CERTIFICAT DE URBANISM. NATURA JURIDICA. ACTIUNE IN ANULARE
(Decizie nr. 10 din data de 24.04.2007 pronuntata de Curtea de Apel Bacau)5. CERTIFICAT DE URBANISM. NATURA JURIDICA. ACTIUNE IN ANULARE.
art. 6 din Legea 50/1991®
art. 16, 27 din Ordinul 1943/2001 al M. L. P. T. L.
Certificatul de urbanism nu poseda insusirile unui act administrativ, in sensul art. 2 al. l lit. "c" din Legea 554/2004, nefiind emis in vederea executarii sau organizarii executarii legii si fara a da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice, este susceptibil de control judecatoresc pe calea contenciosului administrativ doar odata cu actul administrativ la baza caruia sta.
Curtea de Apel Bacau, sectia comerciala si de contencios administrativ,
Decizia 10/11.01.2007
Prin sentinta civila 229/CA/14.09.2006 pronuntata de Tribunalul Neamt in dosarul 3133/CA/2006 a fost respinsa, ca nefondata actiunea precizata formulata de reclamantul I. S.B.in contradictoriu cu paratul Primarul municipiului Piatra Neamt si intervenientul in interes alaturat paratului C.I., avand ca obiect anularea certificatului de urbanism nr. 1546/29 noiembrie 2005 emis de primarie pentru C.I..
Pentru a pronunta aceasta hotarare instanta de fond a retinut urmatoarele :
Cauza supusa judecatii are ca obiect anularea unui certificat de urbanism, act eliberat de autoritatea administrativ teritoriala locala unui tert solicitant in vederea obtinerii autorizatiei de construire imobil.
In acceptiunea Legii nr.50/1991/R, certificatul de urbanism este definit doar ca un act de informare prin care autoritatea emitenta face cunoscut solicitantului elementele privind regimul juridic economic si tehnic al terenurilor si constructiilor existente la data solicitarii, stabileste cerintele urbanistice care urmeaza a fi indeplinite in functie de specificul amplasamentului, precum si lista cuprinzand avizele si acordurile necesare in vederea autorizarii.
In acord cu aceasta definire - Legea nr.50/1991, cu toate modificarile si completarile suportate in timp, stipuleaza in mod imperativ faptul ca certificatul de urbanism nu confera beneficiarului dreptul de a executa lucrari de constructii. Acest act reprezinta doar o componenta a documentatiei premergatoare, necesara eliberarii autorizatiei de construire.
Asa fiind, se retine ca certificatul de urbanism nu poseda insusirile unui act administrativ in sensul art.2 alin.(l) lit."c" din Legea 554/2004 si, drept urmare, nu determina in sine efecte juridice ce pot vatama o persoana intr-un drept recunoscut de lege ori intr-un interes legitim, pasibil de a fi atacat pe calea contenciosului administrativ.
Ca act ce sta doar la baza emiterii autorizatiei de construire, act administrativ producator de efecte juridice, certificatul de urbanism poate fi atacat in contencios administrativ doar impreuna cu acesta, cand efectul vatamator produs se considera a fi cauzat de iregularitatile existente in actul preparator.
Impotriva acestei hotarari a declarat recurs, in termen legal, reclamantul I.S.B, iar in motivarea recursului reclamantul a aratat ca certificatul de urbanism contestat este incomplet, necontinand elementele obligatorii cerute de art. 31 din Legea 350/2001 lit. "c" si, in consecinta, ilegal, care a produs consecinte juridice singur, fara a fi insotit de autorizatie.
Astfel in certificat nu sunt prevazute elementele obligatorii privind procentul de ocupare a terenului, dimensiunile minime si maxime ale parcelelor, obligatia echiparii imobilului cu utilitati si necesitatea obtinerii avizelor de la organele abilitate, regimul de circulatie si regimul de aliniere a constructiilor. Prin obtinerea unui certificat legal recurentul a sustinut ca va avea garantia respectarii proprietatii ale.
In aceste conditii, instanta de fond a refuzat sa judece cauze, pronuntand o hotarare prin care arata ca acest act nu produce nici o vatamare in drepturile sale legitime de viciu caruia trebuie sa i se respecte constructia preexistenta.
Intimatii Primarul municipiului Piatra Neamt si C.I. au solicitat respingerea recursului declarat. Astfel, prin intampinarea formulata, Primarul municipiului Piatra Neamt a aratat ca, potrivit art. 6 din Legea 50/1991 republicata, certificatul de urbanism este actul de informare prin care se fac cunoscute solicitantului elemente privind regimul juridic, economic si tehnic al terenurilor si constructiilor existente la data solicitarii si, in consecinta, in mod temeinic si legal instanta de fond a retinut ca certificatul de urbanism nu confera beneficiarului dreptul de a executa lucrari de constructii, fiind doar o competenta a documentatiei premergatoare, necesara eliberarii autorizatiei de construire.
