InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Dolj

contestatie decizia de concediere

(Sentinta civila nr. 7763 din data de 24.05.2011 pronuntata de Tribunalul Dolj)

Domeniu Desfacerea contractului de munca | Dosare Tribunalul Dolj | Jurisprudenta Tribunalul Dolj

      4. contestatie decizia de concediere
      
      
      La data de 28.10.2010 reclamanta F.P.  a chemat in judecata pe paratul Inspectoratul de Stat in Constructii  pentru ca prin sentinta ce se va pronunta sa fie admisa  contestatia,sa fie anulata decizia de concediere nr. 155/18.10.2010 emisa de parat si sa fie reincadrata in functia avuta anterior, si a-i fie platite toate drepturile salariale de care a fost privata precum si cheltuieli de judecata .
      In  motivarea actiunii a aratat ca a fost angajata a paratului  Inspectoratul de Stat in Constructii Sud-Vest Oltenia incepand cu data de 02.06.2008 in functia de ingrijitor debutant pentru ca ulterior sa i se schimbe incadrarea pentru functia de secretara, functie pe care a detinut-o pana la reorganizarea ISC-ului, in prezent aceasta avid in structura sa un numar de 40 de inspectorate teritoriale in constructii organizate la nivel judetean, unitati fara personalitate juridica.
      Considera ca masura concedierii sale este nelegala si netemeinica deoarece chiar in preambulul deciziei pe care o contesta sunt incalcate dispozitiile art. 65 alin. 2 din Codul nuncii , ce prevede ca " desfiintarea trebuie sa fie efectiva si sa aiba o cauza reala si serioasa", respectiv sa fie determinata de "desfiintarea locului de munca"ori , in cazul sau , prin desfiintarea ISC sud- vst Oltenia a fost infiintat ISC DOLJ, iar postul sau de secretara debutant a fost ocupat de o alta doamna secretara gradul II cu un salariu superior celui pe care ea il avea, in aceste conditii punandu-se intrebarea " care sunt de fapt dificultatile economice ale ISC-ului?", de asemenea nu poate fi vorba despre o desfiintare a postului sau cata vreme acest post a fost ocupat de o alta persoana .
      Referitor la dispozitiile art. 68 alin. 1 lit c) solicita ca intimata sa faca dovada concedierii a cel putin 30 de salariati si a incadrarii celor 300,si  de asemenea  intimata sa faca dovada prevazuta de art. 70 Codul muncii .
In ce priveste criteriile ce au  stat la baza concedierii sale nici acestea nu au fost respectate in sensul ca s-a retinut in mod eronat cum sa este " persoana ce nu are copii in intretinere", aspect ce nu este adevarat in conditiile in care are in intretinere cei doi copii si ale caror certificate de nastere le va depune, nefiind respectata ordinea criteriilor ce trebuiau aplicate in realitate pentru alti angajati .
Desi se mentioneaza prin decizie ca la baza concedierii a fost aplicat disp.art 81 din contractul colectiv de munca , aplicarea acestui text s-a facut in mod eronat
Contestatia a fost intemeiata pe dispozitiile art 76-78 din Codul muncii .
A depus la dosar in copie : decizia privind incetarea contractului individual de munca, contractul individual de munca , ordinul ISC.
La data de 11.11.2010 Inspectoratul de Stat in Constructii Bucuresti a depus la doar intampinare , prin care a solicitat respingerea actiunii formulate ca neintemeiata
        Invedereaza instantei faptul ca in vederea evitarii concedierii, prin Notificarea nr. 3739/15.09.2010, angajatorul a propus reclamantei ocuparea unui post de secretara debutant din cadrul I.T.C. Tulcea, dintre cele aflate pe lista posturilor vacante existente la nivelul Inspectoratului de Stat in Constructii.
      Potrivit dispozitiilor art 64 alin. 3 - 4 coroborate cu cele ale art 74 alin. 1 lit. d,din Codul muncii , in cazul in care , in termen de 3 zile lucratoare,salariatul nu isi manifesta expres in scris , consimtamantul cu privire la noul loc de munca oferit, dintre cele aflate pe lista posturilor vacante existente la nivelul institutiei , I .S.C. poate dispune concedierea.
