Ghidul Angajatorului - MCP Cabinet avocati
InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Bihor

Suspendarea executarii actului administrativ unilateral

(Hotarare nr. 27/CA/2010 din data de 18.01.2010 pronuntata de Tribunalul Bihor)

Domeniu Suspendare a executarii | Dosare Tribunalul Bihor | Jurisprudenta Tribunalul Bihor

Suspendarea executarii actului administrativ unilateral, respectiv dispozitia prin care s-a impus ca "incepand cu data de 02.10.2009 toate persoanele decedate vor fi predate la Capela Municipala in vederea depozitarii in camera frigorifica" Prin Sentinta nr. 27/CA/2010, Tribunalul Bihor a admis cererea de  suspendare formulata de reclamanta SC FUNERARA LA CAPATUL DRUMULUI SRL in contradictoriu cu parata REGIA AUTONOMA DE PIETE , AGREMENT SI SALUBRITATE ORADEA- CIMITIRUL MUNICIPAL si in consecinta a dispus suspendarea executarii actului administrativ unilateral.
Pentru a pronunta aceasta hotarare instanta a retinut ca reclamanta este o societate comerciala al carui obiect de activitate consta in activitati de pompe funebre si similare. In executarea obiectului de activitate al societatii,  a inchiriat, de la Biserica Romano Catolica, Capela Steinberger din Cimitirul Municipal Rulikowsky
In baza HCL Oradea nr. 878 din 31.11.2006 s-a concesionat serviciul de administrare si exploatare a cimitirului municipal catre parata RAPAS, pe o perioada de 10 ani adica pana in 2016. Prin adresa nr. 3891/02.10.2009 parata R.A.P.A.S. Oradea i-a adus la cunostinta faptul ca "incepand cu data de 02.10.2009 toate persoanele decedate vor fi predate la Capela Municipala in vederea depozitarii in camera frigorifica".
In conformitate cu dispozitiile art.14 din L.554/2004, "in cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente, dupa sesizarea, in conditiile art.7, a autoritatii publice care a emis actul sau a autoritatii ierarhic superioare, persoana vatamata poate sa ceara instantei competente sa dispuna suspendarea executarii actului administrativ unilateral pana la pronuntarea instantei de fond".
Din interpretarea coroborata a prevederilor art.1 al.1 si art.14 al.1 L.554/2004, pentru suspendarea executarii unui act administrativ este necesar a fi intrunite cumulativ doua conditii anume, existenta unui caz bine justificat si iminenta producerii unei pagube care, astfel, poate fi prevenita.
Pentru justificarea cererii sale, reclamanta a depus la dosarul cauzei o serie de inscrisuri constand in adresa nr. 4175/16.10.2009,  certificat de calitate,  regulament de organizare si functionare al cimitirului, documente societate, protocolul Serviciului de medicina legala 487/6/60/12.02.2010, chitantele fiscale, CAEN revizuit 2, Diploma in Top Profit Romania - Locul I, Top 5 Profit pentru Romania, Top 5 Afaceri pentru Romania, factura seria RAPAS F nr.0015125/31.01.2010 si certificat de inregistrare seria B nr.1395990/25.04.2008.
Totodata, in cauza a fost administrata proba testimoniala, fiind audiat in acest sens martorul Gencsi Laszlo. Din declaratia acestuia rezulta  ca de aproximativ 2 sau trei luni parata ii interzice reclamantei sa mai depoziteze cadavrele in capela Steinberger, din cadrul cimitirului Rulikovschi, dupa ora 21,00.  cunoaste imprejurarea ca reclamanta a contractat un imprumut de 45.000 sau 50.000 de Euro in vederea dotarii capelei cu toate conditiile pentru a fi la standardele Europene de calitate si a si realizat acest obiectiv , aspect pe care l-a sesizat personal. Potrivit sustinerilor reprezentantei reclamantei aceasta masura a paratei este de natura sa produca repercursiuni asupra activitatii societatii in sensul ca daca un deces survine dupa ora 21,00 reclamanta este obligata sa predea cadavrul, pe care 1-a preluat de la domiciliu,  reprezentantilor RAPAS pentru ca acestia sa-1 depoziteze intr-o alta capela decat cea amenajata de reclamanta. Exista familii care si-au manifestat nemultumirea avand in vedere ca serviciile funerare promise de societatea reclamanta nu sunt duse Ia bun sfarsit datorita interventiei reprezentantilor paratei.  Pentru a fi in masura sa asigure servicii complete,  reclamanta a incheiat un contract cu Serviciul de medicina legala din Municipiul Oradea pentru a pastra cadavrele pe durata noptii, serviciu pentru care plateste o taxa suplimentara de 60 lei / persoana.
Din coroborarea acestor probe, instanta retine ca reclamanta a facut dovada sustinerilor  din cuprinsul cererii de suspendare, anume, faptul ca, aparent, in urma emiterii adresei nr. 3891 din 02.10.2009, s-a produs o restrangere a activitatii complexe desfasurate de societatea reclamanta, aceasta fiind pusa in situatia de a nu fi in masura sa ofere clientilor sai, toate serviciile pentru care s-a obligat prin contractele incheiate, in conditiile in care, sub imperiul aceleasi legislatii, anterior emiterii respectivei adrese, i se permitea acest lucru..
Pentru aceste considerente, in cauza se contureaza indeplinirea conditiei "cazului bine justificat"definit de art.2al.1 lit. t) din L.554/2004 ca fiind acea imprejurare legata de starea de fapt si de drept care sunt de natura sa creeze o indoiala serioasa in privinta legalitatii actului administrativ.
  Este adevarat ca analizarea acestor aspecte urmeaza a se realiza in cadrul actiunii de fond, dar textul cere ca imprejurarile de fapt si de drept sa creeze o indoiala serioasa in privinta legalitatii actului administrativ.
Cat priveste cea de-a doua conditie, anume aceea a "pagubei iminente", instanta retine ca restrangerea activitatii in sensul de a nu i se mai permite sa depoziteze cadavrele in timpul noptii, in capela special amenajata pentru acest scop, va aduce un prejudiciu patrimonial deosebit de insemnat reclamantei, prejudiciu care nu ar mai putea fi recuperat in conditiile in care, s-ar dovedi, in cadrul actiunii de fond, ca aceasta masura este ilegala.
De altfel, necesitatea asigurarii unei protectii jurisdictionale provizorii persoanelor ale caror drepturi pot fi lezate prin emiterea unor acte administrative(in speta reclamantei) este recunoscuta si in plan european prin Recomandarea R (89) 8 adoptata de Consiliul de Ministri din cadrul Consiliului Europei, aplicabila si Romaniei.