S-a sustinut ca dispozitiile art. 24, 30 din Hotararea 525/1996 pentru aprobarea Regulamentului general de urbanism nu sunt incidente in cauza, elemente invocate fiind pentru o constructie noua, iar certificatul contestat fiind emis pentru o constructie deja existenta, desprinsa din proprietatea recurentului in scopul modificarii si extinderii ei.
Prin Decizia 10/11.01.2007 s-a respins ca nefundat recursul retinandu-se ca reglementarea certificatului de urbanism prin dispozitiile art. 6 din Legea 50/1991 republicata si art. 16, 27 din Ordinul 1943/2001 al Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei statueaza caracterul certificatului de urbanism ca fiind actul de informare prin care se fac cunoscute solicitantului elementele privind regimul juridic, economic si tehnic al imobilului, caracteristicile zonei in care se gaseste imobile, cerintele urbanistice care urmeaza sa fie indeplinite, precum si lista avizelor si acordurilor necesare in vederea autorizarii executarii lucrarilor de constructii. Tinand seama si de scopurile pentru care se poate solicita eliberarea certificatului de urbanism, de imprejurarea ca acesta nu confera dreptul de a executa lucrari de constructii si nu tine loc de autorizatie de construire, si de imprejurarea ca solicitantul poate fi orice persoana interesata sa cunoasca informatii cu privire la un imobil - teren si/sau constructii, poate fi caracterizat certificatul de urbanism ca fiind un act pregatitor pentru emiterea actului administrativ de autoritate care este autorizatia de construire, in cauza de fata, potrivit dispozitiilor art. 7 lit. a din legea 50/1991 republicata si art. 17 al. 1 lit. "c" din 1991 Ordinul 1943/2001.
In acest context legislativ, in mod corect a constatat instanta de fond ca certificatul de urbanism nu poseda insusirile unui act administrativ, in sensul art. 2 al. l lit. "c" din Legea 554/2004, nefiind emis in vederea executarii sau organizarii executarii legii si fara a da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice, susceptibile de controlul judecatoresc pe calea contenciosului administrativ, decat odata cu actul sau dispozitia data de baza lui.
In consecinta, criticile cu privire la nerespectarea conditiilor de fond privind emiterea certificatului sunt supuse controlului odata cu autorizatia de construire a imobilului, prin a carui realizare sunt vatamate interesele recurentului - reclamant.
art. 6 din Legea 50/1991®
art. 16, 27 din Ordinul 1943/2001 al M. L. P. T. L.
Certificatul de urbanism nu poseda insusirile unui act administrativ, in sensul art. 2 al. l lit. "c" din Legea 554/2004, nefiind emis in vederea executarii sau organizarii executarii legii si fara a da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice, este susceptibil de control judecatoresc pe calea contenciosului administrativ doar odata cu actul administrativ la baza caruia sta.
Curtea de Apel Bacau, sectia comerciala si de contencios administrativ,
Decizia 10/11.01.2007
Prin sentinta civila 229/CA/14.09.2006 pronuntata de Tribunalul Neamt in dosarul 3133/CA/2006 a fost respinsa, ca nefondata actiunea precizata formulata de reclamantul I. S.B.in contradictoriu cu paratul Primarul municipiului Piatra Neamt si intervenientul in interes alaturat paratului C.I., avand ca obiect anularea certificatului de urbanism nr. 1546/29 noiembrie 2005 emis de primarie pentru C.I..
Pentru a pronunta aceasta hotarare instanta de fond a retinut urmatoarele :
Cauza supusa judecatii are ca obiect anularea unui certificat de urbanism, act eliberat de autoritatea administrativ teritoriala locala unui tert solicitant in vederea obtinerii autorizatiei de construire imobil.
In acceptiunea Legii nr.50/1991/R, certificatul de urbanism este definit doar ca un act de informare prin care autoritatea emitenta face cunoscut solicitantului elementele privind regimul juridic economic si tehnic al terenurilor si constructiilor existente la data solicitarii, stabileste cerintele urbanistice care urmeaza a fi indeplinite in functie de specificul amplasamentului, precum si lista cuprinzand avizele si acordurile necesare in vederea autorizarii.
In acord cu aceasta definire - Legea nr.50/1991, cu toate modificarile si completarile suportate in timp, stipuleaza in mod imperativ faptul ca certificatul de urbanism nu confera beneficiarului dreptul de a executa lucrari de constructii. Acest act reprezinta doar o componenta a documentatiei premergatoare, necesara eliberarii autorizatiei de construire.
