CONT.ADM: Conventie incheiata cu AJOFM BUZAU sub incidenta prevederilor art.80 alin.1 lit.c) din Lg. nr.76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj pentru stimularea ocuparii fortei de munca
(Sentinta comerciala nr. 2 din data de 24.07.2013 pronuntata de Tribunalul Buzau)CONT.ADM: Conventie incheiata cu AJOFM BUZAU sub incidenta prevederilor art.80 alin.1 lit.c) din Lg. nr.76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj pentru stimularea ocuparii fortei de munca
1. )- Obiectul actiunii
Prin cererea inregistrata la aceasta instanta sub nr. 564/114/2013 din 23.01.2013, reclamanta Arh. BZ/VN a chemat in judecata pe parata AJFOM Buzau , solicitand ca prin hotararea ce se va pronunta sa se dispuna : a) - anularea procesului verbal de control nr. X/2012 intocmit de Compartimentul Control Masuri Active , si b) - a deciziei nr.X/2013 emisa de Comisia de solutionare a contestatiilor , precum si c ) - suspendarea executarii masurilor dispuse prin procesul verbal de control prin care s-a instituit in sarcina sa obligatia de plata a sumei de 11.416,47 lei , pana la solutionarea irevocabila a litigiului .
2. ) - Motivarea cererii
2.1. ) - In fapt : reclamanta a sustinut ca potrivit conventiei nr.124 din 2.09.2008 a beneficiat de subventie in baza dispozitiilor art. 80 din Legea nr. 76/2002, urmare a angajarii licentiatului in teologie D.G., acesta fiind hirotonit ca diacon la atedrala Arh. BZ cu contract de munca pe perioada nedeterminata , inregistrat sub nr. 5629/2008. Intrucat diaconia este prima treapta in hirotonia de preot , la data de 1.04.2010 a fost promovat si hirotonit preot repartizat la Parohia Poieni, Protoieria Patarlagele , unitate subordonata direct Arh.BZ/VN.
2.2.) - Cu prilejul raportarii catre ITM a schimbarii locului de munca incepand cu data de 1.04.2010, pin promovarea din postul de diacon in cadrul Cat. Arh. BZ. in postul de preot la Parohia Poieni Protoieria Patarlagele , s-a mentionat in mod gresit ca temei legal " art. 55 lit b) din Codul muncii " (desfacerea contractului individual de munca ) , in loc de promovare prin transfer in cadrul aceleeasi institutii de cult ( ce s-ar regasi ca temei legal la art. 41 alin. 1 si alin. 3 lit b) din Codul muncii ).
2.3) - Sesizand AJOFM Buzau , cu adresa nr. 4227/21.08.2012 , asupra raportarii eronate in baza de date Revisal a situatiei preotului respectiv , cu precizarea ca nu a intervenit o incetare a raporturilor de munca , ci o promovare in cadrul aceleeasi institutii de cult : Arhiepiscopia , cu subunitatile sale : Protoieria si Parohia , aceasta a initiat efectuarea unui control ce s-a soldat cu incheierea procesului verbal nr. X/2012/29.11.2012 .
2.4. ) - Apreciindu-se ca s-au incalcat prevederile conventiei in sensul desfacerii contractului de munca persoanei angajate in conditiile expuse , mai inainte de implinirea termenului de 3 ani de la angajare , i s-a impus prin actul de control respectiv sa restituie suma incasata cu titlu de subventie , la care se adauga si dobanda aferenta, in valoare totala de 11.416,47 lei , context in care s-a emis si titlul executoriu nr. 1 /14.01.2013 .
2.5. ) - Prin decizia nr.Y/2013 s-a respins contestatia formulata impotriva procesului verbal de control , neluandu-se in considerare ca raporturile de munca dintre personalul clerical si Biserica Ortodoxa Romana sunt reglementate prin legi speciale , astfel cum s-a apreciat si prin adresa nr.5409/16.05.2011 emisa de Ministerul Muncii prin Inspectia Muncii, Curtea Constitutionala statuand in acelasi sens prin Decizia nr. 640/2008.
2.5.) - In drept : reclamanta a invocat dispozitiile art. 1 si art. 14 din Legea nr. 554/2004 , prevederile Legii nr. 489/2009 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor , precum si ale Statutului pentru organizarea si functionarea Bisericii Ortodoxe Romane si ale HG nr. 53/2008, privind recunoasterea statutului.
3. ) - Probe
In sprijinul cererii , reclamanta a depus la dosar : procesul verbal de control nr. X/2012/29.11.2012 ( filele 6-7) nota de calcul a debitului ( fila 8 ), decizia nr. Y/20013 ( fila 9 ) , adresa nr. 4227/21.08.2012 ( filele 10-11), contestatia formulata impotriva procesului verbal de control /procedura prealabila ( filele 12-13 ) , marturisire - angajament diacon D.G. ( fila 14 ) , adresa nr. 754/8.03.2010 ( fila 16 ) , somatia si titlul executoriu nr. 1 /14.01.2013 ( filele 17-18 ) , adresa nr. 969/2013 emisa de ITM Buzau ( fila 19) , procesul verbal de control nr. 627/1.03.2011( filele 34-35 ) , adresa nr. 5409/16.05.2011 emisa de Ministerul Muncii /Inspectia Muncii ( filele 39-40 ) si adresa nr. 1438/1.02.2013 emisa de Cancelaria Sfantului Sinod ( fila 41) .
