Plata primelor de vacanta conf. O.U.G. 146/2007
(Sentinta comerciala nr. 121 din data de 17.04.2008 pronuntata de Tribunalul Braila) Prin sentinta comerciala nr.121/Fca/17.04.2008 pronuntata de sectia comerciala si contencios administrativ a Tribunalului Braila a fost respinsa ca nefondata actiunea formulata de reclamantul G in contradictoriu cu paratul IPJ privind obligarea acestuia din urma la plata sumelor reprezentand prime de concediu aferente perioadei 2001- sept. 2002. Pentru a hotari astfel, Tribunalul Braila, ca instanta de fond, a avut in vedere urmatoarea situatie de fapt:
Reclamantul a fost politist angajat la Inspectoratului de Politie al judetului Braila pana la trecerea sa in rezerva care a avut loc in anul 2002.
Dreptul la primele de concediu pentru politisti a fost legiferat pentru prima data prin O.G. nr.38/2003 care, la art.37 alin.2 prevede "La plecarea in concediul de odihna politistul primeste o prima de concediu egala cu salariul de baza din luna anterioara plecarii in concediu. Politistul are dreptul sa solicite acordarea salariului de baza cuvenit pentru perioada de concediu, cu anticipatie. Salariul de baza si prima de concediu se platesc cumulat, cu cel putin 5 zile inaintea datei plecarii in concediu. In cazul in care concediul de odihna se efectueaza fractionat, prima de concediu si salariul de baza se acorda cu anticipatie, o singura data".
Aplicarea acestei prevederi legale a fost suspendata succesiv pana la data de 31.12.2006 prin: art.9 alin.7 din Legea nr.507/2003, art.8 alin.7 din Legea nr.511/2004 si art.5 alin.5 din Legea nr.379/2005.
Ulterior, legiuitorul a stabilit modalitatea de plata a primelor de concediu restante prin O.U.G. nr.146/2007 insa la art.1 alin.1 se prevede in mod clar sfera de aplicare a acestui act normativ, respectiv "Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza modalitatea de plata a primelor acordate cu ocazia plecarii in concediul de odihna, in baza prevederilor din actele normative a caror aplicare a fost suspendata prin legile bugetare anuale succesive si actele normative anuale de salarizare, in perioada 2001 - 2006". Totadata, la alineatul 2 ala aceluiasi articol s-au stabilit si categoriile de personal caruia ii sunt aplicabile prevederile ordonante de urgenta, conform alin.1, si anume, functionarii publici, functionarii publici cu statut special, personalul auxiliar din sistemul justitiei, membrii corpului diplomatic si consular al Romaniei, precum si alte categorii de personal care beneficiaza de prima de concediu de odihna in baza legilor speciale.
In aceste conditii, prin O.U.G. nr.146/2007 s-a reglementat modalitatea de plata a drepturilor ce reprezinta prime de concediu pentru fiecare categorie de personal in parte si separat, in functie de actele normative de salarizare a caror aplicare a fost suspendata.
De altfel, si in nota de fundamentare a acestei ordonante de urgenta se argumenteaza in acelasi mod, respectiv
Intrucat dreptul in discutie a fost instituit pentru politisti prin O.G. nr.38/2003, dupa cum se argumenteaza si in nota de fundamentare a O.U.G. nr.146/2007, rezulta ca perioada solicitata de reclamant, anii 2001-2002, nu face obiectul acestui ultim act normativ si ca atare, nu poate fi acordat nici in prezenta actiune.
In continuare, tribunalul a analizat sustinerea reclamantului referitoare la faptul ca politistii sunt functionari publici si le sunt aplicabile prevederile Legii nr.188/1999 care a introdus dreptul la primele de vacanta.
Pana la intrarea in vigoare a O.G. nr.38/2003 privind salarizarea si alte drepturi ale politistilor, acestia au fost salarizati in baza Legii nr.138/1999, modificata care prevede la art.1 "Dispozitiile prezentei legi se aplica personalului militar si civil din cadrul Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de Interne, Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului de Protectie si Paza, Serviciului de Telecomunicatii Speciale si Ministerului Justitiei", aspect cunoscut de reclamant si insusit totodata de acesta. Ori, in acest act normativ nu se stipuleaza dreptul la primele de concediu solicitate de reclamant.
Ulterior demilitarizarii polistitilor potrivit Statutului Politistului, in art.78 alin.2 din Legea nr.360/2002 se arata ca "Pana la adoptarea legii privind salarizarea politistilor acestora le sunt aplicabile dispozitiile legale referitoare la salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala". In consecinta, dreptul la prima de concediu trebuia stipulat in aceste dispozitii legale si nu in alt act normativ asa cum considera reclamantul. Este adevarat ca prin in acelasi articol, la alin.1 se prevede ca dispozitiile statutului completeaza, dupa caz, cu prevederile Legii nr.188/1999 si ale altor acte normative in vigoare insa este evident ca aceste completari vizeaza alte aspecte decat cele de salarizare pentru care exista o dispozitie speciala in alineatul urmator. De altfel, acest argument al reclamantului nu are relevanta in cauza intrucat Legea nr.360/2002 a intrat in vigoare la data de 23.08.2002 si nu retroactiveaza pentru trecut iar prin actiune drepturile solicitate sunt aferente perioadei 2001 - septembrie 2002.
