InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Judecatoria Novaci

Actiune in constatare. Inadmisibilitate.

(Sentinta civila nr. 1796 din data de 15.11.2011 pronuntata de Judecatoria Novaci)

Domeniu Proprietate publica | Dosare Judecatoria Novaci | Jurisprudenta Judecatoria Novaci

Prin cererea inregistrata pe rolul acestei instante la data de 29/09/2011, sub numar dosar /267/2011, reclamantul  IPJ a chemat in judecata Orasul N, reprezentat legal prin Consiliu Local N si Directia Finantelor Publice G in calitate de reprezentanta a Statului Roman, pentru ca prin hotararea ce se va pronunta, sa se constate, in contradictoriu cu paratele, ca suprafata de 2500 mp teren situat in N, punctul R, judetul Gorj, transmisa in folosinta gratuita Ministerului de Interne, pentru o perioada de 99 ani, apartine domeniului public al orasului N si in consecinta in mod eronat imobilul a fost inregistrat si in inventarul bunurilor care alcatuiesc domeniul public al statului.
In motivarea actiunii reclamantul IPJ, a aratat ca prin HCL N nr. 12 din data de 28/08/1995, s-a transmis in folosinta gratuita, pentru o perioada de 99 ani, Ministerului de Interne, terenul mentionat in vederea si sub conditia ca, in termen de 6 ani, sa fie edificata pe aceasta suprafata de teren o constructie cu destinatia de post de politie si spatiu pentru pregatirea profesionala si recuperarea capacitatii fizice a cadrelor Ministerului de Interne.
Ca, in vederea punerii in aplicare a hotararii de consiliu local mentionata, a fost incheiat protocolul nr. 34877 din data de 06/08/1997, privind trecerea terenului  in administratia IPJ, respectiv procesul verbal de predare-primire a terenului din 06/08/1997, apreciind ca in mod gresit in baza acestor documente, imobilul a trecut din domeniul public al orasului N in domeniul public al statului, fiind inscris in inventarul IPJ la numarul 100007, in evidenta de cadastru a Ministerului de Interne la numarul 18-85, in anexa 1 a H.G nr. 1705 din 29.11.2006,pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului si a primit, la Ministerul Finantelor Publice, numarul 114423.
Ca ulterior incheierii protocolului privind trecerea terenului in administrarea IPJ, constructia preconizata nu a mai fost edificata, iar prin HCL N nr. 23 din 21/02/2008 a fost revocata in mod expres HCL N nr. 12/1994.
Mai mult s-a aratat ca interesul in promovarea prezentei actiuni consta in necesitatea clarificarii situatiei juridice a imobilului pentru a putea initia demersurile in vederea scoaterii acestuia din inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului si din inventarul IPJ, avand in vedere ca, asa cum au aratat, inregistrarea sa ca bun aflat in domeniul public al statului este eronata.
In dovedirea actiunii s-au depus in xerocopie HCL nr. 12/1995, protocolul nr. 34877 din data de 06/08/1997, privind trecerea terenului in administrarea IPJ, procesul verbal de predare primire a terenului din 06/08/1997, plan de situatie, inventarul bunurilor care apartin domeniului public al orasului N si HCL nr. 23/2008.
In drept cererea a fost intemeiata pe dispozitiile art. 111 C.proc.civ.
In conformitate cu prevederile art. 242, alin 2 din Codul de procedura civila, a solicitat judecarea cauzei si in lipsa.
Legal citat paratul Orasul N, a formulat intampinare prin Primarul orasului N, prin care a solicitat admiterea actiunii reclamantului, intemeiata pe dispozitiile art. 115-119 C. proc.civ..
Si parata Directia Generala a Finantelor Publice G, a formulat intampinare, solicitand respingerea actiunii formulata de reclamant, invocand pe cale de exceptie lipsa calitatii de reprezentant al DGFP G pentru Statul Roman intrucat, potrivit dispozitiilor art. 25 din Decretul nr. 31/1954 " Statul este persoana juridica in raporturile in care participa nemijlocit, in nume propriu, ca subiect de drepturi si obligatii. El participa in astfel de raporturi  prin Ministerul Finantelor, afara de cazurile in care legea stabileste anume alte organe in acest scop".
In temeiul art. 242 alin. 2 din C.proc civila, au solicitat judecarea cauzei si in lipsa.
La termenul de judecata din data de 18 octombrie 2011, fata de intampinarea formulata de DGFP G, instanta a dispus citarea in cauza a Statului Roman prin Ministerul Finantelor Publice-Bucuresti.
Analizand exceptia inadmisibilitatii actiunii, invocata din oficiu, instanta constata si retine urmatoarele:
