InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Brasov

Incalcarea art. 77 al 1 din Legea nr. 188/1999. Sanctionarea disciplinara a functionarului public. Raportul Comisiei de Disciplina.

(Decizie nr. 66/F din data de 02.04.2013 pronuntata de Curtea de Apel Brasov)

Domeniu Contracte de munca | Dosare Curtea de Apel Brasov | Jurisprudenta Curtea de Apel Brasov

In cuprinsul ordinului atacat si al Raportului Comisiei de Disciplina nu se precizeaza care indatoriri sau norme de conduita au fost incalcate, neputandu-se proceda la o analiza a indatoririlor corespunzatoare functiei publice pe care o detin si a normelor de conduita profesionala si civica prevazute de lege astfel cum prevede art. 77 al 1 din Legea nr. 188/1999.
Interpretarea data de functionarul public cu functie de conducere, prin prisma dispozitiilor art. 101 al 5 cod procedura civila, nu poate fi calificata drept neglijenta, incalcare a indatoririlor de serviciu sau a unor norme de conduita.


Asupra recursului de fata:
Constata ca prin sentinta civila nr. 66/F/02.04.2012 pronuntata de Curtea de Apel Brasov-sectia contencios administrativ si fiscal in dosarul nr. 2391/119/2011 s-a respins contestatia formulata de reclamanta P L in contradictoriu cu parata A N P S B avand ca obiect anularea Ordinului nr. 320/26 mai 2011, emis de parata.
Pentru a pronunta aceasta solutie, prima instanta a retinut urmatoarele:
Reclamanta a ocupat temporar functia publica de conducere, ca director executiv al A J P S C, prin detasare de la ITM C.
Prin Ordinul nr. 320/26.05.2011, emis de presedintele A N P S, a fost sanctionat reclamantul cu mustrare scrisa pentru abatere disciplinara savarsita in exercitarea temporara a functiei publice de director executiv al A J P S C.
Prin sesizarea formulata de Directorul General de Inspectie sociala, in legatura cu nerespectarea termenului de transmitere a actelor pentru plata ajutorului social pana la data de 5 a fiecarei luni, potrivit prevederilor Legii nr. 416/2001, privind venitul minim garantat.
Prin Raportul nr.04CD/23.05.2011 al Comisiei de disciplina s-a constatat abaterea disciplinara savarsita de reclamanta.
Din analiza adresei nr. 2214/1.03.2011 (fila 23 dosar), rezulta fapta savarsita si retinuta in sarcina reclamantei de catre Comisia de disciplina si de catre parata, fapta ce a stat la baza aplicarii sanctiunii cu mustrare scrisa, prin Ordinul nr.320/26.05.2011 emis de parata si atacat in cauza.
Sanctiunea aplicata este prevazuta de art. 77 alin. 3 lit. a din Legea nr.188/1999 republicata care stabileste criterii pentru individualizare sanctiunii disciplinare si anume: cauzele si gravitatea abaterii disciplinare, imprejurarile in care aceasta a fost savarsita, gradul de vinovatie si consecintele abaterii, comportarea generala in timpul serviciului a functionarului public, precum si de existenta altor sanctiuni disciplinare.
In sarcina reclamantei s-a retinut faptul ca acesta a incalcat prevederile art. 7 din Legea nr.7/2001 privind  Codul de conduita al functionarilor publici, republicata, precum si cele ale art. 13^1 din Legea nr. 416 din 18 iulie 2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare.
Potrivit art. 13^1 din Legea nr. 416 din 18 iulie 2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare
     (1) Plata ajutorului social se asigura de catre agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, denumite in continuare agentii teritoriale, prin decizie a directorului.
    (2) Emiterea deciziei prevazute la alin. (1) are la baza dispozitia primarului privind acordarea dreptului, insotita de copia cererii de acordare a ajutorului social si a declaratiei pe propria raspundere, precum si de copia fisei de calcul. Modelul deciziei se stabileste prin normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi.
    (3) Pana la data de 5 a fiecarei luni, primarul are obligatia de a transmite la agentia teritoriala, pentru luna anterioara, urmatoarele:
    a) documentele prevazute la alin. (2), pentru noile drepturi de ajutor social stabilite, pe baza de borderou, al carui model este prevazut in normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi;
    b) situatia centralizatoare privind titularii ajutorului social si sumele de plata;
    c) documentele privind situatia lunara cu activitatile realizate din planul de actiuni sau de lucrari de interes local.
    (4) Situatia centralizatoare prevazuta la alin. (3) lit. b) reprezinta document de plata si se transmite atat in original, semnat de primar, cat si in format electronic. Modelul situatiei centralizatoare este prevazut in normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi.
