InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Buzau

CONT.ADM: Admisibilitatea actiunii in obligarea Institutiei Prefectului judetului Buzau / SPCRPCIV la inmatricularea unui autovehicul. Jurisprudenta CJUE

(Hotarare nr. 7 din data de 24.07.2013 pronuntata de Tribunalul Buzau)

Domeniu Chemare in judecata (actiuni, cereri) | Dosare Tribunalul Buzau | Jurisprudenta Tribunalul Buzau

CONT.ADM: Admisibilitatea actiunii in obligarea Institutiei Prefectului judetului Buzau / SPCRPCIV la inmatricularea unui autovehicul. Jurisprudenta CJUE

1.) - Obiectul actiunii
      Prin actiunea inregistrata la aceasta instanta sub nr. 569/114/2013 din 23.01.2013, reclamanta  SC D. I. SRL a chemat in judecata pe parata  Institutia Prefectului Judetului Buzau - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor , solicitand ca prin hotararea ce se va pronunta sa fie obligata la inmatricularea autoturismului marca Peugeot, tip Boxer, numar de identificare X, data primei inmatriculari: 37.03.2001, achizitionat in baza contractului de vanzare cumparare din data de 17.10.2012, fara plata taxei pentru emisii poluante provenite de la autovehicule.
2.) - Motivarea actiunii
2.1.) In fapt, reclamanta a sustinut ca in baza contractului de vanzare -cumparare incheiat la data de 17.10.2012 a achizitionat un autovehicul de provenienta dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene si ca parata conditioneaza inmatricularea acestuia in Romania de achitarea taxei pentru emisiile poluante , invocand  dispozitiile art.4 alin.2 din Legea nr. 9/2012. Considera ca taxa impusa este discriminatorie, in conditiile in care contravine Tratatului instituind Comunitatea Europeana , care prevaleaza dreptului national.  
2.2) In drept, reclamantul si-a intemeiat actiunea pe dispozitiile art. 148 din Constitutia Romaniei, paragraful 110 ( ex articolul 90) din Tratatul privind functionarea Comunitatii Europene si prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ.
3.) Probe
3.1.) - In sprijinul sustinerilor formulate prin actiunea introductiva, reclamantul a depus la dosar: contractul de vanzare-cumparare incheiat la data de 17.10.2013 (filele 17/verso, 22,23 ) , certificat de inregistrare fiscala (fila 14), cartea de identitate a autovehiculului (fila 15, 15/verso), decizia privind stabilirea taxei pentru emisii poluante provenite de la autovehicule (fila 16), certificat de autenticitate seria A nr.4959146 din 12.12.2012 (fila 19),  dovada efectuarii procedurii instituite la art. 117 alin. 1 lit.d) din Codul de procedura fiscala ( fila 12) si alte documente.
3.2.) - Parata nu a solicitat administrarea de probe .
4.) - Intampinarea
Citata legal, parata a formulat intampinare in temeiul art.115 - 118 din Codul de procedura civila , prin care a solicitat respingerea actiunii ca neintemeiata, motivand punctual ca taxa pentru emisiile poluante este obligatorie la inmatricularea autovehiculului dobandit in proprietate de reclamant , in raport de prevederile Legii nr.9/2012 , ale OUG nr.195/2002 si ale Ordinului M.A.I. nr.1501/2006 , care , in conceptia sa nu contravin normelor europene ( filele 25-26).
5.) - Analiza . Constatari . Considerente
Analizand cererea formulata de reclamant in raport de actele si lucrarile dosarului si de prevederile legale incidente , tribunalul retine  :
5.1.) - Situatia in fapt dedusa judecatii
5.1.1.) - Conform contactului de vanzare -cumparare incheiat la data de 17.10.2012,    reclamanta  a achizitionat un autovehicul de provenienta dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene : marca Peugeot, tip Boxer, numar de identificare X, data primei inmatriculari: 37.03.2001.
5.1.2.) - In vederea inmatricularii autovehiculului in Romania , parata Institutia Prefectului Judetului Buzau - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor a impus reclamantului achitarea unei taxe pentru emisiile poluante , in conformitate cu dispozitiile art.4 alin.2 din legea nr.9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule , astfel cum rezulta din adresa depusa la fila 21 dosar.
5.1.3.) - Atacand in instanta refuzul paratei pentru inmatricularea in Romania a autovehiculului  achizitionat in conditiile expuse, fara plata taxei pentru emisiile poluante, reclamantul se considera vatamat in dreptul sau legitim, sub motivatia in esenta  ca sunt indeplinite conditiile de admisibilitate a actiunii , prevazute de art.1 din Legea nr.554/2004 .
