CREANTA GARANTATA
(Sentinta civila nr. 1799 din data de 16.12.2013 pronuntata de Tribunalul Arges - Comercial)Creanta garantata. Efectele certificatului de atestare fiscala in contextul infiintarii anterioare - la solicitarea creditorului fiscal - a sechestrului asupra bunurilor mobile ale debitorului .Aplicabilitatea art. 151 pct. 8 din OG nr. 92/2003.
Certificatului de atestare fiscala este un act emis de organul fiscal competent, care atesta creantele fiscale exigibile datorate de o persoana fizica sau juridica la o anumita data si care nu stabileste, modifica ori stinge drepturi sau obligatii fiscale. Potrivit art. 112 alin (3) din OG nr 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare," In situatia in care se emit certificate de atestare fiscala in primele 5 zile lucratoare ale lunii, acestea vor cuprinde creantele fiscale exigibile, existente in sold la sfarsitul lunii anterioare lunii de referinta si neachitate pana la data eliberarii acestora."
In speta, certificatul a fost emis in data de 03.12.2012, si, potrivit textului de lege de mai sus, cuprinde creantele fiscale exigibile, existente in sold la data de 31.10.2012, achitate pana la data emiterii acestuia. Actele invocate drept titlu executoriu , sunt ulterioare , astfel ca certificatul de atestare fiscala nr .../03.12.2012, nu este de natura sa conduca la respingerea cererii de creanta a creditorului bugetar.
In conditiile infiintarii sechestrului asupra bunurilor mobile, cu respectarea prevederilor art. 151 pct. 8 din OG nr. 92/2003, sunt aplicabile prevederile art. 152 alin. (8) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul ca "bunurile inscrise in procesele verbale de sechestru incheiate anterior se considera sechestrate si in cadrul noii executari silite",
Sentinta nr. 1799/ 16 Decembrie 2013 pronuntata in dosarul nr. 233/1259/2013/a1
Asupra cauzei de fata, constata;
Prin incheierea din data de ... s-a admis cererea, s-a dispus deschiderea procedurii generale de insolventa impotriva debitoarei S.C. E S.R.L., cu datele de identificare mentionate in certificatul constatator .
Administratorul judiciar a depus la dosar tabelul preliminar al creantelor impotriva debitoarei S.C. ESRL.
1. In termenul procedural, reglementat de art. 73 din Legea insolventei, creditorul DFFP A, a formulat contestatie impotriva tabelului preliminar, sub aspectul inscrierii creantei fiscale in cuantum de 104.609 lei drept creanta bugetara si a solicitat inscrierea acestei creante in categoria "creante garantate " avand in vedere procesele verbale de sechestru pentru imobile , nr. ...
In conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala si art. 1725 Cod civil, creanta bugetului de stat este garantata , conferindu-se astfel creantei un drept de urmarire , cat si de preferinta.
Administratorul judiciar a inscris creanta la categoria "creante bugetare, retinand ca procesele verbale mentionate au fost instituite pentru obligatii care s-au achitat anterior deschiderii procedurii iar la data de 03.12.2013 , cum rezulta din certificatul de atestare fiscala anexat , debitorul nu figura cu obligatii neachitate. In realitate, aprecierea administratorului judiciar este gresita, certificatul de atestare fiscala nefiind act administrativ prin care sa se stabileasca obligatiile bugetare si care sa ateste obligatii fiscale restante la data emiterii acestuia, fiind aplicabile prevederile art. 112 alin3 din OG nr. 92/2013 privind Codul de procedura fiscala.
2. La data de 04.06.2013, debitoarea a formulat contestatie impotriva tabelului preliminar al creantelor ,ulterior precizata , criticand masura de admitere a cererii de creanta formulata de DGFP A, si inscrierea in tabel a creantei bugetare in suma de 104.609 lei, intrucat din evidentele contabile proprii rezulta ca debitul este mai mic . S-a sustinut ca, potrivit certificatului de atestare fiscala nr. ..., debitorul nu figura cu obligatii neachitate la bugetul statului. Sub aspectul declaratiilor 112 depuse pe parcursul anului 2013, privind obligatiile de plata a contributiilor si impozitului pe venit, acestea nu concorda cu sumele solicitate de creditorul bugetar.
