Cerere de restituire a taxei de poluare . Lipsa plangerii prealabile ti a procedurii administrative prevazuta de art.205 - 209 din Codul de Procedura fiscala . Admisibiliatea cererii
(Sentinta civila nr. 222 din data de 01.03.2012 pronuntata de Tribunalul Teleorman)Potrivit prevederilor art. 117 alin. 1) lit. d) din Codul de procedura fiscala se restituie la cererea debitorului sumele platite ca urmare a aplicarii eronate a prevederilor legale. Taxa de poluare incalca dispozitiile art. 90 din Tratatul Uniunii Europene, astfel ca taxa de poluare prevazuta de O.U.G. nr. 50/2008 este incasata nelegal.
Prin actiunea inregistrata sub nr. 464/87/2012 reclamantul M. I. A. a chemat in judecata pe parata A.F.P. Z. solicitand instantei ca prin sentinta ce se va pronunta sa se dispuna obligarea acestuia la restituirea sumei de 3.944 lei, achitata cu titlu de taxa de poluare.
De asemenea, reclamantul a solicitat obligarea paratei la plata cheltuielilor de judecata.
In motivarea actiunii, reclamantul a aratat ca a achizitionat un autoturism vechi din Germania, marca Opel Astra Caravan, iar pentru inmatricularea acestuia a fost obligat sa plateasca taxa de poluare instituita prin OUG nr. 50/2008, in cuantum de 3.944 lei .
Considera reclamantul ca dispozitiile in baza carora a fost obligat sa achite taxa de poluare contravin prevederilor art. 90 din Tratatul CE care interzice statelor membre de a aplica direct sau indirect produselor altor state membre, impozite interne de orice natura, mai mari decat cele care se aplica direct sau indirect produselor nationale similare, in conditiile in care pentru masinile achizitionate din Romania, chiar si la mana a doua, nu se percepe nici - un fel de taxa daca sunt deja inmatriculate .
De asemenea, a aratat reclamantul ca, in astfel de situatii, conform jurisprudentei CJCE, judecatorul national este obligat sa aplice cu prioritate dreptul comunitar, obligatie care rezulta si din dispozitiile art. 148 alin. 2 din Constitutia Romaniei, care precizeaza ca prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne.
Prin urmare, reclamantul a concluzionat ca taxa de poluare achitata pentru reinmatricularea in Romania a autoturismului a fost incasata in contul bugetului statului, cu incalcarea art. 90 alin. 1 al Tratatului Comunitatii, regimul juridic instituit de OUG nr. 50/2008 pentru autovehiculele importate si inmatriculate in Romania din Comunitatea Europeana fiind discriminatoriu de vreme ce acestea au fost deja inmatriculate in tarile membre.
In drept, au fost invocate dispozitiile Constitutiei Romaniei, Legea nr. 554/2004, Tratatul C.E.E., iar la dosar reclamantul a depus inscrisuri privind achizitionarea si inmatricularea autoturismului si achitarea taxei de poluare pentru autovehicule .
In cauza, parata Administratia Finantelor Publice a orasului Z., desi legal citata, nu a formulat intampinare.
Examinand actele si lucrarile dosarului instanta constata ca reclamantul este proprietarul unui autoturism marca Opel Astra Caravan, achizitionat din Germania, la data de 16.03.2009, pentru inmatricularea caruia a fost obligat sa plateasca taxa de poluare instituita prin O.U.G. 50/2008, in cuantum de 3.944 lei.
Din considerentele ce se vor expune, Tribunalul constata actiunea intemeiata.
Astfel, taxa de poluare a fost introdusa prin OUG nr. 50/2008 si se percepe, potrivit dispozitiilor acesteia, doar pentru autoturismele produse in tara sau in alt stat membru U.E., daca sunt inmatriculate pentru prima data in Romania .
Actul normativ mentionat excepteaza de la plata taxei de poluare , autoturismele produse in Romania sau in alte state membre UE , daca au fost anterior inmatriculate tot in Romania .