      Invedereaza instantei ca notificarea i-a fost comunicata in conditiile legii astfel cum rezulta din contestatie si din inscrisurile depuse la dosar beneficiind de drepturile de preaviz conf.art. 73 alin. 1 si art. 74 alin. 1 lit. b din Codul muncii cu completarile si modificarile ulterioare.
      Criteriile luate in considerare de angajator la concedierea reclamantei, astfel cum rezulta din cuprinsul deciziei nr 155/18.10.2010 au fost : criteriul de ordine prioritara - persoana nu are in intretinere copii si criteriul de vechime in I.S.C .- ultimul venit , primul plecat.
      Ratiunea pentru care angajatorul a aplicat aceste criterii in cazul reclamantei , este urmatoarea :
a) desi aceasta precizare in actiune ca are doi copii, elevi la Liceul Nicolae Titulescu din Craiova , nu rezulta din actele de personal, nici din declaratia de deducere si nici din carnetul de munca unde exista rubrica " numele ,prenumele si data nasterii fiecarui copil".Angajatorul nu poate considera, pur si simplu ca un salariat are in intretinere copii , fara o declaratie scrisa, prealabila si expresa a acesteia fara a depune inscrisuri doveditoare.
b) Reclamanta a fost angajata la I.S.C. din data de 29.05.2008 in functia de ingrijitor debutant, in data de 30.06.2009 este promovata in functia de casier debutant iar la data de 07.06.2010,secretara debutanta,in timp ce ocupanta celuilalt post de secretara debutanta din data de 25.02.2008, avand studii superioare Facultatea de Drept, angajatorul luand totodata in considerare, ca si criteriu de concediere, si formarea profesionala inferioara a reclamantei .
      2. In ceea ce priveste cererea reclamantei de anulare a Deciziei nr. 155/18.10.2010, comunicata cu semnatura de primire in data de 19.10.2010, solicita respingerea acesteia, avand in vedere si urmatoarele considerente :
      Conform Legii nr. 329/2009 art. 6 alin. 5 si 6 , incetarea raporturilor de munca se face pe baza criteriilor stabilite intre conducerea institutiei publice si reprezentantii salariatilor iar in lipsa acestor criterii se vor avea in vedere criteriile stabilite prin aceasta lege -
Criteriile stabilite de angajator cu reprezentantii salariatilor prin procesul verbal nr. 3597/06.09.2010- au in vedere criteriile prevazute la art. 81 din Contractul Colectiv de Munca unic la nivel national, cele prevazute la art. 6 din legea nr. 329/2009 iar ca urmare a aplicarii acestor criterii daca doua sau mai multe persoane sunt in aceeasi situatie s-a hotarat urmatoarele :
- concedierea se face cu respectarea vechimii in I.S.C.(" ultimul sosit , primul plecat");
- angajatorul va avea in vedere, la concediere , persoanele care la acelasi nivel de functie(studii medii/medii generale), au nivel de salarizare mai mare;
- angajatorul va avea in vedere, la concediere,persoanele care la acelasi nivel de functie ( studii superioare), au o formare / calificare profesionala inferioara.
Reclamanta nu si-a exprimat acordul cu privire la ocuparea unui post vacant propus prin notificare si existente la nivelul I.S.C., astfel ca si aceasta cerere este nesustinuta.
      3. Prin H.G.nr.808/2010, publicata in M.O. al Romaniei ,Partea I, nr. 564/10 08 2010, s-a reconsiderat din punct de vedere functional atat structura organizatorica a aparatului central al Inspectoratului de Stat in Constructii -I.S.C., cat si structura organizatorica a aparatelor inspectoratelor teritoriale in constructii,precum si numarul de posturi aferente structurilor organizatorice corespunzatoare aparatului central , respectiv aparatelor teritoriale, asa cum sunt prevazute in anexele 1-3 ale acestei hotarari , in sensul aplicarii prevederilor O.U.G. nr. 1/2010 pentru incadrarea in bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei.