Analizand contestatiile privind creanta in suma de 104.609 lei apartinand creditorului bugetar, atit sub aspectul caracterului cert, lichid si exigibil al acesteia, dar si sub aspectul rangului, judecatorul sindic constata urmatoarele:
Creanta de 104.609 lei, inscrisa in tabelul preliminar, rezulta din declaratiile neachitate depuse de contribuabil si deciziile de accesorii emise de organul fiscal cormunicate societatii si necontestate pe calea contenciosului administrativ depuse la dosar in copie certificata: ...
Prin urmare, obiectul cauzei de fata il constituie obligatii bugetare neachitate, cuprinse in Declaratiile 112, respectiv titlurile executorii invocate si atasate declaratiei de creanta, necontestate de catre debitoare.
Potrivit disp. art. 110 alin.3 din OG 92/2003, si art. 107.1 din HG 1050 /2004 privind normele metodologice de aplicare a acestui act normativ, titlul de creanta este actul prin care se stabileste si se individualizeaza creanta fiscala, intocmit de organele competente sau de persoanele indreptatite, potrivit legii, iar conform dispozitiilor art. 141 alin.1 si 2 din acelasi act normativ, executarea silita a creantelor fiscale se efectueaza in temeiul unui titlu executori emis potrivit procedurilor codului , de catre organul de executare competent in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal debitorul sau al unui inscris care, potrivit legii, constituie titlu executoriu la data la care creanta fiscala este recalculata prin expirarea termenului de plata prevazut de lege sau stabilit de organul competent ori in alt mod prevazut de lege.
Impotriva inscrisurilor , respectiv a decizilor de accesorii, debitorul nu a formulat contestatie in conformitate cu art. 205 -207 din OG nr. 92/2003 , astfel ca sub acest aspect, al cuantumului creantei, contestatia debitorului nu este intemeiata.
Debitorul a sustinut ca potrivit certificatului de atestare fiscala nr. ..., debitorul nu figura cu obligatii neachitate la bugetul statului.
Instanta , analizand natura juridica a certificatului de atestare fiscala , a retinut ca acesta este un act emis de organul fiscal competent, care atesta creantele fiscale exigibile datorate de o persoana fizica sau juridica la o anumita data si care nu stabileste, modifica ori stinge drepturi sau obligatii fiscale.
Potrivit art. 112 alin (3) din OG nr 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare," In situatia in care se emit certificate de atestare fiscala in primele 5 zile lucratoare ale lunii, acestea vor cuprinde creantele fiscale exigibile, existente in sold la sfarsitul lunii anterioare lunii de referinta si neachitate pana la data eliberarii acestora."
In speta, certificatul a fost emis in data de 03.12.2012, si, potrivit textului de lege de mai sus, cuprinde creantele fiscale exigibile, existente in sold la data de 31.10.2012, achitate pana la data emiterii acestuia. Actele invocate drept titlu , sunt ulterioare , astfel ca certificatul de atestare fiscala nr .../03.12.2012, nu este de natura sa conduca la respingerea cererii de creanta a creditorului bugetar.
Referitor la rangul creantei de 104.609 lei, stabilita pana la data deschiderii procedurii generale a insolventei, respectiv data de 28.02.2013, judecatorul sindic constata ca au fost invocate in cererea de creanta a creditorului bugetar procesul verbal de sechestru pentru bunuri imobile nr. ... /09.04.2012 in valoare de 105.000 lei, procesul verbal de sechestru pentru bunuri imobile nr. .../09.04.2012 in valoare de 168.000 lei; respectiv procesul verbal de sechestru pentru bunuri mobile nr..../31.07.2012 inregistrat la Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare, pentru suma de 787.100 lei.
Potrivit art. 151 pct. 8 din OG nr. 92/2003," Prin sechestrul infiintat asupra bunurilor mobile, creditorul fiscal dobandeste un drept de gaj care confera acestuia in raport cu alti creditori aceleasi drepturi ca si dreptul de gaj, in sensul prevederilor dreptului comun."
Tot astfel, art. 121 pct. 1 din Legea nr. 85/2006, se refera la ordinea distribuirii fondurilor obtinute din vanzarea bunurilor din averea debitorului, grevate, in favoarea creditorului, de ipoteci, gajuri sau alte garantii reale mobiliare ori drepturi de retentie, de orice fel.
