Conflict de drepturi -tichete de masa -personal contractual
(Sentinta civila nr. 56 din data de 21.01.2009 pronuntata de Tribunalul Tulcea)Dosar nr.2528/88/2008
SENTINTA CIVILA NR. 56
Sedinta publica din data de 21 ianuarie 2009
Prin cererea adresata acestei instante si inregistrata sub nr.2279/88/2008, reclamantii _., au chemat in judecata Autoritatea de Sanatate Publica Tulcea, pentru ca prin hotararea ce se va pronunta sa fie obligata parata la plata sumelor de bani reprezentand: suplimentul postului in procent de 25% din salariul de baza si suplimentul corespunzator treptei de salarizare, in porocent de 25% din salariul de baza, retroactiv, respectiv din data de 01.01.2004 pana la data pronuntarii hotararii, sume actualizate cu indicele de inflatie de la data nasterii dreptului, pana la data efectuarii platii efective in functie de data angajarii, pentru functionarii publici nominalizati si contravaloarea tichetelor de masa pentru toti salariatii (functionari publici si personal contractual) potrivit Legii nr.142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, incepand cu anul 2005 si pana la data pronuntarii hotararii, sumele urmand a fi actualizate cu indicele de inflatie la data platii efective.
In motivare s-a aratat ca, suplimentul postului si suplimentul treptei de salarizare sunt prevazute de art.31 alin.(1) lit.c) si d) din Legea nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, articol de lege care arata ca: Pentru activitatea desfasurata functionarii publici au dreptul la un salariu compus din:
a) salariul de baza;
b) sporul pentru vechime in munca;
c) suplimentul postului;
d) suplimentul corespunzator treptei de salarizare."
S-a mai aratat ca, potrivit art.1 din Legea nr.142/09.07.1998, salariatii din cadrul societatilor comerciale, regiilor autonome si din sectorul bugetar, precum si din cadrul unitatilor cooperatiste si a celorlalte persoane juridice si fizice care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca denumite angajatori, pot primi o alocatie individuala de hrana, acordata sub forma tichetelor de masa suportata integral pe costuri de angajator, iar tichetele de masa se acorda in limita prevederilor bugetului de stat sau, dupa caz, ale bugetelor locale, pentru unitatile din sectorul bugetar si in limita bugetelor de venituri si cheltuieli aprobate conform legii pentru celelalte categorii de angajatori.
In baza art.41 alin.2 din Constitutia Romaniei, salariatii au dreptul la protectia sociala a muncii, iar masurile de protectie privesc securitatea si igiena muncii, regimul de lucru al femeilor si tinerilor, instituirea unui salariu minim pe economie, repaosul saptamanal, concediul de odihna platit, prestarea muncii in conditii grele, precum si in alte situatii specifice.
Precizeaza reclamantii ca,, faptul ca Legea nrf.142/1998 prevede posibilitatea acordarii tichetelor de masa fara sa stabileasca obligativitatea acordarii acestora in sarcina angajatorului, nu inseamna in mod automat ca petentii nu au dreptul la asemenea tichete deoarece la acordarea acestora se tine seama de caracterul si natura lor si anume ca masuri de protectie ale salariatilor pentru asigurarea securitatii muncii si a unor conditii optime la locul de munca, avand drept scop asigurarea hranei zilnice si compensarea unor cheltuieli suplimentare si nicidecum de caracterul facultativ al acestora.
In drept, si-au intemeiat cererea pe dispozitiile art.31 alin.(1) lit.c) si d(; art.109 din Legea nr.188/1999 republicata, art.38 si 39 din Legea nr.53/2003 si prevederilor art.1 alin.(1) si (2) din Legea nr.142/1998.
Au fost depuse la dosarul cauzei: tabele, extras din C.C.M. la Nivel National pentru anii 2005-2007 si 2008 - 2010; adresa nr.6458/2008 si precizari.
