InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Targu-Mures

Cadru didactic. Indemnizatie acordata cu ocazia pensionarii. Prescriptia dreptului la actiune.

(Decizie nr. 133/A din data de 27.02.2014 pronuntata de Curtea de Apel Targu-Mures)

Domeniu Indemnizatii | Dosare Curtea de Apel Targu-Mures | Jurisprudenta Curtea de Apel Targu-Mures

In cauza, nu sunt aplicabile prevederile art. 268 alin. 1 lit. e din Codul muncii, cum gresit a retinut prima instanta, ci dispozitiile art. 268 alin. 2 din Codul muncii, termenul de prescriptie fiind cel de 3 ani. Astfel, potrivit textului legal mentionat, in toate situatiile, altele decat cele prevazute la alin. 1 termenul este de 3 ani de la data nasterii dreptului.
Conform dispozitiilor art. 50 din Contractul Colectiv de Munca unic la nivel national pe anii 2007-2010, salariatii care se pensioneaza pentru limita de varsta primesc o indemnizatie egala cu cel putin doua salarii de baza avute in luna pensionarii, aceste dispozitii avand forta obligatorie, conform prevederilor imperative ale art.241 alin.1 lit. d si art.243 din Codul muncii.
Desi potrivit art.9 si art.16 alin.1 din Legea nr.118/2000, in perioada 3 iulie 2010 - 31 decembrie 2010, nu se mai acorda ajutoare sau, dupa caz, indemnizatii la iesirea la pensie, acest text legal se refera exclusiv la drepturile la indemnizatiile de pensionare nascute in aceasta perioada, iar nu anterior datei de 3 iulie 2010, intrucat, in baza art.15 alin.2 din Constitutie, Legea nr.118/2000 nu poate retroactiva.
Deliberand asupra cauzei civile de fata, constata urmatoarele:
Prin sentinta civila nr. 2055 din 08.10.2013 a Tribunalului Mures, pronuntata in dosarul nr. 3240/102/2013 s-a admis exceptia prescriptiei dreptului material la actiune si s-a respins ca prescrisa actiunea civila formulata de reclamanta M. R., in contradictoriu cu paratii Colegiul National "U.", Consiliul local al Municipiului Tg.-Mures, Primarul Municipiului Tg.-Mures si Inspectoratul Scolar Judetean Mures.
Pentru a pronunta aceasta hotarare instanta de fond a retinut ca pretentiile reclamantei deriva dintr-un contract colectiv de munca, fiind incidente dispozitiile art. 268 alin. 1 lit. e din Codul muncii, conform carora dreptul material la actiune se prescrie in termen de 6 luni , in cazul neexecutarii contractului colectiv de munca sau a unor clauze ale acestuia.
Tribunalul a retinut ca drepturile banesti solicitate de reclamanta nu sunt drepturi salariale, ci un ajutor acordat cu ocazia pensionarii, nefiind aplicabil termenul de prescriptie de 3 ani reglementat de art. 171 din Codul muncii.
Apreciind ca exceptia prescriptiei primeaza, instanta de fond nu a mai analizat celelalte exceptii si nici cererea de chemare in garantie formulata in cauza.
Impotriva acestei hotarari reclamanta M. R. a formulat apel, solicitand schimbarea sentintei atacate, evocarea fondului si admiterea actiunii formulate.
In motivarea apelului, reclamanta a aratat ca prima instanta a admis in mod eronat exceptia prescriptiei dreptului material la actiune, nefiind aplicabile dispozitiile art. 268 alin. 1 lit. e din Codul muncii, termenul de prescriptie fiind de 3 ani, in conformitate cu prevederile art. 171 alin. 1 din Codul muncii.
Pe fondul cauzei, apelanta a aratat ca dispozitiile legale invocate nu sunt abrogate si justifica acordarea drepturilor banesti solicitate prin actiune.
In drept, apelanta a invocat dispozitiile art. 470, art. 471 alin. 1, art. 480 alin. 3 din Codul de procedura civila.
Intimatul Inspectoratul Scolar Judetean Mures a formulat intampinare, prin care a solicitat respingerea apelului ca nefondat si mentinerea ca legala si temeinica a sentintei atacate, aratand ca prima instanta in mod legal a respins actiunea ca prescrisa.
Examinand sentinta atacata din perspectiva motivelor invocate, instanta de control judiciar a constatat urmatoarele:
Analizand criticile reclamantei cu privire la prescriptia dreptului material la actiune, Curtea a constatat ca, in cauza, nu sunt aplicabile prevederile art. 268 alin. 1 lit. e din Codul muncii, cum gresit a retinut prima instanta, ci dispozitiile art. 268 alin. 2 din Codul muncii, termenul de prescriptie fiind cel de 3 ani. Astfel, potrivit textului legal mentionat, in toate situatiile, altele decat cele prevazute la alin. 1 termenul este de 3 ani de la data nasterii dreptului.
Reclamanta M. R. a fost angajata paratului Colegiul National "U." pana la data de 11.06.2010, data fata de care termenul de 3 ani nu a fost depasit, actiunea fiind promovata la data de 22 mai 2013.
In consecinta, dreptul material la actiune al reclamatei nu a fost prescris, prima instanta admitand in mod gresit aceasta exceptie.
Constatand ca prima instanta, in mod gresit a solutionat procesul fara a intra in judecata fondului, in temeiul dispozitiilor art. 480 alin. 3 din Codul de procedura civila, instanta va anula hotararea atacata si va judeca procesul evocand fondul.