4. ) Intampinarea
4.1. ) - Parata AJOFM Buzau a formulat intampinare conform art 114-118 din Codul de procedura civila , prin care a solicitat respingerea actiunii in anulare ca neintemeiata ( filele 28-29 ) .
4.2. ) - Prin intampinare ,parata si-a mentinut punctul de vedere exprimat prin procesul verbal de control contestat , in sensul ca reclamanta a incalcat prevederile art. 83 din Legea 76/2002 , intrucat a desfacut contractul de munca al persoanei D.G. : angajat in conditiile art. 80, anterior implinirii termenului de 3 ani socotit de la data angajarii.
4.2. ) - In sprijinul sustinerilor formulate prin intampinare , parata a depus la dosar adresa nr. 20722/25.10.2012 emisa de ITM Buzau ( fila 30).
5. ) Cererea de suspendare a executarii masurii dispuse
5.1.) - Prin cererea depusa la filele 47-48 dosar , astfel cum a fost corectata prin adresa depusa la fila 55, reclamanta a motivat oportunitatea suspendarii masurii dispuse prin actul de control in sensul instituirii in sarcina sa a obligatiei de plata a sumei de 11.416,47 lei , apreciind ca sunt indeplinite cerintele art. 14 din Legea nr. 554/2004 .
5.2. ) - In replica, prin adresa nr. 630/2013 depusa la fila 44 dosar , parata a solicitat instantei sa ia act de prevederile art 215 din Codul de procedura fiscala sub aspectul obligativitatii depunerii unei cautiuni de pana la 20 % din cuantumul sumei contestate , in vederea pronuntarii asupra cererii de suspendare a executarii actului administrativ contestat.
6. Analiza. Constatari. Considerente
6.1. ) Circumstantele in fapt si in drept ale cauzei
Examinand actiunea in anulare formulata de reclamanta in raport de actele si lucrarile dosarului , precum si de prevederile legale incidente in cauza , tribunalul constata :
6.1.1) - Reclamanta Arh.BZ/VN a incheiat cu parata AJFMO Buzau o conventie inregistrata sub nr. 124 din 2.09.2008 in baza careia a beneficiat de subventia stipulata la art. 80 alin 1 lit c ) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj pentru stimularea ocuparii fortei de munca , drept consecinta a angajarii unei persoane : D.G, incepand cu data de 2.09.2008.
6.1.2 ) - Conform prevederilor art. 83 alin 1 din legea invocata , angajatorii care incadreaza absolventi in conditiile art. 80 sunt obligati sa mentina raporturile de munca sau de serviciu ale absolventilor cel putin 3 ani de la data angajarii .
6.1.3) - La art. 83 al. 2 lit a) din lege se dispune in sensul ca angajatorii care inceteaza raporturile de munca sau de serviciu ale absolventilor anterior termenului prevazut la alin. 1 sunt obligati sa restituie in totalitate agentiilor judetene pentru ocuparea fortei de munca sumele incasate pentru fiecare absolvent plus dobanda de referinta a BNR in vigoare la data incetarii raporturilor de munca sau de serviciu , daca incetarea raporturilor de munca sau de serviciu s-a produs in temeiul art. 55 lit b) din Codul Muncii .
6.1.4 ) - Pe parcursul derularii conventiei si anume la data de 1.03.2011, AJOFM Buzau , prin compartimentul sau de specialitate , a efectuat un control ce a avut drept obiect , in principal , verificarea respectarii obligatiilor legale cu privire la incadrarea in munca si mentinerea raporturilor de munca de catre angajatorii care au beneficiat de subventii din bugetul asigurarilor pentru somaj , la perioada 2.09.2008-1.03.2011.
6.1.5 ) - Controlul s-a finalizat prin incheierea procesului verbal nr. 627/1.03.2011, prin care s-a concluzionat ca reclamanta " mentine raporturile de munca cu absolventul incadrat in conditiile art. 80 din Legea 76/2002, neconstatandu-se incalcari ale legii " ( filele 34-35).
6.1.6 ) - Pe parcursul derularii conventiei , din proprie initiativa, cu adresa nr. 4227/21.08.2012 reclamanta a solicitat paratei sa ia act de faptul ca s-a inregistrat in baza de date Revisal a ITM Buzau cu o mentiune eronata sub aspectul temeiului legal privind schimbarea locului de munca al licentiatului in teologie D.G. ca fiind " art. 55 lit b ) Codul muncii" ( desfacerea contractului de munca ) , in loc de promovare prin transfer in cadrul aceleeasi institutii de cult ( ce s-ar regasi ca temei legal la art. 41 alin. 1 si alin. 3 lit b) din Codul muncii ) : filele 10-11.
6.1.7. ) - Urmare adresei invocate la paragraful anterior , parata a chestionat ITM , solicitandu-i sa comunice situatia contractului de munca referitor la angajatul D.G.( adresa nr.6259/17.10.2012 ) .
