Oferta de donatie catre stat. Lipsa unei acceptari exprese din partea donatarului.
(Decizie nr. 123 din data de 24.01.2012 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti)Domeniul donatii
Oferta de donatie catre stat. Lipsa unei acceptari exprese din partea donatarului. Inexistenta unui contract de donatie. Posibilitatea formularii notificarii in temeiul Legii nr.10/2001, pentru restituirea, in natura sau prin echivalent, a bunurilor preluate abuziv.
C.p.cv., art.304 pct.9, art.312, Legea nr.10/2001, art.2 si 3
CURTEA DE APEL BUCURESTI - SECTIA A IV A CIVILA
decizia civila nr. 123/24.01.2012
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a Civila la data de 03.12.2009, reclamanta ....... a chemat in judecata pe parata Primaria Municipiului Bucuresti prin Primarul General, solicitand obligarea acesteia la emiterea dispozitiei de restituire in natura a suprafetei de 200 mp teren intravilan, situat in Bucuresti, str. Fruntas Mihai Cazan, nr. 6, avand o latime de 8 m pe o lungime de 25 m, teren liber, precum si sa emita dispozitie de restituire in echivalent a casei demolate si anexe situata la aceeasi adresa.
Prin sentinta civila nr. 1190/ 14.06.2011 pronuntata de Tribunalul Bucuresti Sectia a IV -a Civila, s-a admis cererea formulata de reclamanta ......., astfel cum a fost precizata, a fost obligata parata sa emita dispozitie de restituire in natura catre reclamanta a terenului in suprafata de 200 m.p., intravilan, situat in Bucuresti, ......., identificat prin raportul de expertiza efectuat de expert ......., a fost obligata parata sa emita dispozitie de restituire in echivalent sub forma despagubirilor pentru casa de locuit si anexele demolate, situata in Bucuresti, ....... 6 si s-a luat act ca reclamanta nu solicita cheltuieli de judecata in prezentul dosar.
Pentru a pronunta aceasta solutie, tribunalul a retinut urmatoarele:
In fapt, reclamanta a formulat notificare in temeiul legii nr.10/2001, inregistrata sub nr. ....... la Primaria Municipiului Bucuresti, solicitand restituirea in natura a imobilului situat in Bucuresti, fosta str. ....... si notificarea inregistrata sub nr. ......., solicitand despagubiri banesti in suma de 5000 USD reprezentand contravaloarea casei situate la aceeasi adresa.
Se constata ca desi la dosarul nr. ....... intocmit pe baza celor doua notificari formulate in temeiul legii nr. 10/2001 s-au depus toate actele necesare pentru solutionarea notificarilor, nici pana in prezent acestea nu au fost solutionate. In aceste conditii, tribunalul apreciaza, in conformitate cu interpretarea data art. 26 din legea nr. 10 /2001 si de dispozitiile Deciziei nr. XX/2007 a ICCJ, ca reclamanta este indreptatita sa solicite tribunalului solutionarea pe fond a notificarilor.
Sub aspectul calitatii de persoana indreptatita, se retine in fapt :
Sotii ....... au cumparat la data de 03.07.1959, prin chitanta sub semnatura privata de la numitii ....... terenul in suprafata de 200 mp situat in Bucuresti, str. ....... si constructia existenta pe teren in suprafata de 3 x 3,50 m. Vanzatorii aveau in proprietate acest imobil in baza actului de proprietate nr. ....... .
In acelasi sens sunt si evidentele fiscale, DITL -sector 2 -....... confirmand ca sotii ....... - decedat si ....... au figurat ca titulari de rol fiscal pentru imobilul situat in Bucuresti, ....... nr. compus din teren in suprafata de 200 mp si constructie , dupa achizitionarea imobilului de la numitii ........
In baza Deciziei nr. 1718/08.11.1973 a fostului Consiliu Popular al Municipiului Bucuresti-, s-a acceptat oferta de donatie autentificata cu nr. 602/27.01.1975 de Notariatul de Stat Local al Sectorului 2 si completata cu actul aditional nr. 5552/24.07.1975 facuta statului roman de catre fostul proprietar ....... pentru imobilul constructie si teren in suprafata de 250 mp situat in Bucuresti, ....... 6, aspect rezulta din situatia juridica comunicata la dosar.
In anul 1975, ca urmare a sistematizarii zonei, constructia a fost demolata, iar terenul a trecut in proprietatea statului-f 149.
Prin sentinta civila nr. ....... pronuntata de Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti in dosarul nr. ....... ramasa definitiva si irevocabila prin nerecurare, si incheierea de indreptare din data de 22.02.2008, definitiva si irevocabila prin nerecurare la 02.04.2008, s-a constatat valabil intervenita la data de 03.07.1959 conventia de vanzare cumparare a imobilului teren in suprafata de 200 mp situat in Bucuresti, str. Fruntas Mihail Cazan nr. 6, sector 2 pe care se gasea o constructie de 3 x 3,5 m, in prezent demolata.
