InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Suceava

Suspendare act administrativ. Cazul bine justificat si paguba iminenta

(Sentinta comerciala nr. 357 din data de 07.11.2011 pronuntata de Curtea de Apel Suceava)

Domeniu Suspendarea conditionata | Dosare Curtea de Apel Suceava | Jurisprudenta Curtea de Apel Suceava

Prin cererea  adresata  Curtea de Apel Suceava  la data de 13.10.2011 si inregistrata  sub nr. 993/39/2011, reclamantul P.O.D. a solicitat suspendarea dispozitiilor Ordinului nr. 7160/2.08.2011, emis de Autoritatea Nationala a Vamilor, pana la pronuntarea instantei de fond asupra actiunii in anularea actului.
In motivarea actiunii, a  precizat faptul ca, lucreaza in sistemul vamal de aproximativ 20 ani, la Biroul Vamal S., in domeniul contabilitatii conform pregatirii pe care o are, in postul de inspector vamal grad superior, gradatia 5, clasa de salarizare 59 (Biroul Vamal S. din cadrul Directiei Regionale pentru Accize si Operatiuni Vamale Iasi.).
Prin Ordinul  nr. 7160/2.08.2011 emis de Autoritatea Nationala a Vamilor,  s-a dispus incetarea raporturilor de munca, in baza art. 97lit.  C si art. 99 alin.1 lit. "b", alin. 3 si alin. 5 din Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata cu modificarile si completarile ulterioare.
La baza emiterii acestui ordin au stat Ordinele nr. 2406 si nr. 2407 emise de Presedintele ANAF prin care s-a aprobat structura organizatorica si statele de functiuni ale directiilor regionale pentru accize si operatiuni vamale si ale birourilor vamale,bibliografia precum si Regulamentul pentru Organizarea si desfasurarea examenului de testare profesionala.
Prin preavizul nr. 28174 i s-a comunicat faptul ca, postul pe care il ocupa va fi supus reorganizarii, dar poate opta pentru ocuparea lui prin concurs.
In perioada 18.07.2001 - 22.07.2011, in baza Ordinului 2406 /4.07.2011, a sustinut examenul de testare profesionala, proba scrisa si  interviul pentru categoria de inspectori vamali cu grad superior la care au participat 17 concurenti pe 12 posturi vacante. Din cei 17 concurenti a fost singurul care a optat pentru "inspector vamal grad superior cu atributii financiar -contabile", conform fisei postului si a adeverintei din care rezulta domeniul de activitate desfasurata in perioada de aproape 20 ani de la angajare. Prin Ordinul 2589 /12..07.2011 emis de Presedintele A.N.A.F. (anexa 1), s-a stabilit clar bibliografia pentru profilul economic, fiind inscrisi pe listele de examen cu indicativul (C) fiind 5 persoane.
 Din momentul primirii subiectelor, a constat ca, grilele au fost concepute avand la baza alta tematica decat cea afisata pe site-ul ANVF, la categoria personal vamal cu atributii financiar - contabile. In aceste conditii a sustinut examenul pe o tematica in legatura cu activitatea de vamuire - la modul general, tematica care nu era specifica  postului sau. A obtinut 84 puncte din cele 100 posibile, dar acest lucru s-a datorat faptului  ca are o experienta de aproape 20 ani in domeniul vamal. La data de 22 iulie 2011 a sustinut proba de interviu, fiind confruntat cu aceiasi situatie, intrebarile adresate au fost diferite de profilul financiar - contabil ce rezulta din fisa postului. La acesta proba a obtinut 80 puncte din cele 100 posibile, insa prin punctajul final a fost sub grila admisilor.
In cei aproape 20 de ani de activitate a desfasurat numai activitate in domeniul financiar - contabil, iar toate examenele sustinute in cadrul A.N.V. pentru promovarea in grad, au avut la baza numai bibliografia din domeniul financiar - contabil.
