Actiune in pretentii prin care se solicita obligarea la plata contravalorii lipsei de folosinta a unui teren care a fost de expropriat. Natura juridica a litigiului
(Decizie nr. 102 din data de 14.01.2010 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti)Actiune in pretentii prin care se solicita obligarea la plata contravalorii lipsei de folosinta a unui teren care a fost de expropriat. Natura juridica a litigiului.
- art.14 si 20 din Legea nr.33/1994
- art.18 alin.3 din Legea nr.554/2004
Sustinerea ca litigiul ar fi de contencios administrativ pentru ca una din parti este o autoritate publica, iar conflictul s-a nascut din refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau interes legitim, nu poate fi retinuta intrucat autoritatile publice nu sunt angrenate numai in raporturi de drept administrativ, ci si in raporturi juridice apartinand altor ramuri de drept, in speta de drept civil.
Instanta de contencios administrativ este competenta sa analizeze legalitatea hotararii de expropriere si conform art.20 din Legea nr.33/1994, legalitatea hotararii Comisiei care solutioneaza intampinarile formulate potrivit art.14 din aceeasi lege.
Prezenta actiune nu are ca obiect contestarea unuia dintre aceste acte administrative, ci reprezinta o actiune in pretentii, temeiul acestor pretentii invocat de reclamanta fiind lipsa de folosinta a terenului, cea ce determina natura civila a litigiului.
(CURTEA DE APEL BUCURESTI – SECTIA A VIII A CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL, DECIZIA CIVILA NR.102/14.01.2010)
Prin sentinta civila nr.2616/06.10.2009 pronuntata de Tribunalul Bucuresti - Sectia a IX-a de Contencios Administrativ si Fiscal a fost admisa exceptia necompetentei materiale si a fost declinata competenta de solutionare a cauzei in favoarea Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti, privind pe reclamantul N. C. si pe paratii Primarul General al Municipiului Bucuresti, Municipiul Bucuresti – prin Primarul General si Municipiul Bucuresti – Prin Directia Transporturi, Drumuri si Poduri si Sistematizare a Circulatiei.
Pentru a pronunta aceasta solutie, instanta de fond a retinut ca reclamantul prin petitul actiunii solicita contravaloarea lipsei de folosinta a suprafetei de teren de 257 mp. in suma totala de 186.732 lei, echivalentul a 44.460 euro, pana la data de 12.06.2009. Cum obiectul actiunii este diferit de expropriere si fara nicio legatura cu aceasta, instanta considera ca nu ne aflam in prezenta unui capat accesoriu la contestarea unui act administrativ, fiind o pretentie rezultata din nefolosirea unui bun imobil proprietatea reclamantului. De asemenea, obiectul pretentiei fiind sub suma de 500.000 lei atrage competenta de solutionare a cauzei la judecatorie, conform art.1 din Cod procedura civila.
Impotriva acestei sentinte a formulat recurs reclamantul, invocand disp. art.44 din Constitutia Romaniei si art.7 din Legea nr.213/1998, sustinand ca HCGMB nr.267/02.11.2006 prin care s-a dispus exproprierea nu a avut doar efectul de a stabili utilitatea publica a terenului expropriat, ci si efecte constitutive in sensul in care, potrivit legii, exproprierea nu poate fi anulata.
Desi in drept nu s-a efectuat transferul de proprietate, in fapt, asupra terenului expropriat se exercita folosinta in interes public.
Intrucat prin hotararea mentionata i s-a cenzurat cu desavarsire exercitarea atributelor dreptului de proprietate asupra terenului , acest act administrativ a avut efecte civile vatamatoare la adresa sa, astfel incat s-a adresat instantei de contencios administrativ.
Recurentul a facut referire la opinia doctrinei cu privire la actul administrativ prevazut de art.7 in Legea nr.33/1994, apreciind ca daca actul administrativ care are efecte civile este controlat de instanta de contencios administrativ si prejudiciul cauzat de aceste efecte civile trebuie sa fie reparat tot pe calea contenciosului administrativ.
S-a apreciat ca in speta sunt intrunite toate conditiile specificate de legiuitor in art.2 din Legea nr.554/2004, litigiul fiind de natura contencios administrativa, intrucat una din parti este o autoritate publica, iar conflictul s-a nascut din refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau interes legitim, in speta notificarea prin care a solicitat contravaloarea lipsei de folosinta asupra terenului expropriat.
In opinia recurentului, in speta intervine concursul dintre legea speciala (Legea nr.554/2004) si legea generala (dreptul comun) ce se rezolva in favoarea legii speciale.