Debitorul , ca si administratorul judiciar au sustinut ca datoriile avute in vedere la incheierea proceselor verbale de sechestru sunt anterioare eliberarii certificatului de atestare fiscala.
Judecatorul sindic retine ca potrivit art art. 152 alin. (8) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare stabileste ca "bunurile inscrise in procesele verbale de sechestru incheiate anterior se considera sechestrate si in cadrul noii executari silite", astfel ca se va admite contestatia creditorului bugetar si se va retine caracterul creantei garantate prin procesele verbale mentionate, cu efectele prev de art.121 din legea insolventei.
A-a admis contestatia formulata de DGFP A , s-a respins contestatia formulata de debitorul S.C E S.R.L , sub aspectul creantei de 104.609 lei, s-a dispus administratorului judiciar inscrierea in tabelul de creante a creditorului DGFP A, cu creanta garantata in cuantum de 104.609 lei .
Certificatului de atestare fiscala este un act emis de organul fiscal competent, care atesta creantele fiscale exigibile datorate de o persoana fizica sau juridica la o anumita data si care nu stabileste, modifica ori stinge drepturi sau obligatii fiscale. Potrivit art. 112 alin (3) din OG nr 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare," In situatia in care se emit certificate de atestare fiscala in primele 5 zile lucratoare ale lunii, acestea vor cuprinde creantele fiscale exigibile, existente in sold la sfarsitul lunii anterioare lunii de referinta si neachitate pana la data eliberarii acestora."
In speta, certificatul a fost emis in data de 03.12.2012, si, potrivit textului de lege de mai sus, cuprinde creantele fiscale exigibile, existente in sold la data de 31.10.2012, achitate pana la data emiterii acestuia. Actele invocate drept titlu executoriu , sunt ulterioare , astfel ca certificatul de atestare fiscala nr .../03.12.2012, nu este de natura sa conduca la respingerea cererii de creanta a creditorului bugetar.
In conditiile infiintarii sechestrului asupra bunurilor mobile, cu respectarea prevederilor art. 151 pct. 8 din OG nr. 92/2003, sunt aplicabile prevederile art. 152 alin. (8) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul ca "bunurile inscrise in procesele verbale de sechestru incheiate anterior se considera sechestrate si in cadrul noii executari silite",
Sentinta nr. 1799/ 16 Decembrie 2013 pronuntata in dosarul nr. 233/1259/2013/a1
Asupra cauzei de fata, constata;
Prin incheierea din data de ... s-a admis cererea, s-a dispus deschiderea procedurii generale de insolventa impotriva debitoarei S.C. E S.R.L., cu datele de identificare mentionate in certificatul constatator .
Administratorul judiciar a depus la dosar tabelul preliminar al creantelor impotriva debitoarei S.C. ESRL.
1. In termenul procedural, reglementat de art. 73 din Legea insolventei, creditorul DFFP A, a formulat contestatie impotriva tabelului preliminar, sub aspectul inscrierii creantei fiscale in cuantum de 104.609 lei drept creanta bugetara si a solicitat inscrierea acestei creante in categoria "creante garantate " avand in vedere procesele verbale de sechestru pentru imobile , nr. ...
In conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala si art. 1725 Cod civil, creanta bugetului de stat este garantata , conferindu-se astfel creantei un drept de urmarire , cat si de preferinta.
Administratorul judiciar a inscris creanta la categoria "creante bugetare, retinand ca procesele verbale mentionate au fost instituite pentru obligatii care s-au achitat anterior deschiderii procedurii iar la data de 03.12.2013 , cum rezulta din certificatul de atestare fiscala anexat , debitorul nu figura cu obligatii neachitate. In realitate, aprecierea administratorului judiciar este gresita, certificatul de atestare fiscala nefiind act administrativ prin care sa se stabileasca obligatiile bugetare si care sa ateste obligatii fiscale restante la data emiterii acestuia, fiind aplicabile prevederile art. 112 alin3 din OG nr. 92/2013 privind Codul de procedura fiscala.