Faptul invocat de reclamanta ca data de 5 era sambata in luna martie, zi nelucratoare, nu poate fi retinut de instanta ca legal, deoarece textul de lege precizeaza expres faptul ca „pana la data de 5 a fiecarei luni” astfel incat interpretarea data de reclamanta si justificarea acesteia ca era o zi de sambata 5.03.2011, nu conduce la ideea ca s-a prorogat termenul prevazut de lege, pana luni (zi lucratoare), pentru a se transmite documentele impuse la art. 3 lit. a, b,c, din art.13^1 din  Legea nr. 416 din 18.07.2011, privind venitul minim garantat modificat la zi.
Cat timp aceasta lege speciala prevede expres data pana la care trebuie transmise documentele necesare stabilirii  impozitelor, instanta de recurs nu poate retine apararile reclamantei ca justificate si legale si ca Ordinul da sanctionare emis de parata ar fi nelegal.
Incalcarea termenului stabilit expres prin fapta savarsita de reclamanta, a condus la sanctionarea contraventionala a unor institutii, fapt dovedit in cauza – cu adresa nr. 2214/2011 – inregistrata la Primaria comunei B cu nr. 706/81.03.2011, procesul – verbal de constatate si aplicare a sanctiunilor contraventionale privind nerespectarea dispozitiilor legale din domeniul asistentei sociale Seria MMFPS nr. 145 din 13.04.2011, adresa nr.706/1.03.2011 emisa de AJPS C, procesul verbal de constatare si aplicare a sanctiunilor contraventionale privind nerespectarea dispozitiilor legale din domeniul asistentei sociale emis de Ministerul Muncii Familiei si Protectiei Sociale - Directia Generala de Inspectie Sociala si instiintarea de plata pentru debitorul Comuna B seria MMFPS nr.0000045 emisa de Ministerul Muncii Familiei si Protectiei Sociale - Directia Generala de Inspectie Sociala.
In concluzie, Curtea, examinand actele si lucrarile dosarului, contestatia formulata de reclamanta, actul administrativ atacat – Ordinul nr. 320/26.05.2011 emis de presedintele A N P S si, fata de argumentele invocate de reclamanta in aparare, fata de sustinerile paratei formulate prin intampinare, raportat la prevederile art.13^1 din Legea nr. 416/2001 si fata de prevederile art. 77 alin. 3 lit. a din Legea nr. 188/1999 republicata, a constatat ca actiunea reclamantei este neintemeiata si nelegala fiind respinsa, retinand ca fapta savarsita de aceasta reprezinta o incalcare a atributiilor de serviciu, o abatere disciplinara in sensul prevazut de lege, iar sanctiunea aplicata cu mustrare scrisa este corespunzatoare faptei si dispozitiilor legale aplicabile, astfel incat a fost respinsa ca neintemeiata si nelegala actiunea formulata de reclamanta in contradictoriu cu parata ANPS B.
Impotriva acestei hotarari a formulat recurs reclamanta P L care a solicitat admiterea caii de atac si casarea hotararii atacate cu consecinta anularii Ordinului nr. 320/26.05.2011 emis de ANPS. In motivarea recursului s-au invocat urmatoarele:
Intrucat legea speciala nu face referire la cazul in care termenul se implineste  intr-o zi nelucratoare, se aplica legea generala, respectiv art. 101 al 5 din codul de procedura civila.
De asemenea, s-a mai aratat ca art. 13.1 al 3 din Legea nr. 416/2001 se aplica si da nastere obligatiei primarilor indiferent daca ar fi fost sau nu emisa adresa de catre recurenta. Adresa nr. 2214/01.03.2011 nu aduce nicio atingere art. 13/1 al 3 din Legea nr. 416/2001, astfel ca nici recurenta si nici institutia pe care a condus-o nu sunt de vina.
Transmiterea documentelor de catre Primaria B si celelalte primarii nu a impiedicat efectuarea platilor la termen a ajutorului social si alocatiei de sustinere a familiei. AJPS C a transmis datele inainte de termenul prevazut de lege, respectiv la data de 10.03.2011, neexistand intarzieri.
S-au invocat si dispozitiile art. 27 al 4 din Legea nr. 416/2001, aratandu-se ca legatura de cauzalitate intre fapta si rezultat consta in aceea ca prin adresa nr. 2214/01.03.2011 s-au transmis borderoul in format pdf si pe suport de hartie la data de 07.03.2011, ceea ce nu a dus la nerespectarea termenelor privind plata drepturilor respective.
Recurenta a depus o serie de inscrisuri in copie conform cu originalul.
Intimata A N P I S a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea recursului.
Analizand actele si lucrarile dosarului prin prisma motivelor de recurs invocate si a dispozitiilor art. 304/1 cod procedura civila, Curtea constata urmatoarele:
Prin Ordinul nr. 320/26.05.2011, s-a dispus de catre Presedintele Agentiei Nationale pentru Prestatii Sociale, in baza art. 77 al 3 lit. a si art. 78 al 1 din Legea nr. 188/1999, aplicarea sanctiunii disciplinare mustrare scrisa, reclamantei P L, pentru abaterea disciplinara savarsita in perioada in care a exercitat cu caracter temporar functia de conducere de director executiv al A J P S C prin detasare de la I T M C.
