InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Buzau

CIVIL.Asigurari sociale. Recalculare pensie

(Decizie nr. 7 din data de 12.03.2014 pronuntata de Tribunalul Buzau)

Domeniu Asigurari auto si alte asigurari | Dosare Tribunalul Buzau | Jurisprudenta Tribunalul Buzau

             Asigurari sociale. Recalculare pensie prin luarea in considerare a  
                                                        sporurilor.

          Reclamantul a fost pensionat in baza Legii nr. 19/2000, fiind emisa decizia nr.235596/11.01.2011.
Reclamantul a solicitat recalcularea pensiei prin valorificarea veniturilor si a sporurilor mentionate in adeverintele nr. 4 L 2 11.5/231/30.01.2013 si nr. L13/2/1279/21.03.2013 emise de unitatile CFR la care a lucrat in perioada 01.01.1990-01.04.2001.
          La data de 29.10.2012 a solicitat paratei recalcularea pensiei cu luarea in considerare a tuturor sporurilor de care a beneficiat reclamantul, sporuri care nu au fost valorificate la emiterea deciziei de pensionare a acestuia si sunt mentionate in adeverintele  eliberate de fostii angajatori.
Prin decizia nr. 235596/07.05.2013, parata Casa Judeteana de Pensii Buzau a respins cererea de recalculare cu motivarea ca sporurile au fost valorificate.
Impotriva acestei decizii de respingere  a recalcularii pensiei, reclamantul a formulat contestatie la instanta dupa ce anterior s-a adresat cu contestatie la Comisia de Contestatii,  de la care insa n-a primit raspuns in termenul legal.
Tribunalul constata, raportat la buletinele de calcul depuse de reclamant la dosar, ca parata la data emiterii deciziei de pensie nr. 235596/11.01.2011- sub imperiul Legii nr. 19/2000 , nu a luat in calcul decat sporul de vechime si sporul de conditii deosebite mentionate in carnetul de munca, fara a lua in calcul si celelalte sporuri.
Din cuprinsul celor doua adeverinte rezulta ca reclamantul a beneficiat in perioada 01.01.1990-01.04.2011 de urmatoarele sporuri: spor vechime, spor pentru timpul lucrat in cursul noptii, spor pentru muncii grele, ore festive, spor conditii periculoase, spor conditii nocive, spor conducere simplificata, ore cap sectie.
Instanta mai constata ca aceste sporuri au avut un caracter permanent( acordate cu regularitate) si au intrat in baza de calcul a contributiei de asigurari sociale, asa cum rezulta din continutul celor doua adeverinte, cat si  mentiunea ca unitatea a platit CAS .
De asemenea se mai retine ca prin art. 78 alin 4 din Legea nr. 19/2000 se prevedea ca punctajul asiguratului, stabilit conform prevederilor alin 1-2 se calculeaza la nivelul veniturilor brute realizate pentru care s-au platit contributii de asigurari sociale.
Din aplicarea acestui text legal, art. I pct. 7 din Ordinul nr. 680/2007 pentru modificarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 prevedea la pct.19 de la sectiunea I ca prin sintagma venitul brut realizat lunar se intelege venitul brut in bani, achitat din fondul de salarii, reprezentand: a) salariile de baza brute corespunzatoare timpului efectiv lucrat in program normal si suplimentar potrivit formei de salarizare aplicate, inclusiv indemnizatiile de conducere, salariile de merit, indexari, compensari si alte drepturi care potrivit actelor normative, fac parte din salariul de baza b) sporurile, indemnizatiile si sumele acordate sub forma de procent din salariu ori sume fixe, indiferent daca au caracter permanent sau nu, platite pentru conditii deosebite de munca( grele , periculoase, nocive, penibile); munca prestata in schimbul de noapte, indeplinirea unor sarcini, activitati si responsabilitati suplimentare functiei de baza, sporul de fidelitate si altele asemanatoare; b) alte sume acordate potrivit legii.
La punctul IV din Anexa la OUG nr. 4/2005, anexa privitoare la sporurile, indemnizatiile si majorarile de retributii tarifare, care potrivit legislatiei anterioare datei de 01.04.2001 au facut parte din baza de calcul a pensiilor si care se utilizeaza la determinarea punctajului mediu anual, se prevede ca la determinarea punctajului mediu anual, se utilizeaza si sporurile acordate de catre ministerul de resort, conform dispozitiilor actelor normative in vigoare in diverse perioade, evidentiate, impreuna cu salariile aferente, in state de plata si pentru care s-a datorat si s-a virat contributia de asigurari sociale.
Totodata la pct. V din anexa, se are in vedere sporurile cu caracter permanent, in conformitate cu prevederile Legii nr. 49/1992, aratandu-se, printre altele, ca se iau in considerare sporurile cu caracter permanent prevazute de legislatia specifica fiecarui domeniu de activitate sau prevazute in contractul colectiv de munca, atat pentru perioadele anterioare datei de  01.04.1992, data intrarii in vigoare a Legii nr. 49/1992, cat si pentru cele ulterioare acestei date.
Acelasi principiu privind determinarea punctajului lunar si anual prin utilizarea salariului brut se regasesc si in Legea nr. 263/2010.