2. La data de 04.06.2013, debitoarea a formulat contestatie impotriva tabelului preliminar al creantelor ,ulterior precizata , criticand masura de admitere a cererii de creanta formulata de DGFP A, si inscrierea in tabel a creantei bugetare in suma de 104.609 lei, intrucat din evidentele contabile proprii rezulta ca debitul este mai mic . S-a sustinut ca, potrivit certificatului de atestare fiscala nr. ..., debitorul nu figura cu obligatii neachitate la bugetul statului. Sub aspectul declaratiilor 112 depuse pe parcursul anului 2013, privind obligatiile de plata a contributiilor si impozitului pe venit, acestea nu concorda cu sumele solicitate de creditorul bugetar.
Analizand contestatiile privind creanta in suma de 104.609 lei apartinand creditorului bugetar, atit sub aspectul caracterului cert, lichid si exigibil al acesteia, dar si sub aspectul rangului, judecatorul sindic constata urmatoarele:
Creanta de 104.609 lei, inscrisa in tabelul preliminar, rezulta din declaratiile neachitate depuse de contribuabil si deciziile de accesorii emise de organul fiscal cormunicate societatii si necontestate pe calea contenciosului administrativ depuse la dosar in copie certificata: ...
Prin urmare, obiectul cauzei de fata il constituie obligatii bugetare neachitate, cuprinse in Declaratiile 112, respectiv titlurile executorii invocate si atasate declaratiei de creanta, necontestate de catre debitoare.
Potrivit disp. art. 110 alin.3 din OG 92/2003, si art. 107.1 din HG 1050 /2004 privind normele metodologice de aplicare a acestui act normativ, titlul de creanta este actul prin care se stabileste si se individualizeaza creanta fiscala, intocmit de organele competente sau de persoanele indreptatite, potrivit legii, iar conform dispozitiilor art. 141 alin.1 si 2 din acelasi act normativ, executarea silita a creantelor fiscale se efectueaza in temeiul unui titlu executori emis potrivit procedurilor codului , de catre organul de executare competent in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal debitorul sau al unui inscris care, potrivit legii, constituie titlu executoriu la data la care creanta fiscala este recalculata prin expirarea termenului de plata prevazut de lege sau stabilit de organul competent ori in alt mod prevazut de lege.
Impotriva inscrisurilor , respectiv a decizilor de accesorii, debitorul nu a formulat contestatie in conformitate cu art. 205 -207 din OG nr. 92/2003 , astfel ca sub acest aspect, al cuantumului creantei, contestatia debitorului nu este intemeiata.
Debitorul a sustinut ca potrivit certificatului de atestare fiscala nr. ..., debitorul nu figura cu obligatii neachitate la bugetul statului.
Instanta , analizand natura juridica a certificatului de atestare fiscala , a retinut ca acesta este un act emis de organul fiscal competent, care atesta creantele fiscale exigibile datorate de o persoana fizica sau juridica la o anumita data si care nu stabileste, modifica ori stinge drepturi sau obligatii fiscale.
Potrivit art. 112 alin (3) din OG nr 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare," In situatia in care se emit certificate de atestare fiscala in primele 5 zile lucratoare ale lunii, acestea vor cuprinde creantele fiscale exigibile, existente in sold la sfarsitul lunii anterioare lunii de referinta si neachitate pana la data eliberarii acestora."
In speta, certificatul a fost emis in data de 03.12.2012, si, potrivit textului de lege de mai sus, cuprinde creantele fiscale exigibile, existente in sold la data de 31.10.2012, achitate pana la data emiterii acestuia. Actele invocate drept titlu , sunt ulterioare , astfel ca certificatul de atestare fiscala nr .../03.12.2012, nu este de natura sa conduca la respingerea cererii de creanta a creditorului bugetar.
Referitor la rangul creantei de 104.609 lei, stabilita pana la data deschiderii procedurii generale a insolventei, respectiv data de 28.02.2013, judecatorul sindic constata ca au fost invocate in cererea de creanta a creditorului bugetar procesul verbal de sechestru pentru bunuri imobile nr. ... /09.04.2012 in valoare de 105.000 lei, procesul verbal de sechestru pentru bunuri imobile nr. .../09.04.2012 in valoare de 168.000 lei; respectiv procesul verbal de sechestru pentru bunuri mobile nr..../31.07.2012 inregistrat la Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare, pentru suma de 787.100 lei.
Potrivit art. 151 pct. 8 din OG nr. 92/2003," Prin sechestrul infiintat asupra bunurilor mobile, creditorul fiscal dobandeste un drept de gaj care confera acestuia in raport cu alti creditori aceleasi drepturi ca si dreptul de gaj, in sensul prevederilor dreptului comun."