Precizeaza faptul ca listele de examinare cat si in listele privind rezultatul final,  cu atributii financiar - contabile, concurentii erau evidentiati litera  (C). Nemultumit de rezultatul examenului a depus in termen de 24 de ore contestatie, respingerea ei fiind contestata de asemenea la instanta de contencios administrativ. Precizeaza ca, fiind singurul inspector vamal cu grad superior pe specialitatea financiar contabila, conform fisei postului, postul sau nu era vacant  si nu ar fi trebuit sa participe la examen, neavand concurenti, ceilalti concurenti  fiind inscrisi specialitatea "Vamuire".
Reorganizarea unei autoritati nu presupune vacantarea unui post legal ocupat ci, conform art. 99 alin. 1, lit. "b"  din Legea nr. 188/1999, "reducerea personalului prin reducere postului ocupat de functionarul public".. In caz de reorganizare trebuie respectate dispozitiile art. 100 din legea 188/1999. Conform acestei dispozitii, daca exista mai multi functionari publici, se organizeaza examen de catre autoritatea sau institutia publica". Conform  alin. 3 din acelasi articol, numai in cazul in care dintr-un numar de « n » posturi ocupate legal de functionarii publici, se reduc unul sau mai  multe posturi, (ocupate), autoritatea sau institutia publica va organiza un examen de selectie a acestor functionari, la care participa doar functionarii ce ocupa aceste posturi. Din toate aceste imprejurari precum si cele dezvoltate in contestatia depusa impotriva deciziei de respingere si a cererii de anularea a Ordinului 2406 emis de Presedintele ANAF, rezulta o indoiala serioasa, puternica si evidenta asupra prezumtiei de legalitate a actului administrativ, constituind un caz bine justificat de admitere a cererii de suspendare.
Astfel, potrivit art. 14 din Legea contenciosului administrativ "in cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente, dupa sesizarea in conditiile art. 7 a autoritatii publice care a emis actul, persoana vatamata poate cere suspendarea executarii actului administrativ unilateral pana la pronuntarea instantei de fond.
Prin urmare, pentru suspendarea actului administrativ, pe langa cerinta initierii procedurii prealabile, este necesar sa fie intrunite, cumulativ conditia existentei unui caz bine justificat si iminenta unei pagube.
De asemenea, Recomandarea nr. R/89/8 din 13 sept 1989 a Comitetului de Ministrii al Consiliului Europei, referitoare la protectia provizorie in materia administrativa prevede ca principiu, tocmai posibilitatea conferita celui ce se considera vatamat, de a solicita instantei de contencios administrativ, ca masura vremelnica si provizorie, suspendarea actului administrativ (I.C.C.J. - Sectia contencios administrativ si fiscal, dec. 4620 din 14.12.2006).
Legat de prima conditie, art. 2, lit. "f" din lege defineste cazul bine justificat, drept imprejurarea legata de starea de fapt, de natura sa creeze o indoiala serioasa in privinta legalitatii actului administrativ supus judecatii, existand indicii temeinice cu privire la nelegalitatea actului. Asadar existenta unui caz bine justificat, in sensul art. 14 poate fi retinuta daca din imprejurarile cauzei rezulta o indoiala puternica si evidenta asupra prezumtiei de legalitate, care constituie unul din fundamentele  caracterului executoriu ale actelor administrative (ICCJ - Sectia de contencios administrativ  si fiscal - dec.nr.507/2007.)
Referitor la prevenirea unei pagube iminente, face dovada ca, prin efectele acestui ordin, nu mai are un loc de munca, nu are venituri si are de intretinut o familie cu 2 copii mari, si mai mult decat atat, prin ordinul atacat nu a fost pus la dispozitia corpului functionarilor publici, pentru a fi redistribuit intr-un alt loc de  munca.
In drept, a invocat dispozitiile art. 14 din Legea nr. 554/2004.
Prin intampinare, parata Directia Regionala pentru Accize si Operatiuni Vamale Iasi, in numele si pentru Autoritatea Nationala a Vamilor, a solicitat respingerea cererii de suspendare a executarii Ordinului nr.7160/02.08.2011 pana la pronuntarea instantei de fond a actiunii privind anularea acestui ordin, pentru urmatoarele considerente :
 Reclamantul, pe calea prezentei actiuni, a chemat in judecata Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Autoritatea Nationala Vamilor.
