InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Judecatoria Costesti

plangere contraventionala

(Sentinta civila nr. 818 din data de 16.07.2010 pronuntata de Judecatoria Costesti)

Domeniu Chemare in judecata (actiuni, cereri) | Dosare Judecatoria Costesti | Jurisprudenta Judecatoria Costesti

DOSAR NR. 2313/280/2010

SENTINTA CIVILA NR. 818 / 16 iulie 2010

Judecator: I-M L

Pe rol solutionarea cauzei civile privind pe petentul V B-D,  in contradictoriu cu intimatul I.P.J. ARGES - SERVICIUL POLITIEI RUTIERE, avand ca obiect - plangere contraventionala.
Dezbaterile pe fondul cauzei au avut loc la data de 14 iulie 2010, fiind consemnate in incheierea de sedinta din acea data, care face parte integranta din prezenta sentinta, cand instanta, pentru a-i da posibilitatea mandatarului petentului sa depuna concluzii scrise, a amanat pronuntarea pentru data de astazi, cu urmatoarea solutie:

INSTANTA

Deliberand asupra cauzei civile de fata, constata urmatoarele:
Prin plangerea inregistrata pe rolul Judecatoriei Pitesti la 04.02.1010, sub nr. 2313/280/2010, petentul V B-D a solicitat, in contradictoriu cu intimatul I.P.J. ARGES - SERVICIUL POLITIEI RUTIERE, anularea procesului-verbal seria CC nr. 5296507, incheiat de intimat la 28.01.2010 si exonerarea de plata amenzii.
In motivarea cererii, petentul a aratat, in esenta, ca situatia de fapt retinuta de agentul constatator nu corespunde realitatii, intrucat, era ceata, ceea ce nu permitea o inregistrare corecta a vitezei, in fata sa se deplasa un autoturism BMW, ceea ce a facut imposibila inregistrarea corecta a vitezei si punerea in evidenta a numarului de inmatriculare, fiind incalcate prevederile punctului 4.4 din NML 01-05.
Petentul a invederat ca autoturismul pe care era montat radarul avea folie fumurie si era pozitionat perpendicular pe directia de deplasare a autoturismului condus de petent, ceea ce nu a putut asigura o imagine corecta si clara si nu s-a putut asigura corespondenta dintre directia de masurare si axa optica a aparatului de fotografiat, fiind incalcate prevederile punctului 3.5.2. din NML 021-05.
Potrivit petentului, aparatul radar se afla in perioada de autotestare, iar inregistrarile astfel efectuate nu pot constitui probe, conform punctului 3.2.6 din NML 021-05 si au fost incalcate si prevederile punctului 3.5.1 din NML 021-05.
Petentul a mai aratat ca, din cauza activitatii sale, nu a putut ajunge la I.P.J. Dambovita in timp util si nu a putut depune permisul de conducere in termen de 5 zile.
In drept, petentul a invocat prevederile art. 31 si urmatoarele din O.G. nr. 2 din 2001.
Plangerea este scutita de plata taxei judiciare de timbru in temeiul art. 15, lit. i) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru si al art. 36 din O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
In dovedirea plangerii, petentul a depus la dosarul cauzei, in copie: procesul-verbal seria CC nr. 5296507 din 28.01.2010 (fila 4), cartea sa de identitate (fila 5).
La data de 09.04.2010, intimatul a depus la dosarul cauzei intampinare (fila 11), prin care a aratat, in esenta, ca, la 28.01.2010, petentul a fost depistat in timp ce conducea pe DN 65, pe raza localitatii Lunca Corbului, autoturismul marca Skoda, cu nr. de inmatriculare B 16 KLN, cu viteza de 104 km/h, depasind cu 54 km/h viteza legala admisa pe acel sector de drum si fara a avea asupra sa permisul de conducere, fapte pentru care a fost sanctionat contraventional.
Intimatul a precizat ca are in dotare un singur aparat radar, seria PYT - 672000060, corespunzator buletinului de verificare metrologica depus la dosar, care a fost folosit in regim stationar si ca nu este motiv de nulitate absoluta faptul ca procesul-verbal nu a fost incheiat pe formularul tip din anexa 1D, cu mentionarea expresa a seriei aparatului radar.
