InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Bistrita-Nasaud

Hotarare a consiliului local de aprobare a Acordului colectiv de munca pentru functionari publici si a Contractului colectiv de munca pentru personalul contractual din cadrul primariei prin care s-au stabilit premii, sporuri si alte drepturi pentru f...

(Sentinta civila nr. 978/2008 din data de 05.11.2008 pronuntata de Tribunalul Bistrita-Nasaud)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Tribunalul Bistrita-Nasaud | Jurisprudenta Tribunalul Bistrita-Nasaud

Hotarare a consiliului local de aprobare a Acordului colectiv de munca pentru functionari publici si a Contractului colectiv de munca pentru personalul contractual din cadrul primariei prin care s-au stabilit premii, sporuri si alte drepturi pentru functionarii publici decat cele prevazute de O.G. nr. 6/2007. Nelegalitate.

      Stabilirea prin negociere a unor premii, altele decat cele reglementate de dispozitiile art.18-21 din OG nr. 6/2007 apar ca fiind nelegale, consiliile locale neavand competenta sa aprobe drepturi salariale de asemenea natura salariatilor din aparatul de specialitate ce exced reglementarilor legale.

      Trib. Bistrita-Nasaud,
      sent. civ. nr. 978/CA/5 noiembrie 2008

     Prin actiunea in anulare inregistrata Prefectul Judetului Bistrita-Nasaud a solicitat instantei, ca prin hotararea ce se va pronunta in contradictoriu cu intimatii Consiliul Local al orasului Beclean, respectiv Primarul orasului Beclean, sa se dispuna anularea in parte a HCL nr. 38/23.06.2008, ca fiind nelegala, iar primarul sa fie obligat a proceda la recuperarea sumelor achitate functionarilor publici, respectiv personalului contractul acordate in temeiul acestei hotarari si in masura in care au fost efectuate asemenea plati.
     In motivarea actiunii in anulare se arata ca prin Hotararea Consiliului Local Beclean, nr. 38/23.06.2008 a fost aprobat Acordul colectiv de munca pentru functionari publici si Contractul colectiv de munca pentru personalul contractual din cadrul Primariei Beclean, hotarare ce a fost adoptata cu incalcarea prevederilor legale privind salarizarea functionarilor publici si a personalului contractual din cadrul institutiei
     In ce priveste Acordul colectiv privind raporturile de serviciu ale functionarilor publici, se arata ca a fost incheiat cu incalcarea dispozitiilor H.G. nr. 833/2007 privind normele de organizare si functionare a comisiilor paritare, emise in temeiul art. 73 alin. 3 din Legea nr. 188/1999, care in art. 22 defineste acordul colectiv ca fiind conventia incheiata in forma scrisa in care se stabileste anual masuri referitoare la constituirea si folosirea fondurilor destinate imbunatatirii conditiilor la locul de munca, la sanatate si securitatea muncii, programul zilnic de munca, pregatirea profesionala si alte masuri decat cele prevazute de lege.
     Cu toate acestea, prin Acordul colectiv aprobat ca anexa nr. 1 la hotararea atacata, au fost stabilite premii, sporuri si alte drepturi pentru functionarii publici din institutia primariei, cu incalcarea prevederilor O. G. nr. 6/2007 ce reglementeaza drepturile salariale si alte drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea in vigoare a unui sistem unitare de salarizare. In concret, prin actiunea in anulare se solicita instantei anularea prevederilor art. 28, art. 32 alin.5 lit. c, f, g, art. 46 lit. a-e si art. 69 alin.4 din Acordul colectiv de munca, anexa a H.C.L. nr. 28/2008, cu motivarea ca salarizarea functionarilor publici, nu poate cuprinde alte elemente decat cele cuprinse in O.G. nr. 6/2007, iar pe de alta parte ca prin acest acord au fost stabilite ajutoare materiale pentru functionarii publici in mod discriminatoriu, incalcandu-se prevederile art. 2 alin. 4 din O.G. nr. 137/2000 privind prevenirea si combaterea tuturor formelor de discriminare, deoarece ii favorizeaza pe acesti functionari in raport cu alti functionari publici, din celelalte institutii.
