InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Bacau

Modalitatea de calcul a indemnizatiei pentru concediul de odihna in cazul cadrelor didactice in contextul intrarii in vigoare a legii nr. 118/2010.

(Decizie nr. 1094 din data de 11.06.2011 pronuntata de Curtea de Apel Bacau)

Domeniu Indemnizatii | Dosare Curtea de Apel Bacau | Jurisprudenta Curtea de Apel Bacau


        
Prin sentinta civila nr. 456/15.03.2011 pronuntata de Tribunalul Bacau in dosarul 8980/110/2010 a fost respinsa exceptia privind lipsa calitatii procesuale pasive a Consiliului Local Bacau, a fost admisa in parte actiunea formulata de reclamantii  T.M.,  H.M. prin reprezentantul Sindicatul Liber din Invatamantul Judetului Bacau in contradictoriu cu paratii Gradinita cu Program Normal Spiru Haret, Consiliul Local Bacau si  Municipiul Bacau, fiind obligata parata Gradinita cu Program Normal Spiru Haret sa calculeze si sa plateasca reclamantilor indemnizatia de concediu de odihna in cuantum nediminuat cu 25% pentru perioada de concediu efectuata pana la data de 2.07.2011 inclusiv.  Prin aceeasi hotarare au fost obligati paratii Consiliul Local Bacau si Municipiul Bacau sa asigure finantarea platii sumelor susmentionate.
Pentru a pronunta aceasta hotarare prima instanta a retinut urmatoarele:
      Cu privire la exceptia lipsei calitatii procesuale pasive invocate in cauza instanta a retinut ca  paratul Consiliul local este autoritatea deliberativa a unitatii administrativ – teritoriale, aceasta din urma avand atat personalitate juridica, cat si patrimoniu propriu. Prin urmare Consiliul local al municipiului Bacau a fost chemat in judecata tocmai in considerarea  calitatii acestuia de organ deliberativ al unitatii administrativ teritoriale, deci, in reprezentarea unitatii administrativ – teritoriale, aspect ce reiese,  in mod neindoielnic, din modul de formulare a cererii introductive de instanta. Potrivit dispozitiilor art. 16 din H.G. nr. 2192/2004 se prevede ca „finantarea unitatilor de invatamant preuniversitar de stat se asigura din fonduri alocate  prin bugetele locale ale unitatilor administrativ – teritoriale, in a caror raza isi desfasoara activitatea, de la bugetul de stat si din alte surse potrivit legii”. Or, reclamantii, urmaresc  obtinerea unor surse financiare de la bugetul local. Pe de alta parte, Consiliul local, potrivit art. 36 alin.(4) din Legea nr. 215/2001, este cel care aproba, la propunerea primarului, bugetul local, virarile de credite, modul de utilizare a rezervei bugetare  si contul de incheiere a exercitiului bugetar. Aceste atributii au fost avute in vedere de catre reclamanti pentru a solicita, in contradictoriu cu acest parat, admiterea actiunii. Un argument in plus in acest sens il reprezinta imprejurarea ca, s-a precizat in actiune ca acest parat este reprezentant  prin primar, fiind deci evident ca, reclamantii  au privit consiliul local ca pe organ deliberativ al unitatii administrativ teritoriale, intelegand sa nominalizeze in actiune  cele doua autoritati (cea deliberativa si cea executiva), care contureaza vointa unei persoane juridice.
      Pentru argumentele mai sus expuse, instanta a respins exceptia lipsei calitatii procesuale pasive  invocata  de paratul Consiliul local Bacau.
      Cu privire la fondul cauzei, instanta a retinut ca actiunea de fata este intemeiata in parte, pentru urmatoarele considerente:
      In baza prevederilor Legii nr. 118/2010, cuantumul brut al salariilor/soldelor/ indemnizatiilor lunare de incadrare, indemnizatii si alte drepturi salariale, stabilite conform Legii nr. 330/2009 si ale O.U.G. nr. 1/2010, se diminueaza cu 25%. Personalul din sectorul bugetar beneficiaza de indemnizatie pentru concediu de odihna, stabilita in baza prevederilor H.G. nr. 250/1992.