Acest ordin a avut la baza Raportul nr. 04.CD/23.05.2011 al Comisiei de disciplina, considerandu-se intemeiata sesizarea Directiei Generale de Inspectie Sociala in legatura cu nerespectarea termenului de transmitere a actelor pentru plata ajutorului social, pana la data de 5 ale fiecarei luni potrivit legii si apreciindu-se ca fiind abatere disciplinara fapta savarsita din neglijenta de catre reclamanta prin semnarea adresei nr. 2214/01.03.2011 cu nerespectarea prevederilor Legii nr. 416/2001.
In consecinta, abaterea disciplinara constatata cu privire la reclamanta si sanctiunea disciplinara aplicata sunt consecintele faptei acesteia de a semna adresa nr. 2214/01.03.2011 cu nerespectarea prevederilor Legii nr. 416/2001, mai exact cu nerespectarea termenului de transmitere a actelor pentru plata ajutorului social pana la data de 5 ale fiecarei luni.
Conform art. 13/1 din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat,
“(1) Plata ajutorului social se asigura de catre agentiile pentru prestatii sociale judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, denumite in continuare agentii teritoriale, prin decizie a directorului.
(2) Emiterea deciziei prevazute la alin. (1) are la baza dispozitia primarului privind acordarea dreptului, insotita de copia cererii de acordare a ajutorului social si a declaratiei pe propria raspundere, precum si de copia fisei de calcul. Modelul deciziei se stabileste prin normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi.
(3) Pana la data de 5 a fiecarei luni, primarul are obligatia de a transmite la agentia teritoriala, pentru luna anterioara, urmatoarele:
a) documentele prevazute la alin. (2), pentru noile drepturi de ajutor social stabilite, pe baza de borderou, al carui model este prevazut in normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi;
b) situatia centralizatoare privind titularii ajutorului social si sumele de plata;
c) documentele privind situatia lunara cu activitatile realizate din planul de actiuni sau de lucrari de interes local.
(4) Situatia centralizatoare prevazuta la alin. (3) lit. b) reprezinta document de plata si se transmite atat in original, semnat de primar, cat si in format electronic. Modelul situatiei centralizatoare este prevazut in normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi”.
Adresa emisa de reclamanta pentru care s-a procedat la cercetarea disciplinara a acesteia, nr. 2214/01.03.2011, a fost emisa in calitatea de director executiv al AJPS C, catre toate primariile din judetul Covasna, si contine rugamintea ca, in vederea efectuarii platilor in luna martie 2011, pentru drepturile din luna februarie 2011, sa se transmita, pentru plata ajutorului social, borderourile in format dbf cat si pe suport de hartie pana cel tarziu luni, 07.03.2011.
In analiza legalitatii ordinului atacat, se impune a se avea in vedere doua aspecte.
Pe de o parte, obligatia de a transmite documentele pana la data de 5 a fiecarei luni, prevazuta de art. 13/1 al 3 din Legea nr. 416/2011, apartine primarilor si nu directorului executiv al agentiei judetene, iar posibilitatea ca data de 5 a lunii sa fie intr-o zi nelucratoare nu este reglementata de legea speciala, interpretarea dispozitiilor legale fiind susceptibila de mai multe variante.
Potrivit art. 77 al 1 din Legea nr. 188/1999, “incalcarea cu vinovatie de catre functionarii publici a indatoririlor corespunzatoare functiei publice pe care o detin si a normelor de conduita profesionala si civica prevazute de lege constituie abatere disciplinara si atrage raspunderea disciplinara a acestora”.
In cuprinsul ordinului atacat si al Raportului Comisiei de Disciplina nu se precizeaza care indatoriri sau norme de conduita au fost incalcate, neputandu-se proceda la o analiza a celor doua aspecte mai sus mentionate.
Interpretarea data de reclamanta textului de lege pentru situatia in care a cincea zi a lunii este o zi nelucratoare s-a realizat prin prisma dispozitiilor art. 101 al 5 Cod procedura civila. In situatia in care legea speciala nu reglementeaza aceasta situatie, propria interpretare anterior expusa, a reclamantei, nu poate constitui o incalcare a indatoririlor de serviciu sau a unor norme de conduita, cu atat mai mult cu cat este vorba despre o obligatie care revine primarilor si, in legatura cu care, prin vointa directorului unei agentii judetene nu se poate deroga de la lege. Insa, asa cum s-a aratat anterior, in cauza nu este vorba despre o derogare nelegala cu privire la termen, ci despre o interpretare a legii care nu poate fi calificata drept neglijenta, incalcare a indatoririlor de serviciu sau a unor norme de conduita.
Pentru toate aceste considerente, se constata ca recursul formulat este intemeiat, urmand a fi admis cu consecinta modificarii hotararii atacate in sensul admiterii actiunii si anularii ordinului atacat.