Se mai retine din adresa emisa de SC Apolodor SA nr. ....... ca nu au fost achitate pana in prezent despagubiri pentru imobilul trecut in proprietatea statului.
Din adresa emisa de Directia generala de Urbanism Amenajarea Teritoriului din cadrul PMB se retine ca terenul din fosta ....... se incadreaza in PUZ-sos. Colentina -....... aprobat prin HCGMB nr. 7/2002.
Din nota de reconstituire depusa in dosarul administrativ rezulta ca terenul in suprafata de 200 mp este in prezent liber.
Din adresa nr. ....... emisa de DUGT-SUAT din cadrul Primaria Sector 2 Bucuresti rezulta ca fostul imobil din ....... nu este afectata de investitia realizata de ....... , in Sos. Colentina nr. 52-54, sector 2 Bucuresti, terenul nefacand obiectul niciunui contract de concesiune.
Din concluziile raportului de expertiza efectuat de expert ....... se retine ca exista conformitate intre imobilul ce face obiectul prezentei cauze si cel mentionat in actele de proprietate invocate. S-a mai retinut in raportul de expertiza ca terenul identificat nu este afectat de elemente de sistematizare, este liber de constructii si de retele subterane si supraterane, fiind susceptibil de a fi restituit in natura.
In drept, tribunalul apreciaza ca preluarea imobilului este abuziva conform art. 2 lit h din Lg 10/2001; chiar daca s-ar considera ca titlul statului este valabil, art. 2 lit h din Legea nr. 10/2001 considera abuziva preluarea imobilului de catre stat chiar si cu titlu valabil, astfel cum este definit prin art. 6 alin. 1 din Legea nr. 213/1998.
Fata de cele expuse mai sus, constatand ca reclamanta impreuna cu sotul sau au fost proprietarii bunului, iar prin notificare reclamanta a acceptat si succesiunea acestuia referitor la acest bun, si ca acesta a fost preluat abuziv din patrimoniul sotilor, tribunalul apreciaza ca in conformitate cu dispozitiile art. 9 si 10 alin.1 din legea nr. 10/2001, reclamanta este indreptatita sa i se restituie in natura imobilul-teren in suprafata de 200 mp.
Avand in vedere ca in prezent nu mai exista constructia intrucat aceasta a fost demolata in anul 1975, tribunalul apreciaza ca reclamanta este indreptatita sa i se acorde despagubiri banesti, conform art. 10 din legea nr. 10/2001, in conditiile legii speciale-Legea nr. 10/2001, legea nr. 247/2005-Titlul VII .
Impotriva acestei sentinte s-a formulat in termen legal prezentul recurs de catre Municipiul Bucuresti, invocandu-se dispozitiile art. 304 pct. 9 Cod procedura civila si dezvoltandu-se urmatoarele critici:
Potrivit situatiei juridice rezulta ca imobilul a trecut in proprietatea statului conform deciziei nr. 1718/1973 a fostului CPMB, respectiv a fost acceptata oferta de donatie, oferta de donatie a fost autentificata sub nr. 602/1975 de Notariatul de Stat Local al sectorului 2 si completata prin actul aditional nr. 5552/1975.
Recurenta apreciaza ca in speta au fost respectate dispozitiile art. 2 alin. 2 din Decretul nr. 478/1954.
Pe de alta parte se invoca de catre recurenta ca termenul prevazut de art. 23 alin. 1 si 2 din Legea nr. 10/2001 este un termen de recomandare a carui depasire nu poate fi sanctionata decat cel mult cu obligarea la despagubiri, iar art. 22 din Legea nr. 10/2001 prevede ca dreptul de proprietate si calitatea de mostenitor se dovedesc numai cu acte, termenul de 60 de zile incepand sa curga dupa completarea dosarului de notificare.
Solutionand recursul formulat, in raport de criticile dezvoltare, Curtea il constata nefondat si in baza art. 312 Cod procedura civila, il va respinge ca atare.
Astfel, Curtea constata corecta solutia tribunalului, insa urmeaza a avea in vedere urmatoarele argumente de drept, care inlocuiesc partial motivarea tribunalului:
Curtea constata ca tribunalul a avut in vedere la solutionarea cauzei exclusiv dispozitiile art. 2 lit. h din Legea nr. 10/2001, apreciind ca in conditiile acestui text preluarea a fost abuziva, insa a ignorat cu desavarsire dispozitiile art. 2 lit. c din Legea nr. 10/2001 care vizeaza situatia speciala a preluarilor facute in baza unor donatii.
Curtea a pus in vedere recurentului parat sa faca proba existentei acestui contract de donatie, insa recurentul parat nu a administrat probe in acest sens. S-a facut adresa catre Arhivele Nationale pentru a ne comunica actele referitoare la aceasta donatie.