Reglementata in acest mod , OUG nr. 50/2008 este contrara art. 90 din Tratatul de Instituire a Comunitatii Europene , intrucat este destinata sa diminueze introducerea in Romania a unor autoturisme second-hand , deja inmatriculate intr-un alt stat membru UE, cum este si autoturismul reclamantului pentru care s-a achitat taxa de poluare , favorizand astfel vanzarea autoturismelor second - hand deja inmatriculate in Romania si dupa adoptarea OUG nr. 218/2008, vanzarea autoturismelor noi produse in Romania.
Ori, art. 90 paragraful 1 din Tratatul de Instituire a Comunitatii Europene , interzice statelor membre de a aplica direct sau indirect , produselor altor state membre impozite interne de orice natura mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect , produselor nationale similare .
Prin urmare , dupa aderarea Romaniei la UE , cand produsele importate sunt din alte tari membre ale UE, nu este admisibil ca norma fiscala nationala sa diminueze sau sa fie susceptibila sa diminueze consumul produselor importate si sa influenteze , din punct de vedere fiscal, achizitionarea autovehiculelor deja inmatriculate, deoarece in raport de dispozitiile art. 11 alin. 1 si 2 , art. 148 alin. 2 si 4 din Constitutie , dispozitiile dreptului comunitar au prioritate fata de dreptul national , in temeiul principiului dreptului comunitar conform caruia orice norma comunitara are forta juridica superioara normelor nationale , chiar si atunci cand acestea din urma sunt adoptate ulterior normei comunitare , regula aplicandu-se indiferent de rangul normei in ierarhia sistemului juridic national si de acela al normei comunitare .
Obligativitatea instantelor din statele membre de a aplica prioritar Tratatul Uniunii a fost statuata si prin Hotararile pronuntate de CJE in cauzele Flaminio Costa v.Enel ( 15 iulie 1964) , precum si Amministratione delle Finanze dello Stato v. Simmenthal S.p.a ( 9 martie 1978).
Pe de alta parte , in conditiile in care aceasta taxa nu este perceputa persoanelor care au solicitat inmatricularea autoturismelor anterior datei de 1 iulie 2008, data intrarii in vigoare a OUG nr. 50/2008, desi este evident ca si autoturismele acestei categorii de persoane polueaza, iar din preambulul OUG 50/2008 rezulta ca prin adoptarea acestui act normativ s-a urmarit realizarea unor programe si proiecte pentru imbunatatirea calitatii aerului, Tribunalul constata ca fata de scopul urmarit prin adoptarea OUG 50/2008, potrivit principiului " poluatorul plateste, o astfel de taxa de poluare trebuia instituita pentru toate autoturismele aflate in trafic si nu doar pentru cele inmatriculate dupa data de 1 iulie 2008.
In consecinta , constatand ca taxa de poluare achitata de reclamant este una interzisa de dispozitiile art. 90 din Tratatul de Instituire a Comunitatii Europene precum si faptul ca incepand cu data de 1.01.2007, data la care Romania a aderat la Uniunea Europeana , reglementarile comunitare sunt direct aplicabile in ordinea juridica interna , avand prioritate fata de dispozitiile interne , astfel cum rezulta din dispozitiile art. 11 alin. 1 si 2, art. 148 alin. 2 si 4 din Constitutie si din prevederile Legii 157/2005 de ratificare a Tratatului de aderare a Romaniei si Bulgariei la Uniunea Europeana , instanta apreciaza actiunea intemeiata, normele interne dispunand cu privire la o taxa discriminatorie si care incalca principiul liberei circulatii a marfurilor .
Este de mentionat si ca asupra incalcarii art. 90 din Tratat prin crearea unui tip similar de diferenta de tratament intre produsele interne si cele importate din alte state ale UE , s-a pronuntat Curtea de la Luxembrug prin hotararea din 11 august 1995 cauzele reunite C - 367/93 la C - 377/93, F.G. Roders BV s.a. , c. Inspecteur der Invoerrechten en Accijnzen (discriminarea intre vinurile din Luxemburg si vinurile din fructe provenite din alte state membre) sau prin hotararea din 7 mai 1987 cauza 184/85 Comisia c. Italia.