Tot astfel, art. 121 pct. 1 din Legea nr. 85/2006, se refera la ordinea distribuirii fondurilor obtinute din vanzarea bunurilor din averea debitorului, grevate, in favoarea creditorului, de ipoteci, gajuri sau alte garantii reale mobiliare ori drepturi de retentie, de orice fel.
Debitorul , ca si administratorul judiciar au sustinut ca datoriile avute in vedere la incheierea proceselor verbale de sechestru sunt anterioare eliberarii certificatului de atestare fiscala.
Judecatorul sindic retine ca potrivit art art. 152 alin. (8) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare stabileste ca "bunurile inscrise in procesele verbale de sechestru incheiate anterior se considera sechestrate si in cadrul noii executari silite", astfel ca se va admite contestatia creditorului bugetar si se va retine caracterul creantei garantate prin procesele verbale mentionate, cu efectele prev de art.121 din legea insolventei.
A-a admis contestatia formulata de DGFP A , s-a respins contestatia formulata de debitorul S.C E S.R.L , sub aspectul creantei de 104.609 lei, s-a dispus administratorului judiciar inscrierea in tabelul de creante a creditorului DGFP A, cu creanta garantata in cuantum de 104.609 lei .
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Sechestru. Confiscare speciala
Masuri asiguratorii - Rezolutie nr. 3/I din data de 28.11.2012Citarea partilor in recurs - Decizie nr. 383/R din data de 21.09.2004
Inmatricularea unui vehicul nu este posibila in situatia in care bunul este sechestrat pentru obligatii fiscale ale proprietarului anterior - Decizie nr. 5494 din data de 08.11.2013
Sechestru asigurator instituit asupra bunurilor partii responsabile civilmente. Mentinerea acestuia. - Decizie nr. 604 din data de 13.10.2009
Sechestru asigurator. Neindeplinirea conditiei exigibilitatii - Decizie nr. 612 din data de 25.09.2009
Capat de cerere prin care se solicita instituirea sechestrului asigurator. Admisibilitatea notarii in cartea funciara. - Decizie nr. 455 din data de 05.12.2008
Sechestru asigurator in materie comerciala - Decizie nr. 485 din data de 05.10.2007
Aplicarea sechestrului asigurator in materie comerciala asupra bunurilor imobile - Decizie nr. 536 din data de 26.10.2007
PLANGERE INTEMEIATA PE DISPOZITIILE ART.168 CPP.INADMISIBILITATE - Decizie nr. 559 din data de 23.09.2008
Sechestru judiciar. Inadmisibilitate. Actiunea avand ca obiect rezolutiunea promisiunii bilaterale de vanzare-cumparare are caracterul unei actiuni personale, obiectul litigiului astfel dedus judecatii consta in valorificarea unui drept de creanta si... - Hotarare nr. incheiere/06.01.2009 din data de 21.09.2009
Sechestru asigurator in materie comerciala . Cautiune. Obligativitate. Norme incidente. - Hotarare nr. 0 din data de 11.12.2006
sechestru asigurator - Sentinta civila nr. 144 C din data de 12.02.2016
Cerere de infiintare a sechestrului asigurator formulata in temeiul articolului 141 din Legea nr. 85/2006. Calitate procesuala activa. - Decizie nr. 785 din data de 10.05.2016
Sechestru asigurator. Lipsa unor bunuri mobile sau imobile asupra carora sa se instituie, in concret respectiva masura asiguratorie - Decizie nr. 666A din data de 30.04.2015
Confiscare speciala. Bunuri care nu se gasesc. - Decizie nr. 1102/R din data de 29.05.2012
Plangere impotriva masurii sechestrului asigurator luata de procuror. - Decizie nr. 899 din data de 07.05.2012
Sechestru asigurator. Necercetarea cererii modificatoare. - Decizie nr. 2162 din data de 04.12.2012
Instituirea sechestrului asigurator este condi?ionata de exigibilitatea crean?ei. - Decizie nr. 646 din data de 26.05.2011
Sechestru asigurator. Invocarea de catre creditor a unei creante nescadente. - Decizie nr. 1498 din data de 18.10.2011
Sechestru asigurator. Existenta unor creante certe si exigibile. - Decizie nr. 498 din data de 21.03.2011