InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Oradea

RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. SUSPENDARE EXECUTARE ACT ADMINISTRATIV. art.14 si 15 din Legea 554/2004.

(Decizie nr. 225 din data de 10.06.2008 pronuntata de Curtea de Apel Oradea)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Curtea de Apel Oradea | Jurisprudenta Curtea de Apel Oradea

SECTIA COMERCIALA, DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL.

Materie : RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. SUSPENDARE EXECUTARE ACT ADMINISTRATIV.
- art.14 si 15 din Legea 554/2004.

La cererea persoanei interesate instanta poate dispune in cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente suspendarea executarii unui act administrativ; cazul justificat implica existenta unei indoieli puternice asupra prezumtiei de legalitate de care se bucura actul administrativ; atat cazul justificat cat si paguba iminenta trebuie sa fie incadrate si probate in concret nefiind suficienta afirmarea lor prin preluarea textelor de lege ce reglementeaza luarea masurii.

Prin  incheierea nr. 102/CA/2008 Tribunalul Satu Mare a admis exceptia invocata de parata D.G.F.P.
A admis cererea formulata de reclamantul Cabinet Individual Av. G.O., impotriva paratei DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE si-n consecinta a dispus suspendarea Deciziei de Impunere nr.45608/ 19.06.2007 si a Raportului de Inspectie Fiscal, incheiat la data de 18.06.2007, precum si a Deciziei nr.4932 /21.08.2007, pana la solutionarea irevocabila a actiunii in anulare.
A respins cererea reclamantei impotriva ANAF.
Pentru a pronunta astfel , instanta de fond a retinut incidenta HG nr.386/2007 si HG.nr.495/2007, constatand ca ANAF, nu este emitenta actului atacat.
Sub aspect procedural, instanta a retinut ca , in conformitate cu disp.art.215 alin.2 din O.G.nr.92/2003, reclamanta a consemnat cautiunea stabilita de instanta la C.E.C., conform chitantei nr.822718/12.03.2008 si a recipisei de consemnare nr.257233/1/12.03.2008.
Asupra  cererii reclamantei s-a retinut ca argumentele invocate de reclamanta sustin existenta celor doua conditii: cazul bine justificat si paguba iminenta, intrucat din actele depuse la dosar, respectiv, somatia si titlul executor, rezulta ca a fost demarata executarea silita, iminenta producerii pagubei fiind demonstrata, iar criticarea sub aspectul legalitatii intocmirii si aplicarii dispozitiilor legale a actelor administrativ fiscale, se circumscrie cazului bine justificat.
Impotriva acestei  sentinte in termen  legal a declarat recurs  Directia Generala a Finantelor Publice  solicitand  admiterea  recursului si modificarea sentintei in senul respingerii  actiunii in contencios administrativ.
In motivarea recursului, recurenta a aratat ca  dupa cum rezulta din prevederile articolul 14 aliniat1 si 15 in Legea 554/2003, suspendarea executarii actului  administrativ fiscal  trebuie sa fie bine justificata.
Aspectele invocate de reclamant nu sunt  in masura sa  justifice  suspendarea executarii masurilor stabilite prin Raportul de inspectie fiscala intocmit in 18.06.2007 si Decizia de impunere nr. 45608/ 19.06.2007 intocmite de Directia Generala a Finantelor Publice   -  Serviciul Inspectie  Fiscala persoane fizice .
Afirmatia generica si anume a faptului ca prin  punerea in executare a Deciziei de impunere nr. 45608/ 19.06.2007 intocmite de Directia Generala a Finantelor Publice   -  Serviciul Inspectie  Fiscala persoane fizice, s-ar  produce  un prejudiciu  reclamantei, intrucat s-a declansat procedura executarii silite, fiind emis titlul executoriu si somatia, astfel incat este iminenta producerea pagubei si ar fi si celelalte conditii cerute de prevederile legale ale articolul14 din Legea 554/2004 privind contenciosul administrativ, nu este  sustinuta de probele cauzei, iar pe de alta parte, este de principiu ca actele administrative se bucura de prezumtia de legalitate, fiind emise in baza si pentru executarea in concret a legii.
Exemplu in acest sens este Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie  Bucuresti  nr. 73/15.01.2004.
In prezenta cauza, nici din considerentele hotararii si nici din probele administrate nu rezulta indeplinirea cumulativa a conditiilor cerute imperativ de lege, si anume: 1. existenta unui caz bine justificat si 2. iminenta producerii unei pagube  prin executare  actului administrativ.