In drept, intimatul si-a intemeiat sustinerile pe art. 115-118 din Codul de procedura civila, pe Legea nr. 180/2002, art. 121, alin. 1 din H.G. nr. 1391/2006, art. 109, alin. 2 si 3 si art. 102, alin. 3, litera e) din O.U.G. nr. 195/2002, republicata si pe art. 19, alin. 3 din O.G. nr. 2 din 2001.
Intimatul a solicitat judecarea cauzei in lipsa si a depus la dosarul cauzei, in copie: extras din registrul abateri radar din 28.01.2010 si plansa fotografica (fila 17), atestat (fila 18), buletinul de verificare metrologica nr. 0197760/01.09.2009 (fila 19).
Prin sentinta civila nr. 3584 din 23.04.2010, instanta a admis exceptia necompetentei teritoriale a Judecatoriei Pitesti si a declinat competenta de solutionare a cauzei in favoarea Judecatoriei Costesti.
Dosarul a fost inregistrat pe rolul Judecatoriei Costesti la 05.05.2010, sub nr. unic 2313/280/2010.
La data de 09.06.2010, in sedinta publica, petentul, prin mandatar, a depus un inscris intitulat plangere completatoare, in cuprinsul caruia a aratat ca procesul-verbal este lovit de nulitate absoluta, pentru incalcarea art. 16, 17, 19 si 21 din O.G. nr. 2 din 2001, intrucat nu sunt mentionate calitatea si institutia din care face parte agentul constatator, datele personale din actul de identitate al petentului, domiciliul complet al acestuia, ocupatia si locul de munca, iar procesul-verbal nu este semnat pe fiecare pagina de agentul constatator si de petent.
Potrivit petentului, sunt incidente prevederile art. 21 din O.G. nr. 2 din 2001 si, prin urmare, sanctiunea putea fi inlocuita cu cea a avertismentului.
La termenul de judecata din data de 09.06.2010, in temeiul art. 84 din Codul de procedura civila, instanta a calificat inscrisul intitulat plangere completatoare drept note scrise si, in baza art. 129, alin. 5 din Codul de procedura civila, a solicitat informatii Centrului Meteo Pitesti, Sectiei de Drumuri Nationale Pitesti si intimatului. Raspunsurile la adresele instantei au fost depuse la dosar la data de 23.06.2010 (adresa Sectiei de Drumuri Nationale Pitesti nr. 3959 din 22.06.2010, fila 18), 29.06.2010 (adresa A.N.M. - Centrul Meteorologic Regional Muntenia nr. 295 din 24.06.2010, fila 22) si 14.07.2010 (adresa intimatului nr. 141441 din 29.06.2010, insotita de plansa foto).
De asemenea, instanta a depus la dosar o copie a adreselor Biroului Roman de Metrologie Legala nr. 12622 din 2009 (fila 9) si nr. 11865 din 2009 (fila 10), precum si un extras din manualul de operare a aparatului radar (filele 11-12), informatii primite in alte dosare, dar pe care instanta nu le poate ignora, o copie fiind inmanata mandatarului petentului.
La termenul de judecata din data de 30.06.2010, instanta a depus la dosar o copie a adresei Biroului Roman de Metrologie Legala nr. 6090 din 2009, un exemplar fiind inmanat mandatarului petentului si, in temeiul art. 167 din Codul de procedura civila, instanta a incuviintat pentru petent proba cu inscrisuri, apreciind ca este pertinenta, concludenta si utila solutionarii cauzei si a respins proba cu interogatoriul intimatului, solicitarea de a se depune atestatul si certificatul de omologare a aparatului radar, ordinul de serviciu si atestatul agentului care a incheiat procesul-verbal, ca nefiind utile solutionarii cauzei, avand in vedere ca intimatul isi exprima pozitia prin intampinarea depusa si probele administrate, respectiv inscrisurile aflate deja la dosar, inclusiv buletinul de verificare metrologica, atestatul si informatiile comunicate de intimat.
Totodata, instanta a calificat solicitarea ca intimatul sa depuna documente in sensul ca pozitia kilometrica km 95+ 700 m se afla pe raza localitatii Lunca Corbului si a comunica marja de eroare a aparatului radar, ca fiind aparari pe fondul cauzei si a respins cererea ca Centrul Meteo sa comunice conditiile de vizibilitate, avand in vedere ca aceasta informatie este deja cuprinsa in raspunsul primit de la aceasta institutie.
La 16.07.2010, petentul, prin mandatar, a depus concluzii scrise, in cuprinsul carora a reiterat argumentele expuse deja, inclusiv in concluziile pe fondul cauzei.

