Drepturile prevazute de Legea 284/2010 privind acordarea ajutoarelor sau indemnizatiilor prevazute la iesirea la pensie, la incetarea raporturilor de serviciu sau trecerea in rezerva nu pot fi acordate in anul 2011.
(Hotarare nr. 172 din data de 16.01.2013 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia)Drepturile prevazute de Legea 284/2010 privind acordarea ajutoarelor sau indemnizatiilor prevazute la iesirea la pensie, la incetarea raporturilor de serviciu sau trecerea in rezerva nu pot fi acordate in anul 2011.
Potrivit art. 20 alin. 1 din Anexa VII la Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fondurile publice, la trecerea in rezerva sau la incetarea raporturilor de serviciu cu drept la pensie, politistii au dreptul, pentru activitatea depusa, in functie de vechimea efectiva la un ajutor stabilit in raport de solda lunara neta, respectiv salariul de baza de incadrare net la data incetarii activitatii. Dar, aceste dispozitii legale se coroboreaza cu dispozitiile art. 13 alin. 1 din Legea nr. 285/2010 privind salarizarea pe anul 2011 a personalului platit din fondurile publice, unde se prevede ca in anul 2011, dispozitiile legale privind acordarea ajutoarelor sau indemnizatiilor prevazute la iesirea la pensie, la incetarea raporturilor de serviciu sau trecerea in rezerva, nu se aplica. Atata timp cat pentru reclamant, incetarea raporturilor de serviciu a avut loc la data de 27.10.2011, prin pensionare, in acest an nu pot fi acordate drepturile cerute sub forma ajutorului financiar, fiind stabilita neplata ajutorului si nu suspendarea platii drepturilor cuvenite
Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal - Decizia nr. 172/16 ianuarie 2013
Reclamantul G.P. a solicitat in contradictoriu cu paratii Ministerului Administratiei si Internelor, Inspectoratul de Politie al Judetului S. obligarea la plata sumelor reprezentand ajutorul egal cu 15 solde, salarii ale functiei de baza, actualizate cu indicele de inflatie.
In motivarea actiunii reclamantul a aratat ca a avut calitatea de functionar public cu statut special, iar la trecerea in rezerva prin pensionare avea dreptul la 15 salarii ale functiei de baza, cu titlu de ajutor financiar, in temeiul prevederilor art. 20 al. 1 din Anexa VII din Legea nr. 284/2010 si art. 15 din Constitutie.
Sectia a II-a Civila,de Contencios Administrativ si Fiscal a Tribunalului Sibiu prin sentinta nr. 3385/ 2012 a respins exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Ministerul Administratiei si Internelor si a respins actiunea in contencios administrativ formulata in contradictoriu cu paratii.
Instanta a retinut ca reclamantul solicita aplicarea dispozitiilor art. 20 al. 1 din Anexa VII la Legea nr. 284/2010, dar la data adoptarii legii, reclamantul nu mai era beneficiarul dreptului pentru plata ajutorului stabilit la iesirea la pensie, dreptul la plata ajutorului fiind inlaturat in cursul anului 2011, datorita situatiei de criza economica.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs reclamantul, solicitand modificarea hotararii si admiterea actiunii in contencios administrativ. Prin motivele de recurs se arata ca la data pensionarii, acordarea ajutorului era un drept castigat, in temeiul prevederilor din Legea nr. 285/2010, dreptul fiind stabilit printr-o norma imperativa. La data formularii actiunii in contencios administrativ, dispozitiile art. 20 al. 1 din anexa VII din Legea nr. 285/2010 erau in vigoare si aplicabile, potrivit art. 58 din Legea nr. 24/2000, fiind o suspendare temporara a dreptului solicitat.
Prin Decizia 172/2013 Curtea de Apel a respins recursul reclamantului, retinand in esenta urmatoarele:
Reclamantul a incetat raporturile de serviciu cu Inspectoratul de Politie al Judetului S. prin pensionare, fiind emisa Decizia cu nr. 10535/27.10. 2011.
Potrivit prevederilor art. 20 al. 1 din Anexa VII la Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fondurile publice, la trecerea in rezerva sau la incetarea raporturilor de serviciu cu drept la pensie, politistii au dreptul, pentru activitatea depusa, in functie de vechimea efectiva la un ajutor stabilit in raport de solda lunara neta, respectiv salariul de baza de incadrare net la data incetarii activitatii. Dar, aceste dispozitii legale se coroboreaza cu dispozitiile art. 13 alin. 1 din Legea nr. 285/2010 privind salarizarea pe anul 2011 a personalului platit din fondurile publice, unde se prevede ca in anul 2011, dispozitiile legale privind acordarea ajutoarelor sau indemnizatiilor prevazute la iesirea la pensie, la incetarea raporturilor de serviciu sau trecerea in rezerva, nu se aplica.
Interpretarea acestor dispozitii legale se realizeaza potrivit principiului tempus regit actum, potrivi caruia norma de drept se aplica raporturilor juridice la momentul la care acestea au luat fiinta. Pentru reclamant, incetarea raporturilor de serviciu a avut loc la data de 27.10.2011, prin pensionare, astfel ca in acest an nu au fost acordate drepturile sub forma ajutorului financiar, fiind stabilita neplata ajutorului si nu suspendarea platii drepturilor cuvenite. Dispozitia legala se aplica la data nasterii raportului juridic si nu la data formularii actiunii in contencios administrativ, astfel cum in mod nelegal a inteles reclamantul sa extinda aplicarea dispozitiilor legale.
In cauza nu sunt aplicabile dispozitiile art. 58 din Legea nr. 24/2000, deoarece prin scoaterea de la aplicare a legii nu s-a realizat o completare a legii, nefiind o suspendare a prevederilor legale enuntate anterior .