5.2.) - Cadrul juridic . Reglementarea interna
              5.2.1.) - Taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehiculele din categoriile M(1)-M(3) si N(1)-N(3), astfel cum sunt definite in art.3 din Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea, aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003 a fost instituita prin Legea nr.9 din 06.01.2012, care a abrogat prevederile OUG nr. 50/2008 referitoare la taxa pe poluare.
              5.2.2.) - Conform art.4 alin.1 lit.a) din Legea nr.9/2012: " Obligatia  de plata a taxei intervine : a) cu ocazia inscrierii in evidentele autoritatii competente, potrivit legii, a dobandirii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul de catre primul proprietar din Romania si atribuirea unui certificat de inmatriculare si a numarului de inmatriculare", fara ca textul sa faca distinctie intre autovehiculele  produse in Romania si cele produse in afara ei, si nici intre autovehiculele  noi si cele de ocazie.
            5.2.3.) - In forma initiala a Legii nr.9/2012, aplicabila in perioada 13 ianuarie 2012 - 30 ianuarie 2012,  la  alineatul 2 al aceluiasi articol se prevede ca: " Obligatia de plata a taxei intervine si cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, in Romania, asupra unui autovehicul rulat si pentru care nu a fost achitata taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule , conform Legii nr.571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, sau taxa pe poluare pentru autovehicule si care nu face parte din categoria autovehiculelor exceptate sau scutite de la plata acestor taxe, potrivit reglementarilor legale in vigoare la data inmatricularii", modul de calcul al taxei fiind stabilit de art.6 .
              5.2.4.) - Potrivit art.2 lit.i) din Legea nr.9/2012:" prima transcriere a dreptului de proprietate" inseamna "primul transfer al dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat, realizat dupa intrarea in vigoare a prezentei legi".
             5.2.5.) Prin OUG nr.1 din 30.01.2012, intrata in vigoare la data de 31 ianuarie 2012, s-a prevazut ,  insa, ca dispozitiile art.2 lit.i) si ale art.4 alin. 2 din Legea nr.9/2012 se suspenda pana la data de 31 decembrie 2012, cu consecinta ca taxa pentru emisiile poluante nu se achita cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculelor  de ocazie inmatriculate anterior datei de 1 ianuarie 2007.
5.3.) - Art.110 ( ex articolul 90 paragraf 1) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene (TFUE) , publicat in Jurnalul Oficial la data de 30.03.2010 ( versiune consolidata )
5.3.1.) - Conform prevederilor art.28 din Tratat , versiunea consolidata, Uniunea  este alcatuita dintr-o uniune vamala care reglementeaza ansamblul schimburilor de marfuri si care implica interzicerea  intre statele membre , a taxelor vamale la import si export  si a oricaror taxe  cu efect echivalent , precum si adoptarea unui tarif vamal comun in relatiile cu tari terte.
5.3.2.) - La art.30 si art.31 din Tratat, se dispune in sensul ca intre statele membre sunt interzise taxele vamale la import si la export sau taxele cu efect echivalent . Aceasta interdictie se aplica de   asemenea taxelor vamale cu caracter fiscal . Niciun stat membru nu aplica , direct sau indirect , produselor altor state  membre impozite interne  de orice natura mai mari decat cele care se aplica , direct sau indirect , produselor nationale similare . De asemenea , niciun stat membru  nu aplica produselor altor state  membre impozite interne de natura sa protejeze indirect alte sectoare de productie.
5.3.3.) - Dispozitiile art.110 ( ex articolul 90 paragraf 1 ) din Tratatul Uniunii Europene , versiunea consolidata , prevad ca nici un stat membru nu aplica , direct sau indirect , produselor altor state membre, impozite interne de orice natura mai mari decat cele care se aplica , direct sau indirect , produselor nationale similare.
5.4.) - Jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene
5.4.1.) - Cauza Costa / Enel ( 1964) : Legea care se indeparteaza de Tratat - un izvor independent  de drept -  nu ar putea sa duca la anularea lui , data fiind natura sa originara si speciala , fara a-l lipsi de caracterul lui de lege comunitara si fara ca baza legala a comunitatii insasi sa fie pusa la indoiala. Decizia a definit si relatia dintre dreptul comunitar si dreptul national al statelor membre , aratand ca dreptul comunitar este o ordine juridica independenta , care are prioritate de aplicare chiar si in fata dreptului national ulterior.
