Programare consultatie online avocat
InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Braila

PROPRIETATE PRIVATA. TRECEREA UNOR IMOBILE CU DESTINATIA DE LOCUINTA SOCIALA DIN PROPRIETATE JURIDICA IN PROPIETATEA PRIVATA A C.L.M. BRAILA

(Sentinta comerciala nr. 129/Fca din data de 19.10.2006 pronuntata de Tribunalul Braila)

Domeniu Proprietate privata | Dosare Tribunalul Braila | Jurisprudenta Tribunalul Braila

PROPRIETATE PRIVATA. TRECEREA UNOR IMOBILE CU DESTINATIA DE LOCUINTA SOCIALA DIN PROPRIETATE JURIDICA IN PROPIETATEA PRIVATA A C.L.M. BRAILA

Prin cererea inregistrata la aceasta instanta sub nr.914/C+C/2006 reclamantul Prefectul Judetului Braila, Nicolae Mitroi, cu sediul in Braila Piata Independentei nr.1, in baza dispozitiilor art.3 al.1 din Legea nr.554/2004 privind contenciosul administrativ si dispozitiile art.26 din Legea nr.340/2004 modificata prin OUG nr.179/2005 a chemat in judecata pe paratul Consiliul Local al Municipiului Braila pentru a se dispune anularea ca nelegala a Hotararii nr.72/31.03.2006 care prevede trecerea din domeniul public in domeniul privat al Municipiului Braila a apartamentelor situate in blocurile  B 26 si B 34 din Municipiul Braila, ansamblul Buzaului.
In motivarea actiunii s-a aratat ca apartamentele ce fac obiectul Hotararii nr.72/31.03.2006 adoptata de catre Consiliul Local al Municipiului Braila, au o destinatie speciala, aceea de locuinta sociala, fiind inventariate ca atare prin Hotararea Guvernului Romaniei nr.363/2002 si potrivit prevederilor art.39 si art.47 din Legea locuintei nr.114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, apartin domeniului public al  unitatilor administrativ-teritoriale si nu pot fi vandute.
Reclamantul a mai aratat ca chiriasii apartamentelor nu intrunesc conditiile prevazute de art.42 din Legea nr.114/1996 pentru a beneficia de locuinte sociale, deci nu le pot cumpara.
Cu adresa nr.2710/18.04.2006, reclamanta a solicitat revocarea  H.C.L.M. nr.72/2006, insa nu s-a ajuns la un rezultat pozitiv.
In drept, reclamanta si-a intemeiat cererea pe dispozitiile  art.26, art.26/1 din Legea nr.340/2004 privind institutia prefectului, modificata si completata prin OUG nr.179/2005 si Legea nr.181/2006, art.3 alin.(1) coroborat cu art.11  din Legea nr.554/2004 a contenciosului administrativ.
In probatiune a depus acte:
-H.C.L.M. nr.72/31.03.2006, actele care au stat la baza adoptarii ei;
- Adresa Institutiei Prefectului judetului Braila nr.2710/18.04.2006 de revocare a H.C.L.M. nr.72/31.03.2006, ce constituie procedura prealabila.
Prin intampinare paratul  Consiliul Local Municipal Braila a solicitat respingerea actiunii ca nefondata deoarece reclamantul nu a precizat in ce consta nelegalitatea hotararii atacate.
Trecerea din domeniul public  in domeniul privat al Municipiului Braila a apartamentelor situate in Bl B.26 si B 34 Ansamblul  Buzaului s-a facut in conformitate cu Legea nr.195/2006 si Legea nr.213/1998, acestea fiind construite din fonduri proprii ale bugetului local al Municipiului Braila.
Prin H.C.L.M. Braila nr.68/17.07.1996 a fost aprobat Bugetul de venituri si cheltuieli pe anul 1996 si pentru "serviciile de dezvoltare publica si locuinte" s-a precizat ca cheltuielile urmeaza a fi suportate din fonduri proprii ale bugetului local (capitol bugetar 63.02).
Cele doua blocuri fiind cuprinse in lista de investitii a RA Aptercol Braila care avea in obiectivul de activitate si "constructii".
Prin H.C.L.M. nr.15/29.01.1999 s-a hotarat "trecerea celor doua blocuri B 26 si B 34 din Ansamblul Buzaului cu 84 apartamente din administrarea RA Aptercol Braila in administrarea  Directiilor Serviciilor Publice Braila care a continuat investitia din fonduri ale bugetului local, obtinut din vanzarea spatiilor comerciale, in baza Legii nr.505/1998.
A mai precizat paratul ca numai locuintele sociale realizate potrivit Legii nr.114/1996 nu pot fi vandute, dar apartamentele din Bl B.26 si B 34 nu au fost realizate sub incidenta Legii nr.114/1996 ci anterior acesteia si deci nu i se aplica dispozitiile art.39 si 47 din aceasta lege,  nefiind construite cu sprijinul statului conform art.50 alin.2.