In sedinta publica din data de 9 oct.2008, instanta a pus in discutie disjungerea cauzei in ceea ce priveste personalul contractual care a solicitat obligarea paratei doar la plata c/val. tichetelor de masa, de cererea formulata de catre functionarii publici.
Ca urmare a disjungerii cererii, s-a format dosarul nr.2528/88/2008.
Fata de exceptia prescriptiei dreptului la actiune, instanta retine ca, potrivit art.1 alin.1 din Decretul nr.167/1958:
"Dreptul la actiune, avand un obiect patrimonial, se stinge prin prescriptie daca nu a fost exercitat in termenul stabilit de lege, iar potrivit art.3 din acelasi decret "termenul de prescriptie este de 3 ani".
Art.283 lit.c din C.muncii prevede ca, cererile in vederea solutionarii unui conflict de munca pot fi formulate in termen de 3 ani de la data nasterii dreptului la actiune, in situatia in care obiectul conflictului individual de munca consta in plata unor drepturi salariale neacordate sau a unor despagubiri catre salariati.
Avand in vedere ca reclamantii solicita c/val. tichetelor de masa pentru perioada 1 ian.2005 - 21 ian.2009, iar cererea de chemare in judecata au formulat-o la data de 1.09.2008, instanta urmeaza a admite exceptia prescriptiei dreptului la actiune si a respinge cererea privind acordarea drepturilor (c/val.tichetelor de masa) pentru perioada 1.01.2005 - 1.09.2005 pentru interventia prescriptiei dreptului la actiune.
Examinand cererea in raport de probele administrate in cauza, instanta constata in fapt urmatoarele:
Potrivit art. 1 alin. 1 din Legea nr. 142/1998 "Salariatii din cadrul societatilor comerciale, regiilor autonome si din sectorul bugetar, precum si din cadrul unitatilor cooperatiste si al celorlalte persoane juridice sau fizice care incadreaza personal, prin incheierea unui contract individual de munca, denumite angajator, pot primi alocatie individuala de hrana, acordata sub forma tichetelor de masa, suportate integral pe costuri din angajator", iar potrivit alin. 2 al aceluiasi articol "tichetele de masa se acorda in limita prevederilor bugetului de stat sau ale bugetelor locale si in limita bugetelor de venituri si cheltuieli pentru celelalte categorii de angajatori".
Rezulta deci, ca Legea nr. 142/1998 nu stabileste in mod imperativ obligatia angajatorului de a acorda acest drept ci constituie doar o posibilitate, lasand la latitudinea angajatorului care, in limita disponibilitatilor bugetare sa acorde sau nu aceasta bonificatie.
Art. 40 din Legea nr. 511/204 - legea bugetului de stat pe anul 2005 prevede ca: "In bugetele institutiilor publice, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv ale activitatilor finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa unele institutii publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu se pot aproba sume pentru acordarea tichetelor de masa, intrucat in buget nu sunt prevazute sume cu aceasta destinatie".
In art. 24 din Legea n r.379/2005 legea bugetului de stat pe anul 2006 se prevede ca : In bugetele institutiilor publice, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv ale activitatilor finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa unele institutii publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu sunt cuprinse sume pentru acordarea tichetelor de masa".
Art. 3 din O.U.G nr. 88/2006 pentru modificarea si completarea unor acte normative prin care se acorda drepturi sociale, precum si unele masuri in domeniul cheltuielilor de personal, statueaza ca "Institutiile publice centrale si locale, asa cum sunt definite prin legea privind finantele publice nr. 500/2002, cu modificarile ulterioare, si prin Legea privind finantele publice locale nr. 273/2006, indiferent de sistemul de finantare si de sub ordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutii publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu acorda tichete de masa in anul 2007".
Pentru anul 2008, O.U.G. nr. 90/2007 privind unele masuri financiar-fiscale in domeniul asigurarilor sociale de sanatate reglementeaza in domeniul cheltuielilor de personal, la art. II prevede ca: "Institutiile publice centrale si locale, asa cum sunt definite prin Legea nr. 500/2002, cu modificarile ulterioare, si prin Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu acorda tichete de masa in anul 2008 personalului din cadrul acestora".
