InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Arad

Restituire taa auto

(Sentinta civila nr. 1424 din data de 31.05.2011 pronuntata de Tribunalul Arad)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Tribunalul Arad | Jurisprudenta Tribunalul Arad

Prin sentinta civila nr. 1424 din 31.05.2011 a Tribunalului Arad, pronuntata in dosarul nr. 282/108/2011, a fost admisa actiunea formulata de reclamant pentru restituire taxa auto si plata dobanda, s-a dispus anularea deciziilor emise de parata, a fost obligata parata la restituirea sumei achitata cu titlu de taxa auto si a dobanzilor aferente conform art.124 din Codul de procedura fiscala, s-a admis cererea de chemare in garantie si a fost obligata chemata in garantie sa plateasca  suma reprezentand taxa de poluare catre parata precum si dobanzi aferente conform art.124 din Codul de procedura fiscala.
In considerentele hotararii, tribunalul a statuat ca, conform art. 1 alin. 1 din Ordonanta de Urgenta nr. 50/2008, "prezenta ordonanta de urgenta stabileste cadrul legal pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, denumita in continuare taxa, care constituie venit la bugetul Fondului pentru mediu si se gestioneaza de Administratia Fondului pentru Mediu".
Conform art. 7 din Ordonanta de Urgenta nr. 50/2008, "stabilirea, verificarea, colectarea si executarea silita, inclusiv solutionarea contestatiilor privind taxa datorata de catre contribuabili, se realizeaza de catre autoritatea fiscala competenta, potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare".
Din aceste dispozitiile legale rezulta ca taxa de poluare este calculata, stabilita si impusa prin acte emise de organele fiscale, iar contestarea ei este posibila numai in fata organelor fiscale, cu respectarea dispozitiilor din Codul de Procedura Fiscala.
Tribunalul a constatat ca si in prezenta cauza taxa de poluare a fost platita de reclamant la Administratia Finantelor Publice a Municipiului Arad si ca tot aceasta autoritate administrativa a refuzat restituirea acestei taxe, la cererea reclamantului.
Este adevarat  ca din dispozitiile art. 1 alin. 1 din Ordonanta de Urgenta nr. 50/2008 rezulta in mod indiscutabil ca sumele percepute de Statul Roman cu titlul de taxa de poluare sunt virate in contul Administratiei Fondului pentru Mediu si ca aceasta autoritate gestioneaza sumele respective.
Cu toate acestea din aceasta reglementare nu se poate retine insa ca autoritatile fiscale care calculeaza si impun plata taxei de poluare - respectiv autoritatile fiscale - nu au calitate procesuala pasiva.
In acest sens, tribunalul retine ca taxa de poluare din prezenta cauza a fost stabilita de Administratia Finantelor Publice a Municipiului Arad, care a si refuzat restituirea taxei de poluare solicitate de reclamant.
In consecinta, atat din dispozitiile art. 7 din Ordonanta de Urgenta nr. 50/2008 cat si din situatia de fapt din speta rezulta ca organele fiscale, respectiv Administratia Finantelor Publice a Municipiului Arad, au emis acte administrative - respectiv au avut manifestari de vointa emise in regim de putere publica - prin care au incasat taxa in litigiu si au refuzat restituirea sa.
In consecinta, tribunalul apreciaza ca Administratia Finantelor Publice a Municipiului Arad are calitate procesuala pasiva in prezenta cauza, motiv pentru care se va respinge aceasta exceptie.
Cu privire la apararea chematei in garantie ca reclamantul nu ataca un act administrativ ci solicita doar restituirea unei sume tribunalul constatata ca fata de petitul cererii de chemare in judecata din care rezulta neechivoc si extrem de clar ceea ce solicita reclamantul si anume : anularea Deciziei prin care s-a respins ca neintemeiata contestatia, anularea Deciziei de calcul a taxei de poluare si obligarea paratei la restituirea taxei de poluare, reactualizata cu rata inflatiei pana la restituirea efectiva, cu cheltuieli de judecata, chemata in garantie este in eroare cu privire la apararea invocata nelecturand petitul cererii de chemare in judecata sau in intampinarea sa s-a strecurat o greseala materiala fiind de prisos din acest punct de vedere analiza acesteia.
 Actiunea reclamantului este intemeiata pentru considerentele ce se vor evidentia in cele ce urmeaza.