Analizand materialul probator administrat in cauza, instanta retine:

In fapt, prin procesul-verbal seria CC nr. 5296507, incheiat de intimat la data de 28.01.2010 (fila 4), petentul a fost sanctionat contraventional cu amenda in cuantum de 540 lei (9 puncte amenda) si suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule pe o perioada de 90 de zile, luandu-se masura tehnico-administrativa a retinerii permisului de conducere, respectiv amenda in cuantum de 360 lei (6 puncte amenda), in temeiul art. 121, alin. 1 din H.G. nr. 1391 din 2006 raportat la art. 102, alin. 3, litera e) din O.U.G. nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, respectiv al art. 147, alin. 1 din H.G. nr. 1391 din 2006 raportat la art. 101, alin. 1, punctul 18 din O.U.G. nr. 195 din 2002, retinandu-se in fapt ca, la data de 28.01.2010, ora 17.08, pe DN 65, in Lunca Corbului, km 95+700 m, petentul a condus autoturismul marca Skoda, cu nr. de inmatriculare B 16 KLN, cu viteza de 104 km/h in localitate, depasind cu 54 km/h limita legala admisa, viteza inregistrata de aparatul radar seria PYT 673000060, montat pe auto cu nr. AG 09 UAM si nu a avut asupra sa permisul de conducere.
La rubrica "alte mentiuni“, s-a notat: "Refuz sa recunosc fapta mentionata.“, iar procesul-verbal este semnat de petent la rubrica destinata semnaturii contravenientului.
Copia procesului-verbal depusa chiar de catre petent este lizibila si clara (fila 4), aparand total lipsita de suport logic solicitarea repetata a acestuia, prin mandatar, ca intimatul sa depuna la dosar o copie lizibila a procesului-verbal.
In drept, conform art. 34, alin. 1 din O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, instanta verifica legalitatea si temeinicia procesului-verbal de contraventie, pronuntandu-se, de asemenea, si cu privire la sanctiunea aplicata de catre agentul constatator prin acesta.
Sub aspectul legalitatii procesului-verbal contestat, verificand respectarea conditiilor de forma, instanta retine ca acesta cuprinde mentiunile obligatorii prevazute de art. 16, alin. 7 si art. 17 din O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
Instanta nu poate primi argumentul petentului ca procesul-verbal nu a fost incheiat potrivit modelului din anexa 1D, asa cum prevede art. 181, alin. 1 din H.G. nr. 1391/2006, deoarece mentiunile specificate de aceasta anexa, inclusiv datele de identificare ale aparatului radar (seria acestuia si autoturismul pe care este montat) se regasesc in procesul-verbal in cauza. Instanta poate verifica astfel daca aparatul radar indicat in procesul-verbal contestat indeplineste cerintele prevazute de lege, prin coroborarea sa cu buletinul de verificare metrologica emis de Biroul Roman de Metrologie Legala, iar petentul nu a suferit nicio vatamare care sa impuna anularea procesului-verbal contestat, nefiind intrunite cerintele art. 105, alin. 2 din Codul de procedura civila.
Totodata, chiar daca am fi acceptat ipoteza expusa, sanctiunea ce ar fi putut interveni este nulitatea relativa, iar nu absoluta, art. 181, alin. 1 din H.G. nr. 1391/2006 protejand un interes individual, si numai in conditiile art. 105, alin. 2 din Codul de procedura civila, fiind necesar sa se faca dovada ca petentul a suferit o vatamare ce nu poate fi inlaturata decat prin anularea procesului-verbal.
De altfel, petentul nu a explicat in ce consta vatamarea generata de utilizarea unui alt formular, nici de ce se impune anularea procesului-verbal si nici temeiul legal exact al sanctiunii, marginindu-se la a enumera patru acte normative distincte, cu forta juridica diferita: O.G. nr. 2 din 2001, O.U.G. nr. 15 din 2002, H.G. nr. 1391 din 2006 si NML 021-05.
Instanta apreciaza drept tendentioasa sustinerea petentului ca, din procesul-verbal lipsesc calitatea si institutia din care face parte agentul constatator, datele personale din actul de identitate al petentului, domiciliul complet al acestuia, iar procesul-verbal nu este semnat pe fiecare pagina de agentul constatator si de petent, avand in vedere ca, la o simpla lectura a procesului-verbal, se poate constata opusul: agentul constatator si-a notat numele, gradul profesional si institutia din care face parte, a notat numele, prenumele, seria si numarul cartii de identitate apartinand petentului, inclusiv codul numeric personal al acestuia, care este unic si permite o identificare fara dubiu, precum si domiciliul complet, astfel cum apare in copia cartii de identitate depusa chiar de petent (fila 5), iar procesul-verbal poarta atat semnatura petentului, cat si a agentului constatator.