Avand in vedere aceste considerente, tribunalul a apreciat ca reclamantul nu are dreptul la primele de concediu solicitate prin cererea introductiva si, pe cale de consecinta, a respins ca nefondata prezenta actiune.
(Irevocabila prin decizia nr.483/18.09.2008 a Curtii de Apel Galati)
Reclamantul a fost politist angajat la Inspectoratului de Politie al judetului Braila pana la trecerea sa in rezerva care a avut loc in anul 2002.
Dreptul la primele de concediu pentru politisti a fost legiferat pentru prima data prin O.G. nr.38/2003 care, la art.37 alin.2 prevede "La plecarea in concediul de odihna politistul primeste o prima de concediu egala cu salariul de baza din luna anterioara plecarii in concediu. Politistul are dreptul sa solicite acordarea salariului de baza cuvenit pentru perioada de concediu, cu anticipatie. Salariul de baza si prima de concediu se platesc cumulat, cu cel putin 5 zile inaintea datei plecarii in concediu. In cazul in care concediul de odihna se efectueaza fractionat, prima de concediu si salariul de baza se acorda cu anticipatie, o singura data".
Aplicarea acestei prevederi legale a fost suspendata succesiv pana la data de 31.12.2006 prin: art.9 alin.7 din Legea nr.507/2003, art.8 alin.7 din Legea nr.511/2004 si art.5 alin.5 din Legea nr.379/2005.
Ulterior, legiuitorul a stabilit modalitatea de plata a primelor de concediu restante prin O.U.G. nr.146/2007 insa la art.1 alin.1 se prevede in mod clar sfera de aplicare a acestui act normativ, respectiv "Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza modalitatea de plata a primelor acordate cu ocazia plecarii in concediul de odihna, in baza prevederilor din actele normative a caror aplicare a fost suspendata prin legile bugetare anuale succesive si actele normative anuale de salarizare, in perioada 2001 - 2006". Totadata, la alineatul 2 ala aceluiasi articol s-au stabilit si categoriile de personal caruia ii sunt aplicabile prevederile ordonante de urgenta, conform alin.1, si anume, functionarii publici, functionarii publici cu statut special, personalul auxiliar din sistemul justitiei, membrii corpului diplomatic si consular al Romaniei, precum si alte categorii de personal care beneficiaza de prima de concediu de odihna in baza legilor speciale.
In aceste conditii, prin O.U.G. nr.146/2007 s-a reglementat modalitatea de plata a drepturilor ce reprezinta prime de concediu pentru fiecare categorie de personal in parte si separat, in functie de actele normative de salarizare a caror aplicare a fost suspendata.
De altfel, si in nota de fundamentare a acestei ordonante de urgenta se argumenteaza in acelasi mod, respectiv
Intrucat dreptul in discutie a fost instituit pentru politisti prin O.G. nr.38/2003, dupa cum se argumenteaza si in nota de fundamentare a O.U.G. nr.146/2007, rezulta ca perioada solicitata de reclamant, anii 2001-2002, nu face obiectul acestui ultim act normativ si ca atare, nu poate fi acordat nici in prezenta actiune.
In continuare, tribunalul a analizat sustinerea reclamantului referitoare la faptul ca politistii sunt functionari publici si le sunt aplicabile prevederile Legii nr.188/1999 care a introdus dreptul la primele de vacanta.
Pana la intrarea in vigoare a O.G. nr.38/2003 privind salarizarea si alte drepturi ale politistilor, acestia au fost salarizati in baza Legii nr.138/1999, modificata care prevede la art.1 "Dispozitiile prezentei legi se aplica personalului militar si civil din cadrul Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de Interne, Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului de Protectie si Paza, Serviciului de Telecomunicatii Speciale si Ministerului Justitiei", aspect cunoscut de reclamant si insusit totodata de acesta. Ori, in acest act normativ nu se stipuleaza dreptul la primele de concediu solicitate de reclamant.
