InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Judecatoria Sighisoara

Pretentii

(Sentinta civila nr. 1118 din data de 16.09.2014 pronuntata de Judecatoria Sighisoara)

Domeniu Despagubiri, penalitati | Dosare Judecatoria Sighisoara | Jurisprudenta Judecatoria Sighisoara

Dosar nr. 4782/102/2013
Operator de date cu caracter personal 3192

R O M A N I A
JUDECATORIA SIGHISOARA
CIVIL

SENTINTA CIVILA Nr.1118
Sedinta publica de la  16 septembrie   2014 
Completul compus din:
PRESEDINTE Doina Volanschi
Grefier Nicoleta Casianov

Pe rol judecarea cauzei  privind pe  privind pe reclamanta  SC F.S. SRL si pe parata CASA DE ASIGURARI DE SANATATE MURES, chemat in garantie CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE si MINISTERUL SANATATII, avand ca obiect pretentii.
La apelul nominal facut in pronuntare, se constata lipsa partilor.
Procedura legal indeplinita.
S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta, dupa care:
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 12 septembrie   2014, iar sustinerile si concluziile partilor au fost consemnate in incheierea din acea data, care face parte integranta din prezenta sentinta, cand Judecatoria avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru azi  16 septembrie  2014.

J U D E C A T O R I A 

Prin cererea de chemare in judecata inregistrata pe rolul  Tribunalului Mures la data de 13 septembrie 2013 sub nr. 4782/102/2013, reclamanta S.C. F.S. S.R.L. a solicitat, in contradictoriu cu parata Casa de Asigurari de Sanatate Mures, ca instanta sa dispuna:  obligarea paratei la plata sumei de 3029,15 lei reprezentand contravaloarea medicamentelor eliberate pe prescriptii medicale in anul 2010 in baza contractului incheiat cu Casa si neachitate, la care se adauga dobanda legala de la data scadentei pana la plata efectiva a acestora;  obligarea paratei la plata cheltuielilor de judecata.
In motivarea cererii, reclamanta a aratat ca parata nu si-a executat obligatiile asumate prin contractul incheiat intre parti, de a plati contravaloarea prescriptiilor medicale eliberate si ca in motivarea refuzului de plata isi invoca propria culpa, sustinand ca nu sunt fonduri prevazute in buget pentru acordarea acestor sume, care nu se pot achita din lipsa creditelor de angajament.
Reclamanta a mai sustinut ca a indeplinit procedura prealabila prevazuta de art.7 din Legea 554/2004, creanta este certa, lichida si exigibila producand dobanzi de drept, din ziua in care obligati devine exigibila.
Prin intampinarea formulata (f.36-40), parata a invocat exceptia necompetentei materiale a Tribunalului Mures, sustinand ca reclamanta nu ataca un act administrativ emis de catre CAS Mures si nu exista un asemenea act administrativ emis care sa-i fie opozabil si, care sa faca obiectul unei actiuni in contencios administrativ. In baza contractului nr.99/51/2010, contract civil potrivit art.246 alin. 1 din Legea 95/2006, Casa de Asigurari de Sanatate Mures a stabilit cu reclamanta raporturi contractuale civile in temeiul carora partile s-au obligat pe de o parte la furnizarea de medicamente cu si fara contributie personala de catre furnizorul de medicamente, iar pe de alta parte, decontarea de catre CAS Mures a c/val acestora in conditiile contractului cadru aprobat prin HG 26/2010 si Normelor de aplicare ale acestuia aprobate prin Ordinul comun MSF/CMAS nr.265/408/2010, in limita fondurilor aprobate cu aceasta destinatie.
Potrivit art.94 pct.1 lit. j NCPC judecatoria judeca in prima instanta " orice cereri evaluabile in bani in valoare de pana la 200.000 lei inclusiv, indiferent de calitatea partilor, profesionisti ori neprofesionisti.
Pe fondul cauzei, parata a solicitat respingerea actiunii pentru urmatoarele motive:
Fata de obiectul cauzei, nu are calitatea de debitor si nu poate si obligata la achitarea unui " debit restant", constand intr-o suma  pretinsa de catre reclamanta, suma care nu a fost contractata si nu a fost acceptata la plata, facturile emise de catre reclamanta au fost " acceptate de plata " in limita prevederilor bugetare", respectiv s-a acceptat la plata si s-a achitat cota de 50 % ce revenea conform contractului incheiat si in temeiul Ordinului 224/336/2009 al MS/CNAS.
Intre parti s-a incheiat de comun acord un contract civil care stabileste drepturi si obligatii in sarcina ambelor parti. In virtutea principiului fortei obligatorii a contractului consacrat de art.1.270 Cod civil, contractul valabil incheiat are putere de lege intre parti si nimeni nu poate fi obligat la mai mult decat a contract.
Art.252 ( 2) din Legea 95/2006 precizeaza ca modalitatea de decontare a medicamentelor furnizate se stabileste prin contractul - cadru, iar conform art.6 din HGR nr.262/2010 pentru aprobarea Contractului cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate pentru anul 2010, obligatiile de plata ale casei nu pot depasi limita fondurilor alocate cu aceasta destinatie, angajamentele legale din care rezulta obligatii neputand depasi creditele de angajament si creditele bugetare aprobate aceste limite fiind impuse de lege urmarindu-se asadar, realizarea echilibrului financiar.
CAS Mures a decontat din facturile emise de catre reclamanta, suma inscrisa pe facturi ca " acceptata la plata", respectiv suma contractata si cuprinsa in actele aditionale. Primirea facturii d catre un angajat al institutiei acesteia, nu inseamna acceptarea platii, facturile au fost inregistrare la CAS - ceea ce reprezinta un simplu act material, urmand a fi validate, acceptate la plata in limita bugetului. Fiecare factura poarta stampila " verificat" , " bun de plata" si " acceptat la plata in limita prevederilor bugetare de 50 % - fiind trecuta suma certa ce reprezinta acest procent de 50 % , suma car4e a fost achitata de catre ei.