Un asemenea argument, vadit neintemeiat, altereaza credibilitatea petentului si genereaza impresia instantei ca acesta este pregatit sa expuna in sprijinul sau cat mai multe critici, indiferent daca acestea corespund sau nu realitatii obiective.
Cat priveste ocupatia si locul de munca ale petentului, aceste mentiuni nu sunt prevazute sub sanctiunea nulitatii exprese, fiind necesar a se indica vatamarea suferita, conform art. 105, alin. 2 din Codul de procedura civila. Or, nici in acest caz, petentul nu a explicat in ce mod este vatamat de lipsa acestor mentiuni, iar instanta apreciaza ca nu a suferit nicio vatamare care sa nu poata fi inlaturata decat prin anularea procesului-verbal, cata vreme au fost notate datele sale de identificare, inclusiv codul numeric personal, iar, pentru individualizarea sanctiunii, petentul a avut posibilitatea de a explica instantei eventuala relevanta a acestor informatii, instanta avand putere de apreciere.
Referitor la indeplinirea conditiilor de fond, prin art. 121, alin. 1 din H.G. nr. 1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002, legiuitorul a prevazut obligatia conducatorilor de vehicule de a respecta viteza maxima admisa pe sectorul de drum pe care circula si pentru categoria din care face parte vehiculul condus. Potrivit art. 49, alin. 1 din O.U.G. nr. 195/2002, limita maxima de viteza in localitati este de 50 km/h.
Instanta constata ca, in mod corect, prima fapta contraventionala retinuta in sarcina petentului a fost incadrata in dispozitiile art. 102, alin. 3, lit. e) din O.U.G. nr. 195/2002 republicata, care stabileste ca reprezinta contraventie depasirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum, respectiv pentru categoria din care face parte vehiculul condus.
Conform art. 147, punctul 1 din H.G. nr. 1391/2006, conducatorul de autovehicul este obligat sa aiba asupra sa permisul de conducere.
Potrivit art. 101, alin. 1, punctul 18 din O.U.G. nr. 195/2002, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a III-a de sanctiuni nerespectarea obligatiei conducatorului de vehicul de a avea asupra sa documentele prevazute la art. 35 alin. 2. Art. 35, alin. 2 prevede ca participantii la trafic sunt obligati ca, la cererea politistului rutier, sa inmaneze acestuia permisul de conducere.
Cat priveste legalitatea sanctiunilor aplicate, acestea se incadreaza in limitele prevazute de textele incriminatoare, prin raportare la art. 98, alin. 4, lit. c) si lit. d) si la art. 111, alin. 1, lit. c) din O.U.G. nr. 195/2002 republicata.
Instanta nu poate retine nici critica petentului in sensul ca agentul care a incheiat procesul-verbal nu avea calitatea de agent constatator, nefiind si operatorul radarului, intrucat, potrivit art. 15, alin. 1 din O.G. nr. 2 din 2001 privind regimul juridic al contraventiilor, contraventia se constata printr-un proces-verbal incheiat de persoanele anume prevazute in actul normativ care stabileste si sanctioneaza fapta, denumite in mod generic agenti constatatori.
Din aceasta dispozitie reiese ca agentul constatator nu este, astfel cum sugereaza petentul, persoana care percepe fapta contraventionala prin propriile simturi, ci persoana care constata contraventia prin incheierea procesului-verbal - verbul "a constata“ avand intelesul de stabilire si descriere a faptei contraventionale in cuprinsul procesului-verbal.
De altfel, art. 21, alin. 1 din O.G. nr. 2 din 2001 instituie regula ca agentul constatator decide si asupra sanctiunii, insa, nu conditioneaza calitatea de agent constatator de perceperea faptei prin propriile simturi.
O interpretare contrara, ce ar impune identitate intre persoana care percepe in mod nemijlocit fapta si persoana care incheie procesul-verbal, ar avea drept consecinta imposibilitatea agentului constatator de a proceda la incheierea procesului-verbal in toate acele situatii in care nu a fost de fata la savarsirea faptei contraventionale. Daca ne referim numai la circulatia pe drumurile publice, aceasta concluzie ar duce, spre exemplu, la imposibilitatea incheierii procesului-verbal si a sanctionarii conducatorului auto vinovat de producerea unui accident rutier, avand in vedere ca, in regula generala, agentul de politie nu este de fata la momentul producerii accidentului si deci, nu constata (percepe) prin propriile simturi faptele contraventionale.
Pe de alta parte, chiar daca s-ar impartasi opinia petentului, instanta constata ca, potrivit art. 180, alin. 1 din H.G. nr. 1391/2006, in cazul in care constata incalcari ale normelor rutiere, agentul constatator incheie un proces-verbal de constatare a contraventiei. Cand insa fapta a fost constatata cu ajutorul unui mijloc tehnic omologat si verificat metrologic, potrivit dispozitiilor art. 181, alin. 1, politistul rutier este cel care incheie un proces-verbal de constatare a contraventiei.