Analizand actele aflate la dosar prin prisma motivelor de recurs invocate si a dispozitiilor art.3041 Cod procedura civila, Curtea apreciaza ca recursul este nefondat pentru urmatoarele considerente:
In mod corect a apreciat instanta de fond ca litigiul este de natura civila, avand in vedere obiectul acestuia care consta in obligarea paratilor la plata contravalorii lipsei de folosinta pentru suprafata de teren expropriata.
Sustinerea ca litigiul ar fi de contencios administrativ pentru ca una din parti este o autoritate publica, iar conflictul s-a nascut din refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau interes legitim, nu poate fi retinuta intrucat autoritatile publice nu sunt angrenate numai in raporturi de drept administrativ, ci si in raporturi juridice apartinand altor ramuri de drept, in speta de drept civil.
Instanta de contencios administrativ este competenta sa analizeze legalitatea hotararii de expropriere si conform art.20 din Legea nr.33/1994, legalitatea hotararii Comisiei care solutioneaza intampinarile formulate potrivit art.14 din aceeasi lege.
Prezenta actiune nu are ca obiect contestarea unuia dintre aceste acte administrative, ci reprezinta o actiune in pretentii, temeiul acestor pretentii invocat de reclamanta fiind lipsa de folosinta a terenului, cea ce determina natura civila a litigiului.
Mai sustine recurentul ca prejudiciul cauzat de efectele civile ale actului administrativ trebuie sa fie reparat tot pe calea contenciosului administrativ.
Sub acest aspect, Curtea retine ca potrivit art.18 alin.3 din Legea nr.554/2004, instanta poate hotari asupra despagubirilor pentru daunele materiale cauzate de actul administrativ atacat numai in masura in care acesta este anulat in tot sau in parte.
Cum, in speta, nu se contesta actul administrativ cauzator de prejudicii in opinia reclamantului, respectiv HCGMB nr.267/2006, instanta de contencios administrativ nu este competenta sa solutioneze actiunea in pretentii prin care se solicita repararea prejudiciului, aceasta fiind o actiune de drept comun pentru care competenta de solutionare se stabileste in conformitate cu norma generala si nu cu norma speciala reprezentata de Legea nr.554/2004, cum in mod eronat se sustine in cererea de recurs.
Cat priveste invocarea dispozitiilor art.1 alin.6 din Legea nr.554/2004, se constata ca acestea nu au incidenta in cauza, intrucat reglementeaza actiunea in anulare a unui act administrativ unilateral formulata de autoritatea publica emitenta in situatia in care actul nu mai poate fi revocat intrucat a intrat in circuitul civil si a produs efecte juridice.
In raport de aceste considerente, in temeiul disp. art.312 alin.1 Cod procedura civila, Curtea va respinge recursul ca nefondat.
- art.14 si 20 din Legea nr.33/1994
- art.18 alin.3 din Legea nr.554/2004
Sustinerea ca litigiul ar fi de contencios administrativ pentru ca una din parti este o autoritate publica, iar conflictul s-a nascut din refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau interes legitim, nu poate fi retinuta intrucat autoritatile publice nu sunt angrenate numai in raporturi de drept administrativ, ci si in raporturi juridice apartinand altor ramuri de drept, in speta de drept civil.
Instanta de contencios administrativ este competenta sa analizeze legalitatea hotararii de expropriere si conform art.20 din Legea nr.33/1994, legalitatea hotararii Comisiei care solutioneaza intampinarile formulate potrivit art.14 din aceeasi lege.
Prezenta actiune nu are ca obiect contestarea unuia dintre aceste acte administrative, ci reprezinta o actiune in pretentii, temeiul acestor pretentii invocat de reclamanta fiind lipsa de folosinta a terenului, cea ce determina natura civila a litigiului.
(CURTEA DE APEL BUCURESTI – SECTIA A VIII A CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL, DECIZIA CIVILA NR.102/14.01.2010)
Prin sentinta civila nr.2616/06.10.2009 pronuntata de Tribunalul Bucuresti - Sectia a IX-a de Contencios Administrativ si Fiscal a fost admisa exceptia necompetentei materiale si a fost declinata competenta de solutionare a cauzei in favoarea Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti, privind pe reclamantul N. C. si pe paratii Primarul General al Municipiului Bucuresti, Municipiul Bucuresti – prin Primarul General si Municipiul Bucuresti – Prin Directia Transporturi, Drumuri si Poduri si Sistematizare a Circulatiei.
