InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Ploiesti

Suspendarea executarii actului administrativ in temeiul art. 14 alin. 1 teza I-a din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ. Conditii. Cazul bine justificat. Inlaturarea prezumtiei de legalitate a actului administrativ

(Decizie nr. 1696 din data de 18.08.2011 pronuntata de Curtea de Apel Ploiesti)

Domeniu Suspendare a executarii | Dosare Curtea de Apel Ploiesti | Jurisprudenta Curtea de Apel Ploiesti

Reclamanta  SC C. T. SRL  a solicitat , in contradictoriu cu parata D.G.F.P. Buzau, pronuntarea  unei sentinte prin care sa se dispuna suspendarea  executarii actului reprezentat de decizia  de impunere  nr. F-BZ-825/2011.
In motivarea actiunii s-a invederat ca ,  urmare a controlului efectuat  de reprezentantii paratei , ce a vizat perioada 01.01.2006 - 31.03.2011, cu obiectiv inregistrarea , calcularea si  virarea in termen a obligatiilor fiscale datorate de  societate bugetului  consolidat al statului, s-au retinut in sarcina reclamantei obligatii suplimentare in cuantum de 933.713 lei, din care: impozit pe profit in suma de 218.555 lei, majorari de intarziere in suma de 181.355 lei, tva in suma de 301.970 lei, majorari  in suma de 231.833 lei.
Apreciaza  reclamanta ca cererea este   intemeiata, fiind indeplinite cumulativ cele  doua conditii prevazute de art.14 din Legea nr.554/2004, respectiv cazul bine justificat si iminenta producerii pagubei , in sensul ca a fost declansata executarea silita prin  blocarea conturilor sale , ce genereaza deficiente reale in executarea obligatiilor contractuale asumate , sistarea serviciilor, precum si  grave probleme sociale, prin restructurarea  posturilor si indisponibilizari  ale salariatilor.
Mai mult , pana la efectuarea controlului societatea nu inregistreaza obligatii restante, astfel dupa cum rezulta  din anexele la raportul de  inspectie fiscala; pana la intocmirea raportului de inspectie fiscala societatea  figura in evidentele fiscale cu obligatii curente restante catre buget, iar la  data de 19.05.2011 i-a fost  adus la cunostinta ca  mai are de plata aceasta suma de 933.713 lei , emitandu-se  decizia  de impunere nr.F-BZ.825/09.05.2011.
Cat priveste a doua conditie , a iminentei producerii unei pagube si aceasta  este indeplinita , raportat  la cuantumul ridicat al sumei  pretins datorate si la specificul activitatii reclamantei.
Cum in procesul executarii  din oficiu  a actelor administrative trebuie asigurate un anumit echilibru, precum si anumite garantii de  echitate pentru  particulari  si intrucat actiunile autoritatilor publice nu pot fi discretionare se solicita admiterea actiunii.
In drept, actiunea a fost fundamentata  pe disp. art.14 din Legea nr.554/2004.
Prin sentinta nr. 2588/08.06.2011 pronuntata de tribunal a fost admisa cererea formulata de reclamanta si s-a dispus suspendarea executarii actului administrativ-decizia de impunere , pana la pronuntarea  instantei de fond.
Impotriva sentintei a declarat recurs  parata D.G.F.P. Buzau.
Curtea a constatat recursul fondat pentru urmatoarele considerente:
Actul administrativ cu caracter unilateral se bucura de prezumtia de legalitate si se executa din oficiu, insa de la aceasta regula exista o situatie de exceptie, cand efectele acestuia sunt vremelnic intrerupte prin suspendarea executarii actului, in temeiul art. 14 alin. 1 teza I-a sau, dupa caz, in temeiul art. 15 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ.
Insa, in ambele ipoteze, legea impune indeplinirea cumulativa a doua conditii: cazul bine justificat si paguba iminenta, prin caz bine justificat intelegandu-se, potrivit art. 2 alin. 1 lit. t din Legea nr. 554/2004, imprejurarile legate de starea de fapt si de drept care sunt de natura sa creeze o indoiala serioasa in privinta legalitatii actului administrativ, iar prin paguba iminenta intelegandu-se, conform art. 2 alin. 1 lit. s din acelasi act normativ, prejudiciul material viitor si previzibil sau, dupa caz, perturbarea previzibila grava a functionarii unei autoritati publice ori a unui serviciu public.
Intr-adevar, suspendarea actului administrativ este reglementata in scopul acordarii unei protectii provizorii a drepturilor si intereselor particularilor pana la momentul in care instanta competenta va cenzura legalitatea actului, protectie consacrata prin mai multe instrumente juridice, atat in sistemul Consiliului Europei, cat in ordinea juridica a Uniunii Europene.
