise.
La stabilirea acestei sume si raportat la despagubirile admise, s-a avut in vedere, atat cheltuielile de la prima instanta constand in timbrajul aferent cererii de 3.088,19 lei taxa judiciara de timbru si 5 lei timbru judiciar, onorariu avocat de 5.169,36 lei precum si cele din recurs, respectiv taxa judiciara de timbru de 1.544,10 lei fila 34, 5 lei timbru judiciar si 2.598,96 lei onorariu avocatial.
Cu privire la natura juridica a contractului de transport,Codul comercial prin art.413 alin.1 scoate in evidenta particularitatile contractului de transport, si anume natura consensuala si autonoma a acestuia, precum si profesionalitatea activitatii carausului.
Contractul de transport este calificat in literatura de specialitate, ca o conventie de prestari servicii,pornind de la calitatea transportatorului de prestator de servicii, carausul indeplineste obligatiile contractuale �pe propriul sau risc",in schimbul unei remuneratii,iar raspunderea ii este antrenata numai in masura in care nu intervine un fapt exonerator de raspundere.
Obiectul acestui contract consta in obligatiile la care se indatoreaza partile.
In contractul de transport, principala obligatie a unitatii de transport este de a transporta marfa, pasagerii sau bagajele, iar pentru expeditor sau pasager,obligatia de plata a tarifului de transport.
Cauza se refera la scopul in vederea caruia s-a incheiat contractul de transport, pentru caraus - obtinerea pretului transportului in care este inclus profitul sau, iar pentru expeditor - deplasarea in spatiu a marfurilor, conform intereselor sale.
Prezumtia de pierdere a marfii, prevazuta de art.29 alin.1 din Conventia internationala privind transportul marfurilor pe calea ferata (CIM),conform caruia persoana in drept,poate sa considere marfa pierduta ,cand ea nu a fost livrata destinatarului sau tinuta la dispozitia sa in cele 30 de zile care urmeaza expirarii termenului de livrare.
Art 23,29 -30 din Conventia internationala privind transportul marfurilor pe calea ferata (CIM) ,Art. 425 Cod comercial;
( Tribunalul Arad-Sectia comerciala Decizia comerciala nr.510/R din 09 octombrie 2008, Dosar nr. 7179/55/2007)
Prin Sentinta civila nr 2116 din 31 martie 2008, pronuntata de Judecatoria Arad -Sectia civila in dosar nr.7179/55/2007,a fost respinsa actiunea exercitata de reclamanta SC,,R,,SRL Arad, in calitate de mandatar al SC,, P R,, SRL Italia in contradictoriu cu parata SNTFM "C.F.R.M" S.A Bucuresti, avand ca obiect pretentii reprezentand echivalentul in lei a sumei de 26.994 Euro, fiind totodata respinsa exceptia lipsei calitatii procesuale active invocata de parata.
Pentru a pronunta aceasta hotarare,prima instanta a retinut ca , SC,,A M,,SRL,a livrat in contul SC R SRL, deseuri de fier vechi, in vagoane ce apartin CFRM-SA B,avand ca destinatara a marfii societatea reclamanta P R SRL din Italia , marfa care s-a preluat de la expeditor la data de 29.01.2007 de catre parata, s-a tranzitat fara sa fi fost semnalate nereguli privitor la cantitatea de marfa, iar titularul dreptului dedus judecatii este beneficiarul marfurilor transportate- societatea italiana P R conform scrisorilor de trasura, care are astfel calitate procesuala activa,SC R SRL Arad actionand ca mandatara a acestei firme.
Prima instanta a mai retinut ca, la efectuarea unui control al vagoanelor in statia L Z din Slovenia , s-au constatat diferente de greutate la cele patru vagoane : vagonul nr 3153 5483 957-5 data expeditiei 29.01.2007, cantitatea la predare in Romania - 45,10 tone, cantitatea constatata in Slovenia conform proceselor verbale de constatare 13,92 tone; 2. vagonul 3153 5483 432-9 - data expeditiei 29.01.2007 - cantitatea la predare in Romania 44,30 tone, cantitatea constatata in Slovenia conform proceselor verbale de constatare - 25,78 tone; 3. vagonul 3153 5493 554 -8 - data expeditiei 29.01.2007, cantitatea la predare in Romania 44,80 tone, cantitatea constatata in Slovenia conform proceselor verbale de constatare 18,28 tone; 4. vagonul 3153 5483 143 -2 - data expeditiei 29.01.2007, cantitatea la predare in Romania 43,58 tone , cantitatea constatata in Slovenia conform proceselor - verbale de constatare 16,22 tone si conform proceselor verbale de constatare nr. X CIM CUV CIT 20 - nr. 00173 ; 00140; 00144 si nr. 00139, traduse si legalizate , s-a facut referire la faptul ca " nu sunt semne de furt din trimitere si vagoanele sunt acoperite cu plasa, marfa este presarata cu lapte de var".
