InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Judecatoria Ineu

Anulare act administrativ, constatare nulitate titlu executoriu si a somatiei

(Hotarare nr. 435 din data de 28.03.2011 pronuntata de Judecatoria Ineu)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Judecatoria Ineu | Jurisprudenta Judecatoria Ineu

ROMANIA
JUDECATORIA INEU, JUDETUL ARAD                                         Operator 2826
DOSAR NR.

SENTINTA CIVILA NR.435/2011
Sedinta publica din 28 martie 2011
Presedinte :
Grefier      : 

S-a luat in examinare cauza privind cererea formulata de contestatorul D. P. impotriva intimatei Casa de Asigurari de Sanatate Arad, pentru anulare act administrativ, constatare nulitate titlu executoriu si a somatiei din 22.02.2011.
           La apelul nominal nu se prezinta nimeni.
           Procedura de citare este legal indeplinita.
           S-a facut referatul cauzei, dupa care se constata ca prin intampinarea depusa de intimata Casa de Asigurari de Sanatate Arad, s-a ridicat exceptia de inadmisibilitate a contestatiei la executare si exceptia necompetentei materiale a Judecatoriei Ineu privind solutionarea cererii contestatorului.
                Avand in vedere prevederile art.158  aln.1, coroborat cu prevederile art.159  alin.1 pct.2 c.pr.civila, precum si prevederile art.137 alin.1 c.pr.civila, natura exceptiei necompetentei materiale a Judecatoriei Ineu, instanta, fata de prevederile art. art.205 c.pr.fiscala, fiind incidente prevederile art.2 pct.1 lit.d din c.pr.civila,  raportat la obiectul cererii contestatorului, fata de exceptia invocata,  constatand ca nu s-au formulat alte cereri, instanta ramane in pronuntare.
Cererea este timbrata cu 160,80 lei taxa judiciara de timbru, si respectiv 3 lei timbru judiciar.
       
