InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Bistrita-Nasaud

Caracterul nelegal al diminuarii punctajului obtinut in baza art. 180 din Legea nr. 19/2000.

(Sentinta civila nr. 375/F/2008 din data de 23.06.2008 pronuntata de Tribunalul Bistrita-Nasaud)

Domeniu Pensii | Dosare Tribunalul Bistrita-Nasaud | Jurisprudenta Tribunalul Bistrita-Nasaud

      Caracterul nelegal al diminuarii punctajului obtinut in baza art. 180 din Legea nr. 19/2000.
      
      In spiritul dispozitiilor art. 180 al. 5 1 din Legea nr. 19/2000 raportat la alin. 6 si 7 ale aceluiasi articol nu se poate conchide decat ca dupa definitivarea procesului de recorelare, punctajul mediu anual al pensiilor cuvenite persoanelor prevazute de alin. 31 nu poate fi mai mic decat cel calculat la 1.04.2001.
      
      Trib. Bistrita-Nasaud,
      sent. civ. nr. 375/F/23 iunie 2008
      
      Prin actiunea precizata reclamantul F. I. a solicitat instantei ca in contradictoriu cu parata Casa judeteana de Pensii Bistrita Nasaud sa dispuna anularea in parte a deciziei de pensionare nr. 74.367/14.14.2004 si a deciziei nr. 74.367/30.11.2005, revenind asupra solicitarii initiale de anulare a deciziei de pensionare cu acelasi numar din anul 2000, respectiv 30.11.2000, apreciind ca este tardiv formulata, in  sensul corectarii punctajului, respectiv a majorarii de la 1.33365 puncte la 1.78174 puncte cat s-a stabilit initial si sa fie obligata intimata la plata sumelor de bani reprezentand diferenta dintre pensia corespunzatoare unui punctaj mediu anual de 1.78174 puncte, calculata pentru fiecare luna in functie de valoarea punctului in vigoare in luna respectiva si pensia efectiv incasata in fiecare luna pentru perioada 19 februarie 2005-18 februarie 2008, sume actualizate cu indexarile legale si indicele de inflatie, precum si obligarea la plata in continuare a pensiei corespunzatoare calculata la un punctaj de 1.78174 puncte, cu cheltuieli de judecata.
In motivarea actiunii sustine reclamantul ca este pensionar pentru limita de varsta prin decizia nr. 74.367/27.01.2000 stabilindu-se la acea data un punctaj de 1.47551 puncte, care ulterior a fost diminuat la 1.35695 puncte, iar apoi la 1.33365 puncte, fara a i se aduce la cunostinta aceste diminuari, despre care a aflat abia in acest an cand, observand ca primea tot mai putini bani, s-a adresat intimatei si a aflat despre cele doua diminuari nelegale ce nu i-au fost comunicate, precum si despre stabilirea gresita inca de la inceput a punctajului, cu consecinta lipsirii sale de sume de bani la care era indreptatit. Nu a contestat decizia initiala de pensionare pentru ca nu i-a fost comunicata de intimata, continutul acesteia parvenindu-i ca urmare a adresei formulata la inceputul acestui an. Ca urmare a calculelor facute, a constatat ca punctajul stabilit initial la 1.47551 puncte nu este corect, cuantumul lui trebuind sa fie de 1.78174 puncte. Nu i-au fost comunicate nici deciziile de modificare ulterioara a punctajului.
Examinand exceptia tardivitatii formularii contestatiei impotriva deciziilor de recalculare a pensiei nr. 74367/30.11.2005 si nr. 74367/14.10.2004 din 22.02.2007, exceptie invocata de parata Casa judeteana de Pensii Bistrita Nasaud, tribunalul constata ca aceasta este netemeinica, urmand a fi respinsa pentru considerentele de fapt si drept ce urmeaza.
      Potrivit art. 86 al. 3 din Legea nr. 19/2000, decizia casei teritoriale de pensii se comunica in scris persoanei care a solicitat pensionarea, in termen de 5 zile de la data emiterii, iar conform art. 87 "decizia  emisa in conditiile art. 86 al. 1 pct. 5 contestata la instanta judecatoreasca competenta in a carei raza teritoriala se afla domiciliul asiguratului, in termen de 45 zile de la comunicare", termenele procedurale instituite de legiuitor vizand evident si ipoteza recalcularii pensiei, sens in care  stipuleaza art. 95 al. 2 din acelasi act normativ.
