InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Constanta

Anulare act administrativ emis de o autoritate publica. Nelegalitatea angajarii personalului cu atributii privind paza obiectivelor, bunurilor si valorilor si protectia persoanelor prin conventii civile de prestari servicii.

(Decizie nr. 181/CA/ din data de 18.03.2010 pronuntata de Curtea de Apel Constanta)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Curtea de Apel Constanta | Jurisprudenta Curtea de Apel Constanta

Instanta a fost investita cu solutionarea unei actiuni avand ca obiect anularea actelor de control intocmite de o autoritate publica, urmare controlului efectuat la un punct de lucru, cu obiectiv angajarea personalului - conventii civile de prestari servicii - cu atributii privind paza obiectivelor, bunurilor si valorilor .
In conformitate cu prevederile art.39 din Legea nr.333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor "Persoanele care urmeaza sa indeplineasca atributii de paza sau protectie, trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:" intre care, la lit.d, legiuitorul a consfintit "sa fie atestat profesional, potrivit prevederilor prezentei legi".
Solutia instantei de fond a fost apreciata ca nelegala deoarece, potrivit art.40 al.1 din lege, "Angajarea personalului cu atributii de paza sau garda de corp se face pe baza atestatului eliberat de Politie, a certificatului de absolvire a cursului de calificare profesionala, a certificatului de cazier judiciar si, dupa caz, a avizului Politiei pentru port-arma", ca de altfel si dispozitia expresa cuprinsa in art.40 al.2 din Legea nr.333/2003, potrivit cu care "Sunt exceptate de la obligatia obtinerii certificatului profesional prevazut la al.1 persoanele care fac dovada ca provin din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala".
Cu alte cuvinte, legiuitorul vorbeste de angajare si nu de o activitate de prestare servicii, stabileste modul in care se face aceasta angajare, precum si exceptiile de la regula, astfel incat, neindeplinirea atestarii profesionale si totusi angajarea acelor persoane in baza unor conventii civile de prestari servicii, este nelegala.
In sprijinul acestor retineri sunt si dispozitiile art.41 al.1 din Legea nr.333/2003, potrivit carora atestarea personalului pentru executarea activitatilor de paza, a obiectivelor, bunurilor, valorilor si de garda de corp, se face dupa obtinerea avizului din partea organului de politie si absolvirea unor cursuri de calificare cu durata de 90 de zile, contra cost, organizate de Jandarmeria Romana - Serviciul de protectie si paza, Corpurile gardienilor publici sau societatile specialitate de paza si protectie, precum si alte persoane juridice care au inscris in obiectul de activitate aceasta prestatie, avizate de Ministerul de Interne.
Legiuitorul a statuat tehnica potrivit careia, dupa sustinerea examenului de obtinere a certificatului de absolvire a cursului de calificare profesionala, absolventului i se elibereaza, potrivit art.41 al.3 din Legea nr.333/2003 de catre I.G.P.R atestatul in baza caruia poate exercita profesia de agent de paza sau garda de corp, pentru ca, potrivit al.5 al aceluiasi articol, sa se fi statuat ca acest personal sa indeplineasca conditiile prevazute la art.39 si in termen de 30 de zile de la data solicitarii, sa primeasca avizarea de catre unitatea de politie competenta teritorial, la cererea conducatorului unitatii care a organizat cursurile de calificare sau a angajatorului, potrivit al.6 al art.41.
Nerespectarea dispozitiilor legale sus-citate, determina concluzia potrivit careia, in mod legal si temeinic autoritatea publica a procedat la intocmirea actului administrativ a carui anulare s-a solicitat, si astfel actiunea dedusa judecatii este nefondata si pe cale de consecinta, trebuie respinsa.

Prin actiunea adresata Tribunalului Tulcea si inregistrata sub nr.1066/88/22 mai 2009, reclamanta S.C. C.G.S. S.R.L., a solicitat in temeiul art.8 cu referire la art.14 din Legea nr.554/2004, anularea punctelor 1 si 2 din anexa nr.2 la procesul verbal de control nr.36000753 din 07.05.2009 intocmit de paratul I.T.M. TULCEA si suspendarea executarii actului administrativ atacat, pana la solutionarea cauzei.