Din interpretarea gramaticala si coroborata a celor doua texte reiese ca, in situatia in care fapta contraventionala a fost constatata cu un mijloc tehnic omologat si verificat metrologic, legiuitorul nu a mai prevazut expres ca procesul-verbal va fi incheiat de agentul constatator, ci de politistul rutier, deci o persoana care are competenta de a proceda potrivit art. 177 din H.G. nr. 1391/2006.
In cauza, agentul care a efectuat inregistrarea radar este atestat sa desfasoare activitati cu sistemul de supraveghere a traficului si masurare a vitezei (atestat, fila 18), iar procesul-verbal a fost intocmit de un agent de politie folosit la oprire, dupa ce i s-a comunicat prin statie viteza inregistrata, fiind respectate, deci, dispozitiile legale amintite mai sus.
In lumina acestor consideratii, nu prezinta relevanta faptul ca oprirea s-a realizat la o oarecare distanta de amplasamentul aparatului radar.
Sub aspectul temeiniciei procesului-verbal de contraventie contestat, instanta retine ca petentul a negat ca ar fi circulat cu viteza imputata.
1. Potrivit art. 102, alin. 3, lit. e) din O.U.G. nr. 195/2002, republicata, depasirea vitezei legale cu mai mult de 50 km/h se constata cu mijloace tehnice omologate si verificate metrologic. Din aceasta dispozitie reiese ca sarcina probei cu privire la temeinicia faptei revine intimatului, acesta fiind utilizatorul mijloacelor tehnice prevazute de lege.
Aceeasi concluzie se desprinde si din jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, in interpretarea art. 6, paragraful 2 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale (Conventia si jurisprudenta Curtii fac parte din dreptul intern, in conformitate cu dispozitiile art. 11, alin. 2 si art. 20 din Constitutia Romaniei), in care s-a aratat ca, si in materie contraventionala, in cazul unor sanctiuni de o anumita gravitate, precum suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule, sarcina probei savarsirii faptei apartine acuzarii (cauza Anghel contra Romaniei, hotararea Curtii Europene a Drepturilor Omului din 4 oct. 2007, cauza Neata contra Romaniei, decizia Curtii Europene a Drepturilor Omului referitoare la admisibilitate din 18 noi. 2008). Astfel, obligatia dovedirii vinovatiei apartine acuzarii, iar indoiala ii profita celui acuzat (in dubio pro reo).
Sub acest aspect, instanta constata ca intimatul a depus la dosarul cauzei: extras din registrul abateri radar din 28.01.2010 si plansa fotografica (fila 17), atestat (fila 18), buletinul de verificare metrologica nr. 0197760/01.09.2009 (fila 19).
Faptul ca petentul nu a respectat viteza legala este probat cu inregistrarea efectuata cu aparatul radar marca PYTHON II, cu seria antenei de emisie-receptie PYT 672000060 si seria modulului de prelucrare-afisare PYT 673000060, omologat si verificat metrologic (buletin de verificare metrologica nr. 0197760/01.09.2009, in termen de valabilitate, fila 19), montat pe autoturismul cu nr. AG 09 UAM si utilizat de un operator atestat (atestat, fila 18), care a indicat ca autoturismul marca Skoda, cu nr. de inmatriculare B 15 KLN, se deplasa cu o viteza de 104 km/h, in data de 28.01.2010, ora 17.08 (plansa foto, fila 17).
In plansele fotografice depuse la dosar se vede nr. de inmatriculare al autovehiculului, data si ora inregistrarii, precum si valoarea vitezei masurate, fiind respectate toate prevederile punctului 3.5.1 din Norma de metrologie legala nr. 021 - 05 Aparate pentru masurarea vitezei de circulatie a autovehiculelor, aprobata prin Ordinul directorului general al Biroului Roman de Metrologie Legala nr. 301 din 2005, modificat prin Ordinul nr. 153 din 2007, apoi prin Ordinul nr. 187 din 2009 (aceasta fiind forma in vigoare la data constatarii fapte).
Mai mult, dupa modificarea NML 021-05 prin Ordinul nr. 187 din 2009 a fost abrogata dispozitia de la punctul 3.5.1. care prevedea ca inregistrarile trebuie sa evidentieze si testarea automata. De asemenea, s-au abrogat, in intregime, punctul 4 si punctul 3.5.2., ambele invocate de petent.
Privitor la posibilitatea aparatului radar de a inregistra viteza cumulata a mai multor autoturisme, conform adresei Biroului Roman de Metrologie Legala nr. 12622 din 2009 (fila 9), verificarea cerintelor N.M.L. 021-05, inclusiv punctul 3.3.2., se realizeaza numai cu ocazia verificarilor metrologice la care sunt supuse periodic cinemometrele, iar un cinemometru care are calitate de mijloc legal de masurare nu poate inregistra viteza cumulata a doua autoturisme alaturate, care se afla in raza sa de actiune.