Instanta de fond raportat la faptul ca, vagoanele nu prezinta semne de furt,nu a retinut incidenta art. 23 din Reguli uniforme CIM privind transportul international de marfa.
Impotriva acestei sentinte ,reclamanta a declarat recurs, in termenul legal, solicitand modificarea in totalitate a hotararii atacate, admiterea cererii de chemare in judecata asa cum a fost formulata, cu obligarea paratei la plata sumei de 92.049,54 lei, reprezentand echivalentul sumei de 26.994 Euro, reprezentand despagubiri aferente cantitatilor de fier vechi constatat lipsa la transport, cu cheltuieli de judecata.
In motivare se arata ca, hotararea a fost pronuntata cu aplicarea gresita a art. 23 al.1 si 2 din CIM, iar existenta uneia dintre cauzele de exonerare de raspundere trebuie dovedite in conditiile art. 24 al. 1 din CIM, transportatorul nefacand dovada in speta a existentei vreunei cauze de exonerare de raspundere.
Recurenta mai arata ca, intimata nu a facut nici o rezerva la data incarcarii si luarii in primire a marfii iar masurile de aplicare a varului si acoperire cu plasa sunt efectuate de caraus, care poate actiona pe tot parcursul drumului in orice statie la repararea acestora, in cazul in care se constata deficiente ori alte semne, in scopul exonerarii de raspundere, in plus invocand art. 29 al. 1 din CIM respectiv prezumtia de pierdere a marfii care opereaza in favoarea sa si care nu au fost combatute de intimata.
Recurenta mai arata ca nu stie daca marfa a fost pierduta ori furata, insa ,in speta, s-a probat ca din statia de expeditie,transportatorul a preluat o cantitate de marfa, iar in statia de pe parcurs, in care s-a facut o noua cantarire a marfii, s-a constatat un deficit de aproape jumatate din marfa, in drept invocandu-se art. 304 pct. 9 Cod procedura civila, art. 6, 12, 23 - 24 si 29 din CIM .
Intimata,prin intampinare,a solicitat respingerea recursului si mentinerea in tot a sentintei atacate , invocand art. 8 si 23 paragraful 3 lit. c din CIM, in sensul ca raspunzator pentru mentiunile din scrisoarea de trasura este expeditorul, art. 43 al. 12 din Regulamentul de Transport pe Caile Ferate in sensul ca obligatia de a marca marfa revine expeditorului si nu carausului.
Intimata mai arata ca nu poate fi retinuta culpa sa pentru diferenta de marfa ajunsa la destinatie, atat timp cat vagoanele cu marfa au tranzitat frontiera fara nereguli comerciale si cu greutatea inscrisa in scrisoarea de trasura, neavand loc sustrageri de marfa pe parcursul transportului.
Intimata a invocat art. 30 din CIM in sensul ca, reclamanta ar fi trebuit sa ia in calcul, in eventualitatea unei despagubiri acordate de caraus, pretul inscris in facturile fiscale emise de expeditor, respectiv de SC,,A.M,,SRL si anume 576,35 Ron / tona, si nu de 191,50 Euro / tona, iar conform art. 160 Cod fiscal fierul vechi nu este purtator de TVA, in drept invocandu-se art. 308 al. 1 Cod procedura civila.
Examinand hotararea atacata prin prisma motivelor de recurs invocate si a Conventiei internationale privind transportul marfurilor pe calea ferata - CIM, se constata ca acesta este fondat pentru urmatoarele considerente:
Este indubitabil ca, SC,,A M,,SRL,a livrat in contul SC R SRL, deseuri de fier vechi,in vagoanele CFR Marfa SA, avand ca destinatara a marfii societatea reclamanta P R din Italia, marfa fiind preluata de la expeditor la data de 29.01.2007 de catre parata,sens in care s-au incheiat scrisorile de trasura - CIM,astfel ca in speta sunt incidente dispozitiile Conventiei internationale privind transportul marfurilor pe calea ferata.
Instanta de recurs, din procesele verbale de la filele 69-76 dosar prima instanta, retine ca, la efectuarea unui control al celor 4 vagoane, in statia L Zdin Slovenia,s-au constatat diferente de greutate ,rezultand un minus de 103,58 tone.