Pentru o deplina intelegere cu privire la organizarea celor doua institutii distincte (A.N.A.F. si A.N.V.) face urmatoarele precizari:
- Agentia Nationala de Administrare Fiscala este organizata si functioneaza ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, institutie publica cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Finantelor Publice, finantata din bugetul de stat si din venituri proprii.
Potrivit dispozitiilor art.1 din H.G. nr.109/2009 cu modificarile si completarile ulterioare; potrivit prevederilor art. 2 din acelasi act normativ, in subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala functioneaza Garda Financiara, Autoritatea Nationala a Vamilor, directiile generale a finantelor publice judetene si Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, ca institutii publice cu personalitate juridica.
 Autoritatea Nationala a Vamilor este organizata si functioneaza ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, cu buget si patrimoniu proprii, in subordinea Ministerului Finantelor Publice, in cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
In ceea ce priveste cerere de suspendare a executarii Ordinului nr.71607 02.08.2011, emis de Vicepresedintele A.N.A.F. care conduce Autoritatea Nationala Vamilor, solicita respingerea acesteia.
In ceea ce priveste existenta unui caz bine justificat, considera ca reclamantul, desi solicita suspendarea executarii ordinului emis de Vicepresedintele A.N.A.F. care conduce Autoritatea Nationala a Vamilor, nu a facut dovada ca aceasta prima conditie, prevazuta de lege, este indeplinita. Cazul bine justificat nu poate fi argumentat prin invocarea unor aspecte ce tin de legalitatea unui act, intrucat acestea vizeaza fondul actului, care se analizeaza numai in cadrul unei actiuni in anulare.
Pana la anularea de catre o instanta judecatoreasca, ordinul a carui suspendare se solicita se bucura de prezumtia de legalitate. Suspendarea executarii actelor administrative constituie, prin urmare, o situatie de exceptie care intervine cand legea o prevede, in limitele si conditiile expres reglementate.
In acest sens s-a pronuntat Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal prin Decizia nr.2447/11.05.2007 in care s-a retinut ca "sustinerile elaborate ale reclamantei in sensul existentei cazului bine justificat nu poate fi constatat intrucat nu s-a demonstrat existenta unor motive temeinice care sa puna la indoiala legalitatea actului administrativ". Totodata, prin Decizia nr.257/27.10.2006, Curtea Constitutionala a retinut ca "suspendarea actelor administrative reprezinta totodata o situatie de exceptie, intrucat acestea se bucura de prezumtia de legalitate".
In ceea ce priveste procesul de reorganizare a Autoritatii Nationale a Vamilor precizeaza urmatoarele:
In conformitate cu prevederile art.7 alin.(5) din H.G. nr.110/2009 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale a Vamilor, modificata si completata prin H.G. nr.565/2011, numarul maxim de posturi aprobat pentru Autoritatea Nationala a Vamilor este de 3159, ceea ce inseamna ca numarul maxim de posturi aprobat a fost redus de la 4586 la 3159.
Conform art.11 din H.G. nr.565/2011 pentru modificarea si completarea H.G. nr. 110/2009 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale a Vamilor incadrarea in numarul maxim de posturi si in structura organizatorica se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, la propunerea vicepresedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala care conduce Autoritatea Nationala a Vamilor, cu respectarea termenelor si a procedurilor prevazute de lege.
In aplicarea dispozitiilor legale mentionate, la data de 4 iulie 2011 au fost emise Ordinele Presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, nr.2406/2011 privind aprobarea structurilor organizatorice ale aparatului central al Autoritatii Nationale a Vamilor, directiilor regionale pentru accize si operatiuni vamale si directiilor judetene si a municipiului Bucuresti pentru accize si operatiuni vamale si nr.2407/2011 privind aprobarea statelor de functii ale Autoritatii Nationale a Vamilor - aparat central si structuri subordonate.