Analizand inscrisurile administrate in faza recursului, comunicate de Arhivele Nationale, anume declaratia autentificata sub nr. .......si actul aditional autentificat sub nr. ....... Curtea constata urmatoarele:
Declaratia nr....... nu reprezinta catusi de putin o oferta de donatie in favoarea statului, ci in cuprinsul ei, numitul ......., in calitate de proprietar al imobilului din Bucuresti, ......., declara doar ca se obliga ca, in termen de 5 zile de la data la care i se va comunica ca i s-a repartizat o locuinta, sa demoleze personal constructia si ca nu va solicita nici un fel de despagubiri si ca a luat cunostinta ca terenul pe care se afla constructia trece in patrimoniul statului conform art. 30 alin. 2 din Legea nr. 58/1974. Prin actul aditional nr. ....... numitul ....... "in completarea ofertei de donatie facuta prin inscrisul autentificat sub nr., ......." declara ca "oferta de donatie facuta se refera inclusiv la suprafata de 250 m.p teren situat in Bucuresti, aceeasi adresa, in conditiunile Decretului nr. 478/1954".
Curtea apreciaza ca aceste inscrisuri dovedesc inainte de toate ca nu a existat o oferta de donatie valabila din partea proprietarului Radu Gheorghe.
Pe de o parte primul inscris, autentificat sub nr. ......., nu reprezinta in mod evident catusi de putin o oferta de donatie in favoarea statului, iar al doilea inscris mentionat mai sus, autentificat sub nr. ......., desi face referire la o oferta de donatie nr. 602, nu poate fi interpretat nici el ca reprezentand in sine o oferta de donatie, in conditiile in care nu mentioneaza ca atare manifestarea de vointa a numitului ....... de a dona in favoarea statului un anumit imobil. Se foloseste intr-adevar expresia "oferta de donatie" si se face referire la Decretul nr. 478/1954, insa nu se mentioneaza nicaieri cine este beneficiarul donatiei, simpla referire la Decretul nr. 478/1954, apreciaza Curtea, nejustificand o prezumtie ca beneficiarul donatiei ar fi statul sau unitatea administrativ teritoriala, iar pe de alta parte se observa ca nu se mentioneaza obiectul donatiei, mentionarea suprafetei de 250 m.p. teren nefiind suficienta in conditiile in care nu se individualizeaza acest teren prin adresa.
Se face mentiune ca terenul este situat in "Bucuresti, aceeasi adresa", dar nu rezulta despre care adresa este vorba, in conditiile in care in acest act aditional sunt mentionate doua adrese dupa numele lui ......., ambele diferite de adresa din Bucuresti, .......
O oferta de donatie trebuie sa contina anumite elemente esentiale acestui act juridic printre care numele beneficiarului, bunul donat, individualizat cu precizie ca atare. Simpla trimitere facuta la actul autentificat sub nr. ......., considera Curtea, nu constituie un argument pentru a se aprecia ca acest act aditional - si pretinsa oferta de donatie facuta prin el pentru terenul de 250 mp.- se refera si el la imobilul din Bucuresti, ....... .
Oricum, chiar si asa se poate constata cu evidenta ca oferta de donatie ar putea privi cel mult terenul, nu si constructia, referitor la constructie fiind incheiat doar actul nr. ......., care nu poate fi interpretat catusi de putin ca o oferta de donatie, dat fiind continutul sau redat mai sus.
Chiar si daca printr-o interpretare extrem de lipsita de exigenta juridica, aceste inscrisuri ar fi calificate ca reprezentand o oferta de donatie din partea numitului ......., Curtea constata ca oricum nu s-a facut dovada acceptarii donatiei in forma autentica prevazuta de lege.
In ce priveste decizia nr. 1718/1975 emisa de Comitetul Executiv al fostul CPMB , Curtea constata ca aceasta decizie prin care se accepta ofertele de donatie facute statului de mai multe persoane, printre care si ....... pentru imobilul constructie si teren in suprafata de 250 m.p. situat in str., reprezinta doar decizia administrativa de acceptare a asa-zisei donatii, fara sa fie un inscris autentificat de notarul public, singura forma legala in care puteau fi autentificate actele conform dispozitiilor Decretului nr. 377/ 1960.
Conform art. 4 din acest decret autentificarea inscrisurilor putea fi facuta numai de notariatele de stat, iar in art. 9 din decret se prevede ca "In afara de notariatele de stat, comitetele executive ale sfaturilor populare comunale sau orasenesti din localitatile unde nu functioneaza notariate de stat pot indeplini" anumite acte notariale, printre care si autentificari de acte, expres enumerate de text, in aceasta enumarare facandu-se referire si la "autentificarea inscrisurilor cuprinzand conventii pana la 3.000 lei, cu exceptia acelora care au ca obiect donatiile de orice fel, constituirile de ipoteci si transmisiunile de terenuri sau cladiri" ( art. 9 lit. c ). Or, in cauza nu sunt indeplinite aceste conditii ale legislatiei in vigoare la momentul respectiv, anume pe de o parte in mod esential pe raza mun. Bucuresti, Sector 2 exista notariat de stat, iar pe de alta parte actul era o donatie, deci nu putea fi autentificat de comitetul executiv.