      Potrivit dispozitiilor art.1 alin. 2 din H.G.nr.808/2010, numarul maxim de posturi aprobat pentru I.S.C. este de 875, prin restructurarea si desfiintarea,in conditiile legii,a unui numar de 155 posturi.
      A depus la dosar in copie : prima pagina a carnetului de munca ,declaratia de deducere procesul verbal nr. 3597/06.09.2010.
      Prin sentinta nr. 7763/24.05.2011 instanta a respins contestatia retinand urmatoarele:
      Prin decizia de concediere nr. 155 din 18.10.2010 emisa de intimatul Inspectoratul de Stat in Constructii s-a dispus incetarea contractului individual de munca al contestatoarei  in temeiul  art. 65 si 68 alin. 1, lit. c, ale art. 69 - 71, art. 73-75  din Codul Muncii,  motivata de desfiintarea locului de munca ocupat de aceasta, ca urmare a  reorganizarii Inspectoratului  de Stat in Constructii dispusa prin HG nr. 808/2010  pentru modificarea si completarea Regulamentului de organizare a Inspectoratului de Stat in Constructii . ISC, aprobat prin HG nr. 1378/2009, cu modificarile si completarile ulterioare.
      Potrivit art.1,  alin.2 din din HG nr. 808/2010 s-a stabilit ca numarul maxim de posturi aprobat pentru Inspectoratul de Stat in Constructii este de 875, prin  restructurarea si desfiintarea a unui numar de 155 de posturi, iar conform art., alin.2 din acelasi HG, incetarea contractelor individuale de munca, precum si incadrarea personalului  in numarul de posturi aprobat  si pe noile functii ca urmare a reorganizarii se fac cu respectarea termenelor si procedurilor legale aplicabile categoriei de personal.
      Conform art. 65  din Codul Muncii: " (1) Concedierea pentru motive de nu tin de persoana salariatului reprezinta incetarea contractului individual de munca, determinata de desfiintarea locului de munca ocupat de salariat ca urmare a dificultatilor economice, a transformarilor tehnologice  sau a reorganizarii activitatii. (2) Desfiintarea locului de munca trebuie sa fie efectiva si sa aiba o cauza reala si serioasa."
      Intr-o economie de piata opereaza autonomia functionala, fiind firesc sa se reduca un anumit numar de salariati specificati, eventual pe categorii. Ulterior, functiile sau posturile care se reduc din schema de functiuni urmeaza sa se stabileasca  de catre conducerea institutiei sau unitatii publice in cauza.
      Cu privire la  critica referitoare la nelegalitatea desfiintarii locului de munca se au in vedere urmatoarele:
      Prin caracterul efectiv al desfiintarii locului de munca trebuie sa se inteleaga respectarea cerintei ca, intr-adevar , respectivul loc de munca  sa fie suprimat din statul de functii. Deci, in primul rand, cauza trebuie sa existe, sa fie efectiva, sa se intemeieze  pe modalitatea concreta care exclude motive vagi, inconsistente si, in consecinta, incontrolabile.
      Pentru ca o cauza sa fie  reala si serioasa este necesar sa fie intrunite urmatoarele conditii:  sa aiba caracter obiectiv, in temeiul Codului Muncii, sa fie impusa de dificultati economice, transformari tehnologice sau de o reorganizare a activitatii.
      Asadar, cauza trebuie sa fie independenta de factori subiectivi, sa fie precisa, sa constituie veritabilul motiv al concedierii, adica sa nu disimuleze un alt temei, sa fie serioasa, in sensul ca dificultatile economice, transformarile tehnologice sau o reorganizare a activitatii, dupa caz,  sa aiba  o anumita gravitate  care sa  impuna cu adevarat reducerea unui loc de munca.