In consecinta, actiunea urmeaza a fi admisa, sens in care se va obliga parata Administratia Finantelor Publice a orasului Z sa restituie reclamantului suma de 3.944 lei, achitata cu titlul de taxa de poluare.
Solutia admisibilitatii unor asemenea actiuni se impune mai ales prin prisma jurisprudentei Curtii de Justitie a Uniunii Europene, care recunoaste contribuabilului dreptul de a solicita rambursarea unei taxe platite cu incalcarea dreptului european, independent de orice contestare a actului administrativ prin care aceasta taxa a fost stabilita.
In fine, aceasta solutie se impune si prin prisma Conventiei pentru apararea drepturilor omului si libertatilor fundamentale, respectiv a art. 13, potrivit caruia statele trebuie sa asigure un recurs efectiv, prin care o persoana sa se poata plange de incalcarea drepturilor sale.
Or, parcurgerea procedurii administrative de contestare a deciziei de calcul al taxei de poluare, cu consecinta previzibila a respingerii contestatiei, fie ca tardiv formulata, fie ca nefondata, nu poate constitui un remediu national efectiv in sensul Conventiei, ci, dimpotriva, reprezinta un obstacol in calea recuperarii prejudiciului cauzat particularilor prin aplicarea unor norme nationale incompatibile cu dreptul european, obstacol interpus chiar de autoritatile fiscale nationale aflate in culpa.
De altfel, aceasta problema a fost transata de Inalta Curte de Casatie prin decizia nr. 24/2011 prin care s-a stabilit ca procedura de contestare prevazuta la art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008, aprobata prin Legea nr. 140/2011, raportat la art. 205-218 din Codul de procedura fiscala, nu se aplica in cazul cererilor de restituire a taxei de poluare intemeiate pe dispozitiile art. 117 alin. (1) lit. d) din acelasi cod.
In temeiul dispozitiilor art. 274 din Codul de Procedura Civila parata va fi obligata sa plateasca reclamantului suma de 489 lei cu titlu de cheltuieli de judecata, reprezentand onorariu de avocat si taxa de timbru, la baza obligatiei stand culpa procesuala.
Prin actiunea inregistrata sub nr. 464/87/2012 reclamantul M. I. A. a chemat in judecata pe parata A.F.P. Z. solicitand instantei ca prin sentinta ce se va pronunta sa se dispuna obligarea acestuia la restituirea sumei de 3.944 lei, achitata cu titlu de taxa de poluare.
De asemenea, reclamantul a solicitat obligarea paratei la plata cheltuielilor de judecata.
In motivarea actiunii, reclamantul a aratat ca a achizitionat un autoturism vechi din Germania, marca Opel Astra Caravan, iar pentru inmatricularea acestuia a fost obligat sa plateasca taxa de poluare instituita prin OUG nr. 50/2008, in cuantum de 3.944 lei .
Considera reclamantul ca dispozitiile in baza carora a fost obligat sa achite taxa de poluare contravin prevederilor art. 90 din Tratatul CE care interzice statelor membre de a aplica direct sau indirect produselor altor state membre, impozite interne de orice natura, mai mari decat cele care se aplica direct sau indirect produselor nationale similare, in conditiile in care pentru masinile achizitionate din Romania, chiar si la mana a doua, nu se percepe nici - un fel de taxa daca sunt deja inmatriculate .
De asemenea, a aratat reclamantul ca, in astfel de situatii, conform jurisprudentei CJCE, judecatorul national este obligat sa aplice cu prioritate dreptul comunitar, obligatie care rezulta si din dispozitiile art. 148 alin. 2 din Constitutia Romaniei, care precizeaza ca prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne.