Parata a mai aratat ca asemenea hotarari de trecere din proprietatea publica in proprietatea privata a unor locuinte au mai existat iar prefectul nu le-a atacat. Exemplu H.C.L.M. nr.100/2000, nr.115/2001, nr.139/2002, nr.218/2002.
Cat priveste sustinerea reclamantului ca in prezent chiriasii acestor apartamente nu indeplinesc conditiile pentru o locuinta sociala, paratul a precizat ca acest aspect nu face obiectul hotararii atacate in contencios administrativ.
In probatiune paratul a depus actele la care a facut referire.
A mai solicitat paratul Consiliul Local Municipal Braila sa fie introdus in cauza in calitate de parat Primarul ca reprezentant al Consiliului, dar reclamantul a mentionat ca nu intelege sa se judece cu primarul ci cu Consiliul Local Municipal, prin reprezentantii sai legali.
Pentru acest motiv, avand in vedere principiul disponibilitatii in procesul civil, in sensul ca reclamantul are latitudinea de a chema in judecata pe cine considera necesar fara a i se putea impune persoana pe care  sa o cheme in judecata in calitate de parat, instanta a respins cererea asa cum a fost formulata.
Procedand la examinarea actiunii reclamantului prin prisma sustinerilor partilor si in lumina intregului material probatoriu administrat in cauza, instanta constata ca este nefondata pentru urmatoarele considerente:
Prin Hotararea C.L.M. Braila nr.72/31.03.2006 la art.1 s-a dispus trecerea din domeniul public in domeniul privat  al municipiului Braila a apartamentelor situate in Braila Bl.B.26 si Bl. B 34 din Ansamblul Buzaului impreuna cu terenul aferent acestora, in vederea vanzarii, cu exceptia apartamentelor din anexa, care face parte integranta din hotarare.
La art.2 s-a stabilit ca pretul de vanzare sa fie determinat prin evaluare efectuata la un expert atestat  ANEVAR, care va fi platit de chiriasul solicitant al apartamentului.
S-a mai hotarat la art.2 al.3 ca sumele rezultate se fac venit la bugetul local si vor fi utilizate pentru construirea de locuinte sociale.
Hotararea a fost emisa la initiativa Primarului Municipiului Braila avand in vedere raportul comun al Directiei Finantelor Publice Locale si Serviciului Juridic Contencios intervenit la cererea inregistrata la CLM Braila sub nr.23936/11.07.2005 a Asociatiei de Locatari nr.640 Braila care a solicitat in numele membrilor sai aprobarea cumpararii apartamentelor din Bl B26 si B34.
Analizand situatia juridica a celor doua imobile, instanta retine ca blocurile B 26 si B 34 din Ansamblul Buzaului au fost construite de catre Consiliul Local al Municipiului Braila din fonduri proprii ale bugetului local conform HCLM Braila nr.68/17.07.1996 prin care s-a aprobat Bugetul de venituri si cheltuieli pe anul 1996 care cuprinde si cheltuieli pentru "serviciile de dezvoltare publica si locuinte".
Se retine de catre instanta ca aceste blocuri au fost cuprinse in 1996, inainte de intrarea in vigoare a Legii nr.114/1996 in lista de investitii a RA Aptercol Braila deoarece aceasta  avea in obiectul de activitate si realizarea de constructii.
Initial, constructia locuintelor a fost determinata de necesitatea  asigurarii unor spatii de locuit corespunzatoare familiilor ale caror locuinte au fost afectate  de executarea lucrarilor la Canalul Colector General Ape Uzate din Municipiul Braila, lucrari care erau afecte tot de  RA Aptercol.
De aici decurge si caracterul "social" al locuintelor la acea data.
Intrucat RA Aptercol nu a finalizat executia prin HCLM Braila nr.15/29.01.1999 s-au trecut cele doua blocuri in administrarea Directiei Serviciilor Publice  din cadrul Consiliului Local al municipiului Braila (directie cu personalitate juridica) care a continuat investitia cu fondurile obtinute la bugetul local din vanzarea spatiilor comerciale in baza Legii nr.505/1998, conform HCLM nr.55/1999, nr.72/2000, nr.78/2001 si nr.204/2004.