Totodata, instanta constata ca petentul a fost inregistrat din fata, cadrul fiind destul de larg, iar in preajma sa nu apar si alte autovehicule, nici pe sensul opus, nici pe acelasi sens. Deci, nu exista dubiu cu privire la autovehiculul vizat de aparatul radar.
Prin urmare, instanta nu poate primi argumentele petentului in sensul ca numarul de inmatriculare nu este vizibil si ca in fata sa circula un autoturism BMW, ceea ce nu a permis inregistrarea corecta a vitezei si punerea in evidenta a numarului de inmatriculare.
Intr-adevar, asa cum se observa din plansele foto, numarul de inmatriculare al autoturismului marca Skoda nu era curatat corespunzator, avand in vedere si conditiile meteorologice, dar acesta poate fi citit. Petentul nu se poate deci prevala de propria culpa pentru a genera un dubiu asupra identitatii autovehiculului  si a obtine anularea procesului-verbal pe acest motiv (nemo auditur propriam turpitudinem allegans), mai ales ca a fost oprit si identificat si nu a formulat obiectiuni cu privire la marca sau numarul de inmatriculare ale autoturismului trecut in procesul-verbal, care corespund cu cele din plansele foto.
Totodata, instanta apreciaza drept nesincera sustinerea petentului in sensul ca autoturismul pe care era montat aparatul radar avea geamuri fumurii.
In primul rand, utilizarea de folii care estompeaza vizibilitatea este interzisa de art. 102, alin. 1, punctul 35 din O.U.G. nr. 195 din 2002. Este neverosimil ca un autoturism apartinand politiei sa aiba aplicate asemenea folii si este lipsit de logica faptul ca intimatul ar fi utilizat tocmai un autoturism care nu permite efectuarea unor inregistrari clare.
In al doilea rand, contrar sustinerii petentului, imaginile surprinse de aparatul radar sunt clare si nu exista niciun indiciu in sprijinul ipotezei expuse. Mai mult, petentul nu a luat in calcul posibilitatea ca blocul video al cinemometrului sa fi fost amplasat in exteriorul autovehiculului politiei.
Buletinul de verificare metrologica in termen de valabilitate probeaza faptul ca aparatul radar indeplineste toate cerintele NML 021-05, inclusiv cerintele tehnice care privesc antena aparatului radar, axa optica a camerei de luat vederi etc. De altfel, textul invocat de petent in sprijinul acestui argument a fost abrogat (punctul 3.5.2. din NML 021-05, fila 2) si nu exista niciun indiciu ca aparatul radar ar fi fost utilizat necorespunzator.
In legatura cu argumentul ce vizeaza autotestarea si semnificatia literei “T", instanta constata ca intimatul a precizat in cuprinsul intampinarii ca litera "T“ inseamna viteza de deplasare a autoturismului, provenind din limba engleza (targhet=tinta), aspect sustinut de mentiunea din manualul de operare a aparatului radar (fila 12), in care se arata ca litera "T“  inseamna "targhet speed“ (viteza autoturismului vizat).
De asemenea, din adresa Biroului Roman de Metrologie Legala nr. 11865 din 23.10.2009 rezulta ca, in timpul autotestarii, functionarea aparatului este blocata si nu pot fi generate inregistrari (fila 10). Or, in cauza, se distinge viteza de deplasare, precum si imaginea autoturismului. Deci, aparatul radar nu se afla in timpul autotestarii, ci in timpul normal de functionare.
Din adresa Biroului Roman de Metrologie Legala nr. 11865 din 23.10.2009 (fila 10) reiese ca verificarea cerintelor Normei de Metrologie Legala 021-05, aprobata prin Ordinul nr. 301 din 2005, printre care se numara si erorile tolerate conform punctului 3.1.1., se realizeaza numai cu ocazia verificarilor periodice la care sunt supuse cinemometrele. Aceste cerinte nu se aplica in functionarea propriu-zisa a cinemometrelor. Astfel, daca cinemometrul afiseaza viteza de 104 km/h, se considera ca autovehiculul are aceasta viteza si nu se mai fac alte ajustari, iar operatorul nu face decat sa constate valoarea masurata si afisata de cinemometru.
In acelasi sens este si adresa Biroului Roman de Metrologie Legala nr. 6090 din 2009 (fila 24). Deci, incadrarea juridica nu era alta si nici calculul amenzii nu este gresit.
Instanta nu poate primi nici critica petentului in sensul ca vremea era nefavorabila, inregistrandu-se ceata, ceea ce nu a permis inregistrarea corecta a vitezei, deoarece, din adresa Centrului Meteorologic Regional Muntenia nr. 295 din 24.06.2010 (fila 22) reiese ca, in data de 28.01.2010, ora 17.08, in zona Lunca Corbului, temperatura aerului a inregistrat -9,8 sC, vantul a avut viteza de 1,4 km/h, vizibilitatea a fost de 1,4 km si nu s-au inregistrat precipitatii, ci doar aer cetos, iar nu ceata. S-a precizat ca aerul cetos permite o vizibilitate de peste 1 km, in timp ce, in conditii de ceata, vizibilitatea scade sub un km.