      Astfel, potrivit art. 7 din H.G. 250/1992, pe durata concediului de odihna, salariatii au dreptul la o indemnizatie calculata in raport cu numarul de zile de concediu inmultite cu media zilnica a salariului de baza si sporurile de care beneficiaza conform legii, luate impreuna, corespunzatoare fiecarei luni calendaristice in care se efectueaza zilele de concediu de odihna.
      H.G. nr. 250/1992 este actul normativ aplicabil personalului angajat din institutiile publice, deci si personalului din invatamant, iar  indemnizatia pentru concediu de odihna se raporteaza la salariul de baza aferent lunii in care se efectueaza concediul de odihna, calculata ca medie zilnica.
      In acelasi sens, conform prevederilor pct. 21, 22 si 23 din Normele metodologice privind efectuarea concediului de odihna  al personalului didactic din invatamant, date in aplicarea art. 103 din Legea nr. 128/1997 si a H.G. nr. 250/1992, aprobate cu O.M.E.N. nr. 3251/1998:
       „21. Pe durata concediului de odihna, cadrele didactice au dreptul la o indemnizatie, calculata in raport cu numarul zilelor de concediu inmultite cu media zilnica a salariului de baza, a sporului de vechime si, dupa caz, a indemnizatiei pentru functia de conducere, luate impreuna, corespunzatoare fiecarei luni calendaristice in care se efectueaza zilele de concediu; in cazul in care concediul de odihna se efectueaza in cursul a doua luni consecutive, media veniturilor se calculeaza distinct pentru fiecare luna in parte.
      22. Media zilnica a veniturilor se stabileste in raport cu numarul zilelor lucratoare din fiecare luna in care se efectueaza zilele de concediu de odihna.
      23. In calculul indemnizatiei concediului de odihna acordat personalului didactic se iau in considerare si sporurile care fac parte din salariul de baza, conform Legii nr. 128/1997.”
      De altfel, si Legea nr. 53/2003 precizeaza ca indemnizatia de CO nu poate fi mai mica decat salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respectiva, prevazute in contractul individual de munca.
      Cum prin Legea nr. 118/2010 se stabileste reducerea cu 25% a tuturor cheltuielilor aferente drepturilor de natura salariala, rezulta ca se reduc cu 25% indemnizatiile de concediu de odihna efectuat dupa data intrarii in vigoare a Legii nr. 118/2010.
      Legea nr. 118/2010, prevede diminuarea cu 25% a drepturilor de natura salariala, inclusiv indemnizatia de concediu de odihna  ce se cuvine pentru perioada in cauza, in speta indemnizatii ce se cuvin pentru lunile de concediu (iulie si august).
      In aceste conditii, chiar daca angajatorul este obligat sa acorde indemnizatia de concediu cu 5 zile inainte de data inceperii concediului, nu inseamna  ca salariatul ar avea dreptul la o indemnizatie integrala fara a aplica dispozitiile Legii nr. 118/2010.
      Trebuie avut in vedere  ca, in conformitate cu prevederile art. 103 din Legea nr. 128/1997 si ale Normelor metodologice in cauza, personalul didactic poate beneficia de concediu de odihna in oricare din vacantele scolare si nu numai in vacanta de vara.
      Pentru argumentele mai sus expuse, in temeiul art. 281-289 Codul muncii, art. 1 din Legea 118/2010 si  O.U.G. nr. 1/2010, instanta a admis in parte actiunea, a obligat parata unitatea scolara sa calculeze si sa plateasca indemnizatia de concediu de odihna, in cuantum  nediminuat cu 25%, pentru perioada de concediu efectuat pana la data de 2.07.2010, inclusiv, obligand paratii  Consiliul local si Unitatea administrativ teritoriala la asigurarea finantarii platii sumelor mai sus mentionare.
Impotriva acestei hotarari au declarat recurs in termen legal, reclamantii prin reprezentantul Sindicatul Liber din Invatamantul Judetului Bacau, scutit de plata taxei de timbru conform art. 15 lit. a din Legea 146/1997.
