InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Oradea

RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI. CHEMAREA IN JUDECATA A MINISTERULUI FINANTELOR PUBLICE

(Decizie nr. 275 din data de 11.10.2007 pronuntata de Curtea de Apel Oradea)

Domeniu Chemare in judecata (actiuni, cereri) | Dosare Curtea de Apel Oradea | Jurisprudenta Curtea de Apel Oradea

      SECTIA COMERCIALA, DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL.

Materie : RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI. CHEMAREA IN JUDECATA A MINISTERULUI FINANTELOR PUBLICE.
- art.4 din Legea 550/2002;
-  art.60 Cod procedura civila.

      Ministerul Finantelor Publice, potrivit art.4 din Legea 550/2002 poate angaja cheltuieli doar in limita creditelor bugetare aprobate prin bugetul de stat, limitele maxime aprobate pentru bugetul institutiei respective neputand sa fie depozite, deoarece orice angajare si utilizare a cheltuielilor bugetare in alte scopuri decat cele aprobate , determina antrenarea raspunderii celor vinovati.
      Cum parata intimata a fost obligata sa achite reclamantului intimat drepturile banesti cuvenite cu titlu de prima de concediu, aceasta pentru a duce la indeplinire obligatia de plata, este obligat sa se adreseze chematului in garantie prin intocmirea documentatiei corespunzatoare, ca acesta sa aloce sumele necesare efectuarii platii de la bugetul de stat catre bugetul autoritatii publice obligate la plata.
      In situatia in care in cuprinsul proiectului bugetului ordonatorului principal de credite se solicita spre aprobare sume ce au o anumita destinatie, iar Ministerul Finantelor Publice la elaborarea proiectului bugetului de stat privitor la toate bugetele ordonatorilor principali de credite nu aloca sumele de bani pentru destinatii solicitate de vreunul dintre ordonatorii principali de credite acestia sunt in imposibilitatea de a utiliza sume pentru destinatia respectiva.
      De asemenea, in situatia in care vreunul dintre ordonatorii principali de credite este delegat a efectua plata unor sume de bani, fara ca in bugetul sau sa fie aprobate sume cu destinatia respectiva, ordonatorul principal de credite nu poate efectua plata respectiva decat dupa ce aloca sumele necesare efectuarii platilor cu destinatia dorita.