Inclusiv Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2005 - 2006 la ar. 41 (2) si Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2007 - 2010 la art. 42 (23) prevad ca tichetele de masa se acorda conform prevederilor legale si intelegerii partilor.
Ori, Legea nr. 142/1998 prevede posibilitatea acordarii tichetelor de masa fara sa stabileasca in sarcina angajatorului obligativitatea acordarii acestora, dispozitiile art. 1 din prezenta lege nu instituie o obligatie pentru angajator, ci lasa la aprecierea acestuia acordarea/neacordarea tichetelor de masa in functie de posibilitatile economico-financiare reale de care dispune.
Pentru ca tichetele de masa sa poata fi acordate trebuie ca in buget sa fie prevazute sume cu aceasta destinatie.
Inalta Curte de Casatie si Justitie prin decizia nr. 14/18 februarie 2008 s-a pronuntat in recursul in interesul legii formulat de catre Procurorul General referitor la acordarea acestor beneficii procurorilor, judecatorilor, personalului auxiliar de specialitate, functionarilor publici, precum si personalului contractual din cadrul instantelor si parchetelor, in sensul ca "Dispozitiile art. 1 alin. 1 si 2 din Legea nr. 142/1998 se interpreteaza in sensul ca alocatia individuala de hrana sub forma tichetelor de masa nu se poate acorda judecatorilor, procurorilor, personalului auxiliar de specialitate si functionarilor publici, iar pentru personalul contractual din cadrul instantei si parchetelor, aceste beneficii nu reprezinta un drept, ci o vocatie, ce se poate realiza doar in conditiile in care angajatorul are prevazuta in buget sume cu aceasta destinatie si acordarea acestora a fost negociata prin contracte colective de munca".
Fata de aceste considerente, instanta urmeaza a respinge cererea privind acordarea drepturilor (c/val.tichetelor de masa pentru perioada 1.10.2005 - 21.01.2009, ca nefondata.
1
SENTINTA CIVILA NR. 56
Sedinta publica din data de 21 ianuarie 2009
Prin cererea adresata acestei instante si inregistrata sub nr.2279/88/2008, reclamantii _., au chemat in judecata Autoritatea de Sanatate Publica Tulcea, pentru ca prin hotararea ce se va pronunta sa fie obligata parata la plata sumelor de bani reprezentand: suplimentul postului in procent de 25% din salariul de baza si suplimentul corespunzator treptei de salarizare, in porocent de 25% din salariul de baza, retroactiv, respectiv din data de 01.01.2004 pana la data pronuntarii hotararii, sume actualizate cu indicele de inflatie de la data nasterii dreptului, pana la data efectuarii platii efective in functie de data angajarii, pentru functionarii publici nominalizati si contravaloarea tichetelor de masa pentru toti salariatii (functionari publici si personal contractual) potrivit Legii nr.142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, incepand cu anul 2005 si pana la data pronuntarii hotararii, sumele urmand a fi actualizate cu indicele de inflatie la data platii efective.
In motivare s-a aratat ca, suplimentul postului si suplimentul treptei de salarizare sunt prevazute de art.31 alin.(1) lit.c) si d) din Legea nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, articol de lege care arata ca: Pentru activitatea desfasurata functionarii publici au dreptul la un salariu compus din:
a) salariul de baza;
b) sporul pentru vechime in munca;
c) suplimentul postului;
d) suplimentul corespunzator treptei de salarizare."
S-a mai aratat ca, potrivit art.1 din Legea nr.142/09.07.1998, salariatii din cadrul societatilor comerciale, regiilor autonome si din sectorul bugetar, precum si din cadrul unitatilor cooperatiste si a celorlalte persoane juridice si fizice care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca denumite angajatori, pot primi o alocatie individuala de hrana, acordata sub forma tichetelor de masa suportata integral pe costuri de angajator, iar tichetele de masa se acorda in limita prevederilor bugetului de stat sau, dupa caz, ale bugetelor locale, pentru unitatile din sectorul bugetar si in limita bugetelor de venituri si cheltuieli aprobate conform legii pentru celelalte categorii de angajatori.