De altfel, se constata ca in art. 2 al acestei decizii se prevedea ca, Comitetul Executiv va perfecta actele de donatie pentru aceste terenuri.
Aceasta decizie reprezinta numai actul prin care Comitetul executiv isi exprima decizia de a accepta asa-zisa donatie, in acord cu dispozitiile art. 1 din Decretul nr. 478/ 1954, insa neindeplinind conditia de forma ceruta ad validitatem pentru acceptarea donatiei nu reprezinta o acceptare valabila producatoare de efecte juridice.
Se constata si ca in cuprinsul dispozitiilor Decretului nr. 478/ 1954 nu se reglementeaza nicaieri o derogare de la dispozitiile art. 813 C.civ. care instituie conditia ad validitatem a formei autentice pentru donatii.
Art. 1 din acest decret, prevazand ca "Donatiunile facute statului sub orice forma, pot fi primite numai de organele, institutiile sau organizatiile economice de stat, competente dupa obiectul sau scopul donatiunii, in conditiile prevazute de prezentul Decret" nu reprezinta o derogare de la aceasta conditie de forma prevazuta in Codul civil, ci doar individualizeaza institutia competenta sa decida acceptarea ofertei de donatie pentru stat.
Asadar, Curtea constata ca nu s-a facut dovada incheierii valabile a unui contract de donatie in forma autentica, devenind aplicabile dispozitiile art. 2 lit. c, teza 1 din Legea nr. 10/2001, conform carora sunt considerate preluate abuziv imobilele donate statului in baza Decretului nr. 478/1954 neincheiate in forma autentica.
Pentru aceste motive, Curtea respinge criticile recurentului referitoare la respectarea dispozitiilor art. 2 alin. 2 din Decretul nr. 478/1954 si constata ca in mod corect tribunalul a retinut ca preluarea imobilului a fost abuziva, insa cu un temei juridic diferit decat cel retinut de tribunal, conform celor expuse mai sus. Se constata de altfel ca recurentul face referire la acest text care vizeaza donatiile facute sfatului popular, iar nu statului, in conditiile in care decizia nr. 1718/ 1975 priveste acceptarea unei donatii facute "statului", iar pe de alta parte actele autentificate sub nr. 602/ 1975 si nr. 5552/ 1975 nu individualizeaza donatarul ca fiind Statul sau sfatul popular. Aceasta releva inca o data corectitudinea celor expuse mai sus de catre Curte, anume ca nici pretinsa oferta de donatie nu a individualizat beneficiarul donatiei, ceea ce ar atrage oricum nulitatea ofertei de donatie.
In ce priveste sustinerea recurentului ca termenul de 60 de zile prevazut de art. 23 din Legea nr.10/2001 ar fi un termen de recomandare, Curtea constata ca aceasta sustinere nu poate fi primita, interpretarea in discutie fiind de mult timp surmontata prin decizia nr. 20/2007 data de Inalta Curte de Casatie si Justitie in recurs in interesul legii, prin care s-a stabilit ca lipsa raspunsului unitatii detinatoare la notificarea formulata echivaleaza cu refuzul restituirii imobilului si ca in aceasta situatie notificatorul se poate adresa direct instantei de judecata pentru solutionarea pe fond a pretentiei sale.
Pentru toate aceste motive, va fi respins recursul ca nefondat .
Oferta de donatie catre stat. Lipsa unei acceptari exprese din partea donatarului. Inexistenta unui contract de donatie. Posibilitatea formularii notificarii in temeiul Legii nr.10/2001, pentru restituirea, in natura sau prin echivalent, a bunurilor preluate abuziv.
C.p.cv., art.304 pct.9, art.312, Legea nr.10/2001, art.2 si 3
CURTEA DE APEL BUCURESTI - SECTIA A IV A CIVILA
decizia civila nr. 123/24.01.2012
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a Civila la data de 03.12.2009, reclamanta ....... a chemat in judecata pe parata Primaria Municipiului Bucuresti prin Primarul General, solicitand obligarea acesteia la emiterea dispozitiei de restituire in natura a suprafetei de 200 mp teren intravilan, situat in Bucuresti, str. Fruntas Mihai Cazan, nr. 6, avand o latime de 8 m pe o lungime de 25 m, teren liber, precum si sa emita dispozitie de restituire in echivalent a casei demolate si anexe situata la aceeasi adresa.
Prin sentinta civila nr. 1190/ 14.06.2011 pronuntata de Tribunalul Bucuresti Sectia a IV -a Civila, s-a admis cererea formulata de reclamanta ......., astfel cum a fost precizata, a fost obligata parata sa emita dispozitie de restituire in natura catre reclamanta a terenului in suprafata de 200 m.p., intravilan, situat in Bucuresti, ......., identificat prin raportul de expertiza efectuat de expert ......., a fost obligata parata sa emita dispozitie de restituire in echivalent sub forma despagubirilor pentru casa de locuit si anexele demolate, situata in Bucuresti, ....... 6 si s-a luat act ca reclamanta nu solicita cheltuieli de judecata in prezentul dosar.