6.1.8 ) - Cu adresa nr. 20722 din 26.10.2012 , ITM Buzau a comunicat paratei in raport de informatiile oferite de baza de date organizata la nivelul Inspectiei Muncii a Registrului General de Evidenta a Salariatilor ( REVISAL, in prescurtare), ca : "Referitor la D.G., contractul de munca incheiat cu Ep. BZ/VN , figureaza ca incetat de la data de 1.04.2010, conform art 55 lit b) din Codul muncii " ( fila 30 ).
6.1.9) - Pe acest fond , parata a initiat cel de al doilea control la data de 29.11.2012, avand aceleasi obiective cu cel efectuat la data de 1.03.2011, finalizat prin procesul verbal nr. 627/2011, prilej cu care s-a incheiat procesul verbal nr. X/2012 din 29.11.2012 a carui anulare se solicita prin actiunea pendinte judecatii .
6.1.10 ) - Prin procesul verbal nr. X/2012/2012 ( incheiat cu prilejul celui de-al doilea control ) , s-a retinut in contradictie cu procesul verbal nr. 627/2011 ( incheiat cu prilejul primului control , avand aceleasi obiective), ca reclamanta a incalcat conventia nr. 124/2.09.2008 intrucat a desfacut contractul de munca al persoanei angajate in conditiile art. 80 din Legea nr. 76/2002 : D.G. " in temeiul art. 55 lit . b) din Codul muncii " , anterior implinirii termenului de 3 ani stipulat la art. 83 alin. 1 din lege.
6.2. ) - Considerentele instantei
In baza probatoriului administrat , tribunalul retine ca procesul verbal de control contestat intocmit de compartimentul de specialitate din cadrul AJOFM Buzau , inregistrat sub nr. X/2012 din 29.11.2012 , ca si decizia nr. 61 din 17.01.2013 prin care s-a respins contestatia formulata de reclamanta impotriva actului de control , sunt afectate de nelegalitate si netemeinicie .
In acest sens se are in vedere :
6.2.1. ) - Incheind conventia nr. 124 din 2.09.2008 cu parata , Arh.BZ/VN a beneficiat de facilitatile instituite la art. 80 alin. 1 lit c) din Legea nr. 76/2002 , drept consecinta a angajarii la data de 2.09.2008 a licentiatului in teologie : D.G., hirotonit ca diacon la Cat. Arh. BZ , cu contractul individual de munca pe perioada nedeterminata inregistrat sub nr. 5629/2008.
6.2.2. ) - La data de 1.04.2010 , D.G. a fost hirotonit preot, repartizat la Parohia Poieni, Protoieria Patarlagele , unitati subordonate aceleeasi institutii: Arh.BZ/VN, pastrandu-se calitatea de cleric .
6.2.3 ) - In raport de normele speciale stipulate punctual la art. 124 alin.4 din Statutul BOR, potrivit carora " in situatiile misionare urgente din mediul urban sau rural , Episcopul poate numi sau transfera , fara concurs , un preot intr-un post vacant " , tribunalul apreciaza ca prin trecerea angajatului Dascalu Gheorghe in postul de preot la Parohia Poieni , Protoieria Patarlagele , in cadrul aceluiasi angajator : Arh.BZ/VN, nu s-au intrerupt raporturile de munca.
6.2.4 )- Dimpotriva , in contextul expus a intervenit o promovare a angajatului , drept consecinta a modificarii contractului de munca sub aspectul locului de munca , cu corepondenta la art 41 alin. 1 si 3 lit. b) din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii , ce se plaseaza innauntrul termenului de 3 ani instituit de lege si conventie : 2.09.2008-2.09.2011 .
6.2.5. ) - Relevanta pentru cauza prezinta si dispozitiile art. 23 al. 1 din Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor, potrivit carora "Cultele isi aleg, numesc , angajeaza sau revoca personalul potrivit propriilor statute , coduri canonice sau reglementari " .
6.2.6 ) - De asemenea , conform art 86 alin. 2 Cap. B, sectiunea a V-a din Statutul pentru organizarea si functionarea Bisericii Ortodoxe Romane , recunoscut prin HG nr. 53/2008, "Chiriarhul ( Episcopul) isi exercita dreptul de a conduce Eparhia _", iar potrivit art. 88 lit. n) " Episcopul numeste, , transfera si revoca personalul bisericesc clerical si neclerical in sedinte ale Permanentei Consiliului Eparhial cu respectarea prevederilor statutare si reglementarilor bisericesti in vigoare " .
6.2.7. ) - Semnificative sub aspectul mentinerii angajatorului , sunt si dispozitiile art. 69 alin. 1 Cap. A , sectiunea a II-a din Statut , potrivit carora " Protopopiatul ( Protoieria ) este o unitate bisericeasca administrativa care cuprinde parohii arondate pe teritoriul aceleiasi Eparhii ( Episcopii ) " .
6.2.8 ) - In fundamentarea modului de interpretare a normei speciale , prin raportare la cea generala, se invoca si adresa nr. 5409/16.05.2011 emisa de Ministerul Muncii / Inspectia Muncii , prin care s-a comunicat un punct de vedere asupra chestiunii dezbatute , in sensul ca raporturile de munca dintre personalul clerical si Biserica Ortodoxa Romana sunt reglementate prin legi speciale in intelesul art. 1 alin. 2 din Codul muncii, iar prevederile acestuia nu sunt aplicabile ( filele 39-40 ).