     In ce priveste contractul colectiv de munca pentru personalul contractual din cadrul Primariei orasului Beclean, anexa 2 la aceeasi hotarare a Consiliului Local, initiatorul actiunii in anulare arata ca acest contract colectiv incalca prevederile Contractului colectiv de munca  unic la nivel national pe anii 2007-2010 incheiat conform art. 10 si 11 din Legea nr. 130/1996, rep., atunci cand a prevazut pentru personalul contractual drepturi salariale de natura premiilor, in art. 28, sporuri in art. 35 alin.5 lit. c, f, g,  si  ajutoare materiale in art. 46 lit. a) - o), altele decat cele prevazute de dispozitiile legale in materie, respectiv Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii, O.G. nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de baza pentru personalul bugetar salarizat potrivit O.U.G. nr. 24/2000, precum si ale H.G. nr. 281/1993.
      Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta retine in fapt urmatoarele;
      Prin Hotararea Consiliului Local al orasului Beclean nr. 38 din 23 iunie 2008 au fost aprobate Acordul colectiv de munca incheiat intre Consiliul Local al orasului Beclean si functionarii publici din cadrul aparatului de specialitate reprezentanti de Sindicatul Liber "Humanitas" devenit anexa nr.1 la hotarare precum si Contractul colectiv de munca incheiat intre Consiliul Local al orasului Beclean si personalul contractual din cadrul Primariei orasului Beclean reprezentati de acelasi organism sindical devenit anexa nr. 2 a hotararii atacate.
      In exercitarea atributiilor legale de verificare a legalitatii actelor administrative prev. de art.19 lit. a din Legea nr. 340/2004 privind institutia prefectului, Prefectul judetului Bistrita-Nasaud apreciind ca hotararea a fost aprobata cu incalcarea prevederilor legale, in legatura cu salarizarea functionarilor publici si a personalului contractual din cadrul aparatului propriu de specialitate al primarului a formulat actiune in anulare a unor dispozitii cuprinse in acordul respectiv contractul colectiv de munca si anume; cele prevazute in art.28 alin.1 si 2 care prevad acordarea unor premii de cate 150 lei neimpozabil salariatelor cu ocazia zilei de 8 Martie si un premiu echivalent unui salariu mediu brut pe economie cu ocazia sarbatorilor de Pasti si de Craciun; a dispozitiilor cuprinse in art.32 alin.5 lit.c, f si g  care prevad acordarea pentru functionarii si pentru personalul contractual a unor sporuri de natura; spor de stimulare a continuitatii muncii in institutie in cuantum de 200 lei de la data intrarii in vigoare a acordului respectiv Contractului colectiv de munca si pana la expirarea valabilitatii acestora in luna iunie 2009; a unui spor de mobilitate in cuantum de 10% pentru personalul care desfasoara activitati pe teren si un spor de 10% pentru personalul care desfasoara lucru continuu  cu publicul. Prin acord si contract au fost stabilite ajutoare acordate salariatilor functionari publici si personal contractual in art.46 de natura; a) in cazul primei casatorii a salariatului un salariu de baza avut in luna anterioara, in limita disponibilitatilor bugetare; b) in cazul nasterii unui copil - un ajutor de un salariu de baza avut in luna anterioara, in limita disponibilitatilor bugetare; c) in cazul decesului salariatului, un ajutor de doua salarii medii lunare pe unitate; d) daca decesul a survenit din cauza unui accident de munca, etc. - un ajutor acordat familiei de cel putin trei salarii de baza; e) un salariu de baza platit in cazul decesului sotului sau a unei rude de grad I aflat in intretinerea salariatului; f) alocarea de fonduri in vederea procurarii de doua tinute/pe an calendaristic pentru fiecare salariat, fiecare tinuta in echivalentul unui salariu mediu brut pe economie.