Din cele patru procese verbale de constatare nr. X CIM CUV CIT 20 - nr. 00173; 00140; 00144 si nr. 00139, traduse si legalizate , pe doua dintre ele s-a mentionat intr-adevar ca,nu sunt semne de furt, marfa fiind presarata cu lapte de var si acoperita cu plasa.
Conform art. 23 al.1 din CIM, transportatorul este raspunzator , printre altele, pentru paguba care rezulta din pierderea totala sau partiala a marfii survenite din momentul luarii in primire a marfii si pana la livrare, paragraful 2 al acestui articol, iar conform paragrafului 3 lit.c din acest articol, transportatorul este exonerat de raspundere, in masura in care pierderea marfii rezulta din incarcarea marfurilor de catre expeditor sau descarcarea de catre destinatar.
In speta, nu este incident art. 23 paragraful 3 lit. c din CIM, intrucat nu s-a facut dovada ca, in speta pierderea marfii s-a datorat faptei de incarcare a fierului de catre expeditor, transportatorul nefacand dovada existentei cauzei de exonerare de raspundere.
Art. 425 Cod comercial dispune ca, transportatorul este raspunzator de pierderea sau stricaciunea lucrurilor ce le-au fost incredintate spre transport, din momentul in care le primeste pana la acela al predarii lor destinatarului, iar Regulamentul de transport al CFR dispune:�calea ferata care a primit la transport marfa cu scrisoarea de trasura este raspunzatoare de executarea transportului si de integritatea marfii pe intreg parcursul pana la eliberare".
Instanta de recurs retine ca, in speta, carausul nu si-a indeplinit obligatia de conservare a marfii,codul civil asimilandu-l pe caraus cu un depozitar, conditii in care contractul de transport se infatiseaza ca un depozit necesar.
In plus, in favoarea reclamantei opereaza prezumtia de pierdere a marfii, prevazuta de art. 29 al. 1 din CIM conform caruia persoana in drept, poate sa considere marfa pierduta cand ea nu a fost livrata destinatarului sau tinuta la dispozitia sa in cele 30 de zile care urmeaza expirarii termenului de livrare.
Cu privire la art. 30 al. 1 din CIM invocat de intimata, in sensul ca, in caz de pierdere totala sau partiala a marfii, transportatorul trebuie sa plateasca o despagubire calculata dupa cursul la bursa, sau in lipsa acestuia, dupa pretul curent de pe piata, iar in lipsa ambelor, cum e cazul in speta, dupa valoarea uzuala a marfurilor de aceeasi natura in ziua si locul unde marfa a fost luata in primire, instanta de recurs, la calcularea despagubirilor, va avea in vedere pretul inscris in facturile fiscale emise de exportator de 576,35 lei / tona si nu de 191,50 Euro / tona (fila 13), astfel ca, 103.580 kg fier x 576,35 lei rezulta o despagubire in cuantum de de 59.698,33 lei ,reprezentand despagubiri aferente cantitatilor de fier vechi constatat lipsa la transport.
Pentru considerentele de fapt si de drept expuse, in baza art. 304 pct. 8 Cod procedura civila,raportat la art. 312 al.3 din acelasi cod,a fost admis recursul formulat de reclamanta SC,,R,,SRL in calitate de mandatar al SC P R din Italia in contradictoriu cu intimata- parata SNTFM "C.F.R. Marfa" S.A , impotriva Sentintei civile nr 2116 din 31 martie 2008, pronuntata de Judecatoria Arad -Sectia civila in dosar nr.7179/55/2007 si in consecinta a fost modificata in intregime sentinta atacata,in sensul ca a fost admisa in parte actiunea reclamantei impotriva paratei, care a fost obligata la plata sumei de 59.698,33 lei ,reprezentand despagubiri aferente cantitatilor de fier vechi constatat lipsa la transport in cantitate de 103,58 tone,ulterior incarcarii si predarii marfii catre caraus .
In baza art.274 C.pr.civ ,instanta a obligat intimata sa plateasca recurentei -reclamanta suma de 7.446,36 lei reprezentand cheltuieli de judecata ,atat la prima instanta cat si in recurs ,in limita pretentiilor admise.
La stabilirea acestei sume si raportat la despagubirile admise, s-a avut in vedere, atat cheltuielile de la prima instanta constand in timbrajul aferent cererii de 3.088,19 lei taxa judiciara de timbru si 5 lei timbru judiciar, onorariu avocat de 5.169,36 lei precum si cele din recurs, respectiv taxa judiciara de timbru de 1.544,10 lei fila 34, 5 lei timbru judiciar si 2.598,96 lei onorariu avocatial.