6.2.9 ) - Prin aceiasi adresa s-a invocat si Decizia nr. 640/2008 pronuntata de Curtea Constitutionala prin care " se constata ca personalul clerical din cadrul unor culte se afla in situatii diferite fata de cetatenii laici , in sensul ca primii se supun normelor juridice si canonice speciale , iar ceilalti se supun normelor juridice cu caracter general de aplicabilitate " .
6.2.10. ) - De remarcat este si faptul ca insusi ITM Buzau care administreaza baza de date organizata la nivelul Inspectiei Muncii a Registrului General de Evidenta a Salariatilor si-a exprimat prin adresa nr. 969/7.01.2013 punctul de vedere in sensul ca incetarea contractului de munca intervenita cu prilejul transferarii preotului D.G. in cadrul aceleiasi institutii s-a inregistrat in mod eronat in baza de date , sub aspectul temeiului legal ( fila 19 ) .
6.2.11) - Demn de luat in seama sunt si consideratiunile Cancelariei Sfantului Sinod /Patriarhia Romana , ce fac obiectul adresei nr. 1438/1.02.2013, prin care se concluzioneaza motivat ca prevederile din Codul muncii privitor la demisie , la care face trimitere parata, nu sunt aplicabile personalului clerical , neavand corespondent canonic ( fila 41 ) .
6.2.12 ) - Nu pot fi trecute cu vederea , in final , nici adresa nr.754/10.03.2010 prin care Ep.BZ/VN comunica Protoeriei Patarlagele si Centrului Eparhial Buzau, transferul angajatului D.G. , caruia i-a stabilit si retributia ( fila 15 ) si respectiv adresa nr. 754/8.03.2010 prin care Arhiepiscopul comunica Secretariatului de stat pentru Culte vacantarea postului de diacon de la centrul Eparhial Buzau prin transferul in postul de preot la Parohia Poeni , Protoieria Patarlagele judetul Buzau , Pc. Diac. D.G. (fila 16 ) .
7. ) - Solutia tribunalului
7.1. ) - In raport de considerentele in fapt si in drept ce preced, retinandu-se inregistrarea eronata in baza de date Revisal administrata de ITM Buzau a modificarii locului de munca, prin transfer in cadrul aceluiasi anagajator , privind pe D.G. , in sensul ca s-a mentionat un text de lege fara corespondent canonic : art 55 lit b) din Codul muncii , in conditiile in care in cauza sunt incidente reglementari speciale , astfel cum s-a precizat la paragraful 6) al prezentei sentinte, prin sentinta nr.1764/12.04.2013 s-a admis ca intemeiata actiunea dedusa judecatii .
7.2. ) - Prin consecinta , s-a dispus anularea procesului verbal de control nr. X/2012 intocmit de parata AJOFM Buzau prin care s-a stabilit in sarcina reclamantei Arh.BZ/VN obligatia de plata a sumei de 11.416,47 lei reprezentand 9.041 lei debit pretins provenit din nerespectarea Legii nr. 76/2002 si a Conventiei nr. 124/2.09.2008 si respectiv 2.375,47 lei reprezentand dobanda de referinta a BNR calculata la data de 1.04.2010.
7.3. ) - Dispunand anularea procesului verbal de control contestat, instanta a dispus pentru aceleasi considerente si anularea deciziei nr. Y/2013 prin care s-a respins contestatia formulata de reclamanta impotriva actului de control .
7.4. ) - Pronuntandu-se in sensul anularii actelor administrative contestate , pentru nelegalitate si netemeinicie , tribunalul a constatat ca fiind ramas fara obiect capatul de cerere formulat de reclamanta in sensul suspendarii executarii masurilor dispuse prin procesul verbal de control nr.X/2012/2012 , mentinut de parata in contestatia administrativa solutionata prin decizia nr. Y/2013.
1. )- Obiectul actiunii
Prin cererea inregistrata la aceasta instanta sub nr. 564/114/2013 din 23.01.2013, reclamanta Arh. BZ/VN a chemat in judecata pe parata AJFOM Buzau , solicitand ca prin hotararea ce se va pronunta sa se dispuna : a) - anularea procesului verbal de control nr. X/2012 intocmit de Compartimentul Control Masuri Active , si b) - a deciziei nr.X/2013 emisa de Comisia de solutionare a contestatiilor , precum si c ) - suspendarea executarii masurilor dispuse prin procesul verbal de control prin care s-a instituit in sarcina sa obligatia de plata a sumei de 11.416,47 lei , pana la solutionarea irevocabila a litigiului .
2. ) - Motivarea cererii
2.1. ) - In fapt : reclamanta a sustinut ca potrivit conventiei nr.124 din 2.09.2008 a beneficiat de subventie in baza dispozitiilor art. 80 din Legea nr. 76/2002, urmare a angajarii licentiatului in teologie D.G., acesta fiind hirotonit ca diacon la atedrala Arh. BZ cu contract de munca pe perioada nedeterminata , inregistrat sub nr. 5629/2008. Intrucat diaconia este prima treapta in hirotonia de preot , la data de 1.04.2010 a fost promovat si hirotonit preot repartizat la Parohia Poieni, Protoieria Patarlagele , unitate subordonata direct Arh.BZ/VN.