   Motivand actiunea, reclamanta invedereaza in esenta ca, la data de 29.04.2009, un inspector din cadrul ITM Tulcea s-a prezentat la punctul de lucru din orasul Babadag, unde a efectuat un control in baza reclamatiilor primite de la numitii I.M si I.F.
  Desi in data de 06.05.2009 s-au prezentat la sediul I.T.M inspectorului care a efectuat controlul toate documentele solicitate prin instiintarea nr.1/29.04.2009, iar in data de 07.05.2009 administratorul societatii reclamante s-a prezentat personal pentru a lua la cunostinta despre continutul procesului verbal de control si a celui de constatare si sanctionare a contraventiei, inspectorul de munca a refuzat sa ii comunice actele solicitate.
   In urma refuzului nejustificat al inspectorului de a comunica actele solicitate, reclamanta, prin administrator, s-a adresat cu cererea inregistrata la data de 07.05.2009 sub nr.4304 conducerii I.T.M insa, si urmare acestui demers, nu i-au fost comunicate actele.
A mai aratat reclamanta ca inspectorul care a efectuat controlul a savarsit si unele abuzuri, respectiv a intrerupt comunicatia intre dispecerat si computer, perturband in mod grav activitatea pe care societatea o desfasoara, s-a folosit de aparatura din dispecerat si a conectat o multifunctionala la o sursa de alimentare prin intreruperea alimentarii computerului, si cu care a facut copii xerox de pe documentul gasit in dispecerat, fara acordul conducerii societatii reclamante si fara sa incheie un proces verbal de ridicare de documente.
Referitor la numitii I.M si I.F , acestia au desfasurat activitate in firma in baza unor conventii civile, nu fara forme legale, asa cum a retinut inspectorul de munca, iar in baza conventiilor civile persoana juridica a virat lunar catre bugetul de stat impozitul de 16%, precum si C.A.S.S. catre C.J.A.S - bugetul asigurarilor sociale de stat, pentru toata perioada lucrata de acestia in firma.
       Se mai arata ca, in conditiile in care prevederile art.942 si urmatoarele din Codul civil nu sunt abrogate, privitoare la conventii, iar numitii au consimtit prin semnarea conventiilor civile, sa desfasoare activitate in aceste conditii, conventia reprezentand legea partilor, considera reclamanta ca masura dispusa de organul de control de a intocmi retroactiv contracte de munca pe acea perioada, este nelegala.
Cele doua persoane nu au desfasurat activitate fara nici o forma legala, iar angajatorul nu a eludat nici o dispozitie legala, a achitat catre bugetul de stat cota de contributie pe care o datorau angajatii (6% din totalul de 16%), iar mai mult, sotia numitului I.M a beneficiat in luna ianuarie de spitalizare gratuita in baza sumelor virate de angajator cu aceasta destinatie (C.A.S.S.).
          A mai aratat reclamanta ca la solutia temporara de perfectare a conventiei civile pe o perioada determinata s-a recurs pentru a nu incalca o alta norma juridica prevazuta de art.40 (1) din Legea nr.333 din 8 iulie 2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, cu modificarile si completarile ulterioare si art.19 din Hotararea nr.1010 din 25 iunie 2004 pentru aprobarea normelor metodologice si a documentelor prevazute la art.69 din Legea nr.333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor.
Articolul 22 din Legea nr. 33/2003 prevede urmatoarea obligatie pentru conducatorii societatilor specializate de paza: "(1) Conducatorii societatilor specializate de paza si protectie sunt obligati sa asigure respectarea prevederilor legale si a regulamentelor proprii in organizarea si functionarea acestei forme de paza, in angajarea, pregatirea si controlul personalului, portul uniformei si al insemnelor distincte, precum si in dotarea cu mijloace de interventie si aparare individuala, conform legii".
Faptul ca numitii nu au prezentat conducerii persoanei juridice documentele necesare demararii procedurii de avizare de catre organele de politie, prin neprezentarea fisei medicale de medicina muncii, nu se poate imputa persoanei juridice, care nu a facut altceva decat sa gaseasca o modalitate de mijloc pentru a nu incalca nici prevederile legii ce guverneaza activitatea comerciala pe care o desfasura si nici prevederile codului muncii.