5.4.2.) - Cauza Weigel ( 2004): Obiectul reglementarii comunitare este asigurarea liberei circulatii a marfurilor intre statele comunitare in conditiile normale de concurenta , prin eliminarea oricarei forme de protectie care decurge din aplicarea de impozite interne discriminatorii fata de produsele provenind din alte state membre. Prin urmare , scopul acestei reglementari o constituie  interzicerea discriminarii fiscale intre produsele importate si cele similare autohtone.
5.4.3.) - Hotararea din 15 septembrie 2005 , Comisia / Danemarca,         C - 464/02 : Toate autovehiculele comercializate  pe piata unui stat membru sunt " produse nationale " in sensul prevederilor art.110 TFUE, iar cele similare acestora cumparate de pe pietele altor state spre a fi importate in acest stat membru devin " produse concurente " ale celor dintai , in masura in care sunt similare  din punct de vedere al tipului de produs , al caracteristicilor si al uzurii. In contextul asigurarii liberei circulatii a marfurilor si a unui regim vamal nediscriminatoriu , instituirea la nivelul statului membru a unor masuri fiscale de natura sa favorizeze produsele nationale in defavoarea produselor concurente , reprezinta o evidenta incalcare a acestor principii. Prin urmare , statele membre sunt obligate sa se abtina de la instituirea oricaror  masuri de natura sa favorizeze produsele nationale in defavoarea produselor concurente provenite din statele membre .
5.4.4.) - Cauzele reunite C - 290 Nadasdi si C - 333/05 Nemeth / 2006 : O taxa care nu este perceputa pentru faptul ca un  autovehicul traverseaza frontiera unui stat membru , ci pentru prima inmatriculare pe teritoriul acestuia , in vederea punerii in circulatie, nu constituie o taxa vamala in sensul art.25 din Tratatul   instituind Comunitatea Europeana, ci face parte din sistemul general de impozitare a bunurilor si trebuie examinata in lumina art.90 din tratat.
5.4.5.) - Hotararea din 18.01.2007 , Brzezinschi, C -313 / 05 , pct.27 : Art.90 din Tratatul instituind Comunitatea Europeana reprezinta in cadrul tratatului o completare a dispozitiilor privind eliminarea taxelor vamale si a taxelor cu efect echivalent . Aceasta dispozitie are drept obiectiv asigurarea liberei circulatii a marfurilor  intre statele  membre in conditii normale de concurenta , prin eliminarea oricarei forme de protectie care poate decurge din aplicarea de impozite interne discriminatorii fata de produsele provenind din alte state membre.
5.4.6.) - Hotararea din 20.09.2007, Comisia / Grecia , C - 74/06, pct.24; Ordonanta din 10.12.2007, Kawala, C - 134/07, pct.28; Hotararea din 17.07.2008, Krawczyunski , C - 426/07, pct.31: In materie de impozitare a autovehiculelor de ocazie importate , art.90 din Tratat  vizeaza garantarea neutralitatii depline a impozitelor interne fata de concurenta dintre produsele care se afla deja pe piata interna si produsele din import.
5.4.7.) - Hotararea pronuntata de CJCE in cauzele reunite C -393/04 si C - 41/05 , Air Liquide Industries Belgium , par.55 : Prevederile art.110  ( ex articolul 90 par.1 ) TFUE interzic , fara exceptii , discriminarea fiscala si orice masura de protectie care poate rezulta prin aplicarea unor taxe sau impozite , intre produsele din statele membre ale comunitatii si cele din productia interna a unui stat membru , in scopul asigurarii respectarii si aplicarii principiului circulatiei marfurilor.
5.4.8.) - Hotararea din 17.07.2008 pronuntata in cauza  Krawczy:          In materia importurilor autovehiculelor de ocazie , art.90  CE urmareste sa garanteze perfecta neutralitate a impozitelor interne , in privinta concurentei dintre produsele importate si cele care se afla deja pe piata nationala.                                 
5.4.9.) - Hotararea din 19.03.2009 , Comisia / Finlanda , C - 10/08, pct.24 : Un sistem de impozitare poate fi considerat compatibil cu art. 90 CE doar daca este stabilit astfel incat sa excluda in toate cazurile posibilitatea  ca produsele importate  sa fie mai aspru taxate decat produsele nationale  si sa nu produca  in nici un caz efecte discriminatorii. Art.90 din Tratat  nu interzice introducerea unui impozit de natura interna , ci numai aplicarea lui discriminatoriu  si numai in masura in care discriminarea afecteaza produsele altor state membre ale Uniunii Europene .