Prin actiunea formulata, reclamantul IPJ  , in contradictoriu cu paratii Orasul N, reprezentat legal prin Consiliul Local N si Statul Roman prin Ministerul Finantelor, a solicitat sa se constate ca suprafata de 2500 mp teren situat in N, punctul R, judetul Gorj, transmisa in folosinta gratuita Ministerului de Interne, pentru o perioada de 99 ani, apartine domeniului public al orasului N si in consecinta in mod eronat imobilul a fost inregistrat si in inventarul bunurilor care alcatuiesc domeniul public al statului.
In acest sens, s-a aratat ca prin HCL N nr. 12 din data de 28/08/1995, s-a transmis in folosinta gratuita, pentru o perioada de 99 ani, Ministerului de Interne, terenul mentionat in vederea si sub conditia ca, in termen de 6 ani, sa fie edificata pe aceasta suprafata de teren o constructie cu destinatia de post de politie si spatiu pentru pregatirea profesionala si recuperarea capacitatii fizice a cadrelor Ministerului de Interne.
Ca, in vederea punerii in aplicare a hotararii de consiliu local mentionata, a fost incheiat protocolul nr. 34877 din data de 06/08/1997, privind trecerea terenului  in administratia IPJ, respectiv procesul verbal de predare-primire a terenului din 06/08/1997, apreciind ca in mod gresit in baza acestor documente, imobilul a trecut din domeniul public al orasului N in domeniul public al statului, fiind inscris in inventarul IPJ la numarul 100007, in evidenta de cadastru a Ministerului de Interne la numarul 18-85, in anexa 1 a H.G nr. 1705 din 29.11.2006, pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului si a primit, la Ministerul Finantelor Publice, numarul 114423.
Ca ulterior incheierii protocolului privind trecerea terenului in administrarea IPJ, constructia preconizata nu a mai fost edificata, iar prin HCL N, nr. 23 din 21/02/2008 a fost revocata in mod expres HCL N nr. 12/1994.
In drept, instanta retine ca, potrivit art. 111 C.p.civ., invocat drept temei al actiunii, partea care are interes poate sa faca cerere pentru constatarea existentei sau neexistentei unui drept. Cererea nu poate fi primita daca partea poate cere realizarea dreptului.
Potrivit celor reglementate de acest text de lege, pentru exercitarea actiunii in constatare, este necesar a fi indeplinite  cumulativ urmatoarele conditii: partea sa nu poata cere realizarea dreptului, sa fie justificat un interes si prin actiune sa nu se urmareasca constatarea existentei sau  inexistentei unei stari de fapt.
Continutul art.111 C.proc.civ. determina principiul subsidiaritatii  actiunii in constatare, in raport cu  actiunea in realizare, cu toate consecintele ce decurg  din regimul juridic distinct  al  celor  doua actiuni.
In cauza, reclamantul si-a justificat interesul in promovarea prezentei actiuni prin necesitatea clarificarii situatiei juridice a imobilului pentru a putea initia demersurile in vederea scoaterii acestuia din inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului si din inventarul IPJ, avand in vedere ca, asa cum au aratat, inregistrarea sa ca bun aflat in domeniul public al statului este eronata.
Insa, in raport de situatia expusa, se constata ca reclamantul avea deschisa calea unei actiuni in contencios administrativ, avand in vedere dispozitiile art. 1 din Legea nr. 554/2004, potrivit caruia orice persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, de catre o autoritate publica, printr-un act administrativ, se poate adresa instantei de contencios administrativ competente, pentru anularea actului, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim si repararea pagubei ce i-a fost cauzata. Interesul legitim poate fi atat privat, cat si public. Se poate adresa instantei de contencios administrativ si persoana vatamata intr-un drept al sau sau intr-un interes legitim printr-un act administrativ cu caracter individual, adresat altui subiect de drept.
In speta, se retine ca reclamantul solicita constatarea existentei unui drept de folosinta gratuita, drept vatamat prin inscrierea, in HG nr.  1705 din 29.11.2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, a terenului in suprafata de 2500 mp situat in zona R, oras N, asupra caruia i se constituise, anterior, reclamantului, un drept de folosinta prin HCL N nr. 12/1994.
Fiind un act cu caracter administrativ, respectiv un act normativ emis de o autoritate publica, in regim de putere publica, in vederea organizarii executarii legii sau a executarii in concret a legii, care da nastere unor raporturi juridice, prin care a fost vatamat dreptul reclamantului, hotararea de guvern putea fi supusa controlului de legalitate in conditiile Legii nr. nr. 554/2004, cu consecinta recunoasterii dreptului pretins, cale fata de care actiunea in constatarea dreptului apare ca fiind inadmisibila.

PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE

Admite exceptia invocata din oficiu.
Respinge, ca inadmisibila, actiunea in constatare, formulata de reclamantul Inspectoratul de Politie Judetean impotriva paratului Orasul N si Statul Roman prin Ministerul Finantelor Publice
Cu recurs, in termen de 15 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din15 Noiembrie 2011.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Proprietate publica

Apel. Competenta teritoriala exclusiva in materia achizitiilor publice. Anulare sentinta pronuntata de instanta necomnpetenta si trimitere spre judecare instantei competente. - Decizie nr. 26/Ap din data de 18.06.2015
Constructie edificata pe terenul aflat in proprietatea statului. Inadmisibilitatea invocarii dreptului de proprietate asupra terenului aferent, pe temeiul art. 8 din D.L. 42/1990 si art. 36 din Legea nr. 18/1991 modificata. - Decizie nr. 963 din data de 15.06.2004
anulare act - Sentinta civila nr. 1875 din data de 28.11.2008
O oferta neconforma sau inacceptabila nu poate ocupa un anume loc in cadrul clasamentului efectuat de comisia de elaborare ulterior deschiderii ofertelor deoarece nu este o oferta apta a asigura executarea contractului ce ar urma a fi incheiat. - Decizie nr. 3145 din data de 10.08.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3138 din data de 27.07.2017
Litigiu civil. Constatarea dreptului de proprietate asupra constructiilor realizate prin accesiune imobiliara. - Decizie nr. 962/RC din data de 24.06.2009
anulare act - Sentinta civila nr. 1875 din data de 28.11.2008
evacuare - Sentinta civila nr. 959 din data de 03.02.2011
obligatie de a face - Sentinta civila nr. 444 din data de 29.01.2008
pretentii - Sentinta civila nr. 131/2015 din data de 09.02.2015
anulare - Sentinta civila nr. 211/2015 din data de 23.02.2015
plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 283/2015 din data de 16.03.2015
anulare titlu de proprietate - Sentinta civila nr. 253/2015 din data de 09.03.2015
Granituire - Sentinta civila nr. 252/2015 din data de 09.03.2015
Nulitate titlu proprietate - Sentinta civila nr. 78/2014 din data de 27.01.2014
Uzucapiune - Sentinta civila nr. 316/2014 din data de 24.03.2014
Plangere impotriva incheierii de carte funciara - Sentinta civila nr. 180/2014 din data de 17.02.2014
Pretentii - Sentinta civila nr. 1257/2013 din data de 18.11.2013
Modificare program vizitare minor - Sentinta civila nr. 1146/2013 din data de 21.10.2013
Nulitate titlu proprietate - Sentinta civila nr. 548/2013 din data de 01.04.2013