Prin cererea de chemare in judecata, reclamanta a solicitat obligarea paratilor Colegiul National "U." si Inspectoratul Scolar Judetean Mures la plata indemnizatiei de pensionare la varsta standard, in conformitate cu prevederile art. 50 din Contractul colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010, coroborat cu art. 50 alin. din Legea nr. 128/1997, precum si obligarea paratilor Consiliul local si Primarul Municipiului Tg.-Mures sa asigure includerea fondurilor necesare platii indemnizatiei de pensionare in bugetul local.
In cauza s-a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratilor Consiliul local si Primarul Municipiului Tg.-Mures, exceptie ce urmeaza a fi respinsa, retinand ca paratul Consiliul local are calitate procesuala pasiva, conform art. 36 din Legea nr. 215/2001, art. 19 din Legea nr. 273/2006, art. 13 din O.U.G. nr. 32/2001, art. 7, art. 167 din Legea nr. 84/1995 si art. 8, art. 104 din Legea nr. 1/2011, acesta asigurand aprobarea in bugetul local a sumelor necesare patii drepturilor banesti solicitate prin actiune. De asemenea, Primarul parat are legitimare procesuala pasiva, conform art. 63 din Legea nr. 215/2001, intrucat acesta exercita functia de ordonator de credite in privinta sumelor solicitate prin actiune, precum si potrivit art. 106 din Legea nr. 1/2011.
In cauza reclamanta a solicitat obligarea acestora la efectuarea demersurilor in vederea includerii in bugetul local a fondurilor necesare platii drepturilor banesti ce fac obiectul cererii, din aceasta perspectiva neavand relevanta faptul ca nu exista raporturi juridice directe de dreptul muncii intre reclamanta si acesti parati.
Curtea a admis insa exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratului Inspectoratul Scolar Judetean Mures, retinand ca acesta nu are legitimare procesuala in cauza, intrucat potrivit art.11 alin.5 din Legea nr. 128/1997, art. 142 lit. g din Legea nr. 84/1995, art. 33 alin. 7 si art. 38 alin. 5 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel de Ramura de Invatamant, art. 2 art. 31 alin. 2 si art. 54 alin. 2 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel de Ramura de Invatamant Preuniversitar de Stat pe judetul Mures (aplicabile pe perioada in litigiu), acest parat are atributii specifice angajatorului doar in ceea ce priveste incadrarea pe posturi a cadrelor didactice prin organizarea concursurilor si a repartitiilor, nicidecum a platii indemnizatiilor de pensionare cuvenite personalului didactic.
In consecinta, instanta a respins actiunea reclamantei formulata impotriva Inspectoratului Scolar Judetean Mures ca fiind formulata impotriva unei persoane fara legitimare procesuala pasiva.
Pe fond, Curtea a retinut ca reclamanta a fost pensionata in baza Legii nr.19/2000, incepand cu data de 24.05.2010, conform Deciziei nr. 287751 din 30.06.2010 (fila 7), anterior avand calitatea de cadru didactic la unitatea scolara parata.
Potrivit adeverintei nr. 324 din 22 mai 2013 (fila 8) reclamanta nu a beneficiat de indemnizatia de pensionare, angajatorul invocand dispozitiile art. 48 alin. 1 din Legea nr. 330/2009 si art. 10 din OUG nr. 1/2010.
Conform dispozitiilor art. 50 din Contractul Colectiv de Munca unic la nivel national pe anii 2007-2010, salariatii care se pensioneaza pentru limita de varsta primesc o indemnizatie egala cu cel putin doua salarii de baza avute in luna pensionarii, aceste dispozitii avand forta obligatorie, conform prevederilor imperative ale art.241 alin.1 lit. d si art.243 din Codul muncii.
Desi potrivit art.9 si art.16 alin.1 din Legea nr.118/2000, in perioada 3 iulie 2010 - 31 decembrie 2010, nu se mai acorda ajutoare sau, dupa caz, indemnizatii la iesirea la pensie, acest text legal se refera exclusiv la drepturile la indemnizatiile de pensionare nascute in aceasta perioada, iar nu anterior datei de 3 iulie 2010, intrucat, in baza art.15 alin.2 din Constitutie, Legea nr.118/2000 nu poate retroactiva.
Totodata, dispozitiile legale invocate de parat, respectiv art. 48 alin. 1 din Legea nr. 330/2009 si art. 10 din OUG nr. 1/2010 nu sunt de natura a inlatura aplicarea prevederilor Contractului colectiv de munca mentionat anterior.
In consecinta, instanta a admis actiunea reclamantei si va dispune obligarea paratului Colegiul National "Unirea" la plata catre aceasta a unei indemnizatii egale cu doua salarii de baza avute in luna pensionarii.
De asemenea, au fost obligati paratii Consiliul local si Primarul Municipiului Tg.-Mures sa includa in bugetul local sumele necesare platii drepturilor banesti stabilite prin aceasta hotarare.
Cu privire la cererea de chemare in garantie formulata de Municipiul Tg.-Mures impotriva Inspectoratului Scolar Judetean Mures si Ministerului Finantelor Publice, Curtea a constatat ca Municipiul Tg.-Mures nu are calitatea de parte in cauza, intrucat nu a fost chemat in judecata de catre reclamanta si nici nu a formulat vreo cerere de interventie, astfel ca nu poate formula cereri incidentale. In acest sens, instanta aminteste ca potrivit revederilor art. 72 din Codul de procedura civila, partea interesata poate sa cheme in garantie o terta persoana, impotriva careia ar putea sa se indrepte cu o cerere separata sau in despagubiri. In speta nu sunt indeplinite conditiile textului legal mentionat, astfel incat cererea de chemare in garantie urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Indemnizatii