      In ceea ce priveste modalitatea de comunicare a actului in discutie, aspect ce se disputa intre litigantii in cauza, in lipsa unor dispozitii legale speciale isi gasesc aplicabilitate dispozitiile generale in materie reglementate de art. 86 al. 1 si 3 Cod pr.civ., care statueaza ca in cazul in care comunicarea actului se face postal, procedura de urmat este aceea a scrisorii recomandate cu dovada de primire sau prin alt mijloc ce asigura trimiterea  textului actului si confirmarea primirii acestuia.
      Astfel, este de inlaturat asertiunea paratei potrivit careia mentiunile din Borderoul de certificare a corespondentei intocmit de serviciul de registratura al Casei Judetene de Pensii are semnificatia dovedirii comunicarii, respectiv a primirii vreunui act in sensul dispozitiilor legale  aratate. Borderoul in discutie,  incheiat intre expeditor si posta, face doar dovada predarii spre expediere a unei trimiteri, el nu echivaleaza cu dovada de primire a scrisorii recomandate sau orice alt mijloc de confirmare a primirii, acte ce se incheie intre posta si destinatar, singurele ce confirma primirea actului.
      In lipsa unei atare dovezi (a comunicarii  in conditii legale a deciziei de recalculare a pensiei) reclamantul, nemultumit de cuprinsul actelor necomunicate procedural este in termen sa-si exercite dreptul de actionare in justitie a paratei.
      In ceea ce priveste fondul pretentiilor deduse judecatii, tribunalul retine urmatoarele:
      Reclamantul este pensionar pentru munca depusa si limita de varsta incepand cu data de 27.01.2000, prin Decizia nr. 74367/27.01.2000 in baza Legii nr. 3/1977 beneficiind de o pensie in cuantum de 3.060.061 lei.
      La data de 30.11.2005 i s-a stabilit un punctaj mediu anual determinat in urma recalcularii de 1.33365 puncte, potrivit disp.art.180 al.2 din Legea nr. 19/2000, retinandu-se ca in plata era un punctaj de 1.47551 puncte caruia ii coresponda o pensie in plata de 437 lei, considerent pentru care a fost mentinuta pensia in plata.
      Numai ca, asa cum just afirma contestatorul, transpunerea pensiei al carei beneficiar era contestatorul la momentul deschiderii dreptului sau la pensie (de 3.060.061 lei) in sistemul de puncte prevazut de Legea nr. 19/2000, la intrarea ei in vigoare s-a facut eronat, avandu-se in vedere corectiile de punctaj efectuate de CNPAS. Astfel, la 1 aprilie 2001 punctajul mediu anual al contestatorului trebuia sa fie de 1.78174 puncte, cat rezulta din raportarea cuantumului pensiei sale, din care s-a dedus contributia pentru asigurarile sociale de sanatate, la valoarea punctului de pensie care era de 1.597.232 lei. Or intimata a luat in calcul un punctaj mediu anual de 1.40191 puncte, devenit in septembrie 2004 si pana la recalculare 1.47551 puncte in privinta stabilirii caruia nu a furnizat nicio justificare.
      Acest punctaj, in timp, a fost diminuat constant, ajungand la 1,33365 puncte la 30.11.2005, anterior recalcularii pensiei in baza OUG nr. 4/2005, dupa cum rezulta din cuprinsul "imaginii de plata" furnizata de parata Casa Judeteana de Pensii Bistrita Nasaud.
      Cu ocazia recalcularii, conform HG 1550/2004 si OUG nr.4/2005, tinand cont de elementele existente in dosarul de pensie, s-a stabilit in privinta contestatorului un punctaj mediu anual de 1.33365 puncte, fata de cel de 1.47551 in plata la acea data, punctaj care ulterior, in considerarea adeverintei nr. 1997/9.02.2007 a SC MOPAL SA Bistrita la 22.02.2007 a fost modificat la 1.35695 puncte, ocazie cu care s-a emis o noua decizie de pensionare contestata  nr. 74367/14.10.2004 din data de 22.02.2007. Momentul emiterii deciziei, 22.02.2007 este atestat de data inscrisa pe buletinul de calcul care a stat la baza emiterii ei, in deplina corelatie cu cel al emiterii adeverintei inainte mentionata  si confirmat de datele inscrise in imaginea de plata a pensiei.
      Cercetand legalitatea reducerii punctajului pentru perioada 1.04.2002 - 30.11.2005, de la 1.78174 puncte la 1.333365 puncte, respectiv 1.35695 puncte instanta constata ca diminuarea in discutie este una nelegala.