Valoarea contractelor poate fi majorata prin acte aditionale, dupa caz, dar in limita fondului aferent. In speta, s-au incheiat acte aditionale semnate de catre ambele parti, iar CAS Mures a achitat integral valoarea contractului. Astfel, suma certa, lichida si exigibila convenita de ambele parti prin Contract/acte aditionale, a fost integral achitata reclamantului.
Prin cererea introductiva, reclamantul solicita obligarea la plata unei sume reprezentand contravaloarea medicamentelor eliberate pe prescriptii medicale in anul 2010 si neachitat e insa omite cu buna stiinta sa arate ca aceasta suma nu a fost contractata, nu  a fost acceptata la plata si reprezinta, asa cum a aratat, cota de 40 % din pretul de referinta suportata din transferuri din bugetul Ministerului Sanatatii catre bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, conform Ordinului MS/CNAS nr.224/336/2009.
In raport de clauzele contractuale asumate si conform prevederilor legale mentionate, decontarea sumei in discutie apare ca o obligatie sub conditia incadrarii in fondurile alocate cu aceasta destinatie, pana la a carei indeplinire, furnizorul nu poate cere executarea obligatiei pentru care CAS Mures a depus toate diligentele necesare, potrivit legii. Din acest motiv, pana la alocarea in bugetul CAS Mures a sumelor cu destinatie specifica, suma pretinsa nu poate fi achitata. Din acest motiv, nu se pot percepe dobanzi, intrucat pana la momentul realizarii conditiei alocarii fondurilor, obligatia de plata inca nu exista. Nu este vorba despre o suma certa, lichida si exigibila.
A interprins toate diligentele in sensul informarii CNAS si a solicitarii sumelor lunare aferente suplimentarii creditelor de angajament ( din veniturile proprii ale Ministerului Sanatatii ) pentru acoperirea consumurilor aferente lunilor octombrie, noiembrie si decembrie 2010.
S-au anexat la intampinarea formulata urmatoarele acte in copie : adresa nr.0137973/21.10.2013, ale CNAS, situatia privind valoarea medicamentelor eliberate prin farmacii si neinregistrare in evidenta contabila pentru anul 2010, 2009-2010, adresele 23517/08.08.2013, 10562/28.04.2011, 9915/19.04.2011, 15354/02.03.2011, 23112/11.11.2010, 25670/14.12.2010, 1431/20.01.2011, actele aditionale nr.9/18.11.2010, 12/30.12.2010, 15/14.01.2011, 16/17.01.2011, factura nr. 09431953/31.10.2010, 09431956/30.10.2010, 09431959/31.12.2010, ordine de plata ( F.41-67).
Parata a formulat si cerere de chemare in garantie a Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, solicitand ca prin sentinta ce se va pronunta sa se dispuna obligarea chematei in garantie, la plata sumei de 3029,15 lei reprezentand procentul de 40 % prevazut a fi finantat din veniturile proprii ale Ministerului Sanatatii sub forma de transferuri catre bugetul Fondului National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate,. Cu dobanda legala de la data scadentei pana la plata efectiva a acestora, cu cheltuieli de judecata pentru urmatoarele motive :
In baza dispozitiilor art.281 alin.1 lit. a din Legea nr.95/2006 coroborat cu art.21 allin.1 si alin.2 din Legea nr.500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate are calitate de ordonator principal de credite pentru casele judetene. In aceasta calitate, CNAS are atributii privind repartizarea bugetelor de venituri si cheltuieli pentru institutiile publice ierarhic inferioare, respectiv pentru casele judetene, obligatia acestora din urma fiind de a angaja si de a utiliza creditele bugetare numai in limita prevederilor si destinatiilor aprobate si cu respectarea dispozitiilor legale.
Precizeaza ca facturile aferente perioadei octombrie - decembrie 2010 au fost acceptate la plata in limitele prevederilor bugetare aprobate si alocate anului 2010, ponderea de 50 % a fost contractata si decontata de CAS Mures, conform contractului dintre parti.
A ramas insa suma ce face obiectul prezentei, reprezentand procentul de 40 % prevazut a fi finantat din veniturile proprii ale Ministerului Sanatatii sub forma de transferuri catre bugetul FNUASS  ( lit. c pct.2 din Normele tehnice de realizare a Programului pentru compensarea cu 90 % a pretului de referinta al medicamentelor pentru pensionarii cu venituri realizate numai din pensii de pana la 700 lei/luna aprobate prin Ordinul MS/CNAS nr.224/336/2009. Aceasta suma nu a fost contractata si nu a fost acceptata la plata.
Reclamanta a formulat raspuns la intampinare ( f.74-77) solicitand respingerea exceptiei necompetentei materiale a Tribunalului Mures, intrucat contractul din speta dedus judecatii reprezinta act administrativ in intelesul Legii 554/2004.
Pe fondul cauzei, reclamanta a sustinut ca facturile au fost depuse in termenul stipulat de contractului cadru la CAS Mures.
In speta dedusa judecatii, este vorba de arbitrajul institutional prin institutia de care s-a facut vorbire, din analiza contractului existent rezultand ca partile au inserat clauza compromisorie conform careia " litigiile nesolutionate pe cale amiabila sunt de cale amiabila sunt de competenta comisiei de arbitraj sau dupa caz, a instantei de judecata. Deci reclamanta a ales instanta de judecata textul fiind foarte clar sub acest aspect, iar legat de prevederile art.298 alin.1 Legea 95/2006 textul include verbul " pot" fi solutionate si nicidecum trebuie sa fie solutionate relevant frazei nelasand din nou nici un loc de interpretare.
