Referitor la natura sporurilor, primelor sau indemnizatiilor stabilite prin acordul/contractul colectiv de munca, aprobate prin hotararile aratate si apreciate ca fiind nelegal acordate, instanta retine ca negocierea clauzelor acestor acte a avut loc...
(Sentinta comerciala nr. 107/CA/2010 din data de 11.01.2011 pronuntata de Tribunalul Bistrita-Nasaud)Acte ale autoritatilor publice.
Referitor la natura sporurilor, primelor sau indemnizatiilor stabilite prin acordul/contractul colectiv de munca, aprobate prin hotararile aratate si apreciate ca fiind nelegal acordate, instanta retine ca negocierea clauzelor acestor acte a avut loc anterior intrarii in vigoare a OG nr. 6/2007 si a OG nr. 10/30 ianuarie 2008 acte normative prin care s-au adus limitari si precizari privind nivelul salariilor de baza si a altor drepturi ale personalului bugetar. De aceea analiza legalitatii sporurilor si indemnizatiilor stabilite prin acordul/contractul colectiv de munca, nu poate avea loc prin prisma dispozitiilor instituite de aceste reglementari ulterioare, decat eventual, de la data intrarii lor in vigoare, ceea ce insa organele de control si reglementare ale intimatei nu au facut.
(Trib. Bistrita-Nasaud, s. com., de cont. adm. si fisc., sent. nr. 107/CA/31 martie 2010, nepublicata)
Prin actiunea in contencios administrativ reclamantii Comuna Livezile, prin primar si Consiliul local al comunei Livezile, au chemat in judecata pe paratii: 1) Curtea de Conturi a Romaniei si 2) Camera de Conturi a judetului Bistrita-Nasaud, solicitand instantei ca prin hotararea ce se va pronunta in cauza sa se dispuna:
- anularea ca nelegala a incheierii nr. VI.19 din 18.08.2009 emisa de Curtea de Conturi a Romaniei si admiterea contestatiei sale impotriva Deciziei nr. 8/2009;
- anularea ca nelegala a Deciziei nr. 8/ 10.06.2009 emisa de Camera de Conturi a jud. Bistrita-Nasaud, in ce priveste pct. 4 si 5, respectiv pct. 4,5,8 si 9 din dispozitivul acestei decizii.
Analizand actele si lucrarile dosarului instanta retine in fapt urmatoarele:
In perioada 16 martie 2009 - 30 aprilie 2009, la sediul reclamantului Primaria comunei Livezile, s-a desfasurat activitatea de audit financiar asupra contului anual de executie pe anul 2008 de catre auditorii publici externi din cadrul Camerei de Conturi a judetului Bistrita-Nasaud, care prin raportul de audit intocmit, insotit de anexe, au constatat o serie de abateri de la legalitate si regularitate, care au determinat producerea de prejudicii, intre acestea fiind retinute la pct. 4.3.2 din raportul de audit, privind cheltuielile de personal si cheltuieli cu bunuri si servicii, faptul ca acordarea anumitor drepturi personalului a fost facuta in mod nelegal, cu incalcarea dispozitiilor legale.
Obiectiunile formulate de catre reclamanta inregistrate sub nr. 418/20.05.2009 au fost respinse iar valorificarea procesului verbal de constatare a fost emisa decizia nr. 8/10 iunie 2009, prin care se constata la pct. 4 din decizie ca personalul contractual al institutiei controlate a beneficiat in anul 2008 de mai multe sporuri salariale de baza, indemnizatii si prime acordate in baza contractului colectiv de munca, apreciate ca fiind nelegale cu motivarea ca acest contract colectiv de munca nu a fost inregistrat de directia pentru munca si protectie sociala judeteana, fiind incalcate prevederile art. 251 al.1 si al.3 din Legea nr. 130/1996 privind contractele colective de munca. Prin decizie se stabileste ca aferent anului 2007 s-au efectuat plati nelegale in suma de 173.557 din care: suma neta de 127.767 lei incasata de personalul contractual; suma de 24.229 lei, impozit pe venit si contributii sociale datorate de asigurati si suma de 21.561 lei, contributii ale angajatorului catre bugetele publice. Aferent anului 2008 se retine ca au fost efectuate plati nelegale de 164.765 lei, din care: 115.986 lei sume nete incasate de personalul contractual, suma de 26.234 lei impozit de venit si contributii sociale, datorate de asigurati, suma de 24.063 lei, contributii catre bugetele publice datorate de angajator.