In plus, ceata nu poate influenta acuratetea inregistrarii valorii vitezei de circulatie, ci ar fi afectat calitatea inregistrarilor, reducand posibilitatea de filmare si identificare a autoturismului vizat, ceea ce nici nu s-a intamplat in cauza.
De altfel, si in acest caz petentul s-a intemeiat pe un text abrogat (punctul 4.4. din NML 021-05), care se referea la calitatea inregistrarilor, iar nu la influenta factorilor atmosferici asupra valorii vitezei de circulatie.
Petentul a mai sustinut ca cinemometrul utilizat nu a mai fost verificat din 2007, referindu-se, de fapt, la valabilitatea aprobarii de model, document ce are relevanta numai pentru cei care fabrica sau importa aceste sisteme de supraveghere a traficului rutier, fiind perioada in care aceste mijloace tehnice pot fi comercializate. Ea nu este necesara si pentru utilizarea in continuare a cinemometrelor, cata vreme acestea au fost admise la verificarile metrologice periodice, asa cum este cazul in speta (adresa Biroului Roman de Metrologie Legala nr. 11865 din 2010, fila 10).
In procesul-verbal contestat s-a retinut ca autoturismul condus de petent a fost inregistrat pe DN 65, pe raza localitatii Lunca Corbului, pozitia kilometrica 95+700 m, aspect ce se coroboreaza cu extrasul din registrul abateri radar din 28.01.2010 (fila 17), in care este trecut ca loc al inregistrarii DN 65, localitatea Lunca Corbului, pozitia kilometrica 95+700 m.
Aceste mentiuni sunt sustinute si de adresa Sectiei de Drumuri Nationale Pitesti nr. 3959 din 22.06.2010 (fila 18), in care se arata ca pozitia kilometrica 95+700 m, de pe DN 65, se afla pe raza localitatii Lunca Corbului.
Mai mult, in plansa fotografica depusa la dosar se observa o casa, gardul si podetul acesteia (fila 17), un indiciu in plus ca petentul se afla in localitate.
2. Cu privire la cea de-a doua fapta contraventionala retinuta in sarcina petentului, acesta a invederat in cuprinsul plangerii ca nu a prezentat permisul de conducere la politie in termenul de 5 zile (fila 3), recunoscand, implicit, ca nu l-a avut asupra sa la momentul controlului.
Coroborand toate probele mentionate mai sus, instanta retine temeinicia contraventiilor imputate petentului prin procesul-verbal in cauza.
In privinta sanctiunilor, pentru depasirea vitezei legale cu 54 km/h, agentul constatator i-a aplicat petentului 9 puncte amenda (540 lei), ceea ce reprezinta minimul prevazut de art. 98, alin. 4, lit. d) din O.U.G. nr. 195/2002 si masura complementara a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce autovehicule pe o perioada de 90 de zile, iar pentru neprezentarea permisului de conducere, i-a aplicat 6 puncte amenda (360 lei), minimul prevazut de art. 98, alin. 4, lit. c) din acelasi act normativ.
Asupra cererii subsidiare, potrivit art. 21, alin. 3 din O.G. nr. 2 din 2001, sanctiunea aplicata trebuie sa fie proportionala cu gradul de pericol social al faptei savarsite, tinandu-se seama de imprejurarile in care a fost savarsita fapta, de modul si mijloacele de savarsire a acesteia, de scopul urmarit, de urmarea produsa, precum si de circumstantele personale ale contravenientului si de celelalte date inscrise in procesul-verbal.
Prima fapta imputata petentului este o fapta de pericol, ratiunea instituirii ei fiind, in primul rand, prevenirea accidentelor de circulatie, iar limitele ridicate ale amenzii contraventionale (intre 9 si 20 de puncte amenda), cele mai mari ce pot fi aplicate persoanei fizice, denota un pericol social ridicat.
Intrucat petentul a depasit viteza legala in localitate cu 54 de km/h - adica a circulat cu mai  mult decat dublul vitezei legale admise pe acel sector de drum - reducand cu mult posibilitatea de franare, in caz de nevoie si punandu-i in pericol pe ceilalti participanti la trafic si nici nu a avut asupra sa permisul de conducere, ingreunand efectuarea verificarilor prevazute de lege, savarsind doua contraventii, instanta apreciaza ca sanctiunile aplicate sunt proportionale cu gravitatea faptelor savarsite, iar agentul constatator a procedat la o corecta individualizare a acestora.
In consecinta, constatand legalitatea si temeinicia procesului-verbal contestat, in temeiul art. 34, alin. 1 din O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, instanta va respinge ca nefondata plangerea formulata de petentul V B-D impotriva procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei seria CC nr. 5296507, incheiat de intimat la data de 28.01.2010 si va mentine procesul-verbal contestat ca fiind legal si temeinic intocmit.