      Comparand structura organizatorica   Inspectoratului de Stat in Constructii asa cum rezulta din HG nr. 352/14.04.2010 care a modificat Regulamentul de organizare si functionare a ISC si care reprezinta forma organizatorica anterioara concedierii contestatoarei cu structura organizatorica  a ISC prevazuta de HG nr. 808/2010, se constata  ca  reorganizarea Inspectoratului De Stat in Constructii a constat in desfiintarea fostelor Inspectorate Teritoriale in Constructii care coordonau activitatea Directiilor Judetene in Constructii aflate in subordinea lor si reorganizarea  fostelor Directii Judetene de Control in Constructii in Inspectorate  Teritoriale in Constructii organizate la nivel judetean, avand drept consecinta  restructurarea si desfiintarea unor posturi de la toate structurile organizatorice, astfel incat numarul total de posturi sa fie de 875.
      Organigramele depuse la dosar, precum si statele de functii atesta faptul ca avut loc o reala si efectiva desfiintare a locului de munca ocupat de contestatoare, aceasta in mod eronat afirmand ca prin infiintarea Inspectoratului Teritorial in Constructii, postul sau de secretar debutant a fost ocupat de o alta salariata, secretar gradul II. Totodata, prin statul de functii si personal de la 01.11.2010 aprobat prin Ordinul Ministrului Dezvoltarii Regionale si Turismului  a fost incadrat personalul in numarul de posturi aprobat si pe noile functii, iar  in organigrama ulterioara concedierii nu mai exista postul de secretar debutant ocupat de contestatoare,  ci numai un post de secretar gradul  II. Or, contestatoarea nu indeplinea conditiile necesare ocuparii acestui post.
      In plus, concedierea colectiva  a fost efectuata in baza unui act normativ, respectiv HG nr. 808/2010 pentru  modificarea si completarea Regulamentului  de organizare a  Inspectoratului de Stat in Constructii - ISC, aprobat prin HG nr. 1378/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, asa incat nu se poate invoca  faptul ca nu exista o justificare a programului de  reorganizare a intimatei, de vreme ce aceste acte normative sunt inca in vigoare.
      Se retine ca unul din criteriile care au fost avute in vedere la concedierea contestatoarea a fost acela al vechimii in I.C.S. - ultimul venit, primul plecat.
      Din materialul probator administrat in cauza  se retine ca reclamanta a fost angajata  la ISC la data de 28.05.2008 pe postul de ingrijitor debutant la I.J.C. Dolj, la data de 30.06.2009 fiind promovata pe functia de casier debutant la I.T.C. S - V Oltenia, iar la data de 04.06.2010, ca urmare a desfiintarii postului de casier debutant a fost trecuta  pe postul de secretar debutant in cadrul DJCC Dolj, iar persoana care a ramas pe postul de secretar gradul II este angajata intimatului  in functia de secretar din data de 25.02.2008.
      Mai mult, ulterior concedierii contestatoarei a mai avut loc o alta reorganizarea Inspectoratului  de Stat in Constructii conform OUG nr.100/2010 pentru modificarea OG nr. 63/2001 privind infiintarea ICS care a dus la transformarea  Inspectoratelor Teritoriale in Constructii, organizate la nivel judetean, in Inspectorate Judetene in Constructii si la desfiintarea din statul de functii si personal al actualelor Inspectorate Judetene in Constructii in decembrie 2010 a functiei de secretar, in prezent existand  doar functia de stenodactilograf a carei salarizare  este inferioara salarizarii  functiei de secretar.
      De asemenea, se retine ca, in vederea evitarii concedierii, prin notificarea  nr. 3739/15.09.2010, angajatorul a propus contestatoarei ocuparea uni post de secretar debutant din cadrul ITC Tulcea, dintre cele aflate pe lista posturilor vacante existente la nivelul Inspectoratului de Stat in Constructii,  insa aceasta nu a transmis in termen de trei zile lucratoare de la data comunicarii notificarii, acordul sau scris.
      In concluzie, contestatoarea nu a putut identifica o eventuala cauza prin care sa demonstreze caracterul subiectiv al desfiintarii postului sau, respectiv eventualul abuz de drept infaptuit de angajator.