2.2.) - Cu prilejul raportarii catre ITM a schimbarii locului de munca incepand cu data de 1.04.2010, pin promovarea din postul de diacon in cadrul Cat. Arh. BZ. in postul de preot la Parohia Poieni Protoieria Patarlagele , s-a mentionat in mod gresit ca temei legal " art. 55 lit b) din Codul muncii " (desfacerea contractului individual de munca ) , in loc de promovare prin transfer in cadrul aceleeasi institutii de cult ( ce s-ar regasi ca temei legal la art. 41 alin. 1 si alin. 3 lit b) din Codul muncii ).
2.3) - Sesizand AJOFM Buzau , cu adresa nr. 4227/21.08.2012 , asupra raportarii eronate in baza de date Revisal a situatiei preotului respectiv , cu precizarea ca nu a intervenit o incetare a raporturilor de munca , ci o promovare in cadrul aceleeasi institutii de cult : Arhiepiscopia , cu subunitatile sale : Protoieria si Parohia , aceasta a initiat efectuarea unui control ce s-a soldat cu incheierea procesului verbal nr. X/2012/29.11.2012 .
2.4. ) - Apreciindu-se ca s-au incalcat prevederile conventiei in sensul desfacerii contractului de munca persoanei angajate in conditiile expuse , mai inainte de implinirea termenului de 3 ani de la angajare , i s-a impus prin actul de control respectiv sa restituie suma incasata cu titlu de subventie , la care se adauga si dobanda aferenta, in valoare totala de 11.416,47 lei , context in care s-a emis si titlul executoriu nr. 1 /14.01.2013 .
2.5. ) - Prin decizia nr.Y/2013 s-a respins contestatia formulata impotriva procesului verbal de control , neluandu-se in considerare ca raporturile de munca dintre personalul clerical si Biserica Ortodoxa Romana sunt reglementate prin legi speciale , astfel cum s-a apreciat si prin adresa nr.5409/16.05.2011 emisa de Ministerul Muncii prin Inspectia Muncii, Curtea Constitutionala statuand in acelasi sens prin Decizia nr. 640/2008.
2.5.) - In drept : reclamanta a invocat dispozitiile art. 1 si art. 14 din Legea nr. 554/2004 , prevederile Legii nr. 489/2009 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor , precum si ale Statutului pentru organizarea si functionarea Bisericii Ortodoxe Romane si ale HG nr. 53/2008, privind recunoasterea statutului.
3. ) - Probe
In sprijinul cererii , reclamanta a depus la dosar : procesul verbal de control nr. X/2012/29.11.2012 ( filele 6-7) nota de calcul a debitului ( fila 8 ), decizia nr. Y/20013 ( fila 9 ) , adresa nr. 4227/21.08.2012 ( filele 10-11), contestatia formulata impotriva procesului verbal de control /procedura prealabila ( filele 12-13 ) , marturisire - angajament diacon D.G. ( fila 14 ) , adresa nr. 754/8.03.2010 ( fila 16 ) , somatia si titlul executoriu nr. 1 /14.01.2013 ( filele 17-18 ) , adresa nr. 969/2013 emisa de ITM Buzau ( fila 19) , procesul verbal de control nr. 627/1.03.2011( filele 34-35 ) , adresa nr. 5409/16.05.2011 emisa de Ministerul Muncii /Inspectia Muncii ( filele 39-40 ) si adresa nr. 1438/1.02.2013 emisa de Cancelaria Sfantului Sinod ( fila 41) .
4. ) Intampinarea
4.1. ) - Parata AJOFM Buzau a formulat intampinare conform art 114-118 din Codul de procedura civila , prin care a solicitat respingerea actiunii in anulare ca neintemeiata ( filele 28-29 ) .
4.2. ) - Prin intampinare ,parata si-a mentinut punctul de vedere exprimat prin procesul verbal de control contestat , in sensul ca reclamanta a incalcat prevederile art. 83 din Legea 76/2002 , intrucat a desfacut contractul de munca al persoanei D.G. : angajat in conditiile art. 80, anterior implinirii termenului de 3 ani socotit de la data angajarii.
4.2. ) - In sprijinul sustinerilor formulate prin intampinare , parata a depus la dosar adresa nr. 20722/25.10.2012 emisa de ITM Buzau ( fila 30).
5. ) Cererea de suspendare a executarii masurii dispuse
5.1.) - Prin cererea depusa la filele 47-48 dosar , astfel cum a fost corectata prin adresa depusa la fila 55, reclamanta a motivat oportunitatea suspendarii masurii dispuse prin actul de control in sensul instituirii in sarcina sa a obligatiei de plata a sumei de 11.416,47 lei , apreciind ca sunt indeplinite cerintele art. 14 din Legea nr. 554/2004 .
5.2. ) - In replica, prin adresa nr. 630/2013 depusa la fila 44 dosar , parata a solicitat instantei sa ia act de prevederile art 215 din Codul de procedura fiscala sub aspectul obligativitatii depunerii unei cautiuni de pana la 20 % din cuantumul sumei contestate , in vederea pronuntarii asupra cererii de suspendare a executarii actului administrativ contestat.