Conform prevederilor art.5 din Ordinul Presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.2406/04.07.2011, respectiv art.3 din Ordinul Presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.2407/04.07.2011, noile structuri organizatorice si noile state de functii intra in vigoare la data de 08.08.2011.
Invedereaza instantei faptul ca, prin emiterea Ordinul Presedintelui A.N.A.F. nr.2407/2011 s-a urmarit consolidarea si eficientizarea administratiei vamale, in vederea maximizarii eficientei de operare a aparatului vamal in actualul context economic si social, care a impus identificarea unor solutii pentru asigurarea incadrarii in fondurile bugetare alocate.
In vederea eficientizarii si imbunatatirii coordonarii activitatii Autoritatii Nationale a Vamilor s-a procedat la:
- reducerea numarului maxim de posturi aprobat pentru Autoritatea Nationala a Vamilor de la un numar de 4586 la un numar de 3159 de posturi;
- in domeniul perfectionarii profesionale a personalului din cadrul Autoritatii Nationale a Vamilor, au fost infiintate la nivelul unor directii regionale si judetene pentru accize si operatiuni vamale, centre regionale de instruire;
- completarea atributiilor Autoritatii Nationale a Vamilor, astfel incat sa se asigure buna functionare si organizare a unitatii nucleare.
De asemenea, conform art.6 din Ordinul Presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.2406/04.07.2011, respectiv art.4 din Ordinul Presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.2407/ 04.07.2011 dispozitiile art.99 alin.(1), lit. b), alin.(3), (4), (6) si (7) din Legea nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata (r2) cu modificarile si completarile ulterioare sunt direct aplicabile.
Prin Ordinul Presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.2589/12.07.2011 a fost aprobata bibliografia, prevazuta in anexele nr.1 si nr. 2, pentru examenul de testare profesionala a functionarilor publici si a personalului incadrat pe functii contractuale din cadrul aparatului central al Autoritatii Nationale a Vamilor, directiilor regionale pentru accize si operatiuni vamale, directiilor judetene si a municipiului Bucuresti pentru accize si operatiuni vamale si birourilor vamale, ale caror functii au fost supuse reorganizarii si care se va desfasura in perioada 18- 29 iulie 2011.
  In aplicarea prevederilor Ordinelor Presedintelui A.N.A.F. nr.2406/04.07.2011 si nr.2407/04.07.2011 au fost emise si comunicate preavizele functionarilor publici ale caror posturi au fost supuse reorganizarii.
Prin urmare, Autoritatea Nationala a Vamilor, prin preavize a adus la cunostinta functionarului public faptul ca postul pe care-l ocupa, va fi supus reorganizarii si ca pana la data de 12.07.2011, ora 16,30 acesta poate opta pentru o functie vacanta corespunzatoare, optiune care constituie in acelasi timp si cerere pentru inscriere la examen.
 Prin acelasi preaviz se aducea de asemenea la cunostinta functionarului public ca, in vederea exprimarii optiunii, lista posturilor vacante a fost publicata pe site-ul www.customs.ro si afisata la sediul A.N.V. si al structurilor subordonate conform art.99 alin. (5) din Legea nr.188/1999  si ca in situatia in care nu se opteaza pentru ocuparea niciuneia dintre functiile publice vacante corespunzatoare, se va dispune incetarea raporturilor de serviciu prin eliberare din functia publica, incepand cu data de 08.08.2011 (data intrarii in vigoare a noilor structuri organizatorice si a noilor state de functii).
  Avand in vedere art.2 alin.(4) si art.33 din Regulament, in vederea exprimarii optiunii, Autoritatea Nationala a Vamilor a pus la dispozitia functionarilor publici, lista posturilor vacante corespunzatoare, in care se regaseau toate functiile publice vacante corespunzatoare din cadrul aparatului central al Autoritatii Nationale a Vamilor, directiilor regionale pentru accize si operatiuni vamale, directiilor judetene si a municipiului Bucuresti pentru accize si operatiuni vamale si birourilor vamale.