Fiind primite si inregistrate deci contractul incheiat de farmacii cu Casa de Sanatate prevede ca pe parcursul derularii prezentului contract, valoarea contractului poate fi majorata prin acte aditionale. Se afla la aproape 3 ani de la aceste arierate care teoretic pot fi considerate depasire a valorii contractului. Aceasta depasire a fost facuta exact in spiritul contractului, cunoscandu-se valoarea mica a contractului anual semnat in 2010, le era permis ca faca depasiri urmand ca aceste depasiri sa fie contabilizate prin acte aditionale in urma rectificarii de buget. Facturile aferente medicamentelor eliberate peste valoarea angajamentelor legale trimestriale initiale se depun de catre farmacii si se inregistreaza la casele de asigurari de sanatate in limita valorii anuale de contract, corespunzator valorii de contract trimestriale, decontarea acestora facandu-se la termenele prevazute initiale". In contractul incheiat de farmacii cu Casa de Sanatate se prevede ca pe parcursul derularii prezentului contract, valoarea contractuala poate fi majorata prin acte aditionale, dupa caz, in limita fondului aferent acordarii medicamentelor cu sau fara contributie personala in tratamentului ambulatoriu, avandu-se in vedere conditiile de contractare a sumelor initiale. Parata vorbeste in intampinarea depusa la dosar de faptul ca a rezultat necesitatea suplimentarii fondurilor alocate solicitandu-se prin memoriu adresat de CNAS un necesar minim de suplimentare a prevederilor bugetare, atat a creditelor bugetare cat ?i a celor de angajament, demersuri care nu s-au finalizat deci a r rezulta ca nu are nici o culpa. Mentioneaza ca facturile au fost acceptate de catre debitoare asa cum rezulta din cuprinsul acestora, din plata partiala a facturilor rezultate din adresa eliberata de Casa de Asigurari de Sanatate.
Prin SC 575/10.02.2014 s-a admis exceptia necompetentei, materiale a Tribunalului Mures, invocata de parata, si, in consecinta, s-a declinat competenta de solutionare a cererii de chemare in judecata in favoarea Judecatoriei Sighisoara.
Cauza a fost inregistrata la Judecatoria Sighisoara la 27.03.2014.
Reclamanta a formulat note de sedinta ( f. 97-99) , prin care a invocat exceptia necompetentei generale de solutionare a cauzei de catre Judecatoriei Sighisoara si a solicitat declinarea competentei, de solutionare a cauzei in favoarea Comisiei Centrale de Arbitraj de pe  langa Casa Nationala de Asigurari de Sanatate Bucuresti, pentru urmatoarele considerente:
Potrivit art. 10 din Legea 554/2004(1) Litigiile privind actele administrative emise sau incheiate de autoritatile publice locale si judetene, precum si cele care privesc taxe si impozite, contributii, datorii vamale, precum si accesorii ale acestora de pana la 1.000.000 de iei sc solutioneaza in fond de tribunalele administrativ fiscale, iar cele privind actele administrative emise sau incheiate de autoritatile publice centrale, precum si cele care privesc taxe si impozite,contributii, datorii vamale, precum si accesorii ale acestora mai mari de 1.000.000 de lei se solutioneaza in fond de sectiile de contencios administrativ si fiscal ale curtilor de apel,daca prin lege organica speciala nu se prevede astfel.
Raportat la prevederile art. 248 C.pr.civ adoptat prin Legea 134/2010. se impune rea prioritara a exceptiei necompotentei generale in solutionarea cauzei, invocata in ul acestor note de sedinta sub primul aspect relevat, respectiv acela al competentei solutionarii cauzei de catre Comisia Centrala de Arbitraj de pe langa Casa Nationala de Asigurari de Sanatate Bucuresti,cu mentiunea ca, in raport de continutul prevederilor art. 129 . 2 pct. 1 C.pr.civ.
Totodata, exceptia necompetentei generale a instantei judecatoresti, prevazuta de art. alin. 2 pet. I C.pr.civ., premerge exceptiei necompetentei materiale prevazute de pct. 2 al aceluiasi  text legal, sens in care cea dintai enuntata se impune a fi supusa analizei instantei cu adere. Litigiul dedus judecatii sc grefeaza pe executarea contractului de furnizare de medicamente cu si fara contributie personala in tratamentul ambulatoriu, precum si a unor materiale sanitare specifice care se acorda pentru tratamentul in ambulatoriu al bolnavilor usi in unele programe nationale de sanatate cu scop lucrativ,  in cadrul sistemului de urari de sanatate, contract incheiat in cursul anului 2010 de societatea comerciala farmaceutica reclamanta cu parata Casa de asigurari de sanatate a judetului Mures.
Potrivit art. 2 din contract furnizarea medicamentelor si a materialelor sanitare specifice se face cu respectarea reglementarilor Contractului - cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate pentru anul 2010, aprobat prin HG nr.262/2010, precum si a reglementarilor normelor metodologice de aplicare a contractului-cadru si a reglementarilor normelor tehnice de realizare a programelor nationale sanatate fa anul 2010 prevederi in acest sens regasindu-se si in art. 252 alin. 2 din Legea nr. 72006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, conformitate cu prevederile art. 4 din HG nr. 262/2010,  Casele de asigurari de sanatate Casa  Nationala  de  Asigurari  de  Sanatate  au are  obligatia  sa  deconteze contravaloare serviciilor medicale, a medicamentelor si a unor materiale sanitare in tratamentul ambulatoriu, precum si a dispozitivelor medicale destinate recuperarii unor deficiente organice sau functionale in ambulatoriu, precum si a celor acordate in cadrul gramelor nationale de sanatate, conform contractelor incheiate cu furnizorii.  Refuzul caselor de asigurari de sanatate /CNAS de a incheia contracte sau de a deconta iele servicii raportare ca realizate se poate face numai prin prezentarea in scris a cauzelor au condus la acesta, cu precizarea temeiului legal care a stat la baza refuzului, in termen maximum 30 de zile calendaristice de la solicitarii pentru intrarea in contract, respectiv de la data depunerii documentelor justificative de plata.
Litigiile dintre furnizori si casele de asigurari de sanatate/Casa Nationala de Asigurari de Sanatate se solutioneaza de catre Comisia de arbitraj care functioneaza pe langa Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, organizata conform reglementarilor legale in vigoare, sau, dupa caz de catre instantele de judecata.
Reglementari privind solutionarea litigiilor decurgand din raporturile contractuale nascute intre furnizorii de servicii farmaceutice si Casele de asigurari de sanatate se regasesc in Legea nr.95/2006, relevante in acest sens fiind cele ale art. 298 si respectiv ale art. 300 din lege, care statueaza urmatoarele;