In baza art.41 alin.2 din Constitutia Romaniei, salariatii au dreptul la protectia sociala a muncii, iar masurile de protectie privesc securitatea si igiena muncii, regimul de lucru al femeilor si tinerilor, instituirea unui salariu minim pe economie, repaosul saptamanal, concediul de odihna platit, prestarea muncii in conditii grele, precum si in alte situatii specifice.
Precizeaza reclamantii ca,, faptul ca Legea nrf.142/1998 prevede posibilitatea acordarii tichetelor de masa fara sa stabileasca obligativitatea acordarii acestora in sarcina angajatorului, nu inseamna in mod automat ca petentii nu au dreptul la asemenea tichete deoarece la acordarea acestora se tine seama de caracterul si natura lor si anume ca masuri de protectie ale salariatilor pentru asigurarea securitatii muncii si a unor conditii optime la locul de munca, avand drept scop asigurarea hranei zilnice si compensarea unor cheltuieli suplimentare si nicidecum de caracterul facultativ al acestora.
In drept, si-au intemeiat cererea pe dispozitiile art.31 alin.(1) lit.c) si d(; art.109 din Legea nr.188/1999 republicata, art.38 si 39 din Legea nr.53/2003 si prevederilor art.1 alin.(1) si (2) din Legea nr.142/1998.
Au fost depuse la dosarul cauzei: tabele, extras din C.C.M. la Nivel National pentru anii 2005-2007 si 2008 - 2010; adresa nr.6458/2008 si precizari.
In sedinta publica din data de 9 oct.2008, instanta a pus in discutie disjungerea cauzei in ceea ce priveste personalul contractual care a solicitat obligarea paratei doar la plata c/val. tichetelor de masa, de cererea formulata de catre functionarii publici.
Ca urmare a disjungerii cererii, s-a format dosarul nr.2528/88/2008.
Fata de exceptia prescriptiei dreptului la actiune, instanta retine ca, potrivit art.1 alin.1 din Decretul nr.167/1958:
"Dreptul la actiune, avand un obiect patrimonial, se stinge prin prescriptie daca nu a fost exercitat in termenul stabilit de lege, iar potrivit art.3 din acelasi decret "termenul de prescriptie este de 3 ani".
Art.283 lit.c din C.muncii prevede ca, cererile in vederea solutionarii unui conflict de munca pot fi formulate in termen de 3 ani de la data nasterii dreptului la actiune, in situatia in care obiectul conflictului individual de munca consta in plata unor drepturi salariale neacordate sau a unor despagubiri catre salariati.
Avand in vedere ca reclamantii solicita c/val. tichetelor de masa pentru perioada 1 ian.2005 - 21 ian.2009, iar cererea de chemare in judecata au formulat-o la data de 1.09.2008, instanta urmeaza a admite exceptia prescriptiei dreptului la actiune si a respinge cererea privind acordarea drepturilor (c/val.tichetelor de masa) pentru perioada 1.01.2005 - 1.09.2005 pentru interventia prescriptiei dreptului la actiune.
Examinand cererea in raport de probele administrate in cauza, instanta constata in fapt urmatoarele:
Potrivit art. 1 alin. 1 din Legea nr. 142/1998 "Salariatii din cadrul societatilor comerciale, regiilor autonome si din sectorul bugetar, precum si din cadrul unitatilor cooperatiste si al celorlalte persoane juridice sau fizice care incadreaza personal, prin incheierea unui contract individual de munca, denumite angajator, pot primi alocatie individuala de hrana, acordata sub forma tichetelor de masa, suportate integral pe costuri din angajator", iar potrivit alin. 2 al aceluiasi articol "tichetele de masa se acorda in limita prevederilor bugetului de stat sau ale bugetelor locale si in limita bugetelor de venituri si cheltuieli pentru celelalte categorii de angajatori".