Ulterior, prin concluziile scrise depuse la dosarul cauzei, reclamanta a solicitat ca prin hotararea ce se va pronunta sa se dispuna numai anularea in parte a procesului verbal de control pct. 1 si 2.
Prin sentinta civila nr.1998 din 22 octombrie 2009, Tribunalul Tulcea a admis actiunea in contencios administrativ avand ca obiect anulare act administrativ, introdusa de reclamanta S.C. C.G.S SRL, a anulat, in parte, pct.1 si 2 din Anexa nr.2 cuprinzand masurile obligatorii dispuse ca urmare a neconformitatilor fata de prevederile legale - relatii de munca, Anexa la procesul verbal de control nr. 36000753/07.05.2009 seria TL nr.36000753 intocmit de I.T.M Tulcea, ca nelegala.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, Tribunalul Tulcea a retinut in esenta ca, urmare controlului efectuat la punctul de lucru Babadag al S.C. C.G.S  S.R.L. de catre un inspector din cadrul I.T.M. Tulcea la datele de 29.04.2009 si 07.05.2009, a fost incheiat procesul verbal de control nr.36000753/07.05.2009, seria T.L. nr.36000753, controlul efectuandu-se in baza prevederilor art.(1) din Legea nr.108/1999 si H.G.nr.767/1999, vizand modul cum se respecta prevederile legislatiei in vigoare in domeniul securitatii si sanatatii muncii si la relatiilor de munca.
           In nota de constatare ce constituie Anexa nr.1 a procesului verbal de control, la punctul 3, inspectorul de munca a retinut ca, in cadrul societatii reclamante, au desfasurat activitate numitii I.M in perioada 2 decembrie 2008 - 16.04.2009 si I.F in perioada 2 decembrie 2008 - 10.04.2009, pentru care angajatorul nu a incheiat contract individual de munca potrivit art.16 alin. 1 din Legea nr.53/2003, modificata si completata.
           In anexa nr.2 la procesul verbal de control, inspectorul de munca a stabilit la punctul nr.1 ca masura obligatorie, pentru societatea reclamanta, sa incheie contracte de munca pentru numitii I.M si I.F, care vor fi inregistrate la I.T.M. Tulcea, punctul de lucru Babadag pentru perioada lucrata, in cadrul societatii, iar la punctul nr.2  din aceeasi anexa 2 a stabilit ca masura obligatorie sa intocmeasca dovezi de calculare a drepturilor salariale, precum si declaratiile fiscale privind stabilirea comisionului I.T.M. pentru perioada lucrata in cadrul societatii a numitilor I.M si I.F., respectiv decembrie 2008 - aprilie 2009.
Instanta de fond a retinut ca cele doua masuri stabilite de institutia parata la pct.1 si 2 din anexa nr.2 la procesul verbal de control nr.36000753/ 07.05.2009 sunt nelegale, deoarece:
Societatea reclamanta a incheiat cu numitii I.M si I.F conventiile civile nr.24 si 25, ambele din 1 decembrie 2008, de prestari servicii, obiectul conventiilor constand in activitatea ce urma sa fie prestata de catre cele doua persoane fizice, respectiv, supraveghere prin patrulare si interventie la obiectivele pentru care persoana juridica are incheiate contracte de monitorizare.
            In conformitate cu prevederile art.39 lit.d din Legea nr.333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, persoana care urmeaza sa indeplineasca activitati de paza sau protectie trebuie sa indeplineasca conditia de a fi atestata profesional, potrivit prevederilor prezentei legi .
Potrivit art.40 alin.(1) din Legea nr.333/2003 "Angajarea personalului cu atributii de paza sau garda de corp se face pe baza atestatului eliberat de politie, a certificatului de absolvire a cursului de calificare profesionala, a certificatului de cazier judiciar si, dupa caz, a avizului politiei pentru portarma" iar potrivit alin.(2) din aceeasi lege "sunt exceptate de la obligatia obtinerii certificatului profesional prevazut la alin. (1) persoanele care fac dovada ca provin din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala".