Art. 298 (1) Litigiile dintre furnizorii de servicii medicale sau farmaceutice si casele de asigurari de sanatate pot fi solutionate, la solicitarea uneia dintre parti, pe calea arbitrajului in conditiile si procedurile dreptului comun.
Comisia de arbitraj este formata din cate un arbitru desemnat de fiecare parte si unul desemnat de Consiliu  de conducere al Comisiei de arbitraj.
In vederea asigurarii activitatii de arbitraj, pe langa CNAS se infiinteaza si functioneaza Comisia de arbitraj. Comisia nu are personalitate juridica.
Organizarea si functionarea Comisiei de arbitraj se stabilesc prin ordin comun   al ministerului sanatatii publice si‘ al presedintelui CNAS /Comisia este condusa de un consiliu conducere format din reprezentanti ai Ministerului   Sanatatii Publice si al presedintelui CNAS, Comisia este condusa de un consiliu de conducere format din reprezentanti ai Ministerului Sanatatii Publice, CNAS, CMR, CFR, CMDR.
Art.300.Regulamentul de solutionare a cauzelor arbitrale, aprobat prin ordin al Ministrului Justitiei, se completeaza cu prevederile Codului de procedura civila. Trimiterile exprese la prevederile Codului de procedura civila aduc in discutie aplicabilitatea prevederilor art. 541 si continute de Cartea a lV-a din mentionatul cod, referitoare la arbitraj. 1, in cauza, tribunalul retine ca partile au convenit, in cuprinsul clauzei inserate la pct. XlI, 25 din contract urmatoarele: 1) Litigiile nascute in legatura cu incheierea, executarea, modificarea si incetarea ori alte itii decurgand din prezentul contract   vor fi supuse unei proceduri prealabile de solutionare pe cale amiabila, iar in cazul litigiilor nesolutionate pe cale amiabila. 
Litigiile nesolutionate conform alin. 1 sunt de competenta Comisiei de Arbitraj sau, dupa caz, a instantelor de judecata."Sub aspectul regimului juridic aplicabil, aceste revederi contractuale materializeaza o conventie arbitrara sub forma clauzei compromisorii, asa cum este aceasta reglementata de art. 549 si 550 C.pr.civ.
Or, potrivit art. 553 C.pr.civ., "incheierea conventiei arbitrare exclude, pentru litigiul care face obiectul ei, competenta instantelor judecatoresti .
Totodata, art. 554 din acelasi cod impune instantei judecatoresti sesizata cu o cauza cu privire la care s-a incheiat o conventie arbitrara, sa-st verifice propria competenta si sa se declare necompetenta numai daca partile sau una dintre ele solicita aceasta, invocand conventia arbitrara, ipoteza legala incidenta in speta atata timp cat parata Casa de asigurari de sanatate Mures a inteles sa se prevaleze de conventia arbitrara in motivarea exceptiei de necompetenta invocata in cauza.
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate a formulat intampinare ( f.103-107), prin care a invocat exceptia lipsei calitatii sale procesuale pasive, si, a solicitat respingerea cererii de chemare in garantie, precum si respingerea actiunii reclamantei ca fiind neintemeiata si nefondata pentru urmatoarele motive: art.266 din Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora Casa Nationala de Asigurari de Sanatate este institutie publica, autonoma, de interes national, cu personalitate juridica, care administreaza si gestioneaza sistemul de asigurari sociale de sanatate in vederea aplicarii politicilor si programelor Guvernului in domeniul sanitar, avand ca principal obiect de activitate asigurarea functionarii unitare si coordonate a sistemului de asigurari sociale de sanatate din Romania.
Potrivit dispozitiilor art.267 din Legea nr.95/2006, cu modificarile si modificarile ulterioare, casele de asigurari de sanatate judetene sunt institutii publice cu personalitate juridica, cu bugete proprii, in subordinea CNAS, care gestioneaza bugetul fondului aprobat, cu respectarea prevederilor acestei legi, asigurand functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate sa nivel local.
Potrivit art.247 din Legea nr.95/2006, furnizorii de servicii medicale, medicamente si dispozitivele medicale incheie cu casele de asigurari contracte pe baza modelelor de contracte prevazute si normele metodologice de aplicare a contractului cadru, in cuprinsul carora pot fi prevazute si alte clauze suplimentare, negociate, in limita prevederilor legale in vigoare.
Casele de asigurari incheie cu furnizorii de serviciu medicale, medicamente si dispozitive medicale contracte pentru furnizarea de servicii si pentru plata acestora, urmarind realizarea echilibrului financiar. La incheierea contractelor partile vor avea in vedere interesul asigurarilor si vor tine seama de economicitatea, eficienta si calitatea serviciilor oferite pe baza criteriilor elaborate de CNAS si Ministerul Sanatatii, conform art.249 din Legea n.95/2006 cu modificarile si completarile ulterioare.
Prin coroborarea dispozitiilor art.288 alin.5 lit. a, b si e din Legea nr.95/2006, cu dispozitiile art.2 alin.1 , art.4 lit. b pct.6, 8, 11, 23 si 24 din contractul de  management, aprobat prin Ordinul presedintelui CNAS  nr.15/2008, cu modificarile ulterioare, presedintele - director general al caselor de asigurari de sanatate la nivel local, are obligatia sa angajeze si sa utilizeze fondurile in limita creditelor bugetare aprobate, pe baza unei bune gestiuni financiare, asigurand in acest sens, intreaga activitate de urmarire si control a executiei contractelor de furnizare de servicii  medicale, de dispozitive medicale si de medicamente.
Angajamentele legale din care rezulta obligatiile partilor nu pot depasi creditele de angajament si creditele bugetare aprobate.