PENTRU TOATE ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE:

Respinge, ca nefondata, plangerea contraventionala formulata de petentul V B-D, in contradictoriu cu intimatul I.P.J. Arges - Serviciul Politiei Rutiere,  impotriva procesului-verbal seria CC nr. 5296507, incheiat de intimat la data de 28.01.2010.
Mentine procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei seria CC nr. 5296507, din 28.01.2010, ca fiind legal si temeinic intocmit.
Cu drept de recurs in termen de 15 de zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica astazi, 16 iulie 2010.

Red./tehn./ L.I.-M./4 ex.
10 august 2010
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Chemare in judecata (actiuni, cereri)

DISCRIMINARE SI HARTUIRE MORALA IN CADRUL DERULARII RAPORTURILOR DE MUNCA. DAUNE MORALE. NETEMEINICIA CERERII DE CHEMARE IN JUDECATA. - Sentinta civila nr. 1752/LM/2009 din data de 14.05.2009
Neindeplinirea procedurii prevazute de art. 720/1 Cod proc. civila atrage respingerea cererii ca inadmisibila. - Decizie nr. 77/R din data de 23.03.2006
Cerere pentru recunoasterea tranzactiei formulate pe cale principala - Decizie nr. 186 din data de 25.06.2015
Restituire bursa de studii ca urmare a pierderii calitatii de student - Sentinta civila nr. 612 din data de 10.12.2014
Actiune in contencios administrativ avand ca obiect cererea de contestare a unui fapt negativ. Inadmisibilitate. Respingere recurs reclamant - Decizie nr. 1449/R din data de 25.04.2014
Drepturi revolutionari - Decizie nr. 173/R din data de 02.03.2010
Cheltuieli de judecata. Momentul de la care se datoreaza in caz de renuntare la judecata. - Decizie nr. 316 din data de 07.04.2006
Motive de recurs invocate dupa expirarea termenului prevazut de art. 303(1) Cod procedura civila - Decizie nr. 201 din data de 08.03.2006
Apel declarat peste termen de mostenitorul paratului nelegal citat - Decizie nr. 217 din data de 10.03.2006
Repunerea in termenul de exercitare a cailor de atac - Decizie nr. 184 din data de 02.03.2006
Compensare bugetara-situatii de inadmisibilitate - Decizie nr. 775 din data de 12.10.2004
Anulare act - Sentinta civila nr. 3761 din data de 13.05.2010
Hotarare care sa tina loc de act autentiv - Sentinta civila nr. 4692 din data de 17.06.2010
Internare medicala - Hotarare nr. 182 din data de 23.05.2011
Autoritate de lucru judecat - Hotarare nr. 1543 din data de 29.06.2011
Prescriptia dreptului de a cere executarea silita - Hotarare nr. 1598 din data de 05.07.2011
Perceptia dreptului la actiune in repararea pagubei pricinuite prin fapta ilicita - Hotarare nr. 1591 din data de 05.07.2011
Art. 248,215,292 CP cu aplicare Art. 33 lit A CP - Hotarare nr. 315 din data de 07.11.2011
Schimbare incadrare juridica - Hotarare nr. 3462 din data de 03.05.2011
Atribuire termen aferent DL 42/1990 - Hotarare nr. 2514 din data de 15.11.2011