Pentru a pronunta aceasta solutie, instanta de fond a retinut ca reclamantul prin petitul actiunii solicita contravaloarea lipsei de folosinta a suprafetei de teren de 257 mp. in suma totala de 186.732 lei, echivalentul a 44.460 euro, pana la data de 12.06.2009. Cum obiectul actiunii este diferit de expropriere si fara nicio legatura cu aceasta, instanta considera ca nu ne aflam in prezenta unui capat accesoriu la contestarea unui act administrativ, fiind o pretentie rezultata din nefolosirea unui bun imobil proprietatea reclamantului. De asemenea, obiectul pretentiei fiind sub suma de 500.000 lei atrage competenta de solutionare a cauzei la judecatorie, conform art.1 din Cod procedura civila.
Impotriva acestei sentinte a formulat recurs reclamantul, invocand disp. art.44 din Constitutia Romaniei si art.7 din Legea nr.213/1998, sustinand ca HCGMB nr.267/02.11.2006 prin care s-a dispus exproprierea nu a avut doar efectul de a stabili utilitatea publica a terenului expropriat, ci si efecte constitutive in sensul in care, potrivit legii, exproprierea nu poate fi anulata.
Desi in drept nu s-a efectuat transferul de proprietate, in fapt, asupra terenului expropriat se exercita folosinta in interes public.
Intrucat prin hotararea mentionata i s-a cenzurat cu desavarsire exercitarea atributelor dreptului de proprietate asupra terenului , acest act administrativ a avut efecte civile vatamatoare la adresa sa, astfel incat s-a adresat instantei de contencios administrativ.
Recurentul a facut referire la opinia doctrinei cu privire la actul administrativ prevazut de art.7 in Legea nr.33/1994, apreciind ca daca actul administrativ care are efecte civile este controlat de instanta de contencios administrativ si prejudiciul cauzat de aceste efecte civile trebuie sa fie reparat tot pe calea contenciosului administrativ.
S-a apreciat ca in speta sunt intrunite toate conditiile specificate de legiuitor in art.2 din Legea nr.554/2004, litigiul fiind de natura contencios administrativa, intrucat una din parti este o autoritate publica, iar conflictul s-a nascut din refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau interes legitim, in speta notificarea prin care a solicitat contravaloarea lipsei de folosinta asupra terenului expropriat.
In opinia recurentului, in speta intervine concursul dintre legea speciala (Legea nr.554/2004) si legea generala (dreptul comun) ce se rezolva in favoarea legii speciale.
Analizand actele aflate la dosar prin prisma motivelor de recurs invocate si a dispozitiilor art.3041 Cod procedura civila, Curtea apreciaza ca recursul este nefondat pentru urmatoarele considerente:
In mod corect a apreciat instanta de fond ca litigiul este de natura civila, avand in vedere obiectul acestuia care consta in obligarea paratilor la plata contravalorii lipsei de folosinta pentru suprafata de teren expropriata.
Sustinerea ca litigiul ar fi de contencios administrativ pentru ca una din parti este o autoritate publica, iar conflictul s-a nascut din refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau interes legitim, nu poate fi retinuta intrucat autoritatile publice nu sunt angrenate numai in raporturi de drept administrativ, ci si in raporturi juridice apartinand altor ramuri de drept, in speta de drept civil.
Instanta de contencios administrativ este competenta sa analizeze legalitatea hotararii de expropriere si conform art.20 din Legea nr.33/1994, legalitatea hotararii Comisiei care solutioneaza intampinarile formulate potrivit art.14 din aceeasi lege.
Prezenta actiune nu are ca obiect contestarea unuia dintre aceste acte administrative, ci reprezinta o actiune in pretentii, temeiul acestor pretentii invocat de reclamanta fiind lipsa de folosinta a terenului, cea ce determina natura civila a litigiului.
Mai sustine recurentul ca prejudiciul cauzat de efectele civile ale actului administrativ trebuie sa fie reparat tot pe calea contenciosului administrativ.
Sub acest aspect, Curtea retine ca potrivit art.18 alin.3 din Legea nr.554/2004, instanta poate hotari asupra despagubirilor pentru daunele materiale cauzate de actul administrativ atacat numai in masura in care acesta este anulat in tot sau in parte.
Cum, in speta, nu se contesta actul administrativ cauzator de prejudicii in opinia reclamantului, respectiv HCGMB nr.267/2006, instanta de contencios administrativ nu este competenta sa solutioneze actiunea in pretentii prin care se solicita repararea prejudiciului, aceasta fiind o actiune de drept comun pentru care competenta de solutionare se stabileste in conformitate cu norma generala si nu cu norma speciala reprezentata de Legea nr.554/2004, cum in mod eronat se sustine in cererea de recurs.