Cum aceste fapte sunt dovedite cu acte si nu sunt contestate de catre reclamanta, instanta retine ca intr-adevar cele doua blocuri de locuinte au fost construite cu fondurile proprii ale paratului si nu cu transfer de fonduri cu destinatia de locuinte sociale de la bugetul de stat, conform art.50 al.2 din Legea nr.114/1996 republicata.
Cum in perioada realizarii investitiei la blocurile B 26 si B 34 a intrat in vigoare Legea nr.213/1998 care in anexa 1 "Lista cuprinzand unele bunuri care alcatuiesc domeniul public al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale" la art.III prevede ca: Domeniul public al municipiului este alcatuit printre alte bunuri si din "locuintele sociale".
In baza acestei legi,  blocurile B 26 si B 34 au fost inventariate prin HGR nr.363/2002 ca locuinte cu destinatie speciala "locuinte sociale"  administrate de DSP Braila, ca facand parte din domeniul public.
Ulterior, prin UG nr.81/2003 s-a efectuat reevaluarea si amortizarea activelor fixe aflate in patrimoniul institutiilor publice. Aceasta Ordonanta a Guvernului a fost completata cu Ordinul Ministrului Finantelor Publice  nr.1487/30.10.2003 prin care s-au aprobat Normele Metodologice privind reevaluarea si amortizarea activelor patrimoniale ale persoanelor juridice fara scop patrimonial, adoptarea unei hotarari privind trecerea din domeniul public in domeniul privat al Municipiului Braila a Bl B 26 si Bl B 34 situate in municipiul Braila, Ansamblul Buzaului.
Asa fiind, se constata de catre instanta ca cele doua blocuri de locuinte au fost construite initial in 1996 ca investitii in domeniul privat al paratului, au fost inregistrate in domeniul public in baza legii in anul 2002,  dar ulterior in anul 2003 s-a emis Ordinul M.F. de evaluare in scopul trecerii in domeniul privat.
De altfel, doua apartamente din aceste blocuri au fost trecute in domeniul privat prin HCLM nr.129/29.11.2000 si respectiv nr.193/27.08.2004 si au fost donate in proprietatea unor persoane fizice care au avut merite deosebite, fara ca reclamantul sa atace in justitie hotararile respective.
Faptul ca in blocurile respective exista si apartamente proprietate privata a persoanelor fizice este un motiv in plus pentru a se trece apartamentele din proprietate publica in proprietate privata, astfel incat sa nu mai coexiste apartamente cu regim juridic mixt in scopul unei mai bune administrari si intretineri a acestora (inclusiv a partilor comune).
Ca tare, paratul a procedat legal, in conformitate cu dispozitiile  art.10 alin.1 si 2 din Legea nr.213/1998 potrivit cu care trecerea din domeniul public in cel privat se face prin hotarare a Consiliului local daca prin  Constitutie sau prin lege nu se dispune altfel.
Ori, in speta, nici Constitutia, nici Legea nr.114/1996 nu prevede  ca locuintele sociale nu pot fi trecute din proprietate publica in proprietate privata, cu consecinta pierderii destinatiei "sociale", in scopul vanzarii.
A interpreta in sensul opus dispozitiile legale inseamna a institui un drept de proprietate publica perpetuu asupra unor bunuri (constructii) care nu fac parte exclusiv din proprietate publica.
Referitor la persoanele carora urmeaza a fi vandute aceste locuinte sau daca actualii chiriasi indeplinesc cerintele art.42 si 48 din Legea nr.114/1996 instanta retine ca aceste aspecte nu vizeaza Hotararea nr.72/31.03.2006 si ca atare exced obiectului cauzei.
Referitor la dispozitia din art.2 al.3 din hotararea atacata conform cu care  "sumele rezultate din vanzare, se fac venit la bugetul local si  vor fi utilizate pentru construirea de locuinte sociale" instanta constata ca este legala, operand o "inlocuire" a locuintelor sociale cu unele noi,  care vor satisface cererile altor familii decat cele din blocurile deja construite.
In consecinta, pentru considerentele mai sus  expuse, retinand ca Hotararea CLM nr.72/31.03.2006 este legala, urmeaza a respinge ca nefondata actiunea reclamatului.

