Drept civil. Legea nr. 10/2001. Refuzul persoanei juridice detinatoare de a raspunde la notificare. Stabilirea si acordarea despagubirilor de catre instanta de judecata.
(Decizie nr. 155 din data de 21.05.2010 pronuntata de Curtea de Apel Galati)Potrivit dispozitiilor art. 25 alin. 1 din Legea nr. 10/2001, republicata, in termen de 60 de zile de la inregistrarea notificarii sau, dupa caz, de la data depunerii actelor doveditoare potrivit art. 23, unitatea detinatoare este obligata sa se pronunte, prin decizie sau, dupa caz, prin dispozitie motivata, asupra cererii de restituire in natura.
Potrivit dispozitiilor art. 28 alin. 3 din Legea nr. 10/2001, in cazul in care unitatea detinatoare nu a fost identificata, persoana indreptatita poate chema in judecata statul, prin Ministerul Finantelor Publice in termen de 90 de zile de la data la care a expirat termenul prevazut la alin.1, daca nu a primit comunicarea din partea Primariei, sau de la data comunicarii, solicitand restituirea in natura sau, dupa caz, masuri reparatorii prin echivalent in formele prevazute de lege.
Reclamantii considerandu-se persoane indreptatite la masuri reparatorii au urmat procedura prevazuta de Legea nr.10/2001, primind de la intimata adresa contestata.
Procedura solutionarii notificarii prevazuta de art.21 din Legea nr.10/2001 are caracter necontencios , dar obligatoriu potrivit art.109 alin.2 cod procedura civila, insa nesolutionarea sau temporizarea solutionarii cererii, deschide celui vatamat accesul la jurisdictia civila pentru a fi finalizata.
Decizia civila nr. 155/A din 21.05.2010 a Curtii de Apel Galati
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Braila, petentii M.E.T. si Z.A. au contestat Dispozitia nr. 46280 din 19 octombrie 2004 emisa de Primaria municipiului Braila, prin care li s-au respins cererile de restituire in natura a imobilelor situate in Braila - 2 ochiuri magazie si 212 m.p. teren, si in Braila - 2 ochiuri magazie si 255 m.p. teren.
Tribunalul Braila a admis contestatia si a obligat Institutia Primarului municipiului Braila sa emita Dispozitie in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 10/2001 cu privire la notificarile nr. 196/2002 si nr. 195/2002, inregistrate sub nr. 12573/15.02.2002 si respectiv nr. 12572/15.02.2002 si fac obiectul dosarelor aflate pe rolul Comisiei Locale pentru aplicarea Legii nr. 10/2001, formulate de notificatorii M.E.T.si Z.A., privind imobilele situate in municipiul Braila - 2 ochiuri de magazie si 212 m.p. teren si Braila - 2 ochiuri de magazie si 255 m.p. teren ce au apartinut autorului P.M., fosta P., care a dobandit imobilele notificate in baza actului de partaj voluntar inregistrat la Tribunalul Br.
A obligat pe reclamanti la plata diferentei de onorariu de expertiza in suma de 200 lei RON in contul Biroului local de expertize judiciare, tehnice si contabile de pe langa Tribunalul Braila, pentru expertul V.T.
A respins actiunea formulata de reclamantii M.E.T. si Z.A., in contradictoriu cu Statul Roman prin Ministerul Finantelor Publice, reprezentat de Directia Generala a Finantelor Publice Braila, pentru lipsa calitatii procesuale pasive.
Pentru a pronunta aceasta hotarare a retinut ca detinatorii actuali ai unei parti din imobil sunt persoane fizice si legea nu exonereaza institutia notificata de obligatia de a se pronunta printr-o dispozitie motivata asupra notificarilor.
Instanta nu se poate substitui institutiei notificate si nu poate stabili, in lipsa unei dispozitii, masurile reparatorii.
Impotriva acestei hotarari au formulat apel contestatorii M.E.T. si Z.A., considerand-o nelegala si netemeinica pentru urmatoarele considerente;
In mod gresit instanta a obligat Institutia Primarului Braila sa emita dispozitie in temeiul Legii nr. 10/2001 privind restituirea magaziilor situate in Braila.
In realitate o astfel de dispozitie chiar daca nu poarta acest nume a fost emisa de Primarie sub nr. 46280 din 19 octombrie 2004, prin care au fost solutionate notificarile nr. 195/2002 si 196/2002 in mod nefavorabil.
Au considerat ca instanta trebuia sa dispuna restituirea in natura a imobilului din str. Mare, constructie si teren in suprafata de 255 m.p. si sa dispuna plata despagubirilor pentru imobilul din str. Mare, in suprafata de 212 m.p. - constructie si teren, constructia fiind demolata si in prezent existand o constructie.