           Potrivit art.41 alin.(1) si (2) din acelasi act normativ, "angajarea personalului cu atributii de paza sau garda de corp se face pe baza atestatului eliberat de politie, a certificatului de absolvire a cursului de calificare profesionala, a certificatului de cazier judiciar si, dupa caz, a avizului politiei pentru port arma.
            Sunt exceptate de la obligatia obtinerii certificatului profesional prevazut la alin. (1) persoanele care fac dovada ca provin din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala".
            Potrivit art.41 alin.(1) din acelasi act normativ, atestarea personalului pentru executarea activitatilor de paza a obiectivelor, bunurilor, valorilor si de garda de corp, se face dupa obtinerea avizului din partea organelor de politie si absolvirea unor cursuri de calificare, cu durata minima de 90 de zile, contra cost, organizate de Jandarmeria Romana, Serviciul de Protectie si Paza, corpurile gardienilor publici sau societatile specializate de paza si protectie, precum si de alte persoane juridice care au inscris in obiectul de activitate aceasta prestatie, avizate de Ministerul de Interne.
           In speta, retine instanta de fond a nu se fi facut dovada ca cele doua persoane, I.M si I.F, indeplineau toate conditiile prevazute de art.40 din Legea nr.333/2003 pentru a li se incheia contractul de munca cu obiectul de activitate, asa cum rezulta din conventiile civile incheiate de reclamanta cu acestia.
           Pentru aceste considerente, s-a admis actiunea si s-a anulat in parte, respectiv pct. 1 si 2 din anexa nr.2 cuprinzand masurile obligatorii dispuse ca urmare a neconformitatilor fata de prevederile legale - relatii de munca, Anexa la procesul-verbal de control nr.3600075 3 /07.05.2009, seria TL nr.36000753  intocmit de I.T.M Tulcea, ca nelegala
Impotriva acestei hotarari, a declarat recurs paratul I.T.M TULCEA, criticand-o pentru nelegalitate si netemeinicie, cu urmatoarea motivatie, in esenta:
- in mod gresit instanta de fond, pronuntand hotararea, nu a avut in vedere ca, in conformitate cu prevederile art.39 din Legea nr.333/2003, persoana ce urma sa indeplineasca atributiuni de paza sau protectie, trebuia sa fie atestata profesional, potrivit acestei legi, dupa absolvirea unor cursuri de calificare cu durata minima de 90 zile, contra cost si dupa sustinerea examenului si obtinerea certificatului de absolvire a cursului de calificare profesionala si ulterior, a atestatului avizat de unitatea de politie competenta teritorial;
- in mod nelegal instanta de fond nu a avut in vedere ca legiuitorul face referire in continutul legii sus-citate "de angajare nu de o activitate de prestare servicii", in speta fiind necesar a se avea in vedere dispozitiile Codului muncii.
Examinand actele si lucrarile dosarului, prin prisma sustinerilor partilor si probatoriului administrat, Curtea a apreciat in sensul admiterii recursului, conform art.312 Cod pr.civila, pentru urmatoarele considerente, in esenta:
Instanta a fost investita cu solutionarea unei actiuni avand ca obiect anularea actelor de control intocmite de recurenta ITM, urmare controlului efectuat la punctul de lucru Babadag al intimatei SC C.G.S  SRL, de catre un inspector al sau, la datele de 29.04.2009 si 07.05.2009, prilej cu care s-a incheiat procesul verbal de control a carui anulare partiala se solicita nr.36000753/07.05.2009 seria TL 36000753.
Curtea retine ca controlul s-a efectuat in baza reclamatiilor primite de recurenta din partea a doua persoane ce au prestat activitate in cadrul societatii intimate, respectiv numitii: I.M in perioada 2 decembrie 2008 - 16.04.2009 si I.F in perioada 2 decembrie 2008 - 10.04.2009, fara a li se fi incheiat contract individual de munca, ci in baza a doua conventii civile de prestari servicii nr.24 si 25, ambele din data de 01 decembrie 2008.