Cu privire la natura juridica a contractului de transport,Codul comercial prin art.413 alin.1 scoate in evidenta particularitatile contractului de transport, si anume natura consensuala si autonoma a acestuia, precum si profesionalitatea activitatii carausului.
Contractul de transport este calificat in literatura de specialitate, ca o conventie de prestari servicii,pornind de la calitatea transportatorului de prestator de servicii, carausul indeplineste obligatiile contractuale �pe propriul sau risc",in schimbul unei remuneratii,iar raspunderea ii este antrenata numai in masura in care nu intervine un fapt exonerator de raspundere.
Obiectul acestui contract consta in obligatiile la care se indatoreaza partile.
In contractul de transport, principala obligatie a unitatii de transport este de a transporta marfa, pasagerii sau bagajele, iar pentru expeditor sau pasager,obligatia de plata a tarifului de transport.
Cauza se refera la scopul in vederea caruia s-a incheiat contractul de transport, pentru caraus - obtinerea pretului transportului in care este inclus profitul sau, iar pentru expeditor - deplasarea in spatiu a marfurilor, conform intereselor sale.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Despagubiri, penalitati
DREPTURI SALARIALE ALE PERSONALULUI DIDACTIC. APLICAREA DISPOZITIILOR LEGALE PRIVIND PLATA AJUTORULUI FINANCIAR PENTRU ACHIZITIONAREA DE CARTI SI PROGRAME EDUCATIONALE IN FORMAT ELECTRONIC - Sentinta civila nr. 1921/LM/2011 din data de 15.11.2011Despagubiri din asigurare de raspundere in cazul accidentelor de circulatie. Subrogatie. Neaplicarea solidaritatii. - Decizie nr. speta 5 din data de 08.01.2008
Repararea pagubei materiale sau a daunei morale in cazul condamnarii pe nedrept sau al privarii ori restrangerii dreptului de libertate in mod nelegal (art.504-507 Cod proc. penala). Data de la care incepe sa curga termenul de exercitare a actiunii p... - Sentinta civila nr. speta 2 din data de 04.01.2008
Despagubiri pentru lipsa de folosinta corelativ cu dreptul de retentie - Decizie nr. 88 din data de 05.03.2015
Folosinta teren agricol. Despagubiri acordate la valoarea corespunzatoare a folosului de tras - Decizie nr. 660 din data de 04.12.2014
LITIGIU CU PROFESIONISTI - Sentinta comerciala nr. 1049 din data de 04.11.2014
Solicitare pe cale separata a cheltuielilor de judecata. Reducere onorar de avocat. - Decizie nr. 219 din data de 03.04.2014
Despagubiri solicitate in baza Legii 221 din 2009. Constatarea caracterului politic a deportarii - Sentinta civila nr. 240 din data de 07.03.2011
Despagubiri - Decizie nr. 60 din data de 28.01.2011
Despagubiri - Sentinta civila nr. 138 din data de 04.02.2011
Despagubiri solicitate in baza Legii 221/2009 reprezentand contravaloarea unor bunuri confiscate abuziv de regimul comunist, fara ca masura confiscarii sa aiba caracter politic. - Sentinta civila nr. 969 din data de 15.10.2010
Esalonarea platilor stabilite prin titlul executoriu. - Decizie nr. 152 din data de 04.03.2010
Despagubiri - Sentinta civila nr. 1 din data de 15.09.2008
Pretentii - Sentinta civila nr. 330 din data de 05.05.2010
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 17 din data de 13.01.2010
Evacuare - Sentinta civila nr. 181 din data de 26.02.2009
Fonduri europene. Natura de acte administrative a proceselor-verbale de constatare a neregulilor si de stabilire a creantei bugetare si consecintele ce decurg din aceasta cu privire la prezumtiile legale si sarcina probei. - Decizie nr. 658/R din data de 04.06.2015
Validarea de catre vicepresedintele A.N.R.P. a hotararii unei comisii judetene de aplicare a Legii nr. 9/1998. A.N.R.P. nu se poate apara invocand propria culpa in negasirea resurselor financiare efectuarii platii acestor despagubiri. - Decizie nr. 71/R din data de 16.01.2015
Art. 41 din Legea nr. 165/2013 interpretare notiunea de hotarare judecatoreasca prin care s-a stabilit cuantumul despagubirilor. - Decizie nr. 284/R din data de 03.03.2015
Competenta legala de luare a masurii alocarii unor judecatori de la alte sectii la constituirea completurilor de judecata ale unei sectii, in mod exceptional. Diferenta intre aceasta masura, pe de o parte si delegare/detasare/transfer, pe de alta parte. - Decizie nr. 2110/R din data de 19.09.2014