Intimata Institutia Primarului municipiului Braila a solicitat respingerea apelului intrucat raspunsul comunicat notificarilor prin adresa nr. 46280 din 19 octombrie 2004, nu constituie o dispozitie in sensul Legii nr. 10/2001, astfel ca nici pana la data pronuntarii sentintei civile, nu s-a pronuntat o dispozitie.
Verificand legalitatea si temeinicia hotararii apelate prin prisma motivelor de apel invocate Curtea a constatat apelul fondat, pentru urmatoarele considerente;
Potrivit dispozitiilor art. 25 alin. 1 din Legea nr. 10/2001, republicata, in termen de 60 de zile de la inregistrarea notificarii sau, dupa caz, de la data depunerii actelor doveditoare potrivit art. 23, unitatea detinatoare este obligata sa se pronunte, prin decizie sau, dupa caz, prin dispozitie motivata, asupra cererii de restituire in natura.
Prin adresa emisa intimata, analizand notificarile depuse in anul 2002, a comunicat reclamantilor ca in conformitate cu dispozitiile art. 26 alin. 3 din Legea nr. 10/2001, urmeaza sa se adreseze instantei de judecata, intrucat unitatea detinatoare nu a fost identificata.
Potrivit dispozitiilor art. 28 alin. 3 din Legea nr. 10/2001, in cazul in care unitatea detinatoare nu a fost identificata, persoana indreptatita poate chema in judecata statul, prin Ministerul Finantelor Publice in termen de 90 de zile de la data la care a expirat termenul prevazut la alin.1, daca nu a primit comunicarea din partea Primariei, sau de la data comunicarii, solicitand restituirea in natura sau, dupa caz, masuri reparatorii prin echivalent in formele prevazute de lege.
Reclamantii considerandu-se persoane indreptatite la masuri reparatorii au urmat procedura prevazuta de legea nr. 10/2001, primind de la intimata adresa contestata.
Procedura solutionarii notificarii prevazuta de art. 21 din legea nr. 10/2001 are caracter necontencios, dar obligatoriu potrivit art. 109 alin. 2 cod procedura civila, insa nesolutionarea sau temporizarea solutionarii cererii, deschide celui vatamat accesul la jurisdictia civila pentru a fi finalizata.
Astfel, instanta de fond, in mod gresit nu a solutionat cauza pe fond dispunand reluarea procedurii administrative de verificare cu privire la imobilele notificate in conditiile in care Comisia instituita in aplicarea Legii nr. 10/2001 si-a exprimat optiunea.
Este adevarat ca instanta nu se poate substitui institutiei notificate, insa in speta de fata, unitatea notificata a dispus cu privire la notificari, ca urmare a verificarilor sale, iar instanta de judecata este obligata sa se pronunte cu privire la legalitatea si temeinicia masurilor dispuse conform art. 26 alin. 3 din Legea nr. 10/2001.
Fata de considerentele expuse mai sus Curtea a admis apelul si a dispus trimiterea cauzei spre rejudecare la instanta de fond.
Potrivit dispozitiilor art. 28 alin. 3 din Legea nr. 10/2001, in cazul in care unitatea detinatoare nu a fost identificata, persoana indreptatita poate chema in judecata statul, prin Ministerul Finantelor Publice in termen de 90 de zile de la data la care a expirat termenul prevazut la alin.1, daca nu a primit comunicarea din partea Primariei, sau de la data comunicarii, solicitand restituirea in natura sau, dupa caz, masuri reparatorii prin echivalent in formele prevazute de lege.
Reclamantii considerandu-se persoane indreptatite la masuri reparatorii au urmat procedura prevazuta de Legea nr.10/2001, primind de la intimata adresa contestata.
Procedura solutionarii notificarii prevazuta de art.21 din Legea nr.10/2001 are caracter necontencios , dar obligatoriu potrivit art.109 alin.2 cod procedura civila, insa nesolutionarea sau temporizarea solutionarii cererii, deschide celui vatamat accesul la jurisdictia civila pentru a fi finalizata.
Decizia civila nr. 155/A din 21.05.2010 a Curtii de Apel Galati
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Braila, petentii M.E.T. si Z.A. au contestat Dispozitia nr. 46280 din 19 octombrie 2004 emisa de Primaria municipiului Braila, prin care li s-au respins cererile de restituire in natura a imobilelor situate in Braila - 2 ochiuri magazie si 212 m.p. teren, si in Braila - 2 ochiuri magazie si 255 m.p. teren.