6. Analiza. Constatari. Considerente
6.1. ) Circumstantele in fapt si in drept ale cauzei
Examinand actiunea in anulare formulata de reclamanta in raport de actele si lucrarile dosarului , precum si de prevederile legale incidente in cauza , tribunalul constata :
6.1.1) - Reclamanta Arh.BZ/VN a incheiat cu parata AJFMO Buzau o conventie inregistrata sub nr. 124 din 2.09.2008 in baza careia a beneficiat de subventia stipulata la art. 80 alin 1 lit c ) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj pentru stimularea ocuparii fortei de munca , drept consecinta a angajarii unei persoane : D.G, incepand cu data de 2.09.2008.
6.1.2 ) - Conform prevederilor art. 83 alin 1 din legea invocata , angajatorii care incadreaza absolventi in conditiile art. 80 sunt obligati sa mentina raporturile de munca sau de serviciu ale absolventilor cel putin 3 ani de la data angajarii .
6.1.3) - La art. 83 al. 2 lit a) din lege se dispune in sensul ca angajatorii care inceteaza raporturile de munca sau de serviciu ale absolventilor anterior termenului prevazut la alin. 1 sunt obligati sa restituie in totalitate agentiilor judetene pentru ocuparea fortei de munca sumele incasate pentru fiecare absolvent plus dobanda de referinta a BNR in vigoare la data incetarii raporturilor de munca sau de serviciu , daca incetarea raporturilor de munca sau de serviciu s-a produs in temeiul art. 55 lit b) din Codul Muncii .
6.1.4 ) - Pe parcursul derularii conventiei si anume la data de 1.03.2011, AJOFM Buzau , prin compartimentul sau de specialitate , a efectuat un control ce a avut drept obiect , in principal , verificarea respectarii obligatiilor legale cu privire la incadrarea in munca si mentinerea raporturilor de munca de catre angajatorii care au beneficiat de subventii din bugetul asigurarilor pentru somaj , la perioada 2.09.2008-1.03.2011.
6.1.5 ) - Controlul s-a finalizat prin incheierea procesului verbal nr. 627/1.03.2011, prin care s-a concluzionat ca reclamanta " mentine raporturile de munca cu absolventul incadrat in conditiile art. 80 din Legea 76/2002, neconstatandu-se incalcari ale legii " ( filele 34-35).
6.1.6 ) - Pe parcursul derularii conventiei , din proprie initiativa, cu adresa nr. 4227/21.08.2012 reclamanta a solicitat paratei sa ia act de faptul ca s-a inregistrat in baza de date Revisal a ITM Buzau cu o mentiune eronata sub aspectul temeiului legal privind schimbarea locului de munca al licentiatului in teologie D.G. ca fiind " art. 55 lit b ) Codul muncii" ( desfacerea contractului de munca ) , in loc de promovare prin transfer in cadrul aceleeasi institutii de cult ( ce s-ar regasi ca temei legal la art. 41 alin. 1 si alin. 3 lit b) din Codul muncii ) : filele 10-11.
6.1.7. ) - Urmare adresei invocate la paragraful anterior , parata a chestionat ITM , solicitandu-i sa comunice situatia contractului de munca referitor la angajatul D.G.( adresa nr.6259/17.10.2012 ) .
6.1.8 ) - Cu adresa nr. 20722 din 26.10.2012 , ITM Buzau a comunicat paratei in raport de informatiile oferite de baza de date organizata la nivelul Inspectiei Muncii a Registrului General de Evidenta a Salariatilor ( REVISAL, in prescurtare), ca : "Referitor la D.G., contractul de munca incheiat cu Ep. BZ/VN , figureaza ca incetat de la data de 1.04.2010, conform art 55 lit b) din Codul muncii " ( fila 30 ).
6.1.9) - Pe acest fond , parata a initiat cel de al doilea control la data de 29.11.2012, avand aceleasi obiective cu cel efectuat la data de 1.03.2011, finalizat prin procesul verbal nr. 627/2011, prilej cu care s-a incheiat procesul verbal nr. X/2012 din 29.11.2012 a carui anulare se solicita prin actiunea pendinte judecatii .
6.1.10 ) - Prin procesul verbal nr. X/2012/2012 ( incheiat cu prilejul celui de-al doilea control ) , s-a retinut in contradictie cu procesul verbal nr. 627/2011 ( incheiat cu prilejul primului control , avand aceleasi obiective), ca reclamanta a incalcat conventia nr. 124/2.09.2008 intrucat a desfacut contractul de munca al persoanei angajate in conditiile art. 80 din Legea nr. 76/2002 : D.G. " in temeiul art. 55 lit . b) din Codul muncii " , anterior implinirii termenului de 3 ani stipulat la art. 83 alin. 1 din lege.
6.2. ) - Considerentele instantei
In baza probatoriului administrat , tribunalul retine ca procesul verbal de control contestat intocmit de compartimentul de specialitate din cadrul AJOFM Buzau , inregistrat sub nr. X/2012 din 29.11.2012 , ca si decizia nr. 61 din 17.01.2013 prin care s-a respins contestatia formulata de reclamanta impotriva actului de control , sunt afectate de nelegalitate si netemeinicie .