Urmare acestor constatari, prin pct. 4 din dispozitivul deciziei nr.8/ 10 iunie 2009, se dispune recalcularea drepturilor salariale pentru anii 2007 si 2008 acordate personalului contractual al Primariei comunei Livezile prin eliminarea sporurilor, primelor, indemnizatiilor acordate in baza contractului colectiv de munca stabilirea diferentelor de sume nete incasate necuvenit de salariati si a platilor nelegale efectuate catre bugetele publice si inregistrarea lor in evidenta contabila. La pct. 8 si 9 din dispozitivul deciziei se dispune stabilirea intinderii prejudiciilor produse bugetului institutiei prin platile nelegale efectuate si asigurarea masurilor de recuperare de la persoanele raspunzatoare precum si efectuarea regularizarilor cu bugetele publice pentru platile efectuate fara temei legal.
La pct. 5 din decizia nr. 8/10 iunie 2009 emisa de directorul Camerei de Conturi Bistrita-Nasaud se retine ca din verificarea cheltuielilor de personal pentru anul 2008 s-a constatat ca functionarii publici din cadrul Primariei comunei Livezile au beneficiat in baza acordului colectiv de munca de mai multe sporuri, prime si indemnizatii fiind incalcate dispozitiile art. 72 al. 1 din Legea nr. 188/1999, republicata privind statutul functionarilor publici in care sunt reglementate conditiile in care autoritatile si institutiile publice pot incheia acorduri cu sindicatele reprezentative ale functionarilor publici sau cu reprezentantii acestora pentru: a) constituirea si folosirea fondurilor destinate imbunatatirii conditiilor la locul de munca; b) sanatatea si securitatea muncii; c)programul zilnic de lucru; d) perfectionarea profesionala si e) alte masuri decat cele prevazute de lege.
Prin decizie se retine ca drepturile acordate functionarilor publici nu se incadreaza in masurile precizate la art. 72 al. 1 din Legea nr. 188/1999, iar in al doilea faptul ca acordul colectiv de munca nu a fost inregistrat la directia de munca si protectie judeteana,incalcandu-se prevederile art. 25 al. 1 si al. 3 din Legea nr. 130/1996.
Au fost stabilite ca fiind plati nelegale, la acest capitol:
- aferent anului 2007, suma totala de 82.966 lei din care: 56.198 lei sume nete incasate de functionarii publici, suma de 14.149 lei impozit pe venit si contributii sociale datorate de asigurati; suma de 12.619 lei contributii datorate si platite de angajator.
- aferent anului 2008, au fost stabilite ca fiind plati nelegale suma totala de 135.383 lei, din care: suma de 90.320 lei, venituri nete ale functionarilor publici, suma de 24.184 lei impozit pe venit si contributii datorate de asigurati si suma de 22.173 lei contributii datorate de asigurator.
Urmare acestor constatari prin pct. 5 din dispozitivul deciziei se stabileste recalcularea drepturilor salariale acordate functionarilor publici prin eliminarea sporurilor, primelor si indemnizatiilor acordate in baza acordului colectiv de munca, stabilirea diferentelor de sume nete incasate necuvenit si a platilor nelegale efectuate catre bugetele publice si inregistrarea lor in evidenta contabila, cu aplicarea pct. 8 si 9 din dispozitivul deciziei.
Impotriva mentiunilor cuprinse la pct. 4 si 5, respectiv punctele 4), 5), 8) si 9) din dispozitivul deciziei reclamanta Primaria comunei Livezile, a formulat contestatie in care s-au invocat in esenta argumentele reluate in motivarea prezentei actiuni.
Prin Incheierea nr. VI.19 din 18.08.2009, Comisia de solutionare a contestatiilor din cadrul Curtii de Conturi a Romaniei se dispune respingerea contestatiei formulate de Primaria comunei Livezile, impotriva deciziei nr. 8/10 iunie 2009, completand temeiurile de drept invocate in decizia contestata cu alte dispozitii legale si anume : art.12, al.1 din Legea nr. 130/1996, prevederile O.G. nr. 6/2007, respectiv ale OG nr. 10/2008.