Tribunalul Braila a admis contestatia si a obligat Institutia Primarului municipiului Braila sa emita Dispozitie in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 10/2001 cu privire la notificarile nr. 196/2002 si nr. 195/2002, inregistrate sub nr. 12573/15.02.2002 si respectiv nr. 12572/15.02.2002 si fac obiectul dosarelor aflate pe rolul Comisiei Locale pentru aplicarea Legii nr. 10/2001, formulate de notificatorii M.E.T.si Z.A., privind imobilele situate in municipiul Braila - 2 ochiuri de magazie si 212 m.p. teren si Braila - 2 ochiuri de magazie si 255 m.p. teren ce au apartinut autorului P.M., fosta P., care a dobandit imobilele notificate in baza actului de partaj voluntar inregistrat la Tribunalul Br.
A obligat pe reclamanti la plata diferentei de onorariu de expertiza in suma de 200 lei RON in contul Biroului local de expertize judiciare, tehnice si contabile de pe langa Tribunalul Braila, pentru expertul V.T.
A respins actiunea formulata de reclamantii M.E.T. si Z.A., in contradictoriu cu Statul Roman prin Ministerul Finantelor Publice, reprezentat de Directia Generala a Finantelor Publice Braila, pentru lipsa calitatii procesuale pasive.
Pentru a pronunta aceasta hotarare a retinut ca detinatorii actuali ai unei parti din imobil sunt persoane fizice si legea nu exonereaza institutia notificata de obligatia de a se pronunta printr-o dispozitie motivata asupra notificarilor.
Instanta nu se poate substitui institutiei notificate si nu poate stabili, in lipsa unei dispozitii, masurile reparatorii.
Impotriva acestei hotarari au formulat apel contestatorii M.E.T. si Z.A., considerand-o nelegala si netemeinica pentru urmatoarele considerente;
In mod gresit instanta a obligat Institutia Primarului Braila sa emita dispozitie in temeiul Legii nr. 10/2001 privind restituirea magaziilor situate in Braila.
In realitate o astfel de dispozitie chiar daca nu poarta acest nume a fost emisa de Primarie sub nr. 46280 din 19 octombrie 2004, prin care au fost solutionate notificarile nr. 195/2002 si 196/2002 in mod nefavorabil.
Au considerat ca instanta trebuia sa dispuna restituirea in natura a imobilului din str. Mare, constructie si teren in suprafata de 255 m.p. si sa dispuna plata despagubirilor pentru imobilul din str. Mare, in suprafata de 212 m.p. - constructie si teren, constructia fiind demolata si in prezent existand o constructie.
Intimata Institutia Primarului municipiului Braila a solicitat respingerea apelului intrucat raspunsul comunicat notificarilor prin adresa nr. 46280 din 19 octombrie 2004, nu constituie o dispozitie in sensul Legii nr. 10/2001, astfel ca nici pana la data pronuntarii sentintei civile, nu s-a pronuntat o dispozitie.
Verificand legalitatea si temeinicia hotararii apelate prin prisma motivelor de apel invocate Curtea a constatat apelul fondat, pentru urmatoarele considerente;
Potrivit dispozitiilor art. 25 alin. 1 din Legea nr. 10/2001, republicata, in termen de 60 de zile de la inregistrarea notificarii sau, dupa caz, de la data depunerii actelor doveditoare potrivit art. 23, unitatea detinatoare este obligata sa se pronunte, prin decizie sau, dupa caz, prin dispozitie motivata, asupra cererii de restituire in natura.
Prin adresa emisa intimata, analizand notificarile depuse in anul 2002, a comunicat reclamantilor ca in conformitate cu dispozitiile art. 26 alin. 3 din Legea nr. 10/2001, urmeaza sa se adreseze instantei de judecata, intrucat unitatea detinatoare nu a fost identificata.
Potrivit dispozitiilor art. 28 alin. 3 din Legea nr. 10/2001, in cazul in care unitatea detinatoare nu a fost identificata, persoana indreptatita poate chema in judecata statul, prin Ministerul Finantelor Publice in termen de 90 de zile de la data la care a expirat termenul prevazut la alin.1, daca nu a primit comunicarea din partea Primariei, sau de la data comunicarii, solicitand restituirea in natura sau, dupa caz, masuri reparatorii prin echivalent in formele prevazute de lege.
Reclamantii considerandu-se persoane indreptatite la masuri reparatorii au urmat procedura prevazuta de legea nr. 10/2001, primind de la intimata adresa contestata.