Potrivit art. 1 alin. 1 din Ordonanta de Urgenta nr. 50/2008, "prezenta ordonanta de urgenta stabileste cadrul legal pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, denumita in continuare taxa, care constituie venit la bugetul Fondului pentru mediu si se gestioneaza de Administratia Fondului pentru Mediu".
Conform art. 4 din Ordonanta de Urgenta nr. 50/2008, "obligatia de plata a taxei intervine:
a) cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania;
b) la repunerea in circulatie a unui autovehicul dupa incetarea unei exceptari sau scutiri dintre cele la care se face referire la art. 3 si 9".
Conform art. 5 din Ordonanta de Urgenta nr. 50/2008:
 (1) "Taxa se calculeaza de autoritatea fiscala competenta.
 (2) Pentru stabilirea taxei, persoana fizica sau persoana juridica, denumite in continuare contribuabil, care intentioneaza sa efectueze inmatricularea autovehiculului va depune documentele din care rezulta elementele de calcul al taxei, prevazute in normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
 (3) Valoarea in lei a taxei se determina pe baza cursului de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent si publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
 (4) Taxa se plateste de catre contribuabil intr-un cont distinct deschis la unitatile Trezoreriei Statului pe numele Administratiei Fondului pentru Mediu.
 (5) Dovada platii taxei va fi prezentata cu ocazia inmatricularii autovehiculului aflat in una dintre situatiile prevazute la art. 4"
Conform art. 7 din Ordonanta de Urgenta nr. 50/2008, "stabilirea, verificarea, colectarea si executarea silita, inclusiv solutionarea contestatiilor privind taxa datorata de catre contribuabili, se realizeaza de catre autoritatea fiscala competenta, potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare".
Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 au fost aprobate prin Hotararea de Guvern nr. 686 din 24 iunie 2008, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 480 din 30 iunie 2008.
Potrivit dispozitiilor art. 3 alin. 1 si 2 din Normele metodologice precitate:
 (1) "Taxa se calculeaza de organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care reprezinta:
a) in cazul persoanelor juridice, al persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere - organul fiscal la care persoana este inregistrata ca platitor de impozite si taxe;
b) in cazul persoanelor fizice - organul fiscal in a carui raza teritoriala persoana fizica isi are domiciliul fiscal.
(2) In vederea calcularii taxei de catre autoritatea fiscala, persoana fizica sau persoana juridica in numele careia se efectueaza inmatricularea, denumite in continuare contribuabili, trebuie sa prezinte, in copie si in original, urmatoarele documente:
a) cartea de identitate a vehiculului; si
b) in cazul autovehiculelor rulate achizitionate din alte state, un document din care sa rezulte data primei inmatriculari a acestora, si, dupa caz, declaratia pe propria raspundere prevazuta la art. 5 alin. (4), precum si rezultatul expertizei tehnice efectuate de Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" ori rezultatul evaluarii individuale efectuate potrivit art. 5 alin. (20)".
Cuantumul taxei de poluare pentru un anumit autovehicul este indicat la art. 6 din Ordonanta de Urgenta nr. 50/2008, conform unei formule de calcul care ia in considerare urmatorii parametri:
- A = valoarea combinata a emisiilor de CO2, exprimata in grame/km;
- B = taxa specifica, exprimata in euro/1 gram CO2, prevazuta in coloana 3 din anexa nr. 1 a Ordonantei de Urgenta nr. 50/2008;
- C = cilindree (capacitatea cilindrica);
- D = taxa specifica pe cilindree, prevazuta in coloana 3 din anexa nr. 2 a Ordonantei de Urgenta nr. 50/2008;
- E = cota de reducere a taxei, prevazuta in coloana 2 din anexa nr. 4 a Ordonantei de Urgenta nr. 50/2008;
Formula de calcul este diferita pentru autovehiculele cu norma de poluare Euro 5 sau Euro 6, de acelea cu norma de poluare Euro 3 sau Euro 4.
Conform art. 110 TFUE (fostul art. 90 din Tratatul instituind Comunitatea Europeana), nici un stat membru nu aplica, direct sau indirect, produselor altor state membre impozite interne de orice natura mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect, produselor nationale similare.
De asemenea, nici un stat membru nu aplica produselor altor state membre impozite interne de natura sa protejeze indirect alte sectoare de productie.