      Fata de considerentele expuse, instanta constata legalitatea si temeinicia masurii concedierii contestatoarei, in cauza fiind respectate dispozitiile legale statuate de Codul Muncii in materia concedierii colective si celelalte  prevederi din legislatia in vigoare si va dispune respingerea contestatiei.

1
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Desfacerea contractului de munca

Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
ESFACEREA CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA PENTRU MOTIVE CARE NU TIN DE PERSOANA SALARIATULUI. NERESPECTAREA CRITERIILOR MINIMALE DE SELECTIE A PERSONALULUI CE URMEAZA A FI CONCEDIAT, PREVAZUTE DE CONTRACTUL COLECTIV DE MUNCA APLICABIL, RAPORTAT LA D... - Sentinta civila nr. 1521/97/2010 din data de 22.02.2011
DESFACEREA CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA PENTRU MOTIVE CE NU TIN DE PERSOANA SALARIATULUI. RESPECTAREA CRITERIILOR PRIORITARE DE CONCEDIERE. NETEMEINICIA CONTESTATIEI. - Sentinta civila nr. 2250/LM/2011 din data de 27.10.2011
Desfacerea disciplinara a contractului individual de munca. Analiza temeiniciei masurii in raport de dispozitiile art.266 Codul Muncii - Sentinta civila nr. 376/LM/2011 din data de 28.02.2011
Conflict de munca. Modificarea unilaterala a contractului individual de munca fara acordul salariatului. Mentinerea postului desfiintat sub o alta denumire. Nelegalitate. - Sentinta civila nr. 320/LM/2011 din data de 22.02.2011
Conflict de munca. Gresita indicare a temeiului de drept in cazul desfacerii contractului de munca pe durata determinata inainte de expirarea termenului. Neacordarea daunelor morale - Sentinta civila nr. 318/LM/2011 din data de 22.02.2011
Desfiintarea postului ocupat de reclamant in cadrul procedurii de concediere colectiva. - Sentinta civila nr. 1598/LM/2010 din data de 09.11.2010
DESFACEREA DISCIPLINARA A CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA. APRECIEREA GRESITA A STARII DE FAPT DE CATRE INSTANTA DE FOND. - Sentinta civila nr. 1226/LM/2009 din data de 14.05.2009
Abatere disciplinara - Sentinta civila nr. 463/LM/2008 din data de 30.12.2008
Conflict de drepturi. Anularea deciziei de desfacere disciplinara a contractului individual de munca. - Sentinta civila nr. 78/lm/2008 din data de 17.02.2009
Contestatie decizie de concediere. Nulitatea deciziei. Prescriptia termenului de aplicare a sanctiunii disciplinare. - Sentinta civila nr. 855/lm/2008 din data de 17.02.2009
Concediere. Desfiintare post datorita reorganizarii societatii in urma dificultatilor economice - Sentinta civila nr. 690 din data de 20.04.2015
Concediere pe motive disciplinare. Contestatie respinsa ca neintemeiata - Sentinta civila nr. 530 din data de 30.03.2015
Desfacerea contractului individual de munca pe motive disciplinare pentru lipsa nemotivata - Sentinta civila nr. 1256 din data de 15.12.2014
Concedierea persoanei pentru lipsa nejustificata de la serviciu pentru o perioada mai mare de 5 zile - Sentinta civila nr. 1550 din data de 20.12.2011
Concediere pentru motive ce nu tin de persoana salariatului. Desfiintarea locului de munca. - Sentinta civila nr. 281 din data de 16.03.2011
Desfacerea contractului de munca pentru indeplinirea varstei de pensionare - Decizie nr. 379 din data de 12.04.2010
Tardivitatea contestarii deciziei de desfacere a contractului individual de munca - Sentinta civila nr. 4 din data de 12.01.2010
Incetarea raportului de munca in baza art. 65(2) C. Muncii datorita desfiintarii locului de munca - Sentinta civila nr. 1322 din data de 20.12.2010
Concedierea pentru motive care nu tin de persoana salariatului.Administrator asociatie de proprietari-concediere individuala - Sentinta civila nr. 151 din data de 18.02.2009