In analiza legalitatii si temeiniciei deciziei nr.8/2006, respectiv a incheierii nr.VI.19/2009 emise de intimate, instanta retine ca prin Hotararea Consiliului Local nr. 34 din 27 octombrie 2006, a fost aprobat contractul colectiv de munca incheiat intre Primaria comunei Livezile si personalul contractual angajat al institutiei, aferent anului 2007.
Potrivit alin.3 art.1 din hotarare se ia act de faptul ca partile contractante din contractul colectiv de munca, au stabilit prelungirea valabilitatii acestuia, in situatia in care nici o parte nu denunta contractul in termen de 30 zile de la expirarea perioadei de un an, pana la incheierea unui nou contract colectiv de munca, dar nu mai mult de 12 luni.
De asemenea, prin Hotararea Consiliului Local Livezile nr. 33 din 27 octombrie 2006, a fost aprobat Acordul colectiv de munca privind raporturile de serviciu ale functionarilor publici din aparatul propriu de specialitate al Consiliului local pentru anul 2007, cuprinzand in al.3 art.1 din hotarare, aceleasi mentiuni privind prelungirea valabilitatii acestuia, ca si in cazul contractului colectiv de munca.
Din continutul acestora, instanta retine ca partile au negociat pentru anul 2007, drepturile si obligatiile corelative ale partilor sub aspectul raporturilor de munca, respectiv a raporturilor de serviciu si au stabilit ca, in situatia nedenuntarii lor, sa se pastreze in aceeasi forma si in acelasi continut si pentru perioada urmatoare de 12 luni, respectiv pentru intreg anul 2008.
Asa fiind, nu poate fi retinuta sustinerea intimatei in sensul ca nu au fost respectate prevederile art. 2 al. 2 din Legea nr. 130/1996 si ca prelungirea valabilitatii contractului/acordului colectiv de munca pentru anul 2008 nu a mai avut loc, cu consecinta constatarii acordarii drepturilor banesti catre personalul contractual/functionari publici, in afara cadrului legal aratat.
Cu privire la contractul colectiv de munca negociat de personalul contractual din cadrul aparatului de specialitate al Primarului si din cadrul serviciilor publice aflate sub autoritatea Consiliului local cu aceasta autoritate, in temeiul dispozitiilor art. 22 si urm din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca, art. 236 si urm din Codul muncii, se retine ca acest act a fost aprobat prin hotararea Consiliului local Livezile nr. 34 din 27 octombrie 2006.
De asemenea, in ce priveste acordul colectiv privind raporturile de serviciu incheiat intre functionarii publici din aparatul de specialitate al primarului si Consiliul local, in temeiul art. 61 din Legii nr. 188/1999, acest acord a fost aprobat prin hotararea Consiliului local Livezile nr. 33 din 27 octombrie 2006.
Aceste doua hotarari ale Consiliului local au fost inaintate Institutiei Prefectului judetului Bistrita-Nasaud cu adresa nr. 11 din 30 octombrie 2006 spre a fi supuse controlului de legalitate in conformitate cu prevederile Legii 215/2001, care nu a solicitat reavalizarea lor si nu a promovat actiune in anularea lor.
Urmare controlului de legalitate efectuat de Institutia Prefectului Bistrita-Nasaud, prin dispozitiile Primarului comunei Livezile nr. 184/2007 si nr. 280/2008 au fost puse in executare HCL Livezile nr. 33 si respectiv nr. 34/2006.
Nu se poate retine drept temei de nelegalitate al hotararilor emise de Consiliul local Livezile, faptul ca acestea nu au fost inregistrate la Directia pentru munca si protectie sociala judeteana, deoarece o asemenea masura asigura realizarea unui regim de evidenta si publicitate a acordurilor/contractelor colective de munca, dar in niciun caz, lipsa acestei inregistrari nu aduce atingere efectelor juridice intre partile semnatare, si nu este o conditie de valabilitate a unor asemenea acte. Referitor la acordurile colective de munca incheiate intre functionarii publici si institutiile cu care acestia se afla in raporturi de serviciu, prevederile speciale instituite prin H.G. nr. 833/2007 nu prevad o asemenea formalitate.