Tribunalul subliniaza ca, incepand cu data de 1.12.2009 a intrat in vigoare Tratatul de la Lisabona.
In conformitate cu modificarile aduse Tratatului instituind Comunitatea
Europeana prin Tratatul de la Lisabona, Tratatul instituind Comunitatea Europeana a fost redenumit "Tratatul privind functionarea Uniunii Europene", iar fostul art. 90 din Tratatul instituind Comunitatea Europeana a fost renumerotat, devenind art. 110 al noului Tratat privind functionarea Uniunii Europene, cu acelasi continut. Curtea subliniaza insa ca intreaga jurisprudenta a Curtii Europene de Justitie face insa referire la art. 90 din Tratatul instituind Comunitatea Europeana, iar nu la art. 110 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene (desi cele doua articole au acelasi continut), intrucat modificarile operate prin Tratatul de la Lisabona nu erau in vigoare in acel moment.Cea mai importanta hotarare a Curtii Europene de Justitie in materia taxelor interne aplicate autoturismelor second hand cu prilejul inmatricularii pentru prima data intr-un stat membru al Uniunii Europene - raportat la imprejurarea ca in aceasta hotarare se analizeaza chiar taxa de poluare instituita de Statul Roman prin Ordonanta de Urgenta nr. 50/2008 - o constituie Hotararea din 7.04.2011 data in cauza C-402/09 (Tatu), avand ca obiect cererea de pronuntare a unei hotarari preliminare formulata in temeiul articolului 234 CE de Tribunalul Sibiu (Romania), prin decizia din 18 iunie 2009, primita de Curte la 16 octombrie 2009, in procedura Ioan Tatu impotriva Statului roman prin Ministerul Finantelor si Economiei, Directiei Generale a Finantelor Publice Sibiu, Administratiei Finantelor Publice Sibiu, Administratiei Fondului pentru Mediu, Ministerului Mediului.
Examinand compatibilitatea cu art. 110 TFUE a taxei de poluare instituita de Statul Roman prin Ordonanta de Urgenta nr. 50/2008, Curtea Europeana de Justitie a retinut articolul 110 TFUE trebuie interpretat in sensul ca se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe poluare aplicata autovehiculelor cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru, daca regimul acestei masuri fiscale este astfel stabilit incat descurajeaza punerea in circulatie, in statul membru mentionat, a unor vehicule de ocazie cumparate in alte state membre, fara insa a descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie avand aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala.
Tribunalul a retinut ca prin Legea nr. 157/2005, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 465 din 1.06.2005, Romania a ratificat tratatul privind aderarea Republicii Bulgaria si a Romaniei la Uniunea Europeana.
Efectele acestei ratificari sunt reglementate de art. 148 alin. 2 si 4 din Constitutia Romaniei, astfel cum a fost republicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 767 din 31.10.2003, dispozitii conform carora:
(2)Ca urmare a aderarii, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare.
(4)Parlamentul, Presedintele Romaniei, Guvernul si autoritatea judecatoreasca garanteaza aducerea la indeplinire a obligatiilor rezultate din actul aderarii si din prevederile alineatului (2).
Tribunalul a precizat, de asemenea, ca obligatia respectarii dispozitiilor cuprinse in tratatele ratificate de Statul roman rezulta si din dispozitiile art. 11 alin. 1 din Constitutia Romaniei, conform carora Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
In raport cu dispozitiile din Constitutia Romaniei mentionate, aplicarea dispozitiilor din legile interne al Statului roman se va face in conformitate cu dispozitiile obligatorii din dreptul Uniunii Europene, respectiv din dreptul comunitar.
In concluzie, incepand cu data aderarii, 1.01.2007, este obligatorie pentru Statul roman respectarea asa numitului "acquis comunitar" - astfel cum este definit prin art. 1 din Hotararea Guvernului nr. 1367/2000, privind constituirea si functionarea grupului de lucru pentru studierea concordantei dispozitiilor si principiilor Constitutiei Romaniei cu acquisul comunitar, in perspectiva aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 30 din 17/01/2001, definitie a acquisul comunitar conform careia acesta include, intre alte acte normative, "dispozitiile Tratatului instituind Comunitatea Europeana, semnat la 25 martie 1957 la Roma, si ale Tratatului privind Uniunea Europeana, semnat la 7 februarie 1992 la Maastricht, ambele republicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. C 340 din 10 noiembrie 1997".