Rezulta deci, ca Legea nr. 142/1998 nu stabileste in mod imperativ obligatia angajatorului de a acorda acest drept ci constituie doar o posibilitate, lasand la latitudinea angajatorului care, in limita disponibilitatilor bugetare sa acorde sau nu aceasta bonificatie.
Art. 40 din Legea nr. 511/204 - legea bugetului de stat pe anul 2005 prevede ca: "In bugetele institutiilor publice, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv ale activitatilor finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa unele institutii publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu se pot aproba sume pentru acordarea tichetelor de masa, intrucat in buget nu sunt prevazute sume cu aceasta destinatie".
In art. 24 din Legea n r.379/2005 legea bugetului de stat pe anul 2006 se prevede ca : In bugetele institutiilor publice, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv ale activitatilor finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa unele institutii publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu sunt cuprinse sume pentru acordarea tichetelor de masa".
Art. 3 din O.U.G nr. 88/2006 pentru modificarea si completarea unor acte normative prin care se acorda drepturi sociale, precum si unele masuri in domeniul cheltuielilor de personal, statueaza ca "Institutiile publice centrale si locale, asa cum sunt definite prin legea privind finantele publice nr. 500/2002, cu modificarile ulterioare, si prin Legea privind finantele publice locale nr. 273/2006, indiferent de sistemul de finantare si de sub ordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutii publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu acorda tichete de masa in anul 2007".
Pentru anul 2008, O.U.G. nr. 90/2007 privind unele masuri financiar-fiscale in domeniul asigurarilor sociale de sanatate reglementeaza in domeniul cheltuielilor de personal, la art. II prevede ca: "Institutiile publice centrale si locale, asa cum sunt definite prin Legea nr. 500/2002, cu modificarile ulterioare, si prin Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu acorda tichete de masa in anul 2008 personalului din cadrul acestora".
Inclusiv Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2005 - 2006 la ar. 41 (2) si Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2007 - 2010 la art. 42 (23) prevad ca tichetele de masa se acorda conform prevederilor legale si intelegerii partilor.
Ori, Legea nr. 142/1998 prevede posibilitatea acordarii tichetelor de masa fara sa stabileasca in sarcina angajatorului obligativitatea acordarii acestora, dispozitiile art. 1 din prezenta lege nu instituie o obligatie pentru angajator, ci lasa la aprecierea acestuia acordarea/neacordarea tichetelor de masa in functie de posibilitatile economico-financiare reale de care dispune.
Pentru ca tichetele de masa sa poata fi acordate trebuie ca in buget sa fie prevazute sume cu aceasta destinatie.
Inalta Curte de Casatie si Justitie prin decizia nr. 14/18 februarie 2008 s-a pronuntat in recursul in interesul legii formulat de catre Procurorul General referitor la acordarea acestor beneficii procurorilor, judecatorilor, personalului auxiliar de specialitate, functionarilor publici, precum si personalului contractual din cadrul instantelor si parchetelor, in sensul ca "Dispozitiile art. 1 alin. 1 si 2 din Legea nr. 142/1998 se interpreteaza in sensul ca alocatia individuala de hrana sub forma tichetelor de masa nu se poate acorda judecatorilor, procurorilor, personalului auxiliar de specialitate si functionarilor publici, iar pentru personalul contractual din cadrul instantei si parchetelor, aceste beneficii nu reprezinta un drept, ci o vocatie, ce se poate realiza doar in conditiile in care angajatorul are prevazuta in buget sume cu aceasta destinatie si acordarea acestora a fost negociata prin contracte colective de munca".
Fata de aceste considerente, instanta urmeaza a respinge cererea privind acordarea drepturilor (c/val.tichetelor de masa pentru perioada 1.10.2005 - 21.01.2009, ca nefondata.
1
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Cereri
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007