Optiunea pentru ocuparea unei functii publice corespunzatoare presupune posibilitatea de a opta pentru ocuparea unei functii publice din aceeasi categorie, respectiv functie publica de conducere sau de executie, corespunzator categoriei functiei publice detinute la momentul exprimarii optiunii si cu respectarea gradului profesional detinut, in sensul de a fi exclusa posibilitatea de a opta pentru o functie publica cu un grad profesional superior celui detinut, ceea ce ar presupune o promovare in functia publica fara respectarea prevederilor legale referitoare la dezvoltarea carierei functionarilor publici. Conform art.99 alin.(7) din Legea nr.188/1999 functionarul public de conducere are prioritate la ocuparea unei functii publice vacante la nivel inferior.  In mod similar functionarul public de executie are posibilitatea de a opta pentru ocuparea unei functii publice de executie de nivel inferior.
Potrivit art.31 din Regulament, in situatia in care pentru un post de conducere/executie din lista posturilor vacante exista o singura optiune, examinarea profesionala nu se mai impune, iar functionarul public respectiv va fi numit in mod corespunzator pe functia pentru care a optat.
Potrivit art.3 din Regulament, in situatia in care mai multe persoane opteaza pentru aceeasi functie publica de conducere sau de executie vacanta se organizeaza examen de testare profesionala, cu respectarea optiunii pentru una din functiile publice vacante oferite reprezentand cererea pentru inscrierea la examen.
Potrivit art.6 alin.(1) si (2) din Regulament, examenul consta in sustinerea in perioada 18-29 iulie 2011, a unei probe scrise si a unui interviu, care sa reflecte capacitatea de analiza si sinteza a functionarilor publici, nivelul cunostintelor profesionale in concordanta cu nivelul si specificul functiilor publice pentru care se organizeaza examinarea.
Cu   privire   la  aspectele  sustinute  de   reclamant  prin   actiune, mentioneaza urmatoarele:
Reclamantul si-a exprimat optiunea pentru functia vacanta de inspector vamal superior la Biroul vamal Siret, functie corespunzatoare pentru care aceasta indeplinea toate conditiile specifice de vechime si studii. Simplul fapt ca acesta a optat pentru functia publica de inspector vamal superior, nu insemna ca optiunea sa nu a fost legal exprimata sub aspectul indeplinirii conditiilor de vechime si studii necesare ocuparii unei astfel de functii .
In mod eronat sustine reclamantul faptul ca legislatia vamala facea parte din bibliografia specifica pentru alte functii. Din anexa nr.1 (pag.7) la Ordinul Presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.2589/ 12.07.2011 prin care a fost aprobata bibliografia pentru examenul de testare profesionala a functionarilor publici si a personalului incadrat pe functii contractuale din cadrul aparatului central al Autoritatii Nationale a Vamilor, directiilor regionale pentru accize si operatiuni vamale, directiilor judetene si a municipiului Bucuresti pentru accize si operatiuni vamale si birourilor vamale, ale caror functii au fost supuse reorganizarii, rezulta foarte clar faptul ca la nivelul biroului vamal, din bibliografia aprobata face parte legislatia vamala  (Codul comunitar, Regulamentul comunitar, Legea nr.86/2006 privind Codul vamal al Romaniei si H.G. nr. 707/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Codului vamal al Romaniei).
 Abia in situatia in care, pentru aceeasi functie pentru care s-a exprimat o optiune, Autoritatea Nationala a Vamilor ar fi procedat la o examinare diferita a candidatilor sub aspectul bibliografiei se putea vorbi despre un "tratament discriminatoriu".
Solicita instantei sa constate ca reintegrarea reclamantului pe functia pe care o detinea anterior reorganizarii nu este posibila, deoarece postul acestuia a fost supus reorganizarii, motiv pentru care el a si formulat optiunea de numire pentru functia publica de inspector vamal grad profesional superior.
In plus, in prezent functia publica pentru care a optat reclamantul a fost deja ocupata de un alt functionar public potrivit punctajului obtinut la examenul de testare profesionala..