Pentru medicamentele eliberate de catre furnizorii de medicamente asiguratilor decontarea se face de catre casa de asigurari de sanatate cu incadrarea in fondul aprobat la nivelul casei de asigurari de sanatate, conform dispozitiilor art.99 lit. r teza a doua din HG 262/408/2010, la art.100 lit. a din Contractul cadru se prevede ca furnizorii de medicamente au dreptul sa primeasca de la casa de asigurari de sanatate, la termenele prevazute in contract, contravaloarea medicamentelor cu si fara contributie personala eliberate, conform facturilor emise si documentelor insotitoare, in limita fondurilor aprobate la nivelul casei de asigurari de sanatate cu aceasta destinatie, atat pentru medicamente eliberate cu si fara contributie personala in tratamentul ambulatoriu  cat si pentru medicamentele corespunzatoare DCI- urilor aferente unor programe nationale de sanatate a caror eliberare se face prin farmaciile cu circuit deschis.
Existenta unui raport juridic de subordonare al caselor de asigurari de sanatate judetene fara de C.N.A.S nu presupune si preluarea de catre C.N.A.S a drepturilor si obligatilor acestora. In consecinta legitimarea procesuala pasiva in prezenta cauza, apartine exclusiv Casei de Asigurari de Sanatate Mures si nu Casei Nationale de asigurari de Sanatate.
Pe fondul cauzei, chemata in garantie a sustinut ca Casa de Asigurari de Sanatate Mures a incheiat cu SC F.S. SRL Contractul nr.99/51/2010 de furnizare de medicamente cu si fara contributie personala in tratamentul ambulatoriu, precum si a unor materiale sanitare specifice care se acorda pentru tratamentul in ambulatoriu al bolnavilor inclusi in unele programe nationale de Sanatate cu scop curativ, in cadrul sistemului de asigurari de sanatate, conform Contractului cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari de sanatate pentru anul 2010, aprobat prin HG 262/408/2010, cu modificarile si completarile ulterioare si a Normelor metodologice de aplicarea ale acestuia.
In relatiile contractuale cu furnizorii de medicamente, casele de asigurari de sanatate au obligatia sa deconteze acestora in limita fondurilor aprobate la nivelul casei de asigurari de sanatate au obligatia sa deconteze acestora in limita fondurilor aprobate la nivelul casei de asigurari de sanatate cu destinatie consum de medicamente cu si fara contributie personala in tratamentul ambulatoriu, contravaloarea medicamentelor eliberate cu si fara contributie personala, precum si a medicamentelor corespunzatoare  DCI - urilor aferente unor programe nationale de sanatate a caror eliberare se face prin farmaciile cu circuit deschis, la termenele prevazute in Normele metodologice de aplicare a Contractului cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate.
Potrivit contractului incheiat de reclamanta cu CAS Mures, aceasta in calitate de institutie publica cu personalitate juridica, cu bugetul propriu, care gestioneaza bugetul fondului aprobat, asigurand functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate la nivel local, este direct raspunzatoare de legalitatea platilor efectuate.
Totodata, precizeaza faptul ca prin H.G. nr.186/2009 privind aprobarea Programului pentru compensarea cu 90 % a pretului de referinta al medicamentelor, cu modificarile si completarile ulterioare, in scopul cresterii accesului la medicamentele acordate in ambulatoriu pensionarilor, incepand cu data de 1 martie 2009 se instituie compensarea cu 90 % din pretul de referinta al medicamentelor, in cadrul programului social al Guvernului.
Beneficiarii programului mai sus mentionat sunt pensionarii cu venituri realizate numai din pensii de pana la 700 lei/luna, precum care se aproba compensarea cu 90 % a pretului de referinta al medicamentelor corespunzatoare denumirilor comune internationale prevazute in sublista B la Hotararea Guvernului nr.720/2008 pentru aprobarea Listei cuprinzand denumirile comune internationale corespunzatoare medicamentelor de care beneficiaza asigurarii, cu sau fara contributie personala, pe baza de prescriptie medicala, in sistemul de asigurari sociale de sanatate.
Compensarea cu 90 % din pretul de referinta al medicamentelor mentionate la art.1 se suporta astfel: in cuantum de 50 % din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate si, respectiv 40 % din bugetul Ministerului Sanatatii.
Compensarea medicamentelor in cuantum de 40 % se asigura din veniturile proprii prevazute in bugetul Ministerului Sanatatii, sub forma de transferuri catre bugetul Fondului national unic de asigurari de sanatate.
Rezulta astfel ca suportarea procentului de 40 % pentru medicamentele de pe Sublista B pentru pensionarii cu venituri numai din pensii de pana la 700 lei se suporta din veniturile proprii ale Ministerului Sanatatii, autoritate in responsabilitatea careia HG nr.186/2009 stabileste atributia de existenta a fondurilor pentru procentul de contributie mai sus mentionat.
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate a formulat, de asemenea, cererea de chemare in garantie a Ministerului Sanatatii ( f. 108-110), solicitand obligarea chematului in garantie la plata sumei de 3029,15 lei reprezentand procentul de 40% prevazut a fi finantat din veniturile proprii ale Ministerului Sanatatii, sub forma de transferuri catre bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de Sanatate, cu dobanda legala de la data scadentei pana la plata efectiva a acestora, cu cheltuieli de judecata, pentru urmatoarele motive:
Potrivit art.1 alin.1 din HG 186/2009 privind aprobarea Programului pentru compensarea cu 90 % a pretului de referinta al medicamentelor, cu modificarile si completarile ulterioare, " in scopul cresterii accesului la medicamentele acordate in ambulatoriu pensionarilor, incepand cu data de 1 martie 2009 se instituie compensarea cu 90% din pretul de referinta al medicamentelor, in cadrul programului social al Guvernului".Conform art.1 alin.2 din actul normativ mentionat mai sus beneficiarii programului mai sus mentionat sunt pensionarii cu venituri realizate numai din pensii de pana la 700 lei/luna, pentru care se aproba compensarea cu 90 % a pretului de referinta al medicamentelor corespunzatoare denumirilor comune internationale prevazute in sublista B la Hotararea Guvernului nr.720/2008.