In motivarea recursului, reclamantii, prin reprezentant, au sustinut ca dispozitiile art. 1 din Legea nr. 118/2010 nu sunt aplicabile in cazul indemnizatiilor pentru concediu de odihna, fiind un drept de natura salariala acordat anual, in timp ce textul de lege mentionat face trimitere la orice fel de indemnizatie lunara si de incadrare. Pe de alta parte, s-a sustinut ca instanta de fond trebuia sa retina ca dreptul reclamantilor de a obtine plata indemnizatiei de concediu s-a nascut cu cel putin 5 zile anterior plecarii in concediu, conform H.G. nr. 250/1992, iar intarzierea platii din cauza lipsei de fonduri nu justifica aplicarea dispozitiilor Legii nr. 118/2010.
Intimatii, legal citati, nu au fost prezenti sau reprezentati in fata instantei si nu au formulat cereri in cauza.
Examinand recursul formulat pentru motivele aratate, in conditiile art. 304, 3041 Cod procedura civila, instanta l-a apreciat ca fiind nefondat pentru considerentele ce se vor arata in continuare.
Cu privire la fondul cauzei instanta a constatat ca dispozitiile art.1 alin.1 din Legea nr.118/2010 reglementeaza diminuarea de 25% nu numai a cuantumului brut al indemnizatiei lunare de incadrare, ci si al altor indemnizatii si drepturi salariale, in conformitate cu prevederile Legii cadru nr.330/2009.
      Astfel, in anexa II/1.4 la sectiunea Sporuri si alte drepturi ale personalului didactic din invatamant – pct.14 este stabilit si dreptul la concediul de odihna, printre drepturile carora le sunt corespunzatoare obligatii ce afecteaza sistemul de salarizare a personalului din sectorul bugetar.
      In acest cadru normativ, nu se poate retine sustinerea reclamantilor privind neaplicarea art.1 din Legea nr.118/2010.
      Imprejurarea ca, potrivit dispozitiilor art.7 alin.5 din H.G. nr.250/1992, ale art.145 din Codul muncii, indemnizatia de concediu se plateste  cu cel pentru 5 zile lucratoare inainte de plecarea in concediu, nu este un motiv sa afecteze modul de aplicare a dispozitiilor Legii nr.118/2010. Astfel, potrivit dispozitiilor pct. 21-23 din anexa 1 a Ordinului M.E.N. nr.3251/1998, indemnizatia pentru concediul de odihna, in cazul cadrelor didactice, se calculeaza in raport de numarul zilelor de concediu inmultite cu media zilnica a salariului de baza, a sporului de vechime si, dupa caz, a indemnizatiei pentru functia de conducere luate impreuna, corespunzatoare fiecarei luni calendaristice in care se efectueaza zilele de concediu.
      In consecinta, criteriul esential avut in vedere consta in drepturile corespunzatoare lunii calendaristice in care se efectueaza zilele de concediu. Drept urmare, stabilirea obligatiei angajatorului de plata anticipata a indemnizatiei pentru concediul de odihna nu afecteaza existenta si intinderea acestuia, ci reprezinta concretizarea executarii obligatiei corespunzatoare dreptului la indemnizatie in conformitate cu dispozitia in favoarea creditorului obligatiei referitoare la termenul de executare.
      Chiar in conditiile platii anticipate a indemnizatiei de concediu, potrivit dispozitiilor aratate, intinderea acesteia se stabileste potrivit  dispozitiilor speciale indicate anterior, respectiv ale pct.21-23 din anexa 1 a Ordinului M.E.N. nr.3251/1998.
      Retinand ca dispozitiile Legii nr.118/2010 au intrat in vigoare la data de 3.07.2010, indemnizatia de concediu raportata la lunile in care se efectueaza concediul (iulie-august) este afectata de diminuarea de 25% doar pentru perioada ulterioara intrarii in vigoare a Legii nr.118/2010.
      In consecinta, stabilirea de catre  prima instanta a obligatiei de calcul si de plata a indemnizatiei de concediu de odihna in cuantum nediminuat cu 25% pentru perioada de concediu efectuata pana  la data de 2.07.2010 inclusiv, este conforma dispozitiilor legale mentionate.
      Fata  de aceste motive in temeiul art.312 alin.1 Cod procedura civila a fost respins recursul reclamantilor ca nefondat.
      