Pentru a pronunta aceasta solutie, tribunalul a retinut urmatoarele:
In fapt, reclamanta a formulat notificare in temeiul legii nr.10/2001, inregistrata sub nr. ....... la Primaria Municipiului Bucuresti, solicitand restituirea in natura a imobilului situat in Bucuresti, fosta str. ....... si notificarea inregistrata sub nr. ......., solicitand despagubiri banesti in suma de 5000 USD reprezentand contravaloarea casei situate la aceeasi adresa.
Se constata ca desi la dosarul nr. ....... intocmit pe baza celor doua notificari formulate in temeiul legii nr. 10/2001 s-au depus toate actele necesare pentru solutionarea notificarilor, nici pana in prezent acestea nu au fost solutionate. In aceste conditii, tribunalul apreciaza, in conformitate cu interpretarea data art. 26 din legea nr. 10 /2001 si de dispozitiile Deciziei nr. XX/2007 a ICCJ, ca reclamanta este indreptatita sa solicite tribunalului solutionarea pe fond a notificarilor.
Sub aspectul calitatii de persoana indreptatita, se retine in fapt :
Sotii ....... au cumparat la data de 03.07.1959, prin chitanta sub semnatura privata de la numitii ....... terenul in suprafata de 200 mp situat in Bucuresti, str. ....... si constructia existenta pe teren in suprafata de 3 x 3,50 m. Vanzatorii aveau in proprietate acest imobil in baza actului de proprietate nr. ....... .
In acelasi sens sunt si evidentele fiscale, DITL -sector 2 -....... confirmand ca sotii ....... - decedat si ....... au figurat ca titulari de rol fiscal pentru imobilul situat in Bucuresti, ....... nr. compus din teren in suprafata de 200 mp si constructie , dupa achizitionarea imobilului de la numitii ........
In baza Deciziei nr. 1718/08.11.1973 a fostului Consiliu Popular al Municipiului Bucuresti-, s-a acceptat oferta de donatie autentificata cu nr. 602/27.01.1975 de Notariatul de Stat Local al Sectorului 2 si completata cu actul aditional nr. 5552/24.07.1975 facuta statului roman de catre fostul proprietar ....... pentru imobilul constructie si teren in suprafata de 250 mp situat in Bucuresti, ....... 6, aspect rezulta din situatia juridica comunicata la dosar.
In anul 1975, ca urmare a sistematizarii zonei, constructia a fost demolata, iar terenul a trecut in proprietatea statului-f 149.
Prin sentinta civila nr. ....... pronuntata de Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti in dosarul nr. ....... ramasa definitiva si irevocabila prin nerecurare, si incheierea de indreptare din data de 22.02.2008, definitiva si irevocabila prin nerecurare la 02.04.2008, s-a constatat valabil intervenita la data de 03.07.1959 conventia de vanzare cumparare a imobilului teren in suprafata de 200 mp situat in Bucuresti, str. Fruntas Mihail Cazan nr. 6, sector 2 pe care se gasea o constructie de 3 x 3,5 m, in prezent demolata.
Se mai retine din adresa emisa de SC Apolodor SA nr. ....... ca nu au fost achitate pana in prezent despagubiri pentru imobilul trecut in proprietatea statului.
Din adresa emisa de Directia generala de Urbanism Amenajarea Teritoriului din cadrul PMB se retine ca terenul din fosta ....... se incadreaza in PUZ-sos. Colentina -....... aprobat prin HCGMB nr. 7/2002.
Din nota de reconstituire depusa in dosarul administrativ rezulta ca terenul in suprafata de 200 mp este in prezent liber.
Din adresa nr. ....... emisa de DUGT-SUAT din cadrul Primaria Sector 2 Bucuresti rezulta ca fostul imobil din ....... nu este afectata de investitia realizata de ....... , in Sos. Colentina nr. 52-54, sector 2 Bucuresti, terenul nefacand obiectul niciunui contract de concesiune.
Din concluziile raportului de expertiza efectuat de expert ....... se retine ca exista conformitate intre imobilul ce face obiectul prezentei cauze si cel mentionat in actele de proprietate invocate. S-a mai retinut in raportul de expertiza ca terenul identificat nu este afectat de elemente de sistematizare, este liber de constructii si de retele subterane si supraterane, fiind susceptibil de a fi restituit in natura.
In drept, tribunalul apreciaza ca preluarea imobilului este abuziva conform art. 2 lit h din Lg 10/2001; chiar daca s-ar considera ca titlul statului este valabil, art. 2 lit h din Legea nr. 10/2001 considera abuziva preluarea imobilului de catre stat chiar si cu titlu valabil, astfel cum este definit prin art. 6 alin. 1 din Legea nr. 213/1998.
