InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Oradea

RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. DREPTURILE PATRIMONIALE REGLEMENTATE DE ART.7 ALIN.1 LIT.B DIN OUG 214/1999. CATEGORIA PERSOANELOR CARE BENEFICIAZA DE ACESTE DREPTURI

(Decizie nr. 42 din data de 28.02.2007 pronuntata de Curtea de Apel Oradea)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Curtea de Apel Oradea | Jurisprudenta Curtea de Apel Oradea

      SECTIA COMERCIALA, DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL.

Materie : RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. DREPTURILE PATRIMONIALE REGLEMENTATE DE ART.7 ALIN.1 LIT.B DIN OUG 214/1999. CATEGORIA PERSOANELOR CARE BENEFICIAZA DE ACESTE DREPTURI.

Rudele pana la gradul al patrulea inclusiv au dreptul de a solicita constatarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista, dar ei nu beneficiaza de drepturile banesti prevazute in art.4 din Decretul - Lege 118/1990, la care face referire art.7 alin.1 lit.b din OUG 214/1999.
      Acest drept nu este un drept succesoral, nu este legat de dreptul recunoscut pentru solicitarea recunoasterii calitatii de luptator in rezistenta anticomunista. Este un drept recunoscut numai sotului(sotiei) supravietuitor, indiferent ca acesta era sau nu cel care a depus cererea. Este un drept personal ce se naste in persoana sotului(sotiei) supravietuitor si numai in favoarea acestuia.

