InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Tulcea

contencios administrativ-suplimentul postului-supliment treapta de salarizare

(Sentinta civila nr. 109 din data de 30.01.2009 pronuntata de Tribunalul Tulcea)

Domeniu Cereri | Dosare Tribunalul Tulcea | Jurisprudenta Tribunalul Tulcea

Dosar nr.3016/88/2008
     
SENTINTA CIVILA nr.109
Sedinta publica din data de  30 ianuarie  2009                      Prin cererea adresata Tribunalului Tulcea si inregistrata la nr. 3016/88/22 decembrie 2008, reclamantii ... au chemat in judecata DIRECTIA GENERALA DE ASISTENTA SI PROTECTIA COPILULUI - TULCEA, pentru a fi obligata la plata sumelor de bani reprezentand sporuri privind suplimentul postului in procent de 25% din salariul tarifar de incadrare si respectiv privind suplimentul treptei de salarizare in procent de 25% din salariul tarifar de incadrare, in baza art. 31 alin. 1 lit. c si d din Legea nr. 188/1999, incepand cu data angajarii fiecaruia si pana la abrogarea legii, actualizate cu indicele de inflatie la data platii efective.
In motivare, reclamantii arata ca sunt functionari publici in cadrul institutiei parate, calitate in care incepand cu 1.01.2004, aveau dreptul la plata celor doua sporuri introduse in Legea nr.188/1999 prin Legea nr.161/2003, dupa care prin art. 44 din O.U.G. nr. 92/2004, s-a suspendat aplicarea respectivelor dispozitii pentru perioada 2004 - 2006, cu toate ca O.G. nr. 6/2007 stipuleaza expres ca functionarii publici beneficiaza si de aceste categorii de sporuri.
Se mai invedereaza ca nici executivul, si nici legiuitorul nu putea suspenda sau abroga acest drept intrucat un drept derivand dintr-un raport juridic de munca odata castigat nu mai poate fi anulat, iar cenzurarea legalitatii suspendarii succesive a actului normativ revine instantei, sub sanctiunea denegarii de dreptate, si nu Curtii Constitutionale.
Reclamantii precizeaza, in continuare, ca normele legale de suspendare contravin art. 41 si art. 53 din Constitutie pentru ca un drept nu poate fi restrans in mod discriminatoriu si contrar echitatii impuse de o societate democratica dar contravin si art. 16 alin. 1 din Constitutie pentru ca se creeaza o situatie de discriminare fata de celelalte categorii de persoane incadrate in munca si art. 15 alin. 2 deoarece aceste norme legale sunt retroactive, suspendand un drept castigat sub imperiul Legii nr. 188/1999 in mod retroactiv, incalcandu-se si art. 1 din Protocolul aditional la C.E.D.O., in conditiile in care sporurile solicitate reprezinta un drept de creanta, respectiv un bun in intelesul protocolului.
In drept, se invoca dispozitiile Constitutiei, Codului Muncii, Legii nr. 188/1999, Decretului nr. 167/1958, Legii nr. 554/2004, O.U.G. nr. 137/2000.
La solicitarea instantei, D.G.A.S.P.C. TULCEA a comunicat data numirii in functie publica a fiecaruia dintre reclamanti, iar, in aparare, a depus la dosar intampinare.
Examinand cauza, in raport cu probele administrate, instanta retine ca reclamantii sunt functionari publici in cadrul D.G.A.S.P.C. TULCEA.
          Potrivit art. 31 din Legea nr. 188/1999, republicata, forma in vigoare incepand cu 1 aprilie 2004, pentru activitatea desfasurata, functionarii publici au dreptul la un salariu compus din salariul de baza, sporul de vechime in munca, suplimentul postului, suplimentul corespunzator treptei de salarizare.
In perioada 2004 - 2006, dispozitiile cuprinse la literele c) si d) din textul legal mentionat au fost suspendate prin acte normative succesive: O.U.G. nr. 92/2004, Legea nr. 76/2005, O.U.G. nr. 2/2006 si Legea nr. 417/2006.
Desi este prevazut in mod expres ca in compunerea salariului functionarului public, pe langa salariul de baza si sporul de vechime, intra si suplimentul postului, precum si suplimentul corespunzator treptei de salarizare, legiuitorul nu a stabilit si cuantumul sporurilor in discutie sau un minim de criterii in baza carora sa poata fi determinate, limitandu-se la precizarea ca suplimentul prevazut la lit. d) din art. 31 se stabileste in raport cu treapta de salarizare.
In aceste conditii, este evident ca stabilirea cuantumului celor doua suplimente a fost lasata de legiuitor in competenta Administratiei a carei activitate fundamentala este aceea a organizarii legii sau a executarii in concret a legii.
In consecinta, este atributul exclusiv al Administratiei sa execute in concret prevederile cuprinse in art. 31 din Legea nr. 188/1999 si care beneficiaza de o larga marja de apreciere din moment ce singurul criteriu impus de legiuitor fiind cel relativ la treapta de salarizare pentru fiecare categorie de functionari publici.
A stabili la acest moment legalitatea sau nelegalitatea dispozitiilor de suspendare nu este relevant in speta pe de o parte pentru ca perioada de suspendare a expirat, iar pe de alta parte, pentru ca suspendarea nu a vizat decat plata acestor drepturi salariale si nu existenta acestora, ce nu a fost inlaturata, prevederile legale ce reglementau dreptul la cele doua tipuri de sporuri producandu-si efectele si in continuare.
Insa, in lipsa unui act infralegislativ emis sau adoptat de catre Administratie, prin care sa fie stabilit cuantumul sau procentul celor doua suplimente solicitate de reclamanta, instanta nu are competenta de a determina ea insasi intinderea drepturilor salariale deoarece s-ar substitui Administratiei, ipoteza in care ar incalca principiul separatiei puterilor in stat, consacrat in art. 1 alin. 4 din Constitutia Romaniei.
Prin urmare, functionarii publici, inainte de a solicita plata respectivelor suplimente, ar trebui sa actioneze in sensul determinarii Administratiei sa-si indeplineasca atributiile de stabilire a cuantumului sau procentului sporurilor, dupa ce a ramas in pasivitate o atat de indelungata perioada de timp, profitand de faptul ca s-a dispus suspendarea temporara a platilor acestora.
Este lipsit de eficienta ca, la acest moment, sa se dispuna plata celor doua sporuri salariale, in mod generic, intrucat, ulterior, in conditiile in care Administratia persista intr-o atare atitudine de pasivitate, o hotarare pronuntata in sensul aratat ar fi imposibil de executat, in lipsa unor minime criterii de determinare, dupa cum s-a aratat.
De asemenea, chiar daca se verifica o situatie discriminatorie in raport cu alti functionari publici ce au obtinut hotarari judecatoresti prin care s-au admis actiunile, o atare discriminare este doar aparenta intrucat, asa cum s-a invederat, acele hotarari nu pot fi puse in executare pentru ca nu se poate determina modul de plata.
In masura in care intervine Administratia si in indeplinirea atributiilor sale, precizeaza modul de calcul al sporurilor respective, iar institutia parata persista in refuzul de plata al sumelor la care reclamantii si ceilalti functionari publici au dreptul, nimic nu ii impiedica pe reclamanti sa promoveze o alta actiune, fara a intra in discutie o autoritate de lucru judecat.
Asa fiind, avand in vedere aspectele prezentate, instanta urmeaza a respinge ca nefondata cererea promovata.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cereri

Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007