      Prin sentinta nr.213/CA din 24 mai 2007, Tribunalul Satu Mare a respins exceptia lipsei calitatii procesuale pasive invocate de parata Administratia Nationala a Penitenciarelor.
A admis actiunea reclamantilor R.G., T.D., D.D.G., O.D.S., B.C.M., P.A.M., P.C., S.N., A.M.M., A.V., A.I., A.S., A.S., B.O., B.C., B.I., B.Z., B.I., B.M., B.G., B.A., B.I., B.M., B.A.a, B.C., B.O., C.R., C.C.u, C.I., C.M., C.C., C.L., C.D., C.M., C.V.A., D.M., D.G., D.G., D.M., D.F., D.D., F.I.S., F.N., F.P., G.M., G.C., G.M.D., G.C., G.F., G.E., G.G., G.V., I.I., I.., I.D., I.R.P., K.C., K.G., L.I.Z., M.C., M.M., M.G., M.F., M.F.H., M.D., M.E., M.M., M.A., M.M., M.E.I., M.F., N.A., N.I., N.I., O.L., O.A., P.P., P.I., P.C., P.N., P.V., P.G., P.A., P.C., P.C., P.E., P.I., P.I., P.L., P.L., P.N., P.R., P.M., R.I., R.N., S.A., S.M., S.R., S.I., S.G.O., S.R., T.I., T.A., T.E., T.G., T.N., T.G., T.C., T.N., T.I., U.C., U.I., V.D., V.V., Z.I., Z.V., C.D., P.A., B.I., G.I., M.E., N.C., M.P. reprezentati de Sindicatul "SOMES", impotriva paratilor Administratia Nationala a Penitenciarelor si Penitenciarul cu Regim Inchis S.M..
A admis cererea de chemare in garantie formulata de parata Administratia Nationala a Penitenciarelor Bucuresti impotriva chematului in garantie Ministerul Finantelor Publice si-n consecinta a obligat paratii sa plateasca fiecarui reclamant drepturile banesti reprezentand prima de concediu aferenta anului 2006, actualizata cu indicele inflatiei la data efectuarii platii.
Totodata, a obligat chematul in garantie Ministerul Finantelor Publice sa aloce paratei Administratia Nationala a Penitenciarelor fondurile necesare achitarii catre reclamanti a sumelor reprezentand prima de concediu.
A respins cererea de chemare in garantie formulata de parata Administratia Nationala a Penitenciarelor impotriva Ministerului Justitiei.
Pentru a pronunta aceasta sentinta, instanta de fond a retinut ca Tribunalul a constatat ca potrivit art.2 alin.4 din Legea nr.293/2004, privind Statutul functionarilor publici din Administratia Nationala a Penitenciarelor, parata este institutie publica de interes national cu personalitate juridica, iar potrivit prev.art.7 din HG nr.1849/2004, conducerea Administratiei Nationale a Penitenciarelor se exercita de catre directorul general care are calitate de ordonator secundar de credite.
In aceasta calitate elaboreaza si fundamenteaza proiectele de buget in functie de solicitarile penitenciarelor din subordin care sunt ordonatori tertiari de credite.
Ca atare justifica calitatea procesuala pasiva in cauza, motiv pentru care exceptia invocata de parata Administratia Nationala a Penitenciarelor a fost respinsa de instanta.
Examinand actele si lucrarile dosarului, instanta de fond a retinut ca salarizarea personalului incadrat la Penitenciarul cu Regim Inchis se face in conformitate cu prevederile Legii nr.293/2004, care la art.34 lit.F prevede ca "functionarul public din sistemul administratiei penitenciare are dreptul la o prima egala cu salariul de baza din luna anterioara plecarii in concediu, pe langa indemnizatia de concediu".
Aceasta dispozitie a fost suspendata prin legile anuale bugetare, iar raportat la obiectul cererii de fata, prin Legea nr.379/2005 art.5 alin.5.
Examinand pretentia concreta a reclamantilor, tribunalul a conchis ca ea este intemeiata, intrucat suspendarea aplicarii unei norme juridice, privita ca un element legislativ, este prin excelenta temporara si, la data expirarii termenului suspendarii, dreptul devine sau, dupa caz, redevine plenar. In conformitate cu disp.art.64 din Legea nr.24/2000 privind normele de tehnica legislativa, in cazuri speciale, aplicarea unui act normativ poate fi suspendata printr-un alt act normativ de acelasi nivel sau de nivel superior, prevazandu-se in mod expres data la care se produce suspendarea si durata ei. Prevederile alin.2 al articolului susmentionat releva ca la expirarea duratei de suspendare actul normativ sau dispozitia afectata de suspendare reintra de drept in vigoare.
Tribunalul a considerat ca obligatia paratilor de a acorda reclamantilor primele de concediu aflate in litigiu a devenit scadenta la 1.01.2007. Respectarea principiului increderii in statul de drept implica asigurarea aplicarii legilor adoptate in spiritul si litera lor.
Avand in vedere considerentele expuse mai sus, in baza art.37 lit.F din Lega nr.293/2004, art.41 alin.2, art.51 si 53 din Constitutia Romaniei, instanta a admis actiunea astfel cum a fost formulata de catre reclamanti, conform dispozitivului.
Ca urmare a admiterii actiunii principale, in baza art.60 Cod procedura civila, a fost admisa si cererea de chemare in garantie a Ministerului Finantelor Publice, tribunalul retinand incidenta disp.art.28 din Legea nr.500/2002 si avand in vedere ca, in conditiile in care cererea de deschidere de credite bugetare, in vederea achitarii drepturilor salariale, nu este aprobata de catre chematul in garantie, paratul Administratia Nationala a Penitenciarelor ar fi pusa in situatia de a nu putea asigura fondurile necesare executarii dispozitiilor prezentei hotarari.
A respins ca neintemeiata cererea de chemare in garantie formulata impotriva Ministerului Justitiei, intrucat chematul in garantie Ministerul Finantelor Publice este abilitat a aloca fondurile necesare platii primelor de concediu, ulterior Ministerul Justitiei, in calitate de ordonator principal de credite urmeaza a proceda conform art.21 din Legea nr.500/2002.