6.) - Compatibilitatea taxei pentru emisiile poluante cu dispozitiile  art.110 din Tratatul privind functionarea Uniunii  Europene TFUE
6.1.) - Ca urmare a incidentei prevederilor OUG nr.1/2012 , data fiind similitudinea dintre taxa pe poluare instituita prin OUG nr.50/2008 si taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule instituita prin Legea nr.9/2012 , tribunalul apreciaza ca jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene care  interpreteaza  articolul 10 TFUE este aplicabila in cauza .
 6.2.) - Examinand compatibilitatea taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule  reglementata de Legea nr.9/2012  cu prevederile art.110 din Tratatul privind Functionarea Uniunii  Europene ( ex articolul 90 din TCE ) : prin Hotararea preliminara din 7.04.2011 pronuntata in cauza C - 402/09, Tatu s-a statuat in sensul ca "articolul 110 din Tratatul de Instituire a Comunitatii Europene trebuie interpretat in sensul ca se instituie o taxa pe poluare aplicata autovehiculelor  cu ocazia primei inmatriculari  in acest stat membru , daca regimul acestei masuri fiscale  este astfel stabilit incat descurajeaza punerea in circulatie , in statul membru mentionat , a unor vehicule de ocazie cumparate in alte  state membre , fara insa a descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie avand aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala ".
6.3.) - Curtea a decis , deci , prin aceasta hotarare preliminara , ca art.110 din Tratatul privind functionarea Uniunii  Europene trebuie interpretat in sensul ca impunerea unei taxe fiscale , taxa pe poluare ,  doar autovehiculelor inmatriculate pentru prima data in Romania dupa intrarea in vigoare a OUG nr.50/2008, desi nediscriminatorie , creeaza un efect protectionist  pe piata, descurajand importul de masini de ocazie fara a descuraja in egala masura si cumpararea de masini de ocazie existente pe piata anterior ordonantei evocate.
6.4.) - In acelasi sens s-a pronuntat Curtea de Justitie a Uniunii Europene prin Hotararea preliminara din 07.07.2011 in cauza C - 263/10 , Nisipeanu v. Romania, la cererea formulata in temeiul art.234 CE de catre Tribunalul Gorj .
6.5.) - Curtea a aratat in considerentele hotararii pronuntate ca articolul 110 TFUE are drept obiectiv asigurarea liberei circulatii a marfurilor intre statele membre in conditii normale de concurenta , vizeaza eliminarea oricarei forme de protectie care poate decurge din aplicarea unor impozite interne discriminatorii fata de produsele provenite din alte state membre , interzice fiecarui stat membru sa aplice produselor celorlalte state membre impozite interne mai mari decat cele care se aplica produselor nationale similare, vizeaza garantarea neutralitatii depline a impozitelor interne fata de concurenta dintre produsele care se afla deja pe piata interna si produsele de import.
7.) - Obligativitatea respectarii dreptului comunitar. Prioritatea dreptului comunitar fata de reglementarile interne
7.1.) - Prin Legea nr.157/2005 , Romania a ratificat Tratatul privind  aderarea Republicii Bulgaria si a Romaniei la Uniunea Europeana .
7.2.) - Efectele ratificarii Tratatului sunt reglementate de art.148 alin.2 si 4 din Constitutia Romaniei , conform carora :
" (2) Ca urmare a aderarii , prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu , au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne , cu respectarea prevederilor actului de aderare .
(4) Parlamentul , Presedintele Romaniei , Guvernul si autoritatea judecatoreasca garanteaza aducerea la indeplinire a obligatiilor rezultate din actul aderarii si din  prevederile alineatului (2) ".
8.) Competenta instantei de a evalua conformitatea legislatiei interne cu dispozitiile din dreptul comunitar si de a da eficienta acestora
8.1.) - Prin Hotararea Curtii de Justitie a Comunitatii Europene din 9 martie 1978 pronuntata in Cauza 106/77 , Administrazione delle Finanze dello Stato c. Simmenthal s-a statuat in sensul ca : " _ judecatorul national insarcinat, potrivit competentei sale , sa aplice dispozitiile dreptului comunitar, are obligatia de a asigura deplina eficacitate a acestor norme , lasand neaplicata , din oficiu daca este necesar , orice dispozitie contrara a legislatiei nationale , chiar ulterioara , fara a solicita sau a astepta eliminarea prealabila a acesteia pe cale legislativa sau prin orice alt procedeu ".