In acest sens se are in vedere :
6.2.1. ) - Incheind conventia nr. 124 din 2.09.2008 cu parata , Arh.BZ/VN a beneficiat de facilitatile instituite la art. 80 alin. 1 lit c) din Legea nr. 76/2002 , drept consecinta a angajarii la data de 2.09.2008 a licentiatului in teologie : D.G., hirotonit ca diacon la Cat. Arh. BZ , cu contractul individual de munca pe perioada nedeterminata inregistrat sub nr. 5629/2008.
6.2.2. ) - La data de 1.04.2010 , D.G. a fost hirotonit preot, repartizat la Parohia Poieni, Protoieria Patarlagele , unitati subordonate aceleeasi institutii: Arh.BZ/VN, pastrandu-se calitatea de cleric .
6.2.3 ) - In raport de normele speciale stipulate punctual la art. 124 alin.4 din Statutul BOR, potrivit carora " in situatiile misionare urgente din mediul urban sau rural , Episcopul poate numi sau transfera , fara concurs , un preot intr-un post vacant " , tribunalul apreciaza ca prin trecerea angajatului Dascalu Gheorghe in postul de preot la Parohia Poieni , Protoieria Patarlagele , in cadrul aceluiasi angajator : Arh.BZ/VN, nu s-au intrerupt raporturile de munca.
6.2.4 )- Dimpotriva , in contextul expus a intervenit o promovare a angajatului , drept consecinta a modificarii contractului de munca sub aspectul locului de munca , cu corepondenta la art 41 alin. 1 si 3 lit. b) din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii , ce se plaseaza innauntrul termenului de 3 ani instituit de lege si conventie : 2.09.2008-2.09.2011 .
6.2.5. ) - Relevanta pentru cauza prezinta si dispozitiile art. 23 al. 1 din Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor, potrivit carora "Cultele isi aleg, numesc , angajeaza sau revoca personalul potrivit propriilor statute , coduri canonice sau reglementari " .
6.2.6 ) - De asemenea , conform art 86 alin. 2 Cap. B, sectiunea a V-a din Statutul pentru organizarea si functionarea Bisericii Ortodoxe Romane , recunoscut prin HG nr. 53/2008, "Chiriarhul ( Episcopul) isi exercita dreptul de a conduce Eparhia _", iar potrivit art. 88 lit. n) " Episcopul numeste, , transfera si revoca personalul bisericesc clerical si neclerical in sedinte ale Permanentei Consiliului Eparhial cu respectarea prevederilor statutare si reglementarilor bisericesti in vigoare " .
6.2.7. ) - Semnificative sub aspectul mentinerii angajatorului , sunt si dispozitiile art. 69 alin. 1 Cap. A , sectiunea a II-a din Statut , potrivit carora " Protopopiatul ( Protoieria ) este o unitate bisericeasca administrativa care cuprinde parohii arondate pe teritoriul aceleiasi Eparhii ( Episcopii ) " .
6.2.8 ) - In fundamentarea modului de interpretare a normei speciale , prin raportare la cea generala, se invoca si adresa nr. 5409/16.05.2011 emisa de Ministerul Muncii / Inspectia Muncii , prin care s-a comunicat un punct de vedere asupra chestiunii dezbatute , in sensul ca raporturile de munca dintre personalul clerical si Biserica Ortodoxa Romana sunt reglementate prin legi speciale in intelesul art. 1 alin. 2 din Codul muncii, iar prevederile acestuia nu sunt aplicabile ( filele 39-40 ).
6.2.9 ) - Prin aceiasi adresa s-a invocat si Decizia nr. 640/2008 pronuntata de Curtea Constitutionala prin care " se constata ca personalul clerical din cadrul unor culte se afla in situatii diferite fata de cetatenii laici , in sensul ca primii se supun normelor juridice si canonice speciale , iar ceilalti se supun normelor juridice cu caracter general de aplicabilitate " .
6.2.10. ) - De remarcat este si faptul ca insusi ITM Buzau care administreaza baza de date organizata la nivelul Inspectiei Muncii a Registrului General de Evidenta a Salariatilor si-a exprimat prin adresa nr. 969/7.01.2013 punctul de vedere in sensul ca incetarea contractului de munca intervenita cu prilejul transferarii preotului D.G. in cadrul aceleiasi institutii s-a inregistrat in mod eronat in baza de date , sub aspectul temeiului legal ( fila 19 ) .
6.2.11) - Demn de luat in seama sunt si consideratiunile Cancelariei Sfantului Sinod /Patriarhia Romana , ce fac obiectul adresei nr. 1438/1.02.2013, prin care se concluzioneaza motivat ca prevederile din Codul muncii privitor la demisie , la care face trimitere parata, nu sunt aplicabile personalului clerical , neavand corespondent canonic ( fila 41 ) .
6.2.12 ) - Nu pot fi trecute cu vederea , in final , nici adresa nr.754/10.03.2010 prin care Ep.BZ/VN comunica Protoeriei Patarlagele si Centrului Eparhial Buzau, transferul angajatului D.G. , caruia i-a stabilit si retributia ( fila 15 ) si respectiv adresa nr. 754/8.03.2010 prin care Arhiepiscopul comunica Secretariatului de stat pentru Culte vacantarea postului de diacon de la centrul Eparhial Buzau prin transferul in postul de preot la Parohia Poeni , Protoieria Patarlagele judetul Buzau , Pc. Diac. D.G. (fila 16 ) .