Cu privire la competenta instantelor de a evalua conformitatea legislatiei romane cu dispozitiile din dreptul comunitar, tribunalul retine ca in dispozitivul hotararii Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene din 9 martie 1978, data in cauza Administrazione delle finanze delloStato/Simmenthal, nr. C 106/77, s-a statuat ca "judecatorul national insarcinat sa aplice, in cadrul competentei sale, dispozitiile dreptului comunitar, are obligatia de a asigura realizarea efectului deplin al acestor norme, lasand, la nevoie, pe proprie raspundere, neaplicata orice dispozitie contrara a legislatiei nationale, chiar ulterioara, fara a solicita sau a astepta eliminarea prealabila a acesteia pe cale legislativa sau prin orice alt procedeu constitutional."
Date fiind aceasta opinie explicita a Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene - a carei jurisprudenta este obligatorie pentru instantele nationale in interpretarea dreptului comunitar -tribunalul constata ca instantele romane de drept comun sunt competente sa procedeze, in executarea obligatiei de a asigura realizarea efectului deplin al dreptului comunitar, la inlaturarea de la aplicare a oricarei dispozitii contrare a legislatiei nationale, chiar ulterioara, fara a solicita sau a astepta eliminarea prealabila a acesteia pe cale legislativa sau prin orice alt procedeu constitutional.
Tribunalul a constatat ca in prezenta cauza, reclamantul a contestat legalitatea impunerii taxei de poluare platite in anul 2010 pentru inmatricularea pentru prima data in Romania a unui autoturism marca Ford model Mondeo, fabricat in anul 1997 si inmatriculat pentru prima data in Germania la data de 27.01.1997 conform inscrisurilor anexate.
Tribunalul noteaza ca reglementarea taxei de poluare a suferit mai multe modificari, in special cu privire la cuantumul taxei urmatoarele modificari:
- in perioada 1.07.2008-18.02.2009 se aplica taxele stabilite conform anexelor la O.U.G. nr. 50/2008, in varianta initiala, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, modificarile legislative succesive operate in aceasta perioada dispunand restituirea diferentelor platite in plus in raport cu taxa initiala.
- in perioada 19.02.2009-31.12.2010 se aplica taxele stabilite conform O.U.G. nr. 7/2009.
- incepand cu data de 1.01.2011 se aplica taxele stabilite conform O.U.G. nr. 118/2010.
In acest context, se observa ca in prezenta cauza sunt incidente dispozitiile O.U.G. nr. 50/2008, in varianta ulterioara datei de 31.12.2009, respectiv reglementarea in varianta stabilita conform O.U.G. nr. 7/2009.
De asemenea, in privinta scutirilor de la plata taxei de poluare, tribunalul constata ca exceptarea de la plata taxei de poluare - astfel cum a fost instituita prin art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 218/2008 - a operat in perioada 15 decembrie 2008 - 31 decembrie 2009 inclusiv.
Totodata, extinderea acestei scutiri la autovehiculele M1 cu norma de poluare Euro 4, a caror capacitate cilindrica nu depaseste 2.000 cm3, precum si la autovehiculele N1 cu norma de poluare Euro 4, inmatriculate pentru prima data intr-un stat membru al Uniunii Europene in perioada 15 decembrie 2008 - 31 decembrie 2009 inclusiv - astfel cum a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 117/2009 - a operat numai in cazul in care astfel de autovehicule se inmatriculeaza pentru prima data in Romania in termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 117/2009, neputand rezulta de aici o continuare a scutirii care a avut loc in perioada 15.12.2008 - 31.12.2009 inclusiv, ci numai remedierea - prin extinderea temporara a scutirii - a tratamentului juridic presupus discriminatoriu introdus prin aceasta scutire in perioada anterioara.
Din aceste reglementari, rezulta  asadar, ca exceptarea de la plata taxei de poluare - astfel cum a fost instituita prin art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 218/2008 - a operat numai in perioada 15 decembrie 2008 - 31 decembrie 2009 inclusiv, iar nu si in perioada de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 117/2009.