Referitor la natura sporurilor, primelor sau indemnizatiilor stabilite prin acordul/contractul colectiv de munca, aprobate prin hotararile aratate si apreciate ca fiind nelegal acordate, instanta retine ca negocierea clauzelor acestor acte a avut loc anterior intrarii in vigoare a OG nr. 6/2007 si a OG nr. 10/30 ianuarie 2008 acte normative prin care s-au adus limitari si precizari privind nivelul salariilor de baza si a altor drepturi ale personalului bugetar. De aceea analiza legalitatii sporurilor si indemnizatiilor stabilite prin acordul/contractul colectiv de munca, nu poate avea loc prin prisma dispozitiilor instituite de aceste reglementari ulterioare, decat eventual, de la data intrarii lor in vigoare, ceea ce insa organele de control si reglementare ale intimatei nu au facut.
De aceea, instanta apreciaza ca negocierea si inscrierea in acordul/ contractul colectiv de munca incheiate de functionarii publici/personalul contractual din cadrul aparatului de specialitate al primarului, respectiv unitatile subordonate consiliului local, a drepturilor salariale de natura sporurilor, primelor indemnizatiilor respective s-a facut in scopul declarat prin incheierea acestor acte, acela de a asigura in conditii de legalitate prestarea unor serviciu public stabil, profesionist, eficient si impartial, in interesul cetatenilor, acestea reprezentand masuri destinate imbunatatirii conditiilor la locul de munca, pentru asigurarea sanatatii si securitatii muncii si a perfectionarii profesionale.
In concluzie, instanta apreciaza ca sumele achitate functionarilor publici/personalului contractual nu reprezinta cheltuieli din bugetul local ce nu intrunesc conditii legale si prin urmare nu reprezinta un prejudiciu, in sensul dispozitiilor Legii nr. 273/2006, cu modificarile ulterioare privind finantele publice locale, motiv pentru care actiunea reclamantului a fost apreciata ca fiind intemeiata si facand aplicarea dispozitiilor cuprinse in legea nr. 94/1992, respectiv Legea nr. 554/2004 urmeaza a fi admisa conform dispozitivului prezentei hotarari.
Referitor la natura sporurilor, primelor sau indemnizatiilor stabilite prin acordul/contractul colectiv de munca, aprobate prin hotararile aratate si apreciate ca fiind nelegal acordate, instanta retine ca negocierea clauzelor acestor acte a avut loc anterior intrarii in vigoare a OG nr. 6/2007 si a OG nr. 10/30 ianuarie 2008 acte normative prin care s-au adus limitari si precizari privind nivelul salariilor de baza si a altor drepturi ale personalului bugetar. De aceea analiza legalitatii sporurilor si indemnizatiilor stabilite prin acordul/contractul colectiv de munca, nu poate avea loc prin prisma dispozitiilor instituite de aceste reglementari ulterioare, decat eventual, de la data intrarii lor in vigoare, ceea ce insa organele de control si reglementare ale intimatei nu au facut.
(Trib. Bistrita-Nasaud, s. com., de cont. adm. si fisc., sent. nr. 107/CA/31 martie 2010, nepublicata)
Prin actiunea in contencios administrativ reclamantii Comuna Livezile, prin primar si Consiliul local al comunei Livezile, au chemat in judecata pe paratii: 1) Curtea de Conturi a Romaniei si 2) Camera de Conturi a judetului Bistrita-Nasaud, solicitand instantei ca prin hotararea ce se va pronunta in cauza sa se dispuna:
- anularea ca nelegala a incheierii nr. VI.19 din 18.08.2009 emisa de Curtea de Conturi a Romaniei si admiterea contestatiei sale impotriva Deciziei nr. 8/2009;
- anularea ca nelegala a Deciziei nr. 8/ 10.06.2009 emisa de Camera de Conturi a jud. Bistrita-Nasaud, in ce priveste pct. 4 si 5, respectiv pct. 4,5,8 si 9 din dispozitivul acestei decizii.