Fata de cele expuse mai sus, constatand ca reclamanta impreuna cu sotul sau au fost proprietarii bunului, iar prin notificare reclamanta a acceptat si succesiunea acestuia referitor la acest bun, si ca acesta a fost preluat abuziv din patrimoniul sotilor, tribunalul apreciaza ca in conformitate cu dispozitiile art. 9 si 10 alin.1 din legea nr. 10/2001, reclamanta este indreptatita sa i se restituie in natura imobilul-teren in suprafata de 200 mp.
Avand in vedere ca in prezent nu mai exista constructia intrucat aceasta a fost demolata in anul 1975, tribunalul apreciaza ca reclamanta este indreptatita sa i se acorde despagubiri banesti, conform art. 10 din legea nr. 10/2001, in conditiile legii speciale-Legea nr. 10/2001, legea nr. 247/2005-Titlul VII .
Impotriva acestei sentinte s-a formulat in termen legal prezentul recurs de catre Municipiul Bucuresti, invocandu-se dispozitiile art. 304 pct. 9 Cod procedura civila si dezvoltandu-se urmatoarele critici:
Potrivit situatiei juridice rezulta ca imobilul a trecut in proprietatea statului conform deciziei nr. 1718/1973 a fostului CPMB, respectiv a fost acceptata oferta de donatie, oferta de donatie a fost autentificata sub nr. 602/1975 de Notariatul de Stat Local al sectorului 2 si completata prin actul aditional nr. 5552/1975.
Recurenta apreciaza ca in speta au fost respectate dispozitiile art. 2 alin. 2 din Decretul nr. 478/1954.
Pe de alta parte se invoca de catre recurenta ca termenul prevazut de art. 23 alin. 1 si 2 din Legea nr. 10/2001 este un termen de recomandare a carui depasire nu poate fi sanctionata decat cel mult cu obligarea la despagubiri, iar art. 22 din Legea nr. 10/2001 prevede ca dreptul de proprietate si calitatea de mostenitor se dovedesc numai cu acte, termenul de 60 de zile incepand sa curga dupa completarea dosarului de notificare.
Solutionand recursul formulat, in raport de criticile dezvoltare, Curtea il constata nefondat si in baza art. 312 Cod procedura civila, il va respinge ca atare.
Astfel, Curtea constata corecta solutia tribunalului, insa urmeaza a avea in vedere urmatoarele argumente de drept, care inlocuiesc partial motivarea tribunalului:
Curtea constata ca tribunalul a avut in vedere la solutionarea cauzei exclusiv dispozitiile art. 2 lit. h din Legea nr. 10/2001, apreciind ca in conditiile acestui text preluarea a fost abuziva, insa a ignorat cu desavarsire dispozitiile art. 2 lit. c din Legea nr. 10/2001 care vizeaza situatia speciala a preluarilor facute in baza unor donatii.
Curtea a pus in vedere recurentului parat sa faca proba existentei acestui contract de donatie, insa recurentul parat nu a administrat probe in acest sens. S-a facut adresa catre Arhivele Nationale pentru a ne comunica actele referitoare la aceasta donatie.
Analizand inscrisurile administrate in faza recursului, comunicate de Arhivele Nationale, anume declaratia autentificata sub nr. .......si actul aditional autentificat sub nr. ....... Curtea constata urmatoarele:
Declaratia nr....... nu reprezinta catusi de putin o oferta de donatie in favoarea statului, ci in cuprinsul ei, numitul ......., in calitate de proprietar al imobilului din Bucuresti, ......., declara doar ca se obliga ca, in termen de 5 zile de la data la care i se va comunica ca i s-a repartizat o locuinta, sa demoleze personal constructia si ca nu va solicita nici un fel de despagubiri si ca a luat cunostinta ca terenul pe care se afla constructia trece in patrimoniul statului conform art. 30 alin. 2 din Legea nr. 58/1974. Prin actul aditional nr. ....... numitul ....... "in completarea ofertei de donatie facuta prin inscrisul autentificat sub nr., ......." declara ca "oferta de donatie facuta se refera inclusiv la suprafata de 250 m.p teren situat in Bucuresti, aceeasi adresa, in conditiunile Decretului nr. 478/1954".
Curtea apreciaza ca aceste inscrisuri dovedesc inainte de toate ca nu a existat o oferta de donatie valabila din partea proprietarului Radu Gheorghe.
Pe de o parte primul inscris, autentificat sub nr. ......., nu reprezinta in mod evident catusi de putin o oferta de donatie in favoarea statului, iar al doilea inscris mentionat mai sus, autentificat sub nr. ......., desi face referire la o oferta de donatie nr. 602, nu poate fi interpretat nici el ca reprezentand in sine o oferta de donatie, in conditiile in care nu mentioneaza ca atare manifestarea de vointa a numitului ....... de a dona in favoarea statului un anumit imobil. Se foloseste intr-adevar expresia "oferta de donatie" si se face referire la Decretul nr. 478/1954, insa nu se mentioneaza nicaieri cine este beneficiarul donatiei, simpla referire la Decretul nr. 478/1954, apreciaza Curtea, nejustificand o prezumtie ca beneficiarul donatiei ar fi statul sau unitatea administrativ teritoriala, iar pe de alta parte se observa ca nu se mentioneaza obiectul donatiei, mentionarea suprafetei de 250 m.p. teren nefiind suficienta in conditiile in care nu se individualizeaza acest teren prin adresa.
