Anulare act administrativ
(Sentinta civila nr. 7241 din data de 20.12.2013 pronuntata de Tribunalul Arad)Prin sentinta civila nr. 7241 din 20 decembrie 2013 a Tribunalului Arad, pronuntata in dosar nr. 8550/108/2013, s-a admis actiunea in contencios administrativ formulata de reclamant si a fost anulata hotararea adoptata de catre parat si s-a statuat in considerente ca potrivit art. 3 din Legea nr. 554/2004, prefectul poate ataca direct in fata instantei de contencios administrativ actele emise de autoritatile administratiei publice locale, daca le considera nelegale; actiunea se formuleaza in termenul prevazut la art. 11 alin. (1), care incepe sa curga de la momentul comunicarii actului catre prefect si in conditiile prevazute de prezenta lege; este pe de alta parte neindoielnic ca prin hotararea atacata a fost interzisa explorarea, dezvoltarea si exploatarea gazelor de sist pe teritoriul administrativ al comunei Sofronea, prin metoda fractionarii hidraulice.
Cu totul eronat a apreciat insa paratul ca aceasta ar reprezenta un act administrativ individual, rezultand dimpotriva fara nici un echivoc ca acesta nu contine dispozitii concrete cu privire la o categorie de persoane determinate, ci dimpotriva, raportat la criteriul intinderii efectelor juridice este indeniabil un act administrativ normativ deoarece reglementeaza de principiu administrarea unor resurse (explorarea, dezvoltarea si exploatarea gazelor de sist pe teritoriul administrativ al comunei Sofronea, prin metoda fractionarii hidraulice) aplicandu-se tuturor celor care intentioneaza sa exploreze sau sa exploateze gaze de sist; in consecinta, hotararea atacata se circumscrie dispozitiilor art. 3 lit. a) din Legea nr. 52/2003, potrivit cu care actul normativ este definit ca fiind "actul emis sau adoptat de o autoritate publica, cu aplicabilitate generala.
Acestea fiind spuse, si in contextul procedurilor consultative impuse de imperativul asigurarii transparentei decizionale in administratia publica, s-a precizat ca Legea nr. 52/2003, privind transparenta decizionala in administratia publica stabileste regulile procedurale minimale aplicabile pentru asigurarea transparentei decizionale in cadrul autoritatilor administratiei publice centrale si locale, alese sau numite, precum si al altor institutii publice care utilizeaza resurse financiare publice, in raporturile stabilite intre ele cu cetatenii si asociatiile legal constituite ale acestora, actul normativ mentionat avand drept scop sa sporeasca gradul de responsabilitate a administratiei publice fata de cetatean, ca beneficiar al deciziei administrative, sa stimuleze participarea activa a cetatenilor in procesul de luare a deciziilor administrative si in procesul de elaborare a actelor normative si sa sporeasca gradul de transparenta la nivelul intregii administratii publice, dupa cum fara nici un echivoc s-a stipulat de catre legiuitor la art. 1 alin. 1) si 2) din lege, fiind neindoielnic ca prin reglementarile sale s-a intentionat apropierea societatii civile de activitatea decizionala a administratiei publice; pe aceasta linie de idei, s-a mai observat ca art. 2 alin. 1 lit. a) din aceeasi lege stabileste ca unul dintre principiile care stau la baza actului normativ enuntat este acela al informarii in prealabil, din oficiu, a persoanelor asupra problemelor de interes public care urmeaza sa fie dezbatute de autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum si asupra proiectelor de acte normative, or, potrivit prevederilor imperative de la art. 6 alin. 1 teza I din lege, in cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative autoritatea administratiei publice are obligatia sa publice un anunt referitor la aceasta actiune in site-ul propriu, sa-l afiseze la sediul propriu, intr-un spatiu accesibil publicului, si sa-l transmita catre mass-media centrala sau locala, dupa caz; mai departe, alin. 2 al textului de lege amintit stabileste ca anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunostinta publicului, in conditiile alin. (1), cu cel putin 30 de zile inainte de supunerea spre analiza, avizare si adoptare de catre autoritatile publice, anuntul va cuprinde o nota de fundamentare, o expunere de motive sau, dupa caz, un referat de aprobare privind necesitatea adoptarii actului normativ propus, textul complet al proiectului actului respectiv, precum si termenul limita, locul si modalitatea in care cei interesati pot trimite in scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ.
Prin urmare, era indeniabila obligatia legala de intocmire si aducere la cunostinta publica a anuntului privitor la proiectul de hotarare avand ca obiect interzicerea exploatarii gazelor de sist despre care s-a facut deja vorbire in hotararea judecatoreasca de fata, tocmai pentru aceea ca aprobarea acestuia reprezinta o problema de interes public, si neprocedandu-se astfel hotararea data de catre parat a fost adoptata cu incalcarea dispozitiilor legale imperative de la art. 2 lit. a) coroborat cu art. 6 alin. 1) teza I si alin. 2) din actul normativ in discutie.
Astfel fiind, just a subliniat reclamantul in actiune ca fata de caracterul normativ al Hotararii nr. 43/2012, aceasta nu putea fi adoptata decat cu respectarea principiilor mentionate la art. 2 din Legea nr. 215/2001, republicata, si art. 2 din Legea nr. 52/2003, respectiv principiul consultarii cetatenilor in luarea deciziilor si solutionarii problemelor locale de interes deosebit, precum si ca acestea au fost incalcate deoarece nu s-a facut o informare prealabila, din oficiu, asupra proiectelor de acte normative si nu au fost consultati cetatenii interesati in cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor si in procesul de luare a deciziilor (hotararilor), conform art. 6 - 12 din Legea nr. 52/2003, mai mult si dispozitiile art. 6 alin. 3) si alin. 4) din Legea nr. 24/2000, privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, impun ca proiectul de hotarare in discutie sa fie insotit si de note de fundamentare, precum si de studii de impact care sa analizeze consecintele sociale, economice si de mediu, precum si influenta asupra bugetului local, or un asemenea studiu nu s-a facut in speta.