De aceea, in acest context, urmeaza a analiza, in functie de dispozitiile dreptului comunitar (european) citate anterior, eventuala compatibilitate cu aceste dispozitii a taxei de poluare aplicabila in perioada ulterioara datei de 31.12.2009, astfel incat nu sunt pertinente - pentru aceasta analiza - mentiunile din comunicatul Comisiei europene din 25.06.2009, comunicat care vizeaza reglementarea din perioada 15.12.2008-31.12.2009, cand au intrat in vigoare scutirile de la plata taxei de poluare pentru autovehiculele din categoria Euro 4, cu o capacitate cilindrica de cel mult 2000 cmc care se inmatriculeaza pentru prima data in Romania sau in alte state membre ale Uniunii Europene in perioada 15 decembrie 2008 - 31 decembrie 2009 inclusiv.
Pe de alta parte, se impune analizarea incidentei in cauza a hotararii Curtii Europene de Justitie din cauza Tatu, mentionata anterior - hotarare in care s-a retinut incompatibilitatea dintre art. 110 TFUE si reglementarea romana a taxei de poluare conform OUG nr. 50/2008, in versiunea sa initiala.
Astfel, cum a aratat si Curtea de Justitie analiza sa a avut in vedere OUG nr. 50/2008, in versiunea sa initiala, iar nu versiunea modificata prin OUG nr. 208/2008.
Tribunalul subliniaza insa ca modificarile ulterioare ale OUG nr. 50/2008 nu au modificat formula de calcul a taxei de poluare, ci au inlocuit anexele initiale ale OUG nr. 50/2008, cu consecinta majorarii - substantiala in unele cazuri - a cuantumului taxei de poluare datorate la inmatricularea autovehiculelor.
Astfel, atat OUG nr. 208/2008, cat si OUG nr. 218/2008 si OUG nr. 7/2009 au inlocuit anexele initiale ale OUG nr. 50/2008, dubland sau tripland cuantumul taxei de poluare in unele cazuri in raport cu reglementarea initiala, si pastrand formula de calcul a taxei, astfel cum a fost stabilita prin OUG nr. 50/2008, in versiunea sa initiala.
Astfel, un calcul teoretic comparativ arata ca, de pilda, pentru un autoturism (categoria M1) avand motor Diesel, din categoria Euro 4, cu o vechime de 1-2 ani si cu o cilindree de 1600 cmc (fara luarea in calcul a emisiei de CO2), taxa de poluare a fost de aproximativ:
- 265,44 euro in perioada 1.07.2008-18.02.2009;
- 530,88 euro in perioada 19.02.2009-31.12.2010.
De asemenea, pentru un autoturism (categoria M1) avand motor Diesel, din categoria Euro 3, cu o vechime de 4-5 ani si cu o cilindree de 1600 cmc(fara luarea in calcul a emisiei de CO2), taxa de poluare a fost de aproximativ:
- 694,40 euro in perioada 1.07.2008-18.02.2009;
- 1388,80 euro in perioada 19.02.2009-31.12.2010.
Tot astfel, pentru un autoturism (categoria M1) avand motor Diesel, din categoria Euro 2, cu o vechime de 4-5 ani si cu o cilindree de 1600 cmc(fara luarea in calcul a emisiei de CO2), taxa de poluare a fost de aproximativ:
- 2579,20 euro in perioada 1.07.2008-18.02.2009;
- 5148,40 euro in perioada 19.02.2009-31.12.2010.
Aceste date comparative atesta un nivel al taxei de poluare care a crescut considerabil in perioada ulterioara datei de 19.02.2009 - aproape dublu - fata de nivelul taxei de poluare reglementata conform OUG nr. 50/2008, in versiunea sa initiala - adica in raport cu acea taxa de poluare analizata de Curtea Europeana de Justitie in hotararea Tatu.
Fata de considerentele Hotararii Tatu, se retine ca art.110 TFUE obliga fiecare stat membru sa aleaga taxele aplicate autovehiculelor si sa le stabileasca regimul astfel incat acestea sa nu aiba ca efect favorizarea vanzarii vehiculelor de ocazie nationale si descurajarea, in acest mod, a importului de vehicule de ocazie similare.