Neacordarea indemnizatiei cuvenite presedintelui Asociatiei de proprietari - Decizie nr. 52 din data de 30.01.2014
Calcularea si plata indemnizatiei de concediu de odihna acordata cadrelor didactice si didactice auxiliare din invatamantul preuniversitar pentru anul 2009 - 2010 - Sentinta civila nr. 423 din data de 20.03.2014
Scutirea de la restituirea indemniza?iei de cre?tere a copilului. Aplicabilitatea Legii nr. 126/2014. - Decizie nr. 1100 din data de 07.09.2016
Indemnizatie reparatorie. Suspendare acordare. Decizie de recuperare a sumelor incasate necuvenit. - Decizie nr. 887 din data de 08.10.2015
Realizarea de venituri incompatibile cu indemnizatia lunara pentru cresterea copilului. - Decizie nr. 4171 din data de 21.05.2014
Drepturile prevazute de Legea 284/2010 privind acordarea ajutoarelor sau indemnizatiilor prevazute la iesirea la pensie, la incetarea raporturilor de serviciu sau trecerea in rezerva nu pot fi acordate in anul 2011. - Hotarare nr. 172 din data de 16.01.2013
Acordarea indemnizatiei lunare pentru cresterea copiilor nascuti dintr-o sarcina gemelara, tripleti sau multipleti. - Hotarare nr. 4 din data de 14.01.2013
Indemnizatia reparatorie de revolutionar. Majorare 15%. - Hotarare nr. 341 din data de 11.02.2013
Indemnizatia reparatorie de revolutionar. Modalitate de calcul - Hotarare nr. 215 din data de 28.01.2013
Indemnizatie pentru cresterea copilului. Reducerea cuantumului acesteia. Legalitate. - Decizie nr. 7429 din data de 06.11.2012
Indemnizatia pentru cresterea copilului. Conditia stagiului de cotizare asimilat. - Decizie nr. 2293 din data de 13.09.2011
Indemnizatia pentru cresterea copiilor proveniti din sarcini multiple. - Decizie nr. 1211 din data de 03.11.2009
Indemnizatia de dispozitiv. Persoane indreptatite. Personal contractual din cadrul primariilor. - Decizie nr. 782 din data de 15.09.2008
Recurs - aplicarea reducerii de 25% prevazuta de Legea 118/2010 indemnizatiei de concediu aferenta anului scolar 2009-2010 - Decizie nr. 1113 din data de 20.07.2011
Recurs - aplicarea reducerii de 25% prevazuta de Legea 118/2010 indemnizatiei de concediu aferenta anului scolar 2009-2010 - Decizie nr. 1113 din data de 20.07.2011
Modalitatea de calcul a indemnizatiei pentru concediul de odihna in cazul cadrelor didactice in contextul intrarii in vigoare a legii nr. 118/2010. - Decizie nr. 1094 din data de 11.06.2011
Indemnizatia de dispozitiv reglementata de dispozitiile Legii nr. 138/1999 si ale Ordinului Ministrului de Interne nr. 275/05 iunie 2002 modificat si completat prin Ordinul Ministrului Administratiei si Internelor nr. 496/28 iulie 2003. Categoriile d... - Decizie nr. 744 din data de 06.11.2008
Indemnizatia de dispozitiv prevazuta de art. 13 din Legea nr. 138/1999 si de pct. 9.2 din Normele metodologice aprobate prin Ordinul M.I. nr. 275/2002, astfel cum a fost modificat si completat prin Ordinul M.A.I. nr. 4962003. Sfera subiectelor de dre... - Sentinta comerciala nr. 737 din data de 30.10.2008
Contencios administrativ. Drepturi salariale solicitate de functionari publici. Norma de hrana. - Decizie nr. 723 din data de 25.09.2009
Dreptul muncii. Stimulente primite de un consilier juridic din cadrul Ministerului Justitiei in perioada 2006 - 2008. Solicitarea acestora si de catre asistentii judiciari. - Decizie nr. 1105 din data de 05.12.2009