Cat priveste invocarea dispozitiilor art.1 alin.6 din Legea nr.554/2004, se constata ca acestea nu au incidenta in cauza, intrucat reglementeaza actiunea in anulare a unui act administrativ unilateral formulata de autoritatea publica emitenta in situatia in care actul nu mai poate fi revocat intrucat a intrat in circuitul civil si a produs efecte juridice.
In raport de aceste considerente, in temeiul disp. art.312 alin.1 Cod procedura civila, Curtea va respinge recursul ca nefondat.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Exproprieri
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018Expropriere - Sentinta civila nr. 2 din data de 03.11.2008
Expropriere. Este admisibila cererea intemeiata pe dispozitiile art. 35 din Legea nr. 33/1994, chiar formulata dupa data intrarii in vigoare a Legii nr. 10/2001, in situa?ia in care decretul de expropriere a unui teren nu si-a produs efectele, iar fo?tii - Decizie nr. 92 din data de 05.03.2014
Restituirea proprietatilor - Sentinta civila nr. 4803/CA din data de 19.09.2012
Expropriere. Actiune in plata despagubirilor datorate ca urmarea exproprierii dispuse in baza Legii 198/2004. Culpa expropriatorului in identificarea imobilului expropriat. - Sentinta civila nr. 81/2012 din data de 12.03.2012
Expropriere. Despagubiri. Prejudiciu cert. - Decizie nr. 446 din data de 22.03.2017
Expropriere in baza Legii nr.255/2010. Obligare expropriator la emiterea hotararii de stabilire a cuantumului despagubirii aferenta terenului expropriat. - Decizie nr. 1783 din data de 24.11.2016
Drept procesual civil. Norme de procedura privind administrarea probelor prevazute in legislatia speciala a exproprierii. Criterii de evaluare a terenurilor supuse exproprierii. - Decizie nr. 716 din data de 11.10.2013
Calitatea procesuala pasiva a paratului chemat in judecata de reclamant si calitatea procesuala pasiva impusa de legiuitor in anumite tipuri de litigii. Principiul disponibilitatii procesuale. - Decizie nr. 635 din data de 19.09.2013
Expropriere in temeiul Legii reformei agrare. Excluderea imobilelor terenuri pe care erau edificate lacasuri de cult sau case parohiale. Dreptul parohiilor ce nu au pierdut posesia si folosinta acestor lacasuri de a solicitat restituirea in conditiile dre - Hotarare nr. 37 din data de 24.01.2013
Retrocedarea terenului expropriat, in temeiul Legii nr. 33/1994 - Decizie nr. 98/A din data de 08.02.2006
Legea nr. 571/2003, art. 140 alin. (2) lit. f), art. 141 alin. (2) lit. e) - Decizie nr. 3496 din data de 20.09.2017
Domeniu. Drept administrativ Obligare emitere act administrativ - Decizie nr. 3302 din data de 11.09.2017
Prin obligatia autoritatii publice de a comunica informatiile de interes public solicitate nu se intelege obligatia acesteia de a evalua probleme de drept sau de fapt, ci doar de a comunica date privind activitatea desfasurata. - Decizie nr. 3255 din data de 07.09.2017
O oferta neconforma sau inacceptabila nu poate ocupa un anume loc in cadrul clasamentului efectuat de comisia de elaborare ulterior deschiderii ofertelor deoarece nu este o oferta apta a asigura executarea contractului ce ar urma a fi incheiat. - Decizie nr. 3145 din data de 10.08.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3138 din data de 27.07.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3130 din data de 21.07.2017
Contencios administrativ. Conflict de competen?a, instan?a competenta sa solu?ioneze o cerere formulata de un magistrat, avand ca obiect obligarea paratilor la stabilirea unor drepturi salariale ?i plata acestor drepturi - Decizie nr. 1187 din data de 04.04.2017
Contencios administrativ, func?ionar public; Legea nr. 188/1999, Legea nr.554/2004, H.G. nr. l 185/2014, Ordinul MADR nr.321/06.02.2015, Ordinul MADR nr. 397/18.02.2015 - Decizie nr. 501 din data de 08.02.2017
Contencios administrativ ?i fiscal; art. 348 C.fisc. coroborat cu pct. 8 alin. (39) lit. b) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227 /2015 privind noul C.fisc., referitoare la reducerea cu 75 % a garantiei dispuse a fi constituita pentru antre - Decizie nr. 197 din data de 27.01.2017