In ceea ce priveste a doua conditie, respectiv prevenirea unei pagube iminente, considera ca nu este data, intrucat reclamantul nu aduce vreun argument care sa sustina cererea de suspendare intemeiata pe art.14 din Legea nr.554/2004 privind contenciosul administrativ.
Paguba iminenta este definita de art.2 alin.1 lit.s) din Legea nr.554/ 2004, drept prejudiciu material viitor, dar previzibil cu evidenta sau, dupa caz, perturbarea previzibila grava a functionarii unei autoritati publice ori a unui serviciu public.
Suspendarea executarii este insa o masura de exceptie, care se justifica numai daca actul administrativ contine dispozitii a caror indeplinire ar produce reclamantilor un prejudiciu greu sau imposibil de inlaturat, in ipoteza anularii actului, conditie care nu este indeplinita in cauza.
Astfel, executarea unui act administrativ nu poate fi considerata prin ea insasi ca producatoare a unei pagube iminente, intrucat nu rezulta din probele administrate ca aceasta vatamare este ireparabila pentru reclamant..
Iminenta producerii unei pagube nu se prezuma, ci trebuie dovedita de persoana lezata, indeplinirea conditiei referitoare la paguba iminenta presupune administrarea de dovezi care sa probeze iminenta producerii pagubei invocate, sub acest aspect fiind lipsite de relevanta simplele afirmatii facute ca atare in actiunea formulata.
 Argumentele reclamantului aduse in sustinerea cererii de suspendare a ordinului nu sunt de natura sa faca dovada indeplinirii cumulative a celor doua conditii prevazute de lege, acestea neputand fi retinute in solutionarea favorabila a cauzei.
Cele doua conditii prevazute de art.14 alin.1, prin tonul lor restrictiv-imperativ, denota caracterul de exceptie al masurii suspendarii executarii actului administrativ, presupunand asadar dovedirea efectiva a unor imprejurari conexe regimului administrativ aplicabil actului atacat, care sa fie de natura a argumenta existenta unui caz bine justificat  si a iminentei producerii pagubei.
  Pentru a se putea dispune masura suspendarii actului administrativ nu este suficienta simpla afirmatie a persoanei presupus vatamate in sensul ca ar fi indeplinite conditiile prevazute de art.14 alin.1 din Legea nr.554/2004, in lipsa mijloacelor de proba din care sa rezulte temeinicia sustinerilor cu privire la existenta unui caz bine justificat si la prevenirea producerii unei pagube iminente.
Prin sentinta nr.357/07.11.2011, Curtea de Apel Suceava - Sectia a II-a Civila, de Contencios Administrativ si Fiscal a admis cererea de suspendare executare act administrativ,  in contradictoriu cu parata Agentia de Administrare Fiscala - Autoritatea Nationala a Vamilor si a dispus suspendarea executarii Ordinului nr. 7160/02.08.2011 emis de parata, pana la solutionarea de catre instanta de fond a contestatiei formulate impotriva aceluiasi act administrativ.
Pentru a se pronunta astfel, Curtea a retinut urmatoarele:
Astfel, in conformitate cu dispozitiile art.14 alin. 1 din Legea 554/2004 a contenciosului administrativ "in cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente, dupa sesizarea, in conditiile art. 7, a autoritatii publice care a emis actul sau a autoritatii ierarhic superioare, persoana vatamata poate sa ceara instantei competente sa dispuna suspendarea executarii actului administrativ unilateral pana la pronuntarea instantei de fond. In cazul in care persoana vatamata nu introduce actiunea in anularea actului in termen de 60 de zile, suspendarea inceteaza de drept si fara nicio formalitate."
   Rezulta ca, pentru admisibilitatea cererii de suspendare a executarii actului administrativ trebuie indeplinite trei conditii, respectiv formularea plangerii prealabile administrative in conditiile art. 7 din lege, existenta cazului bine justificat si prevenirea unei pagube iminente.
   Prima conditie privind formularea contestatiei administrative este indeplinita, reclamantul facand dovada ca s-a adresat  la data de 19.08.2011 autoritatii emitente solicitand revocarea Ordinului nr. 7160/02.08.2011.