J U D E C A T A,

Constata ca prin cererea inregistrata la aceasta instanta la data de ..2011, timbrata cu 160,80 lei taxa judiciara de timbru, si respectiv 3 lei timbru judiciar, contestatorul D. P. a solicitat in contradictoriu cu intimata Casa de Asigurari de Sanatate Arad ca prin hotararea ce se va pronunta sa se dispuna anularea Deciziei nr.. din 06 ianuarie 2001 emisa de intimata, prin care contestatorul a fost obligat la plata sumei de 857 lei reprezentand contributie la fondul asigurarilor sociale de sanatate.
A solicitat sa se dispuna anularea somatiei nr..din 22.02.2011 precum si a Titlului executoriu nr../22.02.2011 ambele emise de CAS Arad pentru plata sumei de 1014 lei reprezentand contributia CAS si 857 lei reprezentand majorari.
         A motivat in fapt prin aceea ca a fost autorizat ca PFA sa desfasoare  activitati economice din luna februarie 2008 pana in data de 22.12.2009 cand s-a facut radierea PFA.
Contestatorul s-a inregistrat legal la organele de finante si nimeni nu l-a instiintat ca trebuie sa plateasca CAS, respectiv nici organele de finante, CAS sau primarie, a primit Decizia de obligare la plata privind majorari de 857 lei fara a primi nici o decizie pentru care ar fi fost obligat la plata sumei de CAS de 1014 lei.
Stabilirea acestei sume este nelegala intrucat nu a avut nici un criteriu economic, nu stie care a fost baza de calcul si nu cunoaste cum s-a stabilit aceasta suma, intrucat CAS nu i-a dat nici o informatie.
Nu este de acord nici cu plata sumei pretinsa datorate de 1014 lei despre care nu a stiut niciodata ca o datoreaza si nici cu majorarile privind aceasta suma.
Contestatorul solicita  ca intimata CAS sa ii prezinte modalitatea de calcul, temeiul legal al sumei, perioada pentru care i s-a socotit aceasta suma precum si vreun document anterior acestei decizii prin care in perioada sa de activitate a fost anuntat sa plateasca contributia catre CAS.
Intimata a depus intimpinare, fila 11-15 dosar, pe cale de exceptie, invocand exceptia de inadmisibilitate a contestatiei la executare, obiectul contestatiei il constituie un titlu executoriu care nu este emis de o instanta judecatoreasca, situatie in care sunt incidente dispozitiile art.399 alin.3 cod pr. civila, potrivit carora impotriva acestor titluri executorii nu pot fi formulate aparari de fond, intrucat legea prevede alta cale de atac in cazul acestora, in speta contestatia administrativa in conditiile art.205 din O.G. 92/2003 privind codul de pr. fiscala.
De asemenea a ridicat exceptia necompetentei materiale a Judecatoriei Ineu privind solutionarea cererii de anulare a Deciziei nr../06.01.2011 emisa de C.A.S. Arad privind plata obligatiilor accesorii ale contestatorului, in suma de 857 lei.
In baza dispozitiilor art.205 cod pr. fiscala, calea de atac impotriva acestei decizii este contestatia administrativa, care se depune la organul emitent, respectiv C.A.S. Arad.
In speta, prin adresa nr../27.01.2011, contestatorul a formulat o contestatie administrativa impotriva deciziei privind obligatiile de plata accesorii, contestatia acestuia fiind solutionata prin respingere, prin Decizia nr../10.03.2011,
Aceasta decizie poate fi atacata, dupa caz, la instanta de contencios administrativ, respectiv Tribunalul Arad - Sectia Contencios Administrativ Fiscal, in conditiile Legii 554/2004.
Pe fond, solicita respingerea contestatiei ca neintemeiata, intrucat contestatia la executare este formulata impotriva Deciziei nr../06.01.2011 emisa de C.A.S. Arad privind plata obligatiilor accesorii in suma de 857 lei, precum si impotriva Somatiei nr../22.02.2011 si a Titlului executoriu nr. ../22.02.2011 emise de C.A.S. Arad pentru executarea silita a creantei totale~de 1871 lei, din care 1014 lei reprezentand obligatia platii contributiei la F.N.U.A.S.S., respectiv 857 lei obligatii accesorii.
In ceea ce priveste anularea titlului executoriu si a somatiei, intimata a aratat ca aceste acte de executare silita sunt emise in conditiile legii, in baza unor titluri de creanta.
Potrivit dispozitiilor art.35 din Ordinul C.N.A.S. nr.617/2007, pentru obligatiile de plata a contributiilor la F.N.U.A.S.S. datorate de persoanele fizice precum contestatorul, titlul de creanta il constituie, dupa caz, declaratia persoanei privind obligatiile la fond sau decizia de impunere emisa de C.A.S. Arad, potrivit dispozitiilor art.39 din acelasi act normativ.
In speta, titlurile de creanta sunt declaratiile privind obligatiile la fond inregistrate la C.A.S. Arad sub nr../06.01.2011(pentru obligatia principala in suma de 1014 lei) si Decizia nr../06.01.2011 (pentru obligatiile de plata accesorii in suma de 857 lei).