Prin urmare, reclamantul a concluzionat ca taxa de poluare achitata pentru reinmatricularea in Romania a autoturismului a fost incasata in contul bugetului statului, cu incalcarea art. 90 alin. 1 al Tratatului Comunitatii, regimul juridic instituit de OUG nr. 50/2008 pentru autovehiculele importate si inmatriculate in Romania din Comunitatea Europeana fiind discriminatoriu de vreme ce acestea au fost deja inmatriculate in tarile membre.
In drept, au fost invocate dispozitiile Constitutiei Romaniei, Legea nr. 554/2004, Tratatul C.E.E., iar la dosar reclamantul a depus inscrisuri privind achizitionarea si inmatricularea autoturismului si achitarea taxei de poluare pentru autovehicule .
In cauza, parata Administratia Finantelor Publice a orasului Z., desi legal citata, nu a formulat intampinare.
Examinand actele si lucrarile dosarului instanta constata ca reclamantul este proprietarul unui autoturism marca Opel Astra Caravan, achizitionat din Germania, la data de 16.03.2009, pentru inmatricularea caruia a fost obligat sa plateasca taxa de poluare instituita prin O.U.G. 50/2008, in cuantum de 3.944 lei.
Din considerentele ce se vor expune, Tribunalul constata actiunea intemeiata.
Astfel, taxa de poluare a fost introdusa prin OUG nr. 50/2008 si se percepe, potrivit dispozitiilor acesteia, doar pentru autoturismele produse in tara sau in alt stat membru U.E., daca sunt inmatriculate pentru prima data in Romania .
Actul normativ mentionat excepteaza de la plata taxei de poluare , autoturismele produse in Romania sau in alte state membre UE , daca au fost anterior inmatriculate tot in Romania .
Reglementata in acest mod , OUG nr. 50/2008 este contrara art. 90 din Tratatul de Instituire a Comunitatii Europene , intrucat este destinata sa diminueze introducerea in Romania a unor autoturisme second-hand , deja inmatriculate intr-un alt stat membru UE, cum este si autoturismul reclamantului pentru care s-a achitat taxa de poluare , favorizand astfel vanzarea autoturismelor second - hand deja inmatriculate in Romania si dupa adoptarea OUG nr. 218/2008, vanzarea autoturismelor noi produse in Romania.
Ori, art. 90 paragraful 1 din Tratatul de Instituire a Comunitatii Europene , interzice statelor membre de a aplica direct sau indirect , produselor altor state membre impozite interne de orice natura mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect , produselor nationale similare .
Prin urmare , dupa aderarea Romaniei la UE , cand produsele importate sunt din alte tari membre ale UE, nu este admisibil ca norma fiscala nationala sa diminueze sau sa fie susceptibila sa diminueze consumul produselor importate si sa influenteze , din punct de vedere fiscal, achizitionarea autovehiculelor deja inmatriculate, deoarece in raport de dispozitiile art. 11 alin. 1 si 2 , art. 148 alin. 2 si 4 din Constitutie , dispozitiile dreptului comunitar au prioritate fata de dreptul national , in temeiul principiului dreptului comunitar conform caruia orice norma comunitara are forta juridica superioara normelor nationale , chiar si atunci cand acestea din urma sunt adoptate ulterior normei comunitare , regula aplicandu-se indiferent de rangul normei in ierarhia sistemului juridic national si de acela al normei comunitare .
Obligativitatea instantelor din statele membre de a aplica prioritar Tratatul Uniunii a fost statuata si prin Hotararile pronuntate de CJE in cauzele Flaminio Costa v.Enel ( 15 iulie 1964) , precum si Amministratione delle Finanze dello Stato v. Simmenthal S.p.a ( 9 martie 1978).