Hotarare ramasa definitiva prin nerecurare.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Suspendare a executarii

Concursul de infrac?iuni .Anularea suspendarii executarii pedepsei. Contopirea pedepselor. - Sentinta penala nr. 404 din data de 21.06.2012
Revocarea suspendarii executarii pedepsei in cazul neexecutarii obligatiilor civile .stabilite prin hotararea de condamnare - Sentinta penala nr. 167 din data de 08.09.2010
Revocarea suspendarii sub supraveghere - Sentinta penala nr. 30 din data de 25.02.2009
Atata timp cat inculpatii au fost obligati in solidar la despagubirea partii civile, iar banii obtinuti de inculpati din vanzarea bunurilor sustrase servesc la despagubirea acesteia nu se poate dispune si confiscarea acestora - cu atat mai mult in solida - Decizie nr. 551/R din data de 24.07.2013
Revocarea suspendarii sub supraveghere a executarii pedepsei inchisorii din cauza nerespectarii masurilor de supraveghere impuse de art. 863 alin. 1 lit. a din Codul penal din 1969. - Decizie nr. 369 din data de 16.06.2014
Suspendarea executarii actului administrativ - Decizie de imputare. Neindeplinirea cerintelor art.14 din Legea nr.554/2004. - Decizie nr. 7466 din data de 10.07.2013
Inaplicabilitatea dispozitiilor art. 24 din Legea nr. 554/2004 cu privire la punerea in executare a unei hotarari judecatoresti executorii prin care s-a dispus suspendarea vremelnica a executarii unui act administrativ. - Decizie nr. 3282 din data de 03.04.2013
Anularea suspendarii conditionate a executarii pedepsei. Tehnica de contopire. - Decizie nr. 511 din data de 09.04.2012
Dispozitie emisa de Directorul General al Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia a Copilului Hunedoara prin care s-a dispus suspendarea acordarii drepturilor banesti. Conditii indeplinite pentru suspendarea executarii actului administr... - Decizie nr. 1737 din data de 28.03.2012
Cerere de suspendare a executarii actului administrativ. Procedura de solutionare a cererii. - Decizie nr. 2290 din data de 17.11.2010
Suspendarea executarii actului administrativ. Conditii. - Decizie nr. 501 din data de 23.04.2008
Suspendarea efectelor executorii ale actului administrativ pana la solutionarea actiunii - Decizie nr. 2003 din data de 03.10.2005
Domeniul achizitiilor publice. - Decizie nr. 1840 din data de 05.09.2005
Creanta apartinand AVAS. Cerere de suspendare a executarii. Instanta competenta. - Decizie nr. 591 din data de 15.10.2004
- Sentinta civila nr. 3445 din data de 30.04.2010
Intrerupere executare pedeapsa - Sentinta penala nr. 802 din data de 14.04.2010
Intrerupere executare pedeapsa - Sentinta penala nr. 546 din data de 10.03.2010
Revocare suspendare executare sub supraveghere - Sentinta penala nr. 1187 din data de 09.06.2010
Anulare suspendare executare sub supraveghere - Sentinta penala nr. 786 din data de 14.04.2010
- Sentinta civila nr. 3825 din data de 07.07.2008