In consecinta, fata de aceste considerente, sentinta pronuntata de prima instanta de fond a fost mentinuta ca fiind temeinica si legala, iar recursul declarat de reclamant a fost respins ca nefondat.
Potrivit art. 20 alin. 1 din Anexa VII la Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fondurile publice, la trecerea in rezerva sau la incetarea raporturilor de serviciu cu drept la pensie, politistii au dreptul, pentru activitatea depusa, in functie de vechimea efectiva la un ajutor stabilit in raport de solda lunara neta, respectiv salariul de baza de incadrare net la data incetarii activitatii. Dar, aceste dispozitii legale se coroboreaza cu dispozitiile art. 13 alin. 1 din Legea nr. 285/2010 privind salarizarea pe anul 2011 a personalului platit din fondurile publice, unde se prevede ca in anul 2011, dispozitiile legale privind acordarea ajutoarelor sau indemnizatiilor prevazute la iesirea la pensie, la incetarea raporturilor de serviciu sau trecerea in rezerva, nu se aplica. Atata timp cat pentru reclamant, incetarea raporturilor de serviciu a avut loc la data de 27.10.2011, prin pensionare, in acest an nu pot fi acordate drepturile cerute sub forma ajutorului financiar, fiind stabilita neplata ajutorului si nu suspendarea platii drepturilor cuvenite
Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal - Decizia nr. 172/16 ianuarie 2013
Reclamantul G.P. a solicitat in contradictoriu cu paratii Ministerului Administratiei si Internelor, Inspectoratul de Politie al Judetului S. obligarea la plata sumelor reprezentand ajutorul egal cu 15 solde, salarii ale functiei de baza, actualizate cu indicele de inflatie.
In motivarea actiunii reclamantul a aratat ca a avut calitatea de functionar public cu statut special, iar la trecerea in rezerva prin pensionare avea dreptul la 15 salarii ale functiei de baza, cu titlu de ajutor financiar, in temeiul prevederilor art. 20 al. 1 din Anexa VII din Legea nr. 284/2010 si art. 15 din Constitutie.
Sectia a II-a Civila,de Contencios Administrativ si Fiscal a Tribunalului Sibiu prin sentinta nr. 3385/ 2012 a respins exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Ministerul Administratiei si Internelor si a respins actiunea in contencios administrativ formulata in contradictoriu cu paratii.
Instanta a retinut ca reclamantul solicita aplicarea dispozitiilor art. 20 al. 1 din Anexa VII la Legea nr. 284/2010, dar la data adoptarii legii, reclamantul nu mai era beneficiarul dreptului pentru plata ajutorului stabilit la iesirea la pensie, dreptul la plata ajutorului fiind inlaturat in cursul anului 2011, datorita situatiei de criza economica.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs reclamantul, solicitand modificarea hotararii si admiterea actiunii in contencios administrativ. Prin motivele de recurs se arata ca la data pensionarii, acordarea ajutorului era un drept castigat, in temeiul prevederilor din Legea nr. 285/2010, dreptul fiind stabilit printr-o norma imperativa. La data formularii actiunii in contencios administrativ, dispozitiile art. 20 al. 1 din anexa VII din Legea nr. 285/2010 erau in vigoare si aplicabile, potrivit art. 58 din Legea nr. 24/2000, fiind o suspendare temporara a dreptului solicitat.
Prin Decizia 172/2013 Curtea de Apel a respins recursul reclamantului, retinand in esenta urmatoarele:
Reclamantul a incetat raporturile de serviciu cu Inspectoratul de Politie al Judetului S. prin pensionare, fiind emisa Decizia cu nr. 10535/27.10. 2011.
Potrivit prevederilor art. 20 al. 1 din Anexa VII la Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fondurile publice, la trecerea in rezerva sau la incetarea raporturilor de serviciu cu drept la pensie, politistii au dreptul, pentru activitatea depusa, in functie de vechimea efectiva la un ajutor stabilit in raport de solda lunara neta, respectiv salariul de baza de incadrare net la data incetarii activitatii. Dar, aceste dispozitii legale se coroboreaza cu dispozitiile art. 13 alin. 1 din Legea nr. 285/2010 privind salarizarea pe anul 2011 a personalului platit din fondurile publice, unde se prevede ca in anul 2011, dispozitiile legale privind acordarea ajutoarelor sau indemnizatiilor prevazute la iesirea la pensie, la incetarea raporturilor de serviciu sau trecerea in rezerva, nu se aplica.
Interpretarea acestor dispozitii legale se realizeaza potrivit principiului tempus regit actum, potrivi caruia norma de drept se aplica raporturilor juridice la momentul la care acestea au luat fiinta. Pentru reclamant, incetarea raporturilor de serviciu a avut loc la data de 27.10.2011, prin pensionare, astfel ca in acest an nu au fost acordate drepturile sub forma ajutorului financiar, fiind stabilita neplata ajutorului si nu suspendarea platii drepturilor cuvenite. Dispozitia legala se aplica la data nasterii raportului juridic si nu la data formularii actiunii in contencios administrativ, astfel cum in mod nelegal a inteles reclamantul sa extinda aplicarea dispozitiilor legale.
In cauza nu sunt aplicabile dispozitiile art. 58 din Legea nr. 24/2000, deoarece prin scoaterea de la aplicare a legii nu s-a realizat o completare a legii, nefiind o suspendare a prevederilor legale enuntate anterior .
In consecinta, fata de aceste considerente, sentinta pronuntata de prima instanta de fond a fost mentinuta ca fiind temeinica si legala, iar recursul declarat de reclamant a fost respins ca nefondat.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Indemnizatii
Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017