Procedura solutionarii notificarii prevazuta de art. 21 din legea nr. 10/2001 are caracter necontencios, dar obligatoriu potrivit art. 109 alin. 2 cod procedura civila, insa nesolutionarea sau temporizarea solutionarii cererii, deschide celui vatamat accesul la jurisdictia civila pentru a fi finalizata.
Astfel, instanta de fond, in mod gresit nu a solutionat cauza pe fond dispunand reluarea procedurii administrative de verificare cu privire la imobilele notificate in conditiile in care Comisia instituita in aplicarea Legii nr. 10/2001 si-a exprimat optiunea.
Este adevarat ca instanta nu se poate substitui institutiei notificate, insa in speta de fata, unitatea notificata a dispus cu privire la notificari, ca urmare a verificarilor sale, iar instanta de judecata este obligata sa se pronunte cu privire la legalitatea si temeinicia masurilor dispuse conform art. 26 alin. 3 din Legea nr. 10/2001.
Fata de considerentele expuse mai sus Curtea a admis apelul si a dispus trimiterea cauzei spre rejudecare la instanta de fond.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Despagubiri, penalitati
DREPTURI SALARIALE ALE PERSONALULUI DIDACTIC. APLICAREA DISPOZITIILOR LEGALE PRIVIND PLATA AJUTORULUI FINANCIAR PENTRU ACHIZITIONAREA DE CARTI SI PROGRAME EDUCATIONALE IN FORMAT ELECTRONIC - Sentinta civila nr. 1921/LM/2011 din data de 15.11.2011Despagubiri din asigurare de raspundere in cazul accidentelor de circulatie. Subrogatie. Neaplicarea solidaritatii. - Decizie nr. speta 5 din data de 08.01.2008
Repararea pagubei materiale sau a daunei morale in cazul condamnarii pe nedrept sau al privarii ori restrangerii dreptului de libertate in mod nelegal (art.504-507 Cod proc. penala). Data de la care incepe sa curga termenul de exercitare a actiunii p... - Sentinta civila nr. speta 2 din data de 04.01.2008
Despagubiri pentru lipsa de folosinta corelativ cu dreptul de retentie - Decizie nr. 88 din data de 05.03.2015
Folosinta teren agricol. Despagubiri acordate la valoarea corespunzatoare a folosului de tras - Decizie nr. 660 din data de 04.12.2014
LITIGIU CU PROFESIONISTI - Sentinta comerciala nr. 1049 din data de 04.11.2014
Solicitare pe cale separata a cheltuielilor de judecata. Reducere onorar de avocat. - Decizie nr. 219 din data de 03.04.2014
Despagubiri solicitate in baza Legii 221 din 2009. Constatarea caracterului politic a deportarii - Sentinta civila nr. 240 din data de 07.03.2011
Despagubiri - Decizie nr. 60 din data de 28.01.2011
Despagubiri - Sentinta civila nr. 138 din data de 04.02.2011
Despagubiri solicitate in baza Legii 221/2009 reprezentand contravaloarea unor bunuri confiscate abuziv de regimul comunist, fara ca masura confiscarii sa aiba caracter politic. - Sentinta civila nr. 969 din data de 15.10.2010
Esalonarea platilor stabilite prin titlul executoriu. - Decizie nr. 152 din data de 04.03.2010
Despagubiri - Sentinta civila nr. 1 din data de 15.09.2008
Pretentii - Sentinta civila nr. 330 din data de 05.05.2010
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 17 din data de 13.01.2010
Evacuare - Sentinta civila nr. 181 din data de 26.02.2009
Fonduri europene. Natura de acte administrative a proceselor-verbale de constatare a neregulilor si de stabilire a creantei bugetare si consecintele ce decurg din aceasta cu privire la prezumtiile legale si sarcina probei. - Decizie nr. 658/R din data de 04.06.2015
Validarea de catre vicepresedintele A.N.R.P. a hotararii unei comisii judetene de aplicare a Legii nr. 9/1998. A.N.R.P. nu se poate apara invocand propria culpa in negasirea resurselor financiare efectuarii platii acestor despagubiri. - Decizie nr. 71/R din data de 16.01.2015
Art. 41 din Legea nr. 165/2013 interpretare notiunea de hotarare judecatoreasca prin care s-a stabilit cuantumul despagubirilor. - Decizie nr. 284/R din data de 03.03.2015
Competenta legala de luare a masurii alocarii unor judecatori de la alte sectii la constituirea completurilor de judecata ale unei sectii, in mod exceptional. Diferenta intre aceasta masura, pe de o parte si delegare/detasare/transfer, pe de alta parte. - Decizie nr. 2110/R din data de 19.09.2014