 Motivatia instantei de fond, ca ar fi  indeplinite cele doua conditii (cazul bine justificat  si paguba iminenta), intrucat din actele depuse la dosar, respectiv somatia si titlul executoriu rezulta ca a fost demarata executarea silita, iminenta producerii pagubei fiind demonstrata, iar criticarea sub aspectul legalitatii intocmirii  si aplicarii dispozitiilor legale a actelor administrative fiscale se circumscrie cazului bine justificat, este neintemeiata.
Pe de o parte, avand  in vedere sumele  stabilite in sarcina  reclamantei, in valoare totala de 4.270 lei (reprezentand diferenta de impozit pe venit global aferenta  perioadei  2002-2004 in valoare de 2.429 lei  precum  si a majorarilor de intarziere  aferente in valoare de  1.831 lei ) a considerat ca prin luarea masurilor legale de executare silita, nu s-ar paraliza activitatea reclamantei si astfel nu se justifica suspendarea executarii actului administrativ fiscal.
Pe de alta parte, criticarea sub aspectul legalitatii intocmirii si aplicarii  dispozitiilor legale a actelor  administrative fiscale,  a considerat ca nu se  circumscrie cazului bine justificat, intrucat  este de principiu  ca actele administrative se bucura de prezumtia de legalitate, fiind emise in baza si pentru executarea in concret a legii.
Examinand sentinta atacata prin prisma motivelor de recurs invocate , precum si sub toate aspectele  in baza prevederilor articolul 304 1 cod procedura civila  instanta a apreciat recursul declarat de recurenta Directia Generala a Finantelor Publice  ca fiind fondat.
Potrivit articolului 15 aliniat 1 din Legea 554/2004 a contenciosului administrativ  " suspendarea executarii actului administrativ  unilateral poate  fi solicitata  de reclamant  pentru motivele  prevazute la  articolul14 si prin cererea adresata instantei  competente pentru anularea in tot  sau in parte a actului atacat " _
Conform  articolul 14  aliniat 1  din aceeasi lege  "in cazuri  bine justificate si pentru  prevenirea unei pagube  iminente , dupa sesizarea  in conditiile articolului 7  a autoritatii publice care a emis actul  sau a autoritatii ierarhic superioare  partea vatamata poate sa ceara instantei competente sa dispuna suspendarea executarii actului administrativ unilateral  pana la pronuntarea  instantei de fond."
Cazul justificat implica existenta unei indoieli puternicie asupra prezumtiei de legalitate de care se bucura un act administrativ, de natura a infrange principiul potrivit caruia actul administrativ este executoriu din oficiu. Atat cazul bine justificat cat si paguba a carei iminenta producere ar fi inlaturata prin suspendarea executarii actului administrativ, trebuie sa fie  incadrate in concret, nu doar afirmate prin preluarea textelor de lege in cuprinsul  hotararii judecatoresti prin care se dispune masura suspendarii.
In speta, cele doua conditii prevazute de articolul 14 si 15 din Legea contenciosului administrativ , respectiv  existenta  unui caz bine justificat si iminenta producerii unei pagube prin executarea actului administrativ, nu sunt indeplinite.
Afirmatia generica cum ca  prin punerea in executare a Deciziei de impunere  nr. 45608/19.06.2007 s-ar produce un prejudiciu reclamantei, intrucat s-a declansat procedura executarii silite, fiind emis titlul executoriu si somatia astfel incat este iminenta producerea pagubei si ar fi si celelalte conditii cerute  de prevederile legale ale articolului 14 din Legea 554/2004, nu este sustinuta de probele cauzei, iar pe de alta parte, de principiu actele administrative se bucura de prezumtia de legalitate, fiind emise in baza si pentru executarea in concret a legii.
Nu putea fi retinuta  nici iminenta producerii unei pagube  reclamantei, avand in vedere ca nu s-a dovedit ca sumele stabilite in sarcina  acesteia  in suma totala de 4.270 lei  determina paralizarea activitatii cabinetului avocatial.
In consecinta, in baza prevederilor articolului 312 cod procedura civila  raportat la prevederile articolului 304 punct 9 cod procedura civila , articolelor 14 si 15 din Legea 554/2004, recursul declarat de recurenta  Directia Generala a Finantelor Publice a fost admis ca fondat, iar incheierea nr.102/13.03.2008 pronuntata de Tribunalul Satu Mare modificata in parte in senul respingerii cererii  reclamantei .Au fost mentinute restul dispozitiilor  incheierii atacate.

(Decizia nr.225/CA/10.06.2008 a Curtii de Apel Oradea - Sectia comerciala si de contencios administrativ si fiscal).
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014