Asa fiind, se retine ca certificatul de urbanism nu poseda insusirile unui act administrativ in sensul art.2 alin.(l) lit."c" din Legea 554/2004 si, drept urmare, nu determina in sine efecte juridice ce pot vatama o persoana intr-un drept recunoscut de lege ori intr-un interes legitim, pasibil de a fi atacat pe calea contenciosului administrativ.
Ca act ce sta doar la baza emiterii autorizatiei de construire, act administrativ producator de efecte juridice, certificatul de urbanism poate fi atacat in contencios administrativ doar impreuna cu acesta, cand efectul vatamator produs se considera a fi cauzat de iregularitatile existente in actul preparator.
Impotriva acestei hotarari a declarat recurs, in termen legal, reclamantul I.S.B, iar in motivarea recursului reclamantul a aratat ca certificatul de urbanism contestat este incomplet, necontinand elementele obligatorii cerute de art. 31 din Legea 350/2001 lit. "c" si, in consecinta, ilegal, care a produs consecinte juridice singur, fara a fi insotit de autorizatie.
Astfel in certificat nu sunt prevazute elementele obligatorii privind procentul de ocupare a terenului, dimensiunile minime si maxime ale parcelelor, obligatia echiparii imobilului cu utilitati si necesitatea obtinerii avizelor de la organele abilitate, regimul de circulatie si regimul de aliniere a constructiilor. Prin obtinerea unui certificat legal recurentul a sustinut ca va avea garantia respectarii proprietatii ale.
In aceste conditii, instanta de fond a refuzat sa judece cauze, pronuntand o hotarare prin care arata ca acest act nu produce nici o vatamare in drepturile sale legitime de viciu caruia trebuie sa i se respecte constructia preexistenta.
Intimatii Primarul municipiului Piatra Neamt si C.I. au solicitat respingerea recursului declarat. Astfel, prin intampinarea formulata, Primarul municipiului Piatra Neamt a aratat ca, potrivit art. 6 din Legea 50/1991 republicata, certificatul de urbanism este actul de informare prin care se fac cunoscute solicitantului elemente privind regimul juridic, economic si tehnic al terenurilor si constructiilor existente la data solicitarii si, in consecinta, in mod temeinic si legal instanta de fond a retinut ca certificatul de urbanism nu confera beneficiarului dreptul de a executa lucrari de constructii, fiind doar o competenta a documentatiei premergatoare, necesara eliberarii autorizatiei de construire.
S-a sustinut ca dispozitiile art. 24, 30 din Hotararea 525/1996 pentru aprobarea Regulamentului general de urbanism nu sunt incidente in cauza, elemente invocate fiind pentru o constructie noua, iar certificatul contestat fiind emis pentru o constructie deja existenta, desprinsa din proprietatea recurentului in scopul modificarii si extinderii ei.
Prin Decizia 10/11.01.2007 s-a respins ca nefundat recursul retinandu-se ca reglementarea certificatului de urbanism prin dispozitiile art. 6 din Legea 50/1991 republicata si art. 16, 27 din Ordinul 1943/2001 al Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei statueaza caracterul certificatului de urbanism ca fiind actul de informare prin care se fac cunoscute solicitantului elementele privind regimul juridic, economic si tehnic al imobilului, caracteristicile zonei in care se gaseste imobile, cerintele urbanistice care urmeaza sa fie indeplinite, precum si lista avizelor si acordurilor necesare in vederea autorizarii executarii lucrarilor de constructii. Tinand seama si de scopurile pentru care se poate solicita eliberarea certificatului de urbanism, de imprejurarea ca acesta nu confera dreptul de a executa lucrari de constructii si nu tine loc de autorizatie de construire, si de imprejurarea ca solicitantul poate fi orice persoana interesata sa cunoasca informatii cu privire la un imobil - teren si/sau constructii, poate fi caracterizat certificatul de urbanism ca fiind un act pregatitor pentru emiterea actului administrativ de autoritate care este autorizatia de construire, in cauza de fata, potrivit dispozitiilor art. 7 lit. a din legea 50/1991 republicata si art. 17 al. 1 lit. "c" din 1991 Ordinul 1943/2001.
In acest context legislativ, in mod corect a constatat instanta de fond ca certificatul de urbanism nu poseda insusirile unui act administrativ, in sensul art. 2 al. l lit. "c" din Legea 554/2004, nefiind emis in vederea executarii sau organizarii executarii legii si fara a da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice, susceptibile de controlul judecatoresc pe calea contenciosului administrativ, decat odata cu actul sau dispozitia data de baza lui.
In consecinta, criticile cu privire la nerespectarea conditiilor de fond privind emiterea certificatului sunt supuse controlului odata cu autorizatia de construire a imobilului, prin a carui realizare sunt vatamate interesele recurentului - reclamant.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Acte ale autoritatilor publice
SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014