Ghidul Angajatorului - MCP Cabinet avocati
InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Arad

Solicitare informatii de interes public

(Sentinta civila nr. 2826 din data de 15.11.2011 pronuntata de Tribunalul Arad)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Tribunalul Arad | Jurisprudenta Tribunalul Arad

Prin sentinta civila nr. 2826 din 15.11.2011 a Tribunalului Arad, pronuntata in dosarul nr. 4316/108/2011, a fost admisa in parte actiunea formulata de reclamanta, a fost obligata parata sa furnizeze reclamantei informatiile de interes public solicitate in ceea ce priveste situatia deplasarilor in strainatate efectuate de rectorul universitatii parate, pe parcursul anului 2010, respectiv durata, scopul si cheltuielile ocazionate de aceste deplasari si a fost respinsa cererea reclamantei vizand obligarea paratei la plata sumei de 10.000 lei reprezentand daune morale.
In considerentele hotararii, tribunalul a statuat ca, potrivit art. 2 din Legea nr. 544/2001, in sensul prezentei legi:
a) prin autoritate sau institutie publica se intelege orice autoritate ori institutie publica ce utilizeaza sau administreaza resurse financiare publice, orice regie autonoma, companie nationala, precum si orice societate comerciala aflata sub autoritatea unei autoritati publice centrale ori locale si la care statul roman sau, dupa caz, o unitate administrativ-teritoriala este actionar unic ori majoritar;
b) prin informatie de interes public se intelege orice informatie care priveste activitatile sau rezulta din activitatile unei autoritati publice sau institutii publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informatiei;
 c) prin informatie cu privire la datele personale se intelege orice informatie privind o persoana fizica identificata sau identificabila.
Este de reamintit de catre tribunal ca potrivit art. 6 din Legea nr. 544/2001, privind liberul acces la informatiile de interes public, (1)Orice persoana are dreptul sa solicite si sa obtina de la autoritatile si institutiile publice, in conditiile prezentei legi, informatiile de interes public.
(2) Autoritatile si institutiile publice sunt obligate sa asigure persoanelor, la cererea acestora, informatiile de interes public solicitate in scris sau verbal.
(3) Solicitarea in scris a informatiilor de interes public cuprinde urmatoarele elemente:
a) autoritatea sau institutia publica la care se adreseaza cererea;
b) informatia solicitata, astfel incat sa permita autoritatii sau institutiei publice identificarea informatiei de interes public;
c) numele, prenumele si semnatura solicitantului, precum si adresa la care se solicita primirea raspunsului.
Pe de alta parte, potrivit art. 7 din aceeasi lege, (1) Autoritatile si institutiile publice au obligatia sa raspunda in scris la solicitarea informatiilor de interes public in termen de 10 zile sau, dupa caz, in cel mult 30 de zile de la inregistrarea solicitarii, in functie de dificultatea, complexitatea, volumul lucrarilor documentare si de urgenta solicitarii. In cazul in care durata necesara pentru identificarea si difuzarea informatiei solicitate depaseste 10 zile, raspunsul va fi comunicat solicitantului in maximum 30 de zile, cu conditia instiintarii acestuia in scris despre acest fapt in termen de 10 zile.
 (2) Refuzul comunicarii informatiilor solicitate se motiveaza si se comunica in termen de 5 zile de la primirea petitiilor.
(3) Solicitarea si obtinerea informatiilor de interes public se pot realiza, daca sunt intrunite conditiile tehnice necesare, si in format electronic.
Nu in ultimul rand, in conformitate cu art. 12 din legea mentionata, (1) Se excepteaza de la accesul liber al cetatenilor, prevazut la art. 1 si, respectiv, la art. 11^1, urmatoarele informatii:
 a) informatiile din domeniul apararii nationale, sigurantei si ordinii publice, daca fac parte din categoriile informatiilor clasificate, potrivit legii;
b) informatiile privind deliberarile autoritatilor, precum si cele care privesc interesele economice si politice ale Romaniei, daca fac parte din categoria informatiilor clasificate, potrivit legii;
c) informatiile privind activitatile comerciale sau financiare, daca publicitatea acestora aduce atingere dreptului de proprietate intelectuala ori industriala, precum si principiului concurentei loiale, potrivit legii;
d) informatiile cu privire la datele personale, potrivit legii;
e) informatiile privind procedura in timpul anchetei penale sau disciplinare, daca se pericliteaza rezultatul anchetei, se dezvaluie surse confidentiale ori se pun in pericol viata, integritatea corporala, sanatatea unei persoane in urma anchetei efectuate sau in curs de desfasurare;
f) informatiile privind procedurile judiciare, daca publicitatea acestora aduce atingere asigurarii unui proces echitabil ori interesului legitim al oricareia dintre partile implicate in proces;
 g) informatiile a caror publicare prejudiciaza masurile de protectie a tinerilor.
 (2) Raspunderea pentru aplicarea masurilor de protejare a informatiilor apartinand categoriilor prevazute la alin. (1) revine persoanelor si autoritatilor publice care detin astfel de informatii, precum si institutiilor publice abilitate prin lege sa asigure securitatea informatiilor.
Or, in raport cu dispozitiile legale la care s-a facut referire mai sus, este dincolo de orice dubiu ca reclamanta este indreptatita sa solicite si sa obtina informatii de interes public, in conditiile legii la care s-a facut referire mai sus, de la autoritatile si institutiile publice, deci si de la parata, care se circumscrie definitiei pe care legiuitorul a dat-o acestor autoritati si institutii prin art. 2 lit. a din Legea nr. 544/2001, petitia adresata paratei, cuprinde elementele impuse de catre legiuitor potrivit art. 6 alin. 3 din lege, informatia solicitata prin petitia in discutie si prin care reclamanta a cerut sa i se comunice situatia deplasarilor in strainatate efectuate de catre rector, pe parcursul anului 2010, respectiv durata, scopul si cheltuielile ocazionate de aceste deplasari, este in mod vadit o informatie de interes public in sensul prevederilor art. 2 lit. b din aceeasi lege, care nu este exceptata de la accesul liber al cetatenilor, conform art. 12 din aceeasi lege, iar din lucrarile dosarului rezulta ca petitia mentionata a fost comunicata paratei la 05.07.2011, iar aceasta nu i-a raspuns reclamantei in termen de 10 zile, conform art. 7 alin. 1 din lege, si nici nu a comunicat acesteia, in acelasi termen, necesitatea prelungirii acestui termen pana la limita legala de 30 de zile de la inregistrarea solicitarii, necesara eventual pentru identificarea si difuzarea informatiei solicitate, conform aceluiasi aliniat al textului de lege la care s-a facut referire mai inainte, dar nici nu a manifestat refuzul comunicarii informatiei solicitate in conditiile alin. 2 al textului legal mentionat, motivat si comunicat in termen de 5 zile de la primirea petitiei, fiind insa indeniabil ca, asa cum just a evidentiat si reclamanta prin demersul judiciar initiat imprejurarea ca i-a fost comunicata acesteia Hotararea de Senat nr. 123/26.07.2011, echivaleaza cu necomunicarea informatiilor solicitate prin adresa din 05.07.2011, tocmai pentru ca nu raspunde propriu-zis solicitarilor formulate de catre partea indreptatita in acest sens.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014