      De asemenea, prin actiunea in anulare, se solicita anularea prevederilor art. 69 alin. 4 potrivit carora cheltuielile de functionare ale biroului Sindicatului Liber "Humanitas" din cadrul Primariei orasului Beclean sunt suportate de catre institutie.
      Din analiza Acordului colectiv respectiv a Contractului colectiv de munca - anexe ale hotararii atacate, prin prisma dispozitiilor legale in vigoare, respectiv OUG nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar cu modificarile si completarile ulterioare precum si cele privind salarizarea personalului public pentru anul 2008 cuprinse in Ordonanta Guvernului nr. 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale  si altor drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea in vigoare a unui sistem unitar de salarizare, aprobata prin Legea 323/2007 si modificata prin OG nr. 9/2008, rezulta ca salarizarea acestor categorii de personal cuprinde salariile de baza, sporurile, premiile, stimulentele si alte drepturi din cele prevazute de aceste acte normative.
      In conformitate cu aceste dispozitii, functionarii publici si personalul contractual nu pot beneficia de alte premii, sporuri sau indemnizatii decat cele prevazute de dispozitiile legale. De aceea, instanta apreciaza ca stabilirea prin negociere a unor premii, altele decat cele reglementate de dispozitiile art. 18-21 din OG nr. 6/2007 apar ca fiind nelegale, consiliile locale neavand competenta sa aprobe drepturi salariale de asemenea natura salariatilor din aparatul de specialitate ce exced reglementarilor legale.
      In acelasi sens trebuie retinute dispozitiile art. 12 alin. l din Legea nr. l30/l996 rep., privind contractul colectiv de munca, potrivit carora, asemenea contracte se pot incheia si pentru salariatii institutiilor bugetare, insa la teza a II-a s-a prevazut in mod imperativ ca " prin aceste contracte nu se pot negocia clauze referitoare la drepturile ale caror acordare si cuantum sunt stabilite prin dispozitiile legale".
      Asa fiind, si in aceasta limita, actiunea in anulare formulata de catre Prefectul jud. Bistrita-Nasaud se  dovedeste a fi intemeiata, urmand a fi admisa, iar instanta va dispune anularea prevederilor art.28 alin. l si 2 din Acordul colectiv de munca, respectiv Contractul colectiv de munca, anexa a hotararii atacate.
      Stimularea profesionala a functionarilor publici si a personalului contractual prin premii se poate face cu ajutorul si in limita fondului de premiere prevazut de OG nr.6/2007 si respectiv nr. l0/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, in limita procentului de 10% din cheltuielile cu salariile intr-un an bugetar, la care se adauga un premiu anual egal cu salariu mediu lunar, iar pentru personalul contractual in limita procentului de 9% din cheltuielile cu salariile la care se adauga premiul anual.
      In ceea ce priveste sporurile prevazute in acordul/contractul colectiv de munca inscrise in prevederile art. 32 alin. 5 lit. c, respectiv un spor de stimulare a continuitatii in munca in institutie, in cuantum de 200 lei lunar, instanta prin prisma dispozitiilor legale mai sus aratate, apreciaza ca fiind nelegala acordarea unui asemenea spor. Aceasta in primul rand, ca un asemenea spor nu este prevazut in reglementarile specifice cuprinse in art. 11 - 17 din OG nr. 6/2007 cu modificarile ulterioare, iar in al doilea rand fiindca un asemenea spor acordat intr-un cuantum fix fiecarui angajat nu are menirea prevazuta in text de stimulare a continuitatii in munca in institutie. Desigur, pentru stabilizarea personalului si stimularea  activitatii acestuia se pot prevede diferite metode de recompensare a personalului meritoriu, in limita prevederilor bugetare destinate personalului.
      In schimb, acordarea sporurilor prevazute  la literele f si g din art.32 alin.5 ale acordului/contractului de munca apar pe deplin justificate, deoarece sunt destinate personalului care desfasoara activitati in conditii deosebite de munca, respectiv pentru personalul care desfasoara activitati de teren si pentru personalul care desfasoara activitati continue cu publicul. Acordarea unor asemenea sporuri nu este nelegala deoarece si in alte institutii publice se acorda unor categorii de personal sporuri specifice activitatii pe care o desfasoara. Desigur acordarea acestora trebuie facuta in limita prevederilor bugetare salariale si categoriilor de personal care lucreaza in conditiile mentionate.