               Decizia nr. 66/F/2.04.2013, dosar nr. 2391/119/2011*, redactat judecator LF
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contracte de munca

Litigiu privind functionarii publici - Hotarare nr. 56 din data de 18.01.2018
ESFACEREA DISCIPLINARA A CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 258/LM/2010 din data de 10.12.2010
DESFACEREA CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 535/LM/2010 din data de 10.12.2010
Contract colectiv de munca. Nelegalitatea unor clauze stipulate cu respectarea dispozitiilor legii 130/1996 privind contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 906/lm/2008 din data de 17.02.2009
Sindicat.Conditiile legale pentru reprezentativitate. - Decizie nr. 976/R/ din data de 28.11.2005
Raspunderea patrimoniala. Prejudiciu creat societatii de catre angajat. Cerere reconventionala. Restituirea garantiei retinuta de angajator. - Sentinta civila nr. 227 din data de 28.02.2012
Contestatie impotriva deciziei de impunere pentru restituirea unor sume incasate necuvenit de catre angajatul cu contract individual de munca. - Sentinta civila nr. 566 din data de 02.05.2012
Raspunderea patrimoniala a angajatilor pentru pagubele produse datorita nerespectarii atributiilor de serviciu. - Sentinta civila nr. 1216 din data de 11.10.2011
Raspunderea disciplinara. Reducerea salariului cu 10 % pe o perioada de 3 luni. - Sentinta civila nr. 203 din data de 01.03.2010
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 95 din data de 25.01.2011
Obligatii asumate prin act aditional la contractul de munca - Sentinta civila nr. 17 din data de 11.01.2011
Drepturi banesti ce decurg din Contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 419 din data de 15.04.2008
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 979 din data de 19.10.2010
Obligarea angajatului la plata unor despagubiri angajatorului pentru prejudiciul cauzat din vina salariatului - Sentinta civila nr. 94 din data de 01.02.2010
Contestatie impotriva deciziei de sanctionare disciplinara - Sentinta civila nr. 392 din data de 30.04.2009
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 1386 din data de 16.12.2010
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017