8.2.) - Asadar , in raport de dispozitivul hotararii evocate , instantelor romane le revine obligatia de a asigura realizarea efectului deplin al dreptului comunitar , ele fiind competente sa procedeze la evaluarea conformitatii legislatiei romane cu dispozitiile din dreptul comunitar si sa inlature de la aplicare orice dispozitie contrara a legislatiei nationale .
9.) - Solutia tribunalului
9.1.) - Prin efectul aplicarii directe a dispozitiilor art. 110 paragraf 1 TFUE , tribunalul  este dator sa constate ca prevederile Legii nr.9/2012 privind taxa  pentru emisiile  poluante provenite de la autovehicule sunt reglementari contrare, astfel ca nu pot fi retinute ca aplicabile in cauza pendinte judecatii.
9.2.) - Ca urmare a incompatibilitatii normelor Legii nr.9/2012 cu dreptul comunitar , se retine ca refuzul de inmatriculare a autovehiculului dobandit de reclamant in proprietate dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene , in conditiile expuse , fara plata taxei pentru emisiile poluante  este nejustificat , reprezentand un act administrativ  afectat de nelegalitate .
9.3.) - Pentru considerentele expuse, prin sentinta nr.2501 din 04.06.2013 s-a admis ca intemeiata actiunea formulata de reclamant, dispunandu-se obligarea  paratei  sa procedeze la inmatricularea autoturismului marca Peugeot, tip Boxer, numar de identificare VF3233H5216060065, data primei inmatriculari: 37.03.2001, achizitionat in baza contractului de vanzare cumparare din data de 17.10.2012,  fara plata taxei pentru emisii poluante provenite de la autovehicule.
 9.4.) - Conform art. 274 Cod procedura civila paratele au fost obligate sa plateasca in solidar reclamantului suma de 39,3 lei cu titlu de cheltuieli de judecata (taxe de timbru ).

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Chemare in judecata (actiuni, cereri)

DISCRIMINARE SI HARTUIRE MORALA IN CADRUL DERULARII RAPORTURILOR DE MUNCA. DAUNE MORALE. NETEMEINICIA CERERII DE CHEMARE IN JUDECATA. - Sentinta civila nr. 1752/LM/2009 din data de 14.05.2009
Neindeplinirea procedurii prevazute de art. 720/1 Cod proc. civila atrage respingerea cererii ca inadmisibila. - Decizie nr. 77/R din data de 23.03.2006
Cerere pentru recunoasterea tranzactiei formulate pe cale principala - Decizie nr. 186 din data de 25.06.2015
Restituire bursa de studii ca urmare a pierderii calitatii de student - Sentinta civila nr. 612 din data de 10.12.2014
Actiune in contencios administrativ avand ca obiect cererea de contestare a unui fapt negativ. Inadmisibilitate. Respingere recurs reclamant - Decizie nr. 1449/R din data de 25.04.2014
Drepturi revolutionari - Decizie nr. 173/R din data de 02.03.2010
Cheltuieli de judecata. Momentul de la care se datoreaza in caz de renuntare la judecata. - Decizie nr. 316 din data de 07.04.2006
Motive de recurs invocate dupa expirarea termenului prevazut de art. 303(1) Cod procedura civila - Decizie nr. 201 din data de 08.03.2006
Apel declarat peste termen de mostenitorul paratului nelegal citat - Decizie nr. 217 din data de 10.03.2006
Repunerea in termenul de exercitare a cailor de atac - Decizie nr. 184 din data de 02.03.2006
Compensare bugetara-situatii de inadmisibilitate - Decizie nr. 775 din data de 12.10.2004
Anulare act - Sentinta civila nr. 3761 din data de 13.05.2010
Hotarare care sa tina loc de act autentiv - Sentinta civila nr. 4692 din data de 17.06.2010
Internare medicala - Hotarare nr. 182 din data de 23.05.2011
Autoritate de lucru judecat - Hotarare nr. 1543 din data de 29.06.2011
Prescriptia dreptului de a cere executarea silita - Hotarare nr. 1598 din data de 05.07.2011
Perceptia dreptului la actiune in repararea pagubei pricinuite prin fapta ilicita - Hotarare nr. 1591 din data de 05.07.2011
Art. 248,215,292 CP cu aplicare Art. 33 lit A CP - Hotarare nr. 315 din data de 07.11.2011
Schimbare incadrare juridica - Hotarare nr. 3462 din data de 03.05.2011
Atribuire termen aferent DL 42/1990 - Hotarare nr. 2514 din data de 15.11.2011