Potrivit art.2 alin.1 din hotararea de guvern enuntata anterior, compensarea cu 90 % din pretul de referinta al medicamentelor mentionate la art.1 din hotarare, se suporta astfel : in cuantum de 50 % din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate si, respectiv, 40 % din bugetul Ministrului Sanatatii.
Compensarea medicamentelor in cuantum de 40 %, se asigura din veniturile proprii prevazute in bugetul Ministerului Sanatatii, sub forma de transferuri catre bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, potrivit dispozitiilor art.2 alin.2 din HG nr.1286/2009, cu modificarile si completarile ulterioare.
Rezulta astfel ca suportarea procentului de 40 % pentru medicamentele de pe Sublista B pentru pensionarii cu venituri numai din pensii de pana la 700lei se suporta din veniturile proprii ale Ministerului Sanatatii, autoritate in responsabilitatea careia HG nr.186/2009 stabileste atributia de existenta a fondurilor pentru procentul de contributie mai sus mentionat.
Art.361 din Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede colectarea unor contributii care constituie veniturile propriii ale Ministerului Sanatatii.
Art.362 din actul normativ mai sus mentionat, contine o prevedere foarte clara cu privire la obligatia Ministerului Sanatatii de a gestiona veniturile colectate de acesta din contributiile instituite prin art.361 din Legea nr.95/2006. Cu modificarile si completarile ulterioare. Astfel potrivit art.262"veniturile prevazute la art.361, gestionate de Ministerul Sanatatii, sunt folosite pentru:
d) sume alocate prin transfer in bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate pentru servicii medicale sau medicamente de care beneficiaza asiguratii in tratamentul ambulatoriu, cu sau fara contributie personala, pe baza de prescriptie medicala, in sistemul de asigurari sociale de sanatate.
Conform art.4 alin.1 punctele 4 si 6 din HG nr.144/2010 privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, Ministerului Sanatatii, fundamenteaza necesarul de servicii medicale, precum si recursele financiare pentru functionarea sistemului de sanatate si gestioneaza resursele colectate in conformitate cu prevederile art.262 din Legea nr.95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, asigurand cu prioritate imbunatatirea infrastructurii sistemului sanitar si finantarea programelor nationale de sanatate.
Parata Casa de Asigurari de Sanatate Mures, a solicitat in scris admiterea exceptiei necompetentei generale de solutionare a cauzei de catre Judecatoriei Sighisoara, declinarea competentei de solutionare Comisiei Centrale de Arbitraj pe de langa Casa Nationala de Asigurari de Sanatate Bucuresti ( f.120).
Ministerul Sanatatii, a formulat intampinare ( f.133), prin care a invocat exceptia lipsei calitatii, sale procesuale pasive,  a solicitat respingerea cererii de chemare in garantie pentru urmatoarele considerente:
Ministerul Sanatatii avea obligatia efectuarii transferurilor din bugetul Ministerului Sanatatii catre FNUASS aferenta cuantumului de 40 % prevazut catre CNAS, care la randul ei trebuia sa faca repartitiile pe casele de asigurari de sanatate judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, Casa Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti si Casa Asigurarilor de Sanatate a Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
Potrivit dispozitiilor art.266 alin.1 din Legea nr.95/2006, modificata si completata CNAS este institutie publica, autonoma, de interes national, cu personalitate juridica, este organ de specialitate al administratiei publice centrale, care administreaza si gestioneaza sistemul de asigurari sociale de sanatate . Contractul cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate pentru anul 2010 a fost aprobat prin HG nr.262/2010. Prin acest act normativ se prevede la art.3 ca " Serviciile medicale, medicamentele cu si fara contributie personala si unele materiale sanitare in tratamentul ambulatoriu, dispozitivele medicale destinate recuperarii unor deficiente organice sau functionale in ambulatoriu, precum si cele acordate in cadrul programelor nationale de sanatate se acorda in baza contractelor negociate si incheiate intre furnizori si casele de asigurari de sanatate judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, Casa Asiguratorilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti si Casa Asigurarilor de Sanatate a Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului  denumite in continuare case de asigurari de sanatate precum su intre furnizori si Casa Nationala de Asigurari de Sanatate.
In aceste conditii nu rezulta ca sarcina Ministerului Sanatatii obligatia de decontare a facturilor reclamantei, aceasta putand fi insa retinuta in sarcina CAS Mures.
Potrivit adresei 58649/10.10.2013 a structurii de specialitate a Ministerului Sanatatii _ Serviciul Programe de Sanatate, in luna octombrie 2010, prin referatul nr. CSA 11253/26.10.2010, s-a aprobat finantarea prin transferuri din bugetul Ministerului Sanatatii in bugetul FNUASS - sursa veniturilor proprii , cu suma de 40.000 mii lei, din care 6.860 mii lei pentru finantarea cheltuielilor din cadrul programului anterior mentionat. Anexam documentul in xerocopie.
Conform recapitulatiei din adresa nr. CSA 11695/04.11.2010, pe care o anexam in xerocopie, rezulta ca la data de 30 octombrie 2010, obligatiilor legale ale Ministerului Sanatatii pentru finantarea Programului pentru compensarea cu 90 % a pretului de referinta al medicamentelor pana la sfarsitul anului 2010 erau in suma de 13.425 mii lei.
In luna noiembrie, conform referatelor nr. CSA 12464/26.11.2013 si nr. CSA 12464/30.11.2013 s-a aprobat finantarea cu suma de 13.425 mii lei prin transferuri din bugetul Ministerului Sanatatii in bugetul FNUASS sursa venituri proprii pentru programul pentru compensarea cu 90 % a pretului de referinta al medicamentelor.