Cazul bine justificat este definit de dispozitiile art. 2 alin. 1 lit. t din Legea contenciosului administrativ: "imprejurarile legate de starea de fapt si de drept, care sunt de natura sa creeze o indoiala serioasa in privinta legalitatii actului administrativ".
Conditia cazului "bine justificat", lasata de legiuitor la aprecierea judecatorului sub aspectul continutului sau, presupune ca asupra legalitatii actului administrativ sa planeze o puternica indoiala, iar aceasta sa fie evidenta, fara a se intra in cercetarea pe fond a dispozitiilor actului, respectiv a consecintelor juridice pe care le-a produs.
Pentru a inlatura, chiar si temporar, regula executarii imediate si din oficiu a actelor administrative, prin suspendarea acestora, instanta apreciaza necesitatea unei asemenea masuri, dar prin raportare la probele administrate in cauza si care trebuie sa ofere suficiente indicii aparente de sanctionare a prezumtiei de legalitate, fara a analiza, pe fond, continutul actului administrativ, instanta avand posibilitatea sa efectueze numai o cercetare sumara a aparentei dreptului.
In cazul de fata, se constata ca ordinul atacat si a carui suspendare se solicita, a fost emis ca o consecinta a Ordinului Presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.2406/04.07.2011 privind aprobarea structurilor organizatorice ale aparatului central al Autoritatii Nationale a Vamilor, directiilor regionale pentru accize si operatiuni vamale, directiilor judetene si a municipiului Bucuresti pentru accize si operatiuni vamale si a Ordinului Presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.2407/04.07.2011 privind aprobarea statului de functii al Autoritatii Nationale a Vamilor - aparat central si structuri subordonate si a Regulamentului pentru organizarea si desfasurarea examenului de testare profesionala a functionarilor publici si personalului contractual.
Potrivit art.5 al.3 din HG nr.110/2009, forma la zi, "in exercitarea atributiilor sale, vicepresedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala care conduce Autoritatea Nationala a Vamilor emite, in conditiile legii, ordine cu caracter individual sau normativ (_)", iar, potrivit alin. 4 "ordinele cu caracter normativ si instructiunile de aplicare a reglementarilor vamale se publica in Monitorul Oficial, Partea I.
De asemenea, potrivit art.11 din Legea nr.24/2000 "in vederea intrarii lor in vigoare, legile (_), ordinele, instructiunile si alte acte normative emise de conducatorii organelor administrative publice centrale de specialitate se publica in Monitorul oficial, Partea I".
In cazul de fata pentru Ordinele nr. 2406 si 2407 din 04.07.2011, aparent acte administrative unilaterale cu caracter normativ, nu s-a facut dovada publicarii in Monitorul Oficial.
Ori, un asemenea viciu pune la indoiala si legalitatea actelor administrative subsecvente, printre care si actul atacat, asa incat instanta apreciaza ca este dat "cazul bine justificat".
Cat priveste paguba iminenta definita de dispozitiile art. 2 alin. 1 lit. s din Legea nr. 554/2004 ca fiind "prejudiciul material viitor si previzibil sau, dupa caz, perturbarea previzibila grava a functionarii unei autoritati publice sau a unui serviciu public", Curtea retine ca reclamantul va suferi un prejudiciu material viitor si previzibil prin executarea ordinului contestat avand in vedere ca va fi lipsit de drepturile salariale cuvenite. Aceasta situatie va duce la lipsirea reclamantului si a familiei sale de mijloacele minime de subzistenta, posibilitatile de angajare fiind destul de reduse in actuala stare economica traversata de intreaga societate.
In alta ordine, este necontestat ca punerea in executare a unui act administrativ asupra caruia exista o indoiala in privinta legalitatii, conduce inevitabil si la indeplinirea conditiei referitoare la paguba iminenta, astfel cum aceasta notiune este definita in art.2 alin.1 lit. s din Legea nr.554/2004.