Cu totul eronat a apreciat insa paratul ca aceasta ar reprezenta un act administrativ individual, rezultand dimpotriva fara nici un echivoc ca acesta nu contine dispozitii concrete cu privire la o categorie de persoane determinate, ci dimpotriva, raportat la criteriul intinderii efectelor juridice este indeniabil un act administrativ normativ deoarece reglementeaza de principiu administrarea unor resurse (explorarea, dezvoltarea si exploatarea gazelor de sist pe teritoriul administrativ al comunei Sofronea, prin metoda fractionarii hidraulice) aplicandu-se tuturor celor care intentioneaza sa exploreze sau sa exploateze gaze de sist; in consecinta, hotararea atacata se circumscrie dispozitiilor art. 3 lit. a) din Legea nr. 52/2003, potrivit cu care actul normativ este definit ca fiind "actul emis sau adoptat de o autoritate publica, cu aplicabilitate generala.
Acestea fiind spuse, si in contextul procedurilor consultative impuse de imperativul asigurarii transparentei decizionale in administratia publica, s-a precizat ca Legea nr. 52/2003, privind transparenta decizionala in administratia publica stabileste regulile procedurale minimale aplicabile pentru asigurarea transparentei decizionale in cadrul autoritatilor administratiei publice centrale si locale, alese sau numite, precum si al altor institutii publice care utilizeaza resurse financiare publice, in raporturile stabilite intre ele cu cetatenii si asociatiile legal constituite ale acestora, actul normativ mentionat avand drept scop sa sporeasca gradul de responsabilitate a administratiei publice fata de cetatean, ca beneficiar al deciziei administrative, sa stimuleze participarea activa a cetatenilor in procesul de luare a deciziilor administrative si in procesul de elaborare a actelor normative si sa sporeasca gradul de transparenta la nivelul intregii administratii publice, dupa cum fara nici un echivoc s-a stipulat de catre legiuitor la art. 1 alin. 1) si 2) din lege, fiind neindoielnic ca prin reglementarile sale s-a intentionat apropierea societatii civile de activitatea decizionala a administratiei publice; pe aceasta linie de idei, s-a mai observat ca art. 2 alin. 1 lit. a) din aceeasi lege stabileste ca unul dintre principiile care stau la baza actului normativ enuntat este acela al informarii in prealabil, din oficiu, a persoanelor asupra problemelor de interes public care urmeaza sa fie dezbatute de autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum si asupra proiectelor de acte normative, or, potrivit prevederilor imperative de la art. 6 alin. 1 teza I din lege, in cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative autoritatea administratiei publice are obligatia sa publice un anunt referitor la aceasta actiune in site-ul propriu, sa-l afiseze la sediul propriu, intr-un spatiu accesibil publicului, si sa-l transmita catre mass-media centrala sau locala, dupa caz; mai departe, alin. 2 al textului de lege amintit stabileste ca anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunostinta publicului, in conditiile alin. (1), cu cel putin 30 de zile inainte de supunerea spre analiza, avizare si adoptare de catre autoritatile publice, anuntul va cuprinde o nota de fundamentare, o expunere de motive sau, dupa caz, un referat de aprobare privind necesitatea adoptarii actului normativ propus, textul complet al proiectului actului respectiv, precum si termenul limita, locul si modalitatea in care cei interesati pot trimite in scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ.
Prin urmare, era indeniabila obligatia legala de intocmire si aducere la cunostinta publica a anuntului privitor la proiectul de hotarare avand ca obiect interzicerea exploatarii gazelor de sist despre care s-a facut deja vorbire in hotararea judecatoreasca de fata, tocmai pentru aceea ca aprobarea acestuia reprezinta o problema de interes public, si neprocedandu-se astfel hotararea data de catre parat a fost adoptata cu incalcarea dispozitiilor legale imperative de la art. 2 lit. a) coroborat cu art. 6 alin. 1) teza I si alin. 2) din actul normativ in discutie.
Astfel fiind, just a subliniat reclamantul in actiune ca fata de caracterul normativ al Hotararii nr. 43/2012, aceasta nu putea fi adoptata decat cu respectarea principiilor mentionate la art. 2 din Legea nr. 215/2001, republicata, si art. 2 din Legea nr. 52/2003, respectiv principiul consultarii cetatenilor in luarea deciziilor si solutionarii problemelor locale de interes deosebit, precum si ca acestea au fost incalcate deoarece nu s-a facut o informare prealabila, din oficiu, asupra proiectelor de acte normative si nu au fost consultati cetatenii interesati in cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor si in procesul de luare a deciziilor (hotararilor), conform art. 6 - 12 din Legea nr. 52/2003, mai mult si dispozitiile art. 6 alin. 3) si alin. 4) din Legea nr. 24/2000, privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, impun ca proiectul de hotarare in discutie sa fie insotit si de note de fundamentare, precum si de studii de impact care sa analizeze consecintele sociale, economice si de mediu, precum si influenta asupra bugetului local, or un asemenea studiu nu s-a facut in speta.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Acte ale autoritatilor publice
SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014