In atare conditii, apreciaza Curtea ca, in mod gresit, instanta de fond, dupa examinarea situatiei de fapt, a apreciat ca cele doua masuri stabilite de recurenta ITM la punctele 1 si 2 din Anexa nr.2 a procesului verbal de control sunt nelegale, pentru ca nu s-a facut dovada imprejurarii ca acele persoane indeplineau toate conditiile prevazute de art.40 din Legea nr.333/2003 pentru a li se incheia contracte de munca cu obiect de activitate asa cum rezulta din conventiile civile incheiate de reclamanta cu acestia.
Astfel, in conformitate cu prevederile art.39 din Legea nr.333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, "Persoanele care urmeaza sa indeplineasca atributii de paza sau protectie, trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:" intre care, la lit.d, legiuitorul a consfintit "sa fie atestat profesional, potrivit prevederilor prezentei legi".
S-a pierdut din vedere de catre instanta de fond ca, potrivit art.40 al.1 din lege, "Angajarea personalului cu atributii de paza sau garda de corp, se face pe baza atestatului eliberat de Politie, a certificatului de absolvire a cursului de calificare profesionala, a certificatului de cazier judiciar si, dupa caz, a avizului Politiei pentru port-arma", ca de altfel si dispozitia expresa cuprinsa in art.40 al.2 din Legea nr.333/2003 potrivit cu care "Sunt exceptate de la obligatia obtinerii certificatului profesional prevazut la al.1 persoanele care fac dovada ca provin din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala".
Cu alte cuvinte, legiuitorul vorbeste de angajare si nu de o activitate de prestare servicii, stabileste modul in care se face aceasta angajare, precum si exceptiile de la regula, astfel incat neindeplinirea atestarii profesionale si, totusi, angajarea acelor persoane in baza unor conventii civile de prestari servicii, nu face dovada retinerilor instantei privind considerentele pentru care a admis actiunea introdusa de intimata.
Pe de alta parte, Curtea retine ca, potrivit art.41 al.1 din Legea nr.333/2003, atestarea personalului pentru executarea activitatilor de paza, a obiectivelor, bunurilor, valorilor si de garda de corp se face dupa obtinerea avizului din partea organului de politie si absolvirea unor cursuri de calificare cu durata de 90 de zile, contra cost, organizate de Jandarmeria Romana - Serviciul de protectie si paza, Corpurile gardienilor publici sau societatile specialitate de paza si protectie, precum si alte persoane juridice care au inscris in obiectul de activitate aceasta prestatie, avizate de Ministerul de Interne.
Dupa sustinerea examenului de obtinere a certificatului de absolvire a cursului de calificare profesionala, absolventului i se elibereaza, potrivit art.41 al.3 din Legea nr.333/2003 de catre I.G.P.R atestatul in baza caruia poate exercita profesia de agent de paza sau garda de corp, pentru ca, potrivit al.5 al aceluiasi articol, sa se fi statuat ca acest personal sa indeplineasca conditiile prevazute la art.39 si in termen de 30 de zile de la data solicitarii sa primeasca avizarea de catre unitatea de politie competenta teritorial, la cererea conducatorului unitatii care a organizat cursurile de calificare sau a angajatorului, potrivit al.6 al art.41.
Retine Curtea ca, in speta sunt aplicabile si dispozitiile art.19 din HG nr.1010/2004 ce se coroboreaza pe deplin cu dispozitiile art.41 alineatele sus-citate din Legea nr.333/2003.
Asa fiind, este de necontestat ca activitatea inscrisa in conventiile civile a celor doua persoane, respectiv: "supraveghere (prin patrulare) si interventie la obiectivele pentru care persoana juridica are incheiate contracte de monitorizare" se poate realiza numai prin angajarea personalului cu atributii de paza sau garda de corp, ce se face in baza atestatului eliberat de Politie, a certificatului de absolvire a cursului de calificare profesionala, precum si a avizului organului competent, cu depunerea tuturor celorlalte documente necesare si prin incheierea unui contract individual de munca si nicidecum prin contract de prestari servicii, astfel cum a retinut instanta de fond si a sustinut intimata.
Pentru toate considerentele sus-expuse, admitand recursul conform art.312 Cod pr.civila, Curtea a modificat in tot hotararea recurata, in sensul ca, a respins actiunea, ca nefondata.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014