      Prin sentinta nr.219/CA din 22.11.2006 a Tribunalului Satu Mare s-a admis actiunea reclamantului in contradictoriu cu Directia de Munca, Solidaritate Sociali si Familie Satu Mare si in consecinta s-a anulat Decizia 53/24.08.2006 emisa de parata si s-a constatat ca reclamantul este indreptatit sa beneficieze de drepturile prevazute de Decretul - Lege 118/1990 incepand cu 10 iulie 2003, data emiterii Deciziei nr.3194/10.07.2003 a Comisiei pentru constatarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista.
      Pentru a pronunta astfel instanta de fond a retinut ca prin decizia nr.53/24.08.2006 parata a respins cererea reclamantului pentru acordarea drepturilor prevazute de Decretul Lege 118/1990 intrucat reclamantul nu are calitatea de urmas - beneficiar conform art.4 din Decretul Lege 118/1990.
      Art.7 alin.1 lit. b din OUG 214/1999 prevede ca persoanele care au calitatea de luptator in rezistenta anticomunista beneficiaza de drepturile prevazute in Decretul Lege 118/1990, iar potrivit art.5 din acelasi act normativ cererea pentru constatarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista poate fi introdusa de persoana condamnata sau supusa unei masuri administrative abuzive, ori, dupa decesul acesteia de sotul sau rudele pana la gradul al patrulea inclusiv ori de o asociatie avand drept scop promovarea drepturilor victimelor represiunii comuniste, in termen de un an de la intrarea in vigoare a Ordonantei de urgenta.
      Fata de aceste dispozitii legale instanta a apreciat ca prin OUG 214/1999 s-au stabilit drepturile prevazute in Decretul Lege 118/1990 si acordarea acestor drepturi nu este conditionata de indeplinirea conditiilor de acordare prevazute in Decretul - Lege 118/1990.
      Intrucat art.5 din OUG 214/1999 acorda legitimitatea de a solicita constatarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista dupa decesul persoanei in favoarea rudelor acestuia pana la gradul al IV-lea inclusiv, instanta a apreciat ca prin OUG 214/1999 s-a recunoscut calitatea de urmas a acelor persoane in sensul ca in urma decesului persoanei care a avut calitatea de luptator in rezistenta anticomunista, rudele pana la gradul al IV-lea inclusiv care au formulat cerere, beneficiaza de drepturile patrimoniale stabilite de OUG 214/1999.
      Impotriva acestei sentinte a declarat recurs parata solicitand modificarea sentintei in sensul respingerii actiunii.
      In motivarea recursului arata ca instanta de fond a apreciat in mod eronat ca persoanele care indeplinesc conditiile OUG 214/1999 nu trebuie sa indeplineasca conditiile expres si limitativ prevazute de Decretul Lege 118/1990 pentru a putea beneficia de drepturile prevazute in acest ultim act normativ.
      Reclamantul nu are calitatea de urmas, adica aceea de sot supravietuitor al titularului dreptului prevazut in acest act normativ si astfel nu i se cuvin drepturile prevazute in Decretul Lege 118/1990.
      Interpretarea data de instanta de fond textelor legale este nelegala si netemeinica si creeaza discriminari intre persoanele care nu au calitatea de luptator in rezistenta anticomunista si beneficiaza de prevederile Decretului Lege 118/1990 si celelalte persoane care sunt direct beneficiarii acestui decret lege.
      Verificand legalitatea si temeinicia sentintei atacate cu recurs sub aspectul motivelor invocate de recurenta se retine ca recursul este fondat.
      Tatalui reclamantului, in prezent decedat, i s-a acordat calitatea de luptator in rezistenta anticomunista potrivit Deciziei 3194/10.07.2003 emisa de Comisia pentru constatarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista.
      Instanta de fond a dat o interpretare gresita dispozitiilor art. 5 din OUG 214/1999 atunci cand a retinut ca reclamantul in calitate de descendent beneficiaza de drepturile patrimoniale prevazute in art. 4 din Decretul Lege 118/1990.
      Este incontestabil faptul ca art. 5 din OUG 214/1999 recunoaste calitatea de a solicita recunoasterea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista dupa decesul persoanei vizate si in favoarea sotului sau rudelor pana la gradul al IV-lea inclusiv, precum si in favoarea asociatiilor avand drept scop promovarea drepturilor victimelor represiunii comuniste.
      Din acest drept de petitionare recunoscut de art. 5 din OUG 214/1999 nu rezulta insa ca persoanele fizice si juridice carora li se recunoaste dreptul de a solicita eliberarea deciziei beneficiaza si de toate drepturile ce decurg din calitatea de luptator in rezistenta anticomunista.
      Drepturile ce se acorda sunt enumerate in art. 7 si la alin.1 lit. b se face referire la drepturile prevazute in Decretul Lege 118/1990.
      Acest act normativ in art. 3 reglementeaza distinct drepturile ce se acorda persoanelor persecutate din motive politice si cum OUG 214/1999 face referire la acest act normativ, drepturile patrimoniale se acorda si luptatorilor in rezistenta anticomunista.
      In art. 4 insa se reglementeaza drepturi patrimoniale ce se acorda sotului (sotiei) celui decedat.
      Aceste drepturi nu sunt ca urmare a drepturilor succesorale, nu sunt legate nici de calitatea celor care au dreptul sa depuna cerere, sunt drepturi expres prevazute numai in favoarea sotului supravietuitor in suma bine determinata ca o indemnizatie lunara ce se acorda exclusiv sotului (sotiei) celui decedat.
      In mod gresit retine instanta de fond ca aceste drepturi se acorda urmasilor si cum urmasii pana la gradul IV inclusiv au dreptul sa depuna cerere, ei beneficiaza de aceste drepturi in calitate de urmasi, deoarece drepturile patrimoniale ce se acorda in conditiile Decretului Lege 118/1990 nu se acorda urmasilor ci numai exclusiv sotului supravietuitor si este un drept distinct de cel al persecutatului din motive politice, respectiv al luptatorului in rezistenta anticomunista. Acest drept se naste din momentul decesului celui care are calitatea de luptator in rezistenta anticomunista, respectiv de persecutat din motive politice si este un drept distinct care se naste in persoana sotului ( sotiei) supravietuitor.
      In consecinta reclamantul in calitate de descendent nu beneficiaza de drepturile patrimoniale prevazute in art. 4 din Decretul Lege 118/1990, cum gresit a retinut instanta de fond.
      In baza art. 304 pct. 9 si 312 pct. 2 si 3 Cod procedura civila s-a admis recursul, s-a modificat sentinta instantei de fond in sensul respingerii actiunii.

Sursa primara
Sentinta nr.219/CA/22.11.2006 - a Tribunalului Satu Mare;
Dosar nr.6414/83/2006;
Decizia nr.42/28.02.2007 a Curtii de Apel Oradea - Sectia comerciala si de contencios administrativ si fiscal;
Dosar nr.6414/83/CA/2006 - R;

Temei de drept
- art.5 si 7 din OUG nr.214/1999;    
- art.3 si 4 din Decretul - Lege 118/1990.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014