Se face mentiune ca terenul este situat in "Bucuresti, aceeasi adresa", dar nu rezulta despre care adresa este vorba, in conditiile in care in acest act aditional sunt mentionate doua adrese dupa numele lui ......., ambele diferite de adresa din Bucuresti, .......
O oferta de donatie trebuie sa contina anumite elemente esentiale acestui act juridic printre care numele beneficiarului, bunul donat, individualizat cu precizie ca atare. Simpla trimitere facuta la actul autentificat sub nr. ......., considera Curtea, nu constituie un argument pentru a se aprecia ca acest act aditional - si pretinsa oferta de donatie facuta prin el pentru terenul de 250 mp.- se refera si el la imobilul din Bucuresti, ....... .
Oricum, chiar si asa se poate constata cu evidenta ca oferta de donatie ar putea privi cel mult terenul, nu si constructia, referitor la constructie fiind incheiat doar actul nr. ......., care nu poate fi interpretat catusi de putin ca o oferta de donatie, dat fiind continutul sau redat mai sus.
Chiar si daca printr-o interpretare extrem de lipsita de exigenta juridica, aceste inscrisuri ar fi calificate ca reprezentand o oferta de donatie din partea numitului ......., Curtea constata ca oricum nu s-a facut dovada acceptarii donatiei in forma autentica prevazuta de lege.
In ce priveste decizia nr. 1718/1975 emisa de Comitetul Executiv al fostul CPMB , Curtea constata ca aceasta decizie prin care se accepta ofertele de donatie facute statului de mai multe persoane, printre care si ....... pentru imobilul constructie si teren in suprafata de 250 m.p. situat in str., reprezinta doar decizia administrativa de acceptare a asa-zisei donatii, fara sa fie un inscris autentificat de notarul public, singura forma legala in care puteau fi autentificate actele conform dispozitiilor Decretului nr. 377/ 1960.
Conform art. 4 din acest decret autentificarea inscrisurilor putea fi facuta numai de notariatele de stat, iar in art. 9 din decret se prevede ca "In afara de notariatele de stat, comitetele executive ale sfaturilor populare comunale sau orasenesti din localitatile unde nu functioneaza notariate de stat pot indeplini" anumite acte notariale, printre care si autentificari de acte, expres enumerate de text, in aceasta enumarare facandu-se referire si la "autentificarea inscrisurilor cuprinzand conventii pana la 3.000 lei, cu exceptia acelora care au ca obiect donatiile de orice fel, constituirile de ipoteci si transmisiunile de terenuri sau cladiri" ( art. 9 lit. c ). Or, in cauza nu sunt indeplinite aceste conditii ale legislatiei in vigoare la momentul respectiv, anume pe de o parte in mod esential pe raza mun. Bucuresti, Sector 2 exista notariat de stat, iar pe de alta parte actul era o donatie, deci nu putea fi autentificat de comitetul executiv.
De altfel, se constata ca in art. 2 al acestei decizii se prevedea ca, Comitetul Executiv va perfecta actele de donatie pentru aceste terenuri.
Aceasta decizie reprezinta numai actul prin care Comitetul executiv isi exprima decizia de a accepta asa-zisa donatie, in acord cu dispozitiile art. 1 din Decretul nr. 478/ 1954, insa neindeplinind conditia de forma ceruta ad validitatem pentru acceptarea donatiei nu reprezinta o acceptare valabila producatoare de efecte juridice.
Se constata si ca in cuprinsul dispozitiilor Decretului nr. 478/ 1954 nu se reglementeaza nicaieri o derogare de la dispozitiile art. 813 C.civ. care instituie conditia ad validitatem a formei autentice pentru donatii.
Art. 1 din acest decret, prevazand ca "Donatiunile facute statului sub orice forma, pot fi primite numai de organele, institutiile sau organizatiile economice de stat, competente dupa obiectul sau scopul donatiunii, in conditiile prevazute de prezentul Decret" nu reprezinta o derogare de la aceasta conditie de forma prevazuta in Codul civil, ci doar individualizeaza institutia competenta sa decida acceptarea ofertei de donatie pentru stat.
Asadar, Curtea constata ca nu s-a facut dovada incheierii valabile a unui contract de donatie in forma autentica, devenind aplicabile dispozitiile art. 2 lit. c, teza 1 din Legea nr. 10/2001, conform carora sunt considerate preluate abuziv imobilele donate statului in baza Decretului nr. 478/1954 neincheiate in forma autentica.