Ulterior demilitarizarii polistitilor potrivit Statutului Politistului, in art.78 alin.2 din Legea nr.360/2002 se arata ca "Pana la adoptarea legii privind salarizarea politistilor acestora le sunt aplicabile dispozitiile legale referitoare la salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala". In consecinta, dreptul la prima de concediu trebuia stipulat in aceste dispozitii legale si nu in alt act normativ asa cum considera reclamantul. Este adevarat ca prin in acelasi articol, la alin.1 se prevede ca dispozitiile statutului completeaza, dupa caz, cu prevederile Legii nr.188/1999 si ale altor acte normative in vigoare insa este evident ca aceste completari vizeaza alte aspecte decat cele de salarizare pentru care exista o dispozitie speciala in alineatul urmator. De altfel, acest argument al reclamantului nu are relevanta in cauza intrucat Legea nr.360/2002 a intrat in vigoare la data de 23.08.2002 si nu retroactiveaza pentru trecut iar prin actiune drepturile solicitate sunt aferente perioadei 2001 - septembrie 2002.
Avand in vedere aceste considerente, tribunalul a apreciat ca reclamantul nu are dreptul la primele de concediu solicitate prin cererea introductiva si, pe cale de consecinta, a respins ca nefondata prezenta actiune.
(Irevocabila prin decizia nr.483/18.09.2008 a Curtii de Apel Galati)
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Indemnizatii
Neacordarea indemnizatiei cuvenite presedintelui Asociatiei de proprietari - Decizie nr. 52 din data de 30.01.2014Calcularea si plata indemnizatiei de concediu de odihna acordata cadrelor didactice si didactice auxiliare din invatamantul preuniversitar pentru anul 2009 - 2010 - Sentinta civila nr. 423 din data de 20.03.2014
Scutirea de la restituirea indemniza?iei de cre?tere a copilului. Aplicabilitatea Legii nr. 126/2014. - Decizie nr. 1100 din data de 07.09.2016
Indemnizatie reparatorie. Suspendare acordare. Decizie de recuperare a sumelor incasate necuvenit. - Decizie nr. 887 din data de 08.10.2015
Realizarea de venituri incompatibile cu indemnizatia lunara pentru cresterea copilului. - Decizie nr. 4171 din data de 21.05.2014
Drepturile prevazute de Legea 284/2010 privind acordarea ajutoarelor sau indemnizatiilor prevazute la iesirea la pensie, la incetarea raporturilor de serviciu sau trecerea in rezerva nu pot fi acordate in anul 2011. - Hotarare nr. 172 din data de 16.01.2013
Acordarea indemnizatiei lunare pentru cresterea copiilor nascuti dintr-o sarcina gemelara, tripleti sau multipleti. - Hotarare nr. 4 din data de 14.01.2013
Indemnizatia reparatorie de revolutionar. Majorare 15%. - Hotarare nr. 341 din data de 11.02.2013
Indemnizatia reparatorie de revolutionar. Modalitate de calcul - Hotarare nr. 215 din data de 28.01.2013
Indemnizatie pentru cresterea copilului. Reducerea cuantumului acesteia. Legalitate. - Decizie nr. 7429 din data de 06.11.2012
Indemnizatia pentru cresterea copilului. Conditia stagiului de cotizare asimilat. - Decizie nr. 2293 din data de 13.09.2011
Indemnizatia pentru cresterea copiilor proveniti din sarcini multiple. - Decizie nr. 1211 din data de 03.11.2009
Indemnizatia de dispozitiv. Persoane indreptatite. Personal contractual din cadrul primariilor. - Decizie nr. 782 din data de 15.09.2008
Recurs - aplicarea reducerii de 25% prevazuta de Legea 118/2010 indemnizatiei de concediu aferenta anului scolar 2009-2010 - Decizie nr. 1113 din data de 20.07.2011
Recurs - aplicarea reducerii de 25% prevazuta de Legea 118/2010 indemnizatiei de concediu aferenta anului scolar 2009-2010 - Decizie nr. 1113 din data de 20.07.2011
Modalitatea de calcul a indemnizatiei pentru concediul de odihna in cazul cadrelor didactice in contextul intrarii in vigoare a legii nr. 118/2010. - Decizie nr. 1094 din data de 11.06.2011
Indemnizatia de dispozitiv reglementata de dispozitiile Legii nr. 138/1999 si ale Ordinului Ministrului de Interne nr. 275/05 iunie 2002 modificat si completat prin Ordinul Ministrului Administratiei si Internelor nr. 496/28 iulie 2003. Categoriile d... - Decizie nr. 744 din data de 06.11.2008
Indemnizatia de dispozitiv prevazuta de art. 13 din Legea nr. 138/1999 si de pct. 9.2 din Normele metodologice aprobate prin Ordinul M.I. nr. 275/2002, astfel cum a fost modificat si completat prin Ordinul M.A.I. nr. 4962003. Sfera subiectelor de dre... - Sentinta comerciala nr. 737 din data de 30.10.2008
Contencios administrativ. Drepturi salariale solicitate de functionari publici. Norma de hrana. - Decizie nr. 723 din data de 25.09.2009
Dreptul muncii. Stimulente primite de un consilier juridic din cadrul Ministerului Justitiei in perioada 2006 - 2008. Solicitarea acestora si de catre asistentii judiciari. - Decizie nr. 1105 din data de 05.12.2009