Analizand actele si lucrarile dosarului instanta retine in fapt urmatoarele:
In perioada 16 martie 2009 - 30 aprilie 2009, la sediul reclamantului Primaria comunei Livezile, s-a desfasurat activitatea de audit financiar asupra contului anual de executie pe anul 2008 de catre auditorii publici externi din cadrul Camerei de Conturi a judetului Bistrita-Nasaud, care prin raportul de audit intocmit, insotit de anexe, au constatat o serie de abateri de la legalitate si regularitate, care au determinat producerea de prejudicii, intre acestea fiind retinute la pct. 4.3.2 din raportul de audit, privind cheltuielile de personal si cheltuieli cu bunuri si servicii, faptul ca acordarea anumitor drepturi personalului a fost facuta in mod nelegal, cu incalcarea dispozitiilor legale.
Obiectiunile formulate de catre reclamanta inregistrate sub nr. 418/20.05.2009 au fost respinse iar valorificarea procesului verbal de constatare a fost emisa decizia nr. 8/10 iunie 2009, prin care se constata la pct. 4 din decizie ca personalul contractual al institutiei controlate a beneficiat in anul 2008 de mai multe sporuri salariale de baza, indemnizatii si prime acordate in baza contractului colectiv de munca, apreciate ca fiind nelegale cu motivarea ca acest contract colectiv de munca nu a fost inregistrat de directia pentru munca si protectie sociala judeteana, fiind incalcate prevederile art. 251 al.1 si al.3 din Legea nr. 130/1996 privind contractele colective de munca. Prin decizie se stabileste ca aferent anului 2007 s-au efectuat plati nelegale in suma de 173.557 din care: suma neta de 127.767 lei incasata de personalul contractual; suma de 24.229 lei, impozit pe venit si contributii sociale datorate de asigurati si suma de 21.561 lei, contributii ale angajatorului catre bugetele publice. Aferent anului 2008 se retine ca au fost efectuate plati nelegale de 164.765 lei, din care: 115.986 lei sume nete incasate de personalul contractual, suma de 26.234 lei impozit de venit si contributii sociale, datorate de asigurati, suma de 24.063 lei, contributii catre bugetele publice datorate de angajator.
Urmare acestor constatari, prin pct. 4 din dispozitivul deciziei nr.8/ 10 iunie 2009, se dispune recalcularea drepturilor salariale pentru anii 2007 si 2008 acordate personalului contractual al Primariei comunei Livezile prin eliminarea sporurilor, primelor, indemnizatiilor acordate in baza contractului colectiv de munca stabilirea diferentelor de sume nete incasate necuvenit de salariati si a platilor nelegale efectuate catre bugetele publice si inregistrarea lor in evidenta contabila. La pct. 8 si 9 din dispozitivul deciziei se dispune stabilirea intinderii prejudiciilor produse bugetului institutiei prin platile nelegale efectuate si asigurarea masurilor de recuperare de la persoanele raspunzatoare precum si efectuarea regularizarilor cu bugetele publice pentru platile efectuate fara temei legal.
La pct. 5 din decizia nr. 8/10 iunie 2009 emisa de directorul Camerei de Conturi Bistrita-Nasaud se retine ca din verificarea cheltuielilor de personal pentru anul 2008 s-a constatat ca functionarii publici din cadrul Primariei comunei Livezile au beneficiat in baza acordului colectiv de munca de mai multe sporuri, prime si indemnizatii fiind incalcate dispozitiile art. 72 al. 1 din Legea nr. 188/1999, republicata privind statutul functionarilor publici in care sunt reglementate conditiile in care autoritatile si institutiile publice pot incheia acorduri cu sindicatele reprezentative ale functionarilor publici sau cu reprezentantii acestora pentru: a) constituirea si folosirea fondurilor destinate imbunatatirii conditiilor la locul de munca; b) sanatatea si securitatea muncii; c)programul zilnic de lucru; d) perfectionarea profesionala si e) alte masuri decat cele prevazute de lege.
Prin decizie se retine ca drepturile acordate functionarilor publici nu se incadreaza in masurile precizate la art. 72 al. 1 din Legea nr. 188/1999, iar in al doilea faptul ca acordul colectiv de munca nu a fost inregistrat la directia de munca si protectie judeteana,incalcandu-se prevederile art. 25 al. 1 si al. 3 din Legea nr. 130/1996.