Pentru aceste motive, Curtea respinge criticile recurentului referitoare la respectarea dispozitiilor art. 2 alin. 2 din Decretul nr. 478/1954 si constata ca in mod corect tribunalul a retinut ca preluarea imobilului a fost abuziva, insa cu un temei juridic diferit decat cel retinut de tribunal, conform celor expuse mai sus. Se constata de altfel ca recurentul face referire la acest text care vizeaza donatiile facute sfatului popular, iar nu statului, in conditiile in care decizia nr. 1718/ 1975 priveste acceptarea unei donatii facute "statului", iar pe de alta parte actele autentificate sub nr. 602/ 1975 si nr. 5552/ 1975 nu individualizeaza donatarul ca fiind Statul sau sfatul popular. Aceasta releva inca o data corectitudinea celor expuse mai sus de catre Curte, anume ca nici pretinsa oferta de donatie nu a individualizat beneficiarul donatiei, ceea ce ar atrage oricum nulitatea ofertei de donatie.
In ce priveste sustinerea recurentului ca termenul de 60 de zile prevazut de art. 23 din Legea nr.10/2001 ar fi un termen de recomandare, Curtea constata ca aceasta sustinere nu poate fi primita, interpretarea in discutie fiind de mult timp surmontata prin decizia nr. 20/2007 data de Inalta Curte de Casatie si Justitie in recurs in interesul legii, prin care s-a stabilit ca lipsa raspunsului unitatii detinatoare la notificarea formulata echivaleaza cu refuzul restituirii imobilului si ca in aceasta situatie notificatorul se poate adresa direct instantei de judecata pentru solutionarea pe fond a pretentiei sale.
Pentru toate aceste motive, va fi respins recursul ca nefondat .
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Donatii
Revocarea contractului de donatie si a contractului de intretinere datorita neexecutarii obligatiilor de intretinere de catre donatar - Decizie nr. 1060 din data de 07.11.2011Donatii - Decizie nr. 108 din data de 04.02.2011
Partaj bunuri comune. Regimul juridic al bunurilor mobile primite de unul dintre soti, prin donatie. Bunuri proprii. Timbraj. Plus petita. Bunuri imobile prin destinatie. - Decizie nr. 30/R din data de 24.03.2005
Donarea unor bunuri mobile apartinand patrimoniului cultural national mobil. Lipsa acceptarii donatiei. Efecte. Calitatea procesuala pasiva in actiunea in revendicarea acestor bunuri. - Decizie nr. 58 din data de 18.10.2012
Legea nr.10/2001. Renuntarea la proprietate. - Decizie nr. 237/A din data de 06.09.2006
Revocare donatie pentru ingratitudine, fundamentata pe atentat la viata reclamantului, refuz de alimente, injurii. Nedovedirea conditiilor pentru a se dispune revocarea. - Sentinta civila nr. 8219/09.12.2008 din data de 21.09.2009
ULITATEA DONATIEI PENTRU NEINDEPLINIREA CONDITIILOR DE FORMA - Hotarare nr. 4787 din data de 26.03.2010
revocare donatie - Hotarare nr. 8952 din data de 25.06.2010
Revocare contract de donatie - Sentinta civila nr. 10624 din data de 18.11.2008
Nulitate absoluta contract de donatie - Sentinta civila nr. 11171 din data de 02.12.2008
Contract de donatie. Revocare pentru ingratitudine. Intinderea efectelor - Sentinta civila nr. 3582 din data de 13.12.2007
Revocare donatie - Sentinta civila nr. 2889 din data de 19.05.2011
Legea nr. 571/2003, art. 140 alin. (2) lit. f), art. 141 alin. (2) lit. e) - Decizie nr. 3496 din data de 20.09.2017
Domeniu. Drept administrativ Obligare emitere act administrativ - Decizie nr. 3302 din data de 11.09.2017
Prin obligatia autoritatii publice de a comunica informatiile de interes public solicitate nu se intelege obligatia acesteia de a evalua probleme de drept sau de fapt, ci doar de a comunica date privind activitatea desfasurata. - Decizie nr. 3255 din data de 07.09.2017
O oferta neconforma sau inacceptabila nu poate ocupa un anume loc in cadrul clasamentului efectuat de comisia de elaborare ulterior deschiderii ofertelor deoarece nu este o oferta apta a asigura executarea contractului ce ar urma a fi incheiat. - Decizie nr. 3145 din data de 10.08.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3138 din data de 27.07.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3130 din data de 21.07.2017
Contencios administrativ. Conflict de competen?a, instan?a competenta sa solu?ioneze o cerere formulata de un magistrat, avand ca obiect obligarea paratilor la stabilirea unor drepturi salariale ?i plata acestor drepturi - Decizie nr. 1187 din data de 04.04.2017
Contencios administrativ, func?ionar public; Legea nr. 188/1999, Legea nr.554/2004, H.G. nr. l 185/2014, Ordinul MADR nr.321/06.02.2015, Ordinul MADR nr. 397/18.02.2015 - Decizie nr. 501 din data de 08.02.2017