          Astfel la art. 165 din lege se mentioneaza ca la determinarea punctajelor lunare, pentru perioadele anterioare datei de 01 aprilie 2001 se utilizeaza salariile brute astfel_c) salariile brute de la data de 01.01.1991.
La aliniatul 2 al aceluiasi articol se precizeaza ca la determinarea punctajelor lunare, pe langa salariile prevazute la alin 1 se au in vedere si sporurile cu caracter permanent care, dupa data de 1 aprilie 1992, au facut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislatiei anterioare si care sunt inscrise in carnetul de munca sau sunt dovedite cu adeverinte eliberate de unitati.
La art. 127 din HG nr. 257/2011 privind Normele de aplicare a legii nr 263/2010 se statueaza ca sporurile cu caracter permanent care se pot verifica la stabilirea si/sau recalcularea drepturilor de pensie potrivit art. 165 alin 2 din lege sunt cele prevazute de Anexa 15.
Iar la Anexa 15 pct. III - ultima liniuta, se precizeaza " alte sporuri cu caracter permanent prevazute de legislatia specifica fiecarui domeniu de activitate sau prevazute in contractele colective de munca
In aceasta Anexa 15 cuprinde si " Mentiunea": " aceste sporuri se utilizeaza la determinarea punctajului mediu anual atat pentru perioadele anterioare cat si pentru cele ulterioare datei de 1 aprilie 1992, data intrarii in vigoare a prevederilor legii nr 49/1992".
Tribunalul constata astfel din evolutia legislativa expusa mai sus ca sporurile mentionate in adeverintele emise de angajatori CFR Calatori si CFR Marfa sunt sporuri acordate prin contractele colective de munca.
Aceste sporuri, asa cum rezulta din adeverinte, au fost acordate permanent si nu sporadic, si au intrat in alcatuirea venitului brut , avand caracterul de venit in sensul Legii nr. 49/1982.
Din dispozitiile legale mentionate, instanta apreciaza ca reclamantul este indreptatit la recalcularea pensiei cu luarea in considerare si a sporurilor mentionate in adeverinte ce nu au fost valorificate la stabilirea pensiei prin decizia de pensionare contestata.
         In sprijinul acestei solutii, instanta are in vedere si Decizia nr.19/10.12.2012 pronuntata de ICCJ intr-un recurs in interesul legii, prin care a statuat ca aplicarea principiului contributivitatii impune luarea in calcul a sporurilor si veniturilor suplimentare utilizate la determinarea punctajelor medii anuale pentru perioade anterioare Legii nr.19/2000, in masura in care acestea au facut parte din baza de calcul a pensiilor, au fost inregistrate in carnetul de munca sau rezulta din adeverinte conform legislatiei in vigoare si s-a platit contributia de asigurari sociale.
In aceste conditii neluarea in considerare a unor sume pentru care s-a platit contributiile de asigurari sociale echivaleaza cu o incalcare a principiului contributivitatii avand drept finalitate nerealizarea scopului avut in vedere de legiuitor astfel cum s-a statuat de ICCJ si prin decizia nr.19/2000.
La adoptarea acestei decizii s-au avut in vedere si prevederile CEDO care au stabilit in jurisprudenta sa ca drepturile de asigurari sociale cuvenite in baza contributiilor de asigurari sociale platite constituie un bun patrimonial in sensul art.1 din Protocolul nr.1 al Conventiei pentru apararea drepturilor omului si al libertatilor fundamentale ratificate de statul roman prin Legea nr.30/1994.
In concluzie s-a statuat ca principalul element obiectiv apt sa conduca la o justa si legala stabilire si reactualizare a pensiilor provenind din fostul sistem de asigurari sociale de stat il reprezinta contributiile de asigurari sociale platite, astfel ca la stabilirea si reactualizarea drepturilor de pensie trebuie luate in calcul toate sporurile si alte venituri de natura salariala pentru care angajatorul/angajatul a platit contributia pentru asigurarile sociale de stat.
      Pe cale de consecinta, instanta va admite ca fondata actiunea si va dispune anularea Deciziei nr. 235596/07.05.2013 emisa de CJP si va obliga parata sa emita o noua decizie cu recalcularea pensiei prin valorificarea tuturor sporurilor mentionate in adeverintele nr. L13/2/1279/21.03.2013 si nr. 4L 2.11.5/231/30.01.2013  emise de SNTFC CFR Calatori SA SNTFM CFR Marfa.
         De asemenea, instanta va obliga parata la plata sumelor reprezentand diferenta dintre pensia in plata si pensia ce rezulta prin  recalculare incepand cu data de 26.03.2013 si pana la data platii efective a acestor drepturi, sume ce vor fi reactualizate cu indicele de inflatie la data platii efective.
Va obliga parata la plata dobanzilor legale aferente acestor sume calculata de la data inregistrarii cererii 04.10.2013 pana la data platii efective.
In temeiul art.453 Cod proc. civila, instanta va  obliga parata la 620 lei cheltuieli de judecata catre reclamant.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Asigurari auto si alte asigurari