      

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Indemnizatii

Neacordarea indemnizatiei cuvenite presedintelui Asociatiei de proprietari - Decizie nr. 52 din data de 30.01.2014
Calcularea si plata indemnizatiei de concediu de odihna acordata cadrelor didactice si didactice auxiliare din invatamantul preuniversitar pentru anul 2009 - 2010 - Sentinta civila nr. 423 din data de 20.03.2014
Scutirea de la restituirea indemniza?iei de cre?tere a copilului. Aplicabilitatea Legii nr. 126/2014. - Decizie nr. 1100 din data de 07.09.2016
Indemnizatie reparatorie. Suspendare acordare. Decizie de recuperare a sumelor incasate necuvenit. - Decizie nr. 887 din data de 08.10.2015
Realizarea de venituri incompatibile cu indemnizatia lunara pentru cresterea copilului. - Decizie nr. 4171 din data de 21.05.2014
Drepturile prevazute de Legea 284/2010 privind acordarea ajutoarelor sau indemnizatiilor prevazute la iesirea la pensie, la incetarea raporturilor de serviciu sau trecerea in rezerva nu pot fi acordate in anul 2011. - Hotarare nr. 172 din data de 16.01.2013
Acordarea indemnizatiei lunare pentru cresterea copiilor nascuti dintr-o sarcina gemelara, tripleti sau multipleti. - Hotarare nr. 4 din data de 14.01.2013
Indemnizatia reparatorie de revolutionar. Majorare 15%. - Hotarare nr. 341 din data de 11.02.2013
Indemnizatia reparatorie de revolutionar. Modalitate de calcul - Hotarare nr. 215 din data de 28.01.2013
Indemnizatie pentru cresterea copilului. Reducerea cuantumului acesteia. Legalitate. - Decizie nr. 7429 din data de 06.11.2012
Indemnizatia pentru cresterea copilului. Conditia stagiului de cotizare asimilat. - Decizie nr. 2293 din data de 13.09.2011
Indemnizatia pentru cresterea copiilor proveniti din sarcini multiple. - Decizie nr. 1211 din data de 03.11.2009
Indemnizatia de dispozitiv. Persoane indreptatite. Personal contractual din cadrul primariilor. - Decizie nr. 782 din data de 15.09.2008
Legea nr. 85/2006. Tranzactia incheiata de lichidatorul judiciar al societatii comerciale debitoare si creditoarea – societate comerciala, intr-un litigiu comercial. Cerere formulata de lichidatorul judiciar si creditor de confirmare a tranzactiei de... - Decizie nr. 127 din data de 01.02.2011
Contestatie la tabelul preliminar al creditorilor. Notificarea creditorilor neidentificati in lista prevazuta de art. 28 alin. 1 lit. c din legea nr. 85/2006 cu privire la deschiderea procedurii insolventei. Termenul limita pentru inregistrarea crean... - Decizie nr. 114 din data de 28.01.2011
Contestatia in anulare. Citarea recurentului – administrator statutar al societatii debitoare la adresa mentionata in registrul comertului. - Decizie nr. 194 din data de 08.02.2011
Dreptul familiei. Partaj de bunuri comune. Bun propriu. - Decizie nr. 522 din data de 29.03.2011
Calitatea procesuala pasiva a Consiliului local al unitatii administrativ-teritoriale in raporturile juridice privind finantarea unitatilor de invatamant. - Decizie nr. 500 din data de 28.03.2011
Recurs - diferente drepturi salariate personal invatamant conform Legii 221/2008 cu modif. din octombrie 2008. - Decizie nr. 142 din data de 02.02.2011
Calea de atac impotriva hotararii/incheierii primei instante prin care pe parcursul urmaririi penale, in temeiul art. 5 alin. 3 din Legea nr. 76/2008, s-a admis cererea pentru autorizare prelevare de probe biologice fara consimtamantul suspectului fo... - Decizie nr. 130 din data de 11.02.2011