Prin incheierea nr.213/LC din 21 iunie 2007, Tribunalul Satu Mare a admis cererea de completare a dispozitivului formulata de petentii-reclamanti B.H., B.V., S.A., S.V. si V.D., angajati ai Penitenciarului si a completat dispozitivul sentintei civile nr.213/CA/24.05.2007, in sensul ca la alineatul doi, vor fi cuprinsi si petentii-reclamanti B.H., B.V., S.A., S.V. si V.D., angajati ai Penitenciarului Satu Mare, mentinand restul dispozitiilor sentintei.
  Pentru a pronunta aceasta incheiere, tribunalul a retinut ca cele solicitate petentii reclamanti sunt intemeiate, respectiv ca, la data introducerii actiunii acestia au semnat cererea de chemare in judecata achiesand la solicitarile membrilor de sindicat, insa din eroare nu au mai fost inclusi pe CD.
Impotriva acestei hotarari a formulat recurs, in termen, scutit de taxa de timbru, atat Ministerul Finantelor prin Directia Generala a Finantelor Publice, cat si Directia Generala a Finantelor Publice, in nume propriu, solicitand instantei admiterea acestuia si modificarea in parte a sentintei, in sensul respingerii cererii de chemare in garantie a Ministerului Finantelor Publice.
In motivare recurentele au aratat ca cererea de chemare in garantie formulata de parata Administratia Nationala a Penitenciarelor Bucuresti, este neintemeiata, deoarece Ministerul Finantelor nu este direct platitor al drepturilor pretinse de reclamanti, deci nu se afla in raporturi juridice directe, in temeiul carora sa poata fi obligat la plata drepturilor salariale.
S-a mai mentionat ca, potrivit art.22 pct.1 din Legea nr.500/2002 ordonatorii de credite au obligatia de a angaja si de a utiliza creditele bugetare numai in limita prevederilor si destinatiilor aprobate, precum si ca guvernul este raspunzator de realizarea prevederilor bugetare si repartizarea catre ordonatorii principali de credite a sumelor de la buget conform destinatiilor bugetare stabilite in conformitate cu legea bugetara anuala.
Recurentele au subliniat si faptul ca rolul Ministerului Economiei si Finantelor este de a raspunde de elaborarea proiectului bugetului de stat pe baza proiectelor bugetelor ordonatorilor principali de credite ai acestui buget.
Examinand hotararea recurata, atat prin prisma criticilor formulate, cat si din oficiu, instanta a retinut ca, avand in vedere ca, hotararea judecatoreasca produce efecte relative, numai persoanele care au avut calitatea de parte in prima instanta pot sa declare recurs.
In conditiile, in care, in speta Directia Generala a Finantelor Publice Satu Mare nu a avut calitatea de parte in prima instanta, recursul acesteia urmeaza a fi respins.
Referitor la recursul Ministerului Finantelor Publice se poate constata ca, desi initial s-a solicitat admiterea lui in ceea ce priveste actiunea reclamantului si cererea de chemare in garantie, ulterior recurenta a precizat ca solicita cenzurarea sentintei doar cu privire la cererea de chemare in garantie, criticile ei fiind circumscrise doar modului de solutionare a acesteia.
Analizand, in consecinta motivele invocate de recurenta Directia Generala a Finantelor Publice, in reprezentarea Ministerului Finantelor Publice , instanta de control a apreciat ca acestea sunt nefondate.
Astfel, pe deplin justificat a admis instanta de fond cererea de chemare in garantie formulata de intimata parata Administratia Nationala a Penitenciarelor Bucuresti impotriva Ministerului Finantelor Publice, avand in vedere ca potrivit prevederilor H.G. nr.208/2005 bugetul de stat este gestionat de acesta din urma.
Ministerul Finantelor Publice, potrivit art.4 din Legea nr.500/2002, poate angaja cheltuieli doar in limita creditelor bugetare aprobate prin bugetul de stat, limitele maxime aprobate pentru bugetul institutiei respective, neputand sa fie depasite, deoarece orice angajare si utilizare a creditelor bugetare in alte scopuri decat cele aprobate, determina antrenarea raspunderii celor vinovati.
Cum, parata intimata a fost obligata sa achite reclamantilor intimati drepturile banesti cuvenite cu titlu de prima de concediu, aferenta anului 2006, aceasta pentru a duce la indeplinire obligatia de plata, este obligat sa se adreseze chematului in garantie prin intocmirea documentatiei corespunzatoare, ca acesta sa aloce sumele necesare efectuarii platii din bugetul de stat catre bugetul institutiei publice obligate la plata. Rolul Ministerului Economiei si Finantelor este acela de a raspunde de elaborarea proiectului bugetului de stat pe baza proiectelor bugetelor ordonatorilor principali de credite  ai acestui buget, ordonatori care au obligatia de a angaja si utiliza creditele bugetare numai in limita destinatiilor aprobate.
Asadar, in situatia in care in cuprinsul proiectului bugetului ordonatorului principal de credite se solicita spre aprobare sume ce au o anumita destinatie, iar Ministerul Finantelor Publice la elaborarea proiectului bugetului de stat privitor la toate bugetele ordonatorilor principali de credite nu aloca sumele de bani pentru destinatia solicitata de vreunul dintre ordonatorii principali de credite, acestia sunt in imposibilitatea de a utiliza sume pentru destinatia respectiva.
De asemenea, in situatia in care ulterior vreunul dintre ordonatorii principali de credite este delegat a efectua plata unor sume de bani, fara ca in bugetul sau aprobat sa fie aprobate sume cu destinatia respectiva, ordonatorul principal de credite nu poate efectua plata respectiva, decat dupa ce aloca sumele necesare efectuarii platilor cu destinatia dorita.
In consecinta, motivele de recurs invocate de recurenta Ministerul Finantelor Publice prin Directia Generala a Finantelor Publice, sunt nefondate iar recursul declarat a fost respins potrivit art.4, 22 din Legea nr.500/2002, art.60 si urmatoarele, art.312 Cod procedura civila.