Apreciaza ca nejustificate pretentiile contestatorului prin care acesta arata ca pentru suma de 1014 lei nu s-a comunicat o decizie privind obligatia de plata a acesteia; in speta, titlu de creanta pentru aceasta suma il constituie declaratiile privind obligatiile la fond depuse la C.A.S. Arad de catre contestatorul D. P.
Avand in vedere faptul ca obligatiile de plata principale, respectiv cele declarate, nu au fost achitate cu respectarea termenelor legale de scadenta, sunt datorate si majorari de intarziere, in temeiul dispozitiilor art.216 din Legea 95/2006, aferent acestor obligatii, astfel cum rezulta din Decizia nr../06.01.2011.
Referitor la cuantumul obligatiilor de plata accesorii, majorari de intarziere, acesta este stabilit pentru toata perioada de nerespectare a scadentelor de plata a obligatiilor datorate aferent veniturilor realizate din exercitarea de activitati de tamplarie in anii 2008-2009.
Referitor la temeiul legal al existentei obligatiilor de plata, potrivit dispozitiilor art.257 alin.2 lit.b) din Legea 95/2006, contestatorul avea obligatia platii contributiei la F.N.U.A.S.S. in calitate de persoana fizica autorizata -PFA "D. P.", care a realizat venituri impozabile in baza autorizatiei, iar baza de calcul a contributiei este reprezentata  de veniturile declarate, venituri ce sunt evidentiate potrivit deciziilor de impunere emise de Administratia Finantelor Publice Arad aferent perioadei 01.02.2008-22.12.2009, pe numele contestatorului, depuse la C.A.S. Arad, pentru justificarea cuantumului venitului realizat din exercitarea de activitati de tamplarie.
Pentru perioada ce intra sub incidenta autorizatiei, contributia de asigurari sociale de sanatate este datorata de contestator si a fost calculata corect asupra veniturilor din activitati independente, in temeiul dispozitiilor art.257 alin.2 lit.b) din Legea 95/2006.
De asemenea, avandu-se in vedere termenul legal de prescriptie al obligatiilor fiscale de 5 ani, conform dispozitiilor art.259 alin.7 si alin.8 din Legea 95/2006, respectiv art.30 din Ordinul CNAS nr.617/2007, s-au luat in calcul si perioadele in care contestatorul nu a realizat venituri impozabile, fiindu-i stabilita o obligatie de plata a contributiei prin raportare la nivelul unui salariu minim brut pe tara pentru o perioada de 6 luni , mai precis lunile VIII, IX, X, XI, XII 2007 si luna I 2008.
Sustinerea contestatorului ca nu a fost informat asupra existentei obligatiei sale de plata a contributiei la F.N.U.A.S.S., intimata arata ca Legea 95/2006 statueaza dreptul asiguratului de a fi informat asupra nivelului contributiei, dar acest drept este conditionat de obligatia asiguratului de a declara nivelul veniturilor asupra carora aceasta contributie se calculeaza prin aplicarea procentului legal.
Prin urmare, anterior exercitarii obligatiei de a declara veniturile realizate, prin depunerea si inregistrarea la Casa de Asigurari de Sanatate Arad a declaratiei in acest sens, in absenta datelor privind existenta acestor venituri, nu exista nici posibilitatea de a comunica informatii privind "nivelul contributiei" datorate si nici al atentionarii sau notificarii persoanei care realiza aceste venituri asupra obligatiei de plata .
Pentru solutionarea cauzei, au fost depuse la dosar inscrisuri : decizie referitoare la obligatiile de plata accesorii emisa de CAS Arad f.3, 21, somatie f.4, titlu executoriu f.5, certificat de radiere f.6,34, chitanta de plata a taxei judiciare de timbru f.10, intampinare f.11-15, contestatie f.16, decizia nr./10.03.2011 f.17-20, fisa calcul majorari, penalitati f.22, declaratie privind obligatiile de constituire si plata a contributiei la fondul national unic de asigurari sociale de sanatate f.23-28, declaratiei privind obligatiile de constituire si plata a contributiei la fondul national unic de asigurari sociale de sanatate datorate de catre alte persoane decat cele care desfasoara activitate in baza unui contract individual de munca f.29,31, decizie de impunere f.30,32, rezolutia nr..din 22.12.2009 f.33, adeverinte de venit pe anii 2006-2010 f.35-37 dosar.
Din actele si lucrarile dosarului, asupra exceptiei necompeten?ei materiale  instanta retine in fapt urmatoarele :                  
               Contestatorul D. P. a fost autorizat ca PFA- D. P. sa desfasoare  activitati economice din luna februarie 2008 pana in data de 22.12.2009 cand s-a facut radierea PFA, fila 6 dosar.
Prin Decizia nr..din 06 ianuarie 2001 emisa de intimata, referitoare la obligatii de plata accesorii, fila 3 dosar, s-a stabilit in sarcina contestatorului, obligatia de plata a sumei de 857 lei reprezentand contributie la fondul asigurarilor sociale de sanatate.