      Referitor la ajutoarele prevazute a se acorda functionarilor publici, respectiv personalului contractual in situatiile in care sunt indeplinite cazurile prev. la art. 46 din acord/contractul colectiv de munca, instanta apreciaza ca aceste ajutoare materiale pot face obiectul negocierii intre functionari respectiv personal si angajator, ele fiind incluse in contractul colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-20l0, in art. 5l. Asa fiind, cum personalul institutiilor bugetare incheie contracte colective de munca si acestea se incadreaza in prevederile contractului colectiv de munca la nivel national, contract care a fost negociat si insusit, intrand astfel in prevederile Legii nr. l30/l996 privind contractele colective de munca si sub reglementarea Conventiei O.I.M. nr. l3l/l990, care statueaza ca libertatea de negociere colectiva va fi pe deplin respectata, instanta apreciaza ca acordarea personalului a unor asemenea ajutoare nu aduce atingere cu nimic salarizarii personalului, care potrivit testelor mai sus aratate se face in conformitate cu legea.
      De aceea, privitor la ajutoarele prevazute in dispozitiile art. 46, instanta le considera ca fiind legal stabilite prin negociere, astfel ca pentru acestea va fi respinsa ca neintemeiata actiunea in anulare formulata de catre initiator.
      Referitor la dispozitiile art. 69 alin. 4 din acordul/contractul colectiv de munca, anexa a hotararii atacate, se retine ca prin acestea s-a statuat ca sediul sindicatului liber Humanitas sa fie in cadrul Primariei Orasului Beclean, iar cheltuielile de functionare a acestui birou sa fie suportate de catre institutie.
      O asemenea dispozitie incalca prevederile legale aplicabile in materie, respectiv cele cuprinse in Legii nr. 54/2003, cu modif. si completarile ulterioare, potrivit carora, sindicatele se constituie in scopul apararii drepturilor salariatilor si sunt independente fata de autoritatile publice, de partidele politice si de patronate. Conform art. 22 si urm. din aceeasi lege, organizatia sindicala poate dobandi cu titlu oneros sau gratuit orice fel de bunuri mobile sau imobile necesare realizarii scopului pentru care au  luat  fiinta, iar pentru imobilele din fondul locativ de stat folosite platesc o chirie modica corespunzatoare sediilor partidelor. Dar o asemenea cheltuiala privitoare la functionarea organizatiei sindicale nu poate fi inscrisa in bugetul local in temeiul art. 14 alin. 3 si 4 din Legea nr. 273/2006, daca nu a fost aprobata potrivit legii si daca nu are prevederi bugetare si surse de fiintare.
      De aceea, privitor la aceste dispozitii din acordul/contractul colectiv de munca, instanta urmeaza a admite actiunea in anulare si va dispune inlaturarea respectivelor dispozitii din actul atacat.
      Pentru considerentele de fapt si drept mai sus aratate, instanta urmeaza a admite in parte actiunea in anulare formulata de Prefectului jud. Bistrita-Nasaud impotriva hotararii nr. 38 din 23.06.2008 a Consiliului local al orasului Beclean privind aprobarea acordului colectiv de munca si a contractului colectiv de munca pentru personalul incadrat in cadrul institutiei Primariei orasului Beclean.
      Cu toate acestea, se va respinge ca inadmisibil petitul privind obligarea primarului la recuperarea sumelor platite in temeiul acestor acte, anexa a hotararii atacate, intrucat dispozitiile contenciosului administrativ nu reglementeaza o asemenea procedura. Procedura referitoare la raspunderea patrimoniala este reglementata distinct de dispozitiile Codului muncii pentru personalul contractual (cap. III din Titlu XI - raspundea juridica), iar pentru functionarii publici prin dispozitiile art. 84, 85 din Legea nr. 188/1999.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014