7. ) - Solutia tribunalului
7.1. ) - In raport de considerentele in fapt si in drept ce preced, retinandu-se inregistrarea eronata in baza de date Revisal administrata de ITM Buzau a modificarii locului de munca, prin transfer in cadrul aceluiasi anagajator , privind pe D.G. , in sensul ca s-a mentionat un text de lege fara corespondent canonic : art 55 lit b) din Codul muncii , in conditiile in care in cauza sunt incidente reglementari speciale , astfel cum s-a precizat la paragraful 6) al prezentei sentinte, prin sentinta nr.1764/12.04.2013 s-a admis ca intemeiata actiunea dedusa judecatii .
7.2. ) - Prin consecinta , s-a dispus anularea procesului verbal de control nr. X/2012 intocmit de parata AJOFM Buzau prin care s-a stabilit in sarcina reclamantei Arh.BZ/VN obligatia de plata a sumei de 11.416,47 lei reprezentand 9.041 lei debit pretins provenit din nerespectarea Legii nr. 76/2002 si a Conventiei nr. 124/2.09.2008 si respectiv 2.375,47 lei reprezentand dobanda de referinta a BNR calculata la data de 1.04.2010.
7.3. ) - Dispunand anularea procesului verbal de control contestat, instanta a dispus pentru aceleasi considerente si anularea deciziei nr. Y/2013 prin care s-a respins contestatia formulata de reclamanta impotriva actului de control .
7.4. ) - Pronuntandu-se in sensul anularii actelor administrative contestate , pentru nelegalitate si netemeinicie , tribunalul a constatat ca fiind ramas fara obiect capatul de cerere formulat de reclamanta in sensul suspendarii executarii masurilor dispuse prin procesul verbal de control nr.X/2012/2012 , mentinut de parata in contestatia administrativa solutionata prin decizia nr. Y/2013.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Asigurari auto si alte asigurari
Accident de circulatie. Obligarea societatii de asigurare - Sentinta civila nr. 102 din data de 12.02.2015Raspunderea asuguratorului in procesul penal in situatia in care accidentul a fost cauzat de o remorca neasigurata atasata unui cap tractor asigurat. - Decizie nr. 240 din data de 09.12.2009
IN CADRUL CONTRACTELOR DE ASIGURARE, OBLIGATIA RECLAMANTEI DE A PLATI SUMA REPREZENTAND PRIMA DE ASIGURARE ESTE INDEPLINITA IN CONDITIILE IN CARE PLATA A FOST FACUTA VALABIL PRIN MANDATARUL BENEFICIARULUI PLATII - Decizie nr. 5/Ap din data de 24.01.2006
Daune - Decizie nr. 476/R din data de 01.06.2012
Admis recurs despagubiri asigurare. - Sentinta civila nr. 106/R din data de 23.10.2009
Asigurarii sociale. Decizie de debit emisa urmare a savarsirii unei infractiuni de catre beneficiar. - Decizie nr. 1 din data de 13.01.2014
Masura asiguratorie. Cerere de restituire a autoturismului de catre cumparator. - Decizie nr. 458 din data de 21.07.2005
Contract de asigurare. Aplicabilitatea dispozitiilor art.37 din legea nr.32/2000. - Decizie nr. 242/A din data de 01.10.2004
Pretentii - Sentinta civila nr. 1243 din data de 04.05.2009
Cheltuielile judiciare suportate de pagubit revin in sarcina asiguratorului - Decizie nr. 163 din data de 17.02.2011
Stabilirea punctajului mediu anual conform Legii nr. 19/2000. Spor privind lucrul sistematic peste program. - Decizie nr. 1367 din data de 04.11.2009
AGENT DE ASIGURARE. RASPUNDEREA PENTRU NEPREDAREA IN TERMEN A ASIGURARILOR INCHEIATE SI PRIMELOR INCASATE. CAUZA CONTRACTUALA - Decizie nr. 69 din data de 11.10.2005
pretentii intre societati de asigurare - Sentinta civila nr. 8405 din data de 29.09.2008
pretentii intre societati de asigurare - Sentinta civila nr. 8777 din data de 06.10.2008
CONSTRACT DE ASIGURARI-DESPAGUBIRI - Sentinta comerciala nr. 28 din data de 13.01.2010
Sinteza penala nr. 950/a/23.11.2006 - Sentinta penala nr. 950/a/23.11.2006 din data de 15.05.2008
Pretentii - asigurare auto - Sentinta civila nr. 270 din data de 18.01.2013
Pretentii asigurare locuinta parte - Sentinta civila nr. 2019 din data de 23.04.2013
Refuzul asiguratorului de a acorda despagubiri pentru prejudiciul cauzat de persoana asigurata unei ter?e persoane - Sentinta civila nr. 2520 din data de 07.10.2011
Raspunderea patrimoniala in cazul unui accident de circulatie produs de salariat. Inadmisibilitatea cererii de chemare in garantie a asiguratorului - Decizie nr. 5734R din data de 19.10.2009