Au fost stabilite ca fiind plati nelegale, la acest capitol:
- aferent anului 2007, suma totala de 82.966 lei din care: 56.198 lei sume nete incasate de functionarii publici, suma de 14.149 lei impozit pe venit si contributii sociale datorate de asigurati; suma de 12.619 lei contributii datorate si platite de angajator.
- aferent anului 2008, au fost stabilite ca fiind plati nelegale suma totala de 135.383 lei, din care: suma de 90.320 lei, venituri nete ale functionarilor publici, suma de 24.184 lei impozit pe venit si contributii datorate de asigurati si suma de 22.173 lei contributii datorate de asigurator.
Urmare acestor constatari prin pct. 5 din dispozitivul deciziei se stabileste recalcularea drepturilor salariale acordate functionarilor publici prin eliminarea sporurilor, primelor si indemnizatiilor acordate in baza acordului colectiv de munca, stabilirea diferentelor de sume nete incasate necuvenit si a platilor nelegale efectuate catre bugetele publice si inregistrarea lor in evidenta contabila, cu aplicarea pct. 8 si 9 din dispozitivul deciziei.
Impotriva mentiunilor cuprinse la pct. 4 si 5, respectiv punctele 4), 5), 8) si 9) din dispozitivul deciziei reclamanta Primaria comunei Livezile, a formulat contestatie in care s-au invocat in esenta argumentele reluate in motivarea prezentei actiuni.
Prin Incheierea nr. VI.19 din 18.08.2009, Comisia de solutionare a contestatiilor din cadrul Curtii de Conturi a Romaniei se dispune respingerea contestatiei formulate de Primaria comunei Livezile, impotriva deciziei nr. 8/10 iunie 2009, completand temeiurile de drept invocate in decizia contestata cu alte dispozitii legale si anume : art.12, al.1 din Legea nr. 130/1996, prevederile O.G. nr. 6/2007, respectiv ale OG nr. 10/2008.
In analiza legalitatii si temeiniciei deciziei nr.8/2006, respectiv a incheierii nr.VI.19/2009 emise de intimate, instanta retine ca prin Hotararea Consiliului Local nr. 34 din 27 octombrie 2006, a fost aprobat contractul colectiv de munca incheiat intre Primaria comunei Livezile si personalul contractual angajat al institutiei, aferent anului 2007.
Potrivit alin.3 art.1 din hotarare se ia act de faptul ca partile contractante din contractul colectiv de munca, au stabilit prelungirea valabilitatii acestuia, in situatia in care nici o parte nu denunta contractul in termen de 30 zile de la expirarea perioadei de un an, pana la incheierea unui nou contract colectiv de munca, dar nu mai mult de 12 luni.
De asemenea, prin Hotararea Consiliului Local Livezile nr. 33 din 27 octombrie 2006, a fost aprobat Acordul colectiv de munca privind raporturile de serviciu ale functionarilor publici din aparatul propriu de specialitate al Consiliului local pentru anul 2007, cuprinzand in al.3 art.1 din hotarare, aceleasi mentiuni privind prelungirea valabilitatii acestuia, ca si in cazul contractului colectiv de munca.
Din continutul acestora, instanta retine ca partile au negociat pentru anul 2007, drepturile si obligatiile corelative ale partilor sub aspectul raporturilor de munca, respectiv a raporturilor de serviciu si au stabilit ca, in situatia nedenuntarii lor, sa se pastreze in aceeasi forma si in acelasi continut si pentru perioada urmatoare de 12 luni, respectiv pentru intreg anul 2008.
Asa fiind, nu poate fi retinuta sustinerea intimatei in sensul ca nu au fost respectate prevederile art. 2 al. 2 din Legea nr. 130/1996 si ca prelungirea valabilitatii contractului/acordului colectiv de munca pentru anul 2008 nu a mai avut loc, cu consecinta constatarii acordarii drepturilor banesti catre personalul contractual/functionari publici, in afara cadrului legal aratat.