Accident de circulatie. Obligarea societatii de asigurare - Sentinta civila nr. 102 din data de 12.02.2015
Raspunderea asuguratorului in procesul penal in situatia in care accidentul a fost cauzat de o remorca neasigurata atasata unui cap tractor asigurat. - Decizie nr. 240 din data de 09.12.2009
IN CADRUL CONTRACTELOR DE ASIGURARE, OBLIGATIA RECLAMANTEI DE A PLATI SUMA REPREZENTAND PRIMA DE ASIGURARE ESTE INDEPLINITA IN CONDITIILE IN CARE PLATA A FOST FACUTA VALABIL PRIN MANDATARUL BENEFICIARULUI PLATII - Decizie nr. 5/Ap din data de 24.01.2006
Daune - Decizie nr. 476/R din data de 01.06.2012
Admis recurs despagubiri asigurare. - Sentinta civila nr. 106/R din data de 23.10.2009
Asigurarii sociale. Decizie de debit emisa urmare a savarsirii unei infractiuni de catre beneficiar. - Decizie nr. 1 din data de 13.01.2014
Masura asiguratorie. Cerere de restituire a autoturismului de catre cumparator. - Decizie nr. 458 din data de 21.07.2005
Contract de asigurare. Aplicabilitatea dispozitiilor art.37 din legea nr.32/2000. - Decizie nr. 242/A din data de 01.10.2004
Pretentii - Sentinta civila nr. 1243 din data de 04.05.2009
Cheltuielile judiciare suportate de pagubit revin in sarcina asiguratorului - Decizie nr. 163 din data de 17.02.2011
Stabilirea punctajului mediu anual conform Legii nr. 19/2000. Spor privind lucrul sistematic peste program. - Decizie nr. 1367 din data de 04.11.2009
AGENT DE ASIGURARE. RASPUNDEREA PENTRU NEPREDAREA IN TERMEN A ASIGURARILOR INCHEIATE SI PRIMELOR INCASATE. CAUZA CONTRACTUALA - Decizie nr. 69 din data de 11.10.2005
pretentii intre societati de asigurare - Sentinta civila nr. 8405 din data de 29.09.2008
pretentii intre societati de asigurare - Sentinta civila nr. 8777 din data de 06.10.2008
CONSTRACT DE ASIGURARI-DESPAGUBIRI - Sentinta comerciala nr. 28 din data de 13.01.2010
Sinteza penala nr. 950/a/23.11.2006 - Sentinta penala nr. 950/a/23.11.2006 din data de 15.05.2008
Pretentii - asigurare auto - Sentinta civila nr. 270 din data de 18.01.2013
Pretentii asigurare locuinta parte - Sentinta civila nr. 2019 din data de 23.04.2013
Refuzul asiguratorului de a acorda despagubiri pentru prejudiciul cauzat de persoana asigurata unei ter?e persoane - Sentinta civila nr. 2520 din data de 07.10.2011
Raspunderea patrimoniala in cazul unui accident de circulatie produs de salariat. Inadmisibilitatea cererii de chemare in garantie a asiguratorului - Decizie nr. 5734R din data de 19.10.2009