Din acest punct de vedere legea romana corespunde recomandarilor Comitetului de Ministri din cadrul Consiliului Europei, invocata de reclamanta , pentru ca prevede atributia instantei de a ordona masuri provizorii de protectie a drepturilor si intereselor particularilor, insa simpla invocare a prevederilor legale care reglementeaza institutia suspendarii nu poate fundamenta , prin ea insasi , luarea unei masuri provizorii, pentru ca suspendarea nu intervine de drept, ci in fiecare caz in parte trebuie prezentate de catre partea interesata indicii suficiente de rasturnare a prezumtiei de legalitate si care sa faca verosimila iminenta producerii unei pagube.
Curtea a retinut ca pentru a suspenda executarea unui act administrativ nu este suficient doar ca partea interesata sa sustina ca sunt indeplinite conditiile prevazute de lege, ci trebuie sa prezinte indicii pe baza carora sa se poata realiza o analiza in concret a cazului bine justificat si a iminentei unei pagube, in raport cu natura si amploarea masurii dispuse prin actul contestat si datele economice ale contribuabilului. La modul concret, conditia existentei unui caz bine justificat este indeplinita in situatia in care se regasesc argumente juridice aparent valabile cu privire la nelegalitatea actelor administrative aflate in litigiu.
In speta, efectuand o analiza sumara a aparentei dreptului pe baza imprejurarilor de fapt si de drept prezentate, Curtea a apreciat ca nu au fost oferite indicii suficiente pentru rasturnarea prezumtiei de legalitate a actului atacat.
Astfel, in mod gresit instanta de fond a apreciat ca fiind indeplinita conditia "cazului bine justificat", deoarece in cuprinsul hotararii recurate nu sunt indicate fapte sau imprejurari de natura sa creeze o indoiala serioasa in privinta legalitatii actului administrativ fiscal fara a fi analizat fondul cauzei, care este atributul instantei care va solutiona eventuala cerere referitoare la anularea deciziei de impunere.
Instanta de fond a preluat sustinerile nedovedite ale reclamantei, sub aspectul existentei reale a celor 89 de societati comerciale, desi organele fiscale, in urma verificarilor efectuate, au mentionat in cuprinsul actelor fiscale contestate o alta situatie a societatilor, tinand seama de ordinele emise de presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in acest sens si de informatiile obtinute de la Oficiul Registrului Comertului.
In al doilea rand, Curtea a constatat ca motivele de suspendare invocate de reclamanta reprezinta, in fapt , motivele de nelegalitate invocate impotriva actului administrativ fiscal. Or, analiza acestor motive nu ar putea fi facuta intr-o cerere de suspendare, deoarece instanta ar trebui sa pipaie fondul actiunii fara a-l prejudeca.
Cat priveste criticile referitoare la indeplinirea conditiei pagubei iminente, Curtea a constatat, de asemenea, ca argumentele retinute in sentinta atacata sunt nefondate, pentru ca paguba iminenta nu se prezuma, ci trebuie dovedita de persoana lezata, prin probe concludente.
Mai mult, in cazul actelor administrativ fiscale prin care se dispune in sarcina persoanei vatamate plata unei sume de bani, indeplinirea conditiei prevenirii unei pagube iminente nu este dovedita si demonstrata prin simpla sustinere ca plata sumei respective duce la producerea unui prejudiciu in patrimoniul acesteia, intrucat astfel s-ar ajunge la concluzia ca aceasta cerinta este presupusa in majoritatea actelor administrative din aceasta categorie, ceea ce ar contraveni caracterului de exceptie al institutiei suspendarii executarii actelor administrative.
Totodata, nelegalitatea masurilor asiguratorii dispuse de organele fiscale si retinuta de instanta de fond nu are relevanta in speta, instituirea acestora putand fi contestata pe cale separata de reclamanta.
Pentru aceste considerente, in temeiul art. 312 raportat la art. 304 pct. 9 din Codul de procedura civila, recursul a fost admis, iar sentinta recurata a fost modificata in tot,  in sensul respingerii cererii reclamantei ca neintemeiata
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Suspendare a executarii