Sentinta civila nr.129/Fca/19 octombrie 2006 pronuntata de Tribunalul Braila - Sectia Comerciala si de Contencios Administrativ si Fiscal in dosarul nr.914/c+c/2006 ramasa irevocabila prin respingerea recursului prin decizia nr.5/R/2007 pronuntata de Curtea de Apel Galati - Sectia Comerciala si de Contencios Administrativ si Fiscal in dosarul nr.4756/44/2006.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Proprietate privata

Exercitarea in mod abuziv a dreptului de proprietate. Schimbare destinatie imobil. Acordul coproprietarilor - Sentinta civila nr. 265 din data de 04.06.2014
Despagubiri pentru lipsa folosintei unei suprafete de teren. - Decizie nr. 520 din data de 29.05.2012
Reconstituirea dreptului de proprietate privata - Decizie nr. 483 din data de 26.05.2011
COMPARARE DE TITLURI . ADMISIBILITATE - Decizie nr. 348 din data de 29.10.2009
Revendicare imobiliara - Sentinta civila nr. 309 din data de 26.01.2011
Revendicare imobiliara - Sentinta civila nr. 385 din data de 27.01.2011
Uzucapiune - Sentinta civila nr. 135 din data de 19.01.2011
Actiune in constatare - Sentinta civila nr. 38 din data de 12.01.2011
Uzucapiune - Sentinta civila nr. 1227 din data de 24.11.2010
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 1220 din data de 24.11.2010
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 292 din data de 28.04.2010
Uzucapiune - Sentinta civila nr. 488 din data de 03.06.2010
Uzucapiune - Sentinta civila nr. 567 din data de 23.06.2010
Modificare titlu proprietate - Sentinta civila nr. 603 din data de 26.11.2008
Granituire - Sentinta civila nr. 49 din data de 20.01.2009
Legea nr. 10/2001 pana la solutionarea notificarii formulata de antecesorii reclamantilor, instrainarea imobilelor vizate este interzisa, indiferent de modalitatea instrainarii. Instrainarea prin licitatie si adjudecare nu este exclusa de la aplicarea tex - Decizie nr. 20 din data de 22.01.2014
Admisibilitatea actiunii unei persoane in contradictoriu cu Primarul � Mun. B pentru obligarea acestuia de intrare in legalitate privind emiterea de parat a autorizatiei de constructie in conditiile legii. - Decizie nr. 3432/R din data de 25.06.2013
Succesiune. Acceptare, prin formularea cererii pentru reconstituirea dreptului de proprietate - Decizie nr. 827/R din data de 20.04.2012
Societati comerciale. Societate pe actiuni. - Decizie nr. 10/Ap din data de 05.02.2009
Societate comerciala. Societate pe actiuni. Convocare A.G.A. In aprecierea calitatii unei persoane de a cere convocarea adunarii generale nu intereseaza daca acea persoana va putea si vota in acea adunare generala persoanei. Art.119 alin.3 si art... - Decizie nr. 4/Ap din data de 22.01.2009