      Pe de o parte, orice modificare a punctajului si a cuantumului pensiei se dispune prin decizie emisa de Casa Judeteana de Pensii, ce trebuie comunicata  pensionarului, care sa o poata contesta.  In cauza, parata nu a emis un astfel de act si nu a comunicat reclamantului faptul ca punctajul i-a fost redus la 1.04.2002,1.01.2003,1.09.2004, conform imaginii in plata, la 14.11.2004, ci doar a procedat la punerea in plata a unei pensii al carei cuantum corespunde  unui punctaj, redus, fata de cel initial.
      Potrivit disp. art. 180 raportat la art. 168 din Legea nr. 19/2000, punctajul mediu anual calculat si acordat unui asigurat la data de 1 aprilie 2001, poate fi corectat, corespunzator recalcularii prevazute de art. 168 al. 3-5 (articol ce reglementeaza posibilitatea guvernului de a adopta masuri suplimentare de recorelare). Totodata cuantumul pensiei poate fi indexat, tot ca urmare a  adoptarii unor acte normative care sa prevada expres conditiile in care are loc indexarea, in cazul recalcularii pensiilor fiind adoptate H.G. nr. 1315/2001, nr. 1474/2002, nr. 1433/2003 si nr. 963/2004, ce prevad expres categoriile de pensii care sunt supuse recorelarii, precum si metodologia dupa care se efectueaza recorelarea. Cum dreptul la pensie al reclamantului a fost deschis dupa 1.01.1999, acesta nu se incadreaza in categoria persoanelor ce trebuie sa beneficieze de masurile de recorelare; cu toate acestea, in privinta sa parata Casa Judeteana de Pensii Bistrita Nasaud a procedat la aplicarea primei faze a metodologiei de recorelare, cea a corectarii punctajului prevazuta de art. 2 din H.G. 13125/2001, fara ca apoi sa aplice si secunda faza, de adaugare la punctajul corectat a unui numar suplimentar de puncte, potrivit anexelor la actele normative enuntate.
      Pe de alta parte, chiar daca reclamantul s-ar fi incadrat in categoria persoanelor indreptatite sa beneficieze de masurile succesive de recorelare in spiritul dispozitiilor art. 180 al. 5 1 din Legea nr. 19/2000 raportat la alin. 6 si 7 ale aceluiasi articol nu se poate conchide decat ca dupa definitivarea procesului de recorelare, punctajul mediu anual al pensiilor cuvenite persoanelor prevazute de alin. 31 nu poate fi mai mic decat cel calculat la 1.04.2001.
      Astfel, este contrara legii diminuarea punctajului calculat in favoarea unui pensionar, anterior recalcularii instituite de OUG nr. 4/2005, intrucat scopul final al legiuitorului este de  unificare a sistemului de pensii si de aducere la un numitor comun a drepturilor tuturor pensionarilor, in raport de perioada lucrata si munca depusa, indiferent de momentul pensionarii.
      Pe cale de consecinta, tribunalul va constata ca in perioada 1.04.2002 - 30.11.2005 in mod nelegal s-a redus punctajul contestatorului stabilit la 1.04.2001, de la 1.78174 puncte la 1.47551 puncte.
      Pretentia contestatorului de anulare a deciziei de recalculare a pensiei cu nr. 74367/30.11.2005 si cu nr. 74367/14.11.2004 din 22.02.2007 si de obligare a  paratei la emiterea unei noi decizii prin care sa se mentina atat punctajul stabilit la 1.04.2001, de 1.78174 puncte, cat si cuantumul cuvenit la data recalcularii, la valoarea punctului de pensie din 2005, in conditiile art. 6 al. 1 si 2 din OUG nr.4/2005, nu poate fi onorata decat in parte de instanta.
      Certa fiind nelegala diminuare a punctajului in perioada 1.04.2001 -30.11.2005, cand s-a facut aplicabilitatea OUG nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor, este fara temei legal solicitarea de pastrare, ulterior aplicarii dispozitiilor OUG nr. 4/2005, a punctajului avut anterior recalcularii, art. 180 din Legea nr. 19/2000 neinstituind vreo interdictie a diminuarii punctajului stabilit la data de 1.04.2001 dupa recalculare. Or, potrivit art. 6 din OUG nr. 4/2005 in vederea stabilirii cuantumului pensiei ce urmeaza a fi platita dupa efectuarea recalcularii, punctajul mediu anual calculat potrivit art. 4 se compara cu punctajul mediu anual cuvenit s-au aflat in plata in luna anterioara celei in care se face plata, in conformitate cu etapele prevazute la art. 3.