Concursul de infrac?iuni .Anularea suspendarii executarii pedepsei. Contopirea pedepselor. - Sentinta penala nr. 404 din data de 21.06.2012
Revocarea suspendarii executarii pedepsei in cazul neexecutarii obligatiilor civile .stabilite prin hotararea de condamnare - Sentinta penala nr. 167 din data de 08.09.2010
Revocarea suspendarii sub supraveghere - Sentinta penala nr. 30 din data de 25.02.2009
Atata timp cat inculpatii au fost obligati in solidar la despagubirea partii civile, iar banii obtinuti de inculpati din vanzarea bunurilor sustrase servesc la despagubirea acesteia nu se poate dispune si confiscarea acestora - cu atat mai mult in solida - Decizie nr. 551/R din data de 24.07.2013
Revocarea suspendarii sub supraveghere a executarii pedepsei inchisorii din cauza nerespectarii masurilor de supraveghere impuse de art. 863 alin. 1 lit. a din Codul penal din 1969. - Decizie nr. 369 din data de 16.06.2014
Suspendarea executarii actului administrativ - Decizie de imputare. Neindeplinirea cerintelor art.14 din Legea nr.554/2004. - Decizie nr. 7466 din data de 10.07.2013
Inaplicabilitatea dispozitiilor art. 24 din Legea nr. 554/2004 cu privire la punerea in executare a unei hotarari judecatoresti executorii prin care s-a dispus suspendarea vremelnica a executarii unui act administrativ. - Decizie nr. 3282 din data de 03.04.2013
Anularea suspendarii conditionate a executarii pedepsei. Tehnica de contopire. - Decizie nr. 511 din data de 09.04.2012
Dispozitie emisa de Directorul General al Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia a Copilului Hunedoara prin care s-a dispus suspendarea acordarii drepturilor banesti. Conditii indeplinite pentru suspendarea executarii actului administr... - Decizie nr. 1737 din data de 28.03.2012
Cerere de suspendare a executarii actului administrativ. Procedura de solutionare a cererii. - Decizie nr. 2290 din data de 17.11.2010
Suspendarea executarii actului administrativ. Conditii. - Decizie nr. 501 din data de 23.04.2008
Suspendarea efectelor executorii ale actului administrativ pana la solutionarea actiunii - Decizie nr. 2003 din data de 03.10.2005
Domeniul achizitiilor publice. - Decizie nr. 1840 din data de 05.09.2005
Creanta apartinand AVAS. Cerere de suspendare a executarii. Instanta competenta. - Decizie nr. 591 din data de 15.10.2004
- Sentinta civila nr. 3445 din data de 30.04.2010
Intrerupere executare pedeapsa - Sentinta penala nr. 802 din data de 14.04.2010
Intrerupere executare pedeapsa - Sentinta penala nr. 546 din data de 10.03.2010
Revocare suspendare executare sub supraveghere - Sentinta penala nr. 1187 din data de 09.06.2010
Anulare suspendare executare sub supraveghere - Sentinta penala nr. 786 din data de 14.04.2010
- Sentinta civila nr. 3825 din data de 07.07.2008