Urmare a acestei Decizii, a fost emisa de CAS Arad somatia nr.. din 22.02.2011 precum si titlul executoriu nr../22.02.2011, filele 4,5 dosar, privind plata sumei de 1014 lei reprezentand contributia CAS si 857 lei reprezentand majorari.
                  La data de 27.01.2011, contestatorul a depus la intimata ,,Contestatie ,,cu privire la Decizia nr../06.01.2001, fila 16 dosar, contestatie ca a fost respinsa prin Decizia nr../10.03.2011, a Presedintelui  CAS Arad, fila 17 dosar.
                 Potrivit dispozitiilor art.205 cod pr. fiscala, calea de atac impotriva deciziei referitoare la obligatii de plata accesorii emisa de intimata C.A.S. Arad, este contestatia administrativa, care se depune la organul emitent, respectiv C.A.S. Arad.
La data de 27.01.2011, contestatorul a formulat o contestatie administrativa impotriva deciziei privind obligatiile de plata accesorii, solutionata prin Decizia nr../10.03.2011, a Presedintelui  CAS Arad, in speta decizia de respingere putand fi atacata, la instanta de contencios administrativ, in conditiile Legii 554/2004.
                 In acest sens, se retine ca, potrivit prevederilor art.2 alin.1 lit.d din c. pr.civ. "Tribunalul judeca: 1. in prima instanta: d) procesele si cererile in materie de contencios administrativ, in afara de cele date in competenta curtilor de apel ".
Potrivit art.158 c.pr.civila, ,,Cand in fata instantei de judecata se pune in discutie competenta acesteia, ea este obligata sa stabileasca instanta competenta ori, daca este cazul, un alt organ cu activitate jurisdictionala competent.,,
           Potrivit art.159 c.pr.civila,  necompetenta este de ordine publica: 1.in cazul incalcarii competentei generale, cand procesul nu este de competenta instantelor judecatoresti; 2. in cazul incalcarii competentei materiale, cand procesul este de competenta unei instante de alt grad; 3. in cazul incalcarii competentei teritoriale exclusive, cand procesul este de competenta unei alte instante de acelasi grad si partile nu o pot inlatura.
           De asemenea, potrivit art.159 ind.1 c.pr.civ. necompetenta materiala si teritoriala de ordine publica poate fi invocata de parti ori de catre judecator la prima zi de infatisare in fata primei instante, dar nu mai tarziu de inceperea dezbaterilor asupra fondului.
           La prima zi de infatisare, judecatorul este obligat, din oficiu, sa verifice si sa stabileasca daca instanta sesizata este competenta general, material si teritorial sa judece pricina, consemnand in cuprinsul incheierii de sedinta temeiurile de drept pentru care constata competenta instantei sesizate.,,
               Potrivit prevederilor art.1 din Legea nr.554/2004,, orice persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, de catre o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, se poate adresa instantei de contencios administrativ competente, pentru anularea actului, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim si repararea pagubei ce i-a fost cauzata. Interesul legitim poate fi atat privat, cat si public.,,
               Prin urmare, raportat la dispozitiile legale de mai sus, in speta fiind contestata Decizia nr.. din 06 ianuarie 2001, solutionata prin Decizia nr../10.03.2011, a Presedintelui  CAS Arad , instanta vazand in drept  prevederile art.2 alin.1 lit.d din c. pr.civ., al art. 158, 159 din c. pr. civ., coroborat cu prevederile art.205 c.pr.fiscala, art.1 din Legea nr.554/2004 instanta va admite exceptia necompeten?ei materiale ridicata de intimata, urmand a declina competen?a materiala de solutionare a cererii formulate de contestatorul D. P. impotriva intimatei Casa de Asigurari de Sanatate Arad, avand ca obiect anulare act administrativ, constatare nulitate titlu executoriu si a somatiei din 22.02.2011, in favoarea Tribunalului Arad - sectia contencios administrativ si fiscal.
            Vazand ca nu se pune problema cheltuielilor de judecata,
             Pentru aceste motive, instanta , in numele legii,
     
H O T A R A S T E

           Admite exceptia necompeten?ei materiale a instantei ridicata de intimata .      
           In baza prevederilor art.2 alin.1 lit.d din c. pr.civ., al art. 158, 159 din c. pr. civ., coroborat cu prevederile art.205 c.pr.fiscala, art.1 din Legea nr.554/2004 ,declina competen?a materiala de solutionare a cererii formulate de contestatorul D. P. impotriva intimatei Casa de Asigurari de Sanatate Arad, avand ca obiect anulare act administrativ, constatare nulitate titlu executoriu si a somatiei din 22.02.2011, in favoarea Tribunalului Arad- sectia contencios administrativ si fiscal.
Definitiva si irevocabila.
           Pronuntata in sedinta publica din data de 28 martie 2011. 
 
Presedinte                                                             Grefier

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014