Astfel, opinia exprimata de Curtea Europeana de Justitie, a retinut ca reglementarea mentionata - respectiv OUG nr. 50/2008 - are ca efect descurajarea importarii si punerii in circulatie in Romania a unor vehicule de ocazie cumparate in alte state membre, avand in vedere ca vehiculele de ocazie importate si caracterizate printr-o vechime si o uzura importante sunt supuse, in pofida aplicarii unei reduceri ridicate a valorii taxei pentru a tine seama de deprecierea lor, unei taxe care se poate apropia de 30 % din valoarea lor de piata, in timp ce vehiculele similare puse in vanzare pe piata nationala a vehiculelor de ocazie nu sunt in niciun fel grevate de o astfel de sarcina fiscala.
Prin urmare, avand in vedere concluziile Hotararii Tatu, tribunalul constata ca prezenta cauza nu difera, sub aspectele analizate de Curtea Europeana de Justitie de cauza deferita instantei de contencios european.
Astfel, nu numai ca taxa de poluare stabilita si impusa reclamantului in anul 2010 a fost calculata potrivit aceleiasi formule de calcul cu aceea instituita prin Ordonanta de Urgenta nr. 50/2008 in varianta initiala - declarata de Curtea Europeana de Justitie ca fiind contrara art. 110 TFUE - dar si cuantumul acestei taxe este majorat in raport cu aceasta reglementare.
De asemenea, ca si in Hotararea Tatu, se impune constatarea ca vehiculul de ocazie importat de reclamant si caracterizat printr-un anumit grad de vechime si uzura este supus - in pofida aplicarii unei reduceri ridicate a valorii taxei pentru a tine seama de deprecierea acestuia - unei taxe care se poate apropia de 30 % din valoarea lor de piata, in timp ce vehiculele similare puse in vanzare pe piata nationala a vehiculelor de ocazie nu sunt in niciun fel grevate de o astfel de sarcina fiscala.
In aceasta privinta nu s-au administrat probe cu privire la valoarea autovehiculului, pentru a fi posibila o comparare a nivelului taxei de poluare cu valoarea integrala a autovehiculului.
Cu toate acesta, prin Hotararea Tatu - desi Curtea Europeana de Justitie pare sa fi avut in vedere cuantumul ridicat al taxei de poluare - nu a fost stabilit un procentaj minim al taxei de poluare si care sa fi fost acceptat de Curtea Europeana de Justitie ca fiind nediscriminatoriu. Astfel, de pilda, nu rezulta din Hotararea Tatu ca ar fi nediscriminatorie o taxa de poluare care ar avea un cuantum de 10% sau 15% din valoarea de piata a autovehiculului supus acestei taxe, Curtea Europeana de Justitie retinand ca intreaga reglementara a taxei de poluare - astfel cum a fost instituita prin Ordonanta de Urgenta nr. 50/2008 in varianta initiala - contravine art. 110 TFUE.
In concluzie, in conditiile impozitarii discriminatorii a autovehiculelor, impozitare care favorizeaza autovehiculele second hand de pe piata interna, tribunalul retine caracterul intemeiat al actiunii reclamantului si incalcarea art. 110 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene.
Consecinta acestei constatari fiind in acord cu dispozitivul hotararii Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene din 9 martie 1978, data in cauza Administrazione delle finanze delloStato/Simmenthal, nr. C 106/77, in care s-a statuat ca "judecatorul national insarcinat sa aplice, in cadrul competentei sale, dispozitiile dreptului comunitar, are obligatia de a asigura realizarea efectului deplin al acestor norme, lasand, la nevoie, pe proprie raspundere, neaplicata orice dispozitie contrara a legislatiei nationale, chiar ulterioara, fara a solicita sau a astepta eliminarea prealabila a acesteia pe cale legislativa sau prin orice alt procedeu constitutional."
Fata de aceasta opinie explicita a Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene - a carei jurisprudenta este obligatorie pentru instantele nationale in interpretarea dreptului comunitar - tribunalul constata ca este competent sa procedeze, in executarea obligatiei de a asigura realizarea efectului deplin al dreptului comunitar, la inlaturarea de la aplicare a oricarei dispozitii contrare a legislatiei nationale, chiar ulterioara, fara a solicita sau a astepta eliminarea prealabila a acesteia pe cale legislativa sau prin orice alt procedeu constitutional, prin urmare, fata de caracterul discriminatoriu al reglementarii taxei de poluare aplicabile reclamantului, aceasta reglementare urmeaza a fi inlaturata ca fiind in contradictie cu dispozitiile art. 90 din Tratatul instituind Comunitatea Europeana.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014