Potrivit adresei 58649/10.10.2013 a Directiei Buget, Investitii si Relatia cu CNAS a Ministerului Sanatatii s-au efectuat plati catre CNAS in valoare de 40.000.00 lei in data de 4.11.2010, respectiv 13.425.000 lei in data de 8.12.2010.
La intampinarea formulata s-au anexat in copie: adresele nr.58649/10.10.2013, 11253/26.10.2010, CSA 11695/4.11.2010, referatul de aprobare cu CSA 12464/26.11.2010, adresa nr.58649/10.10.2013 ( f. 136-150).
Prin raspunsul la intampinare formulat ( f. 178 -180) Casa Nationala de Asigurari de Sanatate a solicitat respingerea exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive a Ministerului Sanatatii, pentru urmatoarele motive:
Potrivit art.1 alin.1 din HG nr.186/2009 privind aprobarea Programului pentru compensarea cu 90 % a pretului de referinta al medicamentelor, cu modificarile si completarile ulterioare, " in scopul cresterii accesului la medicamentele acordate in ambulatoriu pensionarilor, incepand cu data de 1 martie 2009 se instituie compensarea cu 90 % din pretul de referinta al medicamentelor, in cadrul programului social al Guvernului".
Conform art.1 alin.2 din actul normativ mentionat mai sus, beneficiarii programului mai sus mentionat sunt pensionarii cu venituri realizate numai din pensii de pana la 700 lei/ luna, pentru care se aproba compensarea cu 80 % a pretului de referinta al medicamentelor corespunzatoare denumirilor comune internationale prevazute in sublista B la Hotararea Guvernului nr.720/2008.
Compensarea medicamentelor in cuantum de 40 %, se asigura din veniturile proprii prevazute in bugetul Ministerului Sanatatii, sub forma de transferuri catre bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, potrivit dispozitiilor art.2 alin2 din H.G. nr.186/2009, cu modificarile si completarile ulterioare.
Rezulta astfel ca suportarea procentului de 40 % pentru medicamentele de pe Sublista B pentru pensionarii cu venituri numai din pensii de pana la 700 lei se suporta din veniturile proprii ale Ministerului Sanatatii, autoritate in responsabilitatea careia HG nr.186/2009, stabileste atributia de existenta a fondurilor pentru procentul de contributie mai sus mentionat.
Art.361 din Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii , cu modificarile si completarile ulterioare, prevede colectarea unor contributii care constituie venituri proprii ale Ministerului Sanatatii.
Conform art.4 alin.1 punctele 4 si 6 din HG nr.144/2010 privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, Ministerul Sanatatii fundamenteaza necesarul de servicii medicale, precum si resursele financiare pentru functionarea sistemului de sanatate si gestioneaza resursele colectate in conformitate cu prevederile art.362 din Legea nr.95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, asigurand cu prioritate imbunatatirea infrastructurii sistemului sanitar si finantarea programelor nationale de sanatate.
Pe de alta parte, chiar chematul in garantie, recunoaste calitatea sa procesuala pasiva in cauza dedusa judecatii, precizand ca a efectuat catre bugetul FNUASS plati in valoare de 40.000 mii lei in data de 04.11.2010, si respectiv 13.425 mii lei in data de 08.12.2010, conform extraselor de cont pe care le-a anexat la intampinarea formulata de acesta. Rezulta in mod evident ca Ministerul Sanatatii nu poate nega sub nicio forma calitatea sa procesuala pasiva.
Analizand actele si lucrarile dosarului, prin prisma exceptia necompetentei generale a instantelor judecatoresti invocata de reclamanta, instanta retine urmatoarele:
In aplicarea art.248 C.p.c, exceptia necompetentei generale a instantelor judecatoresti fiind una de procedura care face inutila administrarea de probe si cercetarea in fond a pricinii, trebuie solutionata cu prioritate de orice alte cereri sau exceptii invocate in cauza.
Potrivit art.25 din Contractul nr.99/51/30.04.2010 incheiat intre Casa de Asigurari de Sanatate Mures si SC F.S. SRL : "1) Litigiile nascute in legatura cu incheierea , executarea, modificarea si incetarea ori alte pretentii, decurgand din prezentul contract vor fi supuse unei proceduri prealabile de solutionare pe cale amiabila 2). Litigiile nesolutionate conform alin.(1) sunt de competenta Comisiei de Arbitraj sau, dupa caz, a instantelor de judecata".
Potrivit art. 298 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, CNAS impreuna cu CMR, CMDR si CFR organizeaza Comisia centrala de arbitraj care poate solutiona, la solicitarea uneia dintre parti, litigiile dintre furnizorii de servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale si casele de asigurari.
Potrivit art. 553 C. pr. civ., incheierea conventiei arbitrale exclude, pentru litigiul care face obiectul ei, competenta instantelor judecatoresti, iar art. 554 alin. (1) din acelasi act normativ dispune ca instanta judecatoreasca, sesizata cu o cauza cu privire la care s-a incheiat o conventie arbitrala, isi va verifica propria competenta si se va declara necompetenta numai daca partile sau una dintre ele solicita aceasta, invocand conventia arbitrala. In acest caz, instanta isi va declina competenta in favoarea organizatiei sau institutiei pe langa care functioneaza arbitrajul institutionalizat, care, in temeiul hotararii de declinare, va lua masurile necesare in vederea constituirii tribunalului arbitral.
In consecinta, fata de clauza compromisorie inserata in cuprinsul art. 25 din contract, prin raportare la dispozitiile art.129 alin.(2) pct. 1, art. 130 alin. (1), art. 132 alin. (1) Cod procedura civila precum si art. 554 alin. (1) C. pr. pen., instanta apreciaza intemeiata exceptia invocata si urmeaza a o admite, in temeiul art. 132 alin. (3) si 554 alin. (1) C. pr. civ. urmand sa isi decline competenta in favoarea Comisiei Centrale de Arbitraj de pe langa Casa Nationala de Asigurari de Sanatate Bucuresti.

PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII

DISPUNE

Admite exceptia necompetentei generale a instantelor judecatoresti, invocata de reclamanta SC F.S. SRL .
Declina spre competenta solutionare in favoarea Comisiei Centrale de Arbitraj de pe langa Casa Nationala de Asigurari de Sanatate Bucuresti cererea formulata de reclamanta  SC F.S. SRL cu sediul in Sangeorgiu de Padure  jud. Mures   in contradictoriu cu parata CASA DE ASIGURARI DE SANATATE MURES, cu sediul in Tg.Mures, str. Aurel Filimon nr.19, jud. Mures cererea de chemare in garantie a CASEI NATIONALE DE ASIGURARI DE SANATATE, formulata de parata CASA DE ASIGURARI DE SANATATE MURES si cererea de chemare in garantie a MINISTERULUI SANATATII, formulata de CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE.
Fara cale de atac 
Pronuntata in sedinta publica, 16.09.2014. PRESEDINTE
VOLANSCHI DOINA

GREFIER
Casianov Nicoleta

Red.VD
Tehnored.CN 4ex 15.10.2014
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Despagubiri, penalitati

DREPTURI SALARIALE ALE PERSONALULUI DIDACTIC. APLICAREA DISPOZITIILOR LEGALE PRIVIND PLATA AJUTORULUI FINANCIAR PENTRU ACHIZITIONAREA DE CARTI SI PROGRAME EDUCATIONALE IN FORMAT ELECTRONIC - Sentinta civila nr. 1921/LM/2011 din data de 15.11.2011
Despagubiri din asigurare de raspundere in cazul accidentelor de circulatie. Subrogatie. Neaplicarea solidaritatii. - Decizie nr. speta 5 din data de 08.01.2008
Repararea pagubei materiale sau a daunei morale in cazul condamnarii pe nedrept sau al privarii ori restrangerii dreptului de libertate in mod nelegal (art.504-507 Cod proc. penala). Data de la care incepe sa curga termenul de exercitare a actiunii p... - Sentinta civila nr. speta 2 din data de 04.01.2008
Despagubiri pentru lipsa de folosinta corelativ cu dreptul de retentie - Decizie nr. 88 din data de 05.03.2015
Folosinta teren agricol. Despagubiri acordate la valoarea corespunzatoare a folosului de tras - Decizie nr. 660 din data de 04.12.2014
LITIGIU CU PROFESIONISTI - Sentinta comerciala nr. 1049 din data de 04.11.2014
Solicitare pe cale separata a cheltuielilor de judecata. Reducere onorar de avocat. - Decizie nr. 219 din data de 03.04.2014
Despagubiri solicitate in baza Legii 221 din 2009. Constatarea caracterului politic a deportarii - Sentinta civila nr. 240 din data de 07.03.2011
Despagubiri - Decizie nr. 60 din data de 28.01.2011
Despagubiri - Sentinta civila nr. 138 din data de 04.02.2011
Despagubiri solicitate in baza Legii 221/2009 reprezentand contravaloarea unor bunuri confiscate abuziv de regimul comunist, fara ca masura confiscarii sa aiba caracter politic. - Sentinta civila nr. 969 din data de 15.10.2010
Esalonarea platilor stabilite prin titlul executoriu. - Decizie nr. 152 din data de 04.03.2010
Despagubiri - Sentinta civila nr. 1 din data de 15.09.2008
Pretentii - Sentinta civila nr. 330 din data de 05.05.2010
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 17 din data de 13.01.2010
Evacuare - Sentinta civila nr. 181 din data de 26.02.2009
Fonduri europene. Natura de acte administrative a proceselor-verbale de constatare a neregulilor si de stabilire a creantei bugetare si consecintele ce decurg din aceasta cu privire la prezumtiile legale si sarcina probei. - Decizie nr. 658/R din data de 04.06.2015
Validarea de catre vicepresedintele A.N.R.P. a hotararii unei comisii judetene de aplicare a Legii nr. 9/1998. A.N.R.P. nu se poate apara invocand propria culpa in negasirea resurselor financiare efectuarii platii acestor despagubiri. - Decizie nr. 71/R din data de 16.01.2015
Art. 41 din Legea nr. 165/2013 interpretare notiunea de hotarare judecatoreasca prin care s-a stabilit cuantumul despagubirilor. - Decizie nr. 284/R din data de 03.03.2015
Competenta legala de luare a masurii alocarii unor judecatori de la alte sectii la constituirea completurilor de judecata ale unei sectii, in mod exceptional. Diferenta intre aceasta masura, pe de o parte si delegare/detasare/transfer, pe de alta parte. - Decizie nr. 2110/R din data de 19.09.2014