Pe de alta parte , in conditiile in care aceasta taxa nu este perceputa persoanelor care au solicitat inmatricularea autoturismelor anterior datei de 1 iulie 2008, data intrarii in vigoare a OUG nr. 50/2008, desi este evident ca si autoturismele acestei categorii de persoane polueaza, iar din preambulul OUG 50/2008 rezulta ca prin adoptarea acestui act normativ s-a urmarit realizarea unor programe si proiecte pentru imbunatatirea calitatii aerului, Tribunalul constata ca fata de scopul urmarit prin adoptarea OUG 50/2008, potrivit principiului " poluatorul plateste, o astfel de taxa de poluare trebuia instituita pentru toate autoturismele aflate in trafic si nu doar pentru cele inmatriculate dupa data de 1 iulie 2008.
In consecinta , constatand ca taxa de poluare achitata de reclamant este una interzisa de dispozitiile art. 90 din Tratatul de Instituire a Comunitatii Europene precum si faptul ca incepand cu data de 1.01.2007, data la care Romania a aderat la Uniunea Europeana , reglementarile comunitare sunt direct aplicabile in ordinea juridica interna , avand prioritate fata de dispozitiile interne , astfel cum rezulta din dispozitiile art. 11 alin. 1 si 2, art. 148 alin. 2 si 4 din Constitutie si din prevederile Legii 157/2005 de ratificare a Tratatului de aderare a Romaniei si Bulgariei la Uniunea Europeana , instanta apreciaza actiunea intemeiata, normele interne dispunand cu privire la o taxa discriminatorie si care incalca principiul liberei circulatii a marfurilor .
Este de mentionat si ca asupra incalcarii art. 90 din Tratat prin crearea unui tip similar de diferenta de tratament intre produsele interne si cele importate din alte state ale UE , s-a pronuntat Curtea de la Luxembrug prin hotararea din 11 august 1995 cauzele reunite C - 367/93 la C - 377/93, F.G. Roders BV s.a. , c. Inspecteur der Invoerrechten en Accijnzen (discriminarea intre vinurile din Luxemburg si vinurile din fructe provenite din alte state membre) sau prin hotararea din 7 mai 1987 cauza 184/85 Comisia c. Italia.
In consecinta, actiunea urmeaza a fi admisa, sens in care se va obliga parata Administratia Finantelor Publice a orasului Z sa restituie reclamantului suma de 3.944 lei, achitata cu titlul de taxa de poluare.
Solutia admisibilitatii unor asemenea actiuni se impune mai ales prin prisma jurisprudentei Curtii de Justitie a Uniunii Europene, care recunoaste contribuabilului dreptul de a solicita rambursarea unei taxe platite cu incalcarea dreptului european, independent de orice contestare a actului administrativ prin care aceasta taxa a fost stabilita.
In fine, aceasta solutie se impune si prin prisma Conventiei pentru apararea drepturilor omului si libertatilor fundamentale, respectiv a art. 13, potrivit caruia statele trebuie sa asigure un recurs efectiv, prin care o persoana sa se poata plange de incalcarea drepturilor sale.
Or, parcurgerea procedurii administrative de contestare a deciziei de calcul al taxei de poluare, cu consecinta previzibila a respingerii contestatiei, fie ca tardiv formulata, fie ca nefondata, nu poate constitui un remediu national efectiv in sensul Conventiei, ci, dimpotriva, reprezinta un obstacol in calea recuperarii prejudiciului cauzat particularilor prin aplicarea unor norme nationale incompatibile cu dreptul european, obstacol interpus chiar de autoritatile fiscale nationale aflate in culpa.
De altfel, aceasta problema a fost transata de Inalta Curte de Casatie prin decizia nr. 24/2011 prin care s-a stabilit ca procedura de contestare prevazuta la art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008, aprobata prin Legea nr. 140/2011, raportat la art. 205-218 din Codul de procedura fiscala, nu se aplica in cazul cererilor de restituire a taxei de poluare intemeiate pe dispozitiile art. 117 alin. (1) lit. d) din acelasi cod.
In temeiul dispozitiilor art. 274 din Codul de Procedura Civila parata va fi obligata sa plateasca reclamantului suma de 489 lei cu titlu de cheltuieli de judecata, reprezentand onorariu de avocat si taxa de timbru, la baza obligatiei stand culpa procesuala.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Cereri
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate � respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007