Cu privire la contractul colectiv de munca negociat de personalul contractual din cadrul aparatului de specialitate al Primarului si din cadrul serviciilor publice aflate sub autoritatea Consiliului local cu aceasta autoritate, in temeiul dispozitiilor art. 22 si urm din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca, art. 236 si urm din Codul muncii, se retine ca acest act a fost aprobat prin hotararea Consiliului local Livezile nr. 34 din 27 octombrie 2006.
De asemenea, in ce priveste acordul colectiv privind raporturile de serviciu incheiat intre functionarii publici din aparatul de specialitate al primarului si Consiliul local, in temeiul art. 61 din Legii nr. 188/1999, acest acord a fost aprobat prin hotararea Consiliului local Livezile nr. 33 din 27 octombrie 2006.
Aceste doua hotarari ale Consiliului local au fost inaintate Institutiei Prefectului judetului Bistrita-Nasaud cu adresa nr. 11 din 30 octombrie 2006 spre a fi supuse controlului de legalitate in conformitate cu prevederile Legii 215/2001, care nu a solicitat reavalizarea lor si nu a promovat actiune in anularea lor.
Urmare controlului de legalitate efectuat de Institutia Prefectului Bistrita-Nasaud, prin dispozitiile Primarului comunei Livezile nr. 184/2007 si nr. 280/2008 au fost puse in executare HCL Livezile nr. 33 si respectiv nr. 34/2006.
Nu se poate retine drept temei de nelegalitate al hotararilor emise de Consiliul local Livezile, faptul ca acestea nu au fost inregistrate la Directia pentru munca si protectie sociala judeteana, deoarece o asemenea masura asigura realizarea unui regim de evidenta si publicitate a acordurilor/contractelor colective de munca, dar in niciun caz, lipsa acestei inregistrari nu aduce atingere efectelor juridice intre partile semnatare, si nu este o conditie de valabilitate a unor asemenea acte. Referitor la acordurile colective de munca incheiate intre functionarii publici si institutiile cu care acestia se afla in raporturi de serviciu, prevederile speciale instituite prin H.G. nr. 833/2007 nu prevad o asemenea formalitate.
Referitor la natura sporurilor, primelor sau indemnizatiilor stabilite prin acordul/contractul colectiv de munca, aprobate prin hotararile aratate si apreciate ca fiind nelegal acordate, instanta retine ca negocierea clauzelor acestor acte a avut loc anterior intrarii in vigoare a OG nr. 6/2007 si a OG nr. 10/30 ianuarie 2008 acte normative prin care s-au adus limitari si precizari privind nivelul salariilor de baza si a altor drepturi ale personalului bugetar. De aceea analiza legalitatii sporurilor si indemnizatiilor stabilite prin acordul/contractul colectiv de munca, nu poate avea loc prin prisma dispozitiilor instituite de aceste reglementari ulterioare, decat eventual, de la data intrarii lor in vigoare, ceea ce insa organele de control si reglementare ale intimatei nu au facut.
De aceea, instanta apreciaza ca negocierea si inscrierea in acordul/ contractul colectiv de munca incheiate de functionarii publici/personalul contractual din cadrul aparatului de specialitate al primarului, respectiv unitatile subordonate consiliului local, a drepturilor salariale de natura sporurilor, primelor indemnizatiilor respective s-a facut in scopul declarat prin incheierea acestor acte, acela de a asigura in conditii de legalitate prestarea unor serviciu public stabil, profesionist, eficient si impartial, in interesul cetatenilor, acestea reprezentand masuri destinate imbunatatirii conditiilor la locul de munca, pentru asigurarea sanatatii si securitatii muncii si a perfectionarii profesionale.
In concluzie, instanta apreciaza ca sumele achitate functionarilor publici/personalului contractual nu reprezinta cheltuieli din bugetul local ce nu intrunesc conditii legale si prin urmare nu reprezinta un prejudiciu, in sensul dispozitiilor Legii nr. 273/2006, cu modificarile ulterioare privind finantele publice locale, motiv pentru care actiunea reclamantului a fost apreciata ca fiind intemeiata si facand aplicarea dispozitiilor cuprinse in legea nr. 94/1992, respectiv Legea nr. 554/2004 urmeaza a fi admisa conform dispozitivului prezentei hotarari.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Acte ale autoritatilor publice
SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014