In considerarea celor aratate, Curtea de Apel Suceava - Sectia a II-a Civila, de Contencios Administrativ si Fiscal, in temeiul art. 14 si 15 din Legea contenciosului administrativ, a admis cererea de suspendare a executarii Ordinului nr. 7160/02.08.2011 pana la solutionarea irevocabila a cererii de anulare a actiunii in anularea ordinului.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Suspendarea conditionata

Abandon de framilie. Insuficien?a aplicarii amenzii penale de instanta de fond pentru atingerea scopului pedepsei. Aplicarea in recurs de tribunal a art. 305 lit. c C.p. cu aplicarea art. 320 ind. 1 al. 7 C.p.p dispunandu-se condamnarea inculpatului l - Decizie nr. 40 din data de 31.12.2013
Calculul termenului de incercare. Art. 85 alin. 3 teza finala din Codul penal din 1969. - Decizie nr. 333/A din data de 23.03.2015
Obligativitatea revocarii suspendarii conditionate in conditiile art. 83 al. 1 Cod penal exclude posibilitatea aplicarii art. 81 al. 1 lit. b Cod penal, chiar daca pedeapsa a carei suspendare se revoca nu este mai mare de 6 luni. - Decizie nr. 773 din data de 19.11.2010
Revocarea suspendarii pedepsei sub supraveghere. Conditii. - Decizie nr. 119/A din data de 01.04.2004
Nerespectare a hotararii judecatoresti in forma continuata - Sentinta penala nr. 286 din data de 04.05.2015
SCHIMBARE INCARARII JURIDICE FAPTA. SAVARSIREA UNEI INFRACTIUNI IN TERMENUL DE INCERCARE A SUSPENDARII SUB SUPRAVEGHERE A EXECUTARII PEDEPSEI .REVOCARE.CONTOPIREA PEDEPSELOR. - Sentinta penala nr. 597 din data de 24.11.2009
ANULAREA SUSPENDARII EXECUTARII PEDEPSEI. FAPTA SAVARSITA ANTERIOR PRONUNTARII HOTARARII. CONTOPIREA PEDEPSELOR. - Sentinta penala nr. 400 din data de 04.08.2009
Aplicarea suspendarii conditionate a pedepsei, in cazul savarsirii infractiunilor pentru care instanta constata ca scopul pedepsei poate fi atins si fara executarea acesteia. - Sentinta penala nr. 712/2008 din data de 21.05.2008
Recurs. Gresita aplicare, ca modalitate de executare a pedepsei rezultante cu suspendare conditionata. - Decizie nr. 1668 din data de 04.09.2011
Nerespectare a hotararii judecatoresti in forma continuata - Sentinta penala nr. 286 din data de 04.05.2015
Calculul termenului de incercare. Art. 85 alin. 3 teza finala din Codul penal din 1969. - Decizie nr. 333/A din data de 23.03.2015
Abandon de framilie. Insuficien?a aplicarii amenzii penale de instanta de fond pentru atingerea scopului pedepsei. Aplicarea in recurs de tribunal a art. 305 lit. c C.p. cu aplicarea art. 320 ind. 1 al. 7 C.p.p dispunandu-se condamnarea inculpatului l - Decizie nr. 40 din data de 31.12.2013
Suspendare conditionata - Sentinta penala nr. 254 din data de 29.09.2010
SUSPENDARE CONDITIONATA - Sentinta penala nr. 88 din data de 16.04.2010
Litigii cu profesionistii - somatie de plata - Hotarare nr. 9124 din data de 05.10.2010
art.87 alin.1 O.U.G nr. 195/2002 Rep. - Sentinta penala nr. 476 din data de 09.10.2012
Suspendare conditionata - Sentinta penala nr. 369 din data de 28.04.2010
Suspendare conditionata - Sentinta penala nr. 229 din data de 11.03.2010
Suspendare conditionata - Sentinta penala nr. 195 din data de 04.03.2010
SUSPENDAREA EXECUTARII PEDEPSEI SUB SUPRAVEGHERE. PRELUNGIREA TERMENULUI DE INCERCARE - Sentinta penala nr. 836 din data de 15.04.2005