      In ipoteza in care cuantumul pensiei aferent noului punctaj determinat este mai mic decat cel cuvenit sau aflat in plata, se mentine cuantumul cuvenit sau aflat in plata pana la data la care, prin aplicarea formulei de calcul prevazute de Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, se va obtine un cuantum al pensiei mai mare decat acesta. Singura interpretare ce se poate da dispozitiilor legale enuntate, este aceea ca punctajul rezultat in urma recalcularii poate fi mai mic decat cel avut anterior recalcularii.
      Intrucat punctajul stabilit in privinta reclamantului, urmare recalcularii, este de 1.33365 puncte, respectiv 1.35695 puncte, inscrise in deciziile a caror nulitate se solicita a fi constata, si in lipsa dovedirii vreunei erori de calcul, prin  raportare la toata perioada activa a reclamantului, el nu poate fi inlocuit cu punctajul stabilit la 1.04.2001.
      Pe cale de consecinta, deciziile de recalculare a pensiei vor fi anulate doar in parte si parata obligata sa emita pe de o parte o noua decizie in care sa fie pastrata, din cea dintai decizie anulata, dispozitia privind punctajul obtinut in urma recalcularii de 1.33365 puncte, punctajul anterior recalcularii sa fie de 1.78174 puncte, iar pensia aflata in plata sa fie de 526,60 lei (rezultata din calculul punctajului de 1.78174 puncte raportat la valoarea unui punct de pensie, la 30.11.2005 de 295,5592 lei conform OUG nr. 67/2004), in considerarea disp. art. 6 din OUG nr. 4/2005 inainte enuntate, impunandu-se a fi mentinut cuantumului pensiei aflata in plata, de 526,6 lei, intrucat pensia obtinuta in urma recalcularii, de 394,1 lei este mai mica. Pe de alta parte, va fi obligata intimata sa emita o noua decizie de pensionare in care sa fie pastrata din cea de-a doua decizie anulata, cea din 22.02.2007, dispozitia privind punctajul obtinut in urma recalcularii de 1.35695 puncte, punctajul anterior recalcularii sa fie de 1.78174 puncte, iar pensia aflata in plata sa fie de 526,60 lei (rezultata din calculul punctajului de 1.78174 puncte raportat la valoarea unui punct de pensie, la 30.11.2005 de 295,5592 lei conform OUG nr.67/2004), in considerarea disp.art.6 din OUG nr.4/2005 inainte enuntate, impunandu-se a fi  mentinut cuantumului pensiei aflata in plata, de 526,6 lei, pana la 30.11.2006, intrucat pensia obtinuta in urma recalcularii, de 452,9 lei (1.33365 puncte inmultit cu valoarea punctului de pensie care pana la 30.11.2006 a fost de 339,6 lei cf. OG nr. 4/2006) este mai mica.
       Mentinerea in plata a pensiei de 526.60 lei vizeaza intervalul de timp scurs pana in luna noiembrie 2006, intrucat incepand cu luna decembrie 2006, se impune, aplicarea formulei de calcul prevazuta de Legea nr. 19/2000 modificata si completata, deoarece se obtine un cuantum al pensiei mai mare raportat la noul punctaj determinat urmare a recalcularii (de 1,33365 puncte) si valoarea  punctului de pensie (396,2 lei stabilit prin OUG nr. 90/2006), respectiv de 528,39 lei. Imaginea de plata a pensiei reflecta aspectul incasarii de catre contestator a unei pensii corespunzatoare punctajului rezultat la recalculare incepand cu luna decembrie 2006, de 529 lei. La 22.02.2007 cand s-a stabilit punctajul recalculat la 1,35695 puncte, valoarea punctului de pensie fiind de 396,2 lei conform OUG nr. 90/2006, punctul pensiei devine 538 lei, iar ulterior de 789 lei in ianuarie 2008.
      Referitor la pretentiile banesti ale reclamantului, precizate, instanta constata ca acestea sunt justificate, pentru argumentele inainte expuse. Pe cale de consecinta intimate va fi obligata sa plateasca contestatorului suma ce reprezinta diferenta dintre pensia corespunzatoare unui punctaj de 1.78174 puncte si pensia incasata efectiv pentru perioada februarie - noiembrie 2005 (anterior recalcularii, cu respectarea termenului de prescriptie a dreptului in discutie in raport de momentul introducerii contestatiei - februarie 2008) si in continuare diferenta dintre pensia ce trebuia sa fie in plata de 526,60lei lei si pensia efectiv incasata pentru perioada decembrie 2005 (ulterior recalcularii) si   30 noiembrie 2006 (cand cuantumul pensiei aferent punctajului recalculat de 1.33365 puncte este mai mare decat pensia aflata in plata de 526,60 lei), sume ce vor fi reactualizate cu indicele inflatiei la data platii.