(Decizia nr.275/CA/11.10.2007 a Curtii de Apel Oradea - Sectia comerciala si de contencios administrativ si fiscal).

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Chemare in judecata (actiuni, cereri)

DISCRIMINARE SI HARTUIRE MORALA IN CADRUL DERULARII RAPORTURILOR DE MUNCA. DAUNE MORALE. NETEMEINICIA CERERII DE CHEMARE IN JUDECATA. - Sentinta civila nr. 1752/LM/2009 din data de 14.05.2009
Neindeplinirea procedurii prevazute de art. 720/1 Cod proc. civila atrage respingerea cererii ca inadmisibila. - Decizie nr. 77/R din data de 23.03.2006
Cerere pentru recunoasterea tranzactiei formulate pe cale principala - Decizie nr. 186 din data de 25.06.2015
Restituire bursa de studii ca urmare a pierderii calitatii de student - Sentinta civila nr. 612 din data de 10.12.2014
Actiune in contencios administrativ avand ca obiect cererea de contestare a unui fapt negativ. Inadmisibilitate. Respingere recurs reclamant - Decizie nr. 1449/R din data de 25.04.2014
Drepturi revolutionari - Decizie nr. 173/R din data de 02.03.2010
Cheltuieli de judecata. Momentul de la care se datoreaza in caz de renuntare la judecata. - Decizie nr. 316 din data de 07.04.2006
Motive de recurs invocate dupa expirarea termenului prevazut de art. 303(1) Cod procedura civila - Decizie nr. 201 din data de 08.03.2006
Apel declarat peste termen de mostenitorul paratului nelegal citat - Decizie nr. 217 din data de 10.03.2006
Repunerea in termenul de exercitare a cailor de atac - Decizie nr. 184 din data de 02.03.2006
Compensare bugetara-situatii de inadmisibilitate - Decizie nr. 775 din data de 12.10.2004
Anulare act - Sentinta civila nr. 3761 din data de 13.05.2010
Hotarare care sa tina loc de act autentiv - Sentinta civila nr. 4692 din data de 17.06.2010
Internare medicala - Hotarare nr. 182 din data de 23.05.2011
Autoritate de lucru judecat - Hotarare nr. 1543 din data de 29.06.2011
Prescriptia dreptului de a cere executarea silita - Hotarare nr. 1598 din data de 05.07.2011
Perceptia dreptului la actiune in repararea pagubei pricinuite prin fapta ilicita - Hotarare nr. 1591 din data de 05.07.2011
Art. 248,215,292 CP cu aplicare Art. 33 lit A CP - Hotarare nr. 315 din data de 07.11.2011
Schimbare incadrare juridica - Hotarare nr. 3462 din data de 03.05.2011
Atribuire termen aferent DL 42/1990 - Hotarare nr. 2514 din data de 15.11.2011