       Cererea avand ca obiect mentinerea punctajului de 1.78174 puncte dupa data de 30.11.2005 va fi respinsa pentru argumentele inainte expuse, la fel si pretentia acestuia de plata a diferentelor banesti pentru perioada ulterioara datei de 1.12 2006 pentru considerentele de mai sus, intrucat in acest interval de timp pensia recalculata vizeaza punctajul recalculat de 1.35695 puncte si nu cel pretins de reclamant de 1.78174 puncte prin raportare la care, cu referire la valoarea punctului de pensie de 541 lei conform OUG nr. 111/2007, nu exista diferente banesti cuvenite cu titlu de pensie reclamantului a carui pensie recalculata are cuantumul rezultat din aplicarea formulei de calcul prevazuta de Legea nr. 19/2000 modificata si completata, ce il depaseste pe cel avut anterior in plata.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Pensii

LITIGIU DE ASIGURARI SOCIALE. CUMULUL PENSIEI DE INVALIDITATE GRADUL III CU INDEMNIZATIA AFERENTA UNEI FUNCTII PUBLICE. CONTESTATIE DECIZIE DEBIT - Sentinta civila nr. 6617/97/2010 din data de 18.04.2011
Litigiu de asigurari sociale. Contestarea deciziei de respingere a cererii privind acordarea pensiei de serviciu in baza Legii nr.303/2004. Decizie de debit emisa de Casa de Pensii pentru recuperarea diferentelor de pensie. - Sentinta civila nr. 334/LM/2011 din data de 22.02.2011
Litigiu de asigurari sociale. Recalcularea pensiei prin valorificarea veniturilor realizate in acord global, in raport de considerentele Deciziei Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 30/2009 - Sentinta civila nr. 1567LM/2010 din data de 02.11.2010
CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL - Sentinta civila nr. 282/LM/2010 din data de 10.12.2010
PENSIE DE INVALIDITATE. POSIBILITATEA CUMULARII CU VENITURI REALIZATE DIN PRESTAREA UNEI ACTIVITATI IN BAZA UNUI CONTRACT INDIVIDUAL DE MUNCA. - Sentinta civila nr. 980/LM/2009 din data de 14.05.2009
Contestatie decizie de pensionare - Sentinta civila nr. 1180/LM/2007 din data de 28.12.2007
1. Decizie de stabilire a pensiei de serviciu in baza Legii nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea. Conditii de acordare. - Decizie nr. speta 9 din data de 14.01.2008
4. Anulare Decizie pentru stabilirea pensiei pentru limita de varsta si munca depusa. Valorificarea indemnizatiei de conducere conform inregistrarilor din carnetul de munca. - Sentinta civila nr. speta 8 din data de 14.01.2008
Contestatie impotriva deciziei de revizuire a pensiei - Sentinta civila nr. 413 din data de 29.03.2012
Recalcularea pensiei cu luarea in calcul al veniturilor obtinute in acord global - Sentinta civila nr. 643 din data de 07.05.2012
Anulare decizie de debit emisa ca urmare a cumulului pensiei de invaliditate de gr. III. cu alte venituri. - Sentinta civila nr. 496 din data de 23.04.2012
Sume retinute din pensie reprezentand contributie de asigurari sociale in procent de 5.5%. - Sentinta civila nr. 405 din data de 21.04.2011
Contestatie impotriva Deciziei de pensionare - Sentinta civila nr. 230 din data de 01.03.2011
Abandon de familie. Modificarea sanctiunii in apel. - Decizie nr. 147 din data de 26.04.2010
Abandon de familie .Achitarea debitului restant la plata contributiei la pensia de intretinere in timpul procesului ,Suspendarea conditionata a executarii pedepsei - Decizie nr. 133 din data de 19.04.2010
Contestatie impotriva deciziei de recalculare a pensiei de serviciu - Sentinta civila nr. 1187 din data de 18.11.2010
Pensii - Sentinta civila nr. 629 din data de 17.07.2010
Pensii - Sentinta civila nr. 118 din data de 27.01.2011
Transformare pensie de serviciu in pensie de asigurari sociale - Sentinta civila nr. 1253 din data de 30.11.2010
Ajutor acordat militarilor la cu ocazia trecerii